Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Varme butikker er nevnt, men å være fanget i en varm buss er værre. Her kommer man fullt påkledd og har kanskje løpt for å rekke bussen. Og så er det pinadø tjuefem varmegrader ombord. Bussjåføren har jo sitt eget varmeapparat og enser ikke heten i vognen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Varmeapparat-instillingen er nok tiltenkt de som har stått ute og venta på bussen ei stund.

    Ikke noe særlig å sitte på i en buss med dårlig varmeapparat heller. Satt på en buss fra Bjerkvik til Narvik for noen år siden, og det kunne umilig hav vært noe særlig over 11-12 grader. Det var absolutt ikke noe stas.

    På tur på jobb i morges, bikka termometeret på bilen ned på -22. Det er småkjølig.

    Johan-Kr
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kan vi ikke bare kalle alle trådene her inne, filosofi og uthenging av hverandre tråden.. Makan til fjortiss-innlegg og trolling har jeg ikke sett på et forum på mange år.
    Enkelte burde skaffet seg Facebook istedet, eller Twitter. Der hvor alle andre syter og klager.
    Ihvertfall så klarer denne irritasjonstråden å holde seg on-topic!?
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Aviser som absolutt skal legge ut videoer heller enn å skrive en enkel artikkel omkring saken. Før disse videoene starter må du selvfølgelig se reklamer som tar lenger tid enn den videoen du egentlig vil se. Det ville være raskere og enklere legge ut en artikkel man kunne lese selv.
    Og videoen er fullstendig uinteressant. Dagbladet trumfer her med 2(!!!) reklamvideoer, for å la 2 løker som er fullstendig ubrukelig ta over etterpå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    ^Nettopp. De lokker med noe som kan se spennende ut, men som viser seg å være totalt uinteressant. Og du må se 2 reklamer for å oppdage at det er bare tull.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Akkurat som plussakene deres. Overskriften kan se spennende ut, men så begynner man å lese....
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Dagbladet har irritert meg bort etter å ha vært trofast leser siden 1970.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Har irritert meg over en virusvorte på øret de siste 7-8 måneder.
    Først ville legen skjære den bort, men så mente han at det ikke var så lurt. Så han henviste meg til Apoteket for å kjøpe sånne ting som skal få vorter til å forsvinne. Men det var ikke særlig virksomt.

    For et par dager siden besluttet jeg: legeråd vs kjærringråd😀
    Og som det ser ut nå så leder kjærringråd big time. Bare over natta har vorta blitt svart og krympet til en liten «dutt». Ifølge kjærringa skal den bli svart og falle av. Etterpå skal det ikke vises at det har vært ei vorte der.
    Det jeg gjør er å fukte vorta i 35% eddik to ganger daglig. Og mye billigere enn legeråd😀
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    1615361012549.png
    Gud så synd det er på en støgg mobber med eget program, som blir pottesur etter å ha blitt kritisert i eget program for å ha mobbet andre.
    Betyr det noe? Næh....ikke en dritt. Han bare irriterer meg!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    ...

    For et par dager siden besluttet jeg: legeråd vs kjærringråd😀
    Og som det ser ut nå så leder kjærringråd big time. Bare over natta har vorta blitt svart og krympet til en liten «dutt». Ifølge kjærringa skal den bli svart og falle av. Etterpå skal det ikke vises at det har vært ei vorte der.
    Det jeg gjør er å fukte vorta i 35% eddik to ganger daglig. Og mye billigere enn legeråd😀
    Mange kjærringråd baserer seg på eddik. Sursild begynte egentlig som et kjærringråd, men regnes nå som mat.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Mange kjærringråd baserer seg på eddik. Sursild begynte egentlig som et kjærringråd, men regnes nå som mat.
    Ha ha, kødder du? 😀
    Elsker sursild. Hvis man e matlei og ingenting smaker, prøv sursild.

    Eddik er genialt. Du kan bruke til svært mye, også rengjøring av feks dusjvegger. Billigere, mer miljøvennlig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har irritert meg over en virusvorte på øret de siste 7-8 måneder.
    Først ville legen skjære den bort, men så mente han at det ikke var så lurt. Så han henviste meg til Apoteket for å kjøpe sånne ting som skal få vorter til å forsvinne. Men det var ikke særlig virksomt.

    For et par dager siden besluttet jeg: legeråd vs kjærringråd😀
    Og som det ser ut nå så leder kjærringråd big time. Bare over natta har vorta blitt svart og krympet til en liten «dutt». Ifølge kjærringa skal den bli svart og falle av. Etterpå skal det ikke vises at det har vært ei vorte der.
    Det jeg gjør er å fukte vorta i 35% eddik to ganger daglig. Og mye billigere enn legeråd😀
    Du burde bruke dyr Balsamico. Gullører fortjener det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Folk som hele tiden sier matematikk når de mener regning. Senest i Aftenposten (riktignok en reklame, men likevel):

    Slik har Amadeuz (4) lært seg matematikk: – Ble raskt litt hektet på denne appen

    Vis meg den 4-åringen som kan noe matematikk. Noe tallforståelse kanskje (selv om det ofte er problem selv for mange studenter ved universitetene), og sikkert enkel aritmetikk (+ og -), men det er ikke matematikk.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå for tida står det vel 'matematikk' på boka til 1.klasse... en gang langt tilbake i forrige århundre husker jeg vi hadde ei bok som het 'Praktisk regning'... det er det mange som hadde trengt idag..... også voksne...
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Folk som hele tiden sier matematikk når de mener regning. Senest i Aftenposten (riktignok en reklame, men likevel):

    Slik har Amadeuz (4) lært seg matematikk: – Ble raskt litt hektet på denne appen

    Vis meg den 4-åringen som kan noe matematikk. Noe tallforståelse kanskje (selv om det ofte er problem selv for mange studenter ved universitetene), og sikkert enkel aritmetikk (+ og -), men det er ikke matematikk.
    Når blir det matematikk da?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Når folk flest må ta kalkulatoren frem for å finne svaret på 5-3 så er nok listen for å kalle noe matematikk lagt ganske lavt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Når blir det matematikk da?
    Det får kanskje en matematiker svare på, men det må vel være noe mer enn enkel regning?
    Du blir ikke informatiker av å kunne skrive print('Hallo') i skallet på en Python-IDE eller av å kunne bruke et regneark.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når du kan bruke modeller for å beskrive fenomener og resonnere rundt de, er det matematikk. Det fordrer i hvert fall noen evner innenfor algebra og funksjoner, og et visst abstraksjonsnivå. Regning er konkret.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Fra wikipedia: Matematikk undervises på alle trinn, fra barn begynner å telle og til universitetsnivå.
    Selv hadde jeg skoletimer i matematikk fra 1. klasse
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Wikipedia sier også:

    Mange forsøk er blitt gjort på å favne begrepet matematikk i en enkel, men samtidig presis definisjon. Det eksisterer imidlertid ingen allment akseptert definisjon av faget. Selv ikke en kjent bok som «What is Mathematics» gir noen presis definisjon, men hevder at spørsmålet stilt i boktittelen kun kan besvares gjennom lang erfaring med faget.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Wikipedia sier også:

    Mange forsøk er blitt gjort på å favne begrepet matematikk i en enkel, men samtidig presis definisjon. Det eksisterer imidlertid ingen allment akseptert definisjon av faget. Selv ikke en kjent bok som «What is Mathematics» gir noen presis definisjon, men hevder at spørsmålet stilt i boktittelen kun kan besvares gjennom lang erfaring med faget.
    Min mattelærer nærmet seg pensjons alder. Er det lang nok erfaring?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det som VIRKELIG irriterer meg.... Det er når folk; Les DIYere bruker blanke skruer på sorte elementer...
    Det SKAL være SORTE skruer !!!! 😡🤬😡
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg står nå med mitt - det å kunne regne + og - er praktisk regning og ikke matematikk. Jeg synes erato definerte det ganske bra.
    At man kaller det matematikk i grunnskolen er vel for å ikke forvirre mer enn nødvendig - praktisk regning, algebra, aritmetikk, geometri, funksjonslære, tallteori ...
    Uansett blir det veldig rart å si noe sånt som "Slik har Amadeuz (4) lært seg matematikk".
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Matte eller praktisk regning... noe er seriøst galt et sted når man trenger kalkulator for å gi igjen en krone på en hundrings når varen koster 99.....
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Matte eller praktisk regning... noe er seriøst galt et sted når man trenger kalkulator for å gi igjen en krone på en hundrings når varen koster 99.....
    Kvalitetssikring heter det.

    Slutt å tenke - la prosedyrer og sjekk og dobbeltsjekk overta. Ingen som tabber seg ut da - men heller ingen som gjør smarte ting, som f.eks. å brruke hodet.

    Nå ja - tenke selv - det er oppskrytt!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Når du kan bruke modeller for å beskrive fenomener og resonnere rundt de, er det matematikk. Det fordrer i hvert fall noen evner innenfor algebra og funksjoner, og et visst abstraksjonsnivå. Regning er konkret.
    Så det er ikke matematikk før master-/doktorgradsnivå med andre ord?
    Så alt før dette er regning?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Erato får nå svare sjøl, men jeg er enig med ham..... de fire grunnleggende regneregler og pluttifikasjonstabeller er vel ikke matematikk for de fleste av oss som har kommet litt lenger...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så det er ikke matematikk før master-/doktorgradsnivå med andre ord?
    Så alt før dette er regning?
    Det der er ikke masternivå men ting som undervises på ungdomsskole og første år videregående. Matematikk er et språk som har til hensikt å bygge resonnementer og ikke finne ut at 2+2=4.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan du finne ut at dersom en voksenbillett og en barnebilett til halvpris som til sammen koster 36 kroner medfører at voksenbilletten dermed må koste 24 kr, så resonnerer du ved hjelp av matematikk.

    At en voksenbillett til 24 kr og en barnebilett til 12 kr til sammen kostet 36, er regning.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    En strek, så lang som trengs.Merk 0, null. Da er det bare å telle, både framover og bakover. Irriterende enkelt . Synd at den ikke brukes mere. Tall linjen. Funker til mye.😁
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Det der er ikke masternivå men ting som undervises på ungdomsskole og første år videregående. Matematikk er et språk som har til hensikt å bygge resonnementer og ikke finne ut at 2+2=4.
    Så matematikk er en vitenskap basert på barnsligheten regning?
    Selv trodde jeg 1+2=3 er basis for matematikk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Matematikk er uavhengig av tall. Matematikk er prinsipper. Feks at når man legger sammen 2 like størrelser får man noe som er dobbelt så stort. Uttrykt som prinsipp n+n=2n.

    Eller i geometrien at to parallelle linjer under visse forutsetninger (kjent som Euclidsk rom) aldri vil krysse hverandre. Eller at summen av vinklene i en trekant under de samme forutsetningene er 180 grader (dette vil faktisk aldri stemme eksakt på en krum jordoverflate, men er tilnærmet korrekt for de fleste praktiske anvendelser, akkurat som Newtons bevegelseslover funker greit nok for de fleste av oss uten at vi trenger å blande inn Einstein). But I digress.......jeg er glad i matematikken.

    1+1=2 er en konsekvens av dette prinsippet som det virker som om både apekatter og kråker kan forstå.

    Har man skjønt dette prinsippet har man en universell regel som sikrer at 50+50=2x50=100 også og som dermed er alment anvendelig. Langt mere nyttig enn bare å kunne legge sammen 1+1. Dette skjønner ikke apene og kråkene fordi det ligger på et høyere abstraksjonsnivå enn ren telling.

    Hadde man ikke skjønt dette prinsippet (eller hadde ikke dette prinsippet eksistert) hadde man måttet telle seg opp fra femti til hundre for å løse problemet 50+50. Og så hjelper det å ha et logisk oppbygd tallsystem, eller en tallinje som noen var inne på, der 100 er dobbelt så langt vekke fra 0 som 50 er. For å ha en slik tallinje må man skjønne at 0 er et tall.

    Det er derfor matematikk er noe annet og langt mer vidtrekkende enn regning, nemlig et verktøy til å forstå verden rundt oss. Det nevnte prinisppet er banalt, men har man forstått dette, kan det forklare langt mer enn bare regning med konkrete talleksempler kan vise. Regning løser et spesifikt problem, et matematisk prinsipp kan løse ALLE problemer som har samme struktur som det spesifikke problemet man regner på.

    Matematikk er basisen for at 1+2=3, ikke omvendt.

    Regnereglene er en konsekvens av matematiske prinsipper, derav forskjellen på matematikk og regning. Og jeg tror sammenblanding av begrepene ikke gjør matematikken noen tjeneste, for å si det slik. Regning er stort sett telling forenklet gjennom relativt ubevisst anvendelse av matematiske prinsipper.
     
    Sist redigert:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Jeg tror at tallinjen burde være på " veggen" i klasserommet. Etterhvert kan den vertikale introduseres, med det koordinatsystemet. Det er altfor lite brukt. Videre opp i læringen, en tredje linje gjennom nullpunktet. Voila! Det kunne avmystifisere, og hjelpe, fra det konkrete til det abstrakte. Telle " steiner", f.eks 4, og overføre det til tallinjen. Brøkregning. Bruk tallinjen. Prosentregning. Tallinjen!👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn