iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke Ipad USB? -hæ..??
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Ja, der var det noen som hadde brukt de små grå. :)

    400kr (?) for etui, 250kr (?) for 230V ladekabel og 500kr (?) for dockingstasjon ++ så skulle man faktisk komme i mål med det mest nødvendige til under 6000kr inkludert offline-versjonen med 16GB. Tilsvarende regnestykke med 3G versjonen og litt mer lagringskapasitet ender nok fort opp i 8-9000kr.

    Det er litt penger for en forvokst iPod, så vi får håpe innholdsleverandørene satser stort på denne platformen og ikke minst at det innholdet også er tilgjengelig på disse breddegrader.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Nei, den har ikke USB. Den har dock og trådløst nett. Dockspesifikasjonen er tilgjengelig, og det er helt sikkert ikke så veldig vanskelig å lage en adapter.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Jeg pleier å stikke kabler inn der. Med USB kontakt. ::)

    Kabler må're værra..!
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    På iPhone er behovet for multitasking for de fleste ikke til stede, men det kan man lettere se for seg blir ønskelig på iPad.
    Jeg tror det er delte meninger om akkurat det. Konkurrentene har hjemmesider med nyttige widgets, facebook/twitter oppdateringer, mail/sms preview og brukeren kan også lytte på musikk/radio mens han/hun bruker telefonen til andre oppgaver. Programvare som for eksempel Skype blir veldig handikappet uten multitasking.

    Det er overraskende at en tablet med fokus på media ikke har multitasking fra dag 1. Apple har vel heller ikke kommet med noen lovnader at det skjer i overskuelig fremtid, selv om det er sannsynelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Problemet med mange som kommenterer (ikke bare her, men i aviser og andre steder på nettet), er at de måler iPad ut fra eksisterende bruk og bruksmønster. Men iPad er ikke laget for å bli brukt slik vi bruker de andre dingsene vi bruker - den vil påvirke hvordan vi bruker media. Dette er først og fremst en fleksibel media-dings for å forbruke media - lyd, video og tekst. Så har den tilleggsfunksjonalitet (iWork). Man sier at den ikke er like bra som Kindle for å lese bøker. Akkurat det vet vi jo ikke (ingen har prøvd å lese bøker på iPad enda), men det kan godt være sant. Men forskjellen er at Kindle bare kan brukes til å lese bøker, iPad har mange andre bruksområder.
    Hva skjer når du kan begynne å abonnere på tidsskrifter på iPad. Når National Geographic leverer sine magasiner på iPad, med integrerte videoer og interaktive programmer.
    Når McGraw-Hill begynner å levere lærebøker med annotasjonsmuligheter, integrerte videoer og programmer. Osv, osv...

    Dette er en ny type dings. Vi har ingen ting å sammenligne den med, for det finnes ingen konkurrenter. Det nærmeste vi kommer er vel en iPhone, men den har et annet fokus igjen.

    Dette blir spennende. Det kan godt være at det blir en flopp, men av en eller annen grunn tror jeg ikke det.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Blir litt som med netbooks, med Atom prosessorene til Intel. Det er en liten datamaskin som åpnet for portabilitet men som ikke ble regnet som en fullverdig erstatning til en "vanlig" PC. Dog var forventningene store, og kravene fra forbrukere har ført til en viss misnøye med ytelsen til Atom-prosessorene.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    bjornh skrev:
    Har ikke Ipad USB? -hæ..??
    Hva skal du med USB?
    Noen brukere vil sikkert se for seg tilkobling av kamera, ekstern HDD, videokamera, mobiltelefon, PC, tastatur, minnekortleser, USB-lagringstick, joystick/pad etc. når de kjøper et bærbart mediacenter til 5-10 høvdinger.

    Det er vel ikke lenge til de fleste av våre gadgets kan kommunisere med hverandre enten over Wireless USB (WUSB), USB 2.0 eller høyhastighets USB 3.0. Spesielt WUSB er spennende på portable enheter.

    Men så lenge padden kan synkronisere mot iTunes..... :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    USB 3 må det være!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    HåkonN skrev:
    Noen brukere vil sikkert se for seg tilkobling av kamera, ekstern HDD, videokamera, mobiltelefon, PC, tastatur, minnekortleser, USB-lagringstick, joystick/pad etc. når de kjøper et bærbart mediacenter til 5-10 høvdinger.
    Alt det der kan gjøres via dockingporten.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    Man sier at den ikke er like bra som Kindle for å lese bøker. Akkurat det vet vi jo ikke (ingen har prøvd å lese bøker på iPad enda), men det kan godt være sant. Men forskjellen er at Kindle bare kan brukes til å lese bøker, iPad har mange andre bruksområder.
    IPS LCD panel er godt testet i markedet allerede. Bakgrunnsbelyste skjermer er mer slitsomt for øynene, og lesehastigheten går ned.

    Kindle & Co baserer seg på E-Ink teknologi som for øynene våre er mer likt som å lese på helt vanlig papir. Det bruker også latterlig lite strøm, og Kindle har vel noe slikt som en uke med batteritid om wireless er aktivert og hele 2 uker uten. Padden har vel 8 timer, er tyngre og tykkere.

    Har selv sett E-Ink i praksis, og det er ingen tvil om at det er en bedre måte å lese bøker på enn en LCD/OLED. Men til alt annet er LCD overlegent. For de som leser mange bøker, tror jeg fortsatt E-Ink kommer til å være det foretrukkede formatet.

    otare skrev:
    Hva skjer når du kan begynne å abonnere på tidsskrifter på iPad. Når National Geographic leverer sine magasiner på iPad, med integrerte videoer og interaktive programmer. Når McGraw-Hill begynner å levere lærebøker med annotasjonsmuligheter, integrerte videoer og programmer. Osv, osv...
    Dette er jo egentlig bare et spørsmål om kreativitet fra innholdsleverandørene. Tidskrifter kan allerede i dag abboneres på via tjenester som Zinio, og HTTP støtter fint kombinasjonen av video, bilder og tekst. At Apple klarer å integrere det på en brukervennlig og lekker måte tar vi som en selvfølge - det er det Apple er flinke på. Men er det en helt ny måte å oppleve media på? Jeg tror ikke det.

    Jeg tror vel heller ikke at det blir en flopp - de har allerede mange overbeviste Apple-kunder med iPhone og iPod. Men om det kommer til å bli en like stor suksess.....?
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    HåkonN skrev:
    Noen brukere vil sikkert se for seg tilkobling av kamera, ekstern HDD, videokamera, mobiltelefon, PC, tastatur, minnekortleser, USB-lagringstick, joystick/pad etc. når de kjøper et bærbart mediacenter til 5-10 høvdinger.
    Alt det der kan gjøres via dockingporten.
    Hvordan?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Her er en del tilbehør til iPad

    http://www.apple.com/ipad/specs/



    iPad Camera Connection Kit
    The Camera Connection Kit gives you two ways to import photos and videos from a digital camera. The Camera Connector lets you import your photos and videos to iPad using the camera’s USB cable. Or you can use the SD Card Reader to import photos and videos directly from the camera’s SD card.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Nettradio+surfing=umulig....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Brasse skrev:
    bjornh skrev:
    Har ikke Ipad USB? -hæ..??
    Hva skal du med USB?
    Noen brukere vil sikkert se for seg tilkobling av kamera, ekstern HDD, videokamera, mobiltelefon, PC, tastatur, minnekortleser, USB-lagringstick, joystick/pad etc. når de kjøper et bærbart mediacenter til 5-10 høvdinger.

    Det er vel ikke lenge til de fleste av våre gadgets kan kommunisere med hverandre enten over Wireless USB (WUSB), USB 2.0 eller høyhastighets USB 3.0. Spesielt WUSB er spennende på portable enheter.

    Men så lenge padden kan synkronisere mot iTunes..... :)
    Noen vil vel at den skal ta oppvasken og vaske bilen for deg også :)
    Hvis man ser på presentasjonen av produktet ser man hvor Apple vil med dette produktet og deres bruks områder. Om det faller i smak eller dekker et behov som du føler at du trenger vil tiden vise mener jeg. Jeg er foreløpig hverken for eller imot produktet, men avventer for å se hva som blir tilgjenglig av innhold og programmer.
    I mellom tiden har jeg en Macbook Pro, Mac Pro og iPhone som håndterer mine andre behov.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ser det på samme måte som deg, digiman. Har pr. idag mine behov dekt med en MacBook Pro og en iPhone, men er litt spent på hvilke bruksfordeler en iPad har i forhold til disse. Tror kanskje at det dukker opp spennende nye ting å bruke den til.
    Jeg kommer nok til å kjøpe en iPad for å teste ut. Tror den vil være perfekt for fruen, men det får vi se etter hvert. Skal også kjøpe en til jobben for å teste en del forskjellig funksjonalitet.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    HåkonN skrev:
    Det er overraskende at en tablet med fokus på media ikke har multitasking fra dag 1.
    Det er jeg fryktelig enig med deg i, HåkonN.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ----------------------------------------------------------
    MINUS

    * Den har kun skjermtastatur. Innebygd tastatur på pc er praktisk, for eksempel til chat, e-post og tekstbehandling. Tastaturet gir også mange mulige måter å plassere pc-en på og beskytter pc-en under transport.

    * Øvrige maskinvarebegrensninger: Ikke 16:9, hdmi, usb-porter, minnekortplass, webkamera, svært begrenset lagringsplass

    * Du kan ikke bruke iPads lagringsplass slik du selv vil, til å lagre de filene du ønsker.

    * Mange videoformater støttes ikke, blant annet nedlastede filmer og web-tv kan være problematisk.

    * Noen kjente og kjære programmer og spill må du klare deg uten (men mange alternativer finnes eller kommer)

    * Begrenset funksjonalitet på lokalnettet, eksempelvis i forhold til fillagring, DLNA-avspilling av mediefiler, etc.

    * Ingen tilkobling av skriver, skanner, eksterndisk, mobiltelefon, iPod, eller andre usb-enheter. (Det er riktignok mulig å koble til et kamera via en spesialkabel).

    * Piratkopiering av programvare umulig

    * Nettleser mangler Flash-støtte

    * Den største svakheten sammenlignet med en pc er at kun Apples egne programmer får multitaske. Det gjør for eksempel at så lenge du bruker et nettradioprogram eller et musikkprogram som Spotify, kan ikke iPad-en benyttes til noe annet. Å ha en chatteklient i bakgrunnen, som Live Messenger, er heller ikke mulig.




    -----------------------------------------------------
    PLUSS

    * Slå den på, og den bare virker!

    * Ikke noe mas med å holde programvare oppdatert og sikkerheten i orden.

    * Multitouch-skjermen gir på noen områder økt brukervennlighet, og gir også muligheter for spesielle spill. Det gjør også aksellerometeret.

    * Lett å finne og kjøpe nye applikasjoner på App Store. De fleste av 140 000 iPhone-applikasjoner fungerer. Mange er gratis eller svært billige.

    * Spillene bare fungerer, og roter ikke til systemet.

    * Lett for voksne å ha kontroll med hva slags applikasjoner barna har.

    * Bedre egnet til ebøker enn en pc.

    * Vekten på 680 gram er nesten halvparten av en ultraportabel pc.


    http://www.idg.no/macworld/article157099.ece

    Ser ikke for meg denne i samlingen foreløpig, nei.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sedvanlig appletull. Ubrukelig boks med pen skjem.

    Streame nettradio mens du leser avisen på nett... glemmesak. Dette er 80-talls teknologi i pen innpakning. Selv telefonen min er kraftigere enn denne barneleken.

    Men hvis man formaterer den og legger inn et ordentlig OS, så kan den sikkert brukes til noe annet enn som digital billedramme også etter den første ukens nyhetsverdi har lagt seg og den ellers vil havne i en skuff for å samle støv. Kanskje noen er snille og porter Meamo 5 til denne?

    Klønete av Apple å slippe et så utdatert produkt i 2010. Dette ville vært en stor greie i 1994.


    - Jeg ble veldig skuffet, og mener det er å gå tilbake til steinalderen å lansere en PC uten mulighet for multitasking. Folk forventer å kunne høre på nettradio mens de surfer på nettet og chatter. Det kan du ikke med en iPad, sier Unnersaker, som ikke har troen på iPad som et masseprodukt før multitasking er på plass.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    «Kun skjermtastatur» som et minus? Hvis man vil ha en enhet med fysisk tastatur, mulighet til å koble til printere og kjøre mange programmer samtidig kjøper man en MacBook, ikke en iPad.

    Premisset i artikkelen johnnygrandis linker til er at man har 5000 å kjøpe PC for – og om det er en PC man er ute etter er det selvsagt det man kjøper, ikke en tablet som har en annen filosofi og et annet bruksområde. Her synes jeg mange trår feil.
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    johnnygrandis skrev:
    ----------------------------------------------------------
    MINUS
    * Piratkopiering av programvare umulig

    * Den største svakheten sammenlignet med en pc er at kun Apples egne programmer får multitaske. Det gjør for eksempel at så lenge du bruker et nettradioprogram eller et musikkprogram som Spotify, kan ikke iPad-en benyttes til noe annet. Å ha en chatteklient i bakgrunnen, som Live Messenger, er heller ikke mulig.[/i]
    Det kommer garantert en jailbreak som tar seg av disse to.

    Når det gjelder det å høre på nettradio mens man surfer så kan vel de fleste nettradioapplikasjoner åpne feeden i safari?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Sedvanlig appletull. Ubrukelig boks med pen skjem.

    Streame nettradio mens du leser avisen på nett... glemmesak. Dette er 80-talls teknologi i pen innpakning. Selv telefonen min er kraftigere enn denne barneleken.

    Men hvis man formaterer den og legger inn et ordentlig OS, så kan den sikkert brukes til noe annet enn som digital billedramme også etter den første ukens nyhetsverdi har lagt seg og den ellers vil havne i en skuff for å samle støv. Kanskje noen er snille og porter Meamo 5 til denne?

    Klønete av Apple å slippe et så utdatert produkt i 2010. Dette ville vært en stor greie i 1994.
    Som vanlig slår du til men av dine ikke fullt som gjennomtenkte anti Eple innlegg. 1994? Du snakker jo bare tull Gjestemedlem.
    Sist jeg husker 1994 satt vel flertallet av i enten DOS, Win 3, Mac OS 8 eller muligens bleier kanskje?

    Er det virkelig ikke på sin plass å bedømme produktet først når den er i salg og det faktisk er mulig å prøve den?
    Jeg er hverken for eller i mot denne tavle dingsen. Men jeg hadde ikke brukt penger på den før jeg hadde fått testet den og evt. sett hva som bli tilgjengelig av software og annet innhold.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    digiman skrev:
    Som vanlig slår du til men av dine ikke fullt som gjennomtenkte anti Eple innlegg. 1994? Du snakker jo bare tull Gjestemedlem.
    Sist jeg husker 1994 satt vel flertallet av i enten DOS, Win 3, Mac OS 8 eller muligens bleier kanskje?
    Datoen er nok tatt litt ut fra luften ja, som en illustrasjon på tider der datautstyr uten multitasking var mer vanlig. Som DOS.


    Er det virkelig ikke på sin plass å bedømme produktet først når den er i salg og det faktisk er mulig å prøve den?
    Jeg er hverken for eller i mot denne tavle dingsen. Men jeg hadde ikke brukt penger på den før jeg hadde fått testet den og evt. sett hva som bli tilgjengelig av software og annet innhold.
    Det jeg reagerer på et at man bevist har laget et mindreverdig produkt når man har alle muligheter til å lage noe ordentlig i stedet. Det er kun vrangvilje og tyning av uvitende kunder som er årsaken.

    Jeg liker godt konseptet med slike lese- og surfebrett, og med en god skjerm er dette noe jeg kunne hatt lyst på selv. Men helt seriøst, denne maskinen vil bli oppgradert til noe brukbart hvis man skroter OSet den kommer med og installerer f.eks. Meamo i stedet.

    Hvorfor lager man en slik maskin som ikke kan multitaske og som på vanlig applevis ikke støtter de nødvendige formater? Hvorfor? Det er jo ikke fordi de mangler kompetanse eller teknologi til det. Det er rett og slett en bevisst strategi å lage noe middelmådig som skal låse brukeren i et ferdigpønsket handlingsmønster. Det er dette jeg misliker så til de grader med Apple. Det har alle muligheter, men velger å ikke bruke dem. Og man må ty til hackerløsninger for å kunne låse opp maskinen man har kjøpt for å få tilbake kontrollen som bruker. Og hvilke programmer du kan få lov å installere på din egen maskin... her er du underlagt Apples sensur og markedsføringsavdeling.

    Hadde de laget noe ordentlig skulle jeg vurdert noe slikt selv, men slik det er i dag ... aldri.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg ønsker meg er en iPad til å lese f.eks Sterophile på senga.. det ER ikke OK å lese på en bærbar pc ! om man kan holde denne ipadden slik at den viser EN a4 side, og man blar på iphone måte, så er dette AKKURAT det jeg vil ha.... og jeg kommer til å abonnere på flere magasiner når jeg har denne (TRUR EG) ;) .. men en 600g leseskjerm med masse farger og bra bildekvalitet tar jeg veldig gjerne med meg til sengs og.. hvor som helst egentlig.. jeg leser aldri 6 timer i strekk så batteritiden blir ikke no problem for meg..
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg må le. Det finnes ikke maken, men "det er mindreverdig."

    Det er temmelig stor forskjell mellom min første iPod Touch og min seneste iPhone ...

    iPad er å betrakte slik Gillette betrakter sine høvler, en måte å selge barberblad på. Derfor er den priset lavt - nå sitter det innholdsleverandører verden over og vurderer hvordan de kan utnytte denne opplevelsen, slik at brukere kan få en skreddersydd opplevelse med digitale medier.

    Og merkelig nok syns jeg at mange av JGs minuspunkter er plusspunkter, og omvendt. Men det er nok meg.

    Her er noe å tygge på, når det gjelder hvorfor iPad er laget.
    Før Apple lanserte sine små touchskjermer var andelen nettsurfere fra mobile enheter en meget liten del av totalen, og det var fordelt på et stort antall ulike merker.
    Nå står Apples mobile enheter for over 50% av denne kategoriens surfing på nettet i USA - og det er dette man har sett en mulighet i. Men folk vil ha en større enhet, for å kunne se "hele avissider" - og få en bedre filmopplevelse.

    Folk ser nå på network-television vha Hulu og AppleTV, og produsentene har innsett at den typen salg snart vil være like viktig som reklamesalg (som er sterkt avtagende.) Igjen - enheten er beregnet på slik bruk, i tillegg.

    Når jeg ser på alle de tingene jeg bruker min iPhone til, så er jeg ikke i tvil om at jeg vil finne mye brukbart blant de 140.000 app's som til dags dato ligger på iTunes Store. Hvorav mange er gratis.

    Her er en som burde være nyttig for oss.

    http://www.karajan-eartrainer.com/en/
     
    N

    nb

    Gjest
    Fra Bloomberg (Epleaksjen har fallt mer enn markedet generelt siden iPad ble presentert)

    “Apple’s iPad is getting panned by bloggers all over the place,” said Peter Misek, a Toronto-based analyst at Cannacord Adams. “They cite the lack of multitasking, the lack of Verizon, the lack of flash support and the name. We view much of the criticism as unfair and near-term as updates will solve nearly all of their concerns. We would use extreme weakness as a buying opportunity.”
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Det jeg reagerer på et at man bevist har laget et mindreverdig produkt når man har alle muligheter til å lage noe ordentlig i stedet. Det er kun vrangvilje og tyning av uvitende kunder som er årsaken.
    Å klage på mangel på multitasking i iPhone OS er som å klage på mangelen på rosenkranser blant protestanter.

    vredensgnag skrev:
    Jeg må le. Det finnes ikke maken, men "det er mindreverdig."
    Du må jo huske på HPs prototype med fullverdig Windows 7. Fullverdig Windows har flere funksjoner enn iPhone OS, så det jo være bedre ... ? ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig kan du høre på nettradio mens du surfer. Bare sett iTunes til å streame den nettradiostasjonen du vil.

    Dere er så utrolig opphengt i det gamle paradigme med filer og filsystemer. Det er ikke det som er interessant. Det paradigmet er i ferd med å dø - det hadde en mening den gangen man hadde noen tusen filer, men nå når man har flere hundre tusen, for ikke å si millioner filer, bryter det paradigme sammen.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    iPad kommer til å selge i bøtter og spann, og sette standarden på slike duppeditter eller lesebrett/multimediadings om man vil.
    Selveste MÅ HA-greia i 2010.

    Håper den er bedre egnet til å faktisk bruke til noe enn forrige MÅ HA-greia. MiniPC'en.
    Som i praksis bare er en irriterende svak datamaskin med altfor liten skjerm.

    Håper den ikke bare er en gigantisk iPhone (ikke noe vondt om iPhone, den er bra. Men den har vi jo allerede)


    For 5-6000 kr synes jeg (og håper jeg) at skal kan være mer anvendelig enn en smartphone.

    Vi får se. Men skulle ikke forundre meg om de rapper ebok-markedet også.

    De skal ha skryt for å ta andres ideer, samle dem og pakke det pent inn i en funksjonell og tiltalende boks.

    Så det kan være at man bare må ha den........
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg gidder ikke linke til mobiltelefoneksperten som dømte iPhone nord og ned da den ble lansert. Nå ligger NOKIA i rettsak med Apple i håp om at et eventuelt forlik skal gjøre det mulig å selge iTunes Store gjennom Nokias mobiler.

    Men for å ta dette med teskje.
    Det er krisetilstander i tradisjonell forlagsvirksomhet, blant musikkprodusenter og blant produsenter av film pga piratkopiering.
    Pga dårlig planlagt introduksjon av hvilke muligheter datamediet ga for kopiering, og fordi man utviklet en "det bare ligger der, så det er gratis" holdning - så er det temmelig slitsomt å være innholdsutvikler og -leverandør, nesten uansett hvilken mediegren man sitter på.

    Dette er spesielt tydelig i bransjer som hittil har hatt store reklameinntekter - publikum er simpelthen annetsteds, og det er sjeldnere at man sitter og kikker på/opplever samme ting.
    Hvilket er bra. Det ville vært en trist verden om alle måtte lese samme bok samtidig, og det er underlig at vi så lenge fant oss i å se samme tv-program. Floraen av brukermuligheter har skapt inntektskilder, men har også undergravd de tradisjonelle.

    I 1999-2000 så Apple hva som kunne være løsningen.
    En nettbutikk for digitalt innhold, som begynte med musikk, men som så ble gradvis utvidet til å gjelde andre typer innhold.
    Koblet med software og hardware som gjorde anskaffelse, organisering og avspilling av innholdet så enkelt at det holder med en fjernkontroll med seks funksjoner.

    Tullingen med skiltet ovenfor vil gjerne fortsette å knabbe innhold og bruke det uten å betale til dem som har laget det eller eier det.
    Apple overlater det "markedet" til glade brukere av Microsofts produkter (selv om MS også forsøker å lage restriksjoner.)

    Men løsningen Apple tilbyr er tiltrekkende for rettighetshaverne: du vet hvem du selger til, denne kan bruke innholdet på et begrenset antall maskiner, det kan ikke distribueres videre uten at vi hurtig kan finne ut av hvor det kom fra.

    Dermed frigjør man alt det innholdet som hittil har vært unntatt nettet, samt at man åpner for nye muligheter.

    Syns man dette er negativt er det helt i orden. Jeg syns det er helt greit - det er evigheter siden jeg sist kjøpte en film-DVD, men jeg kjøper film tre-fire ganger i uken via nettet; jeg abonnerer også på ulike magasiner over nettet, og kommer til å abonnere på flere.

    Read - watch - listen - play ... work - talk - dance
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Også mye feil på det skiltet - for det er utrolig mye gratis på iTunes Store, det er lett å dele innhold legitimt. Og bare hva som finnes av podcasts og nettradio er verdt hver krone man ikke betaler ... ;D

    I går satt jeg og så Sondre Lerche gi "privatkonsert" med kassegitar på NPR-radios lunsjrom. Det var bra. Og gratis. Video. Med skikkelig fin livelyd.

    Og har du lagt opp eget innhold, så kan du lett og enkelt bruke det gjennom iTunes, osv.

    Men enkelte må sutre før de kjenner glede ... ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hva sier forlagsbransjen? Her er lederen av bokbasen.no, som er norske forlags satsing på e-bøker:

    – Om jeg kunne tenkt meg en iPad selv? Klart det. Sett fra innholdsleverandørene er dette en fantastisk mulighet, for om det pakkes på rette måten er plutselig betalingsvilligheten til stede for innholdet. Problemet med å få norske bøker på iPad kan løses på to måter. Enten er Apple med på en utvidelse som passer den norske bokbransjen, eller man utvikler en applikasjon for iPad som takler dette, sier Austigard.

    Hva med avisene?

    Også i avisbransjen er det positive reaksjoner, i hvert fall dersom Aftenpostens Stig Waagbø er representativ. Direktøren for digitale medier ser på iPad og lignende lesebrett som en mulighet til å ta betalt for det som i dag går gratis på nett. Aftenposten starter det første prøveprosjektet for lesebrett i løpet av første halvår.

    – Dersom vi greier å virkelig forbedre leseopplevelsen, tror jeg folk er villig til å betale for den. For dem som enkelt og greit vil skanne nyhetsbildet, blir lesingen fortsatt gratis. Men på de mediene hvor du betaler, vil du få en mye bedre leseopplevelse, med mer både bredde og dybde.

    Waagbø mener at avisene har et spesielt potensial og kan utvikle gode produkter på nettbrett som iPad.

    – Der du i dag ser ett bilde i papiravisen, vil vi kunne vise en billedserie. Og der vi har en nyhetsgrafikk, får du en animasjon. Med disse nye, store skjermene vil vi kunne sette full fart i det formatet vi egentlig alltid har kommunisert gjennom, sier Waagbø.


    Og så burtetter ...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Meget vesentlig vredensgnag. Er nettopp dette jeg prøve å poengtere i mine tidligere innlegg. Dette produktet er i bunn og grunn avhengig innholdet. Blir det slik som mange fagfolk skal ha det til kan dette bli en fantastisk produkt. Helt uavhengig om den har den ene eller andre tekniske duppe-ditt innebygd.
    Men om ikke folk klarer å se mere en 2cm fremover i løypa eller har fordommer får de ha det så godt med sytingen sin.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ess da, ikke noe å bry seg med. Er vel en kjennsgjerning det at noen ikke har mer gangsyn enn at de kritiserer en type produkt for ikke å være en annen type produkt.

    Skal bli spennende å se hvilke muligheter som åpenbarer seg med iPad. Jeg ønsker iallefall mangfoldet velkomment.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn