Ønsker anbefaling Integrert transistorforsterker som kan erstatte single ended triode

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    De minste må du i tilfelle ikke kjøpe uten å ha prøvd dem. Faller høyttaleren i forsterkerens smak er de sjokkerende gode, men utenfor det temmelig smale vinduet de har kontroll på, blir de små og puslete. Jeg må si at jeg nærmest mistet munn og mæle da jeg koplet opp 777 på et par Klipsch B3, da var det ikke mange begrensninger å spore, akkurat.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Er det noen regel på hvilke høyttalere som kunne passet til SPEC?
    Heco Direkt har f.eks en følsomhet på 95db, så skal vel i utgangspunktet gå fint, men det er kanskje andre variabler som også spiller inn.
    Det er flere variable, så absolutt.
    De større Spec-forsterkerne har betydelig større kapasitet enn de mindre, men også de større setter pris på enkel høyttalerlast, bare for å være tydelig på det. For min egen del må jeg si at Spec's toppmodell i lag med Tannoy DC10t var en nærmest latterlig god kombinasjon, mens jeg ellers opplever at typisk 2-veis høyttalere med enkle filtere er svært passende sammenstilling.

    Kudos
    Audiovector
    Doxa
    MonoPulse
    Spendor A-serie
    Audio Note

    ...er som oftest treffere i lag med Spec. Selvsagt finnes mange andre, men dette var de jeg kom på sånn direkte.
    Enkelte modeller fra: Tannoy. Klipsch. Aurum. Kef.

    Jeg har vel en magefølelse på at "budsjettvarianten" burde være Spec 777 + MonoPulse, men akkurat når det gjelder de mindre modellene fra Spec, kan jeg ikke understreke sterkt nok at dette må man prøve selv, før man tømmer pengebingen.

    Mvh
    Håkon Rognien
    Jeg har testet Spec M99 med Nola Reference høyttalere med 86 dB følsomhet, det spilte meget godt i mitt lytterom på cirka 20 kvm. Men består musikkdietten av hard rock som skal spilles høyt og brutalt ville jeg nok ha valgt noe annet enn Spec. Hvis da ikke høyttalerne er mer enn 95 dB følsomme, for å være på den sikre siden. De mindre Spec har jeg ikke testet, men som Håkon sier er nok de noe mer puslete enn de dyrere modellene.

    Fryktelig vanskelig å gi noe fasitsvar på matching av høyttalere og forsterkere. Særlig på noe man ikke har hørt og testet selv :):

    JP
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.337
    Sjekk ut Atoll IN 400 SE.
    Utgangs trinnet bruker mosfets.

    Pris 46000, men kan sikkert få endel rabatt da importøren Nordic Sound Design er 15 år.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Vet ikke om det var ment som en subtil fornærmelse, men jeg antar du kan si det sånn. :D "Best forsterker" i prisklassen hadde vel uansett vært vanskelig å kåre, så selvsagt vil jeg ha den som er best til mitt bruk. Selvsagt. :)

    Angående kildekompontenene mine, så var en av grunnene til at jeg valgte DAC'en jeg har at målingene i Stereophile omtalte utgangstrinnet som "bombproof", hvis jeg husker riktig. Altså svært lite påvirkelig av impedansen på neste ledd i kjeden som den skal drive. Usikker på om RIAA trinnet har samme egenskap, dog.
    Det var på ingen måte ment som noen fornærmelse. Forsterkeren din har noen egenskaper som de fleste transistorforsterkere ikke har. Det er ikke snakk om verken kvalitative egenskaper eller det motsatte, bare egenskaper. Litt som at det finnes pene blondiner og pene brunetter. De er forskjellige, men ikke like.

    La oss ta et bittelite tankeeksperiment:
    Eksempel: Du bytter til en beviselig "bedre" forsterker, og får klart dårligere lyd. Da må det være noe som endrer lyden som ikke har direkte med kvaliteten å gjøre. Jeg synes ofte det blir for enkelt å si at "ja, da liker du vel dårligere lyd da", for så god oversikt over dette samspillet er det veldig få som har, og de skriver gjerne ikke med store bokstaver på diskusjonsfora.

    Så, om vi sier at en forsterker har 2 egenskaper. Den ene er harmonisk forvrengning, den andre er utgangsimpedans. Da blir spørsmålet hvor viktig det ene og det andre er. Vil man få totalt sett bedre lyd om man aksepterer høyere forvrengning hvis det er det som skal til for å få riktig utgangsimpedans? Vil man automatisk få bedre lyd om man reduserer forvrengningen, uansett hva man ender opp med av utgangsimpedans?

    Vel, svaret er helt eksepsjonelt komplisert, men la oss ta superkortversjonen:
    Når man kobler en høyttaler til en forsterker med høy utgangsimpedans går forvrengningen i selve høyttaleren som regel ned. Men da har man plutselig fått seg et definisjonsspørsmål. Er det forvrengningen på strømversjonen av signalet, eller forvrengingen på spenningsversjonen av signalet vi måler? Vel, om forsterkeren har 100% strømdrift, altså uendelig høy utgangsimpedans, så betyr ikke spenningsforvrengningen noe, men det er alltid den vi måler. Så da ender vi opp med følgende som en praktisk tommelfingerregel:

    Selv om høyere utgangsimpedans gir høyere forvrengning i forsterkeren er det ikke det samme som at den totale forvrengningen går opp. I mange tilfeller vil den gå ned. Og om man velger feil forsterker til høyttaleren slik at høyttaleren "ser helt feil last" (forsterkeren er lasten på høyttaleren), så låter det sjelden bra. Derfor mener jeg at du må finne rett synergi, ikke forsterkeren som har flest fans, som er dømt til å være "mest musikalsk" eller liknende.


    Nei, og jeg har ikke giftet meg med hverken den ene eller andre topologien, selv om jeg registrerer at det er mange forslag på transistor klasse A her. Jeg tenker at hvis det finnes en integrert klasse D som er tunet til å låte litt fyldig, så hadde det vært veldig praktisk. SPEC er for dyrt, men hvis klasse D er så rimelig burde det være konkurrenter som kan gi noe av det samme. Som nevnt her i tråden, så er varmen fra SET noe av det jeg trives mindre godt med, derfor hadde en forsterker som ikke ble mer enn lunken vært fint.

    Absolutt råskap høres heller ikke dumt ut, fordi selv om jeg er fornøyd med SET hadde det ikke vært feil med mer kraft og kontroll i bass og mellombass, så lenge det ikke går på bekostning av tyngde og fylde.
    Råskapen i et gitt oppsett vil alltid være en slags synergi mellom forsterkeren og høyttaleren. Så lenge høyttaleren er gitt må du velge den som passer, ikke den som i teorien ville gitt mest råskap på en høyttaler som passet optimalt til nettopp den forsterkeren. Grunnen til at jeg begynte å produsere forsterkere i 2004 var at jeg hadde planer om å lage høyttalere, men det var så stort spenn i forsterkere der ute, så jeg ville ha kontroll på den siden også slik at jeg visste hva jeg optimaliserte høyttalere for.



    Dette har jeg lest du har skrevet før også, det er interessant informasjon.

    Dine høyttalere har for det første (så vidt jeg vet) ikke en slik løsning med transformator. Videre har de, i motsetning til Westminster, en bassløsning som benytter seg av bassrefleksprinsippet. Med dette prinsippet drives selve resonatoren i overveiende grad av strøm, i motsetning til en lukket høyttaler der impedansen er høy ved resonans og den hovedsaklig er spenningsdrevet. Litt bakvendt kanskje, men en strømstyrt resonator jobber best med en spenningsforsterker. Imidlertid har du jo ikke en forsterker med ekstremt lav utgangsimpedans fra før, og du virker å være godt fornøyd. Når du da bytter forsterker vil du da også med stor sannsynlighet oppleve veldig stor forskjell i bassen. Tommelfingerregelen er at jo høyere utgangsimpedans, jo mer bass og mindre kontrollert bass. Det høres kanskje litt teit ut, men kontroll og mengde er på mange måter to motpoler. Poenget er at om du finner en forsterker med lav utgangsimpedans vil du med stor sannsynlighet få betydelig mindre bass, og det er det ikke sikkert du blir særlig fornøyd med.
    Jeg gikk fra 250 watt Krell til 48 watt LM, så jeg skjønner hva du mener her. Det som skjedde var at LM opplevdes som mye kraftigere enn Krell, fordi skyvet eller mengden bass økte dramatisk. Og var mye morsommere å høre på, siden det ikke oppfattes som ukontrollert.
    Så lenge ting er i balanse så er det bra, og det høres kanskje ikke ut som at det var det med Krellen. Da hjelper det ikke om den har mer kontroll, for det blir simpelthen for mye kontroll. Det er det samme med bassdrivere og magneter. Altfor mye magnet gir altfor mye kontroll, og shiten ruller plutselig av ved 400Hz.



    Men det må da finnes andre måter å få en forsterker til å låte tøft på enn å gi den høy utgangsimpedans. Eller rettere sagt, det må da finnes forsterkere som er tunet i den retningen, som ikke burde være et problem for en strømsterk transistor med lav utgangsimpedanse. Kall det innebygd loudnessfunksjon for min del, hvis det gjør det mer forståelig hva jeg er ute etter.
    Du er avhengig av en faktisk heving i bassen. Dersom den ikke kommer i synergien mellom høyttaler og forsterker (altså som en direkte følge av høyttalerens impedanskurve og samspillet med forsterkeren) må man rett og slett ha en form for EQ som du sier. Det er jo ikke umulig at klasse D + DSP er veien å gå for deg. Kanskje en god DSP sammen med en Eigentakt-forsterker er det absolutt råeste du kunne putte i oppsettet ditt, men det trenger absolutt ikke være fasiten.



    Skepsisen min mot switch mode power supply har ikke noe med forvrengning å gjøre, selv om jeg forstår at man kan tro det. Det er rett og slett bare at jeg har blitt fortalt at de har kortere levetid enn vanlige power, selv om vi snakker om at det godt kan ta ti år før de tar kvelden. Derfor, hvis jeg skal ha SMPS er jeg ikke så interessert i betale veldig mye for det. I en budsjettforsterker kan det midlertidig være greit. Men ikke i en grisedyr high-end boks.
    De som tapte Thule-agenturet til HiFiKlubben hevdet i sin tid at de hadde vært oppe i 55% feil, og det aller meste var kondensatorer som tok kvelden lenge før tiden. Det er mange faktorer som spiller inn, og jeg kan ikke egentlig se noe i det bildet som entydig skulle si at SMPS lider under dette. Men er ting underdimensjonert, går varmt, og ventilasjonen er dårlig så går det til H ganske raskt uansett.


    Takk for en grundig analyse og gjennomgang. Skal jeg tolke deg dithen at du mener jeg er best tjent med å beholde det jeg allerede har?
    Bare hyggelig, du vil kanskje ikke tro det men temaet interesserer meg :D

    Nei, da tolker du meg nok litt feil. Det jeg mener å si er at du må finne den egenskapen i den forsterkeren du allerede har som gjør at du liker det du hører, også må du prøve å finne kandidater som har liknende egenskaper. Det velter jo inn med kandidater folk mener du bør prøve, men disse er stort sett helt sikkert vellydende i en eller annen sammenheng, kanskje bare ikke akkurat i oppsettet ditt? Når sant skal sies så er det en kjennsgjerning at det ikke er mye å velge i som minner veldig om karakteristikken til en SET. Men du ser selv inne på at det kan finne andre måter å hente frem det ultimate skyvet på også, og det synes jeg du skal se nærmere på, men ikke bli overrasket om den veien leder deg rett inn i DSP, og om du er allergisk mot DSP så kan det hende du må jobbe ganske hardt for å finne en kandidat til SET-en din.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Perfect Sense i Sverige selger en rekke brukte Spec forsterkere relativt rimelig og innenfor ditt budsjett. Jeg testet nylig toppmodellen til Spec hjemme hos meg selv og den hadde enkelte kvaliteter jeg satte pris på.

    -BB-
    Vil helst kjøpe noe i nærområdet, men Sverige er jo ikke helt umulig. Ser at de som er innenfor budsjett later til å være de mindre modellene med lavere effekt og SMPS, men jeg kan følge med litt der og se hva som dukker opp. Takk for tipset. :)
    De minste må du i tilfelle ikke kjøpe uten å ha prøvd dem. Faller høyttaleren i forsterkerens smak er de sjokkerende gode, men utenfor det temmelig smale vinduet de har kontroll på, blir de små og puslete. Jeg må si at jeg nærmest mistet munn og mæle da jeg koplet opp 777 på et par Klipsch B3, da var det ikke mange begrensninger å spore, akkurat.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Klipsch B3 låter steintøft når de får en godt matchende forsterker, husker jeg var ganske imponert når jeg hadde dem selv og koblet dem opp med en gammel Technics forsterker. ;D

    Men siden jeg ikke skal bruke B3 nå, men har store 15" i bassrefleks tenker jeg som deg, at de minste SPEC'ene kan være litt sjansespill uten å ha prøvd på høyttalene først. Satt akkurat og leste den gamle testen din av G3EX nå faktisk, etter å ha fulgt opp tipset fra Beetle Bug og sett hva som var tilgjengelig. Tror nok jeg får vente og se om det dukker opp en M serie til hyggelig pris etterhvert hvis det skal bli SPEC. :)
    Kjøøøp :D billigere blir dem ikke by han 30k og få han til å trikse med tollverdi ,han kan jo bare deklarere den som en spec rsa han trenger jo ikke skrive at det er en m3 :rolleyes:
    hadde jeg ikke nå sjangset på Bmc som lå ute så hadde jeg kjøpt Spec M3-en .
    mvh Ivan

    https://www.ebay.com/itm/SPEC-Corpo...706946?hash=item2ced4b7742:g:HEYAAOSwYu1cmNVm
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    De minste må du i tilfelle ikke kjøpe uten å ha prøvd dem. Faller høyttaleren i forsterkerens smak er de sjokkerende gode, men utenfor det temmelig smale vinduet de har kontroll på, blir de små og puslete. Jeg må si at jeg nærmest mistet munn og mæle da jeg koplet opp 777 på et par Klipsch B3, da var det ikke mange begrensninger å spore, akkurat.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Er det noen regel på hvilke høyttalere som kunne passet til SPEC?
    Heco Direkt har f.eks en følsomhet på 95db, så skal vel i utgangspunktet gå fint, men det er kanskje andre variabler som også spiller inn.
    Det er flere variable, så absolutt.
    De større Spec-forsterkerne har betydelig større kapasitet enn de mindre, men også de større setter pris på enkel høyttalerlast, bare for å være tydelig på det. For min egen del må jeg si at Spec's toppmodell i lag med Tannoy DC10t var en nærmest latterlig god kombinasjon, mens jeg ellers opplever at typisk 2-veis høyttalere med enkle filtere er svært passende sammenstilling.

    Kudos
    Audiovector
    Doxa
    MonoPulse
    Spendor A-serie
    Audio Note

    ...er som oftest treffere i lag med Spec. Selvsagt finnes mange andre, men dette var de jeg kom på sånn direkte.
    Enkelte modeller fra: Tannoy. Klipsch. Aurum. Kef.

    Jeg har vel en magefølelse på at "budsjettvarianten" burde være Spec 777 + MonoPulse, men akkurat når det gjelder de mindre modellene fra Spec, kan jeg ikke understreke sterkt nok at dette må man prøve selv, før man tømmer pengebingen.

    Mvh
    Håkon Rognien
    Jeg har testet Spec M99 med Nola Reference høyttalere med 86 dB følsomhet, det spilte meget godt i mitt lytterom på cirka 20 kvm. Men består musikkdietten av hard rock som skal spilles høyt og brutalt ville jeg nok ha valgt noe annet enn Spec. Hvis da ikke høyttalerne er mer enn 95 dB følsomme, for å være på den sikre siden. De mindre Spec har jeg ikke testet, men som Håkon sier er nok de noe mer puslete enn de dyrere modellene.

    Fryktelig vanskelig å gi noe fasitsvar på matching av høyttalere og forsterkere. Særlig på noe man ikke har hørt og testet selv :):

    JP
    opplevde faktisk Spec rsa M-99 som mer spenstig enn 200w Lux effekt her på 93db horn hybrider på pop såvell som litt spenstigere rock,ikke at spec var best på alt den heller men den låt riktig så 3 dimensjonalt og har godt med attack når musikken ber om det, det sammen med en flott klangstruktur, trur Spec kan være ganske artig på Tannoy og andre høyttalere med litt følsomhet og trekkspill`` oppheng, så er nok mer avhengig av selve matchen mellom Spec og høyttalere om Spec får til å rocke ell ikke :) mannen bak positive feedback bruker selv en Spec M3 på tannoy westminster , dem er jo ikke akk små dem heller selv om det er snakk om høy følsomhet :)
    Mvh Ivan
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Etter å ha testet Spec M99 inngående gjennom noen dager og etter innspilling var det ingen vei tilbake og den blir hos meg. Som tidligere nevnt er mine høyttalere 86dB følsomme, men har en "snill" impedanskurve på 6-8 Ohm. Fungerer som en kule og virker langt kraftigere enn en 100 watts rørforsterker på samme høyttalere.

    Mye mer snert og dynamikk. Spec M99 er kort og godt meget bra! I sin blogg har Rognlien beskrevet forskjellen på M99 og de rimeligere Spec langt bedre enn jeg kan så anbefaler alle som er nyskjerrige på Spec om å sjekke den.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Kan jeg med å lese av specs for mine Ø audio høyttalere finne en forsterker som passer som hånd i hanske (denne synergieffekten det snakkes om)?
    Eller er det kun prøve og feile metoden som gjelder?

    Ø Audio specs: Sensitvity: 93db
    Frquency response: 27-20khz
    Impedance: 8ohm
    Minimum impedance: 8ohm (100hz)
    Weight: 50kg/pc
    Dimensions: 100x50x36 (HxDxW)
    Recomended amplifier: 10-500w
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Kan jeg med å lese av specs for mine Ø audio høyttalere finne en forsterker som passer som hånd i hanske (denne synergieffekten det snakkes om)?
    Eller er det kun prøve og feile metoden som gjelder?

    Ø Audio specs: Sensitvity: 93db
    Frquency response: 27-20khz
    Impedance: 8ohm
    Minimum impedance: 8ohm (100hz)
    Weight: 50kg/pc
    Dimensions: 100x50x36 (HxDxW)
    Recomended amplifier: 10-500w
    Har Ø icon selv og de er langt tyngre å drive enn hva specs sier. Tester både Gato og Devialet her nå og det er bare å guffe opp. Mine Quadral på 90db er langt lettere
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Kan jeg med å lese av specs for mine Ø audio høyttalere finne en forsterker som passer som hånd i hanske (denne synergieffekten det snakkes om)?
    Eller er det kun prøve og feile metoden som gjelder?

    Ø Audio specs: Sensitvity: 93db
    Frquency response: 27-20khz
    Impedance: 8ohm
    Minimum impedance: 8ohm (100hz)
    Weight: 50kg/pc
    Dimensions: 100x50x36 (HxDxW)
    Recomended amplifier: 10-500w
    Har Ø icon selv og de er langt tyngre å drive enn hva specs sier. Tester både Gato og Devialet her nå og det er bare å guffe opp. Mine Quadral på 90db er langt lettere
    Ja, Ø er glad i effekt. Ser at du har prøvd Gato på disse, spurte nettopp i Ø tråden om noen har hørt den komboen. Kan du gi noen ord i Ø tråden?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Klasse A blir varmere enn AB, men ikke som 805 rør tror jeg. Har selv hatt 845, og har AA52B rør, og de blir varmere.
    Kanskje en fordel med transistor som har kjøleribber til å ta opp en del av varmen, kontra rør som stort sett bare slipper all varmen rett ut i luften.
    Erehh,? All varmen havner i samme rom uansett.hvordan den kommer dit er uvesentlig . Men rørene har jo glødeeffekten i tillegg 3-6 watt PR smårør og 6-8 W pr stuptrøtt. Ymmv
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det var på ingen måte ment som noen fornærmelse. Forsterkeren din har noen egenskaper som de fleste transistorforsterkere ikke har. Det er ikke snakk om verken kvalitative egenskaper eller det motsatte, bare egenskaper. Litt som at det finnes pene blondiner og pene brunetter. De er forskjellige, men ikke like.
    Neida, det var litt humoristisk ment, selv om det hadde vært innafor hvis det var utslag av litt sær humor å konkludere med at jeg ikke ville ha en bra forsterker, men en som passet til mitt oppsett. ;)


    La oss ta et bittelite tankeeksperiment:
    Eksempel: Du bytter til en beviselig "bedre" forsterker, og får klart dårligere lyd. Da må det være noe som endrer lyden som ikke har direkte med kvaliteten å gjøre. Jeg synes ofte det blir for enkelt å si at "ja, da liker du vel dårligere lyd da", for så god oversikt over dette samspillet er det veldig få som har, og de skriver gjerne ikke med store bokstaver på diskusjonsfora.

    Så, om vi sier at en forsterker har 2 egenskaper. Den ene er harmonisk forvrengning, den andre er utgangsimpedans. Da blir spørsmålet hvor viktig det ene og det andre er. Vil man få totalt sett bedre lyd om man aksepterer høyere forvrengning hvis det er det som skal til for å få riktig utgangsimpedans? Vil man automatisk få bedre lyd om man reduserer forvrengningen, uansett hva man ender opp med av utgangsimpedans?

    Vel, svaret er helt eksepsjonelt komplisert, men la oss ta superkortversjonen:
    Når man kobler en høyttaler til en forsterker med høy utgangsimpedans går forvrengningen i selve høyttaleren som regel ned. Men da har man plutselig fått seg et definisjonsspørsmål. Er det forvrengningen på strømversjonen av signalet, eller forvrengingen på spenningsversjonen av signalet vi måler? Vel, om forsterkeren har 100% strømdrift, altså uendelig høy utgangsimpedans, så betyr ikke spenningsforvrengningen noe, men det er alltid den vi måler. Så da ender vi opp med følgende som en praktisk tommelfingerregel:

    Selv om høyere utgangsimpedans gir høyere forvrengning i forsterkeren er det ikke det samme som at den totale forvrengningen går opp. I mange tilfeller vil den gå ned. Og om man velger feil forsterker til høyttaleren slik at høyttaleren "ser helt feil last" (forsterkeren er lasten på høyttaleren), så låter det sjelden bra. Derfor mener jeg at du må finne rett synergi, ikke forsterkeren som har flest fans, som er dømt til å være "mest musikalsk" eller liknende.
    Det er jo ikke helt ukjent at det kommer utsagn som "ja, da liker du vel farget lyd da", men det du sier her er vel rett og slett at den "fargingen" eller de elektriske egenskapene som skaper den er nødvendig under visse omstendigheter.
    Jeg har ganske lite peil på elektronikkteori, men hadde en forestilling om at det stort sett alltid var en fordel med lav utgangsimpedans og høy inngangsimpedans på ting. Det er først de siste årene jeg har fått en vag forståelse av at det ikke nødvendigvis er tilfelle med samspillet mellom forsterkere og høyttalere.

    Men hvordan kan man navigere i dette, bortsett fra å velge rørforsterkere med utganstrafoer, fordi de har høy utgangsimpedanse by default? Og hvordan vet man at en høyttaler låter best sammen med en forsterker med høy utgangsimpedanse? Kan f.eks. ikke huske å ha sett forsterkerprodusenter oppgi utgansimpedansen på høyttalerterminalene særlig ofte. Det merkes sikkert på spørsmålene mine at jeg egentlig ikke helt forstår teorien bak dette. :)

    Råskapen i et gitt oppsett vil alltid være en slags synergi mellom forsterkeren og høyttaleren. Så lenge høyttaleren er gitt må du velge den som passer, ikke den som i teorien ville gitt mest råskap på en høyttaler som passet optimalt til nettopp den forsterkeren. Grunnen til at jeg begynte å produsere forsterkere i 2004 var at jeg hadde planer om å lage høyttalere, men det var så stort spenn i forsterkere der ute, så jeg ville ha kontroll på den siden også slik at jeg visste hva jeg optimaliserte høyttalere for.
    Naturligvis, men som denne tråden handler om er det ikke så enkelt å finne akkurat den forsterkeren som passer best.

    Så lenge ting er i balanse så er det bra, og det høres kanskje ikke ut som at det var det med Krellen. Da hjelper det ikke om den har mer kontroll, for det blir simpelthen for mye kontroll. Det er det samme med bassdrivere og magneter. Altfor mye magnet gir altfor mye kontroll, og shiten ruller plutselig av ved 400Hz.
    Krell var på andre høyttalere som i utgangspunktet ble utviklet i rørforsterkernes dager, og det var med de jeg etterhvert skjønte at skuddsikker og tyrannisk transistorforsterker ikke var det optimale på enhver høyttaler. Som du sier, så opplevdes det som at lyden ble for kontrollert og stiv, selv om det kunne trikses med plassering i hjørner og ting som det. Men i lengden måtte jeg bare innse at jeg ikke var i mål med den løsningen.

    Vurderte lenge å bruke Krell'en og å finne en forforsterker som hadde de egenskapene jeg var ute etter, men var redd det bare ville blitt et dyrt og langvarig prosjekt å prøve pre etter pre til det 'satt', så løsniningen ble å prøve rør. Og det var mildt sagt vellykket lydmessig.

    Du er avhengig av en faktisk heving i bassen. Dersom den ikke kommer i synergien mellom høyttaler og forsterker (altså som en direkte følge av høyttalerens impedanskurve og samspillet med forsterkeren) må man rett og slett ha en form for EQ som du sier. Det er jo ikke umulig at klasse D + DSP er veien å gå for deg. Kanskje en god DSP sammen med en Eigentakt-forsterker er det absolutt råeste du kunne putte i oppsettet ditt, men det trenger absolutt ikke være fasiten.
    Ser på en måte ikke bort fra at du er inne på noe her, men jeg "hater" alt som er digitalt og knotete, jeg får nesten krøller på hjernen min av alt som har en eller annen forsinkelse innebygd fra man trykker på en kommando og til den starter opp. PC i anlegget er helt uaktuelt fordi jeg bare vil ha noe som virker uten å være irriterende og tvetydig. :D

    Altså, hvis jeg skulle hatt DSP og Eigentakt-forsterker så måtte det vært en løsning som var ferdig utviklet og mer eller mindre plug & play for at jeg skal orke. Når jeg først setter meg foran anlegget så vil jeg at ting bare skal virke med en gang. Orker ikke tanken på å bla meg gjennom menyer og undermenyer med hundrevis av funksjoner jeg ikke forstår bare for å spille musikk eller se en film. :)

    De som tapte Thule-agenturet til HiFiKlubben hevdet i sin tid at de hadde vært oppe i 55% feil, og det aller meste var kondensatorer som tok kvelden lenge før tiden. Det er mange faktorer som spiller inn, og jeg kan ikke egentlig se noe i det bildet som entydig skulle si at SMPS lider under dette. Men er ting underdimensjonert, går varmt, og ventilasjonen er dårlig så går det til H ganske raskt uansett.
    Ja, det var det jeg også ble fortalt sånn jeg husker det, at kondensatorene i SMPS'er var det som kunne ryke, og at det egentlig skjedde på utstyr i nær sagt alle prisklasser. Så selv om det ikke skjer med alt utstyr så er usikkerheten rundt dette nok til at jeg ikke vil kjøpe noe i high-end prisklasse som har dette implementert før jeg føler meg trygg på at man har tatt det på alvor.
    På rimeligere utstyr tenker jeg at det kan være greit, spørs litt hva det koster og hvor lenge jeg forventer å bruke det.

    Bare hyggelig, du vil kanskje ikke tro det men temaet interesserer meg :D
    Jeg tror deg. ;)

    Nei, da tolker du meg nok litt feil. Det jeg mener å si er at du må finne den egenskapen i den forsterkeren du allerede har som gjør at du liker det du hører, også må du prøve å finne kandidater som har liknende egenskaper. Det velter jo inn med kandidater folk mener du bør prøve, men disse er stort sett helt sikkert vellydende i en eller annen sammenheng, kanskje bare ikke akkurat i oppsettet ditt? Når sant skal sies så er det en kjennsgjerning at det ikke er mye å velge i som minner veldig om karakteristikken til en SET. Men du ser selv inne på at det kan finne andre måter å hente frem det ultimate skyvet på også, og det synes jeg du skal se nærmere på, men ikke bli overrasket om den veien leder deg rett inn i DSP, og om du er allergisk mot DSP så kan det hende du må jobbe ganske hardt for å finne en kandidat til SET-en din.
    Det jeg først og fremst tenker på som framtredende egenskaper ved SET er hvordan jeg opplever mellomtonen som åpen, transparent, og uten dynamisk kompresjon, samtidig som den er smooth og ørevennlig på den måten at det ikke tipper over til å for skarpt selv ved dynamiske peaker og utsving. På transistorer har jeg ofte tenkt at lyden er litt "grå" og høres litt klemt ut, akkurat som det er lavt under taket. På SET føles ting mer fritt og ubegrenset. Samtidig fikk jeg en helt annen tyngde og trøkk i bassen med SET enn jeg hadde med transistor, selv om transistor åpenbart hadde mer krefter og kontroll. Hadde jeg funnet noe som kunne kombinere de gode SET egenskapene med mer kraft og kontroll og samtidig unngått den ekstreme varmeutviklingen, så hadde det vært helt genialt.

    Virker ikke helt innlysende hvordan jeg skal finne dette, uten å prøve samtlige av forslagene som har dukket opp.

    Kan være at en mellomløsning blir å beholde SET og skaffe en billig klasse D til sommerbruk i tillegg. Som NAD 368 f.eks. Noen ganger vil jeg ha noe som bare kan stå på lenge mens jeg går litt til og fra, og som ikke lager badstu på loftet i sene sommerkvelder.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kjøøøp :D billigere blir dem ikke by han 30k og få han til å trikse med tollverdi ,han kan jo bare deklarere den som en spec rsa han trenger jo ikke skrive at det er en m3 :rolleyes:
    hadde jeg ikke nå sjangset på Bmc som lå ute så hadde jeg kjøpt Spec M3-en .
    mvh Ivan

    https://www.ebay.com/itm/SPEC-Corpo...706946?hash=item2ced4b7742:g:HEYAAOSwYu1cmNVm
    Takk for tipset, men jeg er veldig skeptisk til å handle dyre greier fra ukjente folk langt borte. Særlig hvis det er så langt borte at det er upraktisk å reise dit selv for å inspisere greiene før jeg kjøper. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Klasse A blir varmere enn AB, men ikke som 805 rør tror jeg. Har selv hatt 845, og har AA52B rør, og de blir varmere.
    Kanskje en fordel med transistor som har kjøleribber til å ta opp en del av varmen, kontra rør som stort sett bare slipper all varmen rett ut i luften.
    Erehh,? All varmen havner i samme rom uansett.hvordan den kommer dit er uvesentlig . Men rørene har jo glødeeffekten i tillegg 3-6 watt PR smårør og 6-8 W pr stuptrøtt. Ymmv
    Vil det ikke ha noe å si at varmen går omveien om massive kjøleribber før den havner i rommets atmosfære, kontra å umiddelbart slippes rett ut i rommet fra glødende filamenter innkapslet i tynt glass? Jeg innbiller meg bare at det vil være en forskjell der.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Klasse A blir varmere enn AB, men ikke som 805 rør tror jeg. Har selv hatt 845, og har AA52B rør, og de blir varmere.
    Kanskje en fordel med transistor som har kjøleribber til å ta opp en del av varmen, kontra rør som stort sett bare slipper all varmen rett ut i luften.
    Erehh,? All varmen havner i samme rom uansett.hvordan den kommer dit er uvesentlig . Men rørene har jo glødeeffekten i tillegg 3-6 watt PR smårør og 6-8 W pr stuptrøtt. Ymmv
    Vil det ikke ha noe å si at varmen går omveien om massive kjøleribber før den havner i rommets atmosfære, kontra å umiddelbart slippes rett ut i rommet fra glødende filamenter innkapslet i tynt glass? Jeg innbiller meg bare at det vil være en forskjell der.
    Nix.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Erehh,? All varmen havner i samme rom uansett.hvordan den kommer dit er uvesentlig . Men rørene har jo glødeeffekten i tillegg 3-6 watt PR smårør og 6-8 W pr stuptrøtt. Ymmv
    Vil det ikke ha noe å si at varmen går omveien om massive kjøleribber før den havner i rommets atmosfære, kontra å umiddelbart slippes rett ut i rommet fra glødende filamenter innkapslet i tynt glass? Jeg innbiller meg bare at det vil være en forskjell der.
    Nix.
    Ok. ;D

    giraffe hat everyone shut the fuck up i'm trying to think meme.jpg
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville sjekket ut Yamaha a-s2100 eller den dyrere a-s3000. De bruker mosfet som jeg ser er anbefalt her tidligere.
    Har en a-s2100 og i mine ører er den mer "røraktig" i lyden enn noe annen transistor jeg har hatt. (Da ikke i betydningen varm og ullen).
    I tilegg har den glødende vu-metere:)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    elefantmannen. Jeg bruker også SET på Tannoy, nærmere bestemt 805/300B (Mingda) på Cheviot original. Dette er den kombinasjonen jeg har vært lengst fornøyd med ever! Har holdt på siden 1970-tallet...
    Når tvangsnevrosene kommer og jeg tror at transistor er løsningen så har jeg en Thresold Stasis 3 stående som spiller med samme kraft og tyngde også i bassen som SET - og like lett å høre på. Når jeg lytter til denne så nikker jeg og smiler og tenker at dette er bra! Etter noen timer (den får sjelden lengre spilletid) så bytter jeg tilbake igjen og opplever igjen hvilken fantastisk kombinasjon Tannoy og SET er! Så tar jeg frem enda en plate og priser meg lykkelig over å ha denne fantastiske SET rørforsterkeren. Så står den tilkoblet til jeg får disse nevrosene igjen... ;-)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    elefantmannen. Jeg bruker også SET på Tannoy, nærmere bestemt 805/300B (Mingda) på Cheviot original. Dette er den kombinasjonen jeg har vært lengst fornøyd med ever! Har holdt på siden 1970-tallet...
    Når tvangsnevrosene kommer og jeg tror at transistor er løsningen så har jeg en Thresold Stasis 3 stående som spiller med samme kraft og tyngde også i bassen som SET - og like lett å høre på. Når jeg lytter til denne så nikker jeg og smiler og tenker at dette er bra! Etter noen timer (den får sjelden lengre spilletid) så bytter jeg tilbake igjen og opplever igjen hvilken fantastisk kombinasjon Tannoy og SET er! Så tar jeg frem enda en plate og priser meg lykkelig over å ha denne fantastiske SET rørforsterkeren. Så står den tilkoblet til jeg får disse nevrosene igjen... ;-)
    Høres ut som ganske likt oppsettet mitt med Tannoy Arden og forsterker som bruker 805 med 300B som driverrør. :)

    Det er ikke lyden som er problemet her hos meg, dette slår alt jeg har eid tidlgere også rent lydmessig (selv om det aldri er feil med litt mer av alt som er bra). Det er varmeutviklingen fra 2 x 48 watt klasse A som plager meg en del særlig i sommerhalvåret som har fått meg til å tenke på transistor, og kanskje til og med klasse D.

    Også er det selvsagt rørforbruket. Til musikk er det helt greit ved aktiv lytting, men jeg slapper ikke alltid så godt av hvis jeg bruker anlegget til film, serier, eller bare bakgrunnsmusikk. Da blir det liksom litt råflott å svi av dyrebare rørtimer og transistor hadde vært mindre stress.

    Tror jeg nevnte det tidligere i tråden, men det kan hende løsningen er å skaffe en forsterker til, istedenfor å bytte ut den jeg har. Ser litt hva som dukker opp, det eneste jeg har ordentlig lyst på koster mer enn jeg er klar for betale akkurat nå. Har tanker om at det kan være skikkelig lite lurt å kvitte seg med noe jeg er såpass fornøyd med lydmessig, men praktisk bruk teller også ganske mye for meg. Blir litt som å ha Ferrari hvis man aldri kjører utenfor ring 2 i Oslo. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    En forsterker i parallell for uhøytidlig bruk kan være en løsning, ikke så lurt å selge noe man er veldig fornøyd med.
    Blir vel en del koblingsdill?
    Ellers har jeg vandret fra rør 300b til transistor Klasse A MI-10 og nå Accuphase klasse A oppgradering hele veien og rom høyttaler er nok begrensningen nå..En integrert klasse A heter E-650. Er desverre dyrt , dvs det Accuphase internasjonalt tar det dobbelte av Japanske priser. Men det finns en på Finn (Rypefjord) som har ligget til salgs leenge
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En forsterker i parallell for uhøytidlig bruk kan være en løsning, ikke så lurt å selge noe man er veldig fornøyd med.
    Blir vel en del koblingsdill?
    Ellers har jeg vandret fra rør 300b til transistor Klasse A MI-10 og nå Accuphase klasse A oppgradering hele veien og rom høyttaler er nok begrensningen nå..En integrert klasse A heter E-650. Er desverre dyrt , dvs det Accuphase internasjonalt tar det dobbelte av Japanske priser. Men det finns en på Finn (Rypefjord) som har ligget til salgs leenge
    Ja, kobling fram og tilbake er ulempen, så tanken om at minst en av to forsterkere vil bli mindre og mindre brukt med en slik løsning, den har slått meg.

    Saken er at selv om single ended triode har noen helt magiske egenskaper, og særlig i mellomtonen nær sagt uansett sjanger, så er det litt tiltak og en psykisk barriere å skru på noe som både brukes opp, og må passes på hele tiden. Så anlegget blir brukt litt mindre enn jeg egentlig vil, og trolig mindre enn hvis jeg hadde noe som bare kunne være påslått i timer og dager av gangen uten å ofre det en tanke før jeg plutselig vil høre eller se på noe.

    Kan hende den mest funksjonelle løsningen egentlig er å selge SET allikevel og kjøpe en grei, vedlikeholdsfri forsterker med lav driftstemperatur og bruke som "venteforsterker" til jeg kan kjøpe en transistorforsterker jeg faktisk har lyst på. Både Luxman og Accuphase er slike forsterkere som jeg tenker at kan være en endestasjon, iallfall for en god stund, men luksus koster som kjent ofte mye penger. :)

    dwight-schrute-facts-get-you-pay-for.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser du har fått en del gode råd allerede, og jeg har ingen helt konkrete forslag, men jeg henger meg på likevel. Det er en del egenskaper som kjennetegner en SET. Forvrengningskarakteren domineres av andreordens, den er fri for crossover-forvrengning, den har forholdsvis høy utgangsimpedans og en frekvensgang som gjenspeiler det, og forvrengningsniåvet begynner å stige fra lav effekt slik at den skaper en illusjon av å spille mer dynamisk enn den strengt tatt gjør. Ikke noe galt med det, men det gjør det litt krevende å finne noe annet med de samme egenskapene.

    Jeg tipper at en "vanlig" klasse AB blir for forskjellig. Hvis du finner en med såpass lav NFB at den har moderat høy utgangsimpedans (og tilnærmet den frekvensgangen du er vant til) vil den også ha såpass mye forvrengning at den blir merkbar, og du vil neppe sette pris på en karakteristikk dominert av oddeordens og crossoverforvrengning. Det er bare et annet dyr.

    Klasse A transistorforsterker er kanskje mer innafor. Flere er nevnt. Det nærmeste du kommer en transistorbasert SET er en av Nelson Pass' SIT-forsterkere. De bruker en spesiell transistortype i omtrent samme krets som en SET. Jeg har ikke hørt slike selv, men jeg tror Sluket her inne har prøvd.
    FIRST WATT
    https://www.stereophile.com/content/first-watt-sit-3-power-amplifier

    Men du bør vurdere å hoppe rett til klasse D. Du unngår crossover-forvrengningen og kan få ganske ørevennlig forvrengningsspektrum, samtidig med at det ikke blir så massive varmeovner som i klasse A. SPEC er nevnt, men så vidt jeg vet er innmaten i disse bare et nokså standard demo-kort fra International Rectifier, nærmere bestemt IRAUDAMP4. (http://www.irf.com/technical-info/refdesigns/iraudamp4.pdf) Det kan være litt interessant å merke seg at Gato Audio også baserer sine effektforsterkere på IC'er fra International Rectifier (nå Infineon). Om det er en familielikhet i lyd med SPEC kan jeg ikke si noe om, men det kunne være verdt et forsøk.

    Min egen tilnærming ville selvsagt vært å finne så nøytrale effektforsterkere som mulig, og så finjustere i en digital eq, men det er nå meg. :)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Lydpreferansene er tydeligvis veldig sprikende. Heldigvis for det. Ncore/SMPS er noe av det kjedeligste jeg har lagt min ører til. Tørt, «forsiktig» og lite engasjerende lyd. Får ingen "kobling" der. Jeg får helt andre opplevelser med Kinki integrert amp. Mulig dette har med HT og match å gjøre.

    Først trodde jeg mine Ncore var feil bygget. Så testet jeg et utall av preampløsninger. Så solgt. Samme gjorde han som kjøpte dem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke min opplevelse av dem i det hele tatt, men jeg minner om vårt lille chipamp-prosjekt for å finne ut om større båndbredde på en eller annen måte kan påvirke opplevelsen av transienter. Jeg bruker mine med høyttalere med 95-100 dB følsomhet, så det meste blir ganske engasjerende. :)

    Jeg ser at Kinki har 150 kHz båndbredde og at Six Moons kommenterer at "the Kinki was very quick and microdynamically twitchy." Om det er en sammenheng vet jeg rett og slett ikke. De viste tallene for THD+N og IMD rundt 0,02-0,03 % og SNR rundt 103 dB er ikke spesielt imponerende, så det er formodentlig en eller annen "personlighet" her. Forvrengningsnivåer rundt -70-75 dB vil gi en hørbar signatur, uvisst hvilken.

    https://www.kinki-studio.com/ex-m1
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker bare øra! :) Det finnes ikke noe støy fra HT'er eller fra enhet i det heletat. Dette er jeg supernøye med. THD, ikke noe forhold til dette. Det jeg derimot har et forhold til er akustikktiltak. Jeg har bare et totalt åpent og rent lydbilde med masse "punch" og dynamikk. Gode rør forsterkere er min referanse, men dem er ute av bildet enn så lenge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo ikke hørt Kinki selv, men mine NCore blir nok stående hos meg. Jeg ser også at testerne kommenterer det lave støynivået i Kinki. Hvis det stemmer med 7,4 uV som er vist på ett av skjermbildene på Six Moons er det veldig bra. Omtrent som vårt lille chipamp-prosjekt, og det er jo ment for bruk med effektive høyttalere. Generelt mener jeg viktigheten av lav støy er undervurdert.
    https://6moons.com/audioreviews2/kinki/4.html
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg ser du har fått en del gode råd allerede, og jeg har ingen helt konkrete forslag, men jeg henger meg på likevel. Det er en del egenskaper som kjennetegner en SET. Forvrengningskarakteren domineres av andreordens, den er fri for crossover-forvrengning, den har forholdsvis høy utgangsimpedans og en frekvensgang som gjenspeiler det, og forvrengningsniåvet begynner å stige fra lav effekt slik at den skaper en illusjon av å spille mer dynamisk enn den strengt tatt gjør. Ikke noe galt med det, men det gjør det litt krevende å finne noe annet med de samme egenskapene.

    Jeg tipper at en "vanlig" klasse AB blir for forskjellig. Hvis du finner en med såpass lav NFB at den har moderat høy utgangsimpedans (og tilnærmet den frekvensgangen du er vant til) vil den også ha såpass mye forvrengning at den blir merkbar, og du vil neppe sette pris på en karakteristikk dominert av oddeordens og crossoverforvrengning. Det er bare et annet dyr.
    Selvsagt bare å henge seg på, setter pris på all innsikt og forskjellige synspunkter. :)

    I avsnittet over her tror jeg faktisk du setter fingeren temmelig presist på det som gjør at jeg liker single ended triode, men aldri har blitt helt fortrolig med klasse A/B transistor tidligere. Faktisk har jeg mistenkt ganske lenge at crossoverforvrengningen er det som har provosert ørene mine tidligere og fått meg til å oppfatte lyden av A/B transistor som litt gråere og kjedeligere enn f.eks. forsterkere som opererer mer i klasse A. Forvrengningskarakteristikk har jeg ikke tenkt så mye over, men det virker jo veldig sannsynlig at jeg trives bedre med lavereordens, som du vel sier her.

    Den eneste "vanlige" transistorforsterkeren jeg kommer på uten NFB er vel Doxa? Men de har jeg ikke hørt så aner ikke om de er noe jeg kunne like.

    Klasse A transistorforsterker er kanskje mer innafor. Flere er nevnt. Det nærmeste du kommer en transistorbasert SET er en av Nelson Pass' SIT-forsterkere. De bruker en spesiell transistortype i omtrent samme krets som en SET. Jeg har ikke hørt slike selv, men jeg tror Sluket her inne har prøvd.
    FIRST WATT
    https://www.stereophile.com/content/first-watt-sit-3-power-amplifier
    Transistor klasse A er en mulighet, men jeg ser primært etter integrerte forsterkere, og ikke minst noe som er lett tilgjengelig. Men jeg har litt sansen for First Watt, og Nelson Pass er vel en av de i bransjen jeg syns virker fornuftig og sympatisk. Litt synd kanskje, at de ikke har en forhandler i Norge (såvidt jeg vet).
    Men det er ikke sikkert jeg hadde gått den veien uansett, fjernkontroll og brukervennlighet er også et kriterie.

    Men du bør vurdere å hoppe rett til klasse D. Du unngår crossover-forvrengningen og kan få ganske ørevennlig forvrengningsspektrum, samtidig med at det ikke blir så massive varmeovner som i klasse A. SPEC er nevnt, men så vidt jeg vet er innmaten i disse bare et nokså standard demo-kort fra International Rectifier, nærmere bestemt IRAUDAMP4. (http://www.irf.com/technical-info/refdesigns/iraudamp4.pdf) Det kan være litt interessant å merke seg at Gato Audio også baserer sine effektforsterkere på IC'er fra International Rectifier (nå Infineon). Om det er en familielikhet i lyd med SPEC kan jeg ikke si noe om, men det kunne være verdt et forsøk.

    Min egen tilnærming ville selvsagt vært å finne så nøytrale effektforsterkere som mulig, og så finjustere i en digital eq, men det er nå meg. :)
    Ok, jeg visste ikke at klasse D var fritt for crossoverforvrengning. Da blir jo ikke klasse D noe mindre interessant heller. Mye som tyder på at jeg må få lånt meg en eller annen forsterker og prøve hjemme hvordan det sitter. Som nevnt tidligere i tråden er jeg litt nysgjerrig på hvor mye man egentlig får for forholdsvis lite penger med denne teknologien, og NAD C368 med Hypex moduler til 10.000,- har jeg llitt lyst til å iallfall høre på. Samme med Gato, særlig nå som de har senket prisene. Er ikke så vill etter designet til Gato, det er sånn jeg tenker ser litt "friskt" og spennende ut omtrent for fem år siden, men vil være temmelig utdatert om ikke altfor lenge. Jeg merker at jeg har blitt veldig konservativ med tanke på hva jeg vil bruke pengene mine på innen hifi de siste årene. :D Men er åpen for å prøve Gato allikevel på grunn av lydkvalitet og brukervennlighet. Får se hva jeg får til. :)

    Digital EQ er ikke meg, iallfall før noen lanserer en skikkelig gjennomtenkt og anvendelig integrert løsning som er enkel å sette opp, OG ikke koster det hvite ut av øya. :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Digital EQ er ikke meg, iallfall før noen lanserer en skikkelig gjennomtenkt og anvendelig integrert løsning som er enkel å sette opp, OG ikke koster det hvite ut av øya. :)
    Den nye NAD M10 har fått strålende omtale og den har alt du trenger og mye mer til en grei pris. Dirac Live, N-core forsterkere, streaming, MQA, VU metere, app og stemmekontroll + + +



    Med Dirac kan du legge på så mye SET karakter / forvrengning som du bare måtte ønske.

    -BB-
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, jeg visste ikke at klasse D var fritt for crossoverforvrengning. Da blir jo ikke klasse D noe mindre interessant heller. Mye som tyder på at jeg må få lånt meg en eller annen forsterker og prøve hjemme hvordan det sitter. Som nevnt tidligere i tråden er jeg litt nysgjerrig på hvor mye man egentlig får for forholdsvis lite penger med denne teknologien, og NAD C368 med Hypex moduler til 10.000,- har jeg llitt lyst til å iallfall høre på.
    Jeg har ihvertfall gode erfaringer med Hypex UcD og NCore. For mine ører er forskjellen mellom UcD og NCore først og fremst et lavere støygulv i NCore, i tillegg kanskje litt mer detaljer og kontroll i lydbildet, men ingen tonale ulikheter i klangbalanse. Begge låter slik de skal, i mine ører mer varmt og organisk enn kaldt og klinisk.

    Jeg har ikke nok erfaring med klasse A og trioder til å gå god for nedenstående, men jeg forstår godt hva de mener om den klare lydkarakteren. Veldig lite høyereordens forvrengning. Jeg har ikke hørt NAD C386, men det ser ut til at den bruker en av de mindre UcD OEM-modulene, og den bør også ha samme familielyd som de andre UcD'ene.

    https://www.tnt-audio.com/ampli/udc180_e.html
    As a matter of fact the presentation of sound is quite similar to a good class A amplifier or a single ended triode unit. Something - so to say - very different from the T-Amp, that I'll use as a reference, just because it is another widely known example of new Class-D technology amplifier.

    The sound is clear, rather transparent, precise, detailed, with that specific "lucid" presentation typical of triode units.

    Low frequencies are well present and controlled, even though perhaps not as much as you would expect from an amplifer with a damping factor of 400. The entire bass range is definitely round and full, pleasant and effective, exactly as it happens with many tubed amp systems.

    Mid range is clean and smooth, not especially in evidence, but enough to give voices the correct body and appearance.

    High frequencies are open, clear, lucid, really tubey. Given these qualities, the unit does not forgive sources with a "digital" flavour in the sound! In such a case the sound becomes rather "viscid", unnatural and as such unpleasant. Otherwise, it is limpid and smooth.

    The soundstage is very wide and precise. No artificial depth seems to have been added, but all the natural depth of the recording is correctly presented. Despite the precision in the instruments portraits and in their positioning, the music, again as in tube units, tends to appear more as a whole than decomposed and dissected in its components as with T-Amp, for example. So the soundstage is very natural, very realistic, and very involving.

    The black areas among instruments and players are therefore vibrating with music, instead of being empty like it sometimes happens with the T-Amp. However, a lot of details and ambience informations are transferred to the listener while that strange (T-Ampesque) feeling of shortened sound queues is completely missing.

    The sound is always smooth and sweet, even though powerful.

    Anyway, while the sound character is in some way similar to the SET's one, the energy delivered to the loudspeakers is a completely different thing: even with my speakers, which in spite of a relatively high sensitivity of 90-91dB are well known to be a difficult load, the power is definitely there, and even though I still have not found the amp that makes them really fly (in facts no one of the amps I tested through the years have been able to fully achieve these result...), I have never heard them getting any closer to the take-off.

    Only at exceptionally high levels (really far, far higher than any normal listening level I can imagine of), and in presence of very complicated musical patterns and difficult loads, I have perceived something like an hint of grain. Actually it could have been - perhaps - a trouble in very high frequencies (cymbals, for example) reproduction in the most complex situation, or even early saturation: the listening level was so high that even a 180 watts unit might have been running out of steam...
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Jeg ser du har fått en del gode råd allerede, og jeg har ingen helt konkrete forslag, men jeg henger meg på likevel. Det er en del egenskaper som kjennetegner en SET. Forvrengningskarakteren domineres av andreordens, den er fri for crossover-forvrengning, den har forholdsvis høy utgangsimpedans og en frekvensgang som gjenspeiler det, og forvrengningsniåvet begynner å stige fra lav effekt slik at den skaper en illusjon av å spille mer dynamisk enn den strengt tatt gjør. Ikke noe galt med det, men det gjør det litt krevende å finne noe annet med de samme egenskapene.

    Jeg tipper at en "vanlig" klasse AB blir for forskjellig. Hvis du finner en med såpass lav NFB at den har moderat høy utgangsimpedans (og tilnærmet den frekvensgangen du er vant til) vil den også ha såpass mye forvrengning at den blir merkbar, og du vil neppe sette pris på en karakteristikk dominert av oddeordens og crossoverforvrengning. Det er bare et annet dyr.

    Klasse A transistorforsterker er kanskje mer innafor. Flere er nevnt. Det nærmeste du kommer en transistorbasert SET er en av Nelson Pass' SIT-forsterkere. De bruker en spesiell transistortype i omtrent samme krets som en SET. Jeg har ikke hørt slike selv, men jeg tror Sluket her inne har prøvd.
    FIRST WATT
    https://www.stereophile.com/content/first-watt-sit-3-power-amplifier

    Men du bør vurdere å hoppe rett til klasse D. Du unngår crossover-forvrengningen og kan få ganske ørevennlig forvrengningsspektrum, samtidig med at det ikke blir så massive varmeovner som i klasse A. SPEC er nevnt, men så vidt jeg vet er innmaten i disse bare et nokså standard demo-kort fra International Rectifier, nærmere bestemt IRAUDAMP4. (http://www.irf.com/technical-info/refdesigns/iraudamp4.pdf) Det kan være litt interessant å merke seg at Gato Audio også baserer sine effektforsterkere på IC'er fra International Rectifier (nå Infineon). Om det er en familielikhet i lyd med SPEC kan jeg ikke si noe om, men det kunne være verdt et forsøk.

    Min egen tilnærming ville selvsagt vært å finne så nøytrale effektforsterkere som mulig, og så finjustere i en digital eq, men det er nå meg. :)
    Mht Spec: Jeg tror ikke at du har full oversikt over hva som finnes i disse. Sjekk deres nettsider. Bruker selv deres M99.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Digital EQ er ikke meg, iallfall før noen lanserer en skikkelig gjennomtenkt og anvendelig integrert løsning som er enkel å sette opp, OG ikke koster det hvite ut av øya. :)
    Den nye NAD M10 har fått strålende omtale og den har alt du trenger og mye mer til en grei pris. Dirac Live, N-core forsterkere, streaming, MQA, VU metere, app og stemmekontroll + + +


    Med Dirac kan du legge på så mye SET karakter / forvrengning som du bare måtte ønske.

    -BB-
    Har sett på den også. Den har alt man trenger, untatt medfølgende fjernkontroll. :)

    Hadde vært kult om en så liten dings kunne gitt meg "alt" i en boks, men jeg er litt mer keen på en integrert forsterker uten så veldig mye avansert og "soon-to-be-obsolete" teknologi innebygd. Kanskje jeg blir ovebevist om jeg lytter på den, men jeg ser nok etter et litt mer tradisjonelt stereoprodukt som ikke er basert på app-styring o.s.v.

    Men ja, dette er på en måte svaret på det jeg sa om integrert løsning med digital EQ til en grei pris, ser den. :)
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Er litt på jakt etter det samme som deg, med unntak av kriteriet vedr varme. Har et par 211 SET rør-mono som pr dags dato ikke er i bruk grunnet ukontrollerte barnehender. Kjører midlertidig med en LM-34IA. Faktisk en meget fornøyelig sak til prisen (var litt nysgjerrig og er litt svak for EL34), men SET er det jo ikke og stresset med å slå av når man ikke er tilstede er jo likevel der (andre beboere er håpløse på det). I tillegg er jeg jo også så moderne at jeg liker å leke med kassetter, og rec/tape utgang er også et punkt den ikke har. Jeg finner heller ikke et marked oversvømt av integrert SS med noe av det samme fludiumet jeg opplever fra blokkene, det nærmeste jeg har kommet så langt er kanskje Luxman L-550AXII, men gi-bort-pris (eller iskald drift) er det jo ikke. Har dog ikke hørt klasse D integrert. Vurderer også rør-pre og kjøre med Denon POA-S10 SS blokkene jeg har stuet bort og se hvor nærme det lar seg komme. Spent på hva du ender opp med, da Arden i tillegg til JBL L-300 er de høyttalerne som står øverst på lista ved et evt bytte.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Har sett på den også. Den har alt man trenger, untatt medfølgende fjernkontroll. :)
    Den har så mange fjernkontroller du bare måtte ønske. Feks din stemme, din mobiltelefon, dine eksisterende fjernkontroller, din PC, din padde osv. Medfølgende plastdingser med knapper er bare SÅ 2018.

    Dette ER fremtiden og dette er veien videre.

    -BB-
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ok, jeg visste ikke at klasse D var fritt for crossoverforvrengning. Da blir jo ikke klasse D noe mindre interessant heller. Mye som tyder på at jeg må få lånt meg en eller annen forsterker og prøve hjemme hvordan det sitter. Som nevnt tidligere i tråden er jeg litt nysgjerrig på hvor mye man egentlig får for forholdsvis lite penger med denne teknologien, og NAD C368 med Hypex moduler til 10.000,- har jeg llitt lyst til å iallfall høre på.
    Jeg har ihvertfall gode erfaringer med Hypex UcD og NCore. For mine ører er forskjellen mellom UcD og NCore først og fremst et lavere støygulv i NCore, i tillegg kanskje litt mer detaljer og kontroll i lydbildet, men ingen tonale ulikheter i klangbalanse. Begge låter slik de skal, i mine ører mer varmt og organisk enn kaldt og klinisk.

    Jeg har ikke nok erfaring med klasse A og trioder til å gå god for nedenstående, men jeg forstår godt hva de mener om den klare lydkarakteren. Veldig lite høyereordens forvrengning. Jeg har ikke hørt NAD C386, men det ser ut til at den bruker en av de mindre UcD OEM-modulene, og den bør også ha samme familielyd som de andre UcD'ene.
    Virker som NAD bruker modifiserte UcD moduler i de billigere utgavene, og at NCore er forbeholdt toppmodellene deres. Klarer ikke se akkurat hvilke moduler det er snakk om, men må jo uansett lytte for å høre om det faller i smak.

    Er jo veldig interessant hvis klasse D kan vise seg å ha egenskaper som er lignende det jeg liker med SET. Regner selvsagt ikke med at det skal være likt, men kanskje de overlapper hverandre på noen av de parameterne som oppleves som viktige for meg og mine preferanser.

    Ellers er jo Gato også noe jeg tenker å få sjekket ut, morsomt at de bruker samme forsterkermoduler som sitter i grisedyre SPEC. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har sett på den også. Den har alt man trenger, untatt medfølgende fjernkontroll. :)
    Den har så mange fjernkontroller du bare måtte ønske. Feks din stemme, din mobiltelefon, dine eksisterende fjernkontroller, din PC, din padde osv. Medfølgende plastdingser med knapper er bare SÅ 2018.

    Dette ER fremtiden og dette er veien videre.

    -BB-
    Ja, som du sier så har den ikke egen, dedikert medfølgende fjernkontroll. :D

    Jeg skjønner hva du sier, men jeg vil ha en fjernkontroll som hører til, og ikke måtte irritere meg over at telefonen er på lading når jeg sitter foran anlegget, eller måtte bruke PC eller nettbrett for å styre anlegget. Jeg syns rett og slett det er stress, og vil mye heller ha en gammeldags, enkel fjernkontroll som bare gjør jobben sin uten noe tull. :)

    Stemmestyring og alt det der... jeg vil ikke ha det. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Digital EQ er ikke meg, iallfall før noen lanserer en skikkelig gjennomtenkt og anvendelig integrert løsning som er enkel å sette opp, OG ikke koster det hvite ut av øya. :)
    Den nye NAD M10 har fått strålende omtale og den har alt du trenger og mye mer til en grei pris. Dirac Live, N-core forsterkere, streaming, MQA, VU metere, app og stemmekontroll + + +



    Med Dirac kan du legge på så mye SET karakter / forvrengning som du bare måtte ønske.

    -BB-
    M10 er spennende men Dirac man vel bare endre frekvensgangen og ikke forvregning/transferffunksjon. Snart kommer NAD med Purifi moduler !!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er litt på jakt etter det samme som deg, med unntak av kriteriet vedr varme. Har et par 211 SET rør-mono som pr dags dato ikke er i bruk grunnet ukontrollerte barnehender. Kjører midlertidig med en LM-34IA. Faktisk en meget fornøyelig sak til prisen (var litt nysgjerrig og er litt svak for EL34), men SET er det jo ikke og stresset med å slå av når man ikke er tilstede er jo likevel der (andre beboere er håpløse på det). I tillegg er jeg jo også så moderne at jeg liker å leke med kassetter, og rec/tape utgang er også et punkt den ikke har. Jeg finner heller ikke et marked oversvømt av integrert SS med noe av det samme fludiumet jeg opplever fra blokkene, det nærmeste jeg har kommet så langt er kanskje Luxman L-550AXII, men gi-bort-pris (eller iskald drift) er det jo ikke. Har dog ikke hørt klasse D integrert. Vurderer også rør-pre og kjøre med Denon POA-S10 SS blokkene jeg har stuet bort og se hvor nærme det lar seg komme. Spent på hva du ender opp med, da Arden i tillegg til JBL L-300 er de høyttalerne som står øverst på lista ved et evt bytte.
    Ingen barnehender akkurat her hvor anlegget står, det er utelukkende egoistiske, praktiske hensyn som er grunnen til at jeg ser på alternative løsninger til SET.

    Får se hva jeg ender med, men vil på ingen måte påberope meg at det vil være en fasit for noe som helst. :D
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Digital EQ er ikke meg, iallfall før noen lanserer en skikkelig gjennomtenkt og anvendelig integrert løsning som er enkel å sette opp, OG ikke koster det hvite ut av øya. :)
    Den nye NAD M10 har fått strålende omtale og den har alt du trenger og mye mer til en grei pris. Dirac Live, N-core forsterkere, streaming, MQA, VU metere, app og stemmekontroll + + +



    Med Dirac kan du legge på så mye SET karakter / forvrengning som du bare måtte ønske.

    -BB-
    M10 er spennende men Dirac man vel bare endre frekvensgangen og ikke forvregning/transferffunksjon. Snart kommer NAD med Purifi moduler !!
    Purifi?
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Er litt på jakt etter det samme som deg, med unntak av kriteriet vedr varme. Har et par 211 SET rør-mono som pr dags dato ikke er i bruk grunnet ukontrollerte barnehender. Kjører midlertidig med en LM-34IA. Faktisk en meget fornøyelig sak til prisen (var litt nysgjerrig og er litt svak for EL34), men SET er det jo ikke og stresset med å slå av når man ikke er tilstede er jo likevel der (andre beboere er håpløse på det). I tillegg er jeg jo også så moderne at jeg liker å leke med kassetter, og rec/tape utgang er også et punkt den ikke har. Jeg finner heller ikke et marked oversvømt av integrert SS med noe av det samme fludiumet jeg opplever fra blokkene, det nærmeste jeg har kommet så langt er kanskje Luxman L-550AXII, men gi-bort-pris (eller iskald drift) er det jo ikke. Har dog ikke hørt klasse D integrert. Vurderer også rør-pre og kjøre med Denon POA-S10 SS blokkene jeg har stuet bort og se hvor nærme det lar seg komme. Spent på hva du ender opp med, da Arden i tillegg til JBL L-300 er de høyttalerne som står øverst på lista ved et evt bytte.
    Ingen barnehender akkurat her hvor anlegget står, det er utelukkende egoistiske, praktiske hensyn som er grunnen til at jeg ser på alternative løsninger til SET.

    Får se hva jeg ender med, men vil på ingen måte påberope meg at det vil være en fasit for noe som helst. :D
    Neida, fasit vil det ikke være, og jeg pleier uansett å ta subjektive opplevelser med en aldri så liten klype maldon. Men helt uinteressant er det jo ikke :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn