Det interessante spørsmålet er: hvorfor gror slike grupper som hizbollah fram, og hvorfor øker oppslutningen for hizbollah nå?
Ja,interesant spørsmål,hva tror du?
Man kan lære mye av historie,men strengt tatt tror jeg mennesket generelt er ganske likt meg selv,at selv om jeg har fått gode råd om hva jeg skal gjør og ikke gjør så ender jeg ofte opp med å måtte prøve alt selv og gjøre mine egne erfaringer.
Når USA går inn i Vietnam eller Irak så kommer alltid venstresiden(sorry,det blir litt ensformig og jeg mener ikke at alle på venstresiden er like,men jeg har ikke noen bedre betegnelse),og desse sosialistene tror på det beste i mennesket og at desse terrorgruppene vil bli virkelig koselige mennesker viss vi smarte siviliserte (som helst vil ha det som har dannet vår moralske kodeks slik den er,kristendommen,dit peppern brenner) nordmenn bruker vår diplomatiske evner overfor de.Dere tror aldri på det gode i amerikanske mennesker vel?,at de kanskje kan gjør dette fordi de vil gi mennesker som er underlagt et diktatur som undertrykker de på det groveste, en bedre hverdag?
Dere høres ofte ut som dere er helt enige med islamister i at USA er den store satan og Israel den lille....?
Mitt svar på ditt spørsmål Karl er at jeg er enig med omholt og tror at nå viser Islam sitt sanne ansikt når de møter motstand,og jeg tror mange av de som er islamister light ser med avsky på hva deres trossøsken gjør.Der står mye koselig i koranen også,men jeg tror mange av de som vokser opp med det har problemer med å forstå logikken i kjernen i Islam,som er undertrykkelse av de som ikke underkaster seg Allah og den eneste sikre måten for de å få de 70 jomfuer i paradis er å dø som martyrer.Der er ikke "vend det andre kinn til",eller "gjør mot andre det du vil andre skal gjør mot deg",eller "den som er uten synd kan kaste den første steinen",nei der er de i sitt ess når de får plukke opp steinene og kan pepre noen som er "dårligere" enn dem selv.Eller lørdags underhaldning for hele familien når de kan henge opp sine "brødre og søstre" i nermeste kaktus.
Takk for skryt av mine historiske kunnskaper omholt,men du skulle bare visst hvor lite historie jeg kan og igrunnen aldri har interesert meg spessielt tidligere

Og jeg husker knapt nok fra 12 til middag :
Mvh
Rune