iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Så lenge formatene er proprietære synes jeg godt man kan blokkere for dem. Det er den eneste måten å bli kvitt dem på.
    Når det gjelder formater er det kommet fram på begge de WWDC jeg har vært på at Apple vil støtte ISO-formater, og jobbe for at formater som styres av en generelt annerkjent og formell stadardiseringskomite, skal vinne fram.
    Det kan man være enig i eller ikke. Jeg synes ikke det er en dum strategi.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Du har gode poenger vedr. eiendomsretten på innhold en har kjøpt. Fremtiden tror jeg blir leie/abo på disse tjenester og da faller en del av disse argumentene bort
    Her er vi helt på linje, men dette er ennå litt lenger frem i tid, og itunes/Amazon modellen er jo en bremsekloss for denne utviklingen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    What we have here, is a failure to communicate.

    Problemet er at vi har gjort en overgang fra fysisk innhold, på et medium - kall det gjerne en steinplate - til digitalt innhold, lagret i form av data. Og dette innholdet er blitt frigjort, det fyker gjennom luften, helt usynlig. Og det kan plukkes ned, reproduseres, mangfoldiggjøres ...

    Så om man ikke får overblikk og kontroll med dette, så forsvinner incitamentet til å vie tid og energi til det å skrive, lage musikk, filmer, osv. Fordi man ikke kan kontrollere salget av det man har laget, og ikke har mulighet for å få godgjort dette.

    Xvid er free software, men hva brukes det til?

    Da Xerox kom med gode kopimaskiner ble forlagsindustrien bekymret, og spesielt lærebokforlag. Kopiavgiften ble innført, for å kompensere for inntektsbortfallet som resulterte fordi man drev og kopierte opp lærebøker og kapitler fra disse ved læresteder.

    Nå ser man en mulighet til å frigjøre slikt innhold fra fysisk distribusjon, men det som har holdt igjen utviklingen er potensialet for at det fritt mangfoldiggjøres. Forfattere, fotografer, grafikere, forleggere blir uten inntekter, incitamentet til å lage gode lærebøker forsvinner. Inntil noen tilbyr et distribusjonsformat der man er sikret mot illegal kopiering.
    Brått behøver vi ikke lenger høvle ned åssider med skog, gjøre denne om til papirmasse, trykke, false og innbinde bøker, sende disse med skip rundt jorden (det meste trykkes i Kina nå, finnes en by der de kun trykker bibler), osv.

    Lærebøker kan oppdateres fortløpende, de kan inneholde ulike typer medier, de kan ha aktive linker - og de som står bak får mer betalt, fordi andelen inntekter som går til fysisk distribusjon i dag reduseres sterkt. Kvaliteten på innholdet øker, eller også øker profitten til bakmennene. Godt for dem.

    @trex - vi vet ganske mye om hva iPad gjør og ikke gjør, det er grundig blitt gjennomgått, og Apple opplyser også meget grundig omkring dette på nettet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    otare skrev:
    Så lenge formatene er proprietære synes jeg godt man kan blokkere for dem. Det er den eneste måten å bli kvitt dem på.
    Når det gjelder formater er det kommet fram på begge de WWDC jeg har vært på at Apple vil støtte ISO-formater, og jobbe for at formater som styres av en generelt annerkjent og formell stadardiseringskomite, skal vinne fram.
    Det kan man være enig i eller ikke. Jeg synes ikke det er en dum strategi.
    Hvorfor skulle man ønske å bli kvitt Xvid da? Det er et åpent og fritt format. Som sagt er det ingenting å utsette på at de velger å bruke sine anerkjente formelle komitevalgte formater, men for forbrukere er det et slag i trynet. Det er da viktigere for folk å kunne spille av de formatene som er vanligst i bruk enn at det er støttet av en eller annen komite.

    Den manglende støtte for vanlige filformater har også en praktisk side som er like alvorlig for brukerne. Hvis man har en filmsamling på harddisken, rippet fra DVDer (som maskinen heller ikke kan lese av forståelige årsaker), så kan man ikke bruke en ipad til å spille av disse med. I stedet skal man ledes inn i en eplebutikk for å kjøpe dem der i stedet hvis man vil seg dem. Det eneste alternativet er å begynne med tidkrevende og kronglete konverteringer til et annet lossy eplevennlig format, noe som burde være helt unødvendig.

    Men selv dette er forsåvidt grei nok. Men det mest begredelige er jo at man som bruker ikke har mulighet til selv å legge inn en mediespiller som takler slike formater. Det er da man ser prisen for lettvintheten.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det er da viktigere for folk å kunne spille av de formatene som er vanligst i bruk enn at det er støttet av en eller annen komite.
    Nå må du bestemme deg Deph. Er det åpne formater eller at et format brukes mye som er viktig?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det var en dansk mobiltelefoniekspert som fikk mye trykksverte internasjonalt på å dømme iPhone nord og ned i et år, han mente den var et fullstendig feilskjær, og ville dø en hurtig død. Stod også om ham i DN da iPhone ble lansert.

    iPod Touch 16GB, da den kom, kostet tilsvarende USD 435+ i UK. Mener da jeg ga 3.600 i Norge?

    Det som avgjør om iPad blir en suksess er hvor godt innholdet som tilbys blir, ikke prisen på enheten.

    Min første DVD-spiller kostet 17.000, i 1998. En DVD-spiller fra Denon. Hva kunne den? ;D
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Parelius skrev:
    Nå må du bestemme deg Deph. Er det åpne formater eller at et format brukes mye som er viktig?
    Når det gjeler valg av formater som man skal distribuere innhold på så er åpenheten det viktigste.

    Når det gjelder valg av avspiller så er formatstøtte det viktigste, og støtter den ikke de aller mest anvendte formatene så bør man se etter alternativer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Prisstrategien er helt i tråd med Gillettes. Billig høvel, markedets beste barberblad til en pris som aksepteres. En grunn til at Warren Buffett har hatt Gillette i sin portefølje i alle år ...

    Og ja - iPad er skitbillig. Mener jeg betalte mer for min første iPod Touch!
    Tja, du får kjøpt en Samsung netbook med inntil 11 timers batterikapasitet og W7 for 2800 kroner så billig er relativt.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Kritikken er vel ikke at den er en fullrigga laptop.c men at den er så utrolig avhengig av iTunes og deres tilretteleggelse for å kunne bruke den.
    Om du bruker Mac til daglig så er ikke en iTunes-avhengighet en uting. Faktisk er iTunes ganske jævli bra.
    +1 ............måtte bare bruke det her 8)
    Det er akkurat det som står for meg som jævli vanskelig å skjønne at andre ikke ser :-\
    Jeg har ikke bruk for annet og selvfølgelig stopper ikke utviklingen av iTunes hvor det står i dag.
    Etter hvert som det blir mer vanlig med Hirez filer så vil selvfølgelig iTunes dekke dette også (i større og høyere hirez enn i dag)
    Jeg har til nå måtte vente lengre enn jeg trodde, siden jeg trodde at siste mac mini skulle ha blitt en mer utviklet maskin/mediamulighet enn den ble.
    De syntes bare at f.eks. BD f.eks. var litt tidlig å satse på..............i mellomtiden ripper jeg mine nykjøpte cder og øker dermed musikkbiblioteket for hver uke og har imo knall lyd via iMac-AE-optisk spdif (dCs får hevde hva de vil for meg)-Emmlabsdac.
    En dag så kommer det en litt større macmini (macmidi) i sort pianolakk med det de fleste vil ha behov for ;D trur eg.
    De vil muligens på noen områder ikke (alltid) være først ute, men når de(t) kommer så blir det best.....halleluja ;D

    Mvh.KW
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Der står det jo ikke noe om iPad? Der står det at når forleggere og videoprodusenter forlanger at det skal være DRM på opphavsbeskyttet materiale, er dette dårlig for forbrukerne. Og det kan man sikkert være enige i, men det har jo rimelig lite med iPad å gjøre.

    Se forøvrig denne artikkelen i Aftenposten. Der sier de at siden norske e-bøker allerede er i ePub format, vil disse lett kunne slippes for iPad, men at Apples priser er alt for lave slik at det er uaktuelt. De ser for seg å lage sin egen app som man kan bruke for å kjøpe norske e-bøker. Noe de regner med skal gå greit, siden både Amazon og Stanza har applikasjoner til iPhone/iPad for å kjøpe bøker i henholdsvis Kindleformat og i det formatet Stanza bruker (kanskje ePub for alt det jeg vet).

    Poenget er at de begrensningene som ligger i Apples økosystem er svært små, og ved å forholde seg til et sett med oversiktlige og greie regler, kan man utnytte det til egen fordel.
    Legg også merke til at Apples Appstore og iTS stort sett er non-profit. Hvis man ser på Apples finansrapport som ble sluppet 25/1, ser man at iTS og Appstore går omtrent i null. Så Apple har ingen forretningsmodell der man skal tjene penger på å selge innhold. Apple er et hardware-firma som tjener penger på å selge hardware. At de i tillegg lager noe av det beste som finnes av software på markedet er et ekstra pluss for oss Macbrukere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    hifiguru skrev:

    – Til syvende og sist må vi alle bruke vår forbruker- og kundemakt til å si nei til slike produkter. Vi må la være å anskaffe og betale for produkter som er laget for å kontrollere og overvåke oss. Vi kan begynne med å si nei takk til IPad, og heller vente på og etterlyse lesebrett som respekterer sine kunders og brukeres rettigheter, inkludert eiendomsretten over kjøpt utstyr og innhold. Vi må bevare det vi kan kalle et selveierdemokrati over digitalt utstyr og innhold. -EFN-leder Thomas Gramstad
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Pressemelding fra EFN (Elektronisk Forpost Norge)
    Oslo, torsdag 28. januar 2010


    IPAD: DEFEKT DESIGN GIR AVMAKT FOR KUNDER OG BRUKERE

    Apple lanserte nettopp iPad, som er en datamaskin i form av et
    lesebrett. Apple har med den DRM-teknologien som brukes i iPad
    gitt seg selv total kontroll over kundens datamaskin. DRM'en gir
    Apple full kontroll over hvilke programmer som kan brukes, og over
    det meste av innholdet som lagres og spilles av -- en planlagt
    defekt design. Siden apparatet til enhver tid er tilkoblet nettet,
    kan denne kontrollen utøves når som helst, helt utenfor brukerens
    kontroll. Dette er en meget skremmende utvikling, og utgjør et
    dramatisk tilbakeskritt for folks digitale rettigheter, både
    prinsipielt og praktisk.

    "Dette er ikke et teoretisk eller oppkonstruert problem", sier
    Thomas Gramstad, leder i Elektronisk Forpost Norge (EFN). Han
    påpeker at allerede i dag har myndighetene i Kina en stor grad av
    kontroll med befolkningens nettbruk, og de har også lovpålegg om
    programmer som må brukes på datamaskiner. Samarbeid mellom
    udemokratiske regimer og DRM-produsenter blir dessverre en mer og
    mer aktuell problemstilling.

    "Med den teknologien som Apple presenterer i iPad vil myndighetene
    kunne ha fullstendig kontroll over hva slags medier og innhold
    folk har tilgang til, og med denne teknologien omfatter kontrollen
    også bøker og bildemedier", sier Gramstad. "Dette gir produsent og
    myndigheter kontroll over hva slags informasjon folk får, hvilke
    bøker de har, og når de blir lest. I tillegg kan "makta" til
    enhver tid ombestemme seg og endre eller trekke innhold tilbake.
    Og dette skjer slett ikke bare i udemokratiske land. For ikke
    lenge siden fjernet selskapet Amazon uten forvarsel boken '1984'
    fra de elektroniske bokhyllene til alle sine Kindle-kunder[1,2]. I
    Norge har vi hatt et eksempel der Get slettet privatpersoners
    PVR-opptak av Disney-filmer da Disney-kanalen gikk ut av
    programpakken[3]".

    Eksemplene viser en trend der en del produsenter forsøker å
    "selge" oss maskiner som aldri vil tilhøre oss. De kaller det
    kjøp/salg, men egentlig dreier det seg om en form for utleie.
    Denne grunnleggende mangelen på respekt for kunder, digitale
    borgerrettigheter og, i siste instans, for demokratiske strukturer
    og praksis, er et uttrykk for en kulturkamp der store medie- og
    teknologiaktører har fått det for seg at de skal eie og
    kontrollere alle kulturuttrykk. En slik kulturkamp kan ikke løses
    ved innsats kun fra enkeltaktører som f.eks. forbrukermyndigheter,
    biblioteker eller arkiver. Til syvende og sist må vi alle bruke
    vår forbruker- og kundemakt til å si nei til slike produkter. Vi
    må la være å anskaffe og betale for produkter som er laget for å
    kontrollere og overvåke oss. Vi kan begynne med å si nei takk til
    iPad[4], og heller vente på -- og etterlyse -- lesebrett som
    respekterer sine kunders og brukeres rettigheter, inkludert
    eiendomsretten over kjøpt utstyr og innhold. Vi må bevare det vi
    kan kalle et selveierdemokrati over digitalt utstyr og innhold.
    Et slikt digitalt selveierdemokrati er en nødvendig forutsetning
    for å bevare fri kunnskap og kultur, og dermed borgerrettigheter
    og demokrati, i den digitale sfære, akkurat på samme måte som den
    gamle "analoge" friheten og fysiske selveierdemokratiet har vært
    en forutsetning for å opprettholde borgerrettigheter og demokrati.

    [1] Doubleplusungood: That Copy Of 1984 On Your Kindle Is Now Gone
    http://www.techdirt.com/articles/20090717/1559425587.shtml

    [2] Amazon Kindle DRM Strikes Again: You Don't Really Own Your
    eBooks
    http://www.techdirt.com/articles/20090623/0415565326.shtml

    [3] Kopiering til privat bruk -- refleksjoner etter et seminar
    http://blogg.torvund.net/2010/01/20/kopiering-til-privat-bruk-refleksjoner-etter-et-seminar/

    [4] iPad DRM endangers our rights
    http://defectivebydesign.org/ipad


    Kontaktpersoner for denne pressemeldingen:

    Thomas Gramstad
    epost: thomas@efn.no
    tel: 4817 6875

    Bjørn Remseth
    epost: rmz@efn.no
    tel: 4790 0184


    -----------------------------------------------------------------

    EFN er en elektronisk borgerrettsorganisasjon - en
    rettighetsorganisasjon for ALLES rettigheter - som jobber med
    medborgerskap og juridiske rettigheter i IT-samfunnet.
    www.efn.no
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    men kommer nok til å kjøpe en for det, tror det blir en fin squeezeremote bare prisen blir sånn nogenlunde spiselig ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Dette er jo, med respekt å melde, pissprat fra ende til annen.

    "Siden apparatet til enhver tid er tilkoblet nettet" - det er tull - en iPad kan utmerket godt brukes uten å være tilkoblet nettet. Skulle den slutte å virke hvis man tar den med seg på bussen og bruker den der - det er ikke alle iPads som vil ha 3G? Så du vil ikke kunne bruke den til å se video på flyet?

    "den DRM-teknologien som brukes i iPad" - hvilken DRM? Hva slags DRM brukes i iPad? Jeg har ikke hørt om noen DRM som er benyttet generelt på en iPad. De programmene jeg har kjøpt på appstore bruker jeg på min iPhone, på min kones iPhone og på min iPod touch.

    Det finnes sikkert DRM på det opphavsbeskyttede materialet som selges. Det var en lang kamp mot musikkbransjen før man fikk lov til å selge musikk uten DRM. Det blir sikkert en lang kamp mot video- og bokbransjen også, men når man får lov til å fjerne DRMen på materialet kommer man helt sikkert til å gjøre det. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Poenget er jo å kunne kjøpe innhold til dingsene. Apple tjener ikke penger på å drive butikken som selger innholdet - det er bare å lese Apples finansrapport. For Apple er det bare fordeler om DRM blir fjernet.

    Den såkalte DRMen på resten ligger i godkjenningsprosessen for programvare som skal selges på Appstore. Reglene der er greie og veldefinerte. Det ene punktet (som mange tydeligvis finner vanskelig å svelge, og som har gjort at f.eks. Opera og Flash ikke støttes): Man kan ikke lage programvare som kjører usikre skript på maskinen din. Hvis programmet skal laste ned skript for å kjøre dem, må man bruke en skriptmotor som er godkjent av Apple (nettopp for å hindre at man kan laste ned farlig kode). Dette er en god regel - hvor mange virus/trojanere/ormer finnes det for iPhone?
    Et annet punkt - Man kan ikke ta betalt for innhold til en gratis app. Så hvis f.eks. den norske bokbransjen lager en ebokleser for å kunne selge norske ebøker, kan de ikke distribuere den appen gratis.

    I tillegg blir man sikkert utsatt for amerikanske moralnormer, som kan gi mange rare utslag.

    Men DRM er det ikke snakk om.

    Tull fra ende til annen. All respekt til de som kjemper for en sak, men det må jo være logikk i de argumentene man bruker.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    KW skrev:
    Jeg har ikke bruk for annet og selvfølgelig stopper ikke utviklingen av iTunes hvor det står i dag.
    Etter hvert som det blir mer vanlig med Hirez filer så vil selvfølgelig iTunes dekke dette også (i større og høyere hirez enn i dag)
    iTunes har lest / avspillt DxD 352.8k/24bit formatet en stund og det er ikke mange av de andre avspillerene som gjør....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fantastisk Bunker-spoof. Så det uten lyd, og leste teksten. Gud i himmelen for en god skuespiller Bruno Ganz er.

    Deph - det er mye folk nå som vil ha en stund i media, og bruker iPad-interessen for å få det. Men i likhet med mange (ahem) har de ikke satt seg inn i hva en iPad er.

    Årets Edge-spørsmål tok for seg hva internett gjør med måten vi tenker på. Kloke hoder verden rundt sendte inn sine svar. Jeg satte meg med en cognac i hånden, det ble flere, og leste alle.

    iPad er et verktøy som skal lette tilgangen til internett.
    http://www.edge.org/q2010/q10_1.html
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    Et annet punkt - Man kan ikke ta betalt for innhold til en gratis app. Så hvis f.eks. den norske bokbransjen lager en ebokleser for å kunne selge norske ebøker, kan de ikke distribuere den appen gratis.
    Dette stemmer vel ikke? Det finnes flere gratis applikasjoner der man kan kjøpe innhold. F. eks. EliminatePro som i utgangspunktet er gratis hvor man har en viss mengde energi man kan spille for hver dag, men om man ønsker å kjøpe mer energi evt. ekstra våpen og annet utstyr er det fullt mulig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Jo, regelen er sånn.
    Det er i hvertfall det som er sagt, og gjentatt, på WWDC da jeg var der i juni i fjor.
    Det kan være at så lenge programmet kan brukes uten å måtte kjøpe ekstrainnhold, så holder det, men at man åpner for å kunne ta betalt for ekstrafunksjonalitet.
    I og med at jeg ikke utvikler programmer for disse enhetene selv, har jeg ikke satt meg inn i alle detaljene.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Og mens iPad får kritikk for manglende USB, dårlig lagringskapasitet, manglende Flash støtte, ingen multitasking, ingen muligheter for videosamtaler, manglende støtte for flere filformat, tvungen iTunes synkronisering og ingen minnekortleser, så slipper andre aktører hint om hva vi har i vente tiden som kommer.

    Fortsatt kun en konseptmodell, så det er tvilsomt at vi ser den i 2010. Spennende uansett. En Intel MID med WiFi og WiMAX. Etter sigende skal den ha 24 timers batterikapasitet. 45nm CPU, integrert minnekontroller, video-prosessor og GPU i en chip.



    HP sin Slate kommer Q2/Q3 i år. Ryktene skal ha det til at prisen skal være lavere enn eple-padden. Lite spesifikasjoner tilgjengelig annet enn at den skal kjøre Windows 7. HP sier at de har hatt denne modellen i tankene i flere år allerede, men at den frem til nå har vært for dyr å produsere.



    Lenovo sin U1 hybrid, der man enkelt kan velge mellom tablet og laptop. Windows 7, Core 2 Duo, 128GB disk og 11,6" skjerm. Tar man ut skjermen sitter man igjen med en Linux Tablet med 1Ghz ARM CPU, webcam, og 16GB flash minne.



    Archos er en kjenning innen bærbare mediaavspillere. Denne får en 1.1GHz Intel Atom Z510 CPU, 60GB HDD, 1GB RAM, Webcam, 802.11b/g Wi-Fi og 100-mbps Ethernet.



    Dell holder kortene tett til brystet, men dette skal være snakk om en Android-basert sak med 5" skjerm og 5MP kamera m/blitz.



    Denne Freescale tableten kommer til å koste godt under halve prisen av den billigste padden; latterlige 199$. Wi-Fi, Bluetooth, Webcam, 3D desktop framework med touch screen/QWERTY support. Den skal få en strømgjerrig ARM prosessor.



    Men det meste av dette kan uansett ikke sammenlignes med padden. Flere av disse modellene er i stor grad PC`er med fullverdige OS (og ditto potensiale). Spørsmålet er om det velkjente og brukervennlige GUI til den forvokste iPodden og app-store uansett kommer til å spise store andeler av markedet. Det vil si om tablet PC`er denne gangen faktisk får et marked.

    Spennende tider i møte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Og der tok du nettopp livet av myten om at Apple er et monopol (ikke har konkurranse). :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Det hjelper så lite med råere hardware når OS'et ikke er laget for formålet.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Forestill deg å bruke Archos'en som avbildet med fingrene.
    Android kan bli spennende på en tablet.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Det blir spennende å se når noen faktisk har brukt den.........

    Er det en dings som folk blir avhengig av, eller er det bare en diger iPhone, som det kan se ut som ved første øyekast.
    Den kan vel gjøre noe mer, og etterhvert vil den sikkert få oppdateringer som tilpasser den til hva folk vil ha.

    Men er det noe poeng hvis man har en 13" MBP fra før?

    Utenom å være litt ekstra kul på kafé
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Og der satte du fingeren på det vesentlige poenget. :)

    Vi har levd i en periode der fokus har vært på begrepet fil. Vi har designet og jobbet rundt ideen at vi skal organisere data i filer som skal ligge slik at det blir lett å finne dem igjen. Dermed ble desktopmetaforen født - en metafor der man bruker analogier fra hvordan vi organiserer på et skrivebord/kontor for å utforme skjermbildet. Dette fungerte fint så lenge vi hadde få filer. Men det har vi ikke lenger. Når jeg tar en full backup av min kontormaskin, får jeg beskjed om at det er tatt backup av et sted mellom 1,5 og 2 millioner filer. Ikke alt av dette er brukergenererte filer, selvfølgelig, men likevel... Jeg har over 100 000 musikkfiler i musikkbiblioteket mitt.
    Dagens brukergrensesnitt har blitt rafinert i ca 30 år for å fungere godt med relativt få filer, et fysisk tastatur og en nøyaktig pekeenhet på en stor skjerm.
    Så får vi nye enheter uten tastatur, med en liten skjerm og en unøyaktig pekeenhet, der vi skal jobbe med store mengder data. Hvordan kan man i det hele tatt tro at det holder å bare flytte det eksisterende paradigmet inn på disse nye enhetene?
    Vi har hat tablets i haugevis i mange år, der man nettopp har gjort dette - flyttet et eksisterende system inn på disse. Det er en ting disse har felles: Ingen vil ha dem. Hvorfor tror man egentlig at hvis bare hardwaren blir bedre, så vil de også bli bedre å bruke?

    Det er det som er så forfriskende med Apple og iPad - de tør tenke nytt.
    Det er jo ikke sikkert de treffer - det kan godt være at det ikke er iPad/iPhone-måten å gjøre det på som er den rette, men de gjør i hvertfall et ærlig forsøk, i motsetning til alle disse andre.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    Det hjelper så lite med råere hardware når OS'et ikke er laget for formålet.
    Jeg forstår veldig godt hva du mener. Det er lite som slår Apple på ren brukervennlighet og opplevelse. Men Windows 7 er i allefall mer tilrettelagt for touch/tablet enn tidligere versjoner.

    Apple argumenterer for at de allerede har en stor kundemasse som kan bruke padden pga. kjempesuksessen iPhone. Men hvor mange potensielle kunder er allerede kjent med et Windows OS og/eller har et "windows miljø" hjemme de ønsker å utvide?

    Jeg tror padden kommer til å selge, om ikke annet fordi det står Apple på den - men jeg er usikker på om den kommer til å selge så forbasket mye som enkelte spår. Til det tror jeg den per i dag er for dyr og begrenset ift. funksjonalitet. Jeg tror heller ikke det er så lett som å trekke paralleller til iPhone. Det er en mobiltelefon som også fungerer som en utmerket media-avspiller - alt i en liten innpakning som går i lommen. Padden er en stor, relativt kostbar "plate" uten telefonmuligheter, og åpenbart en del manglende funksjonalitet ift. en laptop.

    Heldigvis er det lov å tro. Jeg håper selvfølgelig jeg tar feil - tablet markedet kan bli kjempespennende om noen år om det virkelig tar av. :)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fry er innom styrken i Apples tilbud - det er hele plattformen, og de utvikler og tuner hvert ledd, slik at interaksjonen blir optimal for avsender og mottaker, samme hva man bruker plattformen til.
    Det er det mange som ikke har forstått enda.

    Jeg har p.t. to bærbare - en MacBook og en MacBook Pro - som er i daglig bruk. Når disse skal byttes ut er iPad helt sikkert på markedet med alt jeg trenger for å kunne være funksjonell mens jeg er underveis, og jeg betviler da sterkt at jeg kommer til å trenge en ny tradisjonell bærbar.

    http://venturebeat.com/2010/01/27/inkling-ipad/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn