Komponenten skrev:
Interessant hersketeknikk du benytter Adam, du er veldig interessert i å vite hvilke kilder andre bruker, mens selv er du bare din egen
.
Greit nok at du har vært i området, gjør det alle andres kunnskap og konklusjoner verdiløse eller feile?
Jeg har bodd i Norge nesten hele mitt liv, betyr det at jeg vet om alt som foregår her i landet og hvordan ting henger sammen, sett fra alle sider?
Det er vel få, om noen, som har full oversikt over alle fakta og alle hendelser som har foregått i dette området de siste tusener av år, hvor området stadig har havnet på nye hender. Og blant de som vet mest er konklusjonene om hva som er rett og hvem som har rett svært motstridende.
Hersketeknikk
tja, det er kanskje det, sånn rent teknisk. Imidlertid skriver jeg kun det jeg mener, slik jeg mener det og så får du og andre se på det som dere føler for.
Når det gjelder kildebruk, så er alt jeg har bidratt med så langt så latterlig enkelt å verifisere at det knappest burde være nødvendig å oppgi kilder. Jeg tar det faktisk for gitt at enhver person som er i stand til å betjene et internettforum også er klar over at Google eksisterer og hvordan tjenesten brukes. I forhold til de faktaopplysninger jeg har gitt burde enhver person med moderat eller bedre komfortnivå i forhold til bruk av nettet kunne finne og bekrefte dem på godt under under minuttet. Wikipedia, FN, CIA Factbook (for de som redd for venstebias) og allskens lexica er alle til tjeneste 24/7.
Det som burde forundre og forurolige deg og andre mer er hvorfor og hvordan de jeg har korrigert har klart å presentere feilinformasjon når korrekte fakta er så enkle å finne. Slik jeg ser det er det to mulige grunner:
1) de bryr seg ikke om hvorvidt den informasjonen de serverer er korrekt eller ikke.
Om det er korrekt har meningene deres null verdi, slik jeg ser det.
2) de presenterer med vilje feilinformasjon.
Om det er korrekt har meningene deres mindre enn null verdi, slik jeg ser det.
Tro det eller ei, jeg respekterer fullt ut at andre har meninger som går på kryss of tvers av mine egne. Det jeg ikke respekterer er folk som presenterer sin meninger i det offentlige rom uten å gidde å sette seg inn i det de mener noe om, eller å passe på at de ikke serverer uriktig informasjon (med mindre en med vilje serverer propaganda selvsagt). Det er ikke snakk om å måtte vite alt om hva det nå enn måtte gjelde, det er snakk om å sørge for å inneha i alle fall et minimum av nøytral faktakunnskap om det man velger å åpne nebbet om til offentlighetens forlystelse. Jeg gjentar faktakunnskap, altså ikke de løst henslengte småbitene av virkeligheten som media finner det for godt å servere, eller de tvilsomme og sørgelig mangelfulle analysene de velger å servere på begge sider av den politiske senterlinjen. Ei heller "informasjon" finansiert av Iran eller Israel (som forøvrig er usedvanlig dyktige på området). Saklig, kvalitetskontrollert informasjon er ikke vanskelig å finne, men gidder en ikke å lete andre steder enn i kiosken på hjørnet eller i Canal Digitals utvalg så kan en heller la være.
For å være enda mer kontroversiell om en ikke gidder å innhente og gjøre seg kjent med faktainformasjon, bør en etter mitt syn ganske enkelt la være å ha offentlige meninger om alvorlige ting. Ens mening er uansett verdt null eller mindre enn null og vil i verste fall kunne bidra til spredning av feilinformasjon og propaganda. Og hvis du ikke vet, hvorfor skal du da mene? For all del, slakt gjerne både palestinere og israelere for fote over kaffekoppen på kjøkkenet hjemme, men hva har du i det offentlige rom å gjøre om du ikke
vet det spøtt?
Det har vært uendelig lange debatter om dette her inne før, med til dels fatale resultater, så noen reprise på det er neppe ønskelig.
Om det er ønskelig er vel hverken opp til deg eller meg alene, vil jeg tro. Tråden var her, jeg finner diskusjonen interessant, om enn frustrerende, og jeg vet mye om emnet - dermed postet jeg. Blir tråden for usmakelig eller hva enn, så blir den låst. Slutter folk å poste, så forsvinner den.
Hvem som er fundamentalister, hvem som er mest humane, hvem det er mest rett å sympatisere med, hvem som har mest kunnskap, i det hele tatt
. blir et åpent spørsmål som det er liten vits å krangle om. Vi støtter vel alle den parten vi har mest forståelse for, ikke av ondskap men fordi vi sympatiserer mest med dem og deres situasjon, det kan man respektere eller la være, men sånn er det og man blir ikke nødvendigvis noe dårlig menneske av den grunn.
Hvem som er mest human er vel ikke så vanskelig å avgjøre. Det må da etter alle solemål være de som ønsker at begge parter skal lide så lite som mulig og at en mer eller mindre minnelig ordning kan finnes, heller enn de som tilsynelatende synes at den ene parten (uansett hvilken det måtte være), sagt eller implisitt, burde ryddes av veien og tas av dage for at den andre part skal få leve i fred. Kunnskap, eller mangel på sådan, er heller ikke og har aldri vært et åpent spørsmål. Om så var tilfelle den menneskelige utvikling vært en sørgelig affære.
Hvem man sympatiserer med er selvsagt helt opp til enhver og det samme gjelder på hvilket grunnlag, eller manglende sådant, man treffer sitt valg. Mitt hovedpoeng er, igjen, at så snart man tar skrittet ut i det offentlige rom så bør man ha et minimumsgrunnlag av faktakunnskap å underbygge sine meninger med. Imidlertid virker det paradoksalt nok som om man i denne tid hvor enhver har adgang til kanskje 80% av den samlede menneskelige kunnskap blir stadig mindre og mindre opptatt av kildekritikk og hva som er fakta. I stedet forekommer det i alle fall meg at altfor mange treffer sine beslutninger omkring hva som er rett og galt nærmest utelukkende på grunnlag de vrengebilder media skaper og serverer og de gut feelings disse skaper hjemme på sofaen. Når så besluttningen så er tatt, stort sett på et sviktende, om ikke ikke-eksisterende fundament, oppsøker man heretter kun informasjon som bekrefter det man allerede har bestemt er sant og overser eller avviser stoisk alle kilder som inneholder divergerende informasjon.
Denne trenden gjør oss alle til dårligere mennesker, etter min mening.