Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    ^^ Dette med å kjøpe for store biler gjelder ikke bare bobiler. Det er mange, både menn og kvinner, som egentlig ikke mestrer større bil enn Fiat 500 som på død og liv skal ha store SUVer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Da vi ladet på Bismo kom en dame i en Model S i samme ærende. Jeg var eneste bil på raden med 10(?) ladere ved siden av hverandre. Dette kvinnemennesket brukte rundt 3 minutter (nå overdriver jeg ikke) på å klare å rygge seg inn på en av plassene. Det var utallige operasjoner frem og tilbake, se bakover, se i speilene og prøve å justere seg inn. Det er nå det verste jeg har sett noen gjøre i bil. Vi lurte på om vi skulle ringe onkel politi for å få sjekket om hun var full eller noe annet, men siden dette var på Bismo ville det sikkert uansett tatt en tre-fire timer før de kunne dukket opp.

    Forrige kandidat var da jeg satt på balkongen og så på noen som ikke klarte å "lukeparkere" utenfor blokken på en plass der det var rom for i alle fall tre biler etter hverandre. Til slutt gav de opp og kjørte et annet sted
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor tenker folk at så snart de kommer inn i en tunell så må farten senkes med 20-30 km/t? Om det er noen plass det burde være kurant å holde fartsgrensen så må det være i en tunell. De er nesten helt bene, er oversiktlige, det er ingen veikryss eller lekende barn som plutselig kommer inn fra siden og ofte er det sperrelinje så det ikke er lov å kjøre forbi.
    Jeg kan skjønne at man bremser litt ned når man kommer fra dagslys inn i en tunell der det tross alt er mørkere. Øynene bruker litt tid på å juster seg, men når de først har justert seg til lyset i tunellen er det jo ingen steder det er tryggere å kjøre, så hvorfor man da må fortsette å kjøre 20 km/t under fartsgrensen har alltid forundret meg.

    Så har du de som ligger under fartsgrensen, men så fort noen prøver å kjøre forbi gir de gass slik at det blir vanskeligere å kjøre forbi, evt må man kjøre langt raskere enn man hadde behøvd. Jeg har alltid lurt på hvordan slike sjåfører tenker. Når jeg blir forbikjørt er jeg alltid bevisst på å senke farten litt slik at det skal bli lettere for den som kjører forbi.

    BTW: I Tsjekkia ar fatrsgrensen 130 km/t på motorveien, men i tuneller er det konsekvent 80 km/t. På motorveien mellom Dresden og Ustí er det noen, til dels svært korte (200-400 m lange) tuneller. Fartsgrensen i dem er 80 km/t, til tross for at de er svært godt opplyste, det er 4-felts vei og det er rett strekning slik at du ser utgangen av tunellen når du kjører inn i den. Hvorfor i all verden har de satt ned fartsgrensen der?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Forrige kandidat var da jeg satt på balkongen og så på noen som ikke klarte å "lukeparkere" utenfor blokken på en plass der det var rom for i alle fall tre biler etter hverandre. Til slutt gav de opp og kjørte et annet sted
    Lukeparkering (sammen med bakkestart) er vel ikke lenger en del av kravene for å få førerkort?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan skjønne at man bremser litt ned når man kommer fra dagslys inn i en tunell der det tross alt er mørkere. Øynene bruker litt tid på å juster seg, men når de først har justert seg til lyset i tunellen er det jo ingen steder det er tryggere å kjøre, så hvorfor man da må fortsette å kjøre 20 km/t under fartsgrensen har alltid forundret meg.

    Så har du de som ligger under fartsgrensen, men så fort noen prøver å kjøre forbi gir de gass slik at det blir vanskeligere å kjøre forbi, evt må man kjøre langt raskere enn man hadde behøvd. Jeg har alltid lurt på hvordan slike sjåfører tenker. Når jeg blir forbikjørt er jeg alltid bevisst på å senke farten litt slik at det skal bli lettere for den som kjører forbi.

    BTW: I Tsjekkia ar fatrsgrensen 130 km/t på motorveien, men i tuneller er det konsekvent 80 km/t. På motorveien mellom Dresden og Ustí er det noen, til dels svært korte (200-400 m lange) tuneller. Fartsgrensen i dem er 80 km/t, til tross for at de er svært godt opplyste, det er 4-felts vei og det er rett strekning slik at du ser utgangen av tunellen når du kjører inn i den. Hvorfor i all verden har de satt ned fartsgrensen der?
    Å man trenger ikke senke farten når man kjører inn i en tunell selv om det er litt mørkere. Hvis man ikke ser godt nok i overgangen dagslys - tunell må man få sjekket synet(forbeholdt at det ikke er en tunell uten lys)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Å man trenger ikke senke farten når man kjører inn i en tunell selv om det er litt mørkere. Hvis man ikke ser godt nok i overgangen dagslys - tunell må man få sjekket synet(forbeholdt at det ikke er en tunell uten lys)
    Tja - fra skarpt sollys til mørkt innelys - selv gode øyne trenger litt tid til å justere seg, og på den tiden har man fort rukket å kjøre 70-100 m. Jeg snakker selvfølgelig ikke om situasjoner der man kommer fra normalt dagslys til en godt opplyst tunell.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Blomstertellerne i bobiler som ligger 20+ km under enhver fartsgrense lager kø overalt....
    Ja, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor disse, som tydeligvis har god tid, ikke bare kjører til side med jevne mellomrom og slipper folk forbi.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Motorveien (E18) fra Oslo i går.
    Ligger i venstrefeltet i ca 120.
    Bakfra, agresivt og med stor fart kjører en stor SUV (Porsche, muligens Lamborghini) opp i rumpa på meg, og jeg rekker akkurat legge meg inn bak en som kjører 90, og må rett tilbake. Dette er straks før Hanekleivtunnelen.
    Nå synker farta jevnt gjennom hele tunnelen, og ved utgangen kjører nå Fangio som holdt på å torpedere meg i 120, nå pene 75 km/t…. i venstre felt må vite.
    Vel ute er det «pedal to the metal», rett opp i hekken på neste bil som legger seg ut. I neste tunnel skjer det samme. Ute igjen, er det full fart fram til neste tunnel, skrubb, så full fart fram ved Islandkrysset hvor jeg tok av.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje allment vett og trafikkforståelse omvendt proporsjonalt med størrelse og pris på bilen, etter en eller annen ukjent prisgrense??? Det er vel nokså vanlig at de med de største bilene kjører etter "Flytt deg, for faen! - her kommer jeg" - prinsippet....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    Motorveien (E18) fra Oslo i går.
    Ligger i venstrefeltet i ca 120.
    Bakfra, agresivt og med stor fart kjører en stor SUV (Porsche, muligens Lamborghini) opp i rumpa på meg, og jeg rekker akkurat legge meg inn bak en som kjører 90, og må rett tilbake. Dette er straks før Hanekleivtunnelen.
    Nå synker farta jevnt gjennom hele tunnelen, og ved utgangen kjører nå Fangio som holdt på å torpedere meg i 120, nå pene 75 km/t…. i venstre felt må vite.
    Vel ute er det «pedal to the metal», rett opp i hekken på neste bil som legger seg ut. I neste tunnel skjer det samme. Ute igjen, er det full fart fram til neste tunnel, skrubb, så full fart fram ved Islandkrysset hvor jeg tok av.
    Hvorfor gidder du å bremse kraftig ned og svinge til siden for slike tullinger? Jeg hadde ventet til jeg hadde passert 90-bilen og tatt en sikker sving inn i høyrefeltet.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Tja - fra skarpt sollys til mørkt innelys - selv gode øyne trenger litt tid til å justere seg, og på den tiden har man fort rukket å kjøre 70-100 m. Jeg snakker selvfølgelig ikke om situasjoner der man kommer fra normalt dagslys til en godt opplyst tunell.
    Hele problemet er jo at i sånne situasjoner er det også farlig å senke farten enkelte ganger hvis man har biler bak seg, de ser jo muligens ikke noe bedre enn deg men ikke sikker de senker farten. Samme som når folk blir blendet av sola på motorveien å bremser skikkelig opp uten å tenke på at han bak ser like dårlig. Det er en veldig lite gjennomtenkt ide begge delene imo. Er det verdt det å senke farten med 10-20km/t for så å risikere en ulykke? Det er i allefall noe å tenke på, jeg holder alltid god avstand til bilen foran og er ekstra oppmerksom ved tuneller og hvis det er lav sol.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Når trafikken flyter greit, og jeg holder de foreskrevne 3 sekunder til foran kjørende, så er det alltid en idiot som kjører forbi og legger seg imellom
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en lastebil som la seg alt for tett i rumpa på meg over en ganske lang strekning og ved gjentatte anledninger, selv om jeg kjørte på eller litt over fartsgrensen, og selv om han var uten ambisjoner eller muligheter til å kjøre forbi. Sørget for å slakke ned ved begynnelsen av noen motbakker slik at han måtte ned i girene, og ga godt med gass straks han var parkert. Andre gang jeg gjorde det tok han poenget og holdt seg på grei avstand de neste 8 milene.

    Ellers virker det som 80 km/t er normen i europeiske tunneler stort sett over alt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Hvorfor gidder du å bremse kraftig ned og svinge til siden for slike tullinger? Jeg hadde ventet til jeg hadde passert 90-bilen og tatt en sikker sving inn i høyrefeltet.
    Trengte i dette tilfellet ikke bremse noe større, benyttet eksisterende luke, og smatt tilbake.
    Ellers enig med deg. 👍
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Dette med å kjøpe for store biler gjelder ikke bare bobiler. Det er mange, både menn og kvinner, som egentlig ikke mestrer større bil enn Fiat 500 som på død og liv skal ha store SUVer.
    Nå er jo Fiat 500 en ganske sjarmerende bil så hvorvidt disse fortjener å kjøre en slik???........Vet ikke?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Å ligge i 90-100 km/t på motorveien med en tufs liggende 1 m bak deg er i hvert fall ikke en situasjon jeg ville være veldig bekvem med.
    Nei, derfor la jeg meg ut og slapp vedkommende forbi så smertefritt som mulig, og la meg tilbake for ikke å komme opp i hekken på bilen som lå i høyrefeltet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    For en million år siden besøkte jeg storebror i juleferien. Han bodde i Sødertelje i Sverige og vi hadde noen ordentlige "rysare" på motorveien mellom Stkhlm og Søtelje. Det kom tåke men likefullt var det ingen av de lokale som slakket av på farten. Så knapt bilen foran, men fortsatte likefulllt i 120 + ! Vi turde ikke annet enn å fortsette i samme farten i frykt for å bli påkjørt bakfra. Forsto brått hvorfor det av og til blir masskrasj på slike veier.

    Vi fant første avkjøring og forlot motorveien og flugte småveier fram til dit vi skulle. Dette er vel "noenogtredve" om ikke nermere førti år siden, men den opplevelsen sitter faktisk i den dag i dag.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Fascinerer meg litt at så mange ser ut til å irritere seg over trafikken i Norge. Nå har jeg bodd i og besøkt rimelig mange land utaskjærs. Også som bilist. Det inkluderer å kjøre nok i Kairos gater til å se et rasjonale i å demontere egne sidespeil før de ble «demontert» av andre i rushtrafikken, og at oppmaling av felt framtonte seg som sløsing av offentlige midler. Det inkluderer også mange mil på balkansk landevei i en tid da det meste av møtende trafikk ikke bare var stjålne biler, men hvor det spillteoretiske «Game of Chicken» ble utspilt i praksis, hver dag.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Fascinerer meg litt at så mange ser ut til å irritere seg over trafikken i Norge. Nå har jeg bodd i og besøkt rimelig mange land utaskjærs. Også som bilist. Det inkluderer å kjøre nok i Kairos gater til å se et rasjonale i å demontere egne sidespeil før de ble «demontert» av andre i rushtrafikken, og at oppmaling av felt framtonte seg som sløsing av offentlige midler. Det inkluderer også mange mil på balkansk landevei i en tid da det meste av møtende trafikk ikke bare var stjålne biler, men hvor det spillteoretiske «Game of Chicken» ble utspilt i praksis, hver dag.
    Chicken game mista vel all kred etter at bilene ble så sikre at de kunne trøkkes sammen som et trekkspill, og føreren kunne spasere ut
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    883
    Torget vurderinger
    1
    Fascinerer meg litt at så mange ser ut til å irritere seg over trafikken i Norge. Nå har jeg bodd i og besøkt rimelig mange land utaskjærs. Også som bilist. Det inkluderer å kjøre nok i Kairos gater til å se et rasjonale i å demontere egne sidespeil før de ble «demontert» av andre i rushtrafikken, og at oppmaling av felt framtonte seg som sløsing av offentlige midler. Det inkluderer også mange mil på balkansk landevei i en tid da det meste av møtende trafikk ikke bare var stjålne biler, men hvor det spillteoretiske «Game of Chicken» ble utspilt i praksis, hver dag.
    Ja, å få å få ein gamal Zastava forbi Sisuen på utsida før bakketopper var alltid interessant :). Trafikken har heldigvis roa seg der etter kvart.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Men u-kultur er vel en form for kultur det også?
    Litt på samme måte som dobbeltmoral er dobbelt så bra som moral?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Apropos Dagbladet har jeg sakte begynt å innse at jeg nok leser den på nett mest av gammel vane, fordi vi hadde den hjemme særlig i helgene når jeg vokste opp, sammen med Dagsavisen og Aftenposten med A-magasinet. Men slik avisen har utviklet seg fortjener den faktisk en plass i denne tråden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Dusteforbundet avgikk vel med døden sammen med Stabel.
    Så evig medlemskap i denne tråden er nok det vi kan tilby Dagblabla
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har høy irritasjonsfaktor ovenfor en del av de med flest innlegg her inne som hele tiden kommer med stikk til bruk av rør som teknologi innen audio.

    Fan, dette et et hifi forum. Enhver velger det man synes gir best resultat.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Enhver velger det man synes gir best resultat.
    Kjetter er hva du er! Å prioritere individuelle valg og individuell smak og behag er jo likeverdig med Luthers postulat på kirkedøren!

    I sak er jeg helt enig med deg i at rør er det beste, men slikt kan man ikke si høyt! Her bør man følge "strømmen" og ikke ha så bastante meninger, i det minste så lenge det ikke er snakk om kabler. ;) :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:


    Nei seriøst, synes du at det gis for mye tyn fra folk som ikke har samme utstyr som du har? Ja kabler er et "følsomt" tema men ellers?

    Har ikke merket noe slik, men nå brukte jeg HFS aktivt da jeg lette etter mitt HiFi nirvana, fikk masse gode råd og fik også kjøpt meget pent brukt utstyr i en prisklasse jeg aldri ville hatt råd til hvis jeg ikke kjøpte brukt av folk her inne. Etter at jeg fant mitt HiFi himmel har jeg ikke deltatt så mye på de rene hiFi sidene, leser noe men bruker mest tid på OT da det er en fantastisk blanding av folk her inne og mange interessante diskusjoner man kan følge. Stort sett synes jeg de fleste oppfører seg rimelig fint også.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Vi er vel mange her som fikk vår HiFi oppvåkning dengang store svarte skiver var foretrukne remedier.
    Og med alderen blir vi litt rørete, så i mitt oppsett fins ikke en transe, kun rør
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Joda, grei nok, men da bør det være 595 utgaven. Jeg tenkte mer på at 500 er liten og da kanskje de mestrer den?
    Godt argument, kjøper den.
    Men? :unsure: Tror du det er mulig å få satt Trabant i produksjon igjen? Den hadde vel passet veldig godt!:ROFLMAO:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Godt argument, kjøper den.
    Men? :unsure: Tror du det er mulig å få satt Trabant i produksjon igjen? Den hadde vel passet veldig godt!:ROFLMAO:
    Elektrisk Trabant.! Og med en liten dyse til å sende ut litt oljeblanda eksos i ny og ne, for å få den rette
    ostalgi følelsen
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Jeg gikk inn på dn.no nå . Midt på siden er det en annonse som linker til dette:

    Skjermbilde 2021-08-11 kl. 09.41.51.png

    Hvorfor ønsker seriøse medier i Norge å være en distribusjonskanal for regelrett spam og svindel? Er det kun pengene som teller og ingenting annet?
    Noen som har et svar?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn