Ønsker anbefaling Integrert transistorforsterker som kan erstatte single ended triode

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Devialet er fantastiske! Samme med Gato. Begge i klasse D.
    Til den nye prisen Gato ligger på så tror jeg de er uslåelige til prisen
    Ja, Gato er et merke jeg har tenkt på selv også. Med de nye prisene er det liksom mer innafor igjen. Mulig jeg prøver å få lånt meg en sånn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei!

    Jeg har en LM som din med oppgraderte rør. Har også en Karan KA-I 180 mkll. Har hatt Spec på hjemlån og en Accuphase E470 i eie samtid med test av Specen. Alle er flotte forsterkere. De har spilt på både Focal Electra 1038 be og Marten Miles 5. Jeg testet de opp mot hverandre på begge høyttalerne. Specen ble sendt i retur. Accuphasen solgt. LMen er med de oppgraderte rørene en innsmigrende sak. Skjønner hva de tenker om varme og sikkerhet. Det er også mine kvaler. Sliter med å velge. En skal ut. Karanen mener jeg oppfyller alle dine forventninger. Den skal provoseres mye før den blir varm. Aldri heit.

    Du bor ikke langt unna Skien? Travelt inn mot ferien, men har du anledning og vi får det til å passe, så er du velkommen til en lytt på begge.

    Mvh Olav E
    Takk for tilbudet, jeg bor i utkanten av Drammen så det er ikke fryktelig langt unna. :)

    Hvilken SPEC hvar det du hadde hjemme, og som gikk i retur?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Heisann

    Har etter ca 20 år med diverse rørforsterker ( ikke se men pp ) funnet roen med En Yamaha as2100 i sort. Flott å se på, en fryd å eie og en lyd som jeg er svært fornøyd med. Har i bakhodet å kanskje eie Tannoy igjen og tror denne ville passe bra.

    Mvh Atle
    Yamaha er et av de alternativene jeg har tenkt på selv også, ja. Bra noen endelig foreslo det. ;D
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen av de merkene jeg har tenkt på selv, uten å egentlig vite om det er god match til min smak og mine høyttalere eller ikke, er:

    NAD
    Yamaha
    Parasound
    Leema

    Hvis noen mener noen av disse er direkte dårlige kandidater, syng ut. :)
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Har brukt en Line Magnetic IA508 i et par nå, det er en integerert SET forsterker med 300b som driverrør, og 805 utgangsrør som leverer 48 watt klasse A pr. kanal. Stort sett bare velstand, altså. Men det har sine ulemper hvis man ser bort fra lydkvaliteten som må kunne sies å være meget bra. Den blir steike varm, og er en svært effektiv varmeovn for hele loftet, sommer som vinter. Rørbytter er en tilbakevendende utgift, selv om det ikke har vært så ille driftskostnader på den enda. Og dette er ikke noe man bare slår på og lar stå uten tilsyn, heller ikke noe som kan stå påslått dager i strekk.

    Så i det siste har jeg tenkt litt på kanskje å konvertere til transistor igjen av utelukkende rent praktiske årsaker og lavere kostnader ved drift. Høyttalere som brukes for tiden er Tannoy Arden, 15" dual concentric med 93 dB følsomhet. Jeg liker å tøffe meg med tung, sint rock, samt jazz, rock, og blues fra 50, 60, 70 tallet, og bruker anlegget en del til film og serier også.

    Budsjett maks. 40.000,-, men gjerne mye mindre. Noen forslag til noe som låter bra? Trenger ikke innebygd DAC eller RIAA. Har vel egentlig ikke helt tro på at en transistorforsterker i denne prisklassen kan danke ut en rørforsterker på det en rørforsterker gjør bra, men lurer på hva som finnes der ute som ikke kommer i veien for musikken, og gjerne er litt maktfull med kraft og kontroll i særlig grunntoneområdet. Liker nok lyden noe over på den varme siden så lenge det er kontrollert og nyansert, åpen lyd.
    Da ville jeg vælge denne, den er specielt god på lidt letdrevne højttalere, men så bliver det heller ikke meget bedre tror jeg:
    https://www.fidelity-magazin.de/2018/01/21/english-sugden-audio-ia-4-integrated-amplifier/

    33518-2.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tillater meg å betvile at du vil finne en kjølig, enkel forsterker som kan overta etter en SET.

    Jeg har lett i hele mitt liv etter en sånn, men har hittil ikke funnet noen. Joda, det er mange som låter forrykende på sitt eget vis, men så snart jeg har en SET i oppsettet, skjønner jeg umiddelbart hvorfor jeg elsker akkurat den løsningen.

    Selv har jeg en av de beste Spec-forsterkerne; jeg stortrives med den, den går i retning SET rent lydmessig, men til tross for dette kan den ikke helt overta oppgaven fra en vellykket SET-forsterker. Jeg er temmelig sikker på at du kan finne opptil flere forsterkere som kan gi deg svært gode opplevelser, allikevel. Men jeg vil foreslå at du beholder en forsterker du har et sterkt, emosjonelt forhold til, og kople den opp nå og da, så du får deg et aldri så lite sidesprang innimellom.

    Fra bruktmarkedet: Marantz PM 11, Yamaha A-S3000, Sjekk gjerne ut underdog'en pre-power-løsningen fra Mitchell & Johnson i 8000-serien, og selvsagt jubileumsutgaven av Leema Tucana. Jeg tror du vil kunne nyte av alle disse, men bare så lenge du setter pris på deres fordeler, og ser bort fra at de aldri vil bli like "magiske" som en ordentlig SET. Noen av oss har det bare sånn, og det får vi bare leve med. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Jeg har en LM som din med oppgraderte rør. Har også en Karan KA-I 180 mkll. Har hatt Spec på hjemlån og en Accuphase E470 i eie samtid med test av Specen. Alle er flotte forsterkere. De har spilt på både Focal Electra 1038 be og Marten Miles 5. Jeg testet de opp mot hverandre på begge høyttalerne. Specen ble sendt i retur. Accuphasen solgt. LMen er med de oppgraderte rørene en innsmigrende sak. Skjønner hva de tenker om varme og sikkerhet. Det er også mine kvaler. Sliter med å velge. En skal ut. Karanen mener jeg oppfyller alle dine forventninger. Den skal provoseres mye før den blir varm. Aldri heit.

    Du bor ikke langt unna Skien? Travelt inn mot ferien, men har du anledning og vi får det til å passe, så er du velkommen til en lytt på begge.

    Mvh Olav E
    Takk for tilbudet, jeg bor i utkanten av Drammen så det er ikke fryktelig langt unna. :)

    Hvilken SPEC hvar det du hadde hjemme, og som gikk i retur?
    Det var en SPEC RSA-M3 EX. Forførende sak, men litt mindre presis enn Accuphase og Karan. Litt «egen» signatur som du må like.

    Mvh Olav E
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Denne tråd, og spesielt innlegget til Snickers-is, forteller meg hvor håpløs vanskelig og vrien denne hobbyen kan være, dersom man parrer feil produkter med hverandre.

    I tillegg til dette, kommer rommets iboende akustiske betingelser, som også er (eller kan være) en håpløs problemstilling før man (fagmessig) har målt ut rommets verste forutsetninger for meste mulig ensartet gjengivelse av mest mulig av frekvensspekteret.

    Livet er trist :mad: Bortsett fra de som har kontroll på alt dette :rolleyes:
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er litt i samme båt her- Har en SET (Mastersound Evo 845) og lurer på om jeg burde prøve meg med en Transistor på Klipsch Palladium P38f... Har meget gode erfaringer med Karan KA-I 180 (med andre høyttalere) og hadde ikke Klipschene falt under 3 ohm hadde den uten tvil en av førstevalgene mine. (Karan anbefaler ikke høyttalere med lavere impedanse enn 3 ohm)
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    4
    Låter varm, men blir ikke varm. Den oppgis til å ha sliding bias klasse A greier som gjør at den ligger lunken stort sett hele tiden, samtidig som transistorer har tilstrekkelig med strøm.
    Til sammenligning var min hegel Hd20 dac vesentlig varmere, da jeg hadde en Karan kap180mk2.

    Varm lyd med god tyngde og nok krefter, da tenker jeg Karan KA I180 bør være med i vurderingen. Er på brukten til godt innenfor budsjett nå og da.
    Den er nok ikke like god og lettflytende i vokalen som gode rørforsterkere, men er absolutt en god forsterker med mange av kriteriene du er ute etter. Dog noe varm i temp den også om jeg minnes rett.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk ut denne 55 minutter lange videoen før du velger yamaha. Den sier lite om hvordan de låter, men mye om hvordan De er oppbygde, og hva som skiller de fra hverandre.

    https://m.youtube.com/watch?v=TMJ8Uh1rfew


    Noen av de merkene jeg har tenkt på selv, uten å egentlig vite om det er god match til min smak og mine høyttalere eller ikke, er:

    NAD
    Yamaha
    Parasound
    Leema

    Hvis noen mener noen av disse er direkte dårlige kandidater, syng ut. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har brukt en Line Magnetic IA508 i et par nå, det er en integerert SET forsterker med 300b som driverrør, og 805 utgangsrør som leverer 48 watt klasse A pr. kanal. Stort sett bare velstand, altså. Men det har sine ulemper hvis man ser bort fra lydkvaliteten som må kunne sies å være meget bra. Den blir steike varm, og er en svært effektiv varmeovn for hele loftet, sommer som vinter. Rørbytter er en tilbakevendende utgift, selv om det ikke har vært så ille driftskostnader på den enda. Og dette er ikke noe man bare slår på og lar stå uten tilsyn, heller ikke noe som kan stå påslått dager i strekk.

    Så i det siste har jeg tenkt litt på kanskje å konvertere til transistor igjen av utelukkende rent praktiske årsaker og lavere kostnader ved drift. Høyttalere som brukes for tiden er Tannoy Arden, 15" dual concentric med 93 dB følsomhet. Jeg liker å tøffe meg med tung, sint rock, samt jazz, rock, og blues fra 50, 60, 70 tallet, og bruker anlegget en del til film og serier også.

    Budsjett maks. 40.000,-, men gjerne mye mindre. Noen forslag til noe som låter bra? Trenger ikke innebygd DAC eller RIAA. Har vel egentlig ikke helt tro på at en transistorforsterker i denne prisklassen kan danke ut en rørforsterker på det en rørforsterker gjør bra, men lurer på hva som finnes der ute som ikke kommer i veien for musikken, og gjerne er litt maktfull med kraft og kontroll i særlig grunntoneområdet. Liker nok lyden noe over på den varme siden så lenge det er kontrollert og nyansert, åpen lyd.
    Da ville jeg vælge denne, den er specielt god på lidt letdrevne højttalere, men så bliver det heller ikke meget bedre tror jeg:
    https://www.fidelity-magazin.de/2018/01/21/english-sugden-audio-ia-4-integrated-amplifier/

    Vis vedlegget 545173
    Den koster nesten 60.000,- i Norge, altså 20.000,- mer enn jeg har satt som maks. pris. Men takk for tipset.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tillater meg å betvile at du vil finne en kjølig, enkel forsterker som kan overta etter en SET.

    Jeg har lett i hele mitt liv etter en sånn, men har hittil ikke funnet noen. Joda, det er mange som låter forrykende på sitt eget vis, men så snart jeg har en SET i oppsettet, skjønner jeg umiddelbart hvorfor jeg elsker akkurat den løsningen.

    Selv har jeg en av de beste Spec-forsterkerne; jeg stortrives med den, den går i retning SET rent lydmessig, men til tross for dette kan den ikke helt overta oppgaven fra en vellykket SET-forsterker. Jeg er temmelig sikker på at du kan finne opptil flere forsterkere som kan gi deg svært gode opplevelser, allikevel. Men jeg vil foreslå at du beholder en forsterker du har et sterkt, emosjonelt forhold til, og kople den opp nå og da, så du får deg et aldri så lite sidesprang innimellom.

    Fra bruktmarkedet: Marantz PM 11, Yamaha A-S3000, Sjekk gjerne ut underdog'en pre-power-løsningen fra Mitchell & Johnson i 8000-serien, og selvsagt jubileumsutgaven av Leema Tucana. Jeg tror du vil kunne nyte av alle disse, men bare så lenge du setter pris på deres fordeler, og ser bort fra at de aldri vil bli like "magiske" som en ordentlig SET. Noen av oss har det bare sånn, og det får vi bare leve med. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ja, jeg er jo innforstått med at jeg ikke vil få alt hva hjertet begjærer med en transistorforsterker isteden, så det er vel mest snakk om å finne noe som kan fungere som et brukbart substitutt. Dette har aller mest med varmeutvikling og praktisk bruk å gjøre, og at terskelen for å bruke anlegget blir litt høyere enn jeg ønsker fordi det må planlegges litt og fordi man bruker verdifull rørtid hver gang man skrur på forsterkeren. Merker at jeg ikke er helt komfortabel med serie-binging f.eks., og at jeg ikke bare kan la forsterkeren stå på hele dagen hvis jeg går litt til og fra anlegget.

    Ble litt interessert i Leema Tucana II anniversary II etter at du skrev, og jeg siterer:

    Her er den en relativt tydelig varme i gjengivelsen, paret med en solid, ja nærmest brutal, mellombass, og en helt nydelig, søt mellomtone, som til sammen skaper en svært likandes gjengivelse. Det minner meg om Electrocompaniet på stereoider, rett og slett.
    Høres ut som noe jeg kunne klart å leve med. ;D

    Men klart, et alternativ er som nevnt å beholde SET'en til høytidsbruk, og skaffe en billig, ok forsterker til sommerbruk og mer dagligdags bakgrunnsmusikk og serier o.s.v. Det er noe med den åpenheten og klangene i mellomtonen jeg hittil ikke kan huske å ha hørt fra transistorutstyr.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sjekk ut denne 55 minutter lange videoen før du velger yamaha. Den sier lite om hvordan de låter, men mye om hvordan De er oppbygde, og hva som skiller de fra hverandre.

    https://m.youtube.com/watch?v=TMJ8Uh1rfew


    Noen av de merkene jeg har tenkt på selv, uten å egentlig vite om det er god match til min smak og mine høyttalere eller ikke, er:

    NAD
    Yamaha
    Parasound
    Leema

    Hvis noen mener noen av disse er direkte dårlige kandidater, syng ut. :)
    Veldig lang video. Heldigvis står kortversjonen i beskrivelsen av innholdet:

    The 1000 and 2000 have evil spirits; don't purchase.
    The A-S1100 and 2100 are the best values and are great amps.
    The 3000 is ridiculously overpriced for what you get.
    There ... no need to watch.
    :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med den småsexye BMC CS2 på torget? Virker som en fin sak.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.431
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Perfect Sense i Sverige selger en rekke brukte Spec forsterkere relativt rimelig og innenfor ditt budsjett. Jeg testet nylig toppmodellen til Spec hjemme hos meg selv og den hadde enkelte kvaliteter jeg satte pris på.

    -BB-
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Har brukt en Line Magnetic IA508 i et par nå, det er en integerert SET forsterker med 300b som driverrør, og 805 utgangsrør som leverer 48 watt klasse A pr. kanal. Stort sett bare velstand, altså. Men det har sine ulemper hvis man ser bort fra lydkvaliteten som må kunne sies å være meget bra. Den blir steike varm, og er en svært effektiv varmeovn for hele loftet, sommer som vinter. Rørbytter er en tilbakevendende utgift, selv om det ikke har vært så ille driftskostnader på den enda. Og dette er ikke noe man bare slår på og lar stå uten tilsyn, heller ikke noe som kan stå påslått dager i strekk.

    Så i det siste har jeg tenkt litt på kanskje å konvertere til transistor igjen av utelukkende rent praktiske årsaker og lavere kostnader ved drift. Høyttalere som brukes for tiden er Tannoy Arden, 15" dual concentric med 93 dB følsomhet. Jeg liker å tøffe meg med tung, sint rock, samt jazz, rock, og blues fra 50, 60, 70 tallet, og bruker anlegget en del til film og serier også.

    Budsjett maks. 40.000,-, men gjerne mye mindre. Noen forslag til noe som låter bra? Trenger ikke innebygd DAC eller RIAA. Har vel egentlig ikke helt tro på at en transistorforsterker i denne prisklassen kan danke ut en rørforsterker på det en rørforsterker gjør bra, men lurer på hva som finnes der ute som ikke kommer i veien for musikken, og gjerne er litt maktfull med kraft og kontroll i særlig grunntoneområdet. Liker nok lyden noe over på den varme siden så lenge det er kontrollert og nyansert, åpen lyd.
    Da ville jeg vælge denne, den er specielt god på lidt letdrevne højttalere, men så bliver det heller ikke meget bedre tror jeg:
    https://www.fidelity-magazin.de/2018/01/21/english-sugden-audio-ia-4-integrated-amplifier/

    Vis vedlegget 545173
    Den koster nesten 60.000,- i Norge, altså 20.000,- mer enn jeg har satt som maks. pris. Men takk for tipset.

    Jeg ville købe den brugt til det halve (ca. NOK 30.000), den er også set i Norge til lidt under det halve:
    https://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=5513613418
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Mcintosh 252. Har den selv og den gir deg kraft i massevis og i rørpreen kan du bytte smårørene slik t du får akkurat den varmen du trenger. Koster hakket under 40k ny og blir knapt lunken. + for utseendet også :)
    MA252 Angle Right.jpg
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Electrcompaniet eci6 er en perle i mine ører.
    Har ikke hørt den, men angret litt på at jeg ikke slo til på tilbudet som var for en stund siden. Har EC DAC og RIAA, så de hadde passet sammen visuelt og sannsynligvis lydmessig. Usikker på om EC og Tannoy er en god match.
    Det tror jeg det er! Jeg har eid tannoy dc10ti hvor jeg da hadde luxman l590ax og mcintosch ma7000 samtidig på de. Likte egentlig ma7000 best. Abramsen v2up og eci6 er så godt konstruert at de har spilt meget bra på alt jeg har eid av høyttalere fra Martin Logan til Sonus Faber amati futura. De forsterkerene jeg har hatt som er minst følsome for kabler også.
    DC10Ti er nok en litt annen konstruksjon enn det jeg har, men mye mulig signaturen er i samme område. Men du hadde ikke EC på dine Tannoy, eller mener du at du hadde EC samtidig som Luxman og McIntosh? :)
    Luxman,Mcintosh og Abrahamsen på Tannoy.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her må jeg melde PASS.

    .

    int-30a-0-pass-labs.jpg


    -eller PASS lab Int30A evt Int 150
    Samme forsterker, men den ene er kun klasse A, og låter en tanke varmere.
    Bør gå an å få brukt for under 40.

    Jeg mener ikke at dette er synonymt med en SET, men det er mulig å bli godt fornøyd med en PASS.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Sjekk med Bebop hifi om de har noe fra Spec på demo som du kan få ett godt kjøp på. Har selv testet M99 og den er fenomenal, riktig matchet. De har også rimeligere modeller som bør sjekkes ut!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da ville jeg vælge denne, den er specielt god på lidt letdrevne højttalere, men så bliver det heller ikke meget bedre tror jeg:
    https://www.fidelity-magazin.de/2018/01/21/english-sugden-audio-ia-4-integrated-amplifier/

    Vis vedlegget 545173
    Den koster nesten 60.000,- i Norge, altså 20.000,- mer enn jeg har satt som maks. pris. Men takk for tipset.
    Du får ta en prat med Halvard på NHFC om et lån, og "klage din nød" over prisen - så får du se hva det endelige tilbudet blir;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Perfect Sense i Sverige selger en rekke brukte Spec forsterkere relativt rimelig og innenfor ditt budsjett. Jeg testet nylig toppmodellen til Spec hjemme hos meg selv og den hadde enkelte kvaliteter jeg satte pris på.

    -BB-
    Vil helst kjøpe noe i nærområdet, men Sverige er jo ikke helt umulig. Ser at de som er innenfor budsjett later til å være de mindre modellene med lavere effekt og SMPS, men jeg kan følge med litt der og se hva som dukker opp. Takk for tipset. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mcintosh 252. Har den selv og den gir deg kraft i massevis og i rørpreen kan du bytte smårørene slik t du får akkurat den varmen du trenger. Koster hakket under 40k ny og blir knapt lunken. + for utseendet også :)
    Jepp, det er faktisk en forsterker jeg har tenkt på etter blant annet å ha lest om dine positive opplevelser med den her på forumet. :)
    Ble forøvrig rådet om at McIntosh ikke var en heeelt optimal match til Tannoy, men har den fortsatt litt i kikkerten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sjekk med Bebop hifi om de har noe fra Spec på demo som du kan få ett godt kjøp på. Har selv testet M99 og den er fenomenal, riktig matchet. De har også rimeligere modeller som bør sjekkes ut!
    Jeg følger med litt på hva som dukker opp brukt, men tror nok jeg må opp på en M modell for å bli helt fornøyd. Dessverre har de ligget litt høyt i pris for min smak hittil, også brukt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da ville jeg vælge denne, den er specielt god på lidt letdrevne højttalere, men så bliver det heller ikke meget bedre tror jeg:
    https://www.fidelity-magazin.de/2018/01/21/english-sugden-audio-ia-4-integrated-amplifier/

    Vis vedlegget 545173
    Den koster nesten 60.000,- i Norge, altså 20.000,- mer enn jeg har satt som maks. pris. Men takk for tipset.
    Du får ta en prat med Halvard på NHFC om et lån, og "klage din nød" over prisen - så får du se hva det endelige tilbudet blir;)
    Har handlet med Halllvar et par ganger før og vet han er grei å forholde seg til, men er ikke helt overbevist om at jeg skal ha klasse A denne gangen. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Perfect Sense i Sverige selger en rekke brukte Spec forsterkere relativt rimelig og innenfor ditt budsjett. Jeg testet nylig toppmodellen til Spec hjemme hos meg selv og den hadde enkelte kvaliteter jeg satte pris på.

    -BB-
    Vil helst kjøpe noe i nærområdet, men Sverige er jo ikke helt umulig. Ser at de som er innenfor budsjett later til å være de mindre modellene med lavere effekt og SMPS, men jeg kan følge med litt der og se hva som dukker opp. Takk for tipset. :)
    De minste må du i tilfelle ikke kjøpe uten å ha prøvd dem. Faller høyttaleren i forsterkerens smak er de sjokkerende gode, men utenfor det temmelig smale vinduet de har kontroll på, blir de små og puslete. Jeg må si at jeg nærmest mistet munn og mæle da jeg koplet opp 777 på et par Klipsch B3, da var det ikke mange begrensninger å spore, akkurat.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har rast inn bra med tips her nå, både i tråden og på PM. Har som sagt ingen bråhast med å realisere dette hvis det i det hele tatt blir noe av, men jeg setter pris på alle innspillene som har kommet og som har gitt meg idèer og noe å tenke på. Takk til alle som har bidratt så langt. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Perfect Sense i Sverige selger en rekke brukte Spec forsterkere relativt rimelig og innenfor ditt budsjett. Jeg testet nylig toppmodellen til Spec hjemme hos meg selv og den hadde enkelte kvaliteter jeg satte pris på.

    -BB-
    Vil helst kjøpe noe i nærområdet, men Sverige er jo ikke helt umulig. Ser at de som er innenfor budsjett later til å være de mindre modellene med lavere effekt og SMPS, men jeg kan følge med litt der og se hva som dukker opp. Takk for tipset. :)
    De minste må du i tilfelle ikke kjøpe uten å ha prøvd dem. Faller høyttaleren i forsterkerens smak er de sjokkerende gode, men utenfor det temmelig smale vinduet de har kontroll på, blir de små og puslete. Jeg må si at jeg nærmest mistet munn og mæle da jeg koplet opp 777 på et par Klipsch B3, da var det ikke mange begrensninger å spore, akkurat.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Klipsch B3 låter steintøft når de får en godt matchende forsterker, husker jeg var ganske imponert når jeg hadde dem selv og koblet dem opp med en gammel Technics forsterker. ;D

    Men siden jeg ikke skal bruke B3 nå, men har store 15" i bassrefleks tenker jeg som deg, at de minste SPEC'ene kan være litt sjansespill uten å ha prøvd på høyttalene først. Satt akkurat og leste den gamle testen din av G3EX nå faktisk, etter å ha fulgt opp tipset fra Beetle Bug og sett hva som var tilgjengelig. Tror nok jeg får vente og se om det dukker opp en M serie til hyggelig pris etterhvert hvis det skal bli SPEC. :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Mcintosh 252. Har den selv og den gir deg kraft i massevis og i rørpreen kan du bytte smårørene slik t du får akkurat den varmen du trenger. Koster hakket under 40k ny og blir knapt lunken. + for utseendet også :)
    Jepp, det er faktisk en forsterker jeg har tenkt på etter blant annet å ha lest om dine positive opplevelser med den her på forumet. :)
    Ble forøvrig rådet om at McIntosh ikke var en heeelt optimal match til Tannoy, men har den fortsatt litt i kikkerten.
    Ja, det mangler ikke på "velmente råd", gjerne fra folk som ikke har hørt det de an- eller avbefaler. :) 252 er helt spesiell og har ingen "McIntosh-lyd" - hvis det overhodet finnes noe slikt. Vil råde deg til å prøve. Det er jo flere som forhandler Mc, så det burde gå an. Hvis du gjør det, vær oppmerksom at du får et vesentlig lydløft ved å bytte originalrørene.
     
    Sist redigert:

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    De minste må du i tilfelle ikke kjøpe uten å ha prøvd dem. Faller høyttaleren i forsterkerens smak er de sjokkerende gode, men utenfor det temmelig smale vinduet de har kontroll på, blir de små og puslete. Jeg må si at jeg nærmest mistet munn og mæle da jeg koplet opp 777 på et par Klipsch B3, da var det ikke mange begrensninger å spore, akkurat.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Er det noen regel på hvilke høyttalere som kunne passet til SPEC?
    Heco Direkt har f.eks en følsomhet på 95db, så skal vel i utgangspunktet gå fint, men det er kanskje andre variabler som også spiller inn.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    De minste må du i tilfelle ikke kjøpe uten å ha prøvd dem. Faller høyttaleren i forsterkerens smak er de sjokkerende gode, men utenfor det temmelig smale vinduet de har kontroll på, blir de små og puslete. Jeg må si at jeg nærmest mistet munn og mæle da jeg koplet opp 777 på et par Klipsch B3, da var det ikke mange begrensninger å spore, akkurat.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Er det noen regel på hvilke høyttalere som kunne passet til SPEC?
    Heco Direkt har f.eks en følsomhet på 95db, så skal vel i utgangspunktet gå fint, men det er kanskje andre variabler som også spiller inn.
    Det er flere variable, så absolutt.
    De større Spec-forsterkerne har betydelig større kapasitet enn de mindre, men også de større setter pris på enkel høyttalerlast, bare for å være tydelig på det. For min egen del må jeg si at Spec's toppmodell i lag med Tannoy DC10t var en nærmest latterlig god kombinasjon, mens jeg ellers opplever at typisk 2-veis høyttalere med enkle filtere er svært passende sammenstilling.

    Kudos
    Audiovector
    Doxa
    MonoPulse
    Spendor A-serie
    Audio Note

    ...er som oftest treffere i lag med Spec. Selvsagt finnes mange andre, men dette var de jeg kom på sånn direkte.
    Enkelte modeller fra: Tannoy. Klipsch. Aurum. Kef.

    Jeg har vel en magefølelse på at "budsjettvarianten" burde være Spec 777 + MonoPulse, men akkurat når det gjelder de mindre modellene fra Spec, kan jeg ikke understreke sterkt nok at dette må man prøve selv, før man tømmer pengebingen.

    Mvh
    Håkon Rognien
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har eid opptil flere gode integrerte, me nen som utmerket seg med "SET-aktige" egenskaper var den litt ukjente franske saken Lavardin ISX reference. Den hadde for lite krefter for mine daværende Spendor D7, men kan være en meget fin match med mer lettdrevne saker. Den hadde en "magi" i mellomtonen som jeg ikke har hørt på andre transistorer.

    https://www.whathifi.com/lavardin/isx-reference/review
    https://www.hifiplus.com/articles/lavardin-model-isx-integrated-amplifier/

    Ellers er det flere av forslagene som fremstår som meget gode alternativer. Kinki EX-M1 låter fantastisk, men hadde for høy gain til min bruk.

    Jeg vil ellers si at med dagens priser på Devialet 200, så er det kanskje det beste integrerte kjøpet man kan gjøre. Da tenker jeg på den som ren linjeforsterker, uten å ta hensyn til DAC og RIAA. Aner ikke om den matcher Tannoy, men den har iallefall krefter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn