Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste de artiklene for noen år siden. Det var kanskje du som linket til dem da også.
    Jeg nerdet med målinger på det den gangen og lagde et masse opplegg med en ultralav THD+N signalgenerator og notch filter så jeg kunne måle THD+N ned til -160dB. Jeg fant riktignok forskjeller, men konkluderte med at vanlig rimelig polypropylene er mer enn godt nok. Skal man gå all-in så er det C0G overflatemonterte som gjelder. Disse var nede på -150dB forvrengning eller deromkring.

    På side 13 i dokument 6 er det også en interessant sak som viser at bypassing av store, ulinære kondensatorer med en "liten kjapp" en har ingen effekt hvis den store har introdusert forvrengning i audioområdet. Den lille har bare ikke nok kapasitet (eller lav nok impedans i audioområdet) til å ha noen effekt. Misforståelsen kommer kanskje fra av at den lille har høyere båndbredde og dette er nyttig når man bruker kondensatorer til avkobling.
    Ja PP-kondensatorer er stort sett lytefrie. Ulempen med C0G/NP0 er at de ikke er særlig tilgjengelige i størrelser på 1µF og mer.

    Noe av det som overrasket meg med artikkelserien var at bipolare elektrolytter ikke er så ille, forutsatt at en sørger for at det ikke er et signalavhengig spenningsfall over dem, dvs at nedre grensefrekvens (i høypass) er minimum er et par tre oktaver under laveste signalfrekvens av betydning. Elektrolytter bortsett fra noen «sagnomsuste» serier type Silmic og Black gate har jo ellers vært ganske uglesette som koblingskondensatorer. I inngangen på SMDDB har jeg brukt Panasonic SU-A bipolare elektrolytter, uten bypass-kondensator, og den gjorde det ikke så ille på testbenken.

    Grunnen til at by-pass kondensatorer er så godt som uten virking er at Cyril målte forvrengingen ved 100 ohm i serie med 100µF ved 100 Hz og selv ikke 10µF som bypass gjør mye forskjell der.

    Hærlig!!!
    Ingen unoter ?

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Full klaff på første forsøk, tro det eller ei :). Ingen dumme feilkoblinger eller lign. Gain er 2X. Har bare testet med 1kHz, 2V inn. Begge kanaler 4V ut. O.K
    Er passe sliten, etter å ha jobbet med det her hele dagen. Nå går det ene øyet som virker, nesten i kryss :rolleyes:. Blir mer testing i morgen, samt flere bilder i dagslys.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Har bestilt et trafo-cover som jeg håper vil dekke over hele 5V strømforsyningen (den til høyre i bildet i forrige post). Men, det er fra Kina, så da drøyer det nok en stund ;). Ble bestilt 25/11, men er vel ikke her før Jul ? Blir vel heller levering neste år.........o_O
    Vis vedlegget 768582
    Mvh.
    Johnny
    Hva´ er dimensionene på dette?? Høyde/avstand mellem skruehuller??
    Har noen liggende, men er redd for, at de er lidt for høye.
    Tillykke med testen. Altid en deilig opplevelse, når alting funker i første forsøk :love:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @HasseBasse :)
    Ja, det er en deilig når det funker på første forsøk :). Trafocoveret måler 150 x 65 mm. Avstand mellom skruehuller: Don't know . Du trenger ikke tenke noe mer på dette. Ikke sikkert at jeg trenger å montere det , det vil tester evt. målinger vise.
    Mvh.
    Johnny
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    OK.
    Mine var 130 x 65.
    Tenkte bare, at jeg kunne sende deg et stk., om du ikke gad vente til januar :)
    Glemmer det bare ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det er på høy tid å takke @KJ som har designet selve op-amp- kortet .
    Tusen takk, Knut ! :). Jeg har bare loddet og skrudd dette sammen.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Fortæl hvad du vil rette. Hmm jeg synes det kunne være et must med bedre kvalitet på billederne.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Beklager dårlige bilder, dårlig mobilkamera. Tvinnede ledninger fra pre-out til bakpanel blir byttet ut med skjermede kabler + noe annet smått.
    Når jeg tenker meg om, så er jeg ikke spesielt imponert over kvaliteten på de bildene du legger ut heller ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Sludder Viablue EPC 4 Silver 2.5 - 3 mm tykke. Lette å arbejde med.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei :)
    Beklager dårlige bilder, dårlig mobilkamera. Tvinnede ledninger fra pre-out til bakpanel blir byttet ut med skjermede kabler + noe annet smått.
    Når jeg tenker meg om, så er jeg ikke spesielt imponert over kvaliteten på de bildene du legger ut heller ?
    Det er vist forskelligt. Nogle gange er de ikke gode det erkender jeg.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Sludder Viablue EPC 4 Silver 2.5 - 3 mm tykke. Lette å arbejde med.
    Hei :)
    EPC 4 Silver er en 4-leder. Jeg trenger bare 2-leder + skjerm. Tykkelse på ledere på Viablue er heller ikke oppgitt. Jeg gikk heller for denne. Der er tykkelse pr. leder oppgitt til 0.26mm^2 . Tykkere ledere enn dette, er nesten umulig å få terminert i Molex kontaktene. At den er Ø 6mm i ytre diameter går fint.
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg var ikke spesielt begeistret over min ledningsføring og finish i denne pre-ampen, så jeg tok en grundig opprydning. Twistede audio-kabler ble byttet ut med skjermede kabler + mye annet ! Slik så den ut før "opprydding":

    IMG_20211203_125116.jpg

    Her er noen nye bilder etter oppgradering:

    _7R33051.jpg _7R33053.jpg _7R33054.jpg _7R33036.jpg _7R33038.jpg _7R33039.jpg _7R33039.jpg _7R33040.jpg _7R33043.jpg _7R33044.jpg _7R33046.jpg _7R33047.jpg _7R33048.jpg

    Nå skal den ut for testing i noen forskjellige anlegg. Blir spennende å høre hva folk synes. Jeg har dessverre for dårlige høyttalere for tiden til å synes så mye om lyden, så derfor ut for test i andres anlegg som har bedre høyttalere.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Bloopers ved fotografering :eek:
    Bildene ble tatt av min bror som er en amatørfotograf. Han bor ca. tre mil fra mitt hjemsted (Halden). Hva skjer når man ikke har strammet stripsene "godt nok", og skal frakte pre-ampen gjennom en del fartsdumper. Og, at man ikke har sjekket at alt er "på stell", før fotografering ? Jo dette:
    _7R33058.jpg _7R33059.jpg _7R33060.jpg
    Vel, dette er rettet opp nå, men ergelig at jeg ikke oppdaget det før fotoseansen :mad:.
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Bloopers ved fotografering :eek:
    Bildene ble tatt av min bror som er en amatørfotograf. Han bor ca. tre mil fra mitt hjemsted (Halden). Hva skjer når man ikke har strammet stripsene "godt nok", og skal frakte pre-ampen gjennom en del fartsdumper. Og, at man ikke har sjekket at alt er "på stell", før fotografering ? Jo dette:
    Vis vedlegget 786305 Vis vedlegget 786306 Vis vedlegget 786307
    Vel, dette er rettet opp nå, men ergelig at jeg ikke oppdaget det før fotoseansen :mad:.
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,
    Det ser nå bra ut, den TOROIDY trafoen virker skikkeleg snadder, fint speil i den 😊.
    mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Vel, skal jeg komme opp til ditt nivå, så må jeg trene mer med disse Biltema-strømpene og krympeslangene. Neste gang blir det bedre ? La oss håpe det 🤞 .
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Du vet at slike kabel punkter som limes fast løsner etter hvert. Jeg ville funnet andre metoder og kablene er vel uansett så stive at de holder seg på plass selv. Ellers er det veldig fint og setter stor pris på at du bruker kabelhylser alle steder (y)

    Har du fått testet lyden eller skal du og bygge en effekt først ?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Har intet og melde da slike tekniske ting som dere elektro gutta. da det er WAAAY over mitt kompetansenivå og interesse.
    Men digger den endeløse nerdinga dere har !!! Ikke bare til trådeier, men til dere som bidrar og !!!

    Kudos for en stille og behagelig tråd og til et fantaskisk utførte abeider !!!!!

    /JR
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn