Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    I de 100 000 ulykkene regnes nok med all småbulkingen som skjer. Forsikringsselskapene har nok oversikt over alle kravene som kommer. Tallet er jo ekstrapolert ut fra svarene i spørreundersøkelsen og innrapporterte krav til forsikringsselskapene.

    Det er mye som forstyrrer oss i trafikken. Folk går med støyreduserende øreklokker med musikk på kontinuerlig og øynene fast ned på mobiltelefonen. Se seg for når de skal over et gangfelt? Nei, hvorfor skal de det - bilistene har jo ikke lov til å kjøre på dem! Noen ganger virker det ikke som om de regitrerer at de skal krysse en vei en gang.
    Det verste jeg har sett var en syklist som raste over et gangfelt i høy fart samtidig med at han tekstet en melding på telefonen. Med støydempende hodetelefoner på hodet selvfølgelig.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.232
    Antall liker
    9.039
    Min favoritt er en ung mor som trillet barnevogn mens hun tastet og uten å se opp durte rett over i fotgjengerfeltet, hun var heldig at det ikke kom noen.
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    3.209
    Torget vurderinger
    1
    I de 100 000 ulykkene regnes nok med all småbulkingen som skjer. Forsikringsselskapene har nok oversikt over alle kravene som kommer. Tallet er jo ekstrapolert ut fra svarene i spørreundersøkelsen og innrapporterte krav til forsikringsselskapene.
    Jeg skjønner det, men føler at tallgrunnlaget ikke er helt på plass til fullføre regnestykket. Legger merke til at det ikke fremkommer noen tid-spesifisering i spørreundersøkelsen, er det siste året, eller er det siden de fikk bil med berøringskjerm? 100 000 ulykker over hvor lang tid? Er det tatt er representativt antall med og uten berøringskjerm i bilen. Blir alltid skeptisk når kastes tall ut i lufta som er så mangelfullt fulgt opp.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Det kan være så enkelt som at de har tatt %-antallet ulykker som har skjedd grunnet dette i gruppen som er spurt (som jo er tilfeldig utvalgt) og brukt denne prosentverdien på antall ulykker som er meldt inn til forsikringsselskapene.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.742
    Sted
    Oslo
    Om biler med berøringsskjerm er hyppigere i ulykker enn andre så er jo det en indikator.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Det er strengt forbudt å fikle med en mobiltelefon i bil, men å fikle med en berøringsskjerm er tydeligvis OK? Vi vet jo at en skjerm er et distraksjonmoment og trekker til seg oppmerksomhet. Det er ikke uten grunn man ikke skal ha en datamaskin oppe i en forelesningssal (jeg vet jeg går motstrøms her, men det er dokumentert at det ikke er optimalt) - du (og de rundt deg) blir så distrahert av skjermen at du ikke klarer å følge foreleserens argumentasjonsrekke. Man skal notere på papir og renskrive notatene på en datamaskin etter forelesning.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    3.798
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    SAS … 🤬
    sitter i buss for fly fra Gardermoen til Vigra.
    Null info på Gardermoen og kun 2 betjente plasser i infoskranken men 50 foran deg i køen- bare flaks at vi fant frem til at det gikk en buss.
    Kommer frem 02:00 og må sjekke inn på hotell fordi alle ferger er gått.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.308
    Antall liker
    83.325
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Alle "farevarslene" som værmelderne sender ut. Det regner helt som normalt og enda er det gul farevarsel eller oransje farevarsel. Det blir "ulv, ulv" og vil virke mot sin hensikt.

    FHI varsler dessuten om nye bølger av coronavarianter nærmest ukentlig. Er det noen som bryr seg lenger? Tror vi er "ferdigskremte" eller blitt imune mot disse "dommedagsvarslene
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.232
    Antall liker
    9.039
    Alle "farevarslene" som værmelderne sender ut. Det regner helt som normalt og enda er det gul farevarsel eller oransje farevarsel. Det blir "ulv, ulv" og vil virke mot sin hensikt.
    Dette har irritert meg lenge, en regnbyge og frisk bris og vi har et gult farevarsel.
    Og folk biter på.

     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Er det som irriterer meg med med Dagbladet, de har så godt som bare overskrifter som ikke sier noe annet enn SE HER!!!!!!!111 VIKTIGVIKTIGVIKTIG KLIKK HER ELLERS DØR DU!!!!!
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.192
    ^Er det som irriterer meg med med Dagbladet, de har så godt som bare overskrifter som ikke sier noe annet enn SE HER!!!!!!!111 VIKTIGVIKTIGVIKTIG KLIKK HER ELLERS DØR DU!!!!!
    Per Fugelli sa jo at Dagbladet er en større trussel mot folkehelsen enn farene de skremmer oss med.

    Dr.E
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Per Fugelli sa jo at Dagbladet er en større trussel mot folkehelsen enn farene de skremmer oss med.

    Dr.E
    Ikke godt å si. Men ser ikke bort fra at de gjør en ganske god jobb med å trigge underliggende angst hos flere enn bare meg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sjekk om du er i faresonen!
    Du kan være rammet!
    Dette berører DEG !

    Osv ....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Det er jo dette som er MSM - de markedsfører seg med katastrofeoverskrifter der artiklene ofte handler om noe annet enn det overskriftene indikerer. Så leser folk (gjerne uten utdannelse) overskriftene og danner seg sine sprø meninger. Problemet oppstår når aviser som VG og Dagbladet, basert på overskriftene (som er lagd for å tiltrekke seg enkle lesere) blir oppfattet som like troverdige som aviser som Washington Post, Aftenposten, Atlantic monthly etc... Resultatet er at alle avisene blir oppfattet som like useriøse og dermed åpner man opp for sosiale medier og mangel på respekt for kunnskap og kritisk tenking.
    NB: Jeg sier ikke at alt i aviser som Washington Post, Aftenposten og Atlantic monthly (og tilsvarende) er like seriøst, men det er en stor forskjell på Dagbladet og Aftenposten f.eks. Uansett må man lese dem med kritisk sans, noe som dessverre mangler hos svært mange.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alle "farevarslene" som værmelderne sender ut. Det regner helt som normalt og enda er det gul farevarsel eller oransje farevarsel. Det blir "ulv, ulv" og vil virke mot sin hensikt.

    FHI varsler dessuten om nye bølger av coronavarianter nærmest ukentlig. Er det noen som bryr seg lenger? Tror vi er "ferdigskremte" eller blitt imune mot disse "dommedagsvarslene
    Her hvor jeg bor, presterte politiet å be folk holde seg inne to ganger sist år, grunnet regn og vind.

    Har aldri vært så folketomt ute på mine sort sett daglige gåturer som de to dagene. Friskt og herlig turvær.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.656
    Antall liker
    4.302
    Sted
    Bartistan
    Uten at jeg har laga statistikk så er min klare inntrykk at VG har forbedra seg myyye mhp villedende overskrifter mens dagbladet har invertert VG-kurven og sunket enda dypere ned i mannskit- og clickbaitmyra.
    Dagbladets bråkete layout med flashes og autoplay i Benny Hill-fart etc irriterer meg også kraftig. Nettavisenes LOUDness wars? Pføy!

    Jeg syns det er litt rart å snakke pent om VG men de siste par årene syns jeg faktisk de har fortjent det
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.742
    Sted
    Oslo
    Har samme inntrykk. Dagbladet har vært på ignoreringslista en god stund, virkelig helt håpløst.
    Dagbla har fortsatt noen (få) gode skribenter igjen.
    Resten er ræl, kjendiseri og rævslikking av " influencere" pluss hva en eller annen som er kjent fordi hen er kjent spiser til frokost!
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    3.798
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ….at det nesten ikke finnes noe annet enn burgere på matplasser i hele landet rundt. Greit- ekle, lange ting som ufortjent kaller seg pølser finns også alt for mye av.
    Jeg kan ja skjønne at gastronomene vil spare på personalet og en burger er noe som hvem som helst klarer å smekke sammen og fortjenesten er rimelig høyt, men hvor ble det av kreativiteten i matverden?
    Når jeg får nye kataloger fra diverse produsenter og leverandører til storkjøkken så er årets nyhet enda en burger.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.892
    Antall liker
    11.282
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Pizza, pasta og burger er stort sett det eneste som serveres, om man ikke vil gå for pinsettmat... Det er egentlig tragisk.....
    Kafeer med god og tradisjonell norsk mat eksisterer snart ikke lenger.. fisk omtrent umulig å finne. Men det er vel mange årsaker.. det kreves jo litt kunnskap å lage annen mat enn halvfabrikata og hurtigmat.... det koster jo gjerne å ha en kokk ansatt, istedet for ungdommer som flippere burgere..
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.404
    Antall liker
    9.633
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Du lar de prate til de er nesten ferdig med pitchen sin og så sier du "beklager, jeg datt ut litt; kan du ta det fra begynnelsen?" da kan du formelig høre hvordan lufta går ut av de.
    Kona har fortid som telefonselger, i mangel av noe bedre, og reagerer veldig sterkt på ethvert forsøk på å plage plageånden.

    Har hatt litt moro av å be de vente litt, for så å bare legge telefonen til side og drite i dem helt til de legger på.

    Fruen not so impressed.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det hjelper ingen ting overfor de som ringer fra «Microsoft» og sånt …
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn