Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    4.179
    Sted
    Nedre Eiker
    Det gjelder dessverre ikke bare når jeg skal bruke nettbank, men overalt ellers hvor man logger inn med bank-id. Skatteetaten, vigilo, helsenorge... får som regel en feilmelding hvis jeg prøver å logge inn via Firefox, og det har vel vært sånn så lenge jeg kan huske uavhengig av hvilken PC og nettleserversjon.

bambi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    4.179
    Sted
    Nedre Eiker
    Aner ikke hvorfor ikke det funker hos meg, men med MS sin nettleser går det knirkefritt hver gang, med en gang.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.573
    Torget vurderinger
    1
    Ordet "samfunnskritiske" som i ... funksjoner, etc.

Ordfattighet. Joda, NAOB har ordet som sekundærbetydning for av kritisk betydning for samfunnet, men primærbetydningen er kritisk til (aspekt ved) samfunnet.

Svenskene har løst dette elegant. Man kan være samhällskritisk der, samtidig som man også er samhällsviktig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    1.981
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ordet "samfunnskritiske" som i ... funksjoner, etc.

Ordfattighet. Joda, NAOB har ordet som sekundærbetydning for av kritisk betydning for samfunnet, men primærbetydningen er kritisk til (aspekt ved) samfunnet.

Svenskene har løst dette elegant. Man kan være samhällskritisk der, samtidig som man også er samhällsviktig.
    Godt poeng. Men til gjengjeld har ikke svenskene noe ord for "dugnad". De skjønner rett og slett ikke hva dette er.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    6.005
    Torget vurderinger
    12
    Men de har örngott, brallor og kalsonger :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    6.005
    Torget vurderinger
    12
    Omtrent som angeren som oppstår når man blir tatt med buksa nede?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    973
    Sted
    Sortland
    Helvetes forbanna snøvær!
    Er i rehabilitering etter en brukket rygg og kommer meg ikke ut så lenge det er speilholke med nysnø på :mad:
    Og sjølsagt ingen fysioterapi tilgjengelig i disse tider :mad:

Robot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    306
    Sted
    Mostaul
    Det der er ikke bare irriterende, man kan også bli forbanna. Håper de kansellerer sesongen.

Sist redigert:

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det strengt tatt noen som synes fotballønninger virker logiske og fornuftige? Ikke bare har de et par mill i uka, men noen snyter faen meg på skatten i tillegg....

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.024
    Nå skal altså britiske skattebetalere dekke 80% av lønna til Liverpool-spillerne!
    https://www.vg.no/sport/fotball/i/QobP68/liverpool-helter-ut-mot-egen-klubb-all-respekt-gaar-tapt
    Jeg håper at de har vett til å skjemmes når sjekken kommer i posten :mad:
    Det er strengt tatt alt annet enn spillere det gjelder, dvs ansatte i klubben som har andre jobber enn å spille fotball. Spillerene ville uansett kun fått dekket opp til et visst tak (som i Norge) som for en PL-spiller knapt tilsvarer vekslepengene som ligger mellom sofaputene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.086
    Nå skal altså britiske skattebetalere dekke 80% av lønna til Liverpool-spillerne!
    https://www.vg.no/sport/fotball/i/QobP68/liverpool-helter-ut-mot-egen-klubb-all-respekt-gaar-tapt
    Tror dette går bra. I løpet av våren/sommeren så har mange av storklubbene, både nasjonalt og internasjonalt, gått konkurs. Da kan jo arbeidsledige spillere omskolere seg til drue- og jordbærplukkere.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    973
    Sted
    Sortland
    Det er strengt tatt alt annet enn spillere det gjelder, dvs ansatte i klubben som har andre jobber enn å spille fotball. Spillerene ville uansett kun fått dekket opp til et visst tak (som i Norge) som for en PL-spiller knapt tilsvarer vekslepengene som ligger mellom sofaputene.
    De andre ansatte er allerede permittert. Dette gjelder spillerne.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    439
    Torget vurderinger
    1
    Dette gjelder da ikke spillerene? De bør jo uansett klare seg greit uten noen form for offentlig støtte. Verre blir det for klubbene dersom ikke sesongen blir ferdigspilt og TV-selskapene krever tilbake ca 10 milliarder for at Premier League ikke leverer det de har betalt for (38 runder).

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    1.981
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har fått forklart to av de tre ordene:

Örngott kommer av öron-gott - altså noe som er godt for ørene = putevar

Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

Den siste - brallor - har jeg aldri skjønt. Men two out of three ain't bad......

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    3.084
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    15
    Hvorfor klarer ikke folk å gå på riktig side på Vei, G/S og fortau?

Ps Nei, det er ikke drittbikkja di som bestemmer hvilken side du skal gå på!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    1.981
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Ja, nå snakker vi!

Skikkelig irritasjonsmoment i disse corona-tider. Men er det noen som vet? Jeg mener å ha lært "venstre side på vei uten fortau" og "høyre ellers - på fortau, gangveier, stier etc." - men hva er det som gjelder?

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.472
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1

Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

Den siste - brallor - har jeg aldri skjønt. Men two out of three ain't bad......
    bukser

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    3.084
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    15

Ja, nå snakker vi!

Skikkelig irritasjonsmoment i disse corona-tider. Men er det noen som vet? Jeg mener å ha lært "venstre side på vei uten fortau" og "høyre ellers - på fortau, gangveier, stier etc." - men hva er det som gjelder?
    Riktig!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    1.981
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

bukser
    Vel - jeg vet at det betyr "bukser" - men hva er opprinnelsen? Svenskene har jo tradisjonelt hatt Frankrike som kilde for import til "finspråket" sitt - Karl Johan var jo fransk - men "brallor" er ikke akkurat et ord som fiffen ville ha brukt. Typisk folkelig.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.472
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1

bukser
    Vel - jeg vet at det betyr "bukser" - men hva er opprinnelsen? Svenskene har jo tradisjonelt hatt Frankrike som kilde for import til "finspråket" sitt - Karl Johan var jo fransk - men "brallor" er ikke akkurat et ord som fiffen ville ha brukt. Typisk folkelig.
    Kanskje noe her?

Knoparmoj

Knoparmoj är en sociolekt som förr talades av sotarna, men som inte är särskilt vanlig idag.

Brallor (byxor) och dojor (skor) är ord som kommer från knoparmoj. En del av orden i denna sociolekt kommer från tyska, då det flyttade in skorstensfejare därifrån till Sverige för att utöva och lära ut yrket. Det "hemliga" språket användes för att de skulle kunna kommunicera då de arbetade i hemmen utan att de som bodde där skulle förstå. Man vet inte när knoparmojet uppstod, men det skedde troligen i Stockholm, varefter det spred sig över landet. Det användes en bit in på 1900-talet, men numera är det knappt någon som kan det längre, med undantag för en del yrkestermer.

I början av 1900-talet började knoparmoj väcka språkforskares intresse och ord började nedtecknas. Alf Henrikson har skrivit en dikt på, och om, knoparmoj – "Sotarspråk" – som finns i diktsamlingen "Anacka" (1980).

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.169
    Torget vurderinger
    0

Kalsonger er underbukse. Benklær for "ballene". Det er vel en smule logikk i det? I allefall om man er svansk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn