iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tullingen med skiltet ovenfor vil gjerne fortsette å knabbe innhold og bruke det uten å betale til dem som har laget det eller eier det.
    Apple overlater det "markedet" til glade brukere av Microsofts produkter (selv om MS også forsøker å lage restriksjoner.)

    Men løsningen Apple tilbyr er tiltrekkende for rettighetshaverne: du vet hvem du selger til, denne kan bruke innholdet på et begrenset antall maskiner, det kan ikke distribueres videre uten at vi hurtig kan finne ut av hvor det kom fra.
    Når man kjøper en bok, en papirbok slik vi kjenner dem, så kjøper man den og leser den. Så langt kjenner vi oss igjen. Etter man har lest den så gir man den gjene videre til noe andre hvis den var bra eller viktig (eller det ikke er et verk man vil vende tilbake til), eller låner den bort slik at andre også kan ha glede av den.

    Alle disse muligheter fjernes av et slikt eplesystem som dette. :( Da skal alle måtte punge ut hver for seg for å få lese boken. Og låner man den bort er man kriminalisert og en forbryter og en pirat. Ikke rart at forlagsbransjen og mediaindustrien jubler.

    Men vi som forbrukere bør gråte over en slik utvikling, for dette er ikke i vår interesse som frie opplyste mennesker. Det kan synest forlokkende og lettvint, men konsekvensene på sikt kan bli dramatiske.

    Hva vil skje med biblioteker, denne hjørnesteinen i folkeopplysning og kulturutveksling i mediamafiens tidsalder. Blir det forbudt i beste frp-ånd og kriminalisert som piratvirksomhet som bryter med Hollywoods lover?

    Samtidig vokser det frem noen få giganter som skal dominere og kontrollere folks tilgang på bøker og applikasjoner, med et sensurverk som får selv en hardbarket kinesisk kraftkommunist til å røres i vederkvegelse.

    ..

    Dette er en farlig vei, og jeg er forbauset over at ikke ellers opplyste mennesker ser faren i fremveksten av disse gigantene og deres system for folkekontroll og dominans.


     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Read - watch - listen - play ... work - talk - dance
    Herlig lesning som for meg til å tenke... :)

    Slettes ikke enig i alt men pyttsan.

    Plateindustrien med sine innviklede forretningsmodeller der det distribueres i syv forskjellige ledd for det kommer ut til forbruker har seg selv og takke for en godt organisert piratvirksomhet.
    Hadde de fulgt med i tiden hadde de sikkert kunne tilby de samme tjenestene for halvparten av prisen av hva de selger det for idag og tjent mer penger.For ikke å prate om sparing av miljøet..

    Vel nå skal ikke jeg gjøre dette til en pirat kamp men slik jeg ser det og leser det er du ganske bundet opp mot Apple i bruken av ipad.
    Selvfølgelig for du ekstrem brukervennlighet men dette kompanserer ikke for at du mister mye av friheten til å velge hva du ønsker av programvare og hvilke filer du ønsker å lagre på HD din.
    Missforstå meg rett, jeg er glad i Apple sine kreasjoner og eier flere produkter deriblant en iphone men den kan jeg i det minste ringe med.
    Og for alle som sier ikke sammenligne den med en pc,- Har den ikke en prosessor og rambrikker?
    Jo! ja da vil jeg gjøre andre ting med den en å lese NYT og synce den mot iTunes,- i lovlighetens navn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hva sier forlagsbransjen? Her er lederen av bokbasen.no, som er norske forlags satsing på e-bøker:

    – Om jeg kunne tenkt meg en iPad selv? Klart det. Sett fra innholdsleverandørene er dette en fantastisk mulighet, for om det pakkes på rette måten er plutselig betalingsvilligheten til stede for innholdet. Problemet med å få norske bøker på iPad kan løses på to måter. Enten er Apple med på en utvidelse som passer den norske bokbransjen, eller man utvikler en applikasjon for iPad som takler dette, sier Austigard.
    Naivt og rørende. Apple har jo full kontroll med hvilke applikasjoner som mennesker får lov å installere på en ipad, og enhver funksjon som er i konkurranse med deres egen kjernevirksomhet (internetsvindel) vil bli blokkert og sensurert.

    Man kan utvikle så mye man gidder, men så lenge Apple sitter med sensurmakt og full kontroll, blir det ingen konkurranse, og Apple får ha monopol i sitt marked.

    Genialt som forretningside, men tragisk for fri konkurranse og for forbrukere.

    Håper svært få mennesker lar seg lure med på dette. :mad:
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Jeg tror jeg venter med å lovprise dingser som ikke er i praktisk bruk ennå, selv om Apple sjelden mislykkes når de lukter noen ekstra dollar å tjene.

    Vi får håpe den er hva det loves, så er det vel greit å vente med å forklare hvor god den er til noen faktisk har brukt den noen dager.


    Men den har ihvertfall potensiale til å bli den kuleste fjernkontrollen på bordet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem - nå må du puste dypt inn og slappe av.
    Apple lanserte AppStore i juli 2008
    Etter lanseringen er 140.000 applikasjoner blitt godkjent for salg eller distribusjon gjennom AppStore.

    Om vi ser for oss at godkjenningsavdelingen arbeider døgnet rundt, året rundt, så har de på de 576 dagene som er gått siden AppStore ble åpnet godkjent 243 applikasjoner pr dag, dvs 10/time, og da har de drevet med tre skift og døgndrift.

    Du får ta dine paranoide konspirasjonsteorier og anvende dem på et bedre mål, tror jeg. Rimer dårlig med det du skriver her:

    Man kan utvikle så mye man gidder, men så lenge Apple sitter med sensurmakt og full kontroll, blir det ingen konkurranse, og Apple får ha monopol i sitt marked.
    Apple har skapt enorme muligheter for tusener av SDK-utviklere, deriblant ganske mange norske, som enkelt har kunnet selge sine applikasjoner gjennom Apple.

    ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    trex skrev:
    Men den har ihvertfall potensiale til å bli den kuleste fjernkontrollen på bordet.
    Det er sant. Som fjernkontroll til en Squeezebox er den sikkert ordentlig stilig, med stor skjerm til albumcover og slikt. Samt som digital bilderamme på veggen, hvis noen skriver en applikasjon som er egnet til dette da, og Apple i sin endeløse godhet og visdom lar det slippe i gjennom sensurens nåløye og ut i den store eplebutikken.

    Så helt ubrukelig er den jo ikke.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vent til du ser album-sorting funksjonene som kommer. Kikker du på iPhoto-delen av presentasjonen får du en idé.
    Og covernotes og bakgrunnsinfo om hva man lytter til blir ganske spektakulært, skulle eg tru, nå som vi har både hva produsent lager selv (LP), samt hva nettet tilbyr av tilleggsstoff.

    Og jeg minner enda en gang om at Apple har kjøpt LaLa, som har utviklet teknologi som gir brukere tilgang til alle sine digitale musikk og filmfiler gjennom "the cloud."

    http://arstechnica.com/apple/news/2009/12/apple-buys-music-streamer-lala-but-whats-it-getting.ars

    Mao - du får tilgang til musikkbiblioteket ditt hvor du enn befinner deg på kloden, om du er i nærheten av en WiFi eller ethernet-tilkobling.

    Og merk at Apple har fått AT&T til å prise dataoverføring latterlig lavt - håper Netcom følger etter. USD 30/mnd for unlimited DATA gjennom AT&Ts 3G nett sier vel litt om hva Apple forventer at andre operatører går med på ...
     
    P

    Parelius

    Gjest
    otare skrev:
    Den fungerer som bilderamme når den lades, som default. :D
    De skal vel gjerne ha oss til å betale for bildet også nå, kan jeg tenke. I min tid kjøpte vi et bilde og så lånte vi det bort til hverandre. Om fire år kommer bildet til meg, om bare Deph blir ferdig med å se på det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Apple har godkjent f.eks spotify som opplagt er i konkurranse med deler av deres kjernevirksomhet. tipper de fleste nåværende og fremtidgige streamingtjenester blir godkjent. man blir neppe avhengig av apples egeneide streamingprodukter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Om vi ser for oss at godkjenningsavdelingen arbeider døgnet rundt, året rundt, så har de på de 576 dagene som er gått siden AppStore ble åpnet godkjent 243 applikasjoner pr dag, dvs 10/time, og da har de drevet med tre skift og døgndrift.
    Joda, men hva skjer hvis noen skriver et program som konkurrerer med Apple da. Som et alternativ til å handle bøker i eplebutikken f.eks....


    Og riktig betryggende må det jo være å vite at Apple til enhver tid har full oversikt over hvilke bøker og andre medier som befinner seg på folks maskiner. :-\

    Helt alvorlig, det er jo slikt som dette som myndighetene i Kina og Iran har våte drømmer om og som vi eller fordømmer dem for i det hele tatt å pønske på... og så betaler vi for at folk skal gjøre det samme med oss selv. Bare det hele er pakket inn i rosa glanspapir så ser gjenkjenner ikke folk systemet.

    Det neste steget blir lobbyvirksomhet mot amerikanske politikere for å forby distribusjon av mediefiler i formater som ikke lar seg spore og kontrollere i disse systemene. Pirater er farlige må vite, de er de nye terroristene som vi må beskyttes mot. :-\
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Gi meg en kopling til hjemmenettverket mitt og tilgang for å kunne spille av filtypene mine som ligger der så er vi på vei. ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Mao - du får tilgang til musikkbiblioteket ditt hvor du enn befinner deg på kloden, om du er i nærheten av en WiFi eller ethernet-tilkobling.
    Så søtt. Det man får tilgang til er den bitte lille biten som man har betalt blodpris for å få lov til å høre på. Folk lure til å tro at de "kjøper" sanger eller album, mens de i det store og hele kun betaler en skremmende overpris for en Spotifyversjon med 1/00000 av innholdet.

    Men innpakningen er pen, og folk innbiller seg at de eier noe i dette store virtuelle systemet.

    Det er jo bare lureri.

    Hvorfor skal noen ville betale 100kr for å få tilgang til ett album i denne koseclouden sin, mens man for samme sum får en måneds tilgang til 1.000.0000+ album i Spotify.

    Hvorfor ser ikke folk at de blir svindlet her?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Telenor, Get o.a. er pålagt å lagre info om alle nettsurf som brukere gjennomfører; tilsvarende når det gjelder SMS, MMS og mobilbruk, telefonnummer som ringes opp, o.l.

    Denne informasjonen må lagres i temmelig lang tid, og stilles til rådighet dersom "myndighetene" ønsker innsyn, på legitimt grunnlag. Så får vi håpe at hva legitimt grunnlag er forblir demokratisk definert.

    Det påstås at datamaskiner nå leveres med automatisk keystroke logger, og at denne kan lastes ned av NSA. Hva faen vet jeg - men jeg vet at Echelon til NSA er i stand til å "avlytte" absolutt alt jeg foretar meg elektronisk gjennom sitt SIGINT-nett. (Sorry for being such a bore, guys!)

    Deph - du har hatt AppleNoia i alle år. ;D
    Få med deg hva Apple har gjort og gjør for skoler, universiteter og bibliotek ...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mer bekymret for disse - det påstås at de er kommet til Europa.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ikke noe problem. Det er åpnet for å kjøpe innhold fra inne i en app. Så hvis Amazon vil selge e-bøker til iPad, kan de lage en e-bokleser for sine bøker der du kan kjøpe innhold fra Amazon.

    Apples regler for godkjenning er veldig greie. Hovedkravet er at programmet ikke skal kjøre kode som lastes ned. Det er derfor Opera og Flash ikke tillates. Begge laster ned kode som kjøres på iPhone/iPad. Hvis man skal kjøre nedlastet kode, må man bruke den tolkemotoren som Apple tilbyr (av sikkerhetshensyn). Opera og Adobe har sine egne tolkemotorer, noe som dermed bryter med reglene.

    Det har ingen ting med å konkurrere med Apples egne program å gjøre.

    Og hvis det er DRM på bøker som lastes ned, kan du regne det som rimelig sikkert at det ikke er Apple som står bak det. Like lite som det var Apple som sto bak den avært lette (og enkelt å fjerne) DRMen som var på musikk i iTS.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Deph - du har hatt AppleNoia i alle år. ;D
    Få med deg hva Apple har gjort og gjør for skoler, universiteter og bibliotek ...
    Trosopplæring :-\

    Og har du noen gang lurt på hvorfor og hva de på sikt vil oppnå med dette?

    Begynner man tidlig nok å fange folk i eplesystemet så sitter man i klisteret og må på seriøs avvenning. Men det er nå likevel bare problemer på et personlig plan, det er de samfunnsmessige konsekvensene som kan bli fatale.

    Hva når slike lover og systemer er på plass, og det politiske klimaet skifter til vinter?

    Det kan skje, og det vil skje i mange land.

    Vi skal ikke så lett implementere verktøy som gjør det skremmede enkelt å binde oss, selv om verktøyet kommer forkledd som en barneleke eller en pen gadget.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Så ditt problem er at hvis man kjøper et epleprodukt blir man så fornøyd at man kjøper en ny når den tid kommer? Hva er problemet med det?

    Ingen hindrer deg i å bytte til noe annet. Dataene dine kan du ta med deg.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Den blir sikkert like god som iPhone, forresten er det lenge siden det har vært noen nye produkter på Applestore.


    Så kommer det helt sikkert en drøss kloner vi kan klage på i kjølvannet av iPad, og dermed er alt som det pleier en stund til :D.




    MS-gutta gleder seg til å rakke ned på den, Apple-boysa gleder seg til å bruke den.
    Vinn-vinn spør du meg.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Skuffende at skjermen ikke er HD kompatibel og kun har 4:3 format, 16:9 burde vel være mer ettertraktet eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hva skal du med HD-kompatibel på noe som skal være 60-70 cm fra nesetippen din? 720p not enough?

    Formatet skyldes ergonomiske studier, samt lesepreferanser. Ergonomi: easier to avoid dropping than widescreen format tablet; lesepreferanser - tester med magasiner/aviser/bøker ga klar preferanse for formatet man endte opp med.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    otare skrev:
    Ingen hindrer deg i å bytte til noe annet. Dataene dine kan du ta med deg.
    Hvor kan du ta med deg musikken, filmene og bøkene du betaler for i slike systemer da, hvis du vil ut av eplefellen igjen?

    Samme problemstilling gjelder forøvrig Amazon og Kindle også. De er ikke det spor bedre:

    "Users can download content from Amazon and some other Kindle content providers in the proprietary Kindle format (AZW), or load content in various formats from a computer. Kindle Terms of Use forbid transferring Amazon e-books to another user or a different type of device."

    .. du er med andre ord fanget, og jo mer innhold du har betalt for... jo mer umulig er det å komme ut av igjen. Dette er farlige modeller, og hvis disse skulle kombineres med politisk styring så er mulighetene for misbruk for store til å forbli uutnyttet.

    Vi trenger frie åpne modeller og formater, der innhold man betaler for fritt kan benyttes på alle enheter man selv måtte ønske, med fulle rettigheter til å låne bort, gi bort eller dele med andre.

    Det er en farlig sti vi beveger oss ned på hvis slike modeller som dette får lov til å dominere.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hva skal du med HD-kompatibel på noe som skal være 60-70 cm fra nesetippen din? 720p not enough?

    Formatet skyldes ergonomiske studier, samt lesepreferanser. Ergonomi: easier to avoid dropping than widescreen format tablet; lesepreferanser - tester med magasiner/aviser/bøker ga klar preferanse for formatet man endte opp med.
    Hehe! Når du kommer inn på dette området fikk jeg flashback fra en kunde jeg besøkte her om dagen. Han satt med 2 x 30" Apple displayer på skrivebordet mot sin MacPro. 2560x1600 bildepunkter på hver. Du mister hele tiden oversikten over hvor musepekeren ble av ;D og må bevege hodet fra side til side hele tiden. Ikke noe for meg gitt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ingen problem. Musikken er i AAC-format. Videoene er h.264. Bøker er i ePub format.
    De 2 første er ISO-standarder, den siste er et XML-format anbefalt av International Digital Publishing Forum, og det mest brukte formatet for e-bøker på nettet. Man synker selvfølgelig sin iPad/iPhone/iPod med iTunes (på PC eller Mac), og da ligger filene i iTunes biblioteket, der de kan kopieres så mye man vil.
    DRM-problematikken må du ta med utgiverne, og ikke med Apple.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Mao - du får tilgang til musikkbiblioteket ditt hvor du enn befinner deg på kloden, om du er i nærheten av en WiFi eller ethernet-tilkobling.
    Så søtt. Det man får tilgang til er den bitte lille biten som man har betalt blodpris for å få lov til å høre på. Folk lure til å tro at de "kjøper" sanger eller album, mens de i det store og hele kun betaler en skremmende overpris for en Spotifyversjon med 1/00000 av innholdet.

    Men innpakningen er pen, og folk innbiller seg at de eier noe i dette store virtuelle systemet.

    Det er jo bare lureri.

    Hvorfor skal noen ville betale 100kr for å få tilgang til ett album i denne koseclouden sin, mens man for samme sum får en måneds tilgang til 1.000.0000+ album i Spotify.

    Hvorfor ser ikke folk at de blir svindlet her?

    ??? Går ut i fra at du her snakker om nedlastet musikk (MP3) fra i Tunes, hvor mange personer og hvor mange låter tror du det gjelder for personer som bevandrer disse sidene fast.
    Jeg har ennå ikke lastet ned noe som helst via iTunes (utenom remote) uansett så må det da kunne være en fin mulighet å kunne lyttet til hele sitt eget musikkbibliotek uavhengig hvor en befinner seg i verden, du må ikke blande korta her nå.

    Jeg sjøl ville nok ikke betalt særlig høye månedsavgiften for denne muligheten, men det henger sammen med hvordan jeg prioriterer.
    Reiser sjelden og f.eks. 150 i måneden (1800 i året) for kanskje å kunne benytte dette i noen få uker i året, er jeg ikke villig til.
    Betaler ikke opp mot 200,. dagen for dette, da tar jeg heller med meg et mindre utvalg musikk på enklere måte.

    Mvh.KW
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En såkalt ekspert på Dagsnytt 18 snakket også om å "være låst til Apple."

    Mange som ønsker å demonisere Apple, litt forunderlig. Det er andre selskap som sitter med 90% av OS markedet og fete andeler i hardware. Men Apple er superbøyg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    KW skrev:
    ??? Går ut i fra at du her snakker om nedlastet musikk (MP3) fra i Tunes, hvor mange personer og hvor mange låter tror du det gjelder for personer som bevandrer disse sidene fast.
    Jeg har ennå ikke lastet ned noe som helst via iTunes (utenom remote) uansett så må det da kunne være en fin mulighet å kunne lyttet til hele sitt eget musikkbibliotek uavhengig hvor en befinner seg i verden, du må ikke blande korta her nå.
    Ok, misforsto dette. Takker for oppklaring.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Hva skal du med HD-kompatibel på noe som skal være 60-70 cm fra nesetippen din? 720p not enough?

    Formatet skyldes ergonomiske studier, samt lesepreferanser. Ergonomi: easier to avoid dropping than widescreen format tablet; lesepreferanser - tester med magasiner/aviser/bøker ga klar preferanse for formatet man endte opp med.
    Om det vil være forskjell gjenstår å vite men ser poenget ditt.

    Amazing, apparently. "Stunning," says the San Francisco Chronicle, while iLounge crows about the "strong, rich colors" and "great viewing angles." iLounge also reports that while the iPad's 1024-by-768 display isn't quite capable of displaying 720p videos at full resolution, the device can play 720p H.264 video files (albeit downscaled to the native resolution of the iPad's screen), so I'm curious whether it'll be possible to rent and watch an HD movie on the iPad itself. In other words, it sounds like watching a feature-length movie on the iPad will be a lovely experience, especially when you're sharing a friend. That said, the iPad's single built-in speaker probably won't make for a cinema-worthy experience, so don't forget your earbuds. Also, if you were hoping to play true 720p-quality video from the iPad on an external display, sorry, no dice

    720P?
    http://tech.yahoo.com/blogs/patterson/64869/the-ipad-some-questionsanswers/
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, det der forundrer meg også. Apple bruker bare åpne datastandarder og er langt mer åpent enn f.eks. Microsoft. Likevel holdes de fram som "den store stygge ulven".
    Samtidig med at de kritiserer Apple for å være låst, klager de på at iPad/iPhone ikke støtter Flash. Apple gjør alt de kan for å få nettet over til HTML5, som er en åpen standard som kan erstatte Flash, men det de får er kritikk for at de ikke støtter Flash. Samtidig får de kritikk for at de støtter h.264, som er en åpen standard, samtidig med at de kritisere dor at de ikke støtter xVid eller DivX, som begge er proprietære standarder.
    Forstå det den som kan.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok misforstått litt hva denne i Pad er og kan brukes til, den er ikke lengre like interessant for meg, trodde nok den var nærmere en macbook enn den vitterlig er.
    Som del til musikk(film) sammen med en mac mini så vil den nok slå an imo.
    Jeg har erfart at så lenge jeg lytter i stua, så styres musikken like ofte (om ikke oftere fra iMacen bakerst i stua som fra Touchen)
    Skal (og bør) jo opp fra stolen innimellom uansett ;)

    Hadde jeg ikke hatt touch så hadde det stilt seg anderledes, får nok vente å se hvordan dette utvikler seg.

    Mvh.KW
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror vi kan oppsummere denne diskusjonen med dette:

    Apple er farlige fordi de lager så gode produkter at folk gjerne kjøper en ny Appledings når de skal bytte maskin.

    Apple er farlige fordi de bruker åpne standarder og ikke lar seg presse til å støtte proprietære løsninger.

    Jaja
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    otare skrev:
    Jeg tror vi kan oppsummere denne diskusjonen med dette:

    Apple er farlige fordi de lager så gode produkter at folk gjerne kjøper en ny Appledings når de skal bytte maskin.

    Apple er farlige fordi de bruker åpne standarder og ikke lar seg presse til å støtte proprietære løsninger.

    Jaja
    Ser ut som noen ikke har fulgt med i timen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    otare skrev:
    Jeg tror vi kan oppsummere denne diskusjonen med dette:

    Apple er farlige fordi de lager så gode produkter at folk gjerne kjøper en ny Appledings når de skal bytte maskin.

    Apple er farlige fordi de bruker åpne standarder og ikke lar seg presse til å støtte proprietære løsninger.

    Jaja
    Eller slik:

    Apple lager en maskin der du som bruker ikke selv kan få laste ned og installere produkter, men kun får velge mellom de som har sluppet gjennom sentralsensuren.

    De lager en maskin med et OS som ikke kan multitaske... i 2010 ???

    Nettleseren mangler støtte for flash. Ikke at flash er noe stas med, men det er ergerlig som bruker at slikt innhold blir blokkert hvis man vil se det.. kun fordi det ikke passer med apples strategi og at det en gang i fremtiden kan komme noe bedre..

    Det er en filmviser som ikke støtter formater som 99% av filmer er kodet i. Det er som en musikkspiller som ikke kan spille mp3 og FLAC.

    Dette er oppsummert bare en forvokst utdatert telefon som man ikke engang kan ringe med...

    Men det blir en kul fjernkontroll til Squeezebox, den er jeg med på.

    Når den kommer i en hacket verjon som kjører Maemo og prisen har halvvert seg, så skal jeg vurdere den. Inntil da er det bedre å vente på at noen andre lager et bedre lesebrett enn dette. Burde ikke ta så veldig lang tid.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Deph - kritikken din blir litt dum når den er så uopplyst.

    iPad selges fra dag en i konfigurasjon med kun WiFi, eller med WiFi og 3G. Du installerer et mini-SIM kort og ringer med den som fra en iPhone.

    Jeg har installert Skype App i min iPhone. Den lastet jeg ned GRATIS fra AppStore, og jeg bruker den for å Skype venner verden rundt, via WiFi (kan også Skype over 3G, men det blir vel litt dumt.)

    Wow!

    I tillegg så er iPad konfigurert for VOIP, noe som fremgår av SDK-settet som man har lastet ned.

    Wow!

    Sentralsensuren? Hva er det for barnslig, uopplyst, latterlig pjatt? Det kryr av programmer på AppStore, som dekker alt mellom himmel og jord. Mengder av konkurrerende merker som har Apps inne, og i tillegg mengder av produkter som konkurrerer med Apples egne produkter ...

    Sheesh. Spotify er allerede nevnt, men det er mange flere.

    Hvor mye multitask trenger du, i forhold til hva en iPhone kan gjøre? Jeg lytter til musikk på min iPhone mens jeg gjør ting i andre Apps ... hvorfor skulle ikke dette være mulig i iPad?

    Når jeg lukker et program i iPhone, og så åpner et annet, for så å vende tilbake til det første, finner jeg alt slik jeg forlot det. På samme nettside, på samme funksjon, med samme set-up. Og vender jeg tilbake til nummer to, så ser jeg det samme.

    Siden prosessorkapasiteten er begrenset, er dette en klok måte bruke prosessor på -- flyten mellom ulike funksjoner er utrolig enkel, og selv om jeg har mengder av Apps, går det som en lek.

    Men en ting skal jeg gi deg - iPad er ikke laget for å hjelpe folk å stjele innhold.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Deph - kritikken din blir litt dum når den er så uopplyst.

    iPad selges fra dag en i konfigurasjon med kun WiFi, eller med WiFi og 3G. Du installerer et mini-SIM kort og ringer med den som fra en iPhone.

    Jeg har installert Skype App i min iPhone. Den lastet jeg ned GRATIS fra AppStore, og jeg bruker den for å Skype venner verden rundt, via WiFi (kan også Skype over 3G, men det blir vel litt dumt.)

    Wow!

    I tillegg så er iPad konfigurert for VOIP, noe som fremgår av SDK-settet som man har lastet ned.

    Wow!
    Nuvel..

    Da blir det vel riktigere slik da (hvis du har betalt ekstrapenger vel og merke):

    Dette er oppsummert bare en forvokst utdatert telefon som man ikke engang kan ringe med...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg har installert Skype App i min iPhone. Den lastet jeg ned GRATIS fra AppStore, og jeg bruker den for å Skype venner verden rundt, via WiFi (kan også Skype over 3G, men det blir vel litt dumt.)

    Wow!

    I tillegg så er iPad konfigurert for VOIP, noe som fremgår av SDK-settet som man har lastet ned.
    Joda, du kan sikkert bruke skype.. men hva hvis noen skal kontakte deg da og du er inne i et annet program som en bokleser eller noe slikt i stedet for bar eå ha Skype liggende åpne i standby og blokkere bruk av andre applikasjoner i mellomtiden. Jaja, dere kan jo ringe hverendre på forhånd og avtale når man skal ha skype oppe. :p Velkommen til Apples vidunderlige verden.


    Hvor mye multitask trenger du, i forhold til hva en iPhone kan gjøre?
    ... ::)
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Det er som en musikkspiller som ikke kan spille mp3 og FLAC.
    Hvor har du det fra at iPad ikke støtter mp3?

    "Audio formats supported: AAC (16 to 320 Kbps), Protected AAC (from iTunes Store), MP3 (16 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formats 2, 3, and 4), Apple Lossless, AIFF, and WAV"

    Men jeg er enig i noen av punktene du lister opp, mangel på multitasking f. eks. er og blir en stor mangel på disse produktene. iPad blir dog garantert hacket etter hvert så man ved hjelp av en jailbreak kan bruke produktet slik man selv vil.

    Edit: Beklager, leste gjennom teksten din litt kjapt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn