- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 11.690
|
For å komme enkelte her på forumet i forkjøpet, så var de faktisk førstegenerasjonsinnvandrere.Pink_Panther skrev:
Oj, glemte VG å få med det i artikkelen?ErosLoveking skrev:For å komme enkelte her på forumet i forkjøpet, så var de faktisk førstegenerasjonsinnvandrere.Pink_Panther skrev:
Er nok likevel ikke vanskelig å finne like grelle eksempler med etniske nordmenn involvert.
http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article485460.ecePink_Panther skrev:Oj, glemte VG å få med det i artikkelen?ErosLoveking skrev:For å komme enkelte her på forumet i forkjøpet, så var de faktisk førstegenerasjonsinnvandrere.Pink_Panther skrev:
Er nok likevel ikke vanskelig å finne like grelle eksempler med etniske nordmenn involvert.
Morsomt. ;D Godt eksempel likevel.Pink_Panther skrev:Oj, glemte VG å få med det i artikkelen?ErosLoveking skrev:For å komme enkelte her på forumet i forkjøpet, så var de faktisk førstegenerasjonsinnvandrere.Pink_Panther skrev:
Kan du komme med eksempler på hets/rasisme i denne tråden? Hadde vært greit å vite hva det er du tenker på.bjornh skrev:Det er en formaning om å argumentere saklig, unngå hets/rasisme. Det er uansett vanskelig å ikke støte noen i en slik diskusjon, og derfor kan det være en god idé å reflektere litt over måten meninger uttrykkes.oddgeir skrev:Skulle dette være en spøk? Eller er det moderatorrollen du prøver å bekle?bjornh skrev:Vær bare observant på at mange muslimer har tatt seg nær av ting som står i denne tråden. Den er offentlig tilgjengelig.
I begge tilfelle falt det på stengrunn.![]()
Vi kan jo lage en tråd kalt "Ja så var det disse kvinnfolka da..." Der kan hver og en legge inn linker til aviser hver gang en kvinne har gjort noe kriminelt eller på andre måter dummet seg ut. Man kan også fritt gi uttrykk for hvor dumme og stygge kvinner erKomponenten skrev:Kan du komme med eksempler på hets/rasisme i denne tråden? Hadde vært greit å vite hva det er du tenker på.bjornh skrev:Det er en formaning om å argumentere saklig, unngå hets/rasisme. Det er uansett vanskelig å ikke støte noen i en slik diskusjon, og derfor kan det være en god idé å reflektere litt over måten meninger uttrykkes.oddgeir skrev:Skulle dette være en spøk? Eller er det moderatorrollen du prøver å bekle?bjornh skrev:Vær bare observant på at mange muslimer har tatt seg nær av ting som står i denne tråden. Den er offentlig tilgjengelig.
I begge tilfelle falt det på stengrunn.![]()
Hadde man levd for 1000 år siden hadde en kamp mot slike overgrep vært på sin plass.Gjest skrev:Hvis du gransker vår egen historie - eller andres historie, så vil du finne grusomme overgrep. Hvorfor ser du bare til muslimer? Du kan jo f.eks ta for deg kristne overgrep i stedet.
Ja det var for jævlig det som ble gjort mot disse gruppene, og jeg fordømmer det så sterkt som jeg kan. I den grad det har noe med kristendommen å gjøre, fordømmer jeg også den. Jeg er forøvrig ateist.Gjest skrev:Har du ikke hørt om tatere og samer, Oddgeir? Senest på 70 tallet ble taterjenter tvangssterilisert av den norske stat. Skammer du deg? Det er litt av et overgrep, men i den kristne norske stats ånd altså.
Det du skriver her er meget viktig. For utenforstående bor du i et kristent land, ergo er du kristen, selv om du her hevder noe annet.oddgeir skrev:I den grad det har noe med kristendommen å gjøre, fordømmer jeg også den. Jeg er forøvrig ateist.
Slett ikke. De fleste har fått med seg at det er trosfrihet i vesten, i alle fall de som er integrert.Pink_Panther skrev:Det du skriver her er meget viktig. For utenforstående bor du i et kristent land, ergo er du kristen, selv om du her hevder noe annet.oddgeir skrev:I den grad det har noe med kristendommen å gjøre, fordømmer jeg også den. Jeg er forøvrig ateist.
Ok. Om jeg i tillegg til å være kristen, også, med belegg i bibelen, utøver terror mot egen familie og andre, ville du ha all rett til å kritisere meg. ;DPink_Panther skrev:Du kan hevde hva du vil. For meg som bor i Unga-Bungaland så kommer du fra et kristent land; Norge. Ergo er du kristen i mine øyne.
Tvangssteriliseringen ble ikke utført i kristendommens navn, imidlertid bringer du forståvidt opp et godt poeng:Gjest skrev:Har du ikke hørt om tatere og samer, Oddgeir? Senest på 70 tallet ble taterjenter tvangssterilisert av den norske stat. Skammer du deg? Det er litt av et overgrep, men i den kristne norske stats ånd altså.
Hvor er tråden: "Så var det disse kristne da..."?
Hvor er ROFL-ikonet? Hvis du ikke kan se *nyanseforskjeller* mellom handlinger som blir utført eksplisitt i en religions navn og handlinger som ikke har noe med religion å gjøre, så er du rimelig ute på bærtur. Ditt forsøk på å koble tatersterilisering til religion gjennom statskirken, ville knapt holdt til et manus for "LA Law". Noe sier meg at du ikke er advokat.Gjest skrev:Tvangssterilisering ble utført av en stat med kristendommen som vedtatt off religion. Det står i grunnloven. Mao et autorisert overgrep av en kristen stat.
Gjest skrev:Hetsen ligger i alle angrepene på muslimer som denne tråden er fylt med, jfr navnet på tråden.(skjønner ikke at du spør om noe så åpenlyst)
Hvis du gransker vår egen historie - eller andres historie, så vil du finne grusomme overgrep. Hvorfor ser du bare til muslimer? Du kan jo f.eks ta for deg kristne overgrep i stedet.
Hva kan man oppnå med å lage en slik tråd som dette? Det er iallefall tydelig at det ligger mye hat bar ordene her. Vi trenger ikke mere av dette!
Dette er en tråd om muslimer. Skal vi da ikke skrive om muslimer?Gjest skrev:Navnet på tråden er det beste eksemplet. Så kommer innleggene som bare går i en retning. Hadde det vært en nøytral tråd så hadde dere brukt andre eksempler på vold, f.eks kristen vold også. Men det gjør dere ikke og dermed virker det som om alle voldelige mennesker i verden er muslimer.Når dere spekker innleggene med negative karakteristikker av muslimer så er det ikke mulig å lese det som annet enn hets.
Det var en tråd som het " Ja så var det disse kristne da" også, den er det fullt mulig å fortsette for de som måtte ønske det. En nøytral "ja så var det disse drittsekkene" tråd er jo selvsagt mulig å starte, så kan man jo samle all verdens klipp om ugjerninger der og se hvem det er som dominerer på den fronten...kunne jo blitt interessant det og.Gjest skrev:Navnet på tråden er det beste eksemplet. Så kommer innleggene som bare går i en retning. Hadde det vært en nøytral tråd så hadde dere brukt andre eksempler på vold, f.eks kristen vold også. Men det gjør dere ikke og dermed virker det som om alle voldelige mennesker i verden er muslimer.Når dere spekker innleggene med negative karakteristikker av muslimer så er det ikke mulig å lese det som annet enn hets.
Dette kan du nok ikke distansere deg ifra med å henvise til hva du tror/ikke tror på.Her snakker vi om staten med dens offisielle holdninger, som du blir en del av i det øyeblikket du er født.oddgeir skrev:Ja det var for jævlig det som ble gjort mot disse gruppene, og jeg fordømmer det så sterkt som jeg kan. I den grad det har noe med kristendommen å gjøre, fordømmer jeg også den. Jeg er forøvrig ateist.Gjest skrev:Har du ikke hørt om tatere og samer, Oddgeir? Senest på 70 tallet ble taterjenter tvangssterilisert av den norske stat. Skammer du deg? Det er litt av et overgrep, men i den kristne norske stats ånd altså.
Ikke desto mindre ser vi i dag terror utøvet av muslimer, og jeg kan ikke se hvorfor ovennevnte skulle frita oss fra plikten til å påtale også deres overgrep.
Nei, jeg kan skjønne at du ikke gjør det, og at det føles urettferdig, men du må nok finne deg i det.Slubbert skrev:Kloke? Å påstå at noen er skyldig i noe "i kraft av å være hvit" er i beste fall en uttalelse som grenser til rasistisk. Problemet med muslimer er heller ikke hva de er, men hva islam som samfunnsdoktrine står for og hva noen av dem gjør.
Jeg anser meg aldeles ikke som "en del av" Staten.
Arvesynd er et trist begrep som er dypt forankret i den kristne kulturarv. Ideen om at man er ansvarlig for andres gjerninger, gode eller onde som man selv ikke har hatt noen innflytelse over er ikke annet enn et maktmiddel for å undertrykke folk og gjøre dem hjelpetrengende. Like lite som man kan klandre dagens tyskere for nazismen, eller dagens hvite for slavehandelen kan man krtisere dagens reliøse for tidligere handlinger. Men dem som ennå forfekter de samme ideer som førte til overgrep, vold og undertrykking fortjener ikke respekt eller bekyttelse gjennom omskrivinger som kulturarv og religionsfrihet. Man kan ikke klandre et menneske for å være hvit, nordmann eller ha brune øyne. Man kan derimot klandre folk som ennå holder disse systemene ved like den dag i dag. Det være seg Islam, Kristendom, Nazisme eller andre lignende systemer for autoritær kontroll over enkeltmenneskers liv.Geir_Bjerkaas skrev:Nei, jeg kan skjønne at du ikke gjør det, og at det føles urettferdig, men du må nok finne deg i det.Slubbert skrev:Kloke? Å påstå at noen er skyldig i noe "i kraft av å være hvit" er i beste fall en uttalelse som grenser til rasistisk. Problemet med muslimer er heller ikke hva de er, men hva islam som samfunnsdoktrine står for og hva noen av dem gjør.
"Den hvite mann", har i historisk sammenheng representert storsamfunnet, med imperialistiske holdninger til resten av verden. Du er hvit? Du er norsk? Da er du en del av vår kulturarv, og like medskyldig som oss andre.
"Føles urettferdig", hva føles urettferdig? Og hvorfor? Og ovenfor hvem? Du må nå bare hevde at jeg er "medskyldig" så mye du vil, med mindre du vil gå til søksmål er ikke det engang noe jeg vil bruke krefter på å forholde meg til. Jeg avviser kollektivismen, andres eventuelle forutintagelser bryr meg ikke det minste.Geir_Bjerkaas skrev:Nei, jeg kan skjønne at du ikke gjør det, og at det føles urettferdig, men du må nok finne deg i det.Slubbert skrev:Kloke? Å påstå at noen er skyldig i noe "i kraft av å være hvit" er i beste fall en uttalelse som grenser til rasistisk. Problemet med muslimer er heller ikke hva de er, men hva islam som samfunnsdoktrine står for og hva noen av dem gjør.
"Den hvite mann", har i historisk sammenheng representert storsamfunnet, med imperialistiske holdninger til resten av verden. Du er hvit? Du er norsk? Da er du en del av vår kulturarv, og like medskyldig som oss andre.
Ingenting som litt sosialdemokratisk selvpisking. Det blir den som tar knekken på oss til slutt.Geir_Bjerkaas skrev:Da er du en del av vår kulturarv, og like medskyldig som oss andre.
Ja det er helt riktig. Det finnes mange systemer for kontroll og undertrykking av folk, og ikke alle baserer seg på religion. Men de mest skremmende eksempler på totalitære systemer har ofte basert seg på en sterk personkult og folkets 'hyllest' og totale underkastelse. Slik sett tar det hele svært så religøse former. Men det gir jo ofte det lille ekstra når lederene er utpekt av/sendt fra/stammer fra/representerer gudene.Slubbert skrev:Ellers har Gjestemedlem mye rett i det han sier, men burde være oppmerksom på at også ateismen hvis forkynnet riktig, bl.a. gjennom fordømmelse og/eller latterliggjøring, selv kan utvikle seg til en ganske totalitær ideologi. Tenk Enver Hoxha.
Jeg ser virkelig verken hets, rasisme eller noe annet forkastelig i å fokusere på grusomheter, få de frem i lyset, i stedet for å fortsatt feie de under teppet og late som de ikke eksisterer. Det er mye mer rasistisk å late som om dette ikke skjer, fordi det først og fremst er muslimer det går ut over, som om ikke de lider like mye når de utsettes for vold. Merkelig er det da også at de lider mye mer når de utsettes for kritikkGjest skrev:Ja, dette er en negativ tråd om muslimer. Er det rart at mange reagerer? Skjønner dere ikke dette? Det er ikke noe objektivt ved å lage en negativ tråd om muslimer. Det er på kanten - om ikke over kanten av hva som er lovlig i dette landet.
I det kristne Norge er det ikke rart at en tråd som "Ja så var det disse kristne" ikke lever lenge. Den ville nok levd i et muslimsk land. Det er alltid lettere å se feil hos folk som er annerledes enn deg selv.
Jeg bruker ordet hets - ikke rasisme, da rase ikke er tema her, men religion.
Fra diskrimineringsloven (se avsnitt 3):
§ 4. Forbud mot diskriminering
Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.
Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer eller foretak på grunnlag som nevnt i første ledd blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon.
Med indirekte diskriminering menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som fører til at personer på grunn av forhold som nevnt i første ledd blir stilt særlig ufordelaktig sammenliknet med andre. Med indirekte diskriminering i arbeidslivet menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som faktisk virker slik at en arbeidssøker eller arbeidstaker stilles dårligere enn andre arbeidssøkere eller arbeidstakere på grunn av forhold som nevnt i første ledd.
Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles, anses ikke som diskriminering etter loven her.
Det er forbudt å medvirke til brudd på diskrimineringsforbudet i paragrafen her.
Pussig. Hvorfor er ikke "kjønn" nevnt? Er det f.eks. nå etter loven ålreit å diskriminere kvinner? Eller er "kjønn" utelatt for å legitimere (kvinne)kvotering? Eller har du tatt det ut eller er det nevnt senere i loven? Jeg bare lurer - - -Gjest skrev:Fra diskrimineringsloven (se avsnitt 3):
§ 4. Forbud mot diskriminering
Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.
Litt morsomt dette her. Dette er en form for argumentasjon som jeg møter stadig vekk her inne:"De kristne" er ansvarlige for det ene eller det andre, og jeg må indirekte stå til ansvar for det, alt fra inkvisisjonen til 60 talls-moralisme. Jeg har da forsøkt å argumentere med at dette er ting som folk har gjort lenge før jeg tok en stilling til disse tingene og at jeg føler meg like fremmed for det som de fleste andre.Gjestemedlem skrev:Arvesynd er et trist begrep som er dypt forankret i den kristne kulturarv. Ideen om at man er ansvarlig for andres gjerninger, gode eller onde som man selv ikke har hatt noen innflytelse over er ikke annet enn et maktmiddel for å undertrykke folk og gjøre dem hjelpetrengende. Like lite som man kan klandre dagens tyskere for nazismen, eller dagens hvite for slavehandelen kan man krtisere dagens reliøse for tidligere handlinger. Men dem som ennå forfekter de samme ideer som førte til overgrep, vold og undertrykking fortjener ikke respekt eller bekyttelse gjennom omskrivinger som kulturarv og religionsfrihet. Man kan ikke klandre et menneske for å være hvit, nordmann eller ha brune øyne. Man kan derimot klandre folk som ennå holder disse systemene ved like den dag i dag. Det være seg Islam, Kristendom, Nazisme eller andre lignende systemer for autoritær kontroll over enkeltmenneskers liv.Geir_Bjerkaas skrev:Nei, jeg kan skjønne at du ikke gjør det, og at det føles urettferdig, men du må nok finne deg i det.Slubbert skrev:Kloke? Å påstå at noen er skyldig i noe "i kraft av å være hvit" er i beste fall en uttalelse som grenser til rasistisk. Problemet med muslimer er heller ikke hva de er, men hva islam som samfunnsdoktrine står for og hva noen av dem gjør.