Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.974
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg fikk tak i øks på Maxbo, forresten. Der hadde de bra utvalg, så de kan jeg anbefale.

IMG_5544.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.755
    Sted
    Market Snodsbury
    Min (vår) julestemning er avhengig av en lang forventning, der det gjelder å holde igjen på godene før det virkelig er jul. Det gjelder julemat, julemusikk og julepynt.
    Resultatet er av folk hiver ut juletreet 2.juledag. Da har jula egentlig bare såvidt begynt. Hvis man er ikke-religøs kan man feire det som solsnu, som er 21.desember.
    Og man hilser ikke God Jul før det er Jul
    Eg har sans for advent som ei lang, avmålt lilla markering, med planmessige førebuingar. Ikkje som fire veker med tiltakande jolefeiring. Faktisk kan advent godt vera litt kjip og asketisk.

(For min del passar det også å eta medisterkaker og raudkål. Eg veit mange ser det som jolemat, men fordi vi aldri et det i jola, passar det fint i advent. Evt. smalahove når det passar seg slik: svigermor insisterer på at det er reste- og kvardagsmat).

Spot on med å halda att.

Eg trur mange er livredde for å ikkje få «stemning», og sjølvmedisinerer med den mest tacky, syntetiske, kitsj-aktige joledriten dei kan finna, utan å skjøna at det er der problemet ligg.

Det er nokre parallellar til dynamikk og «loudness wars» her eg ikkje orkar å skriva heilt ut, men eg tykkjer jolekvelden skal koma som ein smell, som noko brått og dramatisk annleis.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.974
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg har sikkert mye kitsch-aktig juledrit selv, men har begynt å begrense meg litt i de senere år og ikke dra mer i hus hvis ikke jeg syns det er virkelig fint.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.987
    Sted
    Oslo
    Noen burde kjøre en kampanje og få disse ordene opp på plakater og billboards nå i førjulstiden.
    Jul er glorete sa min veldig amerikansk inspirerte nabo for 50 år siden og plasserte en 2 meter høy oppblåsbar nisse i innkjørselen.
    De fleste tok det som en god ironisk spøk dengang.
    Nå løper alle til Europris og Nille og Jula og kjøper nøyaktig det samme, overhodet uten ironisk mening

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.974
    Sted
    Sølvbyen
    Jul er glorete sa min veldig amerikansk inspirerte nabo for 50 år siden og plasserte en 2 meter høy oppblåsbar nisse i innkjørselen.
    De fleste tok det som en god ironisk spøk dengang.
    Nå løper alle til Europris og Nille og Jula og kjøper nøyaktig det samme, overhodet uten ironisk mening
    Jeg er litt delt, siden jeg er oppvokst med typisk Disneyfisert jul, men allikevel er gammel nok til å huske jula før den ble så ekstremt kommersialisert som den er nå. Det er mye som er koselig og fint, men det er ganske mye som er nettopp "tacky, syntetisk, kitsch-aktig juledrit" også. Veldig mye plastikk og glorete LED-lys som går på batteri, og schtøgge nisser som ser mer ut som slemme onkler enn snille gaveutdelere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn