Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

maestro

Gjest
    Moderators inngripen her er helt i tråd med de fleste mediers reaksjon etter publiseringen av Muhammed-tegningene.
    Ytringsfrihet my ass!!

Bare vent, dette innlegget blir sikkert slettet - - - -

K

Khanate

Gjest
    Gjest skrev:
    Det du kaller kjernen i det kristne budskapet er også en tolking. Kristedom i praksis er så mangt, se f.eks på Bush - ikke mye forsonende der.
    Vi kan diskutere islam, men denne tråden har hittil vært en ensidig harang om hvorfor vi må hate muslimer.
    Og om muslimer har svin på skogen, så gjør ikke det de kristne bedre heller.
    For ordens skyld, inledningsvis siterer du Omholt.
    Uansett, jeg er enig; Kristendommen ser ikke vakker ut om den representeres av President Bush (stakkars Bush, hva har du rota deg bort i?)
    Tråden er nok overveiende negativ til Islam ja, selv om det er noen som forsvarer den med at Kristendommen er like ille, eller argumenterer med at alle religioner handler om kjærlighet.
    Helt enig i den siste setningen, alle må rydde for sin egen dør.

Når det er sagt (skrevet) tror jeg at flertallet her inne har et lunkent forhold til Kristendommen. Alle som har snakket med en prest i Den Norske Kirke må ha mistet troen på den retningen. Her er sikkert en og annen som tror på Gud og Jesus ut fra egne preferanser. Det står i Bibelen: "gå inn i ditt lønnkammer når du skal be!" (sikkert ikke ordrett sitert), jeg tolker dette som at man kan ha et personlig forhold til Gud og det åndelige. Jeg antar at det samme gjelder mange Muslimer, de har et personlig forhold til Allah og lar Imamene holde på med sitt (dette er ren gjetning fra min side). En god kollega som er muslim fra tidligere Jugoslavia ble oppriktig forarget over mine holdninger overfor Islam. Han hevdet at hans bestemor var mest kjærlighetsfulle og religiøst våkne menneske han kjente til (hun var naturligvis Muslim).

Uansett, jeg mener at institusjonaliserte åndelige retninger som Islam, Statskirken, Paven etc er et onde. En religiøst samfunn behøver folk som leder seremoniene, ikke noe mer (men nå sporer jeg helt av).

Ut fra den informasjonsstrømmen som blir oss til del her på berget, så ser ikke Islam særlig vakker ut. Veldig mye informasjon fra Midtøsten, Nordafrika, Pakistanske miljø i Norge, info om andre invandrere vi antar er Muslimer; etc etc er negativt laddet.
    Krig, konflikt, opptøyer, brenning av flagg, brenning av koner, steining av små pikebarn som er gravide etter voldtekt, lemlestelse av pikers underliv etc etc. Det skjer sikkert mye vakkert blandt godtfolk i midtøsten, men for oss er det vanskelig å få øye på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Khanate skrev:
    Ut fra den informasjonsstrømmen som blir oss til del her på berget, så ser ikke Islam særlig vakker ut. Veldig mye informasjon fra Midtøsten, Nordafrika, Pakistanske miljø i Norge, info om andre invandrere vi antar er Muslimer; etc etc er negativt laddet.
    Krig, konflikt, opptøyer, brenning av flagg, brenning av koner, steining av små pikebarn som er gravide etter voldtekt, lemlestelse av pikers underliv etc etc. Det skjer sikkert mye vakkert blandt godtfolk i midtøsten, men for oss er det vanskelig å få øye på.
    Rart med det der, gitt. "Muslimsk gutt drepte 15 mennesker" vekker mer oppmerksomhet enn " Muslimsk gutt reddet 15 mennesker" Ved førstnevnte overskrift kan vi kroe oss litt og si "Disse jæ..... muslimene. Få dem vekk." Den andre?? Tja, "kjekk gutt" kan man vel strekke seg til.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Media er venstrevridd sies det. Rart med all denne negative informasjonen om islam da...
    Vi hører jo bare om de ekstreme hendelsene, slik som steining og æresdrap. Det er fordi media skal selge, og slikt selger. Så tror noen at virkeligheten er slik som i media. Hatet får gro...

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:
    Diskusjonen tok en svært uheldig retning i forhold til fenomenet æres/sjalusi drap i denne tråden. Jeg har grepet inn og slettet noen innlegg, og gjør opmerksom på at den graden generalisering som var årsaken ikke er noe vi på Hifisentralen ønsker skal være representativt.
    Fint at du slettet alle mine innlegg, men lot de andre stå. Det viser hvor du står i denne debatten.

Her bommer du igjen Oddgeir. Moderator må sørge for at forumet holder seg innenfor lovverket. Du skriver diskriminerende på et off forum og bryter dermed loven. Eller forlanger du at moderatorene skal tillate lovbrudd? Da får ikke forumet leve lenge.

P

Parelius

Gjest
    Moderasjonen på forumet synes nå å ha helt andre kriterier enn å forhindre bedriten ad hominem-argumentasjon. Her ble det sensurert, i en kabeltråd ble det hele stengt ned fordi moderator ikke syntes det kom nye ting frem (forbud mot gjentagelse), mens lyskespark fra dannede personer godtaes. Greit nok at ting må kjøre seg inn, men denne utviklingen er fordummende.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Parelius skrev:
    Og hva består diskrimineringen i?
    Det har moderator forklart.

Moderators virksomhet handler om at innleggene ikke skal bryte norske lover. Det skulle bare mangle...Ytringsfriheten er likevel stor.

P

Parelius

Gjest
    Moderator har vel ikke sagt noe om at norsk lov er brutt. Det er bare i ditt hode. Kan ikke forstå at det skal være avgjørende her.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjest skrev:
    Media er venstrevridd sies det. Rart med all denne negative informasjonen om islam da...
    Vi hører jo bare om de ekstreme hendelsene, slik som steining og æresdrap. Det er fordi media skal selge, og slikt selger. Så tror noen at virkeligheten er slik som i media. Hatet får gro...
    Det viser jo bare hvor gale det egentlig er. Det er jo en grense for hvordan man kan fornekte det som faktsik skjer, de kan vel ikke akkurat overse drap heller, selv om gjerningsmannen ikke er norsk.

Angående den diskrimineringen Oddgeir visst skal ha gjort seg skyldig i ( så ikke disse innleggene tror jeg) så tror jeg ikke man har noe å frykte.

Går denne mannen fri..:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=161204

...så er jeg rimelig sikker på at Oddgeir ikke når han til tåneglen i rasistiske/diskriminerende uttalelser.

Hvordan fungerer moderator-funksjonen? Er det en per "avdeling" her inne eller går det på skift, eller er det først til møllen?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.732
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1.Nei, egentlig ikke. Kvinner var friere før islam ,de drev handel og styrte sitt liv mer fritt. Islam gjorde jo en slutt på mye av det. Arveretten kom som en konsekvens av frie og løse forhold, det var for at fedrene skulle ha mer ansvarsfølelse for ungene sine, dessverre førte dette også til mer kontroll over kvinnene.

2. a) Det har de fått. De har bodd her i vesten i mange år nå, de har hatt mulighet til å reformere, uten å måtte bøte med livet for det.
    b) Salmdan Rushdie var vel en som våget å stille noen kritiske spørsmål, man vet jo hvordan det gikk.
    c) Hvorfor skal det ikke stilles like krav til dem? Det er rasistisk og viser at man ser på dem som mindreverdige når man tenke på den måten.
    d) De er like smarte som oss, men de bruker kreften sine og hjernen sin feil.
    e) Det er ellers helt meningløst å tro at alle religioner trenger samme antall år på å utvikle seg.
    f) Kristendommen har hengt noenlunde med i tiden,
    g) det kunne islam også gjort.
    h) Jødedommen er jo ennå eldre, med den som mal begynner det å bli noen år før vi kan øyne håp med den tankegangen.
    i) Skal de leve moderne så må de tenke moderne. Tankegang på steinaldernivå fungerer dårlig sammen med moderne våpen og hjelpemidler.

3. Mange av de verste, mest fundamentalistiske, er gjerne oppvokst i vesten. Om man ikke klarer å påvirke kulturen deres mer enn dette når de er vestlige borgere, da er vi virkelig ute å kjøre.
    Hvor mange sånne kan et samfunn takle før helvetet er løs?

4. Ja det skulle tatt seg ut om vi skulle demonstrert mot noe vi anså som grusomt, menneskefiendtlig , ødeleggende og farlig. Sånt gjør man bare ikke. Man biter det i seg og håper det gir seg, det er nok det beste, så blir i alle fall ingen mer sinte på oss.
    Har ikke lest Gulliver.

5. Her hadde det vært greit å stikke fingen i jorden, eller løfte hodet opp av sanden. Gjerne begge deler.

6.Nei, det er feigt å ikke kjempe for demokratiet og ytringsfriheten når de står i fare. Ikke bare det, det er ufattelig dumt. Det er feigt å lefle med udemokratiske krefter, å tekkes krenkere, å vise respekt for de respektløse og å gni seg opp etter ryggen på ekstremister. Og å lyge for åpent kamera som vår kjære utenriksminister gjorde. Danmark taklet dette så ufattelig mye bedre enn oss, og det har de fortsatt med i ettertid. Danskene er omtrent de eneste som ha sett problemene og vist mot og vilje til å løse de. Og , de har også de mest fornøyde innvandrerne, tro det eller ei.

7. Må vi? Bestemmer vi ikke over oss selv og hvem vi vil slippe inn i landet vårt lenger? Når ble det slutt på det da? Konsekvensene er jo at vi får det som dem, de drar med seg kulturen og religionen og nekter å gi slipp på den. Om den er så bra, hvorfor må de stadig flykte fra den da? Og hvorfor vil de ha det likedan her? Jeg vil ha det som vi har det nå, jo mer påvirkning vi får fra islam, jo verre vil vi få det. Vi ser allerede konsekvensene, mer vold, voldtekt, drap.
    Alternativene er jo at de rydder opp hos seg selv, får sine egne land på fote fremfor å “innvadere” andre.

Vil i den sammenheng anbefale deg å lese denne, den er at på til på nynorsk… ;)

http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1082

Gjest:
    Det er ikke jeg som har bestemt navnet på denne tråden, den kan hete hva den vil for min del, det er innholdet som teller.

I hvilke sammenhenger forstår du vold som virkemiddel?
    Ytringsfriheten må ikke begrenses. Om man ikke kan si hva man mener om islam, burde det samme gjelde nazisme. Hva er forskjellen på en menneskefiendtlig ideologi fremfor en annen? Hvorfor skal den ene utelates for kritikk?

Konfrontasjonene i Midtøsten handler i stor grad om religion.

[/quote]

1. Trur ikkje dette er heilt rett...må iallfall sjåast lokalt i ulike område i midtausten i islam si ekspansjonstid.

2.a) Ein revisjon av religionen må skje i kjerneområda til religionen. Om t.d. religionsendringa skulle skje frå Noreg, måtte det vere eit tyngdepunkt. Og så få muslimar som finnest her, er det ikkje grunnlag for sånt.

2. b) Dette å verte intifadasur på nokon er eit vanskeleg emne å sette seg ned i. Det var vel Khoemi som hissa seg opp mest. Elles tykkjer eg ikkje "Sataniske vers" er utprega islamkritisk. La gå med at det er eit "opprør", men ikkje laga akkurat som konstruktiv kritikk. Og neppe noko storverk litteraturmessig som hadde fått stor merksemd, om ikkje gamle Khonemi hadde tent på alle pluggane...
    Men sjølvsagt var reaksjonen ovanfor ein forfattar (for ikkje å snakke om vår norske forleggjar som vart skoten) fullstendig feil, meiningslaus, og ein pådrivar for nettopp slike haldningar ovanfor islam som dei du forfektar. Khonemi burde nok vite betre etter alle dei åra i Vesten....eg trur han var litt dum.

2 c) På grunn av for lite integrering så langt. Eg trur det er usunt at ghettoar skapast. Muslimar så vel som andre innvandrarar skulle vore plasserte ut frå kva behov vi har i mykje større grad, ikkje ut frå kvar syskenbarna bur...

2 d) Nei, dette var litt banalt. Dei einaste som brukar hjernen sin heilt rett, er dei som kjem til same konklusjonar som meg, sjølvsagt...... :)

2 e) Sjølvsagt. Men eg har eit poeng. Når noko har stått for lenge i ro, tek det til å stinke. Og simpel organisasjonsteori seier at du skal reformere organisasjonen ørlite kvart år, eller ha ein revolusjon kvart 20.år.....

2 f) Det kunne vi no alltids kunne diskutere litt...

2. g) Ja! Mitt poeng også!

2 h) Ja, huff. Men det er så få jødar i verda og (landet vårt også), globalt er dette å sjå på som ei slags sekt, tenkjer eg. Sjølv om jødane har mykje innflyting, er dei ikkje å ta på alvor som religion, berre som folkeslag...

2 i) Diverre brukast steinaldertankegong stort sett alle stadar der ein har tilgong på våpen...

No må minstejenta ha pcen

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Parelius skrev:
    Moderator har vel ikke sagt noe om at norsk lov er brutt. Det er bare i ditt hode. Kan ikke forstå at det skal være avgjørende her.
    Tror du moderator jobber ut fra egne meninger? Det tror ikke jeg. Det var en internettforumdebatt for en tid siden som handlet om hvilken rolle moderator skal ha. Da ble lovbrudd diskutert. Det ble skjerping etter det.

Det moderator skrev stemmer med lovteksten som jeg henviste til. Den lovteksten gjelder all redaksjonell virksomhet. Hvorfor skulle ikke den gjelde her.

Det ble vanskelig å få oversikt på siste innlegget ditt, Arve.

O

omholt

Gjest
    Arve:
    Ikke enig at kristendommen har utviklet seg så voldsomt. De første kristne var langt foran dagens kirke. Nå kristendommen ble statsreligion kom det et enorm frafall. I lang tid ble kirken brukt som et middel for makt og grådighet. Reformasjonen med Luther var et vendepunkt og siden det har det gått fremover med kirken. Men kirken har fortsatt en vei gå i forhold til urkirken.

Ser ikke noe grunn til at tid skal forandre Islam. Har derimot mer tro på at muslimer vil konvertere til kristendommen eller at de vil bli sekualisert og forlate sin religion.

P

Parelius

Gjest
    @ Gjest: Morderator tenker sikkert ut fra sitt hode. Det er greit. Nå var henvisingen min ikke til moderators hode, men ditt; du sa at Oddgeir brøt norsk lov - tviler på at moderator mente det; han har i det minste ikke sagt det - klokelig nok.

Du henviser til lovtekster, men omgåes uttrykket diskriminering som en annen helligbokleser. Jeg gir deg gjerne en gratis øl hvis du mener at du får Oddgeir dømt i en norsk rettsal for det han har sagt. Skal jeg ikke lengre få uttrykke min mening om at "norske prester er djævlens instrumenter her på jord", uten at du kommer med lovboken og slår meg over munnen?

Du arresterte tidligere Oddgeir for sløv ordbruk i forbindelse med uttrykket skikk. Om du kunne bruke de samme strikte kriterier på deg selv, så ville det hele vært mye enklere for oss alle - sorry, jeg mener meg.

Grunnleggende sett er din holding overfor muslimer (i den her mer spesifikk politiske betydning) en av de største umyndiggjøringer av mennesker med et annet tenkesett (her; muslimer i den mer spesifikke politiske betydning), som jeg har vært borti. Det er ofte slik; godheten er like ofte tuftet på en obskur idé, som i anerkjennelsen av de andre (her; muslimer i den mer spesifikke politiske betydning)

Til det siste: Du tilbakefører deres raseri overfor vesten til materielle undertrykkelsesmekanismer. Sikkert ikke helt uten en viss sannhet; men når de selv legitimerer sitt raseri i det religiøse, hvorfor anerkjenner du ikke da deres egen selvforståelse? Du tillater værre uttrykk overfor den kristne tradisjon (som er mer enn hæselig nok på mange måter), enn hva du tillater at vi skal utsette en muslim (i den her mer spesifikk politiske betydning) for. Er den sistnevnte et barn som du må være far for?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Moderatorer representerer HFS, og hvis ikke HFS liker noe er det helt i deres rett til å fjerne eller redigere det. HFS handler jo egentlig om HiFi og selv om vi har vår lille prateklubb her i kjelleren og inleggene er ment for de andre medlemmene her nede, vis disse også dukke opp på nettet generelt ved søk o.l. Og hvis denne siden assossieres med politiske eller reliøse saker som kan oppfattes som kontroversielle kan det skape bryderi for sentralen og den utelukkende hifi interesserte delen av medlemsmassen.

Yttringsfrihet er viktig, men sentralen og dens agenter har som et privat forum full rett til å redigere eller slette akkurat hva de vil.

P

Parelius

Gjest
    @ Gjestemedlem: Det har du helt rett i. Slik sett kan HFS gjøre som de vil, og jeg skal ikke si noe på det. Viktig er det likevel at vi som brukere får en viss innsikt i hvilke kriterier som nå er gangbare. Jeg kan ikke se at noe av det som er moderert frem til nå har noe særlig grunnlag i de regler som HFS selv har lagt til grunn! Jeg kan selvfølgelig ta feil, og er åpen for belæring.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.732
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    omholt skrev:
    Arve:
    1. Ikke enig at kristendommen har utviklet seg så voldsomt.

2. De første kristne var langt foran dagens kirke.
    3. Nå kristendommen ble statsreligion kom det et enorm frafall.
    4. I lang tid ble kirken brukt som et middel for makt og grådighet.
    5. Reformasjonen med Luther var et vendepunkt og siden det har det gått fremover med kirken.
    6. Men kirken har fortsatt en vei gå i forhold til urkirken.
    7. Ser ikke noe grunn til at tid skal forandre Islam.
    8. Har derimot mer tro på at muslimer vil konvertere til kristendommen
    9. eller at de vil bli sekualisert og forlate sin religion.
    1. Reformasjonen var då ganske voldsom, eigentleg....
    2. Du tenkjer på gnostikarane? Eg er langt på veg einig.
    3. Eigentleg ikkje. Statsreligionen har vore ganske så fastspikra heilt sidan Olav Kyrre sine dagar. Og nåde dei som protesterte mot O.Tryggvason sine kristningsferder... Fråfallet skjedde mest då naturvitskapen prova at dei bibelske forklaringane ikkje kunne takast bokstaveleg, og kreftene innan kyrkja stritta imot slik erkjenning. Og sjølvsagt gjennom den politiske vekkinga frå Marcus Thrane og framover...
    4. Etter mitt syn er all religion ein måte å kontrollere makt på. Såleis er det ikkje vesens skilnad på det eine eller det andre, anten det gjeld jødedom, islam, kristendom eller vegetarianisme...
    5. Vel, på sett og vis.....
    6. Eg er ikkje sikker på kva du meiner her. Gnostikarane, Paulus eller martyrane?
    7. Åjau, tida endrar det meste...
    8. Konvertering er ganske alvorlege greier innan dei aller fleste religionar. Ein kjem sjølvsagt til helvete då, på den eine eller andre måten....
    9. Meir sannsynleg, det ja....

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.473
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Jeg kan ikke se at noe av det som er moderert frem til nå har noe særlig grunnlag i de regler som HFS selv har lagt til grunn! Jeg kan selvfølgelig ta feil, og er åpen for belæring.
    Når du registrerer deg som medlem så må du sette et kryss hvor du som bruker "aksepterer" en avtale mellom deg selv og HFS, og jeg har kopiert ut første setning fra denne avtalen og lagt inn som regel 16 i Regelverket til HFS. Det er blant annet nevnt ordet æreskrenkelse, og denne tråden er et godt eksempel.

Som jeg har sagt mange ganger tidligere så er Hifisentralen først og fremst et hififorum, og vi ønsker ikke å bli kjent for kraftige relgiøse og politiske ståsteder da dette ligger langt utenfor det vi driver med. Off Topic hjørnet var i utgangspunktet tiltenkt for diskusjoner som ikke passet inn i andre kategorier, og ikke for debatter som æreskrenker muslimer, politisk propaganda eller lignende. Vi har tillatt diskusjoner om det meste, og det vil vi fortsette med, men vi forbeholder oss retten til å fjerne alt som måtte falle innunder regel 16 i regelverket. Jeg regner med at dette er noe de fleste kan forstå og akseptere.

P

Parelius

Gjest
    Den er grei, Høvdingen.

Uten at dette skal oppfattes som en videreføring av en diskusjon vedr. moderasjon, så oppfordrer jeg Høvdingen til å pusse litt på formuleringen av regel 16. Det semantiske innholdet synes meg meget uklart.

P

Parelius

Gjest
    oddgeir skrev:
    Regel 16? Hvor finner jeg den?
    Etter regel 15, men ikke før regel 17

Den lyder:

16) ?Gjennom å bruke dette forumet, aksepterer du at du ikke vil poste artikler som er usanne, æreskrenkende, unøyaktig, fornærmende, vulgært, trakkaserende, grusomt, bespottelig, seksuelt orientert, truende, angripende mot en persons privatliv eller annet som kan bryte en hvilken som helst lov.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    oddgeir skrev:
    Regel 16? Hvor finner jeg den?
    Etter regel 15, men ikke før regel 17

Den lyder:

16) ?Gjennom å bruke dette forumet, aksepterer du at du ikke vil poste artikler som er usanne, æreskrenkende, unøyaktig, fornærmende, vulgært, trakkaserende, grusomt, bespottelig, seksuelt orientert, truende, angripende mot en persons privatliv eller annet som kan bryte en hvilken som helst lov.
    Takk Parelius.

Jeg noterer at unøyaktighet ikke må forekomme. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    M

maestro

Gjest
    Jeg vil også på det innstendigste protestere mot den generelle tonen i f.eks. "Gjest"s innlegg som til stadighet framhever den hvite manns og den kristne kulturs overgrep og grusomheter gjennom historien.

Jeg har ingenlunde hatt noe med disse hendelser å gjøre og føler meg derfor personlig ærekrenket og fornærmet av en slik generalisering. Jeg oppfatter slike utsagn både som unøyaktige og trakasserende og vil derfor med henvisning til § 16 anmode Moderator om å slette alle innlegg som impliserer ovenstående!

Jeg forlanger at man viser respekt for mine følelser på dette område, i motsatt fall vil jeg opfatte det som en truende handling og et direkte angrep på mitt privatliv!

K

Khanate

Gjest
    Sitat fra the Noble Quran:

Kjemp mot dem som (1) ikke tror på allah, (2) og ikke heller på den ytterste dag, (3) og ikke overholder det som er forbudt, som Allah og hans sendebud (Muhammed) har forbudt, (4) og mot dem Skriftens folk (jøder og kristne) , som ikke erkjenner sannhetens religion inntil de bataler Jizya (skatt) og villig underkaster seg og får føle at de er underkuet.
    SURE 9:29 Koranen

Det er her verd å merke seg at underkastelse i Arabisk sammenheng betyr en krypende skjelvende hund, en som frykter livet. Og om de ikke innfinner seg med dette, så skal de nedkjempes.

De som forkaster Islam må drepes. Hvis de vender seg bort (fra Islam), pågrip dem og drep dem der dere finner dem.
    SURE 4:89 Koranen

Så når dere møter vanntro (i kamp - Jihad for Allas sak), slå hardt ned dem til dere har drept og såret mange av dem. Bind så stramme bånd (ta til fange).
    SURE 47:4 Koranen

Dere som tror! Bekjemt de vanntro som bor nær dere, og la dem finne hardhet i dere. Vit at Allah er med dem osm er Al Muttaqun (frome og gudfryktige).
    SURE 9:123 Koranen

Og dere som har fått Skriften (jøder og kristne)! Tro på det som vi har åpenbart (til Muhammend) og som bekrefter det som dere har, før vi sletter ut ansikter og legger dem på ryggen, eller forbanner dem som forbrøt seg mot sabbaten. Og Allahs befaling blir alltid utført.
    Sure 4:47 Koranen

De skiftlærde her kan sikkert finne tilsvarende grusomheter i det Gamle Testamentet, men ikke i det Nye Testamentet. Muhammed levde noen hundre år etter Kristus. Dette innlegget har egentlig ingen ting med Kristendommen å gjøre, men jeg ser allerede motargumentene for meg. De venstrevridde som ikke ser forskjell på dumhet og godhet klarer ikke å la være: "Se på kristendommen da, den er da minst like ille...bla bla."

I de 10 årene Muhammed levde,etter at han ble jaget fra Mekka, ledet han personlig 27 slag og sendte 47 ganger ut sine styrker uten at han selv var med. Dette vil si 7 slag i året i gjennomsnitt. Muhammed døde i en febersykdom i år 632. Det er et klart skille i Muhammeds profetier fra før og etter at han ble jaget fra Mekka. Etter at han flyktet til Medina begynte volden kort fortalt. Dessverre er det slik at de seneste profetiene annulerer de tidligere, om det er motsetninger (hvilket det er en del av i Koranen).

Khanate
    ,

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    maestro skrev:
    Jeg vil også på det innstendigste protestere mot den generelle tonen i f.eks. "Gjest"s innlegg som til stadighet framhever den hvite manns og den kristne kulturs overgrep og grusomheter gjennom historien.

Jeg har ingenlunde hatt noe med disse hendelser å gjøre og føler meg derfor personlig ærekrenket og fornærmet av en slik generalisering. Jeg oppfatter slike utsagn både som unøyaktige og trakasserende og vil derfor med henvisning til § 16 anmode Moderator om å slette alle innlegg som impliserer ovenstående!

Jeg forlanger at man viser respekt for mine følelser på dette område, i motsatt fall vil jeg opfatte det som en truende handling og et direkte angrep på mitt privatliv!
    Jeg prøver å gå imot den skjeve fremstillingen av muslimer generelt i denne tråden. Innleggene handler om ekstreme handlinger utført av muslimer, men disse ekstreme handlingene blir forsøkt forklart på bakrunn av religionen islam og dens påvirkning på muslimer. Om vi bruker vår kultur som paralell: Som om baneheiamorderene er representative for kristne mennesker. Når jeg bruker slike paraleller er det for å belyse den skjeve framstillingen her.

Det er nok andre enn deg som bør være støtt av innholdet i denne tråden.

K

Khanate

Gjest
    http://www.kjendis.no/2007/06/20/504015.html
    Søren, nå er det disse muslimene som skal henges ut igjen.

Det er verd å merke seg at Islam har sitt utspring fra den Arabiske halvøy. Her er folk tradisjonellt klansmennesker, hvilket betyr at de er lojale innad i klanen, ikke mot utenforstående. Det finnes to sett regler, et for hvordan man forholder seg til familien og klanen, en annen for relasjonen til de andre. De som har bodd i regionen vet at det betraktes som idioti å ikke lyve om en løgn kan gjøre livet lettere for deg. Likeledes, det er idioti å ikke lure noen om du kan slippe unna med det. I denne regionen var (og er) plyndring og røveri betraktet som en del av levebrødet. Disse holdningene er og forankret i Islam, og således spredd til landene rundt den Arabiske halvøy.

Husker dere jordskjelvet i en relativt stor Iransk by. Folk fra nabobyene passet på å plyndre de rammede samt hjelpesendingene som skulle komme de rammede til unsetning. Hvorfor ikke slå til når de ligger nede?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Eller det som skjedde etter orkanen i New Orleans?

K

Khanate

Gjest
    Gjest skrev:
    Eller det som skjedde etter orkanen i New Orleans?
    Sikkert ikke bedre.
    Tror du det samme ville forekommet her?

Du liker tydeligvis å diskuter. Hva synes du om sitatene fra Koranen? Er de ikke fine?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Sitatene fra Koranen er like ille som det du finner i bibelen.

Jeg tror plyndring ville forekommet her. Jeg tror ikke at mennesket er ondt, men at det er grådig, og at det er drivkraften bak det meste av ugjerninger. Vi innbiller oss at vi er så siviliserte, men når det kommer til stykket så er vi primitive nok. Mye grådighet å se, mye diskriminering og selvgodhet. Noen unntak fra dette også, slik det er i alle kulturer.

M

maestro

Gjest
    Gjest skrev:
    maestro skrev:

Jeg prøver å gå imot den skjeve fremstillingen av muslimer generelt i denne tråden. Innleggene handler om ekstreme handlinger utført av muslimer, men disse ekstreme handlingene blir forsøkt forklart på bakrunn av religionen islam og dens påvirkning på muslimer. Om vi bruker vår kultur som paralell: Som om baneheiamorderene er representative for kristne mennesker. Når jeg bruker slike paraleller er det for å belyse den skjeve framstillingen her.

Hvis muslimene har rett til å føle seg støtt har også jeg det! Men det skal mye til før jeg oppfordrer til hellig krig og drap på forfattere jeg misliker f.eks.

Og du har sikkert rett: terrorhandlinger, æresdrap, avhugging av kroppsdeler og henrettelser av homofile er sikkert bare utslag av individuell galskap hos enkelte muslimer og har ingenting med deres religion å gjøre. Like lite som Baneheiamordene har noe med kristendommen å gjøre.

Det er bra vi har våkne debattanter som kan sette tingene i riktig perspektiv!

K

Khanate

Gjest
    Gjest skrev:
    Sitatene fra Koranen er like ille som det du finner i bibelen.

Jeg tror plyndring ville forekommet her. Jeg tror ikke at mennesket er ondt, men at det er grådig, og at det er drivkraften bak det meste av ugjerninger. Vi innbiller oss at vi er så siviliserte, men når det kommer til stykket så er vi primitive nok. Mye grådighet å se, mye diskriminering og selvgodhet. Noen unntak fra dette også, slik det er i alle kulturer.
    Ok, om vi glemmer bibelen for en liten stund.
    Hva synes du om sitatene?
    Virker Islam som en Ok religion?
    Er det dette som er kjærlighet på Islamsk?

For ordens skyld: Bibelen og Kristendommen kan du ta opp i en annen tråd, denne tråden handler om Muslimer.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Maestro: Alle har rett til å føle seg støtt. Noen går til ytterligheter når de føler seg støtt - også "gode nordmenn".

Poenget mitt med baneheiamorderne var at de er et eksempel som kan misbrukes av en kristenfiendtlig debattant. Akkurat som når 1,4 mrd muslimer i et innlegg blir beskyldt for å følge de ektreme variantene av sharialover.

Khantate: Om du vurderer islam ut fra dine klipp fra Koranen så ser det ille ut. Men som sagt før, de fleste muslimer lever et fredelig liv.

Jeg har lite sans for religion i det hele tatt. Jeg er agnostiker.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.623
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Prøv å ikke trekke paralleller med grusomme hendelser som baneheia mordene. Har personlig mistet et medlem av familien der, dog riktignok langt ute.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    maestro skrev:
    Gjest skrev:
    maestro skrev:

Hvis muslimene har rett til å føle seg støtt har også jeg det! Men det skal mye til før jeg oppfordrer til hellig krig og drap på forfattere jeg misliker f.eks.

Og du har sikkert rett: terrorhandlinger, æresdrap, avhugging av kroppsdeler og henrettelser av homofile er sikkert bare utslag av individuell galskap hos enkelte muslimer og har ingenting med deres religion å gjøre. Like lite som Baneheiamordene har noe med kristendommen å gjøre.

Det er bra vi har våkne debattanter som kan sette tingene i riktig perspektiv!
    Det er ettertrykkelig dokumentert at selvmordsbombere blir rekruttert og opplært på religiøst grunnlag.
    De lar seg avbilde med religiøse tekster (koransitater), og de gauler Allah Akhbar når de drar i bombesnora.

Så den som hevder at dette ingenting har å gjøre med religion (navn utelatt), lider av vrangforestillinger.
    Det er jo nettopp løftet om de 72 jomfruer og elver av øl (??), som lokker disse unge menn inn i døden.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Ok, bambadoo, skal ikke bruke det eksemplet mere.

Oddgeir: Skal du få folk til å gå i krigen, så må du gi de en ideologisk begrunnelse også. Den ideologiske begrunnelsen gjør oppdraget ærerikt, slik vi har det hos oss "for folk og fedreland", "for fred og demokrati" osv. Det er dermed effektiv og oppbyggende psykologi for folk som går inn i et oppdrag som ender med døden. Da har de ofret seg for noe som er større enn dem selv.

Ingen blir vel selvmordsbomber uten videre. Disse rekrutteres ofte blandt slike som har mistet hele eller deler av familien fra før.

Men nå må jeg logge av en stund.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Ingen blir vel selvmordsbomber uten videre. Disse rekrutteres ofte blandt slike som har mistet hele eller deler av familien fra før.
    Man finner selvmordsbombere i alle lag av folket. Det er religionen som driver de fleste av dem.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn