JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    Seff... glimrende det der ... har jo mer enn nok plass på tomta .. er ikke det det står på ;D
    Nevnte ikke jeg at det bare var å begynne og pule på seg noen unger med den svære tomta deres?
    Du får lære litt av JanR, han har sikkert noen tips. ;D
    Tror det er dårlig veigrep på de hjemmestrikka lestan så han slet med å hoppe av i svingen..... :D :D :D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    Seff... glimrende det der ... har jo mer enn nok plass på tomta .. er ikke det det står på ;D
    Nevnte ikke jeg at det bare var å begynne og pule på seg noen unger med den svære tomta deres?
    Du får lære litt av JanR, han har sikkert noen tips. ;D
    Tror det er dårlig veigrep på de hjemmestrikka lestan så han slet med å hoppe av i svingen..... :D :D :D

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Knipse bilder av fisk, uten stativ, er ganske bortkastet. Men noen halvbra ble det vel.

Fra hjørnekaret, desverre ville ikke ålefan vise seg.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Noen fra mallekaret, malle og rekekar er vel mere korrekt å si 8)

Assassin snail's. Beintøffe, til og med botia'n lar de være i fred.
    Snart spist opp alt av sandsnegler...råtasser ;)

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fine fisk og reker :)
    Vekker barndomsminner, faren min hadde et par akvarium helt til han kjøpte en syk fisk som hadde med seg smitte slik at pryd fiskene hans gikk bort, da sa han stopp.
    Hadde et par spede forsøk på gullfisk på gutterommet i min barndom, men var vel ikke noen stor suksess akkurat.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Fine fisk og reker :)
    Vekker barndomsminner, faren min hadde et par akvarium helt til han kjøpte en syk fisk som hadde med seg smitte slik at pryd fiskene hans gikk bort, da sa han stopp.
    Hadde et par spede forsøk på gullfisk på gutterommet i min barndom, men var vel ikke noen stor suksess akkurat.
    Litt størrelse på karet, bra filtre, og sette sammen ett miljø som selvsagt passer fisken du skal er alfa og omega.
    Har bare 2 kar oppe og går pr i dag, har ett til som skal opp ila sommeren. Blir ett rent mallekar, leke litt oppdretter ;)
    Gulingene (aka L-144) får man bra pris på yngelen for, 80-100kr stk (privat) så de skal stelles med.
    Ser lp plater i det der gett :D

Kan jo også bli riktig så dekorativt, har 170l hjørnekar i stua og det er blitt endel av innredningen. Tar ikke rare plassen heller.
    Hvilket minner meg på, må få tatt en skikkelig opprensking i det karet ila våren. Og få ut ålefan, øreål....glups liten slask.

Ikke så mye jobb med det heller, bytter vann ett par ganger i mnd'en, litt rekemix og noen agurker til mallene, bare morro :)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Ikke så mye jobb med det heller, bytter vann ett par ganger i mnd'en, litt rekemix og noen agurker til mallene, bare morro :)
    Agurk, altså? Må prøves.

Her skiftes halvparten av vannet en gang i uka. ...Men karet er jo bittelite, så...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Agurk, altså? Må prøves.

Her skiftes halvparten av vannet en gang i uka. ...Men karet er jo bittelite, så...
    Har du maller (ancistrus) så elsker de agurk. Dvs de spiser ikke skælet ;)
    Men spe på med litt tabbiser og gjerne rekemix.
    Arilds zoo (sellebakk) er din venn, han kan og vet det meste om denslags.

Små kar er mere jobb enn større kar. Både med tanke på vannbytter og fiskesammensettning - miljø.
    Men morro er det lell. De minste her (ungene altså) er født og oppvokst med kar og fisker, litt stas vettu.

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Små kar er mere jobb enn større kar. Både med tanke på vannbytter og fiskesammensettning - miljø.
    Men morro er det lell. De minste her (ungene altså) er født og oppvokst med kar og fisker, litt stas vettu.
    Vel, kona må gjøre noe riktig, for platyene her formerer seg som et uvær, og de to mallene som har bodd oppi der siden jula 2004 eller noe sånt har blitt godt over 20 cm. lange, i et 54 liters kar. (Hvor lenge lever sånne, egentlig?)

J

J.J

Gjest
    I min spede start med akvarie så hadde jeg et mini kar på 13 liter ... oppi der hadde jeg 2 slørhaler.... + planter....
    Min niese... dengang 2-3 år gammel ... hehehe... hva gjorde hun ??

Jo hu putta oppi 2 fulle pakker med rød mix og et glass med jordbærsyltetøy.... dette var grytidlig på morgenen og ble ikke sett av meg før litt senere...
    ;D

Men dem overlevde med glans gitt :p

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Vel, kona må gjøre noe riktig, for platyene her formerer seg som et uvær, og de to mallene som har bodd oppi der siden jula 2004 eller noe sånt har blitt godt over 20 cm. lange, i et 54 liters kar. (Hvor lenge lever sånne, egentlig?)
    De bør du få ut av karet !
    Høres ut som Gibbiceps, de kan bli store og de har ingenting oppi ett 54l å gjøre.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3534

Hu kan få ett par ancistrus av meg, de er vel 6-7cm, 1 år gamle.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Blir fisk til middag her i dag.
    Så hver gang jeg legger ut ett bilde av akvarier/fisk skal du spise fisk til middag ???
    Hvis ja, da blir det mange bilder fremover.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jan#jan skrev:
    I min spede start med akvarie så hadde jeg et mini kar på 13 liter ... oppi der hadde jeg 2 slørhaler.... + planter....

Jo hu putta oppi 2 fulle pakker med rød mix og et glass med jordbærsyltetøy.... dette var grytidlig på morgenen og ble ikke sett av meg før litt senere...
    ;D

Ajaj. Da er det teppebanker som gjelder.

Men det å ha slørhaler og gullfisk i ei bolle er dyreplageri ! Gjelder vel egentlig de fleste fisker når jeg tenker meg om.

Akvarier og fiskehold er morro, men...lese seg opp litt på fisk - fiskehold først er ett must.
    Det som er enda værre er tullingene som jobber i de fleste "dyrebutikkene", de har bare ikke greie på hva de driver med, i det fleste tilfellene.

Dagens tordentale ;)

/jan

J

J.J

Gjest
    JanR skrev:
    jan#jan skrev:

;D

Ajaj. Da er det teppebanker som gjelder.

Men det å ha slørhaler og gullfisk i ei bolle er dyreplageri ! Gjelder vel egentlig de fleste fisker når jeg tenker meg om.

Akvarier og fiskehold er morro, men...lese seg opp litt på fisk - fiskehold først er ett must.
    Det som er enda værre er tullingene som jobber i de fleste "dyrebutikkene", de har bare ikke greie på hva de driver med, i det fleste tilfellene.

Dagens tordentale ;)

/jan
    Enig den med for lite kar til fisken... det var starten.. gikk vel bare et par tre mnd før jeg fikk et på 60 så et på 80 og det største jeg hadde var på 325 liter .. før jeg pensjonerte meg med et på 125.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:
    Så hver gang jeg legger ut ett bilde av akvarier/fisk skal du spise fisk til middag ???

/jan
    Ja. Fin påminnelse om at jeg spiser for lite fisk.

Så i dag blir det torsk.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:

/jan
    Ja. Fin påminnelse om at jeg spiser for lite fisk.

Så i dag blir det torsk.
    Da skal jeg holde det varmt fremover ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    i sympati med fiskene dine blir det grandiosa her idag ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Og hagenissen.. Hva gjør den i garasjen ???

mvh
    lassemann
    Kontrolløren det vettu ;)
    Første bildet, chocke har flyttet litt på seg 8)

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz