KW
Slik jeg har sagt før så er ordet okkupasjon et feilaktig ord å bruke. Man okkuperer ikke sitt eget land, det er du vel enig om? Og hva som er Israel land er meget diskutabelt. Mange historikere vil hevde at der palestinerne oppholder seg er egentlig Israel sitt landområde. Dette er noe man burde diskutere langt mer. Paletinerne har havnet mellom barken og veden.
Apartheid-Kan du beskrive det nærmere. Går utifra at du ikke mener at man sjekker palestinerne som bor i Israel? Hindrer de under 45 år å be på et farlig område? Hindre folk å arbeide fordi man er redd for selvmordsbomber? Men i frykt for selvmordsbombere går Israel sikkert for langt, men det må være forståelig.
Jødene lever i frykt for bomber.
Når Israel rykker inn i Libanon and Palestina med "avanserte våpen", er det absolutt i forsvar. De ønsker å stoppe raketter som blir fyrt inn mot sivile mål i Israel. Veldig trist er det at det rammer uskyldige som barn, men jeg tror Israel virkelig prøver å unngå dette. Dette er ikke terror.
Det er bare å lese litt historie, så ser du hvem som begynner. Ikke noe grunn til å lage en lang tråd for å finne ut det. Les de historiske fakta.
Omholt!
Vet du om arabere får/må avtjene verneplikt i Israel?
Jeg snakker da om arabere som bor i og burde ha likerettigheter som andre i sitt eget land(Israelske arabere om du vil)
Har de det, like rettigheter?
Nå tror vel ikke jeg at arabere flest er spesielt lei seg for at de slipper å avtjene verneplikt, men de blir kanskje lei seg den dagen de søker en jobb og får avslag med begrunnelse i at de ikke har avtjent verneplikt.
Eller sagt på en annen måte, søkere må ha avtjent miltærtjeneste.
Det var i hvert fall slik for en del år tilbake og jeg tror nok det er slik enda.
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke lengre bruker alt for mye tid på å fordype meg i historien om midtøsten, men det er bare det at det er så mange forskjellige historier og det kan (ofte) virke som om en del bare leser den enes sides påstand om historiekthet.
Og er det noens historiefortellinger jeg ikke fester lit til så er det Israelerne sin og akkurat det må jeg jo få lov til.
Det som forundrer meg er hvilken utrolig evne Israel har til å gjøre nærmest som de vil uten at verdenssamfunnet (i dette tilfelle vesten først og fremst) virkelig setter ned foten.
Det finnes jo en del eeksempler på boikott av enkelte land som gjør ting verdenssamfunnet ikke godtar og jeg lurer på hva Israel egentlig må gjøre før det blir internasjonal enighet (stor sådan) om boikott.
Kanskje dersom de slipper en atombombe og truer med å slippe fler, KANSKJE da.
Andre land som kunne tenke seg å ha sine atombomber (er oppriktig glad for at færrest mulig har det) så er verdenssamfunnet der med en gang og truer med bombing og boikott.
Noen land har og de får beholde? Andre (de for oss på den "gale" siden) får ikke lov til skaffe seg (heldigvis sett med mine øyne) , men jeg forstår samtidig frustrasjonen i den delen av verden som bare må føye seg etter "politiet"
Det er greit med kriger, så lenge de kan utføres i og på andres land(områder) og selvfølgelig må f.eks. USA få lov til å forsvare sine "interesser" uansett hvor hen på kloden de måtte mene behovet er tilstede og grunnen må de jo også selvfølgelig få lov til å bestemme sjøl.
Det er vel noe av dette faktum som gir grobunn for gerilja (enkelte steder) og terrorgrupper andre steder.
Dersom ikke en del land i denne verden snart skjønner dette, så ser jeg ikke lyst på fremtiden for våre etterkommere i den såkalte vestlige verden.
Jeg angrer allerede på at jeg ble med i denne tråden, da jeg alltid blir alt for provosert av personer som ber meg lese "deres" utvalgte historie eller "sannhet" om hva som skjedde når,hvor o.l. nede i midtøsten.
Det er heldigvis en mengde mer historiesterke personer som deltar i denne tråden som jeg deler syn med i denne konflikten, så slipper jeg å bruke for mye energi på å grave frem det samme.
Tror jeg skal prøve å holde meg unna, ikke for at jeg normalt er redd for å diskutere, men jeg blir nok litt for lett opprørt av dette emnet

Mvh.KW