Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nye BankID på mobilen - noe så krøkkete å få opp og bruke, og nå får jeg ikke brukt den gamle gode kodegeratoren, tilsynelatede (n)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.564
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt om kodegeneretor jeg. Bankid er som det har vært på mobilen , var knot å få det opp for X år siden ,men siden har det funket, hva er problemet nå?er det smittsomt?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Holmestrand
    Nye BankID på mobilen - noe så krøkkete å få opp og bruke, og nå får jeg ikke brukt den gamle gode kodegeratoren, tilsynelatede (n)
    Nye BankID på mobilen?
    Når kom den?

Tenker du på "BankID" eller "BankID på mobil"?
    For øvrig genial navning for 2 forskejllige app-er som begge kjører på mobi.
    😂
    "BankID på mobil" er faset ut (sept 2024) )og vil fungere så lenge sertifikatet er gyldig,
    da må man oppdatere til "BankID".
    Som etter min erfaring fungerer ypperlig, og har gjort det siden jeg fikk den - en gang i -24?
    Kodebrikke skal man fortsatt kunne få.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.229
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Litt usikker hva som skjer med bankid fremover når de krever pass eller nasjonal id for å identifisere seg...
    Mange som faller av da

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Holmestrand
    Litt usikker hva som skjer med bankid fremover når de krever pass eller nasjonal id for å identifisere seg...
    Mange som faller av da
    Du MÅ ha pass eller nasjonalt ID-kort for å aktivere BankID. Ingen vei rundt, hvis du ikke vil møte opp i banken da. Men du må fortsatt ha en eller annen form for ID. Førerkort feks.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har aldri hørt om kodegeneretor jeg. Bankid er som det har vært på mobilen , var knot å få det opp for X år siden ,men siden har det funket, hva er problemet nå?er det smittsomt?
    Brukte BankID appn på mobilen inntil ca et år siden men gikk tilbake til kodebrikken/kodegenerator. I det siste har banken min (BN Bank) begynt å mase at jeg må bruke mobilen så da oppdaterte jeg bankID på mobilen med masse styr om skanning av pass mm og nå føler jeg at den har tatt over styringa, og føler ikke dette er det spor sikrere... Selv er jeg bit fikler og tenker mange vil slite med denne BankID appn.

Trodde problemet nå var at man sendte ut kodebrikker i posten og at dette var usikkert og at de ville ha folk til å bruke BankID på mobil ?

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.229
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du MÅ ha pass eller nasjonalt ID-kort for å aktivere BankID. Ingen vei rundt, hvis du ikke vil møte opp i banken da. Men du må fortsatt ha en eller annen form for ID. Førerkort feks.
    Hvis banken har noe kontor man kan møte opp på da.. det er ganske mange som ikke har pass eller nasjonal id, kult å bli låst ute fra samfunnet og pengene sine...
    Helt utrolig hvor sikkert dette liksom skal være. Hvis man har brukt bankid i 10år og du aldri har klagd på at noen har tømt kontoen din så er vel sannsynligheten stor for at du er deg og bankiden er knyttet til rett person

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.825
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Mange som faller av da
    Kanskje ein del, men bankane har jo allereie stramma godt inn for å sikra at bankkto i utgangspunktet må legitimerast. Dessutan at ID-kortet etter kvart tek over for bankkort og førarkort som standard-legitimering.

Eg tykkjer nasjonalt ID-kort jamt er ein god idé, men det kunne godt vore litt billigare, og eg lurer på om det å fornya kvart femte år kjem til å verta mykje styr.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Holmestrand
    Brukte BankID appn på mobilen inntil ca et år siden men gikk tilbake til kodebrikken/kodegenerator. I det siste har banken min (BN Bank) begynt å mase at jeg må bruke mobilen så da oppdaterte jeg bankID på mobilen med masse styr om skanning av pass mm og nå føler jeg at den har tatt over styringa, og føler ikke dette er det spor sikrere... Selv er jeg bit fikler og tenker mange vil slite med denne BankID appn.

Trodde problemet nå var at man sendte ut kodebrikker i posten og at dette var usikkert og at de ville ha folk til å bruke BankID på mobil ?

"BankID på mobil" er faset ut.
    Det er BankID som gjelder.
    BankID kjører på mobilen men heter ikke "BankID på mobil" i motsetning til "BankID på mobil" ...
    😂

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Holmestrand
    Kanskje ein del, men bankane har jo allereie stramma godt inn for å sikra at bankkto i utgangspunktet må legitimerast. Dessutan at ID-kortet etter kvart tek over for bankkort og førarkort som standard-legitimering.

Eg tykkjer nasjonalt ID-kort jamt er ein god idé, men det kunne godt vore litt billigare, og eg lurer på om det å fornya kvart femte år kjem til å verta mykje styr.
    .... og hvorfor kan passet legitmere deg i 10år, mens nasjonalt ID-kort bare i 5år?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    "BankID på mobil" er faset ut.
    Det er BankID som gjelder.
    BankID kjører på mobilen men heter ikke "BankID på mobil" i motsetning til "BankID på mobil" ...
    😂
    Klar over at appn heter BankID. Det har den vel altid hett, og den jeg har brukt. På mobil beskriver bare at jeg kjører appen på mobilen. For morro skyld ser jeg at jeg og kan kjører appen på nettbrettet mitt. Da blir det vel " BankID på Lenovo nettbrett" 😀

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    15.487
    Sted
    Oslo
    Har nettopp kjøpt meg "dumb" phone.
    Kun samtaler og SMS
    På kvitteringen stod det "Senior phone"
    Funker fint for meg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Holmestrand
    Har nettopp kjøpt meg "dumb" phone.
    Kun samtaler og SMS
    På kvitteringen stod det "Senior phone"
    Funker fint for meg
    Skal altså ikke kommuisere med noen født i dette årtusen?
    Skjønner at telefon, SMS og ikke minst epost er håpløst foreldet for disse moderne menneskene?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn