Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    4.152
    Sted
    Nedre Eiker
    at folk har så vanskelig for å forstå at psyko-/sosiopater bare er vesen som har tatt egeninteressen - den hellige gral - helt ut.
    Det er vel litt forskjell på de som bare har lest Atlas Shrugged og deretter omfavnet egoisme som en slags livsstil, og de som har en psykiatrisk diagnose som gjør det til kompulsive atferdsmønstre? Eller mener du at sosiopater og narsissister egentlig er helt vanlige, ok folk som bare er misforstått og får ufortjent mye tyn? :)

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    704
    Jeg irriterer meg veldig mye -- og ler like mye -- over at nordmenn (og -kvinner) som intervjues i radio og fjernsyn begynner sine svar med "Nei ...".
    Da min datter var 12-13 pleide vi gjette hvor mange ganger intervjuobjekter kom til å åpne med "Nei ..." i løpet av en Dax18 sending, for eksempel.*

"Nei, det har vi tilrettelagt for."
    "Nei, det gikk lett i løypa i dag."
    "Nei, politiet har beredskapen på plass."

Osv.

Veldig irriterende. Har moro av å påpeke dette overfor venner, som tror jeg overdriver, inntil de følger med selv.

Har aldri hørt det på andre språk. Hvorfor gjør nordmenn (og -kvinner) dette?

* Rekorden er 17 ganger i løpet av en sending, fra ulike deltakere.
    https://vgd.no/samfunn/spraak/tema/1682205/tittel/neeei

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.562
    Torget vurderinger
    1
    Jeg irriterer meg veldig mye -- og ler like mye -- over at nordmenn (og -kvinner) som intervjues i radio og fjernsyn begynner sine svar med "Nei ...".
    Da min datter var 12-13 pleide vi gjette hvor mange ganger intervjuobjekter kom til å åpne med "Nei ..." i løpet av en Dax18 sending, for eksempel.*

"Nei, det har vi tilrettelagt for."
    "Nei, det gikk lett i løypa i dag."
    "Nei, politiet har beredskapen på plass."

Osv.

Veldig irriterende. Har moro av å påpeke dette overfor venner, som tror jeg overdriver, inntil de følger med selv.

Har aldri hørt det på andre språk. Hvorfor gjør nordmenn (og -kvinner) dette?

* Rekorden er 17 ganger i løpet av en sending, fra ulike deltakere.
    https://vgd.no/samfunn/spraak/tema/1682205/tittel/neeei
    Men hvorfor er det blitt så vanlig i Norge? Kjøreturen til min datters skole sammenfalt med morgennyhetene og vi kunne lytte til intervju etter intervju der nesten hvert eneste svar begynte med Nei, og som oftest fulgt av et positivt utsagn. Vi begynte å telle. (Dette var fra 2000-2004).

Jeg har diskutert noen teorier med venner i årene etter. Siden dette skjer fra næringslivstopp og regjeringsmedlem og ned, er det veldig interessant.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    704
    Jeg har diskutert noen teorier med venner i årene etter. Siden dette skjer fra næringslivstopp og regjeringsmedlem og ned, er det veldig interessant.
    Ja, det er kjempeinteressant. Mener å huske at dette har vært oppe i Språkrøret/Språkteigen på NRK P2 og muligens i Eides språksjov en gang?
    Det har kanskje noe med den beskjedne norske mentaliteten å gjøre? I hvert fall den beskjedenheten vi hadde :) Lua i hånda.

I USA er det jo mye "eeehhhmmm...." , er det ikke det? Eller "well..........."

Dr Dong

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    5.966
    Sted
    oslo
    det er motsatt av beskjedenhet.

det er den servile nordmanns fortvilte forsøk på å vise at han er et jeg – som et lite protesterende barn – før han faller inn i usynligheten igjen.

;)

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.465
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Når du har en eller annen løs tanke du presenterer for google search og så må du identifisere trafikklys og sykler for den stupide AIen før du får lov.

Kan jo selvsagt også være VPNen du bruker men irriterende okke som.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.465
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    En fin programvareoppdatering som fjerner litt av min irritasjon, (well done Steve)

Fluff Busting ( FB ) Purity
    10 March at 23:35 ·
    F.B. Purity v29.3.1 is out now. It fixes the hide "Sponsored Posts" option, the "Sort Notifications Chronologically" option and the "Hide Animated Gifs" options.

Please note that although the hide Sponsored Posts option is fixed, there may be occasions when an ad at the top of the feed will show for a second or two before it gets hidden. I need to look into it some more in order to fix it properly, but if that is a major problem for you, you can use the "nuclear" option which is the hide "Posts from Pages you haven't Liked" option, as that will hide all Sponsored Posts, but as a side effect it also hides any posts from Pages which you have "Followed" but not "Liked",

If you are using the Chrome or Firefox extension version of FBP, it should automatically update itself to the newest version. If you are using Opera or Edge you will need to wait for those organisations to approve the extension updates before your browser will auto-update with the new version.

If you would like to support the F.B. Purity project and ensure its continuation, please donate what you can (The donate link is on the FBP options screen)

Many thanks to those who do contribute to FBP, your donations are greatly appreciated!

Please tell all your friends about F.B. Purity too, as I'm sure they will appreciate it. One way you can help spread the word about FBP, is to go to http://fb.com/fluffbustingpurity and click the "Invite Your Friends To Like this Page" link that appears in the left column, then invite all your friends.

For those who don't know, F.B. Purity is a safe, free and top rated browser add-on, for Chrome, Firefox, Safari,Opera and Brave that lets you filter out the parts of Facebook you don't want to see, and also adds extra functionality, such as hiding all the ads, alerting you if friends un-friend you, giving you the options to change the site's colours, fonts and background image, gives you the option stay on the Most Recent Newsfeed plus lots more.

F.B. Purity has been reviewed and highly recommended in many places including the Washington Post, CNET, PCWorld, MacWorld, GetConnected etc and has over 464,000 users worldwide.

If you have any questions about F..B Purity please read the FAQ page on FBPURITY .COM

If you have any problems with F..B Purity, please follow the steps in the Troubleshooting Guide on the FAQ page on FBPURITY .COM

Cheers,

Steve

---

Jeg bruker the nuclerar option og jeg er ikke helt sikker på om jeg vil skru den av selv om det kommer en fix. Skal prøve men det er betryggende å vite at man har denne muligheten.

Dette gav antagelig ikke mening til mange lesere, men det handler om hvordan man kan få Facebook til å vise deg ting du er interessert i og ikke alt annet ræl.

Hvis noen vil kan jeg forklare hvordan dette funker men da får de lage en tråd og spørre. I datahjørenet og ikke på OT.

Sist redigert:

Vebbis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    267
    Torget vurderinger
    1
    Bluetooth autoplay på iPhone-driten.
    Hver gang jeg kobler iPhone til forsterkeren fyrer den i gang noe musikk fra music-appen.

Hvorfor er ikke det et menyvalg man kan skru av og på.
    Har saumfart nettet og det finnes ingen løsning (bare workarounds).

På generell basis irriterer den apple-holdningen meg. Vi gir deg ikke valget for vi tar det beste valget på dine vegne. Fuck off.

S

Slubbert

Guest
    For å bruke det rett oppfordrer jeg folk til å sette inn hun/henne i stedet for de/dem, for det har de fleste styr på. Ville du skrevet hun så skriver du de, ville du skrevet henne så skriver du dem. Samme for han/ham, men ham er ikke lenger obligatorisk.

S

Slubbert

Guest
    Lenger/lengre irriterer meg også, fordi jeg synes det er vanskelig å ha helt koll på det selv. Lang-lengre og lenge-lenger er greie regler, men feks i innlegget over "er ikke lenger" blir jeg usikker fordi jeg er usikker på om det er lang eller lenge som er utgangspunktet. Det er vel lenge siden lang er avstand og lenge er tid, men noe kan jo også ta lang tid.

S

Slubbert

Guest
    Én ting som irriterer meg nå er alle som sier at «vi må tenke på menneskene og ikke tallene» i situasjoner som vi har nå, gjerne med slagside mot politikere eller de som tar avgjørelser. For det er det siste de burde gjøre.

Bak hvert tall ligger en skjebne, bak hvert prematurt dødsfall en tragedie. Jeg skrev nylig om min kreftsyke onkel som i disse dager sitter alene og venter på å dø. Men de som skal ta beslutninger; politikere, leger, profesjonelle i helsevesenet, de kan ikke tenke på det, de må gjøre det stikk motsatte. For det er når de ser på tallene at de kan opptre profesjonelt, det er da de kan ta de mest rasjonelle beslutningene. Hvis de skal tenke på menneskene bak tallene er de dømt til å ta beslutninger i affekt, og det kommer oss alle til skade.

Så slutt å si at de må tenke på menneskene og ikke tallene, for det er en oppfordring til dem om å te seg uprofesjonelt. Å se på tallene er ikke å være kald og umenneskelig, det er å ha den distansen de er nødt til å ha for å gjøre jobben sin.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    5.988
    Torget vurderinger
    12
    «Vell» når man mener «vel»

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    338
    Sted
    Østfold
    Den kulørte dagspressen anført av vg, dagbladet og nettavisen. Deres hang til å omtale folk som eksperter er fryktelig irriterende. Professor Jøran Hjelmesæth for eksempel er stadig i søkelyset, da omtalt som fedmeekspert. Unntaksvis omtalt som fedmeprofessor.

Filosof Lars Gule er Islam-ekspert. Filosof duger visst ikke.

Karriereveileder blir jobbekspert. Det forventes visst ikke tilstrekkelig forståelse eller interesse med mindre man er overtydelig på hva det handler om.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    2.768
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Manglende standarder for støvsugertilkobling på verktøy.

Jeg har etter hvert en god del verktøy, der mange av disse har støvsugertilkobling. Noe av dette er til og med samme fabrikat som industristøvsugeren jeg har.

Det irriterer meg noe utrolig at det er så godt som ingen av disse verktøyene som har samme diameter på tilkoblinga som støvsugerslangen. Det eneste som passer sånn noenlunde er dykksaga (Blå Bosch) som sitter fast på industrisugeren fra Feiltema. Ingen av pussemaskinene (hverken plansliperen, båndpusseren, musa eller Bosch multimaskinen), bordsaga, stikksaga, overfresen eller lamellfresen. Stort sett alt må bruke diverse overganger, med varierende kvalitet på tilpassinga.

Jeg innbiller meg at Fein har bedre stell på dette, men den prisklassen blir vel høy for hjemmebruk...

Johan-Kr

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.465
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Den kulørte dagspressen anført av vg, dagbladet og nettavisen. Deres hang til å omtale folk som eksperter er fryktelig irriterende. Professor Jøran Hjelmesæth for eksempel er stadig i søkelyset, da omtalt som fedmeekspert. Unntaksvis omtalt som fedmeprofessor.

Filosof Lars Gule er Islam-ekspert. Filosof duger visst ikke.

Karriereveileder blir jobbekspert. Det forventes visst ikke tilstrekkelig forståelse eller interesse med mindre man er overtydelig på hva det handler om.
    .. jepps. Men ta det ett hakk videre og se på "forsker".

Nå snakker vi projisert ekspertise som alle må bøye seg for. Meh..

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: cox

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.562
    Torget vurderinger
    1
    I disse Koronatider har det vært overveldende mange svar i radio og TV som begynner med "Nei ..." fulgt at et utsagn med omvendt fortegn -- virkelig bonansa!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    5.988
    Torget vurderinger
    12
    Nei, det har du jammen rett i ..... (sukk ;))

bambi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    4.152
    Sted
    Nedre Eiker
    Firefox og bank-id. Funker rett og slett ikke med kodebrikke og bank-id i Firefox nettleser, og må alltid åpne Microsoft sin nettleser isteden. Irr-i-terende.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.567
    Torget vurderinger
    1
    Fungerer hos meg....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.167
    Torget vurderinger
    0
    Hadde også problemer i en periode.

Hvilken bank plages du med?

Jeg har Danske Bank og etter at jeg ringte dem har det gått seg til.

Nå har jeg i tillegg Linux operativsystem. Men i følge banken var ikke det noe problem fordi de hadde det samme, men "proff utgave".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn