Audiophile-Arve skrev:
1. Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Kvinner fikk arverett ja, men hun får bare halvparten av det en mann får, så det sier jo samtidig mye om verdien på en kvinne da. (...)
2. Men da er det jo ikke annet enn horribelt at man 1400 år etter følger de samme levereglene, verden har faktisk forandret seg en smule på disse årene, men Koranen og dens tilhengere følger ikke med i tiden.
3.Her viser man jo hva man mener om oss. Kjekt å ha lov til å demonstrere sikkert, det er de vel ikke vant med.
4. Hva om det var vi som demonstrerte mot muslimer på denne måten, det hadde blitt et bråk uten like, det hadde blitt snakket om rasisme, fremmedfrykt, diskriminering og gud vet hva
5. Å tro at det går over om vi ikke enser de er derimot så naivt og ubehjelpelig at det er til å grine av.
6. Vi har vist vår feighet før, de vet hvor de har oss og hva som skal til for å få oss til å tie. De kjenner vår redsel, vår svakhet og vår feighet, de forakter oss for den, men samtidig smiler de nok godt, de har oss i sin hule hånd.
7. fordelt, men man kan hjernevaskes til å bli en annen enn den man ville blitt under andre kår, man kan mishandles til å bli en annen, og oppvekst og det man utsettes for da vil alltid prege deg.
8. Å hevde at religion er roten til alt ondt er en klisje. Hva har buddistene gjort for noe galt for eksempel? Er ateister bedre mennesker?
Det er menneskelig ondskap, grådighet og egoisme som er roten til alt ondt.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Men trass alt ei forbetring....?
2. Det tok no ca 1538 før "vår" religion endra seg nemneverdig....og eg har før nemnt at ein reformasjon burde vere rundt hjørnet. Lat dei no få ein sjans...
3. Sjølvsagt. Kjem ein frå ein totalt anna kultur, er sjansen stor for at ein ikkje fiksar nyansane i spelereglane. Slik som elevar eg har hatt som har vokse opp i t.d. sterkt religiøse miljø, og sidan har kome inn i offentleg skule. Utan det strenge normsystemet heimanfrå, kan dei komme til å tru at det å klippe hår å ha sex med kvensomhelst er like ille...
4. Eit poeng - men det skulle då ta seg ut om vi hadde køyrt knallhardt ut mot noko sånt...Har du lese om krigen i Lilliput (Gullivers reiser)?
5. Ja, her hadde det vore greitt med litt oppseding..
6. Det er ikkje feigt, men sivilisert, vil eg påstå (sjølv om eg har romarriket og hunerane ferskt i minne...)
7. Likevel må vi akseptere nye folkevandringar frå dei og til oss, er eg redd. Alternativa?
8. Men det er travelt med religion...
1.Nei, egentlig ikke. Kvinner var friere før islam ,de drev handel og styrte sitt liv mer fritt. Islam gjorde jo en slutt på mye av det. Arveretten kom som en konsekvens av frie og løse forhold, det var for at fedrene skulle ha mer ansvarsfølelse for ungene sine, dessverre førte dette også til mer kontroll over kvinnene.
2. Det har de fått. De har bodd her i vesten i mange år nå, de har hatt mulighet til å reformere, uten å måtte bøte med livet for det. Salmdan Rushdie var vel en som våget å stille noen kritiske spørsmål, man vet jo hvordan det gikk.
Hvorfor skal det ikke stilles like krav til dem? Det er rasistisk og viser at man ser på dem som mindreverdige når man tenke på den måten. De er like smarte som oss, men de bruker kreften sine og hjernen sin feil.
Det er ellers helt meningløst å tro at alle religioner trenger samme antall år på å utvikle seg. Kristendommen har hengt noenlunde med i tiden, det kunne islam også gjort. Jødedommen er jo ennå eldre, med den som mal begynner det å bli noen år før vi kan øyne håp med den tankegangen.
Skal de leve moderne så må de tenke moderne. Tankegang på steinaldernivå fungerer dårlig sammen med moderne våpen og hjelpemidler.
3. Mange av de verste, mest fundamentalistiske, er gjerne oppvokst i vesten. Om man ikke klarer å påvirke kulturen deres mer enn dette når de er vestlige borgere, da er vi virkelig ute å kjøre.
Hvor mange sånne kan et samfunn takle før helvetet er løs?
4. Ja det skulle tatt seg ut om vi skulle demonstrert mot noe vi anså som grusomt, menneskefiendtlig , ødeleggende og farlig. Sånt gjør man bare ikke. Man biter det i seg og håper det gir seg, det er nok det beste, så blir i alle fall ingen mer sinte på oss.
Har ikke lest Gulliver.
5. Her hadde det vært greit å stikke fingen i jorden, eller løfte hodet opp av sanden. Gjerne begge deler.
6.Nei, det er feigt å ikke kjempe for demokratiet og ytringsfriheten når de står i fare. Ikke bare det, det er ufattelig dumt. Det er feigt å lefle med udemokratiske krefter, å tekkes krenkere, å vise respekt for de respektløse og å gni seg opp etter ryggen på ekstremister. Og å lyge for åpent kamera som vår kjære utenriksminister gjorde. Danmark taklet dette så ufattelig mye bedre enn oss, og det har de fortsatt med i ettertid. Danskene er omtrent de eneste som ha sett problemene og vist mot og vilje til å løse de. Og , de har også de mest fornøyde innvandrerne, tro det eller ei.
7. Må vi? Bestemmer vi ikke over oss selv og hvem vi vil slippe inn i landet vårt lenger? Når ble det slutt på det da? Konsekvensene er jo at vi får det som dem, de drar med seg kulturen og religionen og nekter å gi slipp på den. Om den er så bra, hvorfor må de stadig flykte fra den da? Og hvorfor vil de ha det likedan her? Jeg vil ha det som vi har det nå, jo mer påvirkning vi får fra islam, jo verre vil vi få det. Vi ser allerede konsekvensene, mer vold, voldtekt, drap.
Alternativene er jo at de rydder opp hos seg selv, får sine egne land på fote fremfor å innvadere andre.
Vil i den sammenheng anbefale deg å lese denne, den er at på til på nynorsk
http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1082
Gjest:
Det er ikke jeg som har bestemt navnet på denne tråden, den kan hete hva den vil for min del, det er innholdet som teller.
I hvilke sammenhenger forstår du vold som virkemiddel?
Ytringsfriheten må ikke begrenses. Om man ikke kan si hva man mener om islam, burde det samme gjelde nazisme. Hva er forskjellen på en menneskefiendtlig ideologi fremfor en annen? Hvorfor skal den ene utelates for kritikk?
Konfrontasjonene i Midtøsten handler i stor grad om religion.