Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Felles for triksene nevnt over er at alt må varmes opp samtidig. Varmluft er superkjekt.
    Et annet triks er å klippe av en liten stump 2,5mm^2 solid core kobber og legge denne inntil beina som som skal ut og så legge på loddetinn hele veien. Kobber leder varme svært godt og da blir alle beina varme samtidig.

    Å bruke loddeslisse på gjennompletterte kort er håpløst. Tinnsuger er noe bedre, men det beste er å varme opp alle som skal ut samtidig. Flere hender og loddebolter kan også brukes.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvis det er komponenter som ikke skal gjenbrukes, - klipp av beina og plukk ut ett og ett med loddelisse...
    Sådan ville jeg også gøre det.
    Der findes professionelt udloddeudstyr som klarer det meste.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda... men koster fort oppi 10.000 og over..... har både Weller og Pace på jobb.... har en merkelig antikvitet til hjemmebruk, hvor pumpa går hele tiden, og man styrer vacuum med en finger over et bleederhull...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Mange gode råd her :) Jeg hadde kun flussmiddel og loddelisse tilgjengelig. Klarte det "umulige" (Ref. @Armand: Å bruke loddeslisse på gjennompletterte kort er håpløst). Vanlig manuell tinnsuger kan lett løsne loddeøyer, og bør brukes med forsiktighet. Jeg brukte MYE flussmiddel, of flusset opptil tre ganger pr.lodde-punkt.
    Kortet blir fryktelig klissete av flussmiddelet, men vaskes lett rent med isopropanol etterpå. Blir skinnende rent etter vask.

    Hvis det er komponenter som ikke skal gjenbrukes, - klipp av beina og plukk ut ett og ett med loddelisse...
    Dette er meget godt triks, som jeg har brukt mange ganger tidligere. Klipp av bena, få tak i benstumpen med en tang, og varm opp med loddebolten, samtidig som du trekker beinet ut. Da får du som regel med deg tinnet som ligger i gjennom-pletteringen. (Fatter ikke hvorfor jeg ikke gjorde dette i natt på motstandene, da de ikke vil bli gjenbrukt). Får skylde på at normalt sett, så jobber jeg ikke om natten :ROFLMAO:.

    Flere hender og loddebolter kan også brukes.
    Har du en ekstra hånd til meg ? Hadde vært kjekt i natt, har flere loddestasjoner tilgjengelig :). Har ønsket meg den ekstra hånden mange ganger ! :ROFLMAO:

    Der findes professionelt udloddeudstyr som klarer det meste.
    Hadde tilgang på slikt prof. utstyr i min forrige jobb. Letter arbeide utrolig mye. Men, som @Aurora sier: Joda... men koster fort oppi 10.000 og over .
    Mvh.
    Johnny
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Varme opp med loddebolt, så dytte ut biten fra hullet i kretskort med en godt fuktet tretannpirker virker overaskende bra
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hei :)
    Får man ikke sove, vel, da får man vel jobbe da ?
    Tada ! Da er kortet ferdig moddet ! Tok noen timer det der i natt..........+ masse flussmiddel og loddelisse !

    Vis vedlegget 761705 Vis vedlegget 761730
    Skal prøve å få et par timer på øyet nå 😪
    Mvh.
    Johnny
    Overholder du ikke tariffen - uregulert nattarbeid ?? Du sa du skulle sove på det, og du gir ikke mye angrerett på forslagene mine :cool:men jeg har heldigvis ingen anger. Jeg sender deg en PM eller epost i løpet av kveldinga, vi har «et par» detaljer å gå igjennom. Jeg har også lyst å gå tilbake på et av mine tidligere forslag, dvs jeg har lyst å undersøke hvordan KJs Fjøsmekk SMDDB - INE123SSE kan fungere med Muses attenuator. Dersom støy og CMRR holder seg i skinnet så kan det tenkes at det er det jeg vil foreslå som aktivt trinn.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    He,he nei, her er ingen angrerett :ROFLMAO:. Har du sagt ja så...........godt å høre at du ikke angrer :). Sendte deg en mail for litt siden også, med noen spm. Blir spennende dette ! Vi snakkes !
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ... dvs jeg har lyst å undersøke hvordan KJs Fjøsmekk SMDDB - INE123SSE kan fungere med Muses attenuator. ...
    Da har jeg gjort foreløpige undersøkelser og det er ikke noe å gå videre med i første omgang. SMDDB en fungerer heller dårlig med en attenuator på inngangen. Dvs mht støy og med ADA4625 ser det ut til å kunne fungere fint. Men med hensyn til det som er viktig - CMRR - så simulerer det ganske elendig rundt 27-28 dB. For å få en attenuator til å fungere OK på inngangen til SMDDB må en enten kunne isolere signaljord mellom attenuatoren og SMDDB, eller så må en kunne koble jordpunktet til attenuatoren (ikke strømforsyningen) til common mode bootstrap, dvs for å få gangbare resultater for CMRR. Attenuatoren i Muses chippen har ikke en egen tilkobling til jord så det går ikke å koble den til bootstrap, og da er eneste mulighet å isolere strømforsyningen mellom Muses og SMDDB. Det er kort og godt ikke verd bryderiet å bruke Muses på inngangen til SMDDB.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Siden SMDDB ikke kommer til sin rett etter Muses volumkontroll, så har jeg og Johnny drodlet litt over et helt basic og konvensjonelt oppsett med 2+2 kanaler av en ubalansert linjeforsterker, eller rettersagt ikke-differensiell linjeforsterker. Det blir fire repetisjoner av denne (to doble opamper):
    1636578102958.png


    Det er tegnet for å eksperimentere med både BJT og FET opamper. Både inn og utgang er i utgangspunktet AC-koblet, men inngangen kan DC-kobles med en bøyle dersom en bruker FET (som har langt lavere biasstrøm). Koblingskondensatorene på inngangen er en elektrolytt og en plastfilm (PP). På utgangen er det plass til en småvoksen aksiell Mundorf 10 µF / 250V polyprop, alternativ en radiell filmkondensator med 27,5 mm rasteravstand (det er en gjengs størrelse for radielle 10 µF polypropper), dvs enten C1 eller C2 i tegninga over. Komponentverdiene er eller ikke «satt» og det gjenstår litt simulering avveiing her for å finne noe som fungerer bra med både OPA1612 og ADA4625 som hittil ser ut å være de foretrukne valgene av opamp.

    Et utsnitt av et kanalpar ser pt slik ut
    1636584489671.png


    Signal inn til venstre og deler av koblingskondensatorene på utgangen til høyre. Det blir et tolagskort på 10X9 cm. Det er uten utfylling av jordplan og uten en trillion vias for å sikre at jordplanene på over- og undersiden er mer enn «godt nok» sammenkoblet.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ
    Dette er bare gøy! Tusen takk for all hjelp, Knut ! :). Jeg har stor tro på at dette kommer til å bli et godt linjetrinn med gode spesifikasjoner, med 6dB gain.
    Jeg "maset" litt på Knut om at vi burde kunne ha et valg på inngangen av op-ampene, "fet or no fet" op-amp. Derfor er det en kortslutnings-bøyle for inngangs-kondensatorene.
    Mvh.
    Johnny
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Varme opp med loddebolt, så dytte ut biten fra hullet i kretskort med en godt fuktet tretannpirker virker overaskende bra
    Modifiserte Squizeboxer for 10-15 år siden. Hadde god help av ChipQuik. Fjerning av komponenter og ICer gikk som en lek. Mener å huske at loddetinnet til ChipQuik er basert på Roses metall som har svært lavt smeltepunkt. Når dette kom i kontakt med det eksisterende loddetinnet på printet, holdt miksen seg "flytende" såpass lenge at det bare var å trekke opp ICen som skulle byttes ut.
    Litt usikker på om dette er det samme produktet som jeg brukte, men kan se slik at:
     
    Sist redigert:

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Er sikkert fint med ChipQuick hvis man skal fjerne komponenter med flere bein som er loddet samtidig. Er det kun et ben som skal fjernes er vått tre veldig bra, da loddetinnet ikke fester seg til treverket, og biten detter ut når du dytter på den. Det fine er at tinnet følger med og man har et stort fint hull hver gang :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Modifiserte Squizeboxer for 10-15 år siden. Hadde god help av ChipQuik. Fjerning av komponenter og ICer gikk som en lek. Mener å huske at loddetinnet til ChipQuick er basert på Roses metall som har svært lavt smeltepunkt. Når dette kom i kontakt med det eksisterende loddetinnet på printet, holdt miksen seg "flytende" såpass lenge at det bare var å trekke opp ICen som skulle byttes ut.
    Litt usikker på om dette er det samme produktet som jeg brukte, men kan se slik at:
    Fin video om det her.
    Jeg har kjøpt inn slikt tinn men har ikke testet det enda.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hei @KJ
    Dette er bare gøy! Tusen takk for all hjelp, Knut ! :). Jeg har stor tro på at dette kommer til å bli et godt linjetrinn med gode spesifikasjoner, med 6dB gain.
    Jeg "maset" litt på Knut om at vi burde kunne ha et valg på inngangen av op-ampene, "fet or no fet" op-amp. Derfor er det en kortslutnings-bøyle for inngangs-kondensatorene.
    Mvh.
    Johnny
    Mas er vel å ta i litt :)

    Med et bra valg av komponenter og verdier så bør denne bli bra. Her er full tegning av kretskortet med mål. Fortsatt uten utfylling av jordplan.

    1636661710225.png


    Jeg har skjøvet litt på komponentene på inngangssiden for å få en litt bedre symmetri i utlegget, og gått opp et par trinn i bredden på signalbanen på inngangen. Nå er det så godt som ferdig. (det blei litt i overkant av 600 vias mellom jordplanene på over og undersiden, som ikke er med på bildet her slik at bildet ikke blir helt uleselig). Gerber filene er snart på vei.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Dette ser veldig bra ut ! :) En fantastisk jobb du har lagt ned ! Gleder meg til å motta Gerber-filene. Så får vi ta en diskusjon på privaten ang. valg av komponenter, slik at konstruksjonen din får de beste betingelser. (y)
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hey Johnny......
    Lige lidt hurtig info. Har ikke funnet de opamps ennå,
    men har i mellemtiden funnet ut av, at de (LME49720) er bipolar-input :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Komponentverdier er i «prosess» :cool: (som det heter på jobb)

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da har jeg mottatt Gerber-filene av @KJ :). De er sendt over til produsent, og er nå under audit.
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    De er effektive de kineserne. Da er det bare å krysse fingrene for at tegneren har gjort rett.

    Mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    For de som lurer på hvordan et kretskort blir til, ta en titt på følgende video. Her vises produksjonen fra jeg sendte @KJ's Gerber-filer til Kina, og til ferdige kort:

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Nei, jeg bruker PcbWay . Har alltid brukt dem, og de har aldri skuffet. Når det gjelder antall, så har de en "kalkulator" som beregner det for deg. Det er faktisk frakten man betaler mest for ! I dette tilfellet, bestilte jeg fem kort, som er min. antall. Jeg kunne like greit ha bestilt 10 stk. til nesten samme pris ! Men, hva skal jeg med 10 kort ? Her kan du se hva jeg betalte:
    Skjermbilde 2021-11-12 221352.jpg
    Så fem kort kostet altså USD 4.90. Frakt USD 23.88 og Bank fee USD 1.60. Kortene blir sendt med DHL, og da skal også DHL-Norge ha en skjerv. Alt går superraskt, og man følge produksjonsprosessen hele veien. Nå ser min ordre slik ut:
    Skjermbilde 2021-11-12 222031.jpg

    En annen produsent som er populær blant Diy'ere er JLCPCB :)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Takker... ! Regner med at det baserer seg på å levere ferdige gerberfiler..?? Siden jeg har hatt tilgang på proto-lab i flere tiår, har jeg ikke kjøpt kort til privat bruk... på jobb brukte jeg Elprint i flere år, og tror det fortsatt er det som blir brukt... Vi vil jo helst ha en norsk faktura, så da får det heller bli dyrere... :cool:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg fikk Knut til å designe gain-kortet med samme bredde som Muses volume-kortet (100 mm). Muses Volume-kortet sitter montert på bakpanelet. Gain kortet blir montert på bunnplaten, tett opptil Muses kortet, for kortest mulig signalvei :). Blir noe slik:
    Johnny 2+2 amp THT PCB v002 vs Muses.jpg
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Johnny 😊,
    Tipper du har det i hus i god tid før den 22.nov 😀,
    dette blir spennende å følge videre 🙂.
    mvh/ Helge
    Hei Helge :)
    Håper på det ! Reagerte litt denne gangen på estimert leveringstid med DHL. Har gått fortere tidligere. Får bare 🤞for at det går raskere enn estimert :).
    Mvh/Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Tror du får rett ang. leveringstid , så sant ikke DHL Norge vil ha ekstra god tid på å levere? Er allerede i Tyskland :).
    Skjermbilde 2021-11-16 002450.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Når DHL lander i Leipzig den ene dagen,
    pleier jeg å få den levert den neste.
    Lykke til...... med at de ikke bare la´r den ligge, så det passer med Nov. 22 :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Synes det har gået den rigtige vej, med leveringstiden på det sidste. Desuden virker inflationen til at bremse op igen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn