Fra hvor kommer dette sterke ønsket om å legge lokk på ulike debatter?
Hva er sjansen for at det er leserne man forsøker å beskytte liksom?
Hva er sjansen for at det er leserne man forsøker å beskytte liksom?
|
Din troverdighet er større enn mange av dine "medtroendes" KoB, ikke minst øker den ved at du tar kontakt med produsent av aktuellt produkt, meget ryddig og redelig, imo.KindOfBlue skrev:I går ble tråden stengt, og det er vel like før denne ryker også, selv om det ikke var jeg som startet den, og man vanskelig kan tolke den som annet enn et angrep på min troverdighet.
Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor dette er mer flaming enn f.eks den relativt allment utbredte skepsisen til f.eks ICE-forsterkere. Da er det tydligvis helt uproblematisk å være så kritisk man vil.musicus skrev:Men man kan vel heller ikke undres over noe man opplever som direkte skadefrohet fra visse når det gjelder det her nevnte merket (her tenker jeg ikke på KoB), men det er bare mine tanker rundt denne flamingen, når dette er sagt så gjør man seg jo noen tanker om hva man skal være mer obs på neste gang man er i markedet etter noe nytt.....
mvh
Hvor stor andel på dette forum og hvor mange anerkjente hifi-publikasjoner tror du vill hørt STOORE forskjeller på disse to spillere, om de ikke visste at innmaten var lik?janly skrev:Tipper det blir stor etterspørsel etter den eventuelle Denon DVD'n om den skulle eksistere ;DKindOfBlue skrev:Har du noen detaljer, typenummer? Jeg har faktisk spurt Edge Electronics direkte, men ikke hørt noe ennå.Man skrev:Her kommer litt fakta:
Den bygger på en Denon.
Skjønner ikke at noen stiller spørsmåltegn til deg og det du gjør, bra noen er interresert å grave i dybden av slike saker.Stå på videre er min oppfordring mange som venter i spenning her, inkl meg selv.KindOfBlue skrev:I går ble tråden stengt, og det er vel like før denne ryker også, selv om det ikke var jeg som startet den, og man vanskelig kan tolke den som annet enn et angrep på min troverdighet.
Men siden det ble stilt spørsmålstegn ved min hederlighet så har jeg sendt JAs svar til dem som har spurt.
Nå tar jeg en pause her (blir litt vel mange telefoner o.a. fra folk som ønsker å fortelle meg hvor urettferdig jeg er).
Skal samle ulike svar, har også hørt fra Harry Pearson, men han skal presisere et svar, etter at han stilte noen spørsmål i sin første svarmail til meg.
Det tviler jeg sterkt på. Det er ikke slik dette markedet fungerer.Dr.No skrev:Poatulat 1:Hadde man visst hva som ga god lyd fra CD spiller, ville alle brukt de samme brikkene, drivverkene og komponentene. Selv idag er ingen slike deler ekstremt dyre, men nå ville de blitt blitt produsert i enorme antall og havne aller nederst på prislista! De beste spillerne ville - helt lovmessig- blitt de billigste.
Interessant dette her! Hvor skal artikkelen publiseres?KindOfBlue skrev:Da Edge-caset dukket opp her, var jeg i gang med en artikkel rundt temaet "Brands have become empty shells." ...I artikkelen jeg skriver på vil jeg også bruke Edge-eksemplet...
Veldig enig i det jeg har quotet fra dette innlegget. Det er mange her inne som bør smekke igjen sutretruten sin og begynne å gå inn i seg sjæl, for maken til inkonsekvent moral som disse fremviser er sjelden vist her på forumet (og det sier ikke lite ;D). KoB og enkelte andre som med rette har stilt kritiske spørsmål i disse trådene, har blitt møtt med fjortis-argumentasjon av verste sort - og det fra voksne menn som burde vite bedre enn å fremstille seg selv så smålige og direkte umodne. Disse trådene har vært svært lærerike og informative både teoretisk, samt ikke minst om hva de enkelte forummedlemmer er laget av. Gjelder ikke bare trådene om denne cd-spilleren, men også tråden om "hva er vitsen med en kostbar cd-spiller.." m.fl.brand-x skrev:Men som noen henviser til så er det tydligvis greit å kritisere/slakte enkelte produkter klassifisert etter pris og innhold all tid high-end produktene holdes utenfor... men visse tåler ingenting av belysning før "helvete" er løs... ha meg unnskyldt for det siste...
Ec, Dp , Hegel og midgaard for å nevne noen slaktes opp og ned uten att det fremstilles krav om stenging av tråder eller att så vidt meg bekjent fremmes krav om dementier etc...
Jeg har sikkert mistet helt tråden i denne "tråden" men noe er galt fatt når det skapes slike reaksjoner som Edge tråden gjorde blandt visse..
Alle på sentralen har eller burde ha sin demokratiske rett til å poste hva de vil uten att det er automatikk i att hvis innholdet ikke passer verdensbildet så skal den stenges... ( med folkeskikk selvfølgelig)..
Få om noen har vel kritisert lydprestasjonen på denne spilleren, slik sett må den fremdeles ha all ære i behold ..... Hva gjelder bevisførselen må vel Edge tråden gå inn i historien som den med mest "bevis" av alle tråder som har eksistert på dette forum..
mvh
Kjell P..
Brum; korriger meg om jeg tar feil; men det der er aldri hevdet. Av noen. Så du har latt deg provosere av ikke-uttalelser. Ganske bra.Brum skrev:Det ble provoserende når det hevdes at siden G CD designet er så enkelt, så må også lyden være som for en billig DVD-spiller til noen få tusenlapper...
Hei,Trane skrev:Uten å si noe i den ene eller andre retningen når det gjelder tidligere diskusjoner, inkonsekvens, sutring og slikt - kan man ikke heller lage en egen tråd under "Kommentarer og hjelp til forumet" for slikt ? Så slipper vi at nok en tråd infiseres og stenges....
JP startet etter hva jeg forstår tråden for som et forsøk på saklig diskusjon og dokumentasjon.
Jeg tar på meg skylden for sitat 3 og det står jeg fortsatt for, med det unntak at den faktisk har HDMI (viste ikke på bildene til Fosse) og det da følgelig ikke ser ut som en DVD-spiller av aller enkleste sort.Brum skrev:Sitat3: De har allerede en DVD-spiller. Edge CD G. De har bare ikke giddet å gi kundene en bildeutgang, om man kobler inni spilleren, får man etter sigende bilde. Den burde følgelig koste sånn ca 10 kroner mer enn hva CD G koster. Det ville bli en DVD-spiller av aller enkleste sort, i disse tider er det jo standard med HDMI, oppskalering og slikt, det har nok ikke CD G muligheten til
Det jeg ennå håper på er den debatt om HVORFOR denne spilleren låter så fantastisk bra - hvor er svakhetene med dagens design på CD-spillere der det er mest å hente? Men, denne debatten blir litt vanskelig å få gang når så få her på Sentralen har hørt den og som ikke tror på de som faktisk har hørt den sier om lyden.
- Brum
Hei Brum,Brum skrev:Hei Vidar P,
påstand om at "DVD-spilleren" Edge G CD pga sin enkle oppbygging av standard-komponenter trolig låter som en billig DVD spiller er gjentatt og applaudert av flere i tråden....du må nok lese den en gang til...Samtidig, så må det jo innrømmes at jeg som eier av spilleren kanskje er litt mer hårsår enn andre.... hehe.
Sitat1: "Joda lyden er interressant. Det interessante er at det poengløst å betale 55.000kr for denne lyden når samme spiller kan fåes for 500kr.....
Innmaten som er vist bilde av er OEM; det er ikke skreddersøm"
Sitat2: Jeg tilhører ikke målemafiaen. Jeg tillater meg å hevde det er svindel å forlange ublu pris for et produkt som består av billige komponenter, billig å produsere og billig å kjøpe under annet navn. Hvis lyden er "verdens beste" på dette produktet, så betyr det at det bare er tull å betale mer enn 1000kr for en CD-spiller av lydmessige årsaker...
Sitat3: De har allerede en DVD-spiller. Edge CD G. De har bare ikke giddet å gi kundene en bildeutgang, om man kobler inni spilleren, får man etter sigende bilde. Den burde følgelig koste sånn ca 10 kroner mer enn hva CD G koster. Det ville bli en DVD-spiller av aller enkleste sort, i disse tider er det jo standard med HDMI, oppskalering og slikt, det har nok ikke CD G muligheten til
Det jeg ennå håper på er den debatt om HVORFOR denne spilleren låter så fantastisk bra - hvor er svakhetene med dagens design på CD-spillere der det er mest å hente? Men, denne debatten blir litt vanskelig å få i gang når så få her på Sentralen har hørt den (og evt tror på det de som faktisk har hørt den sier om lyden).
- Brum
De ble jo reagert, men folk mente det måtte være fake innmat, satt inn av noen som ønsket å sverte Edge.nb skrev:Jeg er egentlig mest overrasket over at dette ikke har blitt oppdaget før - som nevnt har bildene blitt vist her på forumet flere ganger uten at noen har reagert.
Rett skal være rett selv om prinsippet blir mye av det samme - der de klarte å høre (små) forskjeller med signifikans (de hadde 90% riktig) var en Sony SACD XA3000ES som drivverk inni en AudioNote DAC-3 vs Sony Discman E-775. De foretrakk Discmanen. Utstyret ellers i testen var så vidt jeg kan se fra Mark Levinson, MIT og Revel.KindOfBlue skrev:I Spania sitter det en gjeng entusiaster og måler hifi-komponenter ved å blindlytte til to-og-to -- de finner sjelden forskjeller mellom digitale drev, og da de sammenlignet Sony Discman mot ML, var det Sony Discmans lyd som ble foretrukket. (nb har links til disse).
Jeg refererte til mye som ble skrevet i den andre tråden, og på mange andre tråder der vi ikke er helt enige..Vidar P skrev:Nå er vel dette en fordreining av virkeligheten i debatten, Rotekroken? Ingen har slaktet noe som helst hva lyd angår, eierne har sågar ikke engang blitt motsagt når noen av de har hyllet det de mener er så voldsomt god lydkvalitet.Rotekroken skrev:Noen ganger lurer jeg på hva som driver folket, til å skrive så nedlatende om ting de ikke har hørt, benefit of the doubt, noen som syns det ordtaket har vært mye brukt mht Edge.?
Hva er det som driver "dere" til å slakte noe som dere ikke har hørt, som dere bare har sett bilder av.?
Som du skjønner så dreier debatten seg om helt andre ting, altså teknisk oppbygging etc. Om det ikke er viktig for deg, så ha romslighet nok til å se at det kan være interessant for andre å diskutere?
Det må da virkelig være greit å stille spørsmål ved produkter som man lurer på oppbyggingen av. Det er ikke det samme som å "slakte ting som man ikke har hørt".... høring er en helt annen diskusjon, om enn like relevant forsåvidt.
Mvh Vidar P
Ja, produsent burde virkelig ta dette alvorlig og komme med harde fakta..ron-hi skrev:Forøvrig er det produsent som nå bør drive "bevisførsel" i forhold til hva de har puttet i disse boksene, ja om de i det hele tatt har laget noe annet enn innpakningen..
La oss nå si at produsent Y har utviklet en komponent X som har en markant innvirkning på effekt, i dette tilfelle lytteopplevelsen fra en cd-spiller.Rotekroken skrev:Ja, produsent burde virkelig ta dette alvorlig og komme med harde fakta..ron-hi skrev:Forøvrig er det produsent som nå bør drive "bevisførsel" i forhold til hva de har puttet i disse boksene, ja om de i det hele tatt har laget noe annet enn innpakningen..
Nei, de skal få lov til å ha sine "hemmeligheter" i fred..
Om jeg skal selge noe, så vil jeg ikke at andre skal vite hvorfor det er bedre enn konkrrentene..
Om jeg skal kjøpe noe, så vil jeg vite hvorfor det er bedre enn konkurrentene..
Cardas har patentert sin bruk av fibonacci-sekvensen i sine kabler: US Patent# 4.628.151bambadoo skrev:Patent innebærer også at man "avslører" hemmelighetene sine..
Om man ønsker å holde hemmelig ting så patenterer man ikke.
Kan tenke meg at bybee filtre også ikke er patentert?
Usikker på om jeg forstod deg rett her, hva menter du?KindOfBlue skrev:Det mest nerdete som utløste latter var dette fra Audioholics
Kan du være så snill å lese hva jeg skriver.?KindOfBlue skrev:La oss nå si at produsent Y har utviklet en komponent X som har en markant innvirkning på effekt, i dette tilfelle lytteopplevelsen fra en cd-spiller.Rotekroken skrev:Ja, produsent burde virkelig ta dette alvorlig og komme med harde fakta..ron-hi skrev:Forøvrig er det produsent som nå bør drive "bevisførsel" i forhold til hva de har puttet i disse boksene, ja om de i det hele tatt har laget noe annet enn innpakningen..
Nei, de skal få lov til å ha sine "hemmeligheter" i fred..
Om jeg skal selge noe, så vil jeg ikke at andre skal vite hvorfor det er bedre enn konkrrentene..
Om jeg skal kjøpe noe, så vil jeg vite hvorfor det er bedre enn konkurrentene..
Det vanlige og etablerte er at man da patenterer denne oppfinnelsen - og patentbeskyttelsen sikrer da mot at andre bruker den uten å kompensere patenteier. Patentbeskyttelse er så sterkt at man kan inndra samtlige uautoriserte enheter, med dom og politi, med loven i hånd, og makulere disse.
Så hva er problemet her? Jeg forstår det slik at man mener det er noe tryllestøv i denne spilleren som Edge må få lov til å holde for seg selv, og som forklarer hvorfor den spiller så utrolig bra, til tross for det simple interiøret. Og dette skal vi altså ha full forståelse for, påstås det.
Men Edge kan da bare patentere sin oppfinnelse, dersom det er en der. Apple patenterer i hytt og pine; og det gjør mange andre. (Interessant nok har jeg ikke vært i stand til å finne patentkrav hverken fra Jorma eller Transparent, når det gjelder deres kabler, men det er en annen sak).
Så beklager, Rotekroken, det "forsvaret" kjøper jeg ikke.
Dersom det kan dokumenteres at dette egentlig kun er en billig Denon-innmat, vil det være et hardt slag for denne produsenten. Eiere av Denon og andre "enkle" digitale avspillere, vil kunne heve sitt hode i "det gode selskap" i visshet om at spillere til noen få tusen kan konkurrere med spillere til 50000 kr.lark skrev:La oss nå konsentrere oss om å finne ut hvilken DVD-spiller (sannsynligvis Denon) innmaten stammer fra. La oss få bilder av Denon-spillere uten lokk!! Jeg har lett etter innmatbolder fra Denon 1940, men kan ikkke finne slike på nettet.
Karma skrev:Dersom det kan dokumenteres at dette egentlig kun er en billig Denon-innmat, vil det være et hardt slag for denne produsenten. Eiere av Denon og andre "enkle" digitale avspillere, vil kunne heve sitt hode i "det gode selskap" i visshet om at spillere til noen få tusen kan konkurrere med spillere til 50000 kr.lark skrev:La oss nå konsentrere oss om å finne ut hvilken DVD-spiller (sannsynligvis Denon) innmaten stammer fra. La oss få bilder av Denon-spillere uten lokk!! Jeg har lett etter innmatbolder fra Denon 1940, men kan ikkke finne slike på nettet.
Jeg tror imidlertid at det ikke vil være mulig å konkludere,uten at en teknisk kyndig person skrur fra hverandre hele spilleren. Dette for å eventuelt avdekke en skjult hemmelighet som kan gi bedre lyd enn bare de deler vi klarer å se på bildet skulle kunne klare. For at ikke disse potensielt ødeleggende(for produsent og importør) påstander bare skal bli hengende i luften, bør denne saken konkluderes med fakta.
Vel, kanskje står noen myter for fall, som "de edruelige" kan ha glede av? Hva vil i tilfelle hifi-pressen skrive, som tidligere har predikert at grensen for mulig kvalitetsheving på cd-spillere er nærmest uendelig, bare prisen blir høy nok?
Noen kan få døren rett i fleisen med et smell. Det er bare enda ikke avklart hvem. Dermed bør vi alle gå forsiktig i dørene til det foreligger mer kjøtt på beinet.