Jelco armer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Når man indstiller nåletryk, er det med stillestående arm (statisk).
    Når vinylpladen roterer, går nålen op/ned i rillen, og armens vægtfordeling bliver dynamisk.
    Hvordan det dynamiske vægtforhold spiller ind på en given pu/arm-kombination (i bevægelse), er nok forskelligt.
    Men nok i småtings-afdelingen.:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Var det et svar til meg? Så lenge armen er opplagret i samme punkt, ser jeg ikke at det spiller noen rolle hvor tyngdepunktet befinner seg. For et gitt stifttrykk virker nøyaktig det samme momentet på armen om lagerakslingen uansett.

    For en unipivot er det en HELT annen sak.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Dazed.
    Du mener altså ikke det har betydning, om kontravægt ligger over (overvejet) armens (vandrette) diagonal, eller under (undervejet)?
    Du mener ikke det kan spille forskelligt ind, alt efter om nål er på vej op eller ned ad modulering?
    Jeg er heller ikke selv sikker på det, men kunne godt forstille mig det spiller ind.
    Men, som du også selv er inde på, ved jeg det gør en forskel på kniv/nåle/pinol-lejer.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Audioaktøren i alle fall. Elektronisk Bureau har Tonar, som er det samme, med annen logo på esken.

    Ellers er 2juki på ebay mye brukt. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed.
    Du mener altså ikke det har betydning, om kontravægt ligger over (overvejet) armens (vandrette) diagonal, eller under (undervejet)?
    Du mener ikke det kan spille forskelligt ind, alt efter om nål er på vej op eller ned ad modulering?
    Jeg er heller ikke selv sikker på det, men kunne godt forstille mig det spiller ind.
    Men, som du også selv er inde på, ved jeg det gør en forskel på kniv/nåle/pinol-lejer.
    I mitt hode kan det ikke spille noen rolle hvor massen/kreftene befinner seg/virker på bakstussen, nei, når bevegelsen denne skaper er låst i alle andre frihetsgrader enn rotasjon om horisontalaksen.

    Vi har diskutert dette før. Tror jeg fant noe greier på nettet om det også. Skal gjøre et raskt søk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed.
    Du mener altså ikke det har betydning, om kontravægt ligger over (overvejet) armens (vandrette) diagonal, eller under (undervejet)?
    Du mener ikke det kan spille forskelligt ind, alt efter om nål er på vej op eller ned ad modulering?
    Jeg er heller ikke selv sikker på det, men kunne godt forstille mig det spiller ind.
    Men, som du også selv er inde på, ved jeg det gør en forskel på kniv/nåle/pinol-lejer.
    I mitt hode kan det ikke spille noen rolle hvor massen/kreftene befinner seg/virker på bakstussen, nei, når bevegelsen denne skaper er låst i alle andre frihetsgrader enn rotasjon om horisontalaksen.

    Vi har diskutert dette før. Tror jeg fant noe greier på nettet om det også. Skal gjøre et raskt søk.
    Her står det noe, i alle fall:

    https://www.originlive.com/faq-s-on-mods/counterweight-underslung-rega-tonearm.html
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg vil bestræber mig på ikke være kværulantisk. (ha-ha).
    Men artiklen du posterede, omhandler kun rotation omk. akslen i horisontal plan.
    Armen bevæger sig også op/ned i kraft af pu.
    Der må her være noget vægtforskydning, når det går op eller ned. Armen er dybest set i fri bevægelse op/ned, kun nålen til styre det. Teoretisk set bør der vel være en anelse mere træghed i disse bevægelser (op/ned) med undervejet kontravægt.(?)
    Men om det har betydning, kræver måske først, alt andet lige, ingen andre mere og større hurdler man først må forbi. (?)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil bestræber mig på ikke være kværulantisk. (ha-ha).
    Alltid en nyttig egenskap. :)

    Men artiklen du posterede, omhandler kun rotation omk. akslen i horisontal plan.
    Ja, siden rotasjon av armen om horisontalaksen får pickup til å bevege seg opp og ned. ...Men det står da ingenting om hvilken akse man snakker om i Origin Live-artikkelen.


    Armen bevæger sig også op/ned i kraft af pu.
    Ja, om enn minimalt

    Der må her være noget vægtforskydning, når det går op eller ned. Armen er dybest set i fri bevægelse op/ned, kun nålen til styre det. Teoretisk set bør der vel være en anelse mere træghed i disse bevægelser (op/ned) med undervejet kontravægt.(?)
    Det spiller ingen rolle, siden armen altså er fast opphengt i gimbal-lageret. Det eneste en motvekt med tyngdepunktet under senter av armrøret medfører, er litt høyere effektiv masse/treghetsmoment, siden tyngdepunktet kommer littegrann lenger vekk fra omdreiningspunktet. Dette må man jo kompensere for med å flytte loddet ørlittegrann nærmere ift. en "vanlig" motvekt for å opprettholde samme stifttrykk, så det går opp i opp.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Jelco lanserer nye armer.
    "Knife-edge" bearings.

    jelco ts 950s.jpg
    Jelco.jpg.e5958c8fc2499de9449aa54d3a4ea9ad.jpg

    CJeJuUp.jpg
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det var på tide :)
    Jeg har en spiller som Skal bygges opp nå,da har jeg jo muligheten til å teste den nye serien.

    O
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Ikke ubetydelig prisøkning!

    Expected retail prices (including 20 % VAT) will be around:

    TK-950L 1600 Eur
    TK-950s 1500 Eur
    TK-850L 1200 Eur
    TK-850S 1100 Eur
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å lese meg opp litt på de nye armene.

    Jelco har altså lansert to (eller fire) nye armer: TK-850S, TK-850L, TK-950S og TK-950L.

    Mono and Stereo High-End Audio Magazine: NEW JELCO KNIFE EDGE TYPE TONEARM

    S står for 9" ("short"?) og L for 12" ("long"?) Ingen 10" foreløpig.

    Forskjellene fra SA-750 er såvidt jeg skjønner at de nye har sk. "knife edge bearings" i høylegert stål i stedet for ordinære rubinlagre. Aner ikke hvorfor eller om det er bedre. Sikkert mer holdbart, da. (Ikke at de gamle ikke er holdbare nok.) Kanskje kan dette gi fordelene fra unipivot-opplagring uten å dra med seg ulempene. I tillegg har de et todelt teleskop-baklodd som kan trekkes ut for å håndtere tunge pickuper uten å bytte loddet. De har også fått en offset-vinkel som passer med Baerwald-geometri, slik at man slipper å "vri" pickupen i headshellet.

    Det står ikke noe om demping, men jeg antar nesten at disse har oljedemping i lagerhuset slik SA-750 har.

    Forskjellen på 850 og 950 ser ut til å være "statisk" vs. "dynamisk" justering av stifttrykket. (Tenk SME) Altså vanlig justering av bakloddet inn og ut på 850, (Sikkert like bra.) og en justeringskrue som sikkert kontrollerer en fjærbelastning på armen på 950.

    Prisen ser, som Larkus skrev, ut til å ha dratt godt fra 750. Listeprisen på dagens SA-750L i Norge er Kr 6.750,- mens TK-950L ligger på rundt €1.600,- i utlandet. (Sikkert et bra kjøp ift. mye annet, men over dobbelt så mye som 750, da!!!)

    Spennende produkt i alle fall. Håper noen i nærheten skaffer seg en snart. :)

    Ser det er delte meninger på nettet om utseendet. Jeg synes den ser flott ut, og mer eksklusiv enn SA-750.

    I tillegg blir SA-750L og SA-750D byttet ut med TS-550L og TS-550S. (SA-750E forsvinner helt.) De to er identiske med SA-750, men med bakloddet fra TK-850/950. SA-250 blir erstattet av TS-350, som også kommer i både 9" og 12". (!) Offset-vinkelen er endret på disse også for å bli mer riktig med Baerwald. Ikke så viktig, men en bonus i alle fall. Det ser jo penere ut når pickupen kan monteres noenlunde rett i headshellet.

    Mistenker at det fremdeles blir 550 (Tidl. 750) som er det virkelig gode kjøpet.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ubetydelig prisøkning!
    Dette er de nye armene, vel å merke. SA-750, som lever videre som TS-550 (med nytt baklodd og endret offset-vinkel) ser det ut til at vil stige med 20-25% i pris. ...Som også, for all del, er en betydelig prisøkning.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg gjorde det bare enkelt og kjøpte oljen fra Jelco, jeg. ;)

    Dempeoljen skal stoppe resonnanser fra pickupen, altså hindre armen i å vibrere med de frekvensene som stiften fanger opp fra plata.
    Hørte du forskjell på lyden etter oljedemping? Ser standardoljen som følger med har 550 viskositet. Er dette en olje som er mer enn grei nok å bruke, eller ble svaret at andre oljer med høyere viskositet vil gjøre jobben bedre? Er bare litt forvirret hva som egentlig er tingen her..:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke. Fylte bare på olje nesten med en gang jeg hadde montert armen, jeg.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fjernet oljen etter å ha testet den ut. Synes lyden ble litt flat og livløs med demping.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fjernet oljen etter å ha testet den ut. Synes lyden ble litt flat og livløs med demping.
    AKA. "korrekt", kanskje. ;) Har man flaks, gjør resonnanser lyden litt "fetere". Ikke vet jeg.

    Heldigvis synes jeg ikke min låter hverken flatt eller livløst. :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Regner med det ikke er det enkleste å fjerne, når først oljen er dryppet i. Usikker på hva jeg skal gjøre:/
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp en 1ml sprøyte på apoteket, skru opp lokket/kula og tørk det rent, sug opp det du får til med sprøyta og tørk reservoaret med 25 Q-tips.

    Hos meg blir olja der den er. :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ok, takker for tips/råd. Tenker jeg prøver litt senere i kveld...blir spennende
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje plukke av headshellet og legge det et trygt sted, så pickupen er utenfor faresonen mens arbeidet pågår. :)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Dempningen er jo justerbar. Det er jo bare å skru lokket langt nok opp eller ta det av, så får man jo vite hvordan den spiller uten dempning:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dempningen er jo justerbar. Det er jo bare å skru lokket langt nok opp eller ta det av, så får man jo vite hvordan den spiller uten dempning:)
    Herregud, hvorfor kom jeg ikke på det? :D Av med korken, ingen demping. :)

    Justerbar? Det må være vha. væskemengden, da? Man kan ikke ha lokket sånn halvveis fastskrudd?
     
    Sist redigert:

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Står i manualen, desto mer kontakt kula har med veska, desto mer dempning. Gitt at du ikke har overfyllt kammeret da:)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dempningen er jo justerbar. Det er jo bare å skru lokket langt nok opp eller ta det av, så får man jo vite hvordan den spiller uten dempning:)
    Herregud, hvorfor kom jeg ikke på det. :D Av med korken, ingen demping. :)

    Justerbar? Det må være vha. væskemengden, da? Man kan ikke ha lokket sånn halvveis fastskrudd?
    Det går faktisk helt fint ;)

    Kammeret er jo uansett ikke tett, og ved å skru opp og ned velger du da både hvor mye det dempes, eller om du vil dempe i det hele tatt.
    Dette var ihvertfall i mitt anlegg hørbart. Jeg konkluderte med at ingen demping var best hos meg. Fjernet dermed hele oljen, og skrudde lokket på plass for nevrosenes skyld ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    L

    larkus!

    Gjest
    Justerbar? Det må være vha. væskemengden, da? Man kan ikke ha lokket sånn halvveis fastskrudd?
    Det sitter en låseskrue på baksiden av braketten. Med den kan en låse "lokket" i hvilken som helst posisjon.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Alle" armprodusenter maser jo om 15mm overheng. Man trenger jo ikke bruke det. ;) Men disse vil se «riktig» ut med Baerwald, og det er jo flott.

    Ja, de likner fælt på Ortofon, men de er jo også Jelco, så... ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    «Alle» = Rega ?

    «De andre» har oppdaget at overheng varierer med armlengden (for et gitt valg av tangeringspunkter). Jelco har 15 mm (iht spec EDIT på dagens 250 og 750 armer) uavhengig av armlengde, som er litt underlig for å si det pent.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig er det rart å bruke overhenget å sikte etter i det hele tatt. Overhenget blir det det blir som en funksjon av radien til de to nullpunktene.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Lurte på om noen vet hvilke skrue jeg trenger på en original Jelco 750 armbase? Jeg skulle sette på en lp idag, etter ha skiftet litt på plassering av utstyr, så merker jeg at armbasen/armen virker litt løs. Så ser jeg at en skrue som går inn på ene siden av basen faktisk mangler....har aldri gjort noe der eller skrudd ut noe, men den er plutselig borte vekk, så når jeg setter armen på plass i holder, så beveger alt seg videre mot høyre.
    Noen som har peiling på nøyaktig type skruer? Skruehullene sees på bunn der
    E4717611-F470-4FCD-B223-9CEEA5434734.jpg
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Det der er setskruen til VTA'en. Det er en hodeløs skrue og den er trolig der inne, bare litt løs. Strammes med en passende unbrako som stikkes inn i hullet. :)
    Gjør nødvendig VTA justering først og stram for å feste armen til basen.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ingen ekspert på dette, dog nyskjerrig og ser litt på slike armer selv for tiden med tanke på et lite selvbyggprosjekt.
    Fant en video på youtube hvor det monteres en Jelco på en Clearaudio, det ser ut til at det skruehullet du viser til (hvis jeg forstår deg riktig) skal brukes til å stramme armen via en umbraconøkkel, du kan se selv i videoen nedenfor, ca 5,25 min ut i filmen.



    Edit; postet samtidig med Twsts, så da er vi to om løsningen :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det der er setskruen til VTA'en. Det er en hodeløs skrue og den er trolig der inne, bare litt løs. Strammes med en passende unbrako som stikkes inn i hullet. :)
    Gjør nødvendig VTA justering først og stram for å feste armen til basen.

    Jeg er ingen ekspert på dette, dog nyskjerrig og ser litt på slike armer selv for tiden med tanke på et lite selvbyggprosjekt.
    Fant en video på youtube hvor det monteres en Jelco på en Clearaudio, det ser ut til at det skruehullet du viser til (hvis jeg forstår deg riktig) skal brukes til å stramme armen via en umbraconøkkel, du kan se selv i videoen nedenfor, ca 5,25 min ut i filmen.



    Edit; postet samtidig med Twsts, så da er vi to om løsningen :)
    Bare å takke dere begge, for raske svar og info, jeg fikk ordnet problemet..føler meg ganske dum, men ok, nå lærte jeg det;)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde neppe lært/vist det om du ikke hadde spurt, det er slik vi har forum for - jeg lærer noe nytt her hver dag :)
    Kommer en dag hvor jeg skal montere en slik selv, så bare forbered dere på spørsmål...!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    La denne akkurat inn i min egen tråd. Håper noen har noen synspunkter på første del av annet avsnitt? Hvis noe også kan linke eller maile meg en manual for armen hadde jeg vært takknemlig.....

    Han karen i Brooklyn som solgte meg sin Jelco 750LB var til å stole på Armen ankom Drotningvik i går, og i dag har min lokale platespiller-doktor fra Djeveløya, soa, vært på befaring.

    Relatert til min manglende flaks når det gjelder platespillere er det selvfølgelig ikke plug and play. Soa mener det er litt slark i lageret, men er usikker på hvordan det skal være på Jelco-armer. Skallen fra USandA hadde loddet montert på armen under forsendelsen. Hvorvidt dette er grunnen vet jeg ikke, men armen som loddet er festet på kan beveges litt opp og ned, og vinkler litt nedover. Får legge inn denne posten i Jelco-tråden og høre om noen har synspunkter. I tillegg var skruene for korte (og jeg trenger mutter) for å feste armfestet til armbordet. Biltema neste

    Platespiller-doktoren fra Djeveløya stiller på søndag med godt humør og protractor. Selv jekker jeg en Westmalle, krummer nakken og håper det beste :)

    48055890-0DA6-417D-877A-00B5B86936D7.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn