Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Nå skal altså britiske skattebetalere dekke 80% av lønna til Liverpool-spillerne!
    https://www.vg.no/sport/fotball/i/QobP68/liverpool-helter-ut-mot-egen-klubb-all-respekt-gaar-tapt
    Jeg håper at de har vett til å skjemmes når sjekken kommer i posten :mad:
    Det er strengt tatt alt annet enn spillere det gjelder, dvs ansatte i klubben som har andre jobber enn å spille fotball. Spillerene ville uansett kun fått dekket opp til et visst tak (som i Norge) som for en PL-spiller knapt tilsvarer vekslepengene som ligger mellom sofaputene.
    De andre ansatte er allerede permittert. Dette gjelder spillerne.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Dette gjelder da ikke spillerene? De bør jo uansett klare seg greit uten noen form for offentlig støtte. Verre blir det for klubbene dersom ikke sesongen blir ferdigspilt og TV-selskapene krever tilbake ca 10 milliarder for at Premier League ikke leverer det de har betalt for (38 runder).
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Men de har örngott, brallor og kalsonger :)
    Jeg har fått forklart to av de tre ordene:

    Örngott kommer av öron-gott - altså noe som er godt for ørene = putevar

    Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

    Den siste - brallor - har jeg aldri skjønt. Men two out of three ain't bad......
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvorfor klarer ikke folk å gå på riktig side på Vei, G/S og fortau?

    Ps Nei, det er ikke drittbikkja di som bestemmer hvilken side du skal gå på!
    Ja, nå snakker vi!

    Skikkelig irritasjonsmoment i disse corona-tider. Men er det noen som vet? Jeg mener å ha lært "venstre side på vei uten fortau" og "høyre ellers - på fortau, gangveier, stier etc." - men hva er det som gjelder?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men de har örngott, brallor og kalsonger :)
    Jeg har fått forklart to av de tre ordene:

    Örngott kommer av öron-gott - altså noe som er godt for ørene = putevar

    Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

    Den siste - brallor - har jeg aldri skjønt. Men two out of three ain't bad......
    bukser
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hvorfor klarer ikke folk å gå på riktig side på Vei, G/S og fortau?

    Ps Nei, det er ikke drittbikkja di som bestemmer hvilken side du skal gå på!
    Ja, nå snakker vi!

    Skikkelig irritasjonsmoment i disse corona-tider. Men er det noen som vet? Jeg mener å ha lært "venstre side på vei uten fortau" og "høyre ellers - på fortau, gangveier, stier etc." - men hva er det som gjelder?
    Riktig!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Men de har örngott, brallor og kalsonger :)
    Jeg har fått forklart to av de tre ordene:

    Örngott kommer av öron-gott - altså noe som er godt for ørene = putevar

    Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

    Den siste - brallor - har jeg aldri skjønt. Men two out of three ain't bad......
    bukser
    Vel - jeg vet at det betyr "bukser" - men hva er opprinnelsen? Svenskene har jo tradisjonelt hatt Frankrike som kilde for import til "finspråket" sitt - Karl Johan var jo fransk - men "brallor" er ikke akkurat et ord som fiffen ville ha brukt. Typisk folkelig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men de har örngott, brallor og kalsonger :)
    Jeg har fått forklart to av de tre ordene:

    Örngott kommer av öron-gott - altså noe som er godt for ørene = putevar

    Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

    Den siste - brallor - har jeg aldri skjønt. Men two out of three ain't bad......
    bukser
    Vel - jeg vet at det betyr "bukser" - men hva er opprinnelsen? Svenskene har jo tradisjonelt hatt Frankrike som kilde for import til "finspråket" sitt - Karl Johan var jo fransk - men "brallor" er ikke akkurat et ord som fiffen ville ha brukt. Typisk folkelig.
    Kanskje noe her?

    Knoparmoj

    Knoparmoj är en sociolekt som förr talades av sotarna, men som inte är särskilt vanlig idag.

    Brallor (byxor) och dojor (skor) är ord som kommer från knoparmoj. En del av orden i denna sociolekt kommer från tyska, då det flyttade in skorstensfejare därifrån till Sverige för att utöva och lära ut yrket. Det "hemliga" språket användes för att de skulle kunna kommunicera då de arbetade i hemmen utan att de som bodde där skulle förstå. Man vet inte när knoparmojet uppstod, men det skedde troligen i Stockholm, varefter det spred sig över landet. Det användes en bit in på 1900-talet, men numera är det knappt någon som kan det längre, med undantag för en del yrkestermer.

    I början av 1900-talet började knoparmoj väcka språkforskares intresse och ord började nedtecknas. Alf Henrikson har skrivit en dikt på, och om, knoparmoj – "Sotarspråk" – som finns i diktsamlingen "Anacka" (1980).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Men de har örngott, brallor og kalsonger :)
    Jeg har fått forklart to av de tre ordene:


    Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

    Kalsonger er underbukse. Benklær for "ballene". Det er vel en smule logikk i det? I allefall om man er svansk?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Men de har örngott, brallor og kalsonger :)
    Jeg har fått forklart to av de tre ordene:

    Örngott kommer av öron-gott - altså noe som er godt for ørene = putevar

    Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

    Den siste - brallor - har jeg aldri skjønt. Men two out of three ain't bad......
    Knoparmoj ga svenskene brallor og dojor.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Knoparmoj
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Og så hørte jeg at i tsjekkisk er ikke rekkefølgen på ordene særlig viktig, fordi kasusbøyningene og ikke setningsplasseringen forklarte hvilken funksjon de hadde (det var en språkprofessor som sa det). Stemmer det?
    Vi klager over vår bruk av det norske språket. Vi skall være glade for at vi ikke er tsjekkere:

    Skjermbilde 2020-05-22 kl. 15.26.54.png

    Her ser vi alle former av å gjøre (dělat) på tsjekkisk. Norske elever klager visstnok på at de må lære norske bøyningsformer. For ikke å snakke om nynorsk. De vet ikke hvor godt de har det!
    Og så lurer noen på hvorfor jeg aldri har lært meg tsjekkisk til tross for min tette tilknytning til Tsjekkia!
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Grønne matsøppelposer som LEKKER. Vet ikke hvor ofte jeg skal ta med meg ut søpla (stelles i gangen på forhånd), også er det en pøl igjen på gulvet. Prøver å kjenne på posene før jeg setter dem der, men det er som om de gradvis går i oppløsning 🤬
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Et klart tilfelde av valgets kval. Denne tråden eller "Turn off ord"? Men egentlig ett fett. For uvesentlig til å irritere, og "turn off"? Nei spiser det nok likevel, så??

    Men dagens navn på mat er "Pig Wings"! Hva i Hælvete er dette?? Griser kan da ikke fly! Glem det platecoveret, det var en ballong, GRISER HAR IKKE VINGER OG DE KAN IKKE FLY!!

    Pig Wings.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Dr. Dong: Det ville fan ikke overaske meg et sekund!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ang. griser og flyging


     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Et klart tilfelde av valgets kval. Denne tråden eller "Turn off ord"? Men egentlig ett fett. For uvesentlig til å irritere, og "turn off"? Nei spiser det nok likevel, så??

    Men dagens navn på mat er "Pig Wings"! Hva i Hælvete er dette?? Griser kan da ikke fly! Glem det platecoveret, det var en ballong, GRISER HAR IKKE VINGER OG DE KAN IKKE FLY!!

    Vis vedlegget 642793
    For det første, Pigwings er noe av det beste kjøttet på grisen. Navnet skulle fra begynnelsen av bare være et morsomt navn på en rett men så fikk geniale reklamekonsulenter en genial ide, ref."torskeloin"
    Snart får vi Sheepwings, Bullwings, Salmawings og Fishwings.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Buffalo Wings er jo et innarbeidet uttrykk.. så hvorfor ikke?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Fishwings må jo være innafor? Det er jo bare vingene (finnene) til flyvefisk :D
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har spist grillet flyvefisk, men vingene (flyvefinnene) spiste jeg ikke. Rare fisker. De fløy mot strålekasteren på båten og endte opp på dekk. Mye bein, men god smak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det heter for eksempel skatevinge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tilslørte bondepiker inneholder da heldigvis heller ikke tilslørte bondepiker, så litt kreativitet med navn på mat må vi da tillate oss. Alt må da vel ikke ta så bokstavelig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen kvinner omtales som «lille venn» også.
    "Belittling" er en vanlig debattteknikk. Vi ser det spesielt hos svenske feminister og andre venstrevridde. Mye brukt også her på sentralen... eksempelvis:

    Ikke at jeg bryr meg stort men det er et interessant fenomen blant de progressive å ty til slikt. Ser det egentlig ganske ofte og dette eksempelet er jo en slags uskyldig trolling så greit nok, for all del, men hos svenskene blir dette ofte bruke ganske ondskapsfullt.. eller i alle fall hatefullt. Da blir det litt annerledes med en gang.

    Stakkars lille Deffe, så redd for at de skumle kommunistene skal komme og ta tannbørsten hans.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    For det første, Pigwings er noe av det beste kjøttet på grisen. Navnet skulle fra begynnelsen av bare være et morsomt navn på en rett men så fikk geniale reklamekonsulenter en genial ide, ref."torskeloin"
    Snart får vi Sheepwings, Bullwings, Salmawings og Fishwings.
    Kjære Pinky,

    DET ER FORDUMMENDE!!!
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det praktiske med navngiving som "pig wings" og lignende er at det ikke omfattes av noe regelverk -- med andre ord kan det være hva som helst. Havremelk kan ikke kalles havremelk, fordi det er regler for hva som er melk. Samme med f.eks kjøttdeig. Så når du prøver å kjipe ut produktet ditt er du nødt til å kalle det "hverdagsdeig" eller annet finurlig, for da er det langt færre krav til hva varen må være.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.399
    Sted
    Nøtterøy
    Capsen bak fram. Herregud så stygt. :oops:
    Sikkert sjarmerende når en er 10 år men.....

    B082D948-7CF5-4487-BFA1-495DDEABF7CD.jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Benløse fugler,men saus til knes:)
    Siste var lagt til av meg. Men det finnes jo.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.399
    Sted
    Nøtterøy
    Folk som ringer deg på søndag og forteller deg på dårlig engelsk at de ringer fra Microsoft. Særlig.... :ROFLMAO:
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Folk som ringer deg på søndag og forteller deg på dårlig engelsk at de ringer fra Microsoft. Særlig.... :ROFLMAO:
    Ahaa, så det var det de prøvde å stotre frem. Skjønte ikke bæret av hva de sa jeg 😇
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    438
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8

    Her er det en sak om noen stakkarer som er tatt for å kjøre for fort. Dette er den første "3 feltern" på 17km! De fleste av de 17km'erne er tuneller. Tunneller hvor en av de har fotoboks. 17km med dobbel sperrelinje! Tuneller er som kjent skumle greier, så de fleste ligger rundt 70 i 80 sonen. Kanskje noen har vært der om natta å satt opp en ny fotoboks, nei her må det kjøres forsiktig så man ikke risikererer å få bot!

    Så klarer altså onkel politi å stille seg opp på den første trygge passeringsplassen!
    Greit nok at 133 i 80 sonen er noe for mye, men kunne ikke onkel stilt seg opp inne i tunellen, 100m før og vinka tilside de som ligger forrerst å lager kø?

    Jeg er overbevist om at det ville vært et mye bedre trafikksikkethetstiltak enn å ta de få som er så frustrerte over folk som er redde for tuneller men som også ikke evner å kjøre til side av og til.
    Har oftest sett fartskontroller ca en km lengre nord, de skjønner jeg da de som kjører hardt der generelt kjører hardt. Men i den første 3 feltern på lenge?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Folk som snakker for lavt og ikke forstår at de ikke blir hørt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Når man har munnen full av ferdigtygd sjokolade, og plutselig får et nyseanfall.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Fluer. Trenger ikke være i flertall engang, bare èn av de ekle, små jævlene er nok.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Når folk har så rette meninger at alt blir galt.

    Pie om "permaoffended woke twats" som opplever at de nå angriper hverandre.


     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Knoparmoj ga svenskene brallor og dojor.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Knoparmoj
    Svenska språket är mer än norskan påverkat av andra språk. När kristendomen kom till Sverige på 1000-talet fick vi in en del latinska ord; på medeltiden en hel del tyska ord (via Hansan); på 1700-talet fick vi många ord från franskan; t ex ”trottoar” (fortau) och från slutet av 1800-talet och till idag; ord från engelskan.

    Många ord som har med teknik att göra har vi fått från engelskan men också från tyskan.
    Snabbtåg heter på svenska ”snälltåg” (snilltog) av tyskans Schnellzug.

    En kvinna kan på svenska bli kallad ”fruntimmer”; och det kommer av det medeltida tyska ”frauenzimmer”; ett rum för kvinnor.

    Ibland kan skillnaderna i ställa till det.
    Ett samtal mellan två svenskar kan låta så här:
    -Vad gör du annars då; har du någon hobby?
    -Jo, jag pular med lite hifi.

    ”Pular med” är på norska ”driver med”.
    Långt ifrån alla svenskar vet vad pule betyder på norska...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn