65finger skrev:
Hva er alternativet til hvordan Nokia, Google, Microsoft og Apple (for å nevne noen) distribuerer musikk og bøker (med varierende grad av suksess) forretningsmodellen til selskapene som er listet opp er mer eller mindre lik
Alternativet er å kunne kjøpe innhold på tvers av platformer, OSer og dingser og fritt kunne bruke og flytte det rundt på dette. Å kunne dele og diskutere innholdet med andre, for å berike andre menneskers hverdag og ikke bare sitte å knuge på hver sin lille digitale skuff med hengelås på og væpnede vakter.
Kjøper jeg en bok eller en CD/DVD i fysisk form i dag, står jeg fritt til å gjøre hva jeg vil med den og spille den av på alle enheter som støtter formatet. Alt fra hifispillere til datamaskiner og annet, innhold man kan flytte fra diskene og over på andre medier uten å måtte konvertere og reformattere.
Jeg ønsker at skal ha eierett over de maskinene man kjøper, slik at man selv kan legge inn programmer og filer som man ønsker.
Amazon og Apple truer denne virkeligheten og vil innføre sine egne systemer som de kan kontrollere og skape seg monopoler av.
Det er hovedårsaken til at jeg er skeptisk mot disse, og det er i mine øyne viktigere enn om dingsene er egnet for kunnskapsløse bestemødre og barn, selv om det er kjekt nok det.