I forbindelse med slike kontroversielle temaer (ja Komponenten, dette ER kontroversielt) slår det meg at det som oftest finnes helt ukritiske holdninger fra begge (eller ALLE) sider i debatten. Jeg opplever at denne gangen er det absolutt uttalt med størst tydelighet fra pro-Israel siden. Det som undrer meg er slett ikke at man forsvarer Israels eksistens eller rettigheter, den er nok lite kontroversiell i seg selv i denne del av verden, i det minste. Det som undrer meg mest er at pro-Israel (heretter pI) holdningene ser ut til å fjerne så å si all kritisk sans hos enkelte. Jeg vil, for å fjerne litt stress hos noen bare understreke at ingen her argumenterer for å benytte typisk sivile områder som "krigsbunkere", med all den gru dette fører med seg. Det er selvsagt ikke vanskelig å være enig med Egeland / Røde Kors i at dette ikke er noen god praksis. Dog er det et viktig poeng eller tre her. Hizbollah er ingen statsmakt, og har heller ingen slik infrastruktur. De har bygget seg opp ved hjelp av sterke økonomiske og politiske interesser fra flere land i regionen, og har etter hvert utviklet seg til et stort irritasjonsmoment for den Israelske regjering og folk. Det er meget forståelig at de (Israel) ønsker å handle i denne situasjonen.
Med dette som bakteppe fremkaller det bekymring at det fra pI siden hevdes at på en måte er nå ALT lov. Ingen kritikk tillates før man blir hevdet av å være "mot oss, med de andre". Går det virkelig ikke an å se at alt IKKE er som det skal? Er det virkelig ikke LOV å spørsmålsstille hvor mange uskyldige som må dø før det er nok? Det dør 10 libanesere for hver israeler i konflikten, Israels politikk kan umulig være uten skyld! Mange her etterlyser politikere med mer enn en tanke i hode av gangen, men hvor er deres egen andre tanke?
Sett at den norske stat fikk nok av A og B-gjengen i Oslo. Det er nok mange som håper på det, faktisk. Disse gjengene består av en broget multinasjonal sammensetning, og lever og driver sitt virke i de mer ghettolignende områder i Oslo. Kan da Politiet sette i gang å sprenge boligblokker dersom de bare sier fra først med en telefon eller et flyveblad? Alle vet jo at det er der de gjemmer seg, disse feigingene som ikke vil ut i gata og sloss med rene midler mot onkel Politi og Den Norske statsmakt.
Greit nok, dette var selvsagt satt på spissen. Men tross alt ser vi i den pågående krig i Midtøsten en gjeng geriljasoldater mot en meget velsmurt krigsmaskin. Det paradoksale er at geriljasoldatene antar at jødenes kultur vil forhindre dem i å handle slik de selv ville gjort, og i motsetning til dem selv altså spare sivile i størst mulig grad. Naturlig nok ønsker også geriljasoldaten og overleve. Naturlig nok er han redd. Ergo gjemmer han seg der han tror seg relativt trygg, blant kvinner og barn. Vel, om de ikke har forstått det før, så skjønner de det vel nå. Israels regjering tar ikke slike smålige hensyn. De dreper de som måtte stå i veien. Uten at jeg tenker å hevde for mye om akkurat det, er det forstatt forstemmende for meg å se på denne ukritiske hyllesten de blir til del for denne type krigføring. Skylden kan i slike situasjoner ikke tilligge kun den ene part; det er en som gjemmer seg, det er en som dreper. Ingen av delene kan kalles brukbar politikk for noen som ønsker å fremstå med et minimum av sivilisert fremferd. Jeg synes i denne debatten (som i flere andre her) at pI-siden fremstår betydelig mer ukritisk i sine uttalelser enn sine motdebattanter. Det er åpenbart rasistiske og patroniserende uttalelser, samt meget patroniserende holdninger overfor motdebattanter. På motsatt side ser jeg lite slikt. Jeg har til gode å se noen hevde at "jøder er ondsinnede, og deres religion er ond" eller andre absurditeter. Dette dreier seg om det enkle prinsippet "rettferdighet". Vi er mange som synes å se noe som kan virke urettferdig Dette bør man ikke karakteriseres for!
Mitt tips til Hizbollah er: Løp som faen. Dette står om livet.
Honkey