Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Salt knoke er helt greit i lys lapskaus.. eller en røkt knoke og en pose salt fåre eller lammekjøtt... kommer litt an på hvor stor porsjon man lager..
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Oslo
    Mye lapskaus her for tiden.
    Fun fact: norske sjøfolk brakte med seg skikken med lapskaus til Liverpool, på engelsk lobscous,
    Den retten ble meget populær, og er årsaken til at Liverpudlians også kalles scousers.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.907
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Lobscous er egentlig en patent fra den engelske marinen…

    Johan-Kr
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Når flyselskap ikke gidder å informere om at flyet du har billett til er kansellert.
    De skal informere meg! Skal ikke være nødvendig at jeg må spørre dem....

    Hadde selvsagt sjekka opp på forholdn og ordna alternativt flyselskap, men alikevel! Dette er for dårlig kundeservice.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.014
    Sted
    Kongsberg
    Disse satans reisebookingselskapene som kun skal flå folk på de mest intrikate måter. Wizz air kansellerte en flight og da skulle liksom kiwi.com ha 6000 kroner for å endre billetten til dagen etter "fordi jeg ikke hadde betalt for premium service"...
    Etter knallhard insistering fra min side og en halvtime på telefonen viste det seg at det " gikk visst allikevel"..
    Siste gang jeg bruker slike søppelfirma.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Trailersjåfører som snegler seg oppover bakkene, - som forsåvidt er forståelig, for deretter å trø på alt hva remmer og tøy kan holde i nedoverbakker, slik at det er skvatt umulig å komme forbi før neste høydeparti....:mad:
    Bobilturister, - aka Blomstertellere, som lunter avgårde i 60-65 i 80-90 soner, og 30-40 i lavere fartsområder....:mad:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bare vent til bobilene blir elektriske, da skal du se at de i tillegg får rekkeviddeangst og enda lavere fart 😂
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Trailersjåfører som snegler seg oppover bakkene, - som forsåvidt er forståelig, for deretter å trø på alt hva remmer og tøy kan holde i nedoverbakker, slik at det er skvatt umulig å komme forbi før neste høydeparti....:mad:
    Bobilturister, - aka Blomstertellere, som lunter avgårde i 60-65 i 80-90 soner, og 30-40 i lavere fartsområder....:mad:
    Eg høyrer du vil ha dyrare transport?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    At det legges inn kun en link i et innlegg, uten noen som helst forklaring eller kommentar. 🤨

    Til opplysning så trykker ikke jeg på en link uten at den er over et visst nivå interessant, og kun en link er som oftest ikke interessant i det hele tatt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Elbiler som skal "slipstreame" for å spare strøm. Ikke gøy å ha en to tonns batteribil 5 m fra hekken i 80 eller på motorvei i 100 km/t. En "bremsetest" får de fort på andre tanker. 😂
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så høyeste tillate hastighet for lastebiler skal være hva enn de klarer å holde oppover?
    At det går tregt i oppoverbakke er forståelig, - noe jeg også skrev og du sikkert forsto... det er oppførselen på flatmark og særlig i nedoverbakke som tildels er kritikkverdig. Det gjelder forsåvidt også alle andre som kjører som om "det er min vei".......
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hehe, er det kritikkverdig at de ikke slipper deg forbi? Dakar. Sjåfører har også et liv, de vil levere varene sine og hjem. Når det er flatt og nedover vil man selvsagt ligge på sperra.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og lage lange køer bakover av lettere og raskere kjøredoninger som da ikke kommer forbi over flere mil.... jau, jau.. du er en artig kverulant...:cool:
    God trafikkflyt er avhengig at alle bidrar til å opprettholde den flyten,,, det skjer ikke om noen anser veien som sin egen...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.907
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, er det kritikkverdig at de ikke slipper deg forbi? Dakar. Sjåfører har også et liv, de vil levere varene sine og hjem. Når det er flatt og nedover vil man selvsagt ligge på sperra.
    Du har tydeligvis ikke hørt om veitrafikklovens §3.

    Jeg jobber i byggebransjen, og vi har kontor i Ballangen. I går hadde jeg et tilfelle, der jeg fikk en tur til Narvik for å hente noe materiell til ett av snekkerlagene som bygger hytte i Efjord.

    Vel kommet til Narvik, og tar igjen en rekke på 4 biler i 80-sonen i Saltvik. Først en bobil, så et par personbiler og så en trailer. Bobilen lå konsekvent mellom 50 og 60.

    Veien er svingete og en god del trafikk, så ikke så enkelt å komme forbi, men når vi nådde rundkjøringa i Ballangen, en strekning på 14km med om lag halvparten 80 og resten 60, var de to personbilene kommet forbi, slik at det bare var traileren bak bobilen.

    Jeg stoppet på bensinstasjonen for å tømme tanken og kjøpe noe å drikke, før jeg fortsatte. Litt kø, så det tok en stund.

    Jeg kjørte videre mot Efjord for å levere materiellet. Fra bensinstasjonen og til den nordligste brua i Efjord, der jeg skulle ta av fra E6, er det 20km. Mest 80-sone, men mye svinger og mye trafikk nå. Når jeg begynte å nærme meg brua ser jeg mye biler foran meg, og det høver seg slik at når jeg tar igjen køen, så ser jeg hele rekka som svinger mot venstre og kjører over brua. Bobilen først, 3-4 trailere og 20-25 personbiler.

    Er det noen personer som trenger en stor, tørr furukongle opp i toeren, så er det den bobilsjåføren. Det er en total mangel på respekt for andres tid. Og mangel på respekt for andre sjåførers tid, som gjerne skal få levert varene og komme seg hjem før de må stoppe pga hviletid.

    Hvis vedkommende hadde stoppet noen sted, så skulle en av de sjåførene som kom etter, stoppet og slitt av speilene på bobilen, med følgende beskjed "Disse trenger du ikke - du bruke de fan ikke"

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Men her var jo irritasjonen over at lastebilen ikke fortsatte å kjøre sent. Når en stressa yrkessjåfør kommer seg opp en bakke så har jeg full forståelse for at han legger seg i 80-89. De vil jo gjerne frem de også. Man kan ikke forlange at de frivillig skal være rundingsbøye på flatmark å påberope seg paragraf 3
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring etter år med pendling i Nord Norge er at norske vogntogsjåfører slipper deg forbi ved første anledning. De er virkelig gentlemen i trafikken.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.907
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke vogntog- og lastebilsjåfører som er det største problemet. De har stort sett rikelig med gamp, og kjører gjerne ørlite over fartsgrensa.

    Unntakene jeg ser som sliter og godt kunne trengt dobbelt så mye motor er bilene fra Norsk Stål i Harstad, fullastet med armering og bjelker til et eller annet byggeprosjekt samt biler med betongelementer. Disse kan ikke godt stoppe i bunnen av en bakke, heller - de trenger alt de har av fart.

    Verstingene er turister som ikke er vant med bakker og svinger. De har motor nok, men tør ikke stå på.

    Det er helt greit om en har lite motor, ikke ønsker/vil kjøre så fort som fartsgrensa sier, eller om du kjører bobil og er redd for at innholdet av kjøkkenskapene skal havne på gulvet. Men om en vil kjøre 20km under fartsgrensa, så får en slippe andre forbi.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Elbiler som skal "slipstreame" for å spare strøm. Ikke gøy å ha en to tonns batteribil 5 m fra hekken i 80 eller på motorvei i 100 km/t. En "bremsetest" får de fort på andre tanker. 😂
    Gjør folk virkelig det? I såfall burde onkel/tante politi sett det og tatt lappen fra de umiddelbart.

    Ellers tror jeg at mange fler folk i nyere biler bruker adaptiv cruisecontrol. Burde vært påbudt å bruke.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fluer, knott, mygg, klegg. Spesielt når man er langt til skogs og har glemt å ta med insektmidddel…..
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sinker i trafikken som kjører 10- 20 under fartsgrensen, som til alt overmål likevel må bremse før hver eneste sving. Bremsing i forkant av svinger er tydeligvis en naturlov - uansett hastighet. Samme med de som stopper før en rundkjøring for å orientere seg- noe de kunne gjort på forhånd. Da hadde de sett at det var bare å kjøre, uten å stoppe. De samme har også en pitstop midt i rundkjøringen, bruker evigheter på å få opp farten etter rundkjøringen òg kjører aldri raskere enn 78 i 90 sone med midtdeler. Bremsing i svært god tid før de skal inn i et sidefelt for å ta av, er en selvfølge.

    I bunn og grunn; alle som ikke tar hensyn til at andre har et mål med å befinne seg på veien; komme seg fra a til b uten unødvendige forsinkelser.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det faktisk mye vanskeligere å orientere seg når man er ukjent enn når man bare vet hvor man skal... å lese kart eller GPS samtidig som man kjører er heller ikke helt greit. Jeg har forøvrig sjøl kjørt feil nord for Nice og havna nesten i Monaco før jeg kom av og fikk snudd, og fra nordøst i Spania og inn i Frankrike sendte GPS-en oss på en 3-4 mil rundtur i snirklete ingenmannsland, mens det viste seg at vi kunne kjørt ei knapp mil rett fram på den hovedveien vi lå på....
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det faktisk mye vanskeligere å orientere seg når man er ukjent enn når man bare vet hvor man skal... å lese kart eller GPS samtidig som man kjører er heller ikke helt greit. Jeg har forøvrig sjøl kjørt feil nord for Nice og havna nesten i Monaco før jeg kom av og fikk snudd, og fra nordøst i Spania og inn i Frankrike sendte GPS-en oss på en 3-4 mil rundtur i ingenmannsland, mens det viste seg at vi kunne kjørt ei knapp mil rett fram på den hovedveien vi lå på....
    Her i Trøndelag er de innfødte vel så ille som de eventuelt ukjente. Maks tre biler over på grønt lys, fordi det visstnok er umulig å tenke seg til at andre enn deg selv gjerne vil komme seg over. Kommer det en sving på på motorvei- 600 meter fram, har det selvsagt ingen hensikt å ligge i 90 i tiden før denne uhyre farlige svingen. Midt i rundkjøring er det selvsagt helt påkrevet og nærmest stanse, for deretter å akselerere som en potetsekk i oppoverbakke. Null til 67 går unna i lynets hastighet- trenger knapt 700- 800 meter for å oppnå denne overlydshastigheten. Før neste sving påkrever bremsing- I 90- sone. Med midtdeler.

    Skulle vært skuddpremie på slikt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder hastighet på vogntog og personbiler så er speedometer på vogntogene rimelig korrekte mens for personbiler vises det jevnt over for lite,spesielt ved høyere hastigheter.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Gjør folk virkelig det? I såfall burde onkel/tante politi sett det og tatt lappen fra de umiddelbart.

    Ellers tror jeg at mange fler folk i nyere biler bruker adaptiv cruisecontrol. Burde vært påbudt å bruke.
    Neppe, de klarer jo ikke engang å koble telefonen til handsfree funksjonen i bilen. Senest i går så jeg en Porsche Taycan der sjåføren holdt telefonen til øret. Hvor jævla vanskelig kan det være?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.114
    Neppe, de klarer jo ikke engang å koble telefonen til handsfree funksjonen i bilen. Senest i går så jeg en Porsche Taycan der sjåføren holdt telefonen til øret. Hvor jævla vanskelig kan det være?
    Irriterer meg at straffen for å bruke mob tlf mens man kjører ikke er på mer enn usle 7400,- + 3 prikker. Skulle vært det samme som for promillekjøring. Minst.
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Neppe, de klarer jo ikke engang å koble telefonen til handsfree funksjonen i bilen. Senest i går så jeg en Porsche Taycan der sjåføren holdt telefonen til øret. Hvor jævla vanskelig kan det være?
    Dette har jeg også undret meg over, veldig mange med relativt nye biler holder telefonen opp til øret. Selv med min 16 år gamle bil, med sikkert over 20 år gammel teknologi, går dette automatisk etter førstegangs sammenkobling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn