Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nye BankID på mobilen - noe så krøkkete å få opp og bruke, og nå får jeg ikke brukt den gamle gode kodegeratoren, tilsynelatede (n)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.566
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt om kodegeneretor jeg. Bankid er som det har vært på mobilen , var knot å få det opp for X år siden ,men siden har det funket, hva er problemet nå?er det smittsomt?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Holmestrand
    Nye BankID på mobilen - noe så krøkkete å få opp og bruke, og nå får jeg ikke brukt den gamle gode kodegeratoren, tilsynelatede (n)
    Nye BankID på mobilen?
    Når kom den?

Tenker du på "BankID" eller "BankID på mobil"?
    For øvrig genial navning for 2 forskejllige app-er som begge kjører på mobi.
    😂
    "BankID på mobil" er faset ut (sept 2024) )og vil fungere så lenge sertifikatet er gyldig,
    da må man oppdatere til "BankID".
    Som etter min erfaring fungerer ypperlig, og har gjort det siden jeg fikk den - en gang i -24?
    Kodebrikke skal man fortsatt kunne få.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.229
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Litt usikker hva som skjer med bankid fremover når de krever pass eller nasjonal id for å identifisere seg...
    Mange som faller av da

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Holmestrand
    Litt usikker hva som skjer med bankid fremover når de krever pass eller nasjonal id for å identifisere seg...
    Mange som faller av da
    Du MÅ ha pass eller nasjonalt ID-kort for å aktivere BankID. Ingen vei rundt, hvis du ikke vil møte opp i banken da. Men du må fortsatt ha en eller annen form for ID. Førerkort feks.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har aldri hørt om kodegeneretor jeg. Bankid er som det har vært på mobilen , var knot å få det opp for X år siden ,men siden har det funket, hva er problemet nå?er det smittsomt?
    Brukte BankID appn på mobilen inntil ca et år siden men gikk tilbake til kodebrikken/kodegenerator. I det siste har banken min (BN Bank) begynt å mase at jeg må bruke mobilen så da oppdaterte jeg bankID på mobilen med masse styr om skanning av pass mm og nå føler jeg at den har tatt over styringa, og føler ikke dette er det spor sikrere... Selv er jeg bit fikler og tenker mange vil slite med denne BankID appn.

Trodde problemet nå var at man sendte ut kodebrikker i posten og at dette var usikkert og at de ville ha folk til å bruke BankID på mobil ?

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.229
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du MÅ ha pass eller nasjonalt ID-kort for å aktivere BankID. Ingen vei rundt, hvis du ikke vil møte opp i banken da. Men du må fortsatt ha en eller annen form for ID. Førerkort feks.
    Hvis banken har noe kontor man kan møte opp på da.. det er ganske mange som ikke har pass eller nasjonal id, kult å bli låst ute fra samfunnet og pengene sine...
    Helt utrolig hvor sikkert dette liksom skal være. Hvis man har brukt bankid i 10år og du aldri har klagd på at noen har tømt kontoen din så er vel sannsynligheten stor for at du er deg og bankiden er knyttet til rett person

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.839
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Mange som faller av da
    Kanskje ein del, men bankane har jo allereie stramma godt inn for å sikra at bankkto i utgangspunktet må legitimerast. Dessutan at ID-kortet etter kvart tek over for bankkort og førarkort som standard-legitimering.

Eg tykkjer nasjonalt ID-kort jamt er ein god idé, men det kunne godt vore litt billigare, og eg lurer på om det å fornya kvart femte år kjem til å verta mykje styr.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Holmestrand
    Brukte BankID appn på mobilen inntil ca et år siden men gikk tilbake til kodebrikken/kodegenerator. I det siste har banken min (BN Bank) begynt å mase at jeg må bruke mobilen så da oppdaterte jeg bankID på mobilen med masse styr om skanning av pass mm og nå føler jeg at den har tatt over styringa, og føler ikke dette er det spor sikrere... Selv er jeg bit fikler og tenker mange vil slite med denne BankID appn.

Trodde problemet nå var at man sendte ut kodebrikker i posten og at dette var usikkert og at de ville ha folk til å bruke BankID på mobil ?

"BankID på mobil" er faset ut.
    Det er BankID som gjelder.
    BankID kjører på mobilen men heter ikke "BankID på mobil" i motsetning til "BankID på mobil" ...
    😂

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Holmestrand
    Kanskje ein del, men bankane har jo allereie stramma godt inn for å sikra at bankkto i utgangspunktet må legitimerast. Dessutan at ID-kortet etter kvart tek over for bankkort og førarkort som standard-legitimering.

Eg tykkjer nasjonalt ID-kort jamt er ein god idé, men det kunne godt vore litt billigare, og eg lurer på om det å fornya kvart femte år kjem til å verta mykje styr.
    .... og hvorfor kan passet legitmere deg i 10år, mens nasjonalt ID-kort bare i 5år?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    "BankID på mobil" er faset ut.
    Det er BankID som gjelder.
    BankID kjører på mobilen men heter ikke "BankID på mobil" i motsetning til "BankID på mobil" ...
    😂
    Klar over at appn heter BankID. Det har den vel altid hett, og den jeg har brukt. På mobil beskriver bare at jeg kjører appen på mobilen. For morro skyld ser jeg at jeg og kan kjører appen på nettbrettet mitt. Da blir det vel " BankID på Lenovo nettbrett" 😀

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Holmestrand
    Har nettopp kjøpt meg "dumb" phone.
    Kun samtaler og SMS
    På kvitteringen stod det "Senior phone"
    Funker fint for meg
    Skal altså ikke kommuisere med noen født i dette årtusen?
    Skjønner at telefon, SMS og ikke minst epost er håpløst foreldet for disse moderne menneskene?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.839
    Sted

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Holmestrand
    Her er den konspiratoriske teorien tilbakevist,
    og både jeg og andre er tydeligvis feilinformert:

I følge Gemini/AI:
    Den nye regelen (Gjeldende nå): Lovens § 6-1 ble endret slik at nasjonalt ID-kort nå har 10 års gyldighet for voksne, akkurat som pass.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.839
    Sted
    Lovens § 6-1 ble endret slik at nasjonalt ID-kort nå har 10 års gyldighet for voksne, akkurat som pass.
    Det er mogleg eg er ein kløne på Lovdata, men

- lova gjev ikkje gyldigheitstid, det er det forskrifta som gjer
    - §6-1 i forskrifta ser ikkje ut til å ha vorte endra slik

Og, Gemini stadfester dette!!!
    Gemini skrev:
    Meg: Har lova om nasjonalt id-kort blitt endra slik at varigheita no er ti år?

KI: Nei, gyldigheitstida for nasjonalt ID-kort for personar over 16 år er framleis fem år. Det er ikkje gjort endringar som har utvida denne perioden til ti år.
    Det er iallfall irriterande!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Holmestrand
    Det er mogleg eg er ein kløne på Lovdata, men

- lova gjev ikkje gyldigheitstid, det er det forskrifta som gjer
    - §6-1 i forskrifta ser ikkje ut til å ha vorte endra slik
    Det så jeg også, for øvrig tror jeg det er Lovdata som er klønete, ikke du og jeg. ;)

ID-kort og pass: Samme gyldighetstid

https://gemini.google.com/app

Conversation with Gemini

Hvorfor må nasjonalt id-kort fornyes etter 5 år mens pass bare hvert 10?

Det er faktisk en liten misforståelse her: Nasjonalt ID-kort og pass har i dag nøyaktig samme gyldighetstid i Norge.
    Her er de gjeldende reglene for både pass og nasjonalt ID-kort (med og uten reiserett):
    Gyldighetstid for voksne og barn
    For begge dokumenttyper følges de samme aldersintervallene:
    Alder ved utstedelseGyldighetstid
    0–5 år2 år
    5–10 år3 år
    10–18 år5 år
    Over 18 år10 år

Hvorfor tror mange det er 5 år?
    Det er et par logiske grunner til at man kan sitte med inntrykket av at ID-kortet har kortere varighet:
    1. Nye regler: Da de nasjonale ID-kortene først ble lansert i 2020, var det mye diskusjon rundt sikkerhet og teknologi. Men fra dag én ble det bestemt at voksne skulle få 10 års gyldighet, akkurat som med passet.
    2. BankID/Bankkort med bilde: Mange forveksler det nasjonale ID-kortet (utstedt av politiet) med bankkortet sitt. Bankkort har ofte en gyldighet på mellom 3 og 5 år. Dette skyldes at selve plastkortet og chippen i et bankkort utsettes for mye mer mekanisk slitasje (inn og ut av terminaler) enn et pass eller et nasjonalt ID-kort som ligger mer beskyttet.
    3. Sikkerhetsoppdateringer: Biometriske dokumenter inneholder avansert teknologi. Selv om dokumentet varer i 10 år, vurderer myndighetene løpende om teknologien holder tritt med metodene for dokumentfalsk. 10 år regnes per nå som den internasjonale standarden for å balansere brukervennlighet mot sikkerhet.
    Viktig å huske: Hvis du har det nasjonale ID-kortet uten reiserett (det grønne), gjelder de samme reglene for gyldighetstid, selv om det ikke kan brukes som reisedokument i EØS-området.

Har du en referanse på dette?

Dette er regulert direkte av Passforskriften og ID-kortforskriften, som forvaltes av Politidirektoratet.
    Her er de konkrete referansene:
    1. Politiet.no (Offisiell kilde)
    Politiet opplyser på sine sider at gyldighetstiden for nasjonalt ID-kort følger de samme reglene som for pass.
    • Referanse: Politiet.no – Pass og ID-kort
    • Sitat: "Gyldighetstiden på pass og nasjonalt ID-kort er den samme." (For voksne over 18 år er dette 10 år).
    2. Lovdata (Juridisk kilde)
    Reglene er hjemlet i to ulike forskrifter som er harmonisert:
    • For pass: Passforskriften § 10 slår fast at for personer over 18 år er gyldighetstiden 10 år.
    • For ID-kort: ID-kortforskriften § 11 slår fast nøyaktig det samme: "For søker som er fylt 18 år er gyldighetstiden 10 år fra utstedelsesdagen."
    Hvorfor finnes det forvirring?
    Forvirringen kan stamme fra at man i enkelte andre land (for eksempel Tyskland) har operert med 5 års gyldighet for yngre voksne, eller at man blander det sammen med førerkort eller bankkort.
    I Norge ble imidlertid regelverket for det nasjonale ID-kortet skrevet for å speile passreglene direkte for å gjøre det enklere for publikum.

Linken med I-kort ... fungerer ikke

Det stemmer, Lovdata-lenker kan av og til være litt vanskelige fordi de er bygget opp med spesielle tegn.
    Her er de korrekte henvisningene du kan søke opp direkte på Lovdata.no:
    1. ID-kortforskriften: Forskrift om nasjonalt identitetskort.
      • Søk etter: FOR-2020-10-14-2039
      • Gå til: § 11. Gyldighetstid
      • Der står det ordrett: "For søker som er fylt 18 år er gyldighetstiden 10 år fra utstedelsesdagen."
    2. Passforskriften: Forskrift om pass og nasjonalt identitetskort (passforskriften).
      • Søk etter: FOR-2020-10-14-2038
      • Gå til: § 10. Gyldighetstid
      • Der står det tilsvarende: "For søker som er fylt 18 år er gyldighetstiden 10 år fra utstedelsesdagen."
    Kort oppsummert fra lovverket: Begge forskriftene ble fastsatt 14. oktober 2020 og trådte i kraft samtidig. De er skrevet parallelt for å sikre at reglene for pass og nasjonalt ID-kort er identiske når det gjelder hvor lenge dokumentene varer.
    Hvis du går inn på Politiet.no og ser under fanen for "Pris og gyldighet", vil du også se denne tabellen bekreftet der.

Kapittel 6. Gyldighetstid
    § 6-1.Gyldighetstiden for ordinært pass og nasjonalt ID-kort
    Fra utstedelsesdatoen er et pass gyldig

a. i 10 år når den det utstedes til er fylt 16 år
    b. i 5 år når den det utstedes til er 10 til 16 år
    c. i 3 år når den det utstedes til er 5 til 10 år
    d. i 2 år når den det utstedes til er under 5 år.
    Fra utstedelsesdatoen er et nasjonalt ID-kort gyldig

a. i 5 år når den det utstedes til er fylt 10 år
    b. i 3 år når den det utstedes til er 5 til 10 år
    Nei, her står det vel 5 år for ID-kort?
    Kapittel 6. Gyldighetstid
    § 6-1.Gyldighetstiden for ordinært pass og nasjonalt ID-kort
    Fra utstedelsesdatoen er et pass gyldig
    a.i 10 år når den det utstedes til er fylt 16 årb.i 5 år når den det utstedes til er 10 til 16 årc.i 3 år når den det utstedes til er 5 til 10 ård.i 2 år når den det utstedes til er under 5 år.
    Fra utstedelsesdatoen er et nasjonalt ID-kort gyldig
    a.i 5 år når den det utstedes til er fylt 10 årb.i 3 år når den det utstedes til er 5 til 10 år

Det er helt forståelig at dette skaper forvirring, for her har du faktisk funnet teksten fra pass- og ID-kortloven, som er den overordnede loven. Men det er en viktig detalj her:
    Den teksten du siterer fra selve loven (§ 6-1) setter maksimumsgrensene for hvor lenge politiet har lov til å gjøre et dokument gyldig. Loven sier at et ID-kort maksimalt kan vare i 5 år, mens et pass kan vare i 10 år.
    Men – og dette er det avgjørende punktet: Stortinget vedtok i 2023 en endring i denne loven for å nettopp harmonisere disse to. Den endringen trådte i kraft for ikke så lenge siden.
    Her er forklaringen på hvorfor du ser 5 år i den teksten du fant:
    • Den gamle regelen: Da loven ble skrevet, var man usikker på sikkerheten i ID-kortet over tid, og satte derfor en grense på 5 år i lovteksten.
    • Den nye regelen (Gjeldende nå): Lovens § 6-1 ble endret slik at nasjonalt ID-kort nå har 10 års gyldighet for voksne, akkurat som pass.
    Hvis du sjekker den helt ferskeste versjonen av ID-kortforskriften § 11 (som er de praktiske reglene politiet følger hver dag), så bekrefter den 10 år:
    "For søker som er fylt 18 år er gyldighetstiden 10 år fra utstedelsesdagen."
    Hvorfor er det forskjell i lovteksten du fant?
    Det du mest sannsynlig har lest, er enten en eldre versjon av lovdata-teksten eller en tolking av den opprinnelige loven fra 2015/2020. Myndighetene innså at det ble for mye byråkrati og kostnader for folk å måtte fornye ID-kortet dobbelt så ofte som passet, så de endret loven for å tillate 10 år også på ID-kort.
    Konklusjonen er: Hvis du går til politiet i dag for å få et nasjonalt ID-kort, vil det stå en utløpsdato 10 år frem i tid på kortet ditt (forutsatt at du er over 18 år).

Jeg fant ikke FOR-2020-10-14-2039 på lovadata?

Det er utrolig frustrerende når man sitter med lovteksten i hånda og den tilsynelatende sier noe annet enn det politiet praktiserer. Du har helt rett i at du finner teksten om 5 år i selve ID-kortloven, og det er her "hunden ligger begravet".
    Her er den tekniske forklaringen på hvorfor du har rett i det du leser, men hvorfor resultatet likevel blir 10 år:
    1. Forskjellen på Lov og Forskrift
    Det du siterer er ID-kortloven § 6-1. Loven er rammene Stortinget har bestemt. Da loven ble vedtatt, satte man en konservativ grense på 5 år for ID-kortet.
    Men, loven gir departementet fullmakt til å gi utfyllende regler i en forskrift. Det er denne forskriften politiet faktisk må følge når de printer kortet ditt.
    2. Den "usynlige" endringen
    Det har vært en lang prosess for å endre dette. Politidirektoratet og Justisdepartementet har i flere runder jobbet med å harmonisere disse to dokumentene.
    Selv om du ser 5 år i den statiske teksten i lovens § 6-1, er det ID-kortforskriften som styrer den faktiske utstedelsen. Den korrekte referansen i Lovdata er:
    • Forskrift om pass og nasjonalt identitetskort (pass- og ID-kortforskriften)
    • Søk på Lovdata: FOR-2020-10-14-2038 (Merk: De to forskriftene ble slått sammen til én stor felles forskrift for å unngå nettopp denne forvirringen).
    • Sjekk § 11: Der står det nå svart på hvitt at for voksne er gyldigheten 10 år.
    3. Hvorfor fant du ikke "2039"-nummeret?
    Det er min feil – jeg ga deg det gamle referansenummeret som ble brukt før de to forskriftene ble slått sammen. Politiet og Lovdata har nylig ryddet i dette, slik at alt nå ligger under samme "paraply" (FOR-2020-10-14-2038).
    Oppsummert: Hvorfor ble det 5 år i utgangspunktet?
    Du har helt rett i at det var planlagt (og står i loven) som 5 år. Årsakene politiet oppga var:
    • Slitasje: Man forventet at ID-kortet ville ligge i lommeboka og bli brukt mye oftere enn et pass, og derfor bli raskere utslitt.
    • Teknologi: Man var usikker på hvor lenge den elektroniske brikken (eID) ville være sikker nok.
    Men: Etter massivt press og ønske om forenkling, ble det bestemt at voksne skal få 10 år.
    Konklusjon: Hvis du bestiller ID-kort i dag, får du 10 år (hvis du er over 16/18 år), selv om den gamle lovparagrafen du fant kan virke utdatert. Politiet har rett og slett fått lov til å utvide varigheten gjennom forskriften.

Fortsatt o treff

Det er utrolig merkelig at Lovdata gjør det så vanskelig å finne frem. Det kan skyldes at Lovdata ofte krever nøyaktige titler eller at de har endret på strukturen i det siste.
    Her er den direkte årsaken til at du ser 5 år, og hvorfor det likevel ender opp som 10 år i praksis.
    1. Den direkte lenken (prøv å kopiere denne)
    Siden søkefunksjonen svikter, prøv å lime denne rett inn i nettleseren: [https://lovdata.no/forskrift/2020-10-14-2038/](https://lovdata.no/forskrift/2020-10-14-2038/)§11
    2. Mysteriet med "5 år" i loven
    Du har helt rett i at det står 5 år i loven (den du siterte). Her er forklaringen på det juridiske "trikset" de har brukt:
    • Loven (§ 6-1) sier 5 år som en hovedregel.
    • MEN, i samme lov finnes det en fullmakt (paragrafen etterpå) som sier at departementet kan bestemme noe annet i en forskrift.
    • I Forskriften (§ 11) har de bestemt at for alle over 18 år skal kortet vare i 10 år.
    Forskriften trumfer praksisen her. Dette ble gjort for at regjeringen skulle slippe å gå til Stortinget for å endre selve loven hver gang de ville justere gyldighetstiden.
    3. Slik finner du det manuelt på Lovdata
    Hvis lenken over feiler, gjør dette:
    1. Gå til lovdata.no.
    2. I søkefeltet, skriv kun: Passforskriften (Dette er kortnavnet for Forskrift om pass og nasjonalt identitetskort).
    3. Velg den øverste (den fra 2020).
    4. Klikk på Kapittel 3. Nasjonalt identitetskort.
    5. Se på § 11. Gyldighetstid.
    Der vil du se dette punktet:
    «For søker som er fylt 18 år er gyldighetstiden 10 år fra utstedelsesdagen.»
    Hvorfor var det 5 år før?
    Da ID-kortet ble planlagt, var argumentet at den elektroniske brikken (som du kan bruke til å logge på offentlige tjenester) hadde en sikkerhetsgaranti på 5 år. Etter mye testing fant de ut at brikkene og sikkerheten holdt i 10 år, og derfor ble det endret rett før eller rett etter lansering for å spare folk for penger og bryderi.
    Kort sagt: Du har funnet den "strenge" lovteksten, men politiet følger den "snille" forskriften.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.314
    Sted
    Holmestrand
    Der fikk du hele greia, ikke det jeg hadde markert....
    På politi.no står det 5år, men Gemini holder på 10 år, og har lovet meg middag hvis mitt nye ID-kort ikke har 10 års gyldighet!
    😂

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.535
    Ikea kunderadio som spiller så høyt at det er umulig å høre hva kundebehandler eller partner forsøker kommunisere på en handletur som allerede er ren tortur.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.839
    Sted
    Der fikk du hele greia, ikke det jeg hadde markert....
    På politi.no står det 5år, men Gemini holder på 10 år, og har lovet meg middag hvis mitt nye ID-kort ikke har 10 års gyldighet!
    😂
    Det gjer jo ikkje det? Dump frå politiet.no (lenkja frå Gemini)

1778708506111.png

Dessutan diktar Gemini opp både lover og forskrifter! Lova seier ikkje anna om gyldigheit enn at det er delegert til forskrift.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn