Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Velkjent problem... mange er så høye på seg selv og sin store, nye, fine bil at det trumfer alt annet... Det verste er at det ikke er fleip. Kjenner et par tre av den sorten, selv i mitt ikke så veldig store lokalmiljø....
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    ... da er det kanskje ikke så rart at mange ikke vet hvor blinklysbryteren er.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Inderne har utrolig mye god vegetarmat. Selv er jeg veldig glad i dal. 🤗
    Det er en del krydderblandinger i det indiske kjøkkenet som får det meste til å smake bra. Elsker indisk, men blir vanligvis kylling, og vegetar bare unntaksvis. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Irriterer meg at straffen for å bruke mob tlf mens man kjører ikke er på mer enn usle 7400,- + 3 prikker. Skulle vært det samme som for promillekjøring. Minst.

    Joda, men betjening av disse trykkskjermene som er i enkelte biler for tiden er minst like trafikkfarlig som å fikle med telefonen. Forstår ikke at det er tillatt....
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Joda, men betjening av disse trykkskjermene som er i enkelte biler for tiden er minst like trafikkfarlig som å fikle med telefonen. Forstår ikke at det er tillatt....
    Fjong og moderne. Kommer ikke noen vei uten en app.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største problemet er når produsentene velger å plassere styringen av basisfunksjoner som vindusviskerregulering, klimaanlegg osv som en skjermfunksjon. Denne pesten brer om seg, også.

    Fysiske knapper er undervurdert.

    Johan-Kr
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Glad jeg har alt sånt som knapper og brytere. Litt gammeldags på en 2021 modell bil, men det funker.

    Tesla 3 er jo helt krise på dette området synes jeg. Prøv å kjøre en sånn med hansker på…
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Glad jeg har alt sånt som knapper og brytere. Litt gammeldags på en 2021 modell bil, men det funker.

    Tesla 3 er jo helt krise på dette området synes jeg. Prøv å kjøre en sånn med hansker på…
    Man må bare velge riktige hansker.

    1657779528855.png
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Joda, men betjening av disse trykkskjermene som er i enkelte biler for tiden er minst like trafikkfarlig som å fikle med telefonen. Forstår ikke at det er tillatt....
    Men du har jo lov til å fikle med telefonen når den er fastmontert, altså i en holder. Alle disse skjermene er jo også fastmonterte og ikke håndholdte.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Glad jeg har alt sånt som knapper og brytere. Litt gammeldags på en 2021 modell bil, men det funker.

    Tesla 3 er jo helt krise på dette området synes jeg. Prøv å kjøre en sånn med hansker på…
    Hvorfor skal du kjøre med hansker? Bilen forvarmer jo. Og hvorfor skal man egentlig styre så mye på skjermen, jeg har klimaanlegget på 20 grader og auto hele året, trykker aldri på det. Spilleliste velges når man tar avgårde. Dette er vel nok et problem som er størst for de som ikke er berørt.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Bruk av touchskjerm i bilen

    Mange nye biler har store touchskjermer der du kan styre funksjoner i bilen og også koble til mobiltelefonen. Det er ulovlig å bruke touchskjermen i bilen på en måte som gjør at du tar oppmerksomheten vekk fra kjøringen og skaper trafikkfarlige situasjoner. Bruk av touchskjermen er ikke omfattet av forskriften om håndholdt mobiltelefon, men reguleres av den alminnelige aktsomhetsnormen i vegtrafikklovens § 3.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Mer om det samme:


    Trafikkforskere vil derfor se på to X-faktorer. Den ene handler om pandemien og eventuelle ettervirkninger av covid; sosiale og eventuelle medisinske. Den andre om den teknologiske utviklingen av biler, og i hvilken grad estetiske og praktiske utforminger av førermiljøet kan påvirke sjåførens oppmerksomhet.

    Særlig gjelder det digitale menyer som førere i moderne biler må operere under kjøring. Mens bruk av håndholdt mobiltelefon er blitt forbudt fordi det kan stjele oppmerksomhet i fatale sekunder, er sjåføren prisgitt en berøringsskjerm, gjerne plassert til høyre for rattet. Uvegerlig vil sjåførens blikk forflyttes fra veien når skjermen skal betjenes. Også det kan stjele oppmerksomhet i et avgjørende øyeblikk.





    Den første Tesla Model 3 jeg så kom midt i veien og sjåføren var åpenbart opptatt med et eller annet midt på dashbordet....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder trailere så er grunnen til at de gjerne holder høy fart ned bakker er at når de står i fri, "triller", så slår ikke sperra inn og de kan "magasinere" hastighet, ( energi ) som brukes for å komme opp neste bakke med et minimum av dieselforbruk. Må traileren stoppe i bunnen av en bakke går det faktisk veldig mange liter ekstra diesel for å komme opp bakken. Vi ønsker jo alle at vi skal få varene våre levert for så lite penger som mulig, og med dagens dieselpriser er dette faktisk av stor betydning. Vær klar over at som oftest er sjåføren av traileren kjent i området da han gjerne har kjørt der tidligere så han vet hva som venter rundt neste sving.
    Ha også i bakhodet at de utenlandske trailerne kjører på mye billigere diesel enn hva de norske gjør, og sjåførene har så liten betaling at det knapt kan kalles "lønn"!

    Et annet irrtasjonsmoment er de, alt for mange, som ikke er i stand til å lese skilt. Eks. på alle bensinstasjoner er det et område der det er strengt forbudt å parkere. Midt i dette området står det en lav metallkasse som brukes når drivstofftankene skal etterfylles. dette kan skje når som helst i løpet av døgnets 24 timer. Stasjonen behøver ikke en gang være åpen! Dette området er tydelig og klart merket med "PARKERING FORBUDT!" Men er "hodeløse" bilister er selvsagt ikke i stand til å forstå dette og parkerer der stadig vekk, flere står der også og røyker mens bensin blir fyllt på tankene. Flytte seg når det blir gitt beskjed om at det står skilt med "RØYKING FORBUDT" der er også vanskelig. ALt for mange "dumme" mennesker har førerkort.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har sagt det før : motorsykler, jo mer bråkete jo verre.
    Hvor liten kuk har du når du må kompensere SÅ mye ?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.239
    Antall liker
    5.193
    Kapasitiv touch er mest irriterende på komfyrer/koketopper. Kommer det vann på dem funker de ikke, og hvis man setter noe på dem begynner koketoppen å pipe og styre og alt blir bare tull. Har enda ikke opplevd et touchpanel på en koketopp som ikke er irriterende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kapasitiv touch er mest irriterende på komfyrer/koketopper. Kommer det vann på dem funker de ikke, og hvis man setter noe på dem begynner koketoppen å pipe og styre og alt blir bare tull. Har enda ikke opplevd et touchpanel på en koketopp som ikke er irriterende.
    Er så veldig enig i dette. Skulle ønske det kom et EU direktiv som forbyr touchbetjening på koketopper og alt annet enn telefoner og nettbrett. Av hensyn til menneskehetens ve og vel f.eks.

    Har også et horn i siden til induksjon, selv om det funker greit til mye. Problemet med vanlige induksjonstopper er at de bare varmer opp et lite område under stekepannen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Skjønner ikke at dere har problemer med det? På min Siemens platetopp er det aldri problemer. Ja, hvis det kommer vann på så virker de ikke, men det er jo bare å tørke av vannet så virker de igjen med en gang? Sånn er det på min.
    Min er 90 cm bred, og jeg har keramisk benkeplate som tåler opp til 2500°, så det er bare å sette evt kasseroller rett på benkeplaten. Ingen grunn til å sette dem over touchknappene på platetoppen. Og skulle man gjøre det er det jo bare å flytte det så virker knappene igjen. Jeg ser ærlig talt ikke problemet.

    Da venter jeg heller på et EU-direktiv som forbyr touchskjermer i biler. De er jo direkte livsfarlige. Men det skjer nok aldri.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    "Jeg har en high end koketopp på 90 cm, så jeg ser ikke problemet". ;)

    Problemet er at man ofte søler litt vann og sånn når man lager mat, og at det lett blir noe over der de knappene er også. Eller bare at man blir fuktig på fingrene fordi man legger kuttede grønnsaker i en kjele eller panne, før man skal justere temperaturen med touch knappene. Skal ikke så mye til.

    Men mest av alt for min del er det kanskje at man må trykke seg trinnvis opp eller ned, istedenfor å kunne vri på en fysisk bryter. Mest det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    "Jeg har en high end koketopp på 90 cm, så jeg ser ikke problemet". ;)

    Problemet er at man ofte søler litt vann og sånn når man lager mat, og at det lett blir noe over der de knappene er også. Eller bare at man blir fuktig på fingrene fordi man legger kuttede grønnsaker i en kjele eller panne, før man skal justere temperaturen med touch knappene. Skal ikke så mye til.
    Jeg har hatt denne koketoppen i 8 år nå (det er ikke en "high-end" koketopp, men det er ikke av de billigste) og har aldri opplevd at det skal være noe problem. Vann på område der knappene er? Tørk det bort (knappene virker umiddelbart). Fukt på fingrene? Tørk hendene - du har vel uansett en gryteklut eller en håndduk der du lager mat. Masse trykking for rett varme? Ja, her er jo toppene designet forskjellig. På min er det glidefelt. Legg fingeren på feltet og gli i feltet til rett styrke. Ingen trykking. Utrolig enkelt og effektivt.

    Men det er nå min opplevelse av det, andre opplever det tydeligvis annerledes.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har hatt denne koketoppen i 8 år nå (det er ikke en "high-end" koketopp, men det er ikke av de billigste) og har aldri opplevd at det skal være noe problem. Vann på område der knappene er? Tørk det bort (knappene virker umiddelbart). Fukt på fingrene? Tørk hendene - du har vel uansett en gryteklut eller en håndduk der du lager mat. Masse trykking for rett varme? Ja, her er jo toppene designet forskjellig. På min er det glidefelt. Legg fingeren på feltet og gli i feltet til rett styrke. Ingen trykking. Utrolig enkelt og effektivt.

    Men det er nå min opplevelse av det, andre opplever det tydeligvis annerledes.
    Jeg vet jo hvordan man vasker seg på hendene og tørker seg etterpå og sånn, det er ikke det. Også hvordan man tørker vekk ting, men det som ofte skjer da hvis man kommer borti betjeningspanelet er at hele koketoppen kan skru seg helt av. Så må man tørke, skru på igjen, og stille inn varmen på de platene man bruker en gang til. Og ingen glidebrytere her, det er trinnvis trykking halve steg fra hvert nivå.

    Vi opplever det nok annerledes ja, sånn er det bare. Skulle gjerne hatt store brytere man kan vri på, med tydelig mekanisk motstand og tyngde i betjeningen. En litt mer taktil opplevelse.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du konstant søler på knappene og kommer borti dem, så er det på grunn av måten du gjør ting på. Forsetter du som du alltid har gjort vil du alltid irritere deg over dette. Løsningen er å endre måten du gjør de tingene som fører til irritasjon, hvis du da ikke trives med å irritere deg. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis du konstant søler på knappene og kommer borti dem, så er det på grunn av måten du gjør ting på. Forsetter du som du alltid har gjort vil du alltid irritere deg over dette. Løsningen er å endre måten du gjør de tingene som fører til irritasjon, hvis du da ikke trives med å irritere deg. ;)
    Dette vil jeg si var en god åtter på irritasjonsskalaen min. :poop:

    Nei, jeg søler ikke konstant eller kommer borti knappene hele tiden. Men det hender innimellom.

    Hvis du fortsetter å belære andre og være nedlatende, så vil andre sannsynligvis synes at du er en irriterende person. Løsningen er å ikke være belærende og mansplaine åpenbare ting folk helt sikkert skjønner selv. 😉
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Det er nesten irriterende hvor hårsåre noen blir når man påpeker at det er deres egen adferd som er skyld i deres egen irritasjon. ;)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Topp 3 irritasjoner.
    Lista kunne vært veldig lang, men skulle jeg valgt de 3 tingene som irriterer mest og oftest, så er dette dagens liste.
    Den vil nok endre seg........

    1. xxx-fluensere (få dere en jobb).
    2. folk som ikke bruker blinklys i trafikken.
    3. folk som juger (ref Støre/Vedum).
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    Kapasitiv touch er mest irriterende på komfyrer/koketopper. Kommer det vann på dem funker de ikke, og hvis man setter noe på dem begynner koketoppen å pipe og styre og alt blir bare tull. Har enda ikke opplevd et touchpanel på en koketopp som ikke er irriterende.
    Hadde tidligere en Siemens med slik touch og det var noe drit og en konstant kilde til irritasjon. Da vi bygde helt nytt kjøkken for et par år siden var jeg fast bestemt på ikke ha noen touch igjen. Måtte jenke meg i en budsjettforhandling med madammen for gjennomslag på tross alt viktigere ting. Endte med en Bora med touch og har ikke irritert meg (på koketoppen) en eneste gang siden. Muligens er det forskjell på touch og touch.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Folk som ikke tar sin egen medisin; altså at de krever noe av andre som de ikke krever av seg selv.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Folk som ikke tar son egen medisin; altså at de krever noe av andre som de ikke krever av seg selv.
    Sånne åpne og uspesifiserte uttalelser som dette. Blir alltid litt usikker på om de handler om meg, eller om det bare er paranoiaen min.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn