Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.917
    Sted
    Market Snodsbury
    Bruk av fjernlys
    Blir daglig blendet, virker som om enten folk stoler for mye på "fjernlysassistenten" som funker dårlig, eller at det er for innviklet å skru av fjernlysene på mange biler.
    Sjukt irriterende og farlig, spesielt nå, den mørkeste tiden og stort sett ingen snø
    Einig. Tidvis livsfarleg, også, om det går fotgjengarar langs vegen. Dessutan; det verkar på meg som om fjernlysa vert stadig sterkare. Eller kanskje augo mine omstiller seg tregare mellom lyst og mørkt etter kvart som eg har vorte eldre? Burde eg eta meir gulrøter?

Elles liker eg godt at andre køyrer med fjernlys når eg køyrer på mørk, smal og svingete veg. Då er det lettare å sjå møtande bilar rundt ein sving. Føresetnaden er altså at dei blendar ned.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.895
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et av problemene er disse nye LED-llysene som har en svært smal og kontrollert stråle, som avhengig av underlaget ofte virker mer som "fjernlys".. jeg blir sjøl "blinket" til, da noen tror at jeg har på fjernlys.... Et større problem etter at maxlysgrensen ble opphevet er alle de som fyller hele fronten med lyskastere, for så "å glemme" å dimme..... inkludert lastebiler og trailere med 15-20 lyskastere på taket....
    Uten at jeg vet det, så har vel de aller fleste biler en dimmerspake ved rattet?????

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.783
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Yrkessjåfører og de med 1000metere opplever i allefall jeg som de flinkeste
    Men naf har jo uttalt at dette er ikke noe problem og man skal bare se ut i grøfta

Tatt opp også nå nylig

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Sølvbyen
    Bruk av fjernlys
    Blir daglig blendet, virker som om enten folk stoler for mye på "fjernlysassistenten" som funker dårlig, eller at det er for innviklet å skru av fjernlysene på mange biler.
    Sjukt irriterende og farlig, spesielt nå, den mørkeste tiden og stort sett ingen snø
    Jeg har irritert meg sykt mye over akkurat det samme i lang tid nå, og særlig nå i det siste som det har vært mørkt og regnet nesten konstant. Ikke bare virker det som mange rett og slett bare kjører med fjernlysene på konstant, men lysene på nye biler er så kritthvitt og skarpt at det mange ganger føles verre enn fjernlysene på eldre biler.

I tillegg samler det seg ofte mange små regndråper på bilvinduene nå om dagen, som fanger opp det sterke lyset og gjør det enda vanskeligere å se i mørket. Jeg skjønner ikke hvordan bilprodusentene kan ha fått disse lyktene typegodkjent her i Norge. De skaper rett og slett farlige situasjoner på daglig basis.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.956
    Torget vurderinger
    1
    Kan av og til lura på om dette er eit kalibreringsspursmål? Eg bruker fjernljosassistenten på ID5-en med matrix-ljos og dei ser ut til å fungera sværet bra. og det er tudeleg at dei lyser på båe sider av møtande bilar utan at folk blenkjer.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Sølvbyen
    Usikker på om det bare er èn ting også egentlig. Det er ingen tvil om at flere bare kjører med fjernlysene på uten og skru dem av når de møter biler, og iallfall ikke før man skrur på sine egne så de også blir blendet. Hendte meg på vei hjem istad når jeg møtte en bil i en sving. Og like før det hadde jeg en Tesla (?) bak meg på landeveien som helt tydelig satte på fjernlysene selv om den bare lå et lite stykke bak meg, og det hendte to ganger. Ikke blunking, men helt tydelig at fjernlysene ble skrudd på og at vedkommende bare lå bak meg og kjørte med dem på.

Men mange nye biler er også ganske høye og har lyktene høyt plassert i grillen, og for meg som kjører en vanlig, lav personbil kommer de da akkurat i øyehøyde. Ser også mange biler med typisk ett lys som peker oppover, så kan godt være kalibreringsfeil også sikkert. Jeg vet bare at det begynner å bli plagsomt for min del, og syns det er merkelig hvis ikke flere reagerer på det.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.895
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et problem med dette er at varierende underlag, - dvs bilens vinkel ift "horisontalen" får feks LED nærlys til fortone seg som fjernlys for møtende....
    feks hvis det er en liten bakketopp, forhøyning. fartsdumper etc etc... jeg blir ofte blinket til i slike siituasjoner, hvor møtende tror jeg kjører med fjernlys...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Sølvbyen
    ^Ja, det er en ting som plager meg veldig ofte faktisk. Og det får meg til å lure litt på hvor gjennomtenkt det var å putte sånne lys i personbiler som skal kjøre på alle slags veier.

vsk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Antall liker
    48
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Og bedre blir det jo ikke av at "alle" Tesla 3 og Y har minst én feiljustert lampe.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.809
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Eg har kapitulert, og bruker kniv/saks på nær all plastforpakning. Største problemet er små «blisterpacks» av tjukk plast og med robust samanliming: vinkelslipar er freistande.
    Samme her, det blir saks på stort sett alt. Verst er det med pakninger som er tenkt en åpne/lukke funksjon, en del typer pålegg for eksempel. Helt sjanseløst, så det klippes og innholdet må oppbevares i noe annet for ikke å tørke inn. 🙄

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn