JA/ Stereophile - Edge GCD - bevisførsel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Fra hvor kommer dette sterke ønsket om å legge lokk på ulike debatter?

    Hva er sjansen for at det er leserne man forsøker å beskytte liksom?
     
    M

    musicus

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    I går ble tråden stengt, og det er vel like før denne ryker også, selv om det ikke var jeg som startet den, og man vanskelig kan tolke den som annet enn et angrep på min troverdighet.
    Din troverdighet er større enn mange av dine "medtroendes" KoB, ikke minst øker den ved at du tar kontakt med produsent av aktuellt produkt, meget ryddig og redelig, imo.

    Selv om vi ikke alltid er enige mener jeg du kan ha hodet hevet denne gangen, hva jeg selv mener om nevnte produkt er en annen femma, og jeg kjenner ikke for å utdype det videre i denne el lignende tråder.

    Men man kan vel heller ikke undres over noe man opplever som direkte skadefrohet fra visse når det gjelder det her nevnte merket (her tenker jeg ikke på KoB), men det er bare mine tanker rundt denne flamingen, når dette er sagt så gjør man seg jo noen tanker om hva man skal være mer obs på neste gang man er i markedet etter noe nytt.....

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    musicus skrev:
    Men man kan vel heller ikke undres over noe man opplever som direkte skadefrohet fra visse når det gjelder det her nevnte merket (her tenker jeg ikke på KoB), men det er bare mine tanker rundt denne flamingen, når dette er sagt så gjør man seg jo noen tanker om hva man skal være mer obs på neste gang man er i markedet etter noe nytt.....

    mvh
    Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor dette er mer flaming enn f.eks den relativt allment utbredte skepsisen til f.eks ICE-forsterkere. Da er det tydligvis helt uproblematisk å være så kritisk man vil.

    Ellers enig med deg i prinsippet.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    janly skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Man skrev:
    Her kommer litt fakta:
    Den bygger på en Denon.
    Har du noen detaljer, typenummer? Jeg har faktisk spurt Edge Electronics direkte, men ikke hørt noe ennå.
    Tipper det blir stor etterspørsel etter den eventuelle Denon DVD'n om den skulle eksistere ;D
    Hvor stor andel på dette forum og hvor mange anerkjente hifi-publikasjoner tror du vill hørt STOORE forskjeller på disse to spillere, om de ikke visste at innmaten var lik?

    Men fortsatt er altså påstanden om at dette i begge tilfeller er Denon, en udokumentert påstand..
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    @nb

    ICE er klokkeradiolyd, det er noe helt annet. ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    KindOfBlue skrev:
    I går ble tråden stengt, og det er vel like før denne ryker også, selv om det ikke var jeg som startet den, og man vanskelig kan tolke den som annet enn et angrep på min troverdighet.

    Men siden det ble stilt spørsmålstegn ved min hederlighet så har jeg sendt JAs svar til dem som har spurt.

    Nå tar jeg en pause her (blir litt vel mange telefoner o.a. fra folk som ønsker å fortelle meg hvor urettferdig jeg er).

    Skal samle ulike svar, har også hørt fra Harry Pearson, men han skal presisere et svar, etter at han stilte noen spørsmål i sin første svarmail til meg.
    Skjønner ikke at noen stiller spørsmåltegn til deg og det du gjør, bra noen er interresert å grave i dybden av slike saker.Stå på videre er min oppfordring mange som venter i spenning her, inkl meg selv.

    -Hvilke forumsregler er det som kasjer om du skulle legge ut svarmail fra JA.....?,

    At tråder som er virkelig interresante stenges er tullete.....-kom igjen nå.

    MVH Johnny
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    (jeg håper også tråden får leve)


    Mens vi venter på konkrete opplysninger, la oss more oss med et par (seriøse) postulater.

    Poatulat 1:Hadde man visst hva som ga god lyd fra CD spiller, ville alle brukt de samme brikkene, drivverkene og komponentene. Selv idag er ingen slike deler ekstremt dyre, men nå ville de blitt blitt produsert i enorme antall og havne aller nederst på prislista! De beste spillerne ville - helt lovmessig- blitt de billigste.


    Postulat 2. Hvis 2% av helt billige spillerne i virkeligheten har en fremragende lyd, ville sjansen tilnærmet null for at ingen audiofile fant frem til dem.
    (Hvem lytter seriøst på slike spillere, si, under samme betingelser som man gir en Linn eller Naim til en kvart million? Hvem gidder å samle inn enn bunke av disse flate, skranglete, nitriste supermarked-spillerne til en test, og hvem ville være istand til å lytte uhildet til dem? Ingen! Aldri i verden! No way!) No
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Jeg vet ikke hvor mye man burde postet av reaksjoner man får sendt på pm... noe er ikke helt som det skal, det er helt sikkert....

    Men som noen henviser til så er det tydligvis greit å kritisere/slakte enkelte produkter klassifisert etter pris og innhold all tid high-end produktene holdes utenfor... men visse tåler ingenting av belysning før "helvete" er løs... ha meg unnskyldt for det siste...

    Som henvist til tidligere så har jeg hatt/har er samarbeidsforhold på vibrasjonsdempende underlag (Vidar P vet om det ;)) med Ecs-holding.
    Her foreligger ingen økonomisk eller subsidiert avtale med Per Abrahamsen og co....

    Ec, Dp , Hegel og midgaard for å nevne noen slaktes opp og ned uten att det fremstilles krav om stenging av tråder eller att så vidt meg bekjent fremmes krav om dementier etc...

    Jeg har sikkert mistet helt tråden i denne "tråden" men noe er galt fatt når det skapes slike reaksjoner som Edge tråden gjorde blandt visse..

    Alle på sentralen har eller burde ha sin demokratiske rett til å poste hva de vil uten att det er automatikk i att hvis innholdet ikke passer verdensbildet så skal den stenges... ( med folkeskikk selvfølgelig)..

    Få om noen har vel kritisert lydprestasjonen på denne spilleren, slik sett må den fremdeles ha all ære i behold ..... Hva gjelder bevisførselen må vel Edge tråden gå inn i historien som den med mest "bevis" av alle tråder som har eksistert på dette forum..

    mvh
    Kjell P..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dr.No skrev:
    Poatulat 1:Hadde man visst hva som ga god lyd fra CD spiller, ville alle brukt de samme brikkene, drivverkene og komponentene. Selv idag er ingen slike deler ekstremt dyre, men nå ville de blitt blitt produsert i enorme antall og havne aller nederst på prislista! De beste spillerne ville - helt lovmessig- blitt de billigste.
    Det tviler jeg sterkt på. Det er ikke slik dette markedet fungerer.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    Da Edge-caset dukket opp her, var jeg i gang med en artikkel rundt temaet "Brands have become empty shells." ...I artikkelen jeg skriver på vil jeg også bruke Edge-eksemplet...
    Interessant dette her! Hvor skal artikkelen publiseres?
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    brand-x skrev:
    Men som noen henviser til så er det tydligvis greit å kritisere/slakte enkelte produkter klassifisert etter pris og innhold all tid high-end produktene holdes utenfor... men visse tåler ingenting av belysning før "helvete" er løs... ha meg unnskyldt for det siste...
    Ec, Dp , Hegel og midgaard for å nevne noen slaktes opp og ned uten att det fremstilles krav om stenging av tråder eller att så vidt meg bekjent fremmes krav om dementier etc...
    Jeg har sikkert mistet helt tråden i denne "tråden" men noe er galt fatt når det skapes slike reaksjoner som Edge tråden gjorde blandt visse..
    Alle på sentralen har eller burde ha sin demokratiske rett til å poste hva de vil uten att det er automatikk i att hvis innholdet ikke passer verdensbildet så skal den stenges... ( med folkeskikk selvfølgelig)..
    Få om noen har vel kritisert lydprestasjonen på denne spilleren, slik sett må den fremdeles ha all ære i behold ..... Hva gjelder bevisførselen må vel Edge tråden gå inn i historien som den med mest "bevis" av alle tråder som har eksistert på dette forum..

    mvh
    Kjell P..
    Veldig enig i det jeg har quotet fra dette innlegget. Det er mange her inne som bør smekke igjen sutretruten sin og begynne å gå inn i seg sjæl, for maken til inkonsekvent moral som disse fremviser er sjelden vist her på forumet (og det sier ikke lite ;D). KoB og enkelte andre som med rette har stilt kritiske spørsmål i disse trådene, har blitt møtt med fjortis-argumentasjon av verste sort - og det fra voksne menn som burde vite bedre enn å fremstille seg selv så smålige og direkte umodne. Disse trådene har vært svært lærerike og informative både teoretisk, samt ikke minst om hva de enkelte forummedlemmer er laget av. Gjelder ikke bare trådene om denne cd-spilleren, men også tråden om "hva er vitsen med en kostbar cd-spiller.." m.fl.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.856
    Torget vurderinger
    4
    Uten å si noe i den ene eller andre retningen når det gjelder tidligere diskusjoner, inkonsekvens, sutring og slikt - kan man ikke heller lage en egen tråd under "Kommentarer og hjelp til forumet" for slikt ? Så slipper vi at nok en tråd infiseres og stenges....

    JP startet etter hva jeg forstår tråden for som et forsøk på saklig diskusjon og dokumentasjon.
     

    Brum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2006
    Innlegg
    316
    Antall liker
    16
    Hei,
    mitt utgangspunkt for å starte tråden om "Edge CD-spiller "Verdens beste!!" ??" var Hjemmekino's test.

    Hjemmekino var motivert av tidligere diskusjoner her på Sentralen ang denne spilleren der noen mener denne er i verdensklasse. I debatten kom det frem bilder av "innmaten" og dette ble brukt som bevis for G CD trolig var "keiserens nye klær" og altså lyd som neppe var så god som fornøyde eiere og en rekke tester meldte om.

    Nå hadde altså også et norsk magasin funnet at lyden var meget god, samtidig som de korrekt også meldte om de svakheter spilleren har, men som Hjemmekino heller ikke mener går på bekostning av lydkvaliteten. At drivverket tydligvis ikke er avgjørende (det støyer faktisk litt!), var egentlig overraskende for meg, ettersom man jo over år sett hvor mye produsentene legger i mekaniske løsninger. (Om G CD får et bedre drivverk, ser jeg dog ikke bort fra lyden kan bli enda bedre!)

    Jeg synes det er genialt å få en så fantastisk god lyd med bruk av så få komponenter i forhold til det konkurrentene benytter (og som forbrukeren forventer?). Selvsagt er dette også snakk om matching og preferanser, så derfor er det som jeg skrev, umulig å hevde at en spiller er "Verden beste!!"

    At Edge ikke har forsøkt å "pynte på" spilleren ved å prioritere et "ryddig og pent" design (som vel hadde kostet dem ytterst lite ekstra?) ble ekstra provoserende for mange sett i relasjon til prisklassen. Omsetningspris vs bygge/utviklingskost mener jeg er et annen debatt, dog relevant, enn den jeg prøvde å legge opp til, dvs hvordan få så god lyd av et så enkelt design.

    Det ble provoserende når det hevdes at siden G CD designet er så enkelt, så må også lyden være som for en billig DVD-spiller til noen få tusenlapper - altså var alle eiere og testere verden rundt utsatt for placebo effekt - alle var lurt av forventninger til god lyd.

    Dersom jeg skal tippe hva som er "unikt" med Edge G CD, så må det nesten være DAC'en - hva annet kan det være? Kan det alternativt være en form for digital "lydsminke", dvs at man har "pyntet" på lyden? Dersom mulig, hvordan er så dette oppnådd uten negativ "lyd-avsløring".
    Hvorfor er holografien spesielt god - er det kanskje lagt inn ørlite kunstig "romklang" som "lurer meg"? Det er noe med lyden som trollbinder meg - den er "troverdig" - det er det beste ordet jeg kan komme på.

    - Brum
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brum skrev:
    Det ble provoserende når det hevdes at siden G CD designet er så enkelt, så må også lyden være som for en billig DVD-spiller til noen få tusenlapper...
    Brum; korriger meg om jeg tar feil; men det der er aldri hevdet. Av noen. Så du har latt deg provosere av ikke-uttalelser. Ganske bra.

    Derimot hevder du og noen få andre (eiere) at det er (sitat) "fantastisk god lyd". Er det det synes du? I sammenlikning med andre cdp'er i prisklassen mener jeg. Hvem er det egentlig som kommer med påstander om lyden :)

    Mvh Vidar P
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    Trane skrev:
    Uten å si noe i den ene eller andre retningen når det gjelder tidligere diskusjoner, inkonsekvens, sutring og slikt - kan man ikke heller lage en egen tråd under "Kommentarer og hjelp til forumet" for slikt ? Så slipper vi at nok en tråd infiseres og stenges....

    JP startet etter hva jeg forstår tråden for som et forsøk på saklig diskusjon og dokumentasjon.
    Hei,

    Slik jeg oppfattet starten på tråden så kunne det se ut som en pokerspiller som trodde han hadde en sikker hand med 4 ess, men så var det en som hadde royal flush og dermed så var Edge tråden igang igjen.

    Ser ellers at det henviser til PM'er etc og at dette bør kopieres inn i offentligheten, dette synes ikke jeg er en god kotyme sånn rent personlig, en PM er jo en personlig melding og bør behandles som det.

    Stenging av tråder er en uting, om dette er gjort etter press fra en miniortetsgruppe med høye røster vet jeg ikke, men å stenge en tråd med så mange innlegg er dårlig signal for demokratiet på forumet.
    Jeg kan ikke huske at noe lignende har skjedd sålenge jeg har vert medlem, og håper at det også ikke skjer igjen.
    Med en tråd med 800 + innlegg i et debattforum så må man kunne regne med både ris og ros samt innlegg over streken.

    Mvh
    Geir
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Som Vidar P sier, er det ikke lyden det har vært diskusjon om fra skeptikernes side (det har vært uttalt at det stoles på de som sier den låter svært bra). Det er den innvendige byggekvaliteten / det at det tilsynelatende er billig oem dvd-spiller innmat, som har skapt stort oppstuss. Dette må det da snart ikke være noen som helst tvil om. De som hevder å ikke ha oppfattet dette enda, må ønske å ikke oppfatte det - og argumenterer deretter for å dreie diskusjonen vekk fra det faktum at byggekvaliteten er grotesk dårlig i forhold til pris. Det forventes selvfølgelig mer av produkter i denne prisklassen. Lyden er sikkert kjempebra, men det er en helt annen diskusjon.
    Skjønner forsåvidt at Brum synes det er trist at tråden han startet brått dreide i retning byggekvalitet, men det er ikke rart den gjorde det når dette kom frem i lyset. "Verdens beste"-uttalelser har jo også en tendens til å medføre at ting blir gått nøyere etter i sømmene ettersom det vekker stor oppmerksomhet, og da kan det selvfølgelig i kjølvannet av dette dukke opp mindre hyggelige ting..
    Min kritikk i forrige innlegg gjelder flere forumbrukere og er ikke personifisert. Min harme skyldes at personer som argumenterer ryddig blir møtt på en svært ufin måte, samt registrerte også at KoB er blitt utsatt for ubehagelige telefoner og PMer. Han har opptrådt svært ryddig og saklig hele veien og det bør vel ikke være noen overraskelse at noen da reagerer på denne atferden som står i veien for nettopp en saklig diskusjon.
    Forøvrig er det produsent som nå bør drive "bevisførsel" i forhold til hva de har puttet i disse boksene, ja om de i det hele tatt har laget noe annet enn innpakningen..
     

    Brum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2006
    Innlegg
    316
    Antall liker
    16
    Hei Vidar P,
    påstand om at "DVD-spilleren" Edge G CD pga sin enkle oppbygging av standard-komponenter trolig låter som en billig DVD spiller er gjentatt og applaudert av flere i tråden....du må nok lese den en gang til... :) Samtidig, så må det jo innrømmes at jeg som eier av spilleren kanskje er litt mer hårsår enn andre.... hehe.

    Sitat1: "Joda lyden er interressant. Det interessante er at det poengløst å betale 55.000kr for denne lyden når samme spiller kan fåes for 500kr.....
    Innmaten som er vist bilde av er OEM; det er ikke skreddersøm"

    Sitat2: Jeg tilhører ikke målemafiaen. Jeg tillater meg å hevde det er svindel å forlange ublu pris for et produkt som består av billige komponenter, billig å produsere og billig å kjøpe under annet navn. Hvis lyden er "verdens beste" på dette produktet, så betyr det at det bare er tull å betale mer enn 1000kr for en CD-spiller av lydmessige årsaker...

    Sitat3: De har allerede en DVD-spiller. Edge CD G. De har bare ikke giddet å gi kundene en bildeutgang, om man kobler inni spilleren, får man etter sigende bilde. Den burde følgelig koste sånn ca 10 kroner mer enn hva CD G koster. Det ville bli en DVD-spiller av aller enkleste sort, i disse tider er det jo standard med HDMI, oppskalering og slikt, det har nok ikke CD G muligheten til

    Det jeg ennå håper på er den debatt om HVORFOR denne spilleren låter så fantastisk bra - hvor er svakhetene med dagens design på CD-spillere der det er mest å hente? Men, denne debatten blir litt vanskelig å få i gang når så få her på Sentralen har hørt den (og evt tror på det de som faktisk har hørt den sier om lyden). :mad:

    - Brum
     
    N

    nb

    Gjest
    Brum skrev:
    Sitat3: De har allerede en DVD-spiller. Edge CD G. De har bare ikke giddet å gi kundene en bildeutgang, om man kobler inni spilleren, får man etter sigende bilde. Den burde følgelig koste sånn ca 10 kroner mer enn hva CD G koster. Det ville bli en DVD-spiller av aller enkleste sort, i disse tider er det jo standard med HDMI, oppskalering og slikt, det har nok ikke CD G muligheten til

    Det jeg ennå håper på er den debatt om HVORFOR denne spilleren låter så fantastisk bra - hvor er svakhetene med dagens design på CD-spillere der det er mest å hente? Men, denne debatten blir litt vanskelig å få gang når så få her på Sentralen har hørt den og som ikke tror på de som faktisk har hørt den sier om lyden. :mad:

    - Brum
    Jeg tar på meg skylden for sitat 3 og det står jeg fortsatt for, med det unntak at den faktisk har HDMI (viste ikke på bildene til Fosse) og det da følgelig ikke ser ut som en DVD-spiller av aller enkleste sort.

    Ellers synest jeg debatten er litt merkelig: Man ønsker tydligvis at debatten skal dreie seg om hvorfor noe så (i alle fall tilsynelatende enkelt) låter så bra. Jeg mener en mer nærliggende konklusjon er at det meste av CD-spillere låter faretruende likt all den tid dette har blitt sammenligned med både det ene og det andre med hederlig utfall.

    Når det gjelder påstander om flaming og hvor slemme enkelte er, så synes jeg denne situasjonen er 100% selvforskyldt. Edge kunne/burde la være å slippe en spiller som ser slik ut inni og forhandlere kunne ha latt være å selge den. Dette er en selvpåført merkevareblunder av ganske stort kaliber all den tid man ønsker å fremstå som en leverandør av bunnsolide produkter. Jeg er egentlig mest overrasket over at dette ikke har blitt oppdaget før - som nevnt har bildene blitt vist her på forumet flere ganger uten at noen har reagert.

    Det er selvsagt legitimt å mene at folk burde gi blanke i hvordan noe ser ut inni og kun bry seg om hvordan det låter. Det synest jeg imidertid er en merkelig holdning når byggekvalitet ser ut til å være viktig når man befinner seg i andre ende av skalaen. Og enten man liker det eller ei, så ser det ut til at interessen for hvrodan denne spilleren er bygget er omfattet av betydelig større interesse enn hvordan den låter.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Brum skrev:
    Hei Vidar P,
    påstand om at "DVD-spilleren" Edge G CD pga sin enkle oppbygging av standard-komponenter trolig låter som en billig DVD spiller er gjentatt og applaudert av flere i tråden....du må nok lese den en gang til... :) Samtidig, så må det jo innrømmes at jeg som eier av spilleren kanskje er litt mer hårsår enn andre.... hehe.

    Sitat1: "Joda lyden er interressant. Det interessante er at det poengløst å betale 55.000kr for denne lyden når samme spiller kan fåes for 500kr.....
    Innmaten som er vist bilde av er OEM; det er ikke skreddersøm"

    Sitat2: Jeg tilhører ikke målemafiaen. Jeg tillater meg å hevde det er svindel å forlange ublu pris for et produkt som består av billige komponenter, billig å produsere og billig å kjøpe under annet navn. Hvis lyden er "verdens beste" på dette produktet, så betyr det at det bare er tull å betale mer enn 1000kr for en CD-spiller av lydmessige årsaker...

    Sitat3: De har allerede en DVD-spiller. Edge CD G. De har bare ikke giddet å gi kundene en bildeutgang, om man kobler inni spilleren, får man etter sigende bilde. Den burde følgelig koste sånn ca 10 kroner mer enn hva CD G koster. Det ville bli en DVD-spiller av aller enkleste sort, i disse tider er det jo standard med HDMI, oppskalering og slikt, det har nok ikke CD G muligheten til

    Det jeg ennå håper på er den debatt om HVORFOR denne spilleren låter så fantastisk bra - hvor er svakhetene med dagens design på CD-spillere der det er mest å hente? Men, denne debatten blir litt vanskelig å få i gang når så få her på Sentralen har hørt den (og evt tror på det de som faktisk har hørt den sier om lyden). :mad:

    - Brum
    Hei Brum,

    Nå skal jeg forsøke å balansere varsomt i dette innlegget.
    Som du kanskje kjenner til er jeg meget skeptisk til påstander om at man trenger meget dyre cd-spillere for å komme nær godlyden.
    Din kritikk av innleggene du siterer fra forutsetter at det er store forskjeller på en billig cd-spiller og en dyr cd-spiller. Eksemplet Edge viser at et billig dvd-drivverk, satt inn i et tilsynelatende dyrt chassis, er i stand til å produsere godlyd. Skyldes godlyden chassiet, noe Edge har gjort med kretsene, den spesielle modellen dvd-spiller? Det vet vi ikke - ennå. Det kan også skyldes den gode omtalen Edge har fått, og at denne har påvirket folks lytteinntrykk.

    I Spania sitter det en gjeng entusiaster og måler hifi-komponenter ved å blindlytte til to-og-to -- de finner sjelden forskjeller mellom digitale drev, og da de sammenlignet Sony Discman mot ML, var det Sony Discmans lyd som ble foretrukket. (nb har links til disse).

    I den stengte tråden har vi også kunnet lese fra en som straks kvittet seg med sitt fire-fem ganger dyrere drivverk da han hørte Edge. Der var det lytteinntrykket som avgjorde, og kanskje også ønsket om å frigjøre midler til ytterligere oppgraderinger på andre områder.

    Så ditt ankepunkt kan ses på to måter:

    1. Om det er store forskjeller på drivverk (sjekk tråden om dette, og man ser at de lærde strides) så kan det trigge hårsårhet å lese at man kan få like god lyd fra et drev til kroner 500. Men siden man i dette tilfelle vitterlig synes å se et drev til kroner 500-1500 (med skall), og har fjernkontroll for samme fra Edge, er det ikke usannsynlig at man kan få like god lyd med det opprinnelige drevet. At folk tenker og skriver tanken bør man være åpen for. Hadde man tatt av topplokket og sett et Accuphase interiør ville den ikke meldt seg.

    2. Dersom man ikke tror det er store forskjeller på digitale kilder, så er ikke utsagnet et problem i det hele tatt, bildene og utsagnet bekrefter bare det man trodde: at det ikke er forskjell på digitale kilder, annet enn hva markedsføring og selvbedrag måtte få oss til å tro. (Norsk røkelaks til 80/kiloen er ikke nevneverdig dårligere enn Baliks til 1800/kiloen, som også er laget på norsk råvare -- men de som spiser den dyre kunne aldri funnet på å spise den billige, norske -- selvbedrag.)

    Edge-eksemplet er utrolig interessant. Om vi hadde tatt av lokket og sett en liten boks, stemplet EDGE - DO NOT OPEN, og noen ledninger fra en god transport til denne, og ledninger fra denne til uttakene, så ville vi sannsynligvis reagert annerledes. "OK. De har funnet på noe ekstremt lurt borte på Edge."
    Hadde man åpnet og sett noe tilsvarende hva Goldmund gjorde med en Pioneer-spiller i Eidos 18 og 20 (noen minimale endringer, og påsetting av et metall-lokk med Goldmund innfrest for å skjule den enkle transporten), men en god layout interiørt, sammenlignet med Pioneer, og en ny strømforsyning og nye kontakter -- så hadde man ikke reagert.
    Reaksjonen kom da noen satte et bilde av donor-enheten ved siden av Goldmunds, og undret hvorfor Pioneer kunne selge denne for 1500 i butikk, mens Goldmund tok 40 gangern.

    Det folk reagerer på er hvor lite arbeid som TILSYNELATENDE er lagt i Edge spilleren, og så lenge Edge selv er lite informative og faktisk først påstod at dette var en prototype til bruk i et fotoopptak, og ikke den endelige spilleren, så begynner man å lure.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    nb skrev:
    Jeg er egentlig mest overrasket over at dette ikke har blitt oppdaget før - som nevnt har bildene blitt vist her på forumet flere ganger uten at noen har reagert.
    De ble jo reagert, men folk mente det måtte være fake innmat, satt inn av noen som ønsket å sverte Edge.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det ble interesante tråder de Edge greiene,men til syvende og sist så er nå det vel engang slik at et produkt er verdt det folk er villig til å betale for det ? :)
    Viss det er en kopi av en Pioneer DVD spiller så må vel for svingende noen ha den stående under flatskjerm TVen og kan få til en sammenligning ;D
    Innmaten i EDGE spilleren ser mistenkelig standard ut,men jeg har ikke hørt den,og kan derfor ikke utelukke at den er "verdens beste" .

    Så lenge jeg har drevet med hifi så har jeg brukt ørene,og mine ører fortalte meg ganske tidlig i leken at der ofte(legg merke til ordet før man svelger rundt ;D ,det er ikke det samme som alltid :D ) var skremmende lite samsvar mellom høy pris og high fidelity.
    Så om det nå skulle vise seg at EDGEn har innmat til 500,- så kommer det ikke som noen overaskelse.Jeg har hørt tilsvarende spillere i den prisklassen og over ,jeg ikke ville ha byttet i en NAD 5000 jeg ga 1.000,- for . På den andre siden,for eksempel Audio Note,ofte få komponenter innvendig MEN med høy kvalitet i hvert ledd,og de er for meg lett hørbart mer troverdig lydende enn min NAD5000, og endel dyrere ;)

    Dette er nå engang min mening ivertfall,og derfor er jeg en sterk tilhenger av blindtesting,for jeg mener de viser klart og tydelig hvor ørsmå forskjelene mellom komponenter kan vere.Alle er tydeligvis enige om det.Selv de som "kjemper mot" blindtester,"fordi de er så vanskelige å ta på kort tid,man må ha tid og ro,jorden,månen og 3 stjerner må vere overett" osv. ,og ja!, man må ha ekstremt mye tid og ro for å klare å detektere såpass små forskjeler!!
    Er det klare reelle forskjeler hører man det på 3 sekund og man trenger ikke 3 uker!!
    Hører jeg det på 3 sekunder så bruker jeg gjerne penger på det,trenger jeg 3 uker ser jeg ikke helt det store poenget......

    Jeg ønsker ikke å sverte EDGE eller noen annen,og for alt jeg vet så kan der vere gullbelagte diamant chiper på et av de kortene inni der som de har utviklet selv med maskiner de har investert 15 millioner for,og viss de låter grommt og folk vil betale for de så er de vel som sagt til syvende og sist verdt det ? :)
     
    N

    nb

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    I Spania sitter det en gjeng entusiaster og måler hifi-komponenter ved å blindlytte til to-og-to -- de finner sjelden forskjeller mellom digitale drev, og da de sammenlignet Sony Discman mot ML, var det Sony Discmans lyd som ble foretrukket. (nb har links til disse).
    Rett skal være rett selv om prinsippet blir mye av det samme - der de klarte å høre (små) forskjeller med signifikans (de hadde 90% riktig) var en Sony SACD XA3000ES som drivverk inni en AudioNote DAC-3 vs Sony Discman E-775. De foretrakk Discmanen. Utstyret ellers i testen var så vidt jeg kan se fra Mark Levinson, MIT og Revel.

    Man kan mene at de har drukket for mye sangeria, men basert på utstyret de tester, så ser det i alle fall ut til at medlemmene i lyttelauget(?) eier mye HiFi-politisk riktige saker, men de er kanskje litt mer nysjerrige enn hva som er gjengs i denne hobbyen.

    www.matrixhifi.com - mesteparten av infoen er dog kun på spansk.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Vidar P skrev:
    Rotekroken skrev:
    Noen ganger lurer jeg på hva som driver folket, til å skrive så nedlatende om ting de ikke har hørt, benefit of the doubt, noen som syns det ordtaket har vært mye brukt mht Edge.?

    Hva er det som driver "dere" til å slakte noe som dere ikke har hørt, som dere bare har sett bilder av.?
    Nå er vel dette en fordreining av virkeligheten i debatten, Rotekroken? Ingen har slaktet noe som helst hva lyd angår, eierne har sågar ikke engang blitt motsagt når noen av de har hyllet det de mener er så voldsomt god lydkvalitet.

    Som du skjønner så dreier debatten seg om helt andre ting, altså teknisk oppbygging etc. Om det ikke er viktig for deg, så ha romslighet nok til å se at det kan være interessant for andre å diskutere?

    Det må da virkelig være greit å stille spørsmål ved produkter som man lurer på oppbyggingen av. Det er ikke det samme som å "slakte ting som man ikke har hørt".... høring er en helt annen diskusjon, om enn like relevant forsåvidt.

    Mvh Vidar P
    Jeg refererte til mye som ble skrevet i den andre tråden, og på mange andre tråder der vi ikke er helt enige..
    I denne tråden så har det bare vært skikkelige innspill og jeg håper det fortsetter ;)
    Å snike inn slike "bomber" som: "jeg mener, jeg syns, jeg skal ikke" osv er totalt uinteressant, folk må få lov til å ta sine egne valg, ikke ta de valgene for oss ;)

    Er vel få som har fått mulighet til å høre denne spilleren.?
    Så å uttale seg om åssen den spiller er det ingen som har kicket på, så vidt jeg har fått med meg..
    Men hva om jeg eller du hadde funnet en "gjenstand" som låt bedre enn alt og som ble solgt til halve prisen av konkurrentene, ville du eller jeg da syns det var okay at folk uttaler seg på bakgrunn av bilder, eller det som er fakta og realitet.?
    Som sagt så har ikke dette vært et tema i denne tråden, men litt vel mye av det i den andre tråden..
    Håper denne fortsetter slik det er ment og slik som den har vært foreløpig, det er bare positivt sett med mine øyne ;)

    Vil også skyte inn her, Vidar, at det var en "tilleggs info" som jeg la ved..
    Syns at det er meget bra det som KoB har kommet med denne gangen, jeg har heller ikke siktet til KoB eller noen av de som virkelig prøver, men jeg sikter til de som bare skriver "skremselspropaganda" for å få mest mulig innlegg på statestikken sin ;D

    _________________________________________________

    Det kan virke som om jeg er en som ikke er passiv i denne saken, men jeg har ingen grunn til å være positiv eller negativ..
    Jeg har fått både mail og PM som hentyder til at jeg forsvarer den ene siden, men det er ikke tilfelle..
    Men om noen påstår at den er en kopi, så syns jeg de skal få lov til å komme med konkrete bevis på sine påstander, ikke bare slenge det ut og ikke ta ansvar for det de skriver..

    Er det lov å spørre om hva som er viktig mht Edge spilleren.?
    Tenker da på om det er relevant å spørre om det er lyden eller innmaten som er viktigst for oss.?
    Om jeg må betale dobbel pris på et komponent som har dobbelt så mye innmat som den andre, uansett hva det er for noe, er det avgjørende for om man skal legge dobbelt så mye penger på disken for samma resultat.?

    Mulig jeg er litt sideveis kontra deres poenger, men bør ikke også det som produktet gjenskaper være en del av bevisføringen.?
    Holdbarhet er jo ikke noe vi vet noe om før det har gått noen år, så det kan jo ikke diskuteres i dag, slik jeg ser det hvertfall..

    En annen ting som kunne vært moro å fått til, var å sett oppi spilleren og fått noen kyndige til å gå over den, å sette den opp mot evt spillere den er en kopi av..

    Litt OT, men hva som befinner seg i fx en spiller, er jo nødvendigvis ikke annet enn krimskrams og "brems" for at konstuktøren vil ha det litt annerledes noen ganger.?
    Jeg har litt tro på at det er mange som forleder oss med vakkert innhold og masse duppeditter som er en brems for musikken, er dette tilfelle.?
    Om det er tilfelle, kan det være at Edge i dette tilfelle har fjernet masse overflødig og fått frem musikken på en helt annen måte.?

    I min lille verden så er det i veldig mange tilfeller mindre komponenter som gir meg mest musikk..
    Mange av mine spørsmål er basert på denne erfaringen, så jeg vet ikke om Edge har funnet opp kruttet på nytt eller om det bare er et sinnsykt dyrt chassi med "shit" oppi der.?

    Denne tråden er positiv mht til å få mer opplysninger på det vi legger igjen masse penger på, så jeg syns denne tråden skal få lov til å leve i evig tid..
    Vi må på en eller annen måte legge press på produsenter til å gi oss valuta for pengene, da må slike seriøse tråder få lov til å leve..
    Kjell
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    ron-hi skrev:
    Forøvrig er det produsent som nå bør drive "bevisførsel" i forhold til hva de har puttet i disse boksene, ja om de i det hele tatt har laget noe annet enn innpakningen..
    Ja, produsent burde virkelig ta dette alvorlig og komme med harde fakta..
    Nei, de skal få lov til å ha sine "hemmeligheter" i fred..

    _________________________________________________

    Har vi forbrukere rett til å vite.?
    Har produsenter lov til å nekte oss å vite.?

    _________________________________________________

    Om jeg skal selge noe, så vil jeg ikke at andre skal vite hvorfor det er bedre enn konkrrentene..
    Om jeg skal kjøpe noe, så vil jeg vite hvorfor det er bedre enn konkurrentene..
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Rotekroken skrev:
    ron-hi skrev:
    Forøvrig er det produsent som nå bør drive "bevisførsel" i forhold til hva de har puttet i disse boksene, ja om de i det hele tatt har laget noe annet enn innpakningen..
    Ja, produsent burde virkelig ta dette alvorlig og komme med harde fakta..
    Nei, de skal få lov til å ha sine "hemmeligheter" i fred..

    _________________________________________________

    Har vi forbrukere rett til å vite.?
    Har produsenter lov til å nekte oss å vite.?

    _________________________________________________

    Om jeg skal selge noe, så vil jeg ikke at andre skal vite hvorfor det er bedre enn konkrrentene..
    Om jeg skal kjøpe noe, så vil jeg vite hvorfor det er bedre enn konkurrentene..
    La oss nå si at produsent Y har utviklet en komponent X som har en markant innvirkning på effekt, i dette tilfelle lytteopplevelsen fra en cd-spiller.
    Det vanlige og etablerte er at man da patenterer denne oppfinnelsen - og patentbeskyttelsen sikrer da mot at andre bruker den uten å kompensere patenteier. Patentbeskyttelse er så sterkt at man kan inndra samtlige uautoriserte enheter, med dom og politi, med loven i hånd, og makulere disse.

    Så hva er problemet her? Jeg forstår det slik at man mener det er noe tryllestøv i denne spilleren som Edge må få lov til å holde for seg selv, og som forklarer hvorfor den spiller så utrolig bra, til tross for det simple interiøret. Og dette skal vi altså ha full forståelse for, påstås det.

    Men Edge kan da bare patentere sin oppfinnelse, dersom det er en der. Apple patenterer i hytt og pine; og det gjør mange andre. (Interessant nok har jeg ikke vært i stand til å finne patentkrav hverken fra Jorma eller Transparent, når det gjelder deres kabler, men det er en annen sak).

    Så beklager, Rotekroken, det "forsvaret" kjøper jeg ikke.
    I går hadde jeg en lang snakk med Peter D fra Audiofreaks, som mente at mine innlegg tenderte mot et angrep på hans virksomhet. Jeg tror jeg fikk oppklart at det er kun denne spilleren som interesserer meg.
    Vi diskuterte også det faktum at han selv har gjennomført flere modifikasjoner på spilleren, for å forbedre den. (I følge ham selv, i erklæringen på hans nettsider.)
    Jeg spurte om Harry Pearson hadde hørt den moddete spilleren - siden utenlandske anmeldelser bygde på spilleren slik den leveres av Edge. Det mente han ikke at Pearson hadde gjort.
    Hvilket betyr at Audiofreaks Edge GCD er en annen enn den som er anmeldt i ulike sammenhenger utenlands -- sånn for ordens skyld.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Patent innebærer også at man "avslører" hemmelighetene sine..
    Om man ønsker å holde hemmelig ting så patenterer man ikke.
    Kan tenke meg at bybee filtre også ikke er patentert?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Patent innebærer også at man "avslører" hemmelighetene sine..
    Om man ønsker å holde hemmelig ting så patenterer man ikke.
    Kan tenke meg at bybee filtre også ikke er patentert?
    Cardas har patentert sin bruk av fibonacci-sekvensen i sine kabler: US Patent# 4.628.151

    I dag bedrives det reverse-engineering av alt, og om man ikke har patentbeskyttelse står du helt uten vern om en annen knabber løsningen din. (Før lå japanske bilteknikere under tyske og amerikanske biler på messer, i dag ligger tyske bilteknikere under Lexus på de samme messene. Amerikanerne har gitt opp.)

    Patrick André fra André Consulting (som vet litt om kabler) holdt et morsomt innlegg om dette i 2005, et møte for Portland IEEE EMC Society. Det er derfra jeg har Cardas-referansen. Kanskje av interesse for andre?
    Tema var hvordan spare penger på stereo-anlegget. Og siden han holdt foredraget for elektroingeniører, hadde han samlet utsagn fra hifi-produsenter som han visste ville få dem til å le. Det mest nerdete som utløste latter var dette fra Audioholics:


    PDF: http://andreconsulting.com/Audio Equipment Snake Oil.pdf
     

    Vedlegg

    B

    brand-x

    Gjest
    Uten å bli beskyldt for "ødelgge" virksomheten for noen ei heller bransjekobling mot abrahamsen-produkter så er det noe som ikke stemmer hvis importør kommer med slike beskyldninger mot forumdeltagere...

    Har gjennom hele tråden ikke observert att han har gjort seg til kjenne...
    Hvis noen har fremstilt uriktigheter er det vel nærliggende å tro att "offer" (importør)ville gjort seg til kjenne for å dementere disse "påstandene"... Det har Hegel, midgaard og talspersoner for Ec gjort uten att det har skapt større problemer ...Disse trådene har ikke vært like observert av ukjente som Edge tråden ble, ei heller stengt...

    mvh
    Kjell P..
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Jeg syns det var OK. Hadde fått PM fra andre som var blitt tatt kontakt med, pga den nå stengte Edge tråden.
    Jeg startet en som ble slettet -- og etter den fikk jeg PM med ønske om mitt telefonnummer. Jeg ringte Audiofreaks noen ganger, og sendte til slutt en e-post med mitt nummer i.
    Snakket med Peter D i ca en time. Han mente å spore en tendens i mine innlegg om Edge, som jeg korrigerte til om Edge GCD, og vi diskuterte dette.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    ron-hi skrev:
    Forøvrig er det produsent som nå bør drive "bevisførsel" i forhold til hva de har puttet i disse boksene, ja om de i det hele tatt har laget noe annet enn innpakningen..
    Ja, produsent burde virkelig ta dette alvorlig og komme med harde fakta..
    Nei, de skal få lov til å ha sine "hemmeligheter" i fred..

    _________________________________________________

    Har vi forbrukere rett til å vite.?
    Har produsenter lov til å nekte oss å vite.?

    _________________________________________________

    Om jeg skal selge noe, så vil jeg ikke at andre skal vite hvorfor det er bedre enn konkrrentene..
    Om jeg skal kjøpe noe, så vil jeg vite hvorfor det er bedre enn konkurrentene..
    La oss nå si at produsent Y har utviklet en komponent X som har en markant innvirkning på effekt, i dette tilfelle lytteopplevelsen fra en cd-spiller.
    Det vanlige og etablerte er at man da patenterer denne oppfinnelsen - og patentbeskyttelsen sikrer da mot at andre bruker den uten å kompensere patenteier. Patentbeskyttelse er så sterkt at man kan inndra samtlige uautoriserte enheter, med dom og politi, med loven i hånd, og makulere disse.

    Så hva er problemet her? Jeg forstår det slik at man mener det er noe tryllestøv i denne spilleren som Edge må få lov til å holde for seg selv, og som forklarer hvorfor den spiller så utrolig bra, til tross for det simple interiøret. Og dette skal vi altså ha full forståelse for, påstås det.

    Men Edge kan da bare patentere sin oppfinnelse, dersom det er en der. Apple patenterer i hytt og pine; og det gjør mange andre. (Interessant nok har jeg ikke vært i stand til å finne patentkrav hverken fra Jorma eller Transparent, når det gjelder deres kabler, men det er en annen sak).

    Så beklager, Rotekroken, det "forsvaret" kjøper jeg ikke.
    Kan du være så snill å lese hva jeg skriver.?
    Om du ikke forstår det jeg skriver, så er det hvertfall ikke noe rart at vi aldri er enige ;D

    Tror du jeg sitter her å beskytter noen som helst.?
    Tror du min oppgave er å opprettholde stive priser på Hi-Fi.?
    Think again my friend ;)
    Jeg skulle mer enn gjerne "tryllet" slik at alle priser ble halvert, da kunne jeg "dobblet" anlegget mitt ;D

    Syns det er litt viktig at vi holder oss litt til tema, men å oppklare evt misforståelser må også være lov..
    Selv om du bruker "" på forsvar så blir det feil påstand fra din side..
    Du kunne ha valgt å skrive "angrep" også, men det gjorde du ikke, det hadde også blitt feil påstand fra din side..
    Mine poeng er å stille meg på absolutt midten og se til begge sider, ikke favorisere noe..

    Mr. Reodor Felgen gikk på en Patent-stjernesmell av dimensjoner.!
    Så fort han avslørte hemmeligheten sin på patent kontoret, så dukket det opp masse filmer som var basert på noen lunde samma type "dukker" med en twist, men ikke eksakte kopier..
    Hadde jeg "funnet opp kruttet på nytt" så hadde jeg aldri i verden patentbeskyttet det ;)

    Jeg vet ikke hvor du henter dine påstander om tyllestøv og alt annet fra, men det har du hvertfall ikke fra meg i denne tråden..
    I såfall så må jeg ha vært ekstremt full og ikke var klar over hva jeg skrev ;D

    "angriper" du meg for at jeg prøver å se på begge forholdene.?
    Vet ikke hvor mange ganger jeg skal utdype at jeg er passiv jeg, men det er helt tydelig at folket "tror" at jeg er aktiv til den ene eller andre siden.?
    Kan jeg i såfall se sitat av hva som får dere til å tro dette.?
    Kjell
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Ta det med ro nå "gutta på skauen", det er ingen grunn til å bli hissige eller ufine. Husk Hifisentralens regel 1, og husk å tell til 10.

    bjornh, moderator
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Nå bør ikke moderatoren forlange for mye.
    De som kun kommer til f.eks. 8 skal vite at de gjorde sitt beste. Det er det viktigste! 8)
     
    L

    lark

    Gjest
    La oss nå konsentrere oss om å finne ut hvilken DVD-spiller (sannsynligvis Denon) innmaten stammer fra. La oss få bilder av Denon-spillere uten lokk!! Jeg har lett etter innmatbolder fra Denon 1940, men kan ikkke finne slike på nettet.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    lark skrev:
    La oss nå konsentrere oss om å finne ut hvilken DVD-spiller (sannsynligvis Denon) innmaten stammer fra. La oss få bilder av Denon-spillere uten lokk!! Jeg har lett etter innmatbolder fra Denon 1940, men kan ikkke finne slike på nettet.
    Dersom det kan dokumenteres at dette egentlig kun er en billig Denon-innmat, vil det være et hardt slag for denne produsenten. Eiere av Denon og andre "enkle" digitale avspillere, vil kunne heve sitt hode i "det gode selskap" i visshet om at spillere til noen få tusen kan konkurrere med spillere til 50000 kr.
    Jeg tror imidlertid at det ikke vil være mulig å konkludere,uten at en teknisk kyndig person skrur fra hverandre hele spilleren. Dette for å eventuelt avdekke en skjult hemmelighet som kan gi bedre lyd enn bare de deler vi klarer å se på bildet skulle kunne klare. For at ikke disse potensielt ødeleggende(for produsent og importør) påstander bare skal bli hengende i luften, bør denne saken konkluderes med fakta.
    Vel, kanskje står noen myter for fall, som "de edruelige" kan ha glede av? Hva vil i tilfelle hifi-pressen skrive, som tidligere har predikert at grensen for mulig kvalitetsheving på cd-spillere er nærmest uendelig, bare prisen blir høy nok?
    Noen kan få døren rett i fleisen med et smell. Det er bare enda ikke avklart hvem. Dermed bør vi alle gå forsiktig i dørene til det foreligger mer kjøtt på beinet.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Kjære Kjell,

    Jeg tror du la mer i det jeg skrev enn hva som faktisk stod der, og kanskje la jeg mer i det du skrev. Jeg leste ditt innlegg som en beskrivelse av begge momenter i saken (for og imot) -- og svarte på de argumentene som er blitt brukt mot å skulle avsløre "hemmelighetene" bak denne spilleren.

    En liten oppdatering.

    Som nevnt har jeg hørt fra John Atkinson -- som nå tydeligvis skal få så øra flagrer. ;)

    Jeg har også hørt fra Harry Pearson, via en Steven R Rochlin. Men de mente å ikke ha mottatt alle bildene, og ønsket at jeg skulle presisere hva jeg mente var problemet med interiøret. Jeg sendte bildene påny med presisering, og avventer.
    Må innrømme jeg ble forbauset over antallet publikasjoner Pearson/Rochlin representerer.


    Fra Hjemmekino fikk jeg et fint og balansert innlegg, som tok for seg ting de har sett i komponenter de har hatt inne til anmeldelse, der billige deler kom med høy pris og pen innpakning -- "ekstremt dyre forforsterkere til hjemmekinoen hvis print dukker opp i receivere til en brøkdel av prisen" o.a.
    Men som også påpeker følgende:
    "Jeg er enig i at bildene er et bra bevis for at dette er en OEM-spiller som er pakket inn i et fint chassis, men jeg får ikke vite om det er benyttet de samme D/A-konverterne, samme programmmering og styring av drivverket og servo, ikke noe om korreksjonskretsløpet (Philips har lagt inn temmelig mange muligheter for “tweaks”"

    ===

    Jeg har snakket med Peter D i Audiofreaks. Han har uttalt seg på egen nettside.

    Jeg har ikke hørt fra andre forhandlere i utlandet, heller ikke fra Edge Electronics.

    I den nå stengte tråden var det bilder av et Denon interiør.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25580.msg486399.html#msg486399

    Hører jeg fra Edge, Pearson eller andre av interesse så legger jeg det inn her -- nå skal det lyttes til musikk ut uken, så mye som foregår i Oslo for tiden!
     

    Vedlegg

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Karma skrev:
    lark skrev:
    La oss nå konsentrere oss om å finne ut hvilken DVD-spiller (sannsynligvis Denon) innmaten stammer fra. La oss få bilder av Denon-spillere uten lokk!! Jeg har lett etter innmatbolder fra Denon 1940, men kan ikkke finne slike på nettet.
    Dersom det kan dokumenteres at dette egentlig kun er en billig Denon-innmat, vil det være et hardt slag for denne produsenten. Eiere av Denon og andre "enkle" digitale avspillere, vil kunne heve sitt hode i "det gode selskap" i visshet om at spillere til noen få tusen kan konkurrere med spillere til 50000 kr.
    Jeg tror imidlertid at det ikke vil være mulig å konkludere,uten at en teknisk kyndig person skrur fra hverandre hele spilleren. Dette for å eventuelt avdekke en skjult hemmelighet som kan gi bedre lyd enn bare de deler vi klarer å se på bildet skulle kunne klare. For at ikke disse potensielt ødeleggende(for produsent og importør) påstander bare skal bli hengende i luften, bør denne saken konkluderes med fakta.
    Vel, kanskje står noen myter for fall, som "de edruelige" kan ha glede av? Hva vil i tilfelle hifi-pressen skrive, som tidligere har predikert at grensen for mulig kvalitetsheving på cd-spillere er nærmest uendelig, bare prisen blir høy nok?
    Noen kan få døren rett i fleisen med et smell. Det er bare enda ikke avklart hvem. Dermed bør vi alle gå forsiktig i dørene til det foreligger mer kjøtt på beinet.

    Veldig godt sagt Karma. Kan ikke sies bedre.

    Men for min egen del vil jeg fortsette å hevde at audio er ved å drukne i vrøvl og merkevarefetishisme, uansett om akkurat denne saken skulle ende godt for det involverte firma.

    Alle er skadelidende i det lange løp av at så mye teknisk sett useriøst utstyr og tilbehør blir presentert som god fisk. (går det an å si det?). Audio blir en sær nisje for en liten gruppe troende, mens normale mennesker skremmes unna.

    Heldigvis finnes det også gode motkrefter innen audio, og de er idag for det meste å finnne der det lages høyttalere og høyttaler-elektronikk kombinasjoner. En som preseenterer en ny høyttaler-modell kan ikke fare med bløff, han vil falle gjennom ganske snart. (selv om dødskampen kan forlenges noe gjennom kostbar markedsføring).
    No
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Denne tråden etterlyser fakta. Jeg kan dessverre ikke si noe mer om printet, men finner det litt underlig om det faktisk er et denonprint vi snakker om. Dette på bakgrunn av at Denon er eid av D & M Holdings Inc, som lager Denon, Marantz, McIntosh, Snell Acoustics, Boston Acoustics, og Escient og dermed allerede har produkter i high-end klassen. Dette er bla grunnen til at Hifiklubben kvittet seg med Marantz for å unngå å konkurrere med seg selv.

    D & M Holdings er forøvrig til salgs, så løp og kjøp.


    Ser med nærmere ettersyn at det kan være en mulighet for at denne gruppen alikevell kan ha en finger med i spillet da de eier D&M Premium Sound Solutions
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Edge vil vel greit kunne oppklare dette, når de kommer på banen med et svar. Goldmund hadde ingen problemer med å tilkjennegi kilden for sin transport i Eidos 18 og 20. Ulike OEM-kilder er nevnt i den stengte tråden, inkl Philips kontroller-kort (det grønne).
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn