Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Palestinian boy dresses like a suicide bomber during a 'Land Day' demonstration in the West Bank city of Ramallah.

Talentfull ungdom finnes over alt.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Disse bildene illustrerer voldsforherligelsen i islamske miljøer.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Oj, nå tror jeg du gjorde det litt komplisert her. Som du ser har jeg uthevet en setning i innlegget ditt. Slik jeg tidligere har oppfattet deg burde du her sagt vår side? Det "normale" er jo det at drapstruslene kommer fra "den andre" siden, ikke sant? Betyr det da at de som mottar drapstusler fra muslamene er sannferdige, men uheldige ofre, mens de som mottar det fra "krastne" (som parallell til muslamer :) ) bare viser at de har ekstremistisk syn eller håpløs slagside? Og nå ringer det ingen bjeller hos deg, Pilt?
    Og forresten; står det noe sted i den artikkelen at hun ikke mottar drapstrusler fra muslamer?

Honkey

Det er forskjell på en forsker som taes inn for å komme med ekspertuttalelser og en vanlig debattant som har valgt side, skal man fremstå som en med et objektivt syn er det noe helt annet enn de som klart har tatt et standpunkt.

Det ville jo være noe merkelig å ikke nevne det om hun mottar drapstrusler fra ”andre siden” og, da jeg leste dette stykket i en papiravis oppfattet i alle fall jeg det som om dette var veldig ensidig.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det er forskjell på en forsker som taes inn for å komme med ekspertuttalelser og en vanlig debattant som har valgt side, skal man fremstå som en med et objektivt syn er det noe helt annet enn de som klart har tatt et standpunkt.

Det ville jo være noe merkelig å ikke nevne det om hun mottar drapstrusler fra ”andre siden” og, da jeg leste dette stykket i en papiravis oppfattet i alle fall jeg det som om dette var veldig ensidig.
    Uten å mene noe konkret om denne forskeren og resultatene; kan det ikke være slik at selve sannheten i seg selv er så provoserende for enkelte at de faktisk går så langt at de truer vedkommende til taushet. Dette finnes det faktisk en mengde eksempler på i verden.
    Faktum er at dette er overhodet ikke merkelig, derimot finner jeg det interessant at du reagerer på denne måten i dette konkrete tilfelle, du gjør det fordi truslene kommer fra "feil" sted! ;)
    (vil igjen understreke at jeg tar altså IKKE stilling til forskerens jobb eller påstander, jeg bare ønsker å se dette litt i perspektiv)

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    De bildene der er propaganda fra bestemte miljøer med interesse av å fremstille dette. Det er noe med å understreke uroen man framsetter gjennom å bruke selvmordsbombere.

Jeg vet ikke helt, men, jeg har et inntrykk at vi har mye voldsforherligende her i vesten også. Og barn er alltid lette å lokke til alt som har med kamp, krig, våpen og gloria. Eller kanskje helst gutter.

Mvh.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hilde Henriksen Waage er en forsker totalt uten troverdighet. Hun har spilt seg selv så til de grader utover sidelinjen, at alt som står igjen, er konturene av en rabiat Vesten-hatende erkesosialist.

De eneste i pressen som bruker henne som "sannhetsvitne", er Klassekampen, Dagsavisen og AKP'erne i NRK.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    De bildene der er propaganda fra bestemte miljøer med interesse av å fremstille dette. Det er noe med å understreke uroen man framsetter gjennom å bruke selvmordsbombere.

Jeg vet ikke helt, men, jeg har et inntrykk at vi har mye voldsforherligende her i vesten også. Og barn er alltid lette å lokke til alt som har med kamp, krig, våpen og gloria. Eller kanskje helst gutter.

Mvh.
    Jeg vil anbefale deg å lete litt på palestinske / arabiske /muslimske nettsteder, slik at du får se hvor gjennomsyret alt er med voldforherligelse.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Interessant nyansering dette her, men vanskelig å evaluere. Velger man religiøs hengivenhet som sosial/økonomisk strategi? Og det kan neppe anvendes på feks. Afghanistan.

Edit: Og det er kanskje lettere å beskrive aktører vi gjenkjenner ved å bruke økonomiske motiver, dvs det blir en form for sirkularitet i dette.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    JA, man finner som oftest det man leter etter. Hvor mange muslimske nettsteder finnes det da? -har du regnet ut det da?

Hvis du kikker f.eks. på blader som Guns and Ammo, Soldier of Fortune m.fl. så kan man jo begynne å lure. Jeg har et par av sistnevnte fra midten av 80-tallet. De er nokså heftige. Mye Contras og andre para-militære. Og en ikke ukjent amerikansk militær rådgiver, som bl.a. har spilt i Platoon, Band of Brothers osv.

Vel vel. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor originale SS-gjenstander har fått sånn kult-status i samlermiljøer, og også delvis i annen populærkultur (S/M kanskje?) -av militære artikler det samles på er objekter fra SS de dyreste. Med tanke på hva SS fikk til under den store 2. Verdens Krig, så lurer jeg på om det er en regelrett voldsdyrkelse her i vesten og beundring for dette her...

Bare noen tanker.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    0

Smakløst, spør du meg.
    Montro om ikke de har feil adresse ? Jeg trodde grangivelig at Adolf tok ekspressheisen NED !?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1

Huff og huff! Her går det for seg.
    Bare husk på at konteksten for dette bildet fortolkes ut fra våre forståelser.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Uten å mene noe konkret om denne forskeren og resultatene; kan det ikke være slik at selve sannheten i seg selv er så provoserende for enkelte at de faktisk går så langt at de truer vedkommende til taushet. Dette finnes det faktisk en mengde eksempler på i verden.
    Faktum er at dette er overhodet ikke merkelig, derimot finner jeg det interessant at du reagerer på denne måten i dette konkrete tilfelle, du gjør det fordi truslene kommer fra "feil" sted! ;)
    (vil igjen understreke at jeg tar altså IKKE stilling til forskerens jobb eller påstander, jeg bare ønsker å se dette litt i perspektiv)

Honkey
    Nei kjære lille Pompel-venn, jeg reagerer fordi hun prøver å fremstå som nøytral forsker og mottar trusler kun fra det man vel må kunne si oftest er fredelige mennesker som ikke har for vane å gjøre alvor av drapstrusler i alle fall. Det er det som er merkelig her, at det er disse som reagerer så sterkt og ikke også de andre.

Ellers må jeg si at kampen mot terror er i ferd med å nå nye høyder. Var nylig ute og fløy (flydde?) og på vei hjem mellomlandet vi i København. Vi hadde jo allerede vært gjennom en sikkerhetskontroll, i København gikk vi bare fra en gate til neste, men da vi så ankom Norge, og var ferdig med flyingen hva skjer? Jo inn i en lang kø, for her skulle vi i sikkerhetskontroll. Full sjekk, gjennomlysning av vesker, hva poenget var aner jeg ikke, vi skulle jo bare hjem. Spurte troskyldig hvorfor vi skulle kontrolleres ETTER at vi hadde vært på flyet og fikk det noe kryptiske svaret at det var fordi vi kom fra København.... Merkelig?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje det så ut som du hadde vært i Christiania ? ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kanskje det så ut som du hadde vært i Christiania ?  ;D

;D

Har vært der før, trodde det var stengt der nå. Uansett frister det ikke til å oppsøke det begredelige stedet igjen..

Jeg og alle de andre på flyet da i så fall, vi var vel over 100 stykker som ble kontrollert..

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    6 på rad. Nå går jeg og henter en bordeaux.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Bravo!
    Rehman er fremtiden, sånne som henne skulle fått en pris! En bra start på dagen.

Honkey
    Helt enig i dette, sånne som henne kan vi godt fylle opp landet med, hun er modig og tør der andre ikke våger, i tillegg er hun dyktig. Full støtte til henne.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo lure på hvorfor noen muslimer virker så negative i forhold til vesten (eller de stater/regioner som representerer den globale dominans).

Helt klart ligger kulturelle faktorer til setede, men disse er ikke statiske, som så mye annet. For mange invandrere i vesten kan disse bli "reaksjonære" -eller sagt slik: de blir mer "pakistanske" eller "muslimske" i konfrontasjon med andre samfunn. Dette er helt vanlig.

Der nest kan man se på hvilke samfunnsklasser invandrere kommer fra. I Norge har man ikke i samme grad som f.eks. Canada satt krav til utdanning som kriterium for å få adgang til å innvandre.

Men hvem er det egentlig som dreper hvem, i forhold til krig og fanteri, eller som er medansvarlige for dette? -hvis du er redd for terrorisme, eller for å bli påkjørt av en "mørkhudet" i BMW eller knivstukket i en bakgate i Oslo, så tror jeg du er tryggere som nordmann i Norge, enn som Iraker (muslim) i Irak. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/irak/article1490968.ece

Kanskje det ikke er så merkelig, egentlig, at "muslimer" er så skeptiske til vesten? Tross alt har USA bombet Libya, Libanon, Iran, Irak mm. noen ganger (invadert Irak, Libanon osv) -samtidig som Frankrike og Storbrittania har vært innblandet i Suez (1956) og sistnevnte stat også har deltatt i Irak (foruten å ha vært kolonistater i området).

Vel, vel. Kanskje de har god grunn til å være skeptiske? -de dør jo som fluer der vestlige stater bomber og marsjerer fram og tilbake...

Mvh.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det var jo og en spesiell måte å se på dette problemet på. I den tiden det faktisk var krig i Irak, da USA gikk inn, var det veldig få drepte, husker ikke tallet, men med tanke på full invasjon var det ikke høyt. Men at man nå dreper sine egne landsmenn, muslimer, men med en litt annen vri på religionen er jo så barbarisk, komplett uforståelig og meningsløst som det kan bli. Kan USA få skylden for dette? Er et noen som helst logikk i det som skjer? Det er galskap i mine øyne, her har de en gyllen anledning til å bygge opp landet sitt uten en grusom diktator og så skjer dette. Utrolig!!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Ja, kanskje det. Men det kan kanskje ses på slik: USA og Storbrittania slapp jo løs krefter som var holdt rimelig i sjakk.

Skal vi dra inn den diskusjonen så var / er okkupanter ansvarlige i følge Geneve-konvensjonen for lov og orden, og å opprettholde viktige samfunnsfunskjoner i krig og under okkupasjon. Vi kan jo diskutere hvor vidt dette er saken at Irak er under okkupasjon, men faktum er at USA/Storbrittania oppløste ALL sivil administrasjon (politi, renovasjon, kommunal adm. osv.) i de områdene de okkuperte. Ikke rart de amerikanske militære ville ha troppene ut så raskt som mulig.

Hva var det Mohandes K. Gandhi svarte de britiske kolonimyndigheter da de under samtaler med ham argumenterte med at det britisk nærvær ville hindre diktatorer å ta makten?

- Gandhi svarte som kjent og riktig er; "Yes, that is possible. But they would be our dictators, not yours."

Hva angår Geneve-konvensjonen, så har enhver okkuperende makt rettigheter og plikter i de områder de besitter, hvor de ansvarlig for at de finnes lov og orden, og myndigheter som ivaretar de siviles minimumsbehov som mat og helse. Dersom okkupasjonsmakten selv direkte administrer et okkupert område, skal de legge forholdene til rette for en eller annen form for sivil administrasjon.

Mvh.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Sunnier dreper shiaer og shiaer dreper sunnier. Hvorfor skal Irak være en stat? Grensene er kunstige og tilfeldige. Oppdeling i 2 eller 3 stater bør vurderes.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Nok en muslim som dreper kona si. Begynner å bli mye av dette nå.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Lurer på om han som gjemte hu jenta nede i garasjen sin i Østerrike var katolikk..?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    0
    Tja. Lurer på om han som gjemte hu jenta nede i garasjen sin i Østerrike var katolikk..?
    Etter alt bråket som fulgte av åpelys faenskap katolikkene gjorde i Nord Irland, har de lært og flytet det til "de lukkede rom" under hus og garasjer ! Hvis de nå bare klarer å stoppe kjeften på misfornøyde korgutter kan jo katolikkene snart tas opp i "det gode selskap". ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Helt enig i dette, sånne som henne kan vi godt fylle opp landet med, hun er modig og tør der andre ikke våger, i tillegg er hun dyktig. Full støtte til henne.

Selv blant svært vestliggjorte og liberale pakistanere i Norge er Rehman lite likt. Spørs om hun ikke skader saken mer enn hun gavner. Hennes klovnerier har vel større underholdningsverdi og appell til forutintatte nordmenn, enn at hun tilfører noe positivt i kampen for frigjøring blant innvandrerkvinner. Hun har uansett like stor rett til å ytre seg som alle andre.

Når det gjelder trippeldrapet, ser jeg at mange fortsatt tviholder krampaktig på at det var et æresdrap.
    #1 Vet noen hvordan mennesker reagerer på rohypnohl blandet med andre rusmidler og medikamenter? Stikkord: Følelseskulde, distansering og livsfjernhet.
    #2 Ser ut til at psykiske problemer er et ukjent begrep for enkelte her. På den Pakistanske landsbygda kan jeg i og for seg forstå det, men fra godt opplyste nordmenn.....
    #3 Familien har reagert svært overbevisende i sin sorg.
    #4 Da to av døtrene ble knivsstukket av fetteren for 4-5 år siden, tok faren klart parti med døtrene. Hvorfor skulle han det? Allerede den gangen burde han da ha ønsket de drept.
    #5 Er det å opprettholde ære det og drepe en søster på 13 år?

Det her er overhodet ikke noe innlegg for å fremme eller forsvare negative elementer i muslimsk kultur. Må bare si at jeg blir utrolig oppgitt over den forutinntatte, inntolerante, sneversynte og manglende evnen enkelte har til å balansere sitt syn på Verden, Norge og hendelser rundt seg.

Har også fått med meg at det igår var nok et tragisk drap, denne gang i Drammen. Situasjonen nå idag er at det er en overrepresentasjon på norske krisesenter av kvinner/familier med ikke-norsk bakgrunn. Her vil jeg skyte inn at det nødvendigvis ikke er bare mennesker med f.eks muslimsk bakgrunn. Importerte kvinner fra Østeuropa og Asia, mishandlet og misbrukt av sine norske gubbjævler (noen sikkert godt kristne), utgjør også en stor andel. Fremmedfrykt/hat er ikke måten å få bukt med problemet på. Økt støtte og fokus, samt forbedret hjelpeapparat vil være en god start. Karita Bækkemellem har vel vært tydeligere og mer engasjert i saken enn hva den forrige regjeringen var, men vi har langt igjen.

Det her var bare et lite hjertesukk ute ifra Verden. Takk for meg.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    #1 Vet noen hvordan mennesker reagerer på rohypnohl blandet med andre rusmidler og medikamenter?
    Stikkord: Følelseskulde, distansering og livsfjernhet.
    Ja.

#2 Ser ut til at psykiske problemer er et ukjent begrep for enkelte her. På den Pakistanske landsbygda kan jeg i og for seg forstå det, men fra godt opplyste nordmenn.....
    Tøys.

Abslolutt ikke. Du må huske på å spørre faren hvorfor han ville tvangsgifte dattera si.

#4 Da to av døtrene ble knivsstukket av fetteren for 4-5 år siden, tok faren klart parti med døtrene. Hvorfor skulle han det? Allerede den gangen burde han da ha ønsket de drept.
    Tror du virkelig at fetteren gjorde det uten farens vilje? Våkn opp gutt. Det er så utypisk at det står ikke til troende.
    Det er ikke nok å stå på Dagsrevyen å gråte. Det kan de alt om. Det samme gjorde faren til Rahila.

For disse folkene er det selvsagt det.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    0
    Jovisst, vi bør respektere andres kultur må vite.

Det var det jeg visste. Du er en så tolerant mann. Kan ikke fatte hvorfor Honkey alltid vil krangle med deg ? ;D ;D

Huff, egentlig er det en alt for alvorlig og trist sak til at man bør fleipe om det. Men slik ståa er her, når veldig få gidder å bry seg nok til å ofre de som rammes av ekstremistenes råskap en tanke, da står valget mellom å le eller å gråte. Jeg har aldri hatt sansen for å gråte ! Og da gir det seg selv.

Dog finner jeg litt trøst i at de som nok først vil få merke forskjellen når disse religiøse gærningene får noe å si her på berget er venstresidens tolerante kvinner som ønsker dem velkommen hit til lands. Lurer på hva de vil tenke når de må dra på seg burka ?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det var det jeg visste. Du er en så tolerant mann. Kan ikke fatte hvorfor Honkey alltid vil krangle med deg ?  ;D ;D

Huff, egentlig er det en alt for alvorlig og trist sak til at man bør fleipe om det. Men slik ståa er her, når veldig få gidder å bry seg nok til å ofre de som rammes av ekstremistenes råskap en tanke, da står valget mellom å le eller å gråte. Jeg har aldri hatt sansen for å gråte ! Og da gir det seg selv.

Dog finner jeg litt trøst i at de som nok først vil få merke forskjellen når disse religiøse gærningene får noe å si her på berget er venstresidens tolerante kvinner som ønsker dem velkommen hit til lands. Lurer på hva de vil tenke når de må dra på seg burka ?
    De fleste av dem har allerede en hengende i skapet.
    ska det værra, så ska det værra.

Ready for clearance?
    Ja, ja kom igjen, slutt og mas!

(overhørt på 119.97 i helga) ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Selv blant svært vestliggjorte og liberale pakistanere i Norge er Rehman lite likt. Spørs om hun ikke skader saken mer enn hun gavner. Hennes klovnerier har vel større underholdningsverdi og appell til forutintatte nordmenn,  enn at hun tilfører noe positivt i kampen for frigjøring blant innvandrerkvinner. Hun har uansett like stor rett til å ytre seg som alle andre.

Når det gjelder trippeldrapet, ser jeg at mange fortsatt tviholder krampaktig på at det var et æresdrap.
    #1 Vet noen hvordan mennesker reagerer på rohypnohl blandet med andre rusmidler og medikamenter? Stikkord: Følelseskulde, distansering og livsfjernhet.

Det her er overhodet ikke noe innlegg for å fremme eller forsvare negative elementer i muslimsk kultur. Må bare si at jeg blir utrolig oppgitt over den forutinntatte, inntolerante, sneversynte og manglende evnen enkelte har til å balansere sitt syn på Verden, Norge og hendelser rundt seg.

Har også fått med meg at det igår var nok et tragisk drap, denne gang i Drammen. Situasjonen nå idag er at det er en overrepresentasjon på norske krisesenter av kvinner/familier med ikke-norsk bakgrunn. Her vil jeg skyte inn at det nødvendigvis ikke er bare mennesker med f.eks muslimsk bakgrunn. Importerte kvinner fra Østeuropa og Asia, mishandlet og misbrukt av sine norske gubbjævler (noen sikkert godt kristne), utgjør også en stor andel. Fremmedfrykt/hat er ikke  måten å få bukt med problemet på. Økt støtte og fokus, samt forbedret hjelpeapparat vil være en god start. Karita Bækkemellem har vel vært tydeligere og mer engasjert i saken enn hva den forrige regjeringen var, men vi har langt igjen.

Det her var bare et lite hjertesukk ute ifra Verden. Takk for meg.  

Det er ganske naivt å tro at ære ikke var innblandet i saken med de 3 søstrene, dette er det bred enighet om også blant ekspertisen. Greit nok man kan bli ganske skrullete av psykiske plager og narkotika, men det å drepe 3 søstre, og ingen brødre, tyder på at det er mer en psykiske problemer som spiller inn her.
    Familien (faren og brødrene) har jeg ikke mye tillit til, de hadde tidligere tvunget den ene til å gifte seg, hun torde ikke la være i redsel for sitt liv! Etter mye vold ble hun til slutt skilt, faren burde vært straffet for det han gjorde her. Hun prøvde også å ta sitt eget liv. Den andre søsteren var livredd for at det samme skulle skje med henne, derfor nektet hun å bli med til Pakistan ( i følge venner)

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1489381.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1481416.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/article1487895.ece

Hvorfor i all verden er det så viktig for så mange å bagatellisere dette problemet? Det er så feigt overfor alle de som sitter til halsen i disse problemene å prøve å skjule de. Det er å beskytte overgripere, og velge å se bort i fra de som lider.

Og nå har de visst kommet frem til at dette med kjønnslemlestelse får vi bare leve med, det å gjøre undersøkelser for å forebygge dette er visst ikke veien å gå, det er så belastende, i motsetning til det som er alternativet for kanskje så mange som 3500 jenter i Norge i dag. Egoisme og selvsentrerthet inntil det mest motbydelige, jeg spyr.

http://www.rights.no/kjoennsl_gen/hrs_30.00_061011_114.htm

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2342895.ece

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn