JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    legg ut flere bilder nå da :mad:

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Må få takke Birger (BHO) nok engang for at han stiller opp, ikke bare stiller opp men sparker meg i ræva så jeg får ut fingerern også :) Like blid og går til med dødsforakt, tusen takk Birger for all hjelp så langt, du er one of a kind i min bok :)
    MÅ også få takke Fru Birger for at a holder ut med oss som flyr ned dørene i huset i tide og utide, like blid, kaffe og mat er aldri langt unna. Tusen tusen takk :)

Hifim, takk for at stiller opp som kartleser, settes pris på det også ;)

Resten av bildene og en liten forklaring på hva som faktisk er gjort kommer ila eftan-kveld.

/jan"smilerfraøretiløre"olsen

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    5.016
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Spent på den oppgraderingen der Jan.. ;) Sterk utvidelse av strømforskyningen ser jeg ;D

mvh
    lassemann

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.665
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    noen som selger M-Lytic i Norge?
    mvh
    Leif

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jan#jan skrev:
    Nå har jeg fylt termosen med kaffe og sitter og venter på bilder ;D
    Ikke hold pusten

Hehe neida, skal ned om litt. Da kommer det litt bilder og en liten oppsummering av hva som er gjort.

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    24
    Hva er den ekle ufyselige metallkula ytterst på benken, siste bilde?? Fysj og pføy!!

BTW, har du noengang stappa sneipen ned på printkortet og "røyka" loddebolten? Virker sånn, av og til ::) ::)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    Hva er den ekle ufyselige metallkula ytterst på benken, siste bilde?? Fysj og pføy!!
    Custom made by Birger :) Så ikke noe fysj her gett !

pengesluk skrev:
    BTW, har du noengang stappa sneipen ned på printkortet og "røyka" loddebolten? Virker sånn, av og til ::) ::)
    ;D ;D

/jan

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    En sværisk foring til hovedunderstellet på DC-9 ;D ;D
    ....vel, det var det en gang. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Det som er gjort, og som selvsagt er fullt reversibelt som de fleste ser, er følgende;-

Birger gikk berserk med drill ;) , flyttet litt på ene Mundorfen (til høyre for ECL82 røret) og flyttet choke litt nærmere midtveggen.
    Ned i skuffen, fant fram ei lita treplate med ferdig montert noval sokkel (9 pins), fram med drill, borre litt, 4 spacere - 4 skruer og vips der var treplata med sokkel på plass.
    Full fart borti kroken på verkstedet, fram med baufil, delte ez -> 6x5 adaptern i to (bokstavelig talt) og fram med multimeter. Sjekket, dobbel sjekket, trippelsjekket at pinne plassering var korrekt, fyre opp loddebolt og gå til med dødsforakt 8)

Resultatet ble at adapter fortsatt er i bruk, dvs den ene halvdelen (6x5 delen), loddet på plass, sjekket igjen og fylte adapteret med smeltelim. Inn med ett EZ81 rør.
    Voila, adapter på plass i 6x5 sokkel (6x5 er original likeretter rør til M2 psu's), plugge i strøm og løpe som helv....neida ;)
    Og det lyser opp normalt, så da antok vi at alt var i orden. Og selvsagt var det i orden

Kom hjem her så måtte jeg jo selvsagt koble til og fyre opp pre - anlegget. Og det spilte som f*n :)

Og det skal sies at Birger kom opp med en bedre løsning enn vi hadde snakket om på forhånd.
    I utgangspuntet var det tenkt å lodde kablene fra 9 pins rett på sokkel til 6x5, den her løsningen som brukes nå er ikke bare mye bedre men man kan også (for eks) ta ut 9 pins sokkel og adaperet og teste det på andre AN produkter som bruker M2 psu. Det blir stående i M2'n min men har som sagt muligheten.
    Ikke noe problem å bytte mellom EZ rør og 6x5, hvis man vil høre forskjellene. Og tro meg, det er forskjeller ;)

Man kan bruke både EZ80 og EZ81.
    Fikk lånt med noen EZ80/81 fra Birger, takker :)
    De skal testes de neste 2-3 dagene. Men har en mistanke om at 81 røret passer meg best. Men har tatt feil før... 8)

Tusen takk igjen Birger for all hjelp, du er one-of-a-kind :)

/jan

J

J.J

Gjest
    Så det blir bedre og bedre ?? Låter michael åkerfeldt bedre og bedre oxo ?? stemmer det ??

isåfall - blir det tur etterhvert...... !

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jan#jan skrev:
    Så det blir bedre og bedre ?? Låter michael åkerfeldt bedre og bedre oxo ?? stemmer det ??

isåfall - blir det tur etterhvert...... !
    Bedre som i "mindre slapt og mere luft" ;) (kort ver)
    Ikke hørt mer enn par skiver så langt og skal stresse sakte med rør leking.

Kommer nok med en liten oppsummering ila helgen.

ps: du må selvsagt bare komme når du måtte føle for det :)

/jan

J

J.J

Gjest
    Takker Jan ..... Ja - jeg har lært meg at horn og rørfolk har god tid -....... dem stresser ikke ... ;D ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jan#jan skrev:
    Takker Jan ..... Ja - jeg har lært meg at horn og rørfolk har god tid -....... dem stresser ikke ... ;D ;D ;D
    Stress er en uting ::)

;D

Knipset ett par bilder av M2'n på plass i racket.

EZ81 til høyre.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    må si dette her er en genuin "genial" oppgradering, håper det funker som bare f.... ;D ;D ;D
    håper kunnskapen din foredles videre birger ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    må si dette her er en genuin "genial" oppgradering, håper det funker som bare f.... ;D ;D ;D
    Selvsagt fungerer det ;)
    Prøvde med adapter først, helt klart noe som måtte gjøres noe med.
    Litt brainstorming fra oss begge, og Birger sitt forslag vant.

Det geniale er jo selvsagt at A: fikk brukt adapteret til noe fornuftig (vel, halve) B: ikke noe ombygging av M2/psu.

Og la det være ingen tvil, EZ80/81 er ett bedre likeretter rør enn 6x5.
    Eneste "problemet" er at jeg har ikke har noen ez rør ;D
    Finne ut hvem av de lånte rørene som fungerer best hos meg og lete litt rundt på ebay for eks.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Hmmmmmmm, og nå som L2 er under oppgradering så må du selvfølgelig sette griller i hodet på meg med dine uttalelser om forbedringspotensiale :) ser unektelig spennende ut dette her, skal bli spennende å lese dine inntrykk etterhvert

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    Hmmmmmmm, og nå som L2 er under oppgradering så må du selvfølgelig sette griller i hodet på meg med dine uttalelser om forbedringspotensiale :) ser unektelig spennende ut dette her, skal bli spennende å lese dine inntrykk etterhvert
    Hehe, en ting av gangen vettu.
    Blir nok ikke gjort så mye mere med M2, tror jeg.

En ting bare, vil ha muligheten til en kilde til. Har kun riia + 2 inn. pr i dag. Så må vel få tak i ett par rca's og lodde litt etterhvert.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Ser bra ut, Jan. Godt og ha Birger tilgjengelig.

Så du mener EZ er bedre enn 6x5?

Hva er forskjellen?

Og hva faen skal jeg ha til middag i dag?

J

J.J

Gjest
    rolfozzy skrev:

Hva er forskjellen?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jan#jan skrev:
    rolfozzy skrev:

Hva er forskjellen?

Malawi, tror rozzy fortrekker sjøldaua torsk som har ligget i fjærsteinene ett par uker ::)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:

Hva er forskjellen?
    Ja hva skulle vi gjort uten Birger rozzy :)

EZ er uten tvil bedre enn 6x5, her hos meg iaf.
    Snoket endel rundt på forum, primært DIY forum, og de er utrolig nok ganske enig om at ez er bedre og fortrekkes framfor 6x5.
    Skal sies at jeg prøvde ez her før jeg gadd snoke opp info om de rørene.

Forskjellen, førsteinntrykket (i dag som sist) mere oppløst hele veien, mere definert, litt tøffere. Kun prøvd ez81 så langt. Iflg informerte kilder (birger og le) så er 80 røret litt mere laidback, litt mere rør'ish.

Har muligheten til å plukke ut stæsjet og teste i din vettu.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips, fingern.

Men nå har jeg spist.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:

En ting bare, vil ha muligheten til en kilde til. Har kun riia + 2 inn. pr i dag. Så må vel få tak i ett par rca's og lodde litt etterhvert.

/jan
    Innganger er kjekt å ha ja :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:

/jan
    Innganger er kjekt å ha ja :)
    Cd, vinyl, kassett spiller :) 3 + riia burde duge lenge.
    Kjekt med riia i M2 sånn fall i fall det skulle dukke opp en platespiller til etterhvert. Sliter bare litt med plass 8)

Fortsatt nøyd med Dac 1 ? Og fått testet litt rør ennå ?
    Appropå dac. Birger hadde, selvsagt, slengt sammen en Klotz digital kabel. Må vel teste den også en av dagene ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    har bestillt meg ett sett brimar og ett sett mullard ecc88 + at jeg skal ha meg ett par fra raytheon eller jan phillips fra motron, han sa de jan phillips rørene skulle fungere godt sammen med an for en billig penge, får L2 igjen neste uke(xxx fingra) ifølge de så er det en merkbar og godt gjennomtenkt oppgradering som vil ta L2 til nye høyder lydmessig :) da blir det nok mer testing en det har blitt foreløpig, men dac 1 overrasker meg positivt sålangt, hadde ærlig talt ikke forventet meg at den skulle spille musikk slik den gjør , takker nok engang for tipset der.
    den digital kablen, er det noe han kan lage på bestilling tro?

j

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    har bestillt meg ett sett brimar og ett sett mullard ecc88 + at jeg skal ha meg ett par fra raytheon eller jan phillips fra motron, han sa de jan phillips rørene skulle fungere godt sammen med an for en billig penge, får L2 igjen neste uke(xxx fingra) ifølge de så er det en merkbar og godt gjennomtenkt oppgradering som vil ta L2 til nye høyder lydmessig :) da blir det nok mer testing en det har blitt foreløpig, men dac 1 overrasker meg positivt sålangt, hadde ærlig talt ikke forventet meg at den skulle spille musikk slik den gjør , takker nok engang for tipset der.
    den digital kablen, er det noe han kan lage på bestilling tro?

j
    Om han lager på bestilling, vel det får han svare på sjøl.
    Kabelen koster jo ingenting (Benum) og ett par plugger derfra blakker deg heller ikke.
    Lånte ett par "rca" kabler av Birger tidligere, det fungerte ;)

Blir vel en runde her en kveld igjen, Vivanco - klotz og ett par andre dig.kabler.
    Hadde også vært morro om Dazed svingte oppom med Abrahamsen dac'en sin, bare for å dobbel sjekke kablene.

Dac 1 ja, ei lita perle det :)
    Mullard har jeg brukt tidligere i dac med stort hell. JAN Philips er ikke gale rør det heller og koster ikke allverden. Har ett sett som er i reserve til riaa. Får se om jeg får ut fingeren og tester litt rør i dac her også....en dag. Bruker 6922 i både riia og dac.

Krysser fingre og tær for at du har L2 i hus snart :)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    test i vei og kos deg ja. blir en lang uke til på meg , ;D er sykt spent på å få den igjen nå

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn