Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Trodde Paul Young var først med "Everytime You Go Away" men nei 😁

    "Everytime You Go Away" is a song written and composed by Daryl Hall. It was first recorded in 1980 by the American duo Hall & Oates but was not released as a single. A cover version of the song by Paul Young became an international hit in 1985, reaching No. 1 in the US and No.

    Hall & Oates


     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende resultater! Hvordan ser den ut bak? Hvilke inn/utganger har den? Og for meg som ikke har lest 80 sider, hva er planen med dette, er det kun for egen moro eller noe som skal kommersialiseres?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Kun en utgang er aktiv ad gangen. Man velger hvilken inngang man vil bruke, for så å route den til den utgangen man vil benytte.
    Mvh.
    Johnny
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei :)
    Kun en utgang er aktiv ad gangen. Man velger hvilken inngang man vil bruke, for så å route den til den utgangen man vil benytte.
    Mvh.
    Johnny
    Hm. Jeg kunne godt tenke meg å teste denne, men den må nesten ha flere aktive utganger samtidig hvis det skal være aktuelt, siden jeg har høyttalere som må ha subwoofer. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hver fase har vel 50 eller 47 ohm i serie på utgangen og OPA1656 skal kunne drive det meste av «normale laster (over en 1k ohm eller så), jf. kretsskjemaet i denne posten https://www.hifisentralen.no/forume...igh-end-amplifiers.71960/page-84#post-3590847, så det skal ikke være noe problem å drive en håndfull plateforsterkere med 44k ohm inngangsimpedans i parallell. Det er mer et praktisk spørsmål om hvor lett et ev er å gjøre om på det enten via programvaren i Ine123 sin forsterker eller som «hard wired».

    Mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Flott at du svarer, da det er DU som har konstruert selve linjetrinnet :love:. Jeg har bare valgt ut kabinett, strømforsyning og sydd dette sammen med Muses volumkontrollen/inngangsvelger og display.

    OPA 1656 vil som du selv sier kunne drive en håndfull plateforsterkere med 44k ohm inngangsimpedans i parallell. (y)
    Det er mer et praktisk spørsmål om hvor lett et ev er å gjøre om på det enten via programvaren i Ine123 sin forsterker eller som «hard wired».
    Å gjøre om på programvaren har iaf. ikke jeg noen mulighet til, da jeg har ingen kunnskap om programmering. Men, å løse dette hardwaremessig burde gå greit :)Men, jeg har ikke tenkt å gjøre dette (foreløpig), men kanskje hvis det åpner seg for å bygge flere.

    I første omgang er jeg interessert i å komme i kontakt med folk her på sentralen, som er villig til å teste den i eget anlegg for å bedømme de lydmessige egenskapene. Jeg VET hvor bra den måler....... ;) .Ta kontakt på P.M, hvis du er interessert. Kan hentes her i Halden, sender den ikke.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da har jeg endelig fått tak i noen som vil teste denne pre-ampen. Første mann ut er @Håkon_Rognlien :). Der etter følger @TAS, som tok kontakt med meg på PM (y).
    Jeg legger kanskje "hodet for hugg" her ?. Noe som måler så bra, låter kanskje huggorm ? Ikke vet jeg, men jeg lar det stå til ;). Ingenting å tape......
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hei :)
    Da har jeg endelig fått tak i noen som vil teste denne pre-ampen. Første mann ut er @Håkon_Rognlien :). Der etter følger @TAS, som tok kontakt med meg på PM (y).
    Jeg legger kanskje "hodet for hogg" her ?. Noe som måler så bra, låter kanskje huggorm ? Ikke vet jeg, men jeg lar det stå til ;). Ingenting å tape......
    Mvh.
    Johnny
    Den som ikke våger Intet vinner! 😎
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hei :)
    Da har jeg endelig fått tak i noen som vil teste denne pre-ampen. Første mann ut er @Håkon_Rognlien :). Der etter følger @TAS, som tok kontakt med meg på PM (y).
    Jeg legger kanskje "hodet for hogg" her ?. Noe som måler så bra, låter kanskje huggorm ? Ikke vet jeg, men jeg lar det stå til ;). Ingenting å tape......
    Mvh.
    Johnny
    Hærlig 😀 Jeg får vel strekke ut nakken min også, siden jeg er medskyldig i de skrekkelig gode målingene, klar til hugg 😎

    Mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Blir spennende dette ! Jeg er klar for bl.a @Håkon_Rognlien's blomsterspråk :). @TAS , så vet jeg ikke hva som kommer .....men, utrolig moro at de gidder å teste noe DIY !(y).
    Men, det beste hadde vært om ingen av de visste hvordan den er oppbygd. Det er dette med forventningsbias til hvordan ting er satt sammen......Vel, noe med rør er ikke så enkelt å skjule da, noe som ikke er brukt i denne.;)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hei @KJ :)
    Blir spennende dette ! Jeg er klar for b.la @Håkon_Rognlien's blomsterspråk :). @TAS , så vet jeg ikke hva som kommer .....men, utrolig moro at de gidder å teste noe DIY !(y).
    Men, det beste hadde vært om ingen av de visste hvordan den er oppbygd. Det er dette med forventningsbias til hvordan ting er satt sammen......Vel, noe med rør er ikke så enkelt å skjule da, noe som ikke er brukt i denne.;)

    Mvh.
    Johnny
    Hehe, går helt sikkert bra min forrige preamp var Benchmark LA4…digger rør som transistorer (til og med klasse D) så her det ingen bias mot teknologi eller topologi.…kun opplevd lyd på eget system og subjektiv preferanse….😃
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei @KJ :)
    Blir spennende dette ! Jeg er klar for b.la @Håkon_Rognlien's blomsterspråk :). @TAS , så vet jeg ikke hva som kommer .....men, utrolig moro at de gidder å teste noe DIY !(y).
    Men, det beste hadde vært om ingen av de visste hvordan den er oppbygd. Det er dette med forventningsbias til hvordan ting er satt sammen......Vel, noe med rør er ikke så enkelt å skjule da, noe som ikke er brukt i denne.;)

    Mvh.
    Johnny
    Rognlien har testet Musical Innovation og det er ikke noe mindre DIY :). Fikk gode skussmål de. Har trua på denne og, virker veldig gjennomtenkt.

    Og orso, slutt å vær så snever... :cool:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har vel litt å si hva man kobler seg til. Den kan låte strålende i ett oppsett og slett ikke bra i et annet. Var fasinert av rør en periode og testet flere relativt dyre rør-forsterkere, men de falt igjennom alle, i mitt oppsett.....
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da var pre-ampen på vei til Rognlien med Posten. 10 Kg pre-amp. på vei som Norgespakke. Har prøvd å pakke den så godt jeg kan. Får håpe Posten ikke "kvadder" den, da Norgespakke kun dekker skader inntil 10K .:eek: Håper den kommer trygt frem :).
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da var pre-ampen på vei til Rognlien med Posten. 10 Kg pre-amp. på vei som Norgespakke. Har prøvd å pakke den så godt jeg kan. Får håpe Posten ikke "kvadder" den, da Norgespakke kun dekker skader inntil 10K .:eek: Håper den kommer trygt frem :).
    Mvh.
    Johnny
    Hei :)
    Pre-ampen kom heldigvis trygt fram til herr Rognlien , (takk for det Posten No. (y)) Den står nå å spiller i hans oppsett, og det får den gjøre så lenge som Rognlien trenger for å teste den, ingen tidspress herfra :).
    Mvh.
    Johnny
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Den vil ihvertfall få en ærlig subjektiv tilbakemelding derfra :)
    Og her kommer den. Merk at dette innlegget er lagt ut i tråden i overensstemmelse med trådeier og forsterkerbygger; jeg har i korte trekk fortalt hva jeg har opplevd, og tilbudt meg å ikke si det bort.... :) Men Johnny er en real og modig mann, mens jeg er fortsatt en subjektiv nisse med mine egne oppfattelser av hva som virker her i verden....

    Ut av det blå fikk jeg det gode tilbud fra trådstarter om å få låne en ekstremt velkonstruert forforsterker, med måledata fra den absolutt øverste hylle. Til tross for både familiære utfordringer og generell dalende interesse for skribentgjerningen, ble min nysgjerrighet trigget, og for noen uker siden hentet jeg dette svært så velbygde do-it-yourself-produktet i butikken nede i gata.


    Bildene viser, som dere kan se her i tråden, en Pass-forsterker, men på innsiden er det ikke stort igjen av opprinnelig kretsløsning, spørsmålet man må stille seg, er hvor lurt det er å nappe ut Nelson Pass' konstruksjoner, og sette inn noe man har "mekka sjæl"...? Uansett, fjernkontrollen dekker alle funksjoner, elegant og velfungerende, det er kort sagt ingenting som hinter om at dette er gjort hjemme på kjøkkenbenken. For meg fremstår produktet som et fullstendig profesjonelt og fabrikkbygget produkt, i seg selv en imponerende bragd, vil jeg påstå. Det har vært et og annet DIY-produkt innom opp gjennom årene, dette er definitivt det mest profesjonelle av dem, og da med ganske god margin, faktisk. Gjennom de ukene den har vært i tjeneste her i huset, har den fungert 100% lytefritt.


    DIY-produktet har vært installert bak en Doxa RIAA, samt en AMR DP-777 DAC / pre, i sistnevnte tilfelle har AMR'n stått i By-Pass, og operert som ren DAC. Nedstrøms har det enten befunnet seg et effekttrinn fra profflydbransjen, eller en Audio Note P3 Tonmeister, 300B SET. Førstnevnte har bare vært innom for å sjekke et par saker, mens sistnevnte stort sett har vært i sving mesteparten av tiden. Ettersom profforsterkeren har unormalt lav impedans, har jeg fått sjekket at den tilkoplede forforsterkeren kan drive så å si hva som helst på skikkelig vis. I den sammenhengen er AMR betydelig mer elendig, bare for å ha det klart. For undertegnede virker det logisk og rimelig at man ikke kan tjene nevneverdig på å kople inn enda en boks mellom en DAC og en effektforsterker, spesielt ikke om nevnte DAC også har utganger som er beregnet for å drive effekttrinn direkte. Derfor var det for meg nesten som en bombe da jeg hadde en annen svært forvrengningsfri forforsterker, Musical Innovation Mi 23.5, på besøk for en tid tilbake, og denne viste seg å gjøre alt enda bedre når den ble koplet opp bak AMR-DAC'en. (https://rognlien.wordpress.com/2022/07/25/norsk-standard/) Nå måler dagens omtalte produkt utrolig nok enda bedre enn Mi'n, så dette bør vel bare være tut og kjør, eller? Det skal her sies at Mi 23.5 oppnår sine gode målinger til tross for at den jobber i ren klasse A uten global motkopling, det setter en del større krav til nøyaktighet i kretsen, enn dagens produkt behøver, med sin kontrollerende feed-back krets som overvåker signalet i begge ender.


    Førsteinntrykket var positivt; dørgende stille, detaljert og kontrollerende, uten å bedrive noen form for konsentrert lytting opplevde jeg den vel som litt "tørr" og kortfattet, men jeg la ikke mye i disse observasjoner innledningsvis. Etter et par ukers tid måtte jeg dog innse at det var noe her som ikke slo an strengene i sjela mi, og jeg satte i gang å finne ut hva dette dreide seg om... Dermed benytter jeg følgende eksempler for å beskrive mine opplevelser med denne velbygde og velmålende forforsterkeren:



    1. Vi begynner med en smooth, godt innspilt jazzinstrumental, "Moonlight in Vermont" med Dutch Jazz LEgends. Joda, det er veloppløst, mildt og ganske tørt gjengitt. Bassen er uforstyrret men oppleves litt kort, mye det samme kan sies om pianoet som oppleves litt tilbakeholdent i dynamikk og utklingning. Saxofon er på sin side meget åpen og korrekt i tone og eleganse.
    2. Så over på min favoritt Roffe Wikström og hans, "Jag tror jag kommer bli galen" fra skiva "Blues är allt jag har" fra 1992. Dette er en gjennomsnittlig innspilling fra en strålende bluesartist, det blir ekstra viktig for anlegget å kunne formidle emosjoner og tilstedeværelse. Jeg opplever umiddelbart at det er lite attakk i rytmeseksjon, mens gitaren på sin side flyter pent og elegant oppå grunnkompet. Orgelet er tydelig og lettfattelig, og teksttydeligheten er meget bra. Jeg merker meg at det er litt liten utstrekning på lydbildet i alle plan, samt at munnspillet litt sånn plutselig stikker ut litt her og der. Videre anfører jeg at hele gjengivelsen, og da spesielt stemmen oppleves en anelse småkvass her og der.
    3. Over til Deep Purple og deres skive "Woosh", der jeg har valgt låta "Throw my bones". Det starter med kraftig anslag, veldig tydelig tekstgjengivelse, men nå er det åpenbart kvass gjengivelse i presensområdet. Totalen viser oss en tydelig tørr gjengivelse, egentlig ganske dødt det hele, jeg får ikke veldig fot av dette her, må jeg innrømme.
    4. Så lar jeg meg friste til å dra en klassiker fra Fidelity-tiden, da i form av Bo Stief og hans megatromme i låta "Dream Machine". Fortsatt opplever jeg det hele veldig tørt, rett nok med et ganske dypt rom, men igjen er det merkbart kvasst på kantslag og perkusjonsinstrumenter, og det skal det faktisk ikke være! Ellers bemerkes en særdeles god kontroll nedover, hele veien ned og litt til, vil jeg nesten si.

    Så kopler jeg bort dagens hovedattraksjon, og.... Det er som å komme hjem etter en lang fottur i øsende regn, dette her, så jeg går løs på de samme låtene i samme rekkefølge.


    1. "Moonlight in Vermont": Pianoet lever nå, og klinger ut. Nå er det myk, innsmigrende jazz, ikke en ugjestmild , hard øvelse på instrumenter av ymse opphav. For litt siden var trompeten en blikkboks uten sjel, nå er det et levende instrument. Herregud, jeg hadde nesten glemt hva musikken kan gjøre med sjela en stund der. Nå. Er. Det. Dynamisk. Fett. Regelrett rått parti.
    2. "Jag tror jag kommer bli galen". Tja, godt å kjenne seg normal igjen. For atter dukker det opp en levende helhet, et levet liv og en herlig nærhet til alt som foregår. Det er nesten som en annen innspilling av samme låta! Joda, det er muligens litt mindre kontroll, men samtidig låter det nå av instrumenter, tre, trommeskinn, og, ikke minst en menneskelig, rå stemme. Ingen kvassheter her nå nei, nå er det Roffe som prater, og han har det ikke helt greit! Og dynamikken våkner fra dvalen, det er intet som stikker ut her nå, nei! Luftgitaren må fram!
    3. "Throw my bones": Ah. Et helt annet stykke nå, om enn fortsatt litt hard i vokalen. Mye mer liv og driv. Muligens er det noe mer kaotisk, og mindre tørr, sta kontroll enn forrige gang jeg spilte av låta, men musikken kommer nå til sin rett i stedet. Og det er faktisk ikke feil.
    4. "Dream Machine": Nå er det en mykere og større helhet, en mild, avslappet, elegant gjengivelse, hardheten er borte, klangene tilbake. Det er mye større rom, mye mer klanger, og plutselig blir dette merkelige stykket interessant igjen!

    Folk må få mene hva de vil, men for meg er det nærmest mystisk at musikkelskere ikke tar poenget med "raka rør" og fravær av tilbakekopling. Så å si hvert eneste "målemonster" jeg har hatt innom husstanden har fullstendig feilet i å gjengi musikkens liv, enten det står Topping, Vera eller andre, velrenommerte navn på fronten. Jeg tar den påståtte forvrengninga hver dag hele uka, framfor å kjede meg til plukkfisk innen uka er omme!
    Joda, jeg vet at det nå kommer til å melde seg en teknokrat som forteller meg at nå hører jeg endelig hvordan effektforsterkeren min låter, og en del teknobabbel på toppen av det hele. Spiller ingen rolle, for meg er det av akademiske interesse, uansett. ;)
    Derimot vil jeg be den dyktige forsterkerbygger om unnskyldning; jeg vet at det går an å få en såpass velbygget pre som denne til å levere kuler og krutt så det holder. Gi den en Vera som driver et par ganske tungdrevne høyttalere, og det kommer til å spille som solid PA fra topp til bunn. Kan være gøy det også, but it just doesn't move me, man! :)

    Takk for lånet! Nå er det videre til noen som forhåpentligvis vet å sette pris på denne forforsterkeren for hva den er!
    :) 👏👏👏👏

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Slem og subjektiv, men god på bunnen 👼
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Og her kommer den. Merk at dette innlegget er lagt ut i tråden i overensstemmelse med trådeier og forsterkerbygger; jeg har i korte trekk fortalt hva jeg har opplevd, og tilbudt meg å ikke si det bort.... :) Men Johnny er en real og modig mann, mens jeg er fortsatt en subjektiv nisse med mine egne oppfattelser av hva som virker her i verden....

    ...

    Joda, jeg vet at det nå kommer til å melde seg en teknokrat som forteller meg at nå hører jeg endelig hvordan effektforsterkeren min låter, og en del teknobabbel på toppen av det hele. Spiller ingen rolle, for meg er det av akademiske interesse, uansett. ;)
    Derimot vil jeg be den dyktige forsterkerbygger om unnskyldning; jeg vet at det går an å få en såpass velbygget pre som denne til å levere kuler og krutt så det holder. Gi den en Vera som driver et par ganske tungdrevne høyttalere, og det kommer til å spille som solid PA fra topp til bunn. Kan være gøy det også, but it just doesn't move me, man! :)

    Takk for lånet! Nå er det videre til noen som forhåpentligvis vet å sette pris på denne forforsterkeren for hva den er!
    :) 👏👏👏👏

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Slem og subjektiv, men god på bunnen 👼
    Hærlig!

    Denne teknokraten som er delskyldig, «hvit-frakken» bak dette målemonstret, skal ikke teknobable opp eller ned ad THD, andre vs femteharmoniske, SN, SINAD, CMRR, eller hva det skal være, jeg setter heller på Kraftwerk og Techno Pop :cool: For min del mener jeg det er viktigere at du er rimelig konsistent overfor målemonstrene, enn hva du syns om den relative ytelsen til dette målemonsteret i ditt eget husalter. At målemonstrene sjelden passer inn i ditt husalter, til dine lyttevaner og preferanser, begynner jo å bli en kjent sak. Mellom linjene leser jeg at dette målemonsteret kanskje er tett på å være lytefri, og det er perfekt godt nok i min bok.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn