Israel

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Lille_Adam skrev:
Dæven, du er kjapp. :D OT i vei du, for all del.
utholdende ihvertfall. Som sagt nok OT nå. Har noen platelister jeg må komme meg igjennom før det blir et par timer på øyet. 8) 8)

Så får de som kan storpolitikk diskutere videre. Førstehåndskjennskap og tilstedeværelse er ihvertfall ikke noe du må skryte på deg. Teller liksom ikke, så lenge du ikke har vært med på riktig charterbusstur. Tror det er en utgave av "bygdedyret" som er ute og går, ikke helt sikker, men noen temaer her på HFS gir seg litt selv

Tror nesten jeg må sveipe innom "Verdikanalen" eller "Visjon Norge" som det nå heter, før jeg køyer for godt. Sist jeg så på var det en hyggelig svensk dame som hadde et par bøker til salgs, om hvordan helbrede homofili, og ikke minst noen interessante synspunkter på noen hun kalte sine medmennesker.
Mye god ammunisjon for seriøs og oppbyggelig argumentasjon å finne der på kanalen tror jeg.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
ErosLoveking skrev:
Lille_Adam skrev:
Dæven, du er kjapp. :D OT i vei du, for all del.
Så får de som kan storpolitikk diskutere videre. Førstehåndskjennskap og tilstedeværelse er ihvertfall ikke noe du må skryte på deg. Tror det er en noe mer avansert utgave av "bygdedyret" som er ute og går, ikke helt sikker, men noen temaer her på HFS gir seg litt selv
Hva er "bygdedyret"? Den var ny for meg, så for alt jeg vet kan jeg være et slikt et.

Tilstedeværelse, eller nåværende sådan, har jeg da ikke skrytt av, eller? Førstehåndskjennskap ei heller forsåvidt, siden enhver slik er utdatert i det øyeblikk en styrer bort fra området. Det jeg har sagt er at jeg har vært der og kjenner/kjente folk derfra. Derfor vet jeg en del om f.eks boforhold på Gazastripen og på Vestbredden, kontra Israel og hvilke problemer palestinerne har i så måte. I tillegg vet jeg en god del om hvordan palestinere blir behandlet i Israel, enten de er borgere eller ei, og om hvordan IDF oppfører seg utenfor Israels grenser. Og innenfor, for den del. Om du tror det er en bløff eller ikke er relativt uviktig, i alle fall for meg.

Edit:

Tror nesten jeg må sveipe innom "Verdikanalen" eller "Visjon Norge" som det nå heter, før jeg køyer for godt.
Vet ikke hva dette er heller jeg, men det høres jo litt fornøyelig ut. Kos deg.

Edit: PM mottatt, misoppfattelse forstått og erkjent. ;) Salaam.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
På Gazastripen måtte de kutte strømmen, stod det å lese i alle landets aviser. Alvorlige ansikter på dagsrevyen fortalte oss at Israel nok en gang stod bak.

Men hva var det som egentlig hendte da strømmen angivelig forsvant?

La oss se på noen bilder som nå begynner å bli tilgjengelige på nettet:

Legg spesielt merke til reklamebelysningen i bakgrunnen.

Fra dette møtet ble det vist innslag på dagsrevyen. De folkevalgte måtte bruke stearinlys for å få utførte sine plikter.
Legg merke til dagslyset som truer med å trenge inn gjennom gardinene.

Faktum er at Gaza ikke var strømløst, og ble det heller ikke. Ett lite el-verk (leverer ca 25% av energien på Gaza) ble stengt.
Resten av strømforsyningen fungerte som normalt. Den blir levert direkte fra Israel, og ble derfor ikke stengt av. Med andre ord: Gaza var ikke mørklagt.

Eksempel på dekning i norsk presse:

Gaza by/Oslo (ANB-NTB):
Mørket og kulda la seg over Gaza by da det eneste elverket på Gazastripen måtte stenge på grunn av akutt mangel på drivstoff søndag kveld.
Hvorfor ble dette fremstilt som at Israel hadde sperret av all energiforsyning til Gaza?

http://www.siste.no/utenriks/krisen_i_midtoesten/article3292672.ece

S

Slubbert

Gjest
ErosLoveking skrev:
Førstehåndskjennskap og tilstedeværelse er ihvertfall ikke noe du må skryte på deg. Teller liksom ikke, så lenge du ikke har vært med på riktig charterbusstur.
Når det å diskutere OT fremstår mest som en unnskyldning for å bedrive irrelevant bereisthetsmasturbasjon, så finner sikkert mange det lettere frustrerende. Skriv et fordømt reisebrev.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.658
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
ErosLoveking skrev:
Førstehåndskjennskap og tilstedeværelse er ihvertfall ikke noe du må skryte på deg. Teller liksom ikke, så lenge du ikke har vært med på riktig charterbusstur.
Når det å diskutere OT fremstår mest som en unnskyldning for å bedrive irrelevant bereisthetsmasturbasjon, så finner sikkert mange det lettere frustrerende. Skriv et fordømt reisebrev.
Det skal meir til for å få åndsverket refusert her.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
All masturbasjon er da av det gode, selv om den opprinnelige er best.

Ellers rapporterte vel de fleste kanaler, inklusive stedlige journalister og revolusjonære og ytterliggående media som CNN, BBC, Reuters og den lokale katolske presten(*), at rundt 800.000 var uten strøm i Gaza. Nesten ikke noe å bry seg om med andre ord, bare 2 x Oslo eller 10% av New York. Skjønner ikke hva de skriker for.

*Fra FreeRepublic.com, "the premier online gathering place for ....conservatism on the web. We're working to....champion causes which further conservatism in America."

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Lille_Adam skrev:
Ellers rapporterte vel de fleste kanaler, inklusive stedlige journalister og revolusjonære og ytterliggående media som CNN, BBC, Reuters og den lokale katolske presten(*), at rundt 800.000 var uten strøm i Gaza. Nesten ikke noe å bry seg om med andre ord, bare 2 x Oslo eller 10% av New York. Skjønner ikke hva de skriker for.
Noem mistet strømmen, men langt i fra alle.
Hvorfor skulle det ellers være nødvendig å late som om strømmen er borte ved å stille seg opp med stearinlys, når man tydelig kan se elektriske reklame- og fasadelys overalt. Hvorfor sitter byrådet(?) i Gaza med stearinlys på høylys dag, mens gardiner er dratt for? For å stenge dagslyset ute, slik at man får tatt fine bilder naturligvis. Bilder som skal spres til vesten.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Forandrer eller forringer det det faktum at 800.000 mennesker var uten strøm? Er det en større nyhet for deg at politikere er uærlige, enn at 800.000 mennesker var uten strøm? I så fall er jo det interessant og noe man kan trekke visse konklusjoner ut fra.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Lille_Adam skrev:
Forandrer eller forringer det det faktum at 800.000 mennesker var uten strøm? Er det en større nyhet for deg at politikere er uærlige, enn at 800.000 mennesker var uten strøm? I så fall er jo det interessant og noe man kan trekke visse konklusjoner ut fra.
Mitt anliggende er, som det fremgår av innlegget mitt, å sette fingeren på uredeligheten i norske journalisters midt-østendekning.
Her er et eksempel på at de skriver mot bedre vitende. Vel å merke hvis de befant seg i området, slik de hevder at de gjorde.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
905
Lille Adam:

Denne argumentasjonsteknikken er velkjent og utmattende. Mange advokater som bruker den. Det går ut på å fokusere på en detalj i motpartens argumentasjon, blåse det opp til uante dimensjoner og tvære i vei i det uendelige. Etterhvert kan motparten gi seg, om det lykkes. Det er en teknikk for å vinne tid og evt saken på uredelige premisser.

:(

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
oddgeir skrev:
Vel å merke hvis de befant seg i området
Kan jeg aldri tenke meg de gjorde. Om noen av dem var der i det hele tatt satt de sikkert i baren på Tel Aviv Hilton og tyllet Gin & Tonic mens de snakket pris med en russisk arbeidsjente. Når det gjelder norske journalisters kompetanse og kunnskaps/kvalitetsnivå har vi overhode intet grunnlag for krangel. Noen unntak finnes for ordens skyld, men man skal lete lenge og vel.

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Norske journnalisters kunnskapsnivå.

Imponerende konklusjon, eller kan det være "synsing" av deg igjen Lille_Adam.
Regner med at du har foretatt en grundig kvalitetsikring på dine utalelser, du i ditt tidligere sitat komm frem til.
Tar det nesten som en selvfølge med dine "strenge" krav til fakta opplysninger,
at du har kunnskapstestet allle Norske journalister med en meget høy vanskelighets-grad på kvar enkelt test. Hvis mine spådommer medfører riktighet i dette tilfellet?,
regner jeg med at den lille andelen av journalister som ikke bestod din evalueringstest og strøk på eksamen, kanskje har tilhørighet i en bestemt hovedstads avis.?

For meg kan disse journalistene ha et så høyt kunnskapsnivå som det bare er mulig.
Når fakta er, at flere av disse journalistene har forutinntatte holdninger og allerede har valgt side i Israel/Palestina konflikten. Jeg føler at svært mange av disse,(spesielt de med tilhørighet i NRK) rekrutteres etter en bestemt parti tilhørighet, og dermed har gjort seg opp sin klare politiske korrekte mening, lenge før disse journalistene i det hele tatt har sett sine egne ben i noen av disse landene.

Konflikten mellom Israel og Palestina, er ganske trist og fastlåst, og ganske håpløs slik jeg ser det. Og den kommer vel aldri heller til å kunne løses på en fredelig eller akseptabel måte for begge parter (håper jeg tar feil).
Jeg skal gjerne innrømme at mitt eget kunnskapsnivå samt skriftlige ferdigheter , med fordel kunne hvert en god del høyere.
Men det diskfalifiserer vel ikke automatisk meg, for å kunne ha personlige ytringsmeninger eller synspunkter av den grunn ?.

Forresten typisk for noen av de såkalte intellektuelle bedreviterne på politisk/journalistisk venstre fløy, er at det for meg virker som at de til stadighet har behov for å kunne markere seg, eller skal bevise sitt høye kunnskapsnivå skriftlig som muntlig, ofte ispett en hel masse "fremmedord" i sin debatteringsform, derav deres intellektuelle overlegnhet kommer klart frem. Enkelte lever nok opp til slagordet, (en hel del Norske byråkrater inkludert), hvorfor si/gjøre det enkelt og forståelig, når vi heller kan si/gjøre det vanskelig eller uforståelig.

Kan konklusjonen da være at de på denne måten og på en litt arogant måte, distanserer seg i fra den vanlige menig mann på gata, slik at disse menneskene på denne måten får ha sin egen lille lekegrind for seg selv, og at fredspipen da går sin vante gang i sosialist korridorene.

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
For det første, konflikter og uenigheter på alle plan, har alltid minst 2 sider av samme sak.
Det fremstår jo helt klart i min argumentasjon at jeg sympatiserer med Israel i
deres konflikt med Palestina. det trenger jo slettes ikke å være ensbetydende med at jeg i alle sammenhenger er enig i eller for den slags skyld forstår hvorfor Israel i en for eksempel konkret situasjon, handlet /reagerte som de gjorde.
jeg ønsker ei heller Palestinerne noe vondt eller dit peppern gror, sier det bare hvis noen skulle tro det.

Men det som forundrer meg noe, er at med en gang noen har flagget sin støtte til Israel her inne på vårt ellers så hyggelige forum. Så er Palestina sympatisørene ute med sine menings ytringer og verbale angrep på det som går på personlig eller kollektiv kritikk (kaller det synsinger og tankelesing) av hva andre deltakere måtte mene, om vi ikke har de samme synspunkter som dem selv.

Nevner her noe av den personlige kritikken som tidligere har fremkommet i denne tråden:

Gaahl sier: Men dere driter tydligvis en lang faen i at mennesker lider.

lille _Adam sier: Det virker langt mer for meg som om din (og andre) med selvfølgelighet automatikk tillegger enhver som ikke mener Israel er berettiget å gjøre hva som helst, mens Palestinere generelt er avskum og undermennesker.

Ser gjerne at dere begrunner disse påstandene(konklusjonene) på en saklig og reflektert måte.

Eller er det slik å forstå, at det bare er noen som må kunne dokumentere sine nedskrevne påstander her. Jeg bare undrer.

Vil til slutt nevne at jeg kjenner og har flere muslimske venner og bekjente, i både inn og utland.
jeg respekterer selvfølgelig fullt ut at deres tankemåte på mange områder som for eksempel på, kultur, relegionsyn ,konfliktløsing, barneoppdragelse osv. osv. i mange sammenhenger er annerledes enn min egen.

Fant ganske tidlig ut at hverken hjemplassen min eller Norge for den slags skyd er Verdens navle, ei heller det kulturelle sentrum.

jeg har jo tross alt beveget meg litt rundt i den store Verden, enten som turist eller som i mitt tidligere yrke som sjømann.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.427
Torget vurderinger
2
Hvis dette skal ende opp med krangling om hvem som argumenterer best, så kan vi like gjerne stenge tråden.

To innlegg er tatt bort.

Det er helt ok å være uenige, men en må respektere andres synspunkt.

Mvh
Høvdingen

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Lille_Adam skrev:
Komponenten skrev:
Interessant hersketeknikk du benytter Adam, du er veldig interessert i å vite hvilke kilder andre bruker, mens selv er du bare din egen….

Greit nok at du har vært i området, gjør det alle andres kunnskap og konklusjoner verdiløse eller feile?
Jeg har bodd i Norge nesten hele mitt liv, betyr det at jeg vet om alt som foregår her i landet og hvordan ting henger sammen, sett fra alle sider?
Det er vel få, om noen, som har full oversikt over alle fakta og alle hendelser som har foregått i dette området de siste tusener av år, hvor området stadig har havnet på nye hender. Og blant de som vet mest er konklusjonene om hva som er rett og hvem som har rett svært motstridende.
Hersketeknikk…tja, det er kanskje det, sånn rent teknisk. Imidlertid skriver jeg kun det jeg mener, slik jeg mener det og så får du og andre se på det som dere føler for.

Når det gjelder kildebruk, så er alt jeg har bidratt med så langt så latterlig enkelt å verifisere at det knappest burde være nødvendig å oppgi kilder. Jeg tar det faktisk for gitt at enhver person som er i stand til å betjene et internettforum også er klar over at Google eksisterer og hvordan tjenesten brukes. I forhold til de faktaopplysninger jeg har gitt burde enhver person med moderat eller bedre komfortnivå i forhold til bruk av nettet kunne finne og bekrefte dem på godt under under minuttet. Wikipedia, FN, CIA Factbook (for de som redd for venstebias) og allskens lexica er alle til tjeneste 24/7.

Det som burde forundre og forurolige deg og andre mer er hvorfor og hvordan de jeg har korrigert har klart å presentere feilinformasjon når korrekte fakta er så enkle å finne. Slik jeg ser det er det to mulige grunner:

1) de bryr seg ikke om hvorvidt den ”informasjonen” de serverer er korrekt eller ikke.

Om det er korrekt har meningene deres null verdi, slik jeg ser det.

2) de presenterer med vilje feilinformasjon.

Om det er korrekt har meningene deres mindre enn null verdi, slik jeg ser det.

Tro det eller ei, jeg respekterer fullt ut at andre har meninger som går på kryss of tvers av mine egne. Det jeg ikke respekterer er folk som presenterer sin meninger i det offentlige rom uten å gidde å sette seg inn i det de mener noe om, eller å passe på at de ikke serverer uriktig informasjon (med mindre en med vilje serverer propaganda selvsagt). Det er ikke snakk om å måtte vite alt om hva det nå enn måtte gjelde, det er snakk om å sørge for å inneha i alle fall et minimum av nøytral faktakunnskap om det man velger å åpne nebbet om til offentlighetens forlystelse. Jeg gjentar faktakunnskap, altså ikke de løst henslengte småbitene av virkeligheten som media finner det for godt å servere, eller de tvilsomme og sørgelig mangelfulle analysene de velger å servere på begge sider av den politiske senterlinjen. Ei heller "informasjon" finansiert av Iran eller Israel (som forøvrig er usedvanlig dyktige på området). Saklig, kvalitetskontrollert informasjon er ikke vanskelig å finne, men gidder en ikke å lete andre steder enn i kiosken på hjørnet eller i Canal Digitals utvalg så kan en heller la være.

For å være enda mer kontroversiell – om en ikke gidder å innhente og gjøre seg kjent med faktainformasjon, bør en etter mitt syn ganske enkelt la være å ha offentlige meninger om alvorlige ting. Ens mening er uansett verdt null eller mindre enn null og vil i verste fall kunne bidra til spredning av feilinformasjon og propaganda. Og hvis du ikke vet, hvorfor skal du da mene? For all del, slakt gjerne både palestinere og israelere for fote over kaffekoppen på kjøkkenet hjemme, men hva har du i det offentlige rom å gjøre om du ikke vet det spøtt?

Det har vært uendelig lange debatter om dette her inne før, med til dels fatale resultater, så noen reprise på det er neppe ønskelig.
Om det er ønskelig er vel hverken opp til deg eller meg alene, vil jeg tro. Tråden var her, jeg finner diskusjonen interessant, om enn frustrerende, og jeg vet mye om emnet - dermed postet jeg. Blir tråden for usmakelig eller hva enn, så blir den låst. Slutter folk å poste, så forsvinner den.

Hvem som er fundamentalister, hvem som er mest humane, hvem det er mest rett å sympatisere med, hvem som har mest kunnskap, i det hele tatt…. blir et åpent spørsmål som det er liten vits å krangle om. Vi støtter vel alle den parten vi har mest forståelse for, ikke av ondskap men fordi vi sympatiserer mest med dem og deres situasjon, det kan man respektere eller la være, men sånn er det og man blir ikke nødvendigvis noe dårlig menneske av den grunn.
Hvem som er mest human er vel ikke så vanskelig å avgjøre. Det må da etter alle solemål være de som ønsker at begge parter skal lide så lite som mulig og at en mer eller mindre minnelig ordning kan finnes, heller enn de som tilsynelatende synes at den ene parten (uansett hvilken det måtte være), sagt eller implisitt, burde ryddes av veien og tas av dage for at den andre part skal få leve i fred. Kunnskap, eller mangel på sådan, er heller ikke og har aldri vært et åpent spørsmål. Om så var tilfelle den menneskelige utvikling vært en sørgelig affære.

Hvem man sympatiserer med er selvsagt helt opp til enhver og det samme gjelder på hvilket grunnlag, eller manglende sådant, man treffer sitt valg. Mitt hovedpoeng er, igjen, at så snart man tar skrittet ut i det offentlige rom så bør man ha et minimumsgrunnlag av faktakunnskap å underbygge sine meninger med. Imidlertid virker det paradoksalt nok som om man i denne tid hvor enhver har adgang til kanskje 80% av den samlede menneskelige kunnskap blir stadig mindre og mindre opptatt av kildekritikk og hva som er fakta. I stedet forekommer det i alle fall meg at altfor mange treffer sine beslutninger omkring hva som er rett og galt nærmest utelukkende på grunnlag de vrengebilder media skaper og serverer og de ”gut feelings” disse skaper hjemme på sofaen. Når så besluttningen så er tatt, stort sett på et sviktende, om ikke ikke-eksisterende fundament, oppsøker man heretter kun informasjon som bekrefter det man allerede har bestemt er ”sant” og overser eller avviser stoisk alle kilder som inneholder divergerende informasjon.

Denne trenden gjør oss alle til dårligere mennesker, etter min mening.

Ja det er vel det vi alle gjør, altså skriver det vi mener, sånn vi mener det, med den bakgrunnskunnskapen vi har, som vi ikke alltid kan, eller gidder å bruke tid på å dokumentere med linker vi heller. Andre har kanskje også bekjente de har fått førstehåndsinformasjon fra, trenger den informasjonen være noe mindre korrekt enn det dine palestinske venner kommer med?
At du baserer deg på informasjon fra dine palestinske venner, hvor plasserer det deg på nøytralitetsskalaen tror du? Mener du seriøst at dette er en sikker kilde til korrekte og nøytrale opplysninger om den hele og fulle sannheten? Du som er så opptatt av at folk ikke skal komme ut med ukorrekt info, og så er DET kildene dine??
Og så presenterer du å nevne informasjon fra Iran og Israel i samme åndedrag, som om de skulle være like ille, hvor tror du at du stiller deg i mine øyne med en slik horribel sammenligning?
Mener du virkelig at Iran og Israel stiller på linje der? Kan du dokumentere det?

Så saklig, kvalitetskontrollert informasjon det må da bli informasjon hvor palestinerne har fortalt journalister fra andre land hvor ille de har det…? Jøje meg.

Vi bør strengt tatt holde kjeft altså, om vi ikke har alle årstall og alle hendelser helt klart for oss, for våre meninger er null verdt, og kun propaganda… jeg vet ikke om jeg skal le eller gine av slike kommentarer.

Du har i alle fall lagt listen høyt for hva du kan si i denne og andre tråder.

Nei for meg er det ikke vanskelig å avgjøre hvem som er mest human. Det er de som ikke stiller ungene sine i fremste linje i krigen, men heller gjør det de kan for å beskytte dem. Det er de som ikke først og fremst går etter de svake og uskyldige, for å drepe mest mulig i sin hatefulle galskap. Det er de som prøver å leve et mest mulig normalt liv med fiender på alle kanter, som hater dem og ønsker dem drept.
Det er de som strekker ut hånden, og bare får et nei.
Hva har egentlig palestinerne gjort for å få til en løsning?
De sa nei til et utrolig bra tilbud hvor Israel strakk seg veldig langt, når Israel trekker seg ut av Gaza er takken en sky av raketter.

Kunnskap er i dette tilfellet, om ikke en åpent spørsmål, så i alle fall en sak med to tider, for sannheten man presenteres for er svært ulik avhengig av hvem man snakker med. Hvem kan med hånden på hjertet si at de kjenner den hele og fulle sannheten om denne konflikten?

Hva mener du for eksempel om at det bor ca 1 million palestinere i Israel som israelske borgere, mens da Israel skulle trekke seg ut av Gaza, da måtte området bli etnisk renset for jøder?
Burde kanskje Israel gjøre det samme; etnisk rensing?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Noen innlegg er ryddet bort, siden de ender opp med å diskutere personer her, og ikke tema.

bjornh, moderator

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Søren også, det innlegget jobbet jeg lenge med. ;D

S

Slubbert

Gjest
Har du plutselig blitt komfortabel med bruk av narkotika?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Interessant historie. Mishandling finnes nok i det fleste fengsler, også norske ser det ut til. Det virker som om det er en global lov at mennesker med makt misbruker den.
Det jeg lurer på er hva som førte til at du havnet i israelsk fengsel.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Komponenten skrev:
Ja det er vel det vi alle gjør, altså skriver det vi mener, sånn vi mener det, med den bakgrunnskunnskapen vi har, som vi ikke alltid kan, eller gidder å bruke tid på å dokumentere med linker vi heller.
Spørsmålet er jo om man har noen saklig bakgrunnskunnskap. Jeg tror helt enkelt ikke det er mulig for en person som kjenner litt til konflikten og historien bak å innta en slik holdning som du har. Dermed konkluderer jeg for meg selv med at du enten kun har lest litt fra en side av saken, eller at du har en agenda.

Andre har kanskje også bekjente de har fått førstehåndsinformasjon fra, trenger den informasjonen være noe mindre korrekt enn det dine palestinske venner kommer med?
At du baserer deg på informasjon fra dine palestinske venner, hvor plasserer det deg på nøytralitetsskalaen tror du? Mener du seriøst at dette er en sikker kilde til korrekte og nøytrale opplysninger om den hele og fulle sannheten? Du som er så opptatt av at folk ikke skal komme ut med ukorrekt info, og så er DET kildene dine??
Jeg bruker ikke mine bekjente som informasjonskilder i det hele tatt, fordi jeg er inneforstått med at de er langt fra nøytrale. Dette er noe du kun forestiller deg, muligens fordi du ikke har lest hva jeg skrev i det hele tatt? I alle fall har jeg aldri sagt noe som kan tolkes dithen (så langt jeg kan skjønne). Ellers har jeg kun sporadisk kontakt med de bekjente det er snakk om, siden alle de som var nære venner er døde. Av dem var også kun få palestinere, de fleste var libanesere.

Og så presenterer du å nevne informasjon fra Iran og Israel i samme åndedrag, som om de skulle være like ille, hvor tror du at du stiller deg i mine øyne med en slik horribel sammenligning?
Mener du virkelig at Iran og Israel stiller på linje der? Kan du dokumentere det?
Ikke på linje, langt i fra. I forhold til det Israel produserer er Irans propaganda dårlige greier. Krass, åpenbar, usofistikert og lett identifiserbar for det den er. Så er den heller ikke myntet på "sofistikerte" (nåja...) vestlige lesere heller, men på folk med liten eller ingen utdannelse, ingen jobb og ingen prospekter for fremtiden. Innen denne målgruppen fungerer den helt greit.

Israel og dets utenlandske lobbyer på den annen side mestrer propagandaens kunst som ingen andre. For å gi deg et eksempel som er godt dokumentert:

I 2006 invaderte Israel Libanon igjen under påskudd av at Hezb'allah angivelig hadde trappet opp Katusha-angrepene over grensen og skiftet fra militære til sivile mål. Invasjonen ble fremstilt i verdenspressen som en direkte reaksjon på disse angrepene, samt "kidnappingen" av to soldater som var del av en patrulje inne i Libanon ("kidnapping" er noe helt annet enn å ta to fiendtlige soldater til fange).

I ettertid vet vi at invasjonen ble planlagt så langt tilbake som i 2004 og at USA og andre land ble informert mer enn et år i forveien om hva som var i gjære.

San Francisco Chronicle / The Guardian

I tillegg avslører en kjapp (eller ikke så kjapp, alt etter som) søken i FNs arkiver (FN styrkene og observatørene i Sør Libanon registrerer allt som skytes inn i Israel fra libanesisk side og vise versa) at mellom mai 2000, da israel annonserte at de ville trekke seg ut av Libanon, og 12 juli 2006, da Israel igjen invaderte, ble ikke en eneste rakett avfyrt mot sivile mål i Israel.

Følgende er de rapportene som ble tilsendt FNs Sikkerhetsråd mellom de angitte datoer:

S/2000/718, 20 July 2000; S/2000/1049, 31 Oct. 2000; S/2001/66, 22 Jan. 2001; S/2001/423, 30 Apr. 2001; S/2001/714, 20 July 2001; S/2002/55, 16 Jan. 2002; S/2002/746, 12 July 2002; S/2003/38, 14 Jan. 2003; S/2003/728, 23 July 2003; S/2004/50, 20 Jan. 2004; S/2004/572, 21 July 2004; S/2004/572.Add.1, 21 July 2004; S/2005/36, 20 Jan. 2005; S/2005/460, 21 July 2005; S/2006/26, 18 Jan. 2006; S/2006/560, 21 July 2006. (Filene er lagret i .pdf format. Velg ønsket språk øverst på den respektive siden for å laste dem ned. 1 pose Bamsemums til den som først leser gjennom alle sammen)

Her har du altså ett eksempel på propaganda fra israelsk side. Hadde jeg trodd det ville gjøre noen forskjell, kunne jeg supplert deg med langt, langt mer. Eller du kan lese litt av det Norman G. Finkelstein skriver om Israelsk propaganda. Han er jo selv jødisk, med foreldre som opplevde Warszawa-gettoen, Majdanek og Auschwitz, og burde dermed kunne godkjennes også av rabiate araber-hatere. Imidlertid er kanskje alt som ikke er 100% pro-Israel automatisk suspekt, uansett kilde. Hva vet jeg.

Så saklig, kvalitetskontrollert informasjon det må da bli informasjon hvor palestinerne har fortalt journalister fra andre land hvor ille de har det…? Jøje meg.
Jøje meg ja. Det er jo knapt måte på hvordan du vrenger på det (du tror) jeg har skrevet. Hvorfor ikke bare lese ordene på skjermen, uten å legge til din egen skrudde tolkning av hva som blir sagt?

Vi bør strengt tatt holde kjeft altså, om vi ikke har alle årstall og alle hendelser helt klart for oss, for våre meninger er null verdt, og kun propaganda….
Slettes ikke. Det er ingen grunn til å bære seg skakk på alle mulige fakta, kun om å ha en viss ballast av faktakunnskap å argumentere ut fra. Eller mener du at enhver strø-mening, fundert eller ufundert, har krav på respekt og toleranse?

Du har i alle fall lagt listen høyt for hva du kan si i denne og andre tråder.
Egentlig ikke. Hadde jeg ment det du forsøker å si at jeg mener, ville saken selvsagt vært en annen.

Nei for meg er det ikke vanskelig å avgjøre hvem som er mest human. Det er de som ikke stiller ungene sine i fremste linje i krigen, men heller gjør det de kan for å beskytte dem. Det er de som ikke først og fremst går etter de svake og uskyldige, for å drepe mest mulig i sin hatefulle galskap. Det er de som prøver å leve et mest mulig normalt liv med fiender på alle kanter, som hater dem og ønsker dem drept.
Human/inhuman var i relasjon til debattantene i denne tråden, men det skjønte du sikkert før du grep sjansen til å skyte inn mere unyansert fundamentalistpropaganda.

Det er de som strekker ut hånden, og bare får et nei.
Hva har egentlig palestinerne gjort for å få til en løsning?
De sa nei til et utrolig bra tilbud hvor Israel strakk seg veldig langt, når Israel trekker seg ut av Gaza er takken en sky av raketter
"En sky av raketter" du. Jeg blir rent hensatt i en 300-stemning her jeg sitter. "Then we shall fight in the shade"....eller no sånt. Hvilket "utrolig bra tilbud" er du henviser til? Camp David? Oslo? Noe annet? Do tell. Gjerne også hvorfor det var så "utrolig bra".

Kunnskap er i dette tilfellet, om ikke en åpent spørsmål, så i alle fall en sak med to tider, for sannheten man presenteres for er svært ulik avhengig av hvem man snakker med. Hvem kan med hånden på hjertet si at de kjenner den hele og fulle sannheten om denne konflikten?
Ingen. Imidlertid betviler jeg, med tanke på hvor usannsynlig ensidig du ser saken, at du noengang har lest en uhildet gjennomgang av konflikten og historien bak. Ikke tror jeg du føler noen trang til det heller.

Hva mener du for eksempel om at det bor ca 1 million palestinere i Israel som israelske borgere, mens da Israel skulle trekke seg ut av Gaza, da måtte området bli etnisk renset for jøder?
Burde kanskje Israel gjøre det samme; etnisk rensing?
Epler og pærer, eller evt. epler og durian (noen pærer ligner jo på epler). Palestinerne som er bosatt i Israel har godtatt, og mottatt, Israelsk statsborgerskap. Tror du settlerne i Gaza var innstilt på det samme? Til etterrettning var det IDF som drev settlerne ut av Gaza, ikke palestinerne. Palestinerne får jo ellers ikke mye igjen for statsborgerskapet, deres status er vel mer på linje med fremmedarbeidere i gulfstatene.

----------------------------------
PS - kjære Høvding/moderator; det hadde vært fint om du fjernet de delene du ikke liker, heller enn å ta hele greia. Spesielt FN-linkene tok litt tid og ville være småkjipe å miste.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
905
oddgeir skrev:
Interessant historie. Mishandling finnes nok i det fleste fengsler, også norske ser det ut til. Det virker som om det er en global lov at mennesker med makt misbruker den.
Så mishandling er greit?

O

omholt

Gjest
Koker ikke dette konflikten ned til en ting folkens. Nemlig at palestinerne kan få fred og slutt på lidelsen når de selv ønsker det? Israel er ute etter å beskytte sitt eget land. Israel har også vist vilje til gi vekk land til palestinerne. Det de derimot trenger i gjengjeld er forsikringer om at de ikke blir angrepet. Så lenge Hamas styrer som har som mål å utrydde Israel, og de har stor sympati blandt folket, så er ikke det sansynlig. Men løsningen til palestinerne ligger i deres egne hender.

Selv tror jeg den virkelige løsningen på konflikten er forandrede hjerter. Palestinerne må godta og erkjenne landet Israel. Jødene må også bli kvitt sitt hat. Den som kan forandre hjerter heter Jesus. Det finnes kristne jøder og palestinere/araberer som lever sammen i fred og harmoni.

S

Slubbert

Gjest
Jesus Franco?

BTW: Å snakke om "uhildet" i denne tråden gir lite eller ingen mening.

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Koker ikke dette konflikten ned til en ting folkens. Nemlig at palestinerne kan få fred og slutt på lidelsen når de selv ønsker det? Israel er ute etter å beskytte sitt eget land.
De er også ute etter å utvide det ved å bygge stadig nye forlegninger og kolonier på okkupert territorium. Når de en gang trekker tilbake sine kolonister og militærstyrker til eget territorium vil de også få fred med sine naboer.

Israel har også vist vilje til gi vekk land til palestinerne. Det de derimot trenger i gjengjeld er forsikringer om at de ikke blir angrepet.
Israel har aidri tilbudt å gi bort en eneste centimeter av israelsk territorium. De kan ikke tilby å gi bort noe som ikke er deres heller.

Så lenge Hamas styrer som har som mål å utrydde Israel, og de har stor sympati blandt folket, så er ikke det sansynlig. Men løsningen til palestinerne ligger i deres egne hender.
Palestinerene er dårlig tjent med å støtte seg til Hamas. Men de har ikke så mange utsikter til fredlige løsninger som ikke innebærer kapitulasjon til okkupansjonmakten. Og da er det ikke så underlig at mange velger å støtte motstandsbevegelsen.

Selv tror jeg den virkelige løsningen på konflikten er forandrede hjerter. Palestinerne må godta og erkjenne landet Israel. Jødene må også bli kvitt sitt hat. Den som kan forandre hjerter heter Jesus. Det finnes kristne jøder og palestinere/araberer som lever sammen i fred og harmoni.
Konflikten der nede er allerede fastlåst på grunn av forskjellige religøse grupperinger, og ortodokse jøder og islamister forsurer et hvert forsøk på endring. Å tilføre et nytt sett med religøse galinger til det hele er neppe en løsning som fører noe annet enn mer konflikt og strid med seg.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
omholt skrev:
Koker ikke dette konflikten ned til en ting folkens. Nemlig at palestinerne kan få fred og slutt på lidelsen når de selv ønsker det? Israel er ute etter å beskytte sitt eget land. Israel har også vist vilje til gi vekk land til palestinerne. Det de derimot trenger i gjengjeld er forsikringer om at de ikke blir angrepet. Så lenge Hamas styrer som har som mål å utrydde Israel, og de har stor sympati blandt folket, så er ikke det sansynlig. Men løsningen til palestinerne ligger i deres egne hender.
Dette er vel mer enn en del forenklet.... Israel har aldri tilbudt palestinerne en plan som ikke ville få vestbredden til å ligne en sveitserost, med jødiske enklaver her, der og overalt. De har aldri tilbudt å gi bort Israelsk territorium, bortsett fra fjerningen av noen ytterst få settlements lengst inne på palestinsk område. Ta en kikk på dette kartet som representerer status per januar 2006 og tenk over hvordan man kan etablere en stat på et slik grunnlag. Etter dette kartet ble laget har flere settlements kommet til, så situasjonen er enda verre nå.

Og hva med Øst-Jerusalem? Forventer man at palestinerne skal oppgi sin hellige by og hovedstad?

For å si det med David ben Gurion (1944): ""There is no example in history of a people saying we agree to renounce our country, let another people come and settle here and outnumber us."

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Når de en gang trekker tilbake sine kolonister og militærstyrker til eget territorium vil de også få fred med sine naboer.
Hahahaha. Og når du setter ut grøt på trappa kommer julenissen med gaver.

O

omholt

Gjest
Spørsmålet om okkupert land eller om Israel har vært villig til å gi vekk land kommer ann på i stor grad hva man betrakter som Israels territorium. Her krangler vel mange historikere og politikere om hva man skal legge til grunnlag, men fant denne artikkelen interessant:

"I Midtøsten-konflikten hører man i storparten av media stadig at Israel erobrer arabisk land. Og her må man spørre seg, har dette sin riktighet, er dette den juridiske sannhet, er dette bakgrunnen for konflikten. Eller er dette den store løgnen?

For å kunne svare og uttale seg om dette er det helt nødvendig å vite om, og kjenne til alle de konvensjoner, resolusjoner og vedtak som ligger forut for opprettelsen av staten Israel. Og etter opprettelsen, fram til FN resolusjon 242 av November 1967. Også om arabernes/palestinernes grunnholdninger til staten Israel og dets folk, og deres tilflytning til denne stat.

Når det gjelder grunnholdningene så har de sin begynnelse langt tilbake i tid, men jeg går bare tilbake til 1940. Formann Jassir Arafats onkel, stormuftien i Jerusalem ble av britene jaget ut til Irak, og kom seg videre i 1941 til rasismens høyborg, Berlin. Der, sammen med Hitler og hans våpendragere, tilrettela og utformet han utryddelsen av 6 mill. jøder.

Denne høyrasistiske gjerning fortsetter og fortsetter helt opp til i dag, og kommer til utrykk på flere forskjellige måter. Herom vil jeg i små glimt meddele om dette. President Nasser sa på radio før en av sine kriger mot Israel: "Drep jødene og klor øynene ut på dem." Han sa også at araberne har store landområder, så land trenger vi ikke, men det er jødene som skal tas vekk. Vi ser det også i PLO sitt charter, og ved sitt trestegs program vedtatt 8 juni 1974.

" 1: Opprettelse av en palestinsk stat for å innta Israel. 2: Bruk av den palestinske stat for å fortsette krigen mot Israel. 3: Å utløse en storkrig for å utslette Israel." Det er uttalt flere ganger fra palestinske ledere at om Israel bare har Tel Aviv igjen skal denne også renses, og her menes den samme rensning som Hitler utførte 1940-45.

Mange hevder at Israel erobrer arabisk land, men det stemmer ikke med juridisk virkelighet. Det bevises og dokumenteres av Sykes-Pickot traktaten av 1916. Denne var av mer forberedende karakter, og man kan si at det var verdenssamfunnet som her prøvde å legge grunnlag for gjenopprettelse av Israelsfolket som stat i sitt gamle fedreland, med Jerusalem som hovedstad.

I Balfour erklæringen av 1917 ønsker jeg å nevne ordlyden i denne erklæring. "Den kongelige regjering ser med velvilje på tanken om grunnleggelsen av et nasjonalhjem(nasjonalstat) i Palestina for det jødiske folk, og vil gjøre sitt beste for å lette oppnåelsen av dette mål. Og med den klare og bestemte forutsetning at intet inngrep skjer i de bestående ikke jødiske samfunns borgerlige og religiøse rettigheter innenfor Palestina, og heller ikke i jødenes rettigheter og jødenes stilling i noe annet land." Her ser vi at bare jødene får nasjonale rettigheter, mens araberne får kun borgerlige og religiøse rettigheter. På San Remo konferansen 1922 fikk britene mandat over Palestina, og verdenssamfunnet (folkeforbundet) bandt Storbritannia opp til å gjennomføre Balfour erklæringen i sitt mandat. I konvensjon for rettigheter i Palestina av desember 1924 blir britene ytterligere pålagt å gjennomføre Balfour erklæringen.

Som suveren stat ble Israel opprettet 14 mai 1948, med Balfour erklæringen som grunnlag, godkjent av verdenssamfunnet, og er medlem av FN. Denne side av saken er helt vanntett og er udiskutabel. Fordi på den tiden var det ingen annen resolusjon eller erklæring som grunnlag for statsdannelsen. FN vedtok resolusjon 181 i 1947 med forslag om grensedragning, og jeg presiserer at det var bare forslag.

Men araberne forkastet denne resolusjon fullstendig, derfor var den totalt dødfødt. Og den blev begravet for all tid den 15 mai 1948 når 5 velutstyrte arabiske armeer veltet inn i Israel fra alle kanter, mot landets lille styrke på 18000 mann. Og man kan tillate seg å si at disse var nesten uten våpen. Men Israel rev opp disse armeene, tvang araberne i kne, til våpenhvile og fredsforhandlinger. Trygve Lie sier i sin bok om situasjonen, og den forkastede resolusjon. "Nå er det bare fredsforhandlinger som kan trekke grensene mellom partene". Men de muslimske terrorister araberne vil ikke ha fred, ikke på noen betingelse, de vil heller ikke ha land for fred. Det er saker som uomtvistelig er demonstrert ved flere anledninger.

Helt i samsvar med sine grunnholdninger, ved sine rasistiske vedtak og sine høyrøstede utrop om å utrydde jødene og slette Israel fra kartet. har araberne gang på gang angrepet Israel med store kriger de siste 55 år. I krigen 1948 erobret Jordan Judea og Samaria.(vestbredden) Men i krigen i 1967 blev denne erobrer kastet ut, og Israel tok i eie sitt 3000 år gamle fedreland.

Mange erobrere har kommet og gått, men ikke på noe tidspunkt i denne lange tidsperiode har en stat blitt etablert i dette området, og med Jerusalem til hovedstad. "Derfor har Israel ikke okkupert arabisk land". Dessuten er stående folkerett att en stat som blir angrepet (i dette tilfelle Israel) og vinner krigen, kan stå med sine styrker i området inntil fredsforhandlinger er avsluttet. "Og kan etter egne meninger trekke grensene etter eget sikkerhets behov". Derfor har Israel sine fulle juridiske rettigheter på sin side, og driver ren forsvarskrig. Mens araberne driver en skitten egoistisk angrepskrig, for å prøve å ta landet fra sine rettmessige eiere."

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Er det bare meg, eller er den artikkelen noe ladet? ;D Hvem er forfatteren?

Svar får komme senere. Skal jo spise også, tross alt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Er det bare meg, eller er den artikkelen noe ladet? ;D Hvem er forfatteren?

Svar får komme senere. Skal jo spise også, tross alt.
Ja denne var jo ikke mye spiselig. :)

Artikkelen er trykket ikke helt uventet trykket i den kristenfundamentalistiske ekstremistoganisasjonen Norge i Dag. Artikkelen har ikke annen misjon enn å rettferdiggjøre sine egne religøse tvangstanker og er vel omtrent like interessant som hva paven mener om muslimer.

http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=2706

Forfatteren må jo gjerne publisere tine meninger om saken, for all del. Men denne gjengen her er så forblindet av sin egen religøse opphisselse at det iallefall er nyttig å se hvem som publiserer slikt. Om så Israel hadde teppebombet Gaza hadde det ikke kommet et kritiserende ord fra disse menneskene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
oddgeir skrev:
Så mishandling er greit?
Tøysekoppen. ;D

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:
den kristenfundamentalistiske ekstremistoganisasjonen Norge i Dag
Å gud bedre (tog du 'an?), var det derfra det kom. Det blir jo litt som om man hadde spurt Haganah hvordan de forholdt seg til palestinere.....

O

omholt

Gjest
Hva i artikkelen fra Norge i Dag er dere reagerer på? Eller kom det utelukkende fra "feil" kilde? Det er mange gode poenger i denne artikkelen som man ikke bør gjøre seg blind og døv ovenfor bare fordi det er skrevet av noen som eventuelt deler et annet syn på saken.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
omholt skrev:
Hva i artikkelen fra Norge i Dag er dere reagerer på? Eller kom det utelukkende fra "feil" kilde? Det er mange gode poenger i denne artikkelen som man ikke bør gjøre seg blind og døv ovenfor bare fordi det er skrevet av noen som eventuelt deler et annet syn på saken.
Kan ikke svare for de andre, men jeg reagerer på historieforfalskning, religiøs tolkning, lefling med rasisme, ensidighet, juridisk uforstand, folkerettslig vettløshet og generell vinkling. Er det så vanskelig å begripe, tro?

Honkey

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Lille_Adam skrev:
Gjestemedlem skrev:
Å gud bedre (tog du 'an?), var det derfra det kom. Det blir jo litt som om man hadde spurt Haganah hvordan de forholdt seg til palestinere.....
Eller spørre muslimer/Hamas om jøder evt. nynazister om jøder. Evt. AKP/SV om å forholde seg til israelske varer. Uansett så blir folk dernede aldri enige, samme som de forskjellige her på forumet ikke vil bli enige i hva som er hva i denne saken . Meg inkludert

G

Gjestemedlem

Gjest
JE skrev:
Lille_Adam skrev:
Gjestemedlem skrev:
Eller spørre muslimer/Hamas om jøder evt. nynazister om jøder. Evt. AKP/SV om å forholde seg til israelske varer. Uansett så blir folk dernede aldri enige, samme som de forskjellige her på forumet ikke vil bli enige i hva som er hva i denne saken . Meg inkludert
Det handler ikke om å bli enige eller forsøke å bli det. Men man kan belyse noen sider ved saken og luke vekk de mest hårreisende forfalskninger og mest biaserte påfunn. Hvem man har mest sympati for i saken er ikke i seg selv så vesentlig. Og både dem som ønsker Israel vekk fra kartet og dem som vil gi Israel frie tøyler til å forsyne seg av omliggende naboland er like lite interessante i så måte.

O

omholt

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
omholt skrev:
Kan ikke svare for de andre, men jeg reagerer på historieforfalskning, religiøs tolkning, lefling med rasisme, ensidighet, juridisk uforstand, folkerettslig vettløshet og generell vinkling. Er det så vanskelig å begripe, tro?

Honkey
Hvilke historieforfalskninger tenker du på?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
omholt skrev:
Honkey-Chateau skrev:
omholt skrev:

Honkey
Hvilke historieforfalskninger tenker du på?
Leser man litt historie om det aktuelle tema, vil man raskt se at det her er en meget infløkt problemstilling, som det overhodet ikke går an å forklare med slike brede pensler som din artikkel vil ha det til. Sionisitisk gerilja og deres brutale fremferd mot palestinsk sivilbefolkning i tiden før opprettelsen av Israel er utelatt, (stikkord: "Deir Yassin", for eksempel), at Israel endte opp 21% støre enn FN-planen, at Palestina de facto ble utslettet som nasjonalstat... etc.

Må dog poengtere følgende: Mener IKKE med dette å legge skylda på noen av partene mer enn de andre, bare understreke at den artikkelen du la inn er ekstremt partisk og selektiv i sin omgang med fakta.

Honkey

Topp Bunn