Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.523
    Vi har jo en vennetråd for Infinity, vi kan gjerne prøve å blåse litt liv i den igjen.

Jeg har ikke så mye nytt å melde. IRS Epsilon rocker hardt fortsatt her i huset.

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    282
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Noen tips til hvordan jeg får tatt ut midbassen på kappa? Di er jo nedsenket så ikke så lett å få tak noen plass på di å faller ikke ut av seg selv.

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    282
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Heftig profil bilde da har, hva er de 6 subbene du bruker?
    Det var klipsch 15" subber, men jeg har alltid vært litt av og på når det gjelder subber, har problem med å integrere sub å klarer ikke å bli fornøygd over tid, jeg blir bare usikker på om det kan justeres bedre å ender bare opp med å teste og justere mer enn jeg bare sitter å nyter musikken 🙈😜 så akkurat nå så spiller jeg uten sub og kan bare lene meg tilbake å nyte musikken vel viten om att det ikke er noe jeg potensielt kan justere bedre, hærlig enkelt og simpelt 😁

supercharger2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    1
    Det var klipsch 15" subber, men jeg har alltid vært litt av og på når det gjelder subber, har problem med å integrere sub å klarer ikke å bli fornøygd over tid, jeg blir bare usikker på om det kan justeres bedre å ender bare opp med å teste og justere mer enn jeg bare sitter å nyter musikken 🙈😜 så akkurat nå så spiller jeg uten sub og kan bare lene meg tilbake å nyte musikken vel viten om att det ikke er noe jeg potensielt kan justere bedre, hærlig enkelt og simpelt 😁
    Skjønner utfordringen :) Bare å nyte Kappa alene, de spiller musikk!!

• Liker
    Reaksjoner: KMR

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    282
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner utfordringen :) Bare å nyte Kappa alene, de spiller musikk!!
    Ja jeg har faktisk hatt 2 par ein stund nå, har fleire høyttalere også som jeg bytter litt på, og som sagt litt av og på med sub forsøk. Men blei aldri heilt overbevist av kappa, men jeg ville virkelig att di skulle funke bra, så prøvde nå å eksperimentere litt mer med plassering og syns d blei veldig bra, men d var noe som var litt rart, fant ut att den eine midbassen var stille 😬 så jeg bytta til d andre paret og nå synes jeg virkelig d spiller bra her. Vil påstå bassen er ganske stram/definert/tørr whatever over heile linja her og går ganske dypt. Bruker forresten lyngdorf roomperfect i tillegg. Så nå er jeg offisielt STOR kappa fan! 😊

Rong

Medlem
    Ble medlem
    07.05.2010
    Antall liker
    41
    Kan jo oppdatere litt her.. 😎

Har jo hatt meg noen hundre timer med musikk glede siden sist, her i hulen på garasjen.

Det har jo blitt litt testing og forsøk.

Kjører normalt to strømsterke Bladelius monoblokker på disse, de yter rundt 300 watt og de gjør jobben veldig bra. De gir seg ikke ved høyt volum og de spiller "hifi" og veldig pent uten å sukke eller gå varm.

Men jeg leter etter det lille ekstra som jeg vet bor i et sett 9.2 og det får de ikke helt frem.
    Da tenker jeg spesielt på veldig kontroll på bunn/bass med veldig attack og samtidig kunne spille stort med masse luft.

Siden jeg er litt EC og norsk hifi entusiast så ville jeg gå for noe der. Finne et sett EC NEMO var jo tanken og frem til det dukket opp gjerne prøve med to sett AW 180. Jeg handlet inn et sett til AW 180 og forsøkte de (jeg har et sett fra før inne i stuen) så tenkte da forsøke først et sett alene på 9.2.. det ble fort protect og stille gitt… 🤣 ikke helt uventet det. Kjørte de så bare på bass delen og det ble protect igjen, byttet de over til toppen og protect igjen.
    Nemo er jo to 180 i bro, så med den erfaringene kan jeg nok bare glemme de også. EC er nok ikke ikke særlig glad i lavere en 2 ohm’s laster dessverre, det er det de er testet mot og satt opp til også.

lyden med EC er selvsagt veldig bra men gjerne en anelse mørk til Kappa’ne, så EC er gjerne ikke den helt fødte matchen der.

Fortsettelsen følger…

IMG_3020.jpeg

Rong

Medlem
    Ble medlem
    07.05.2010
    Antall liker
    41
    Så i påvente på et sett passende monoblokker ala JC1 dukket opp, så ble de kjøpt inn en Parasound HCA- 3500 for å teste den. Jeg liker Parasound sine greier så en slik var jo unsett gøy å teste.

Det er en skikkelig kul sak, det er bare en så fet diger 90-talls amp at du kan nesten ikke la være å eie en slik en gang i livet… 🤣

Det ble en lang kjøretur for å hente Bergen-Sandefjord-Bergen i et renn 🥵.

Den bydde på noe helt enormt med futt.. den trakterer 9.2’ne supert helt alene uten å blunke. Går ikke tom for krefter og leverer solid strøm og futt i massevis. Den har et veldig til angrep i bassen og meget god kontroll der.
    Det jeg merket er at den lurer av litt effekt både her og der som gjør at toppen lider litt. Den bli også alt for skarp og for lite raffinert i toppen til at jeg kan ha den som eneste amp til 9.2. Litt skuffet ble jeg nok da den var så betydelig mindre eget til å levere hifi kvalitet enn sine mindre slektninger i Parasound sortimentet fra den tiden.
    Så i påvente på et sett passende blokker ala JC1 osv så ble de kjøpt inn en Parasound HCA- 3500 som er en skikkelig kul sak av en amp. Den er bare så fet 90 talls amp at du kan nesten ikke la være å eie en slik en gang i livet… 🤣

Den bydde på enormt med futt.. den trakterer 9.2 helt supert uten å blunke, leverer strøm og futt i massevis.

Men den åpner opp for hva som bor i bunn av 9.2 og hvor veldig stort de evner å spille og gav det jeg i grunnen ønsket å finne. Men den tok også det jeg allerede var fornøyd med.

Så etter å gå tilbake til Bladelius så ble det gjort et nytt forsøk med HCA-3500 på bassdelen på 9.2 og en mindre HCA-2003 (som i teorien er en trekanals 2200) på toppen. Disse er jo kjent for å by på svært gode lydmessige kvaliteter og være god hi-fi og "hige-end til pølse pris".

Det var en god kombo og samen ble disse et meget oppegående forsterkeritil 9.2’ne.
    Litt klønete med to stereo amper og dobbelt opp med kabling er det jo, men lyden er ikke noe å si på.

Det er unsett bare på veien til det som skal bli så jan leve med det. Duker opp et sett JC1 nå på Finn men da selvsagt i sølv.. og langt borte og bra høy pris så hadde håpet på noen i svart.

Har begynt å se litt på Hegel H30 som en kandidat også, da i et par og som monoblokker. Jeg er ikke så kjent med Hegel sin lyd og slikt, men prestanda på de ser jo meget bra ut.

Tung og god er de også og da har jeg litt automatisk troen.. 😎

IMG_3176.jpeg

IMG_3175.jpeg

IMG_3471.jpeg

IMG_3478.jpeg

Sist redigert:

3006A

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2025
    Antall liker
    141
    Sted
    Nordland
    Noen som har prøvd Adcom på Infinity 9.2?
    Kjører 2 stk Tandberg 3006A som vertikal biamp på Kappa 8.2 og det låter bedre enn horisontalt biamp.
    Bruker en Adcom GFA 5500 på kappa 7.2.
    kunne tenkt meg 2 slike på Kappa 8.2.
    Har jo strømforsyning på 1460Va i forhold til 3006A sine 800Va hver.

Rudi

Æresmedlem
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    17.716
    Sted
    Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
    Torget vurderinger
    39
    Hvis dere skal høre hva 9.2i kan..... så må dere prøve Krell KMA200 eller en av søsknene. Parasound 3500 har alltid vært den foretrukne billig forsterkeren og gir vel best value pr krone, men vil man ha best mulig lyd så er det ikke mange andre valg enn de gamle Krell'ene.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.523
    Det burde man høre selv før man tror det, for det er ikke min erfaring. Min erfaring er at det låter nokså bra, også skrur ampene seg av.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    3
    Hadde jeg fått tak i et sett Kappa 9.2i så hadde jeg garantert prøvd å kjøre dem aktivt. Hadde satt på 4x1250w på basser, og 4x300w på resten. Ser delingen er satt til 180/750/3500 Hz, og så prøvd meg frem. Så på skjemaet til delefilteret til bassene, er vel ikke rart at de blir tungdrevne sånn de er koblet...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn