Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Imens vi venter på Johnnys regulatorer kan vi jo nerde litt?
    Tok en måling av spenningen ut fra regulatorene på Vera P400/1000 forsterkeren i dag. Der sitter de samme regulatorene du får i posten snart Johnny.
    LT3045 (+15V) og LT3094 (-15V). I Vera forsterkerne forsyner disse to regulatorene begge utgangstrinnene og alle operasjonsforsterkere i buffertrinnet med +/
    En liten rettelse, her blir det kun brukt LT3045 på begge rails
    Ultralow RMS Noise: 0.8µVRMS (10Hz to 100kHz) per regulator
    Further reduced noise by 5x LT3045 in parallel operation per rail
    Ultralow Spot Noise: 2nV/√Hz at 10kHz
    Ultrahigh PSRR: 2x76dB at 1MHz
    High Bandwidth: 1MHz
    - Setting a jumper, both rails become a dual polarity / symmetric (+-) power supply.
    Spiller ingen rolle, resultatet blir det samme :)
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Overkill is just the beginning of a minimum solution.
    Det er faenmeg et bra uttrykk!!
    Bruker metoden hele tiden når jeg lager ting. Med overkill i alle retninger med batteridrift etc. så vil jo ting naturlig nok virke bra. Deretter kan man spare inn helt til man merker at det går ut over ytelsen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Kjemper man lenge nok mot støy, resonanser, ulineariteter, distorsjon og annet fanteri samtidig som en fokuserer på værstingdata for symmetri, headroom, risetime, recovery etc etc. så blir det uvergelig god lyd til slutt. Ingen stein er for liten eller ubetydelig til å snues! Seriøst god lyd kan ikke kjøpes over disk - det er like nytteløst som å slippe en fis i en ostebutikk og håpe på oppmerksomhet..
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Dette med negative spenninger, regulatorer, galvanisk isolasjon og jord er det mange som sliter med å forstå. Jeg har dessverre kolleger på videregående skole (elektro) som sliter med det samme...
    Som Johnny var inne på hadde jeg et lite kurs med han på PM om dette også. Elevene mine skal også i gang med dette snart så jeg lagde et opplegg jeg kan vise her også. Er dere klare foret lite VG2 kurs?

    Seriekobling av powersupply, negative spenninger og «jord»

    Først må alle være enige om at disse to batteriene er galvanisk isolerte. De har ingenting med hverandre å gjøre. OK?
    1633738423608.png

    Alle er enige om at hvis man kobler to 9V batterier i serie så får man +18V når minus kobles til jord.
    1633738480362.png

    Så hva er «jord» eller «GND» for noe da? Jo, det er noe som en designer bestemmer skal være et referansepunkt for 0V spenning.

    Med fire galvanisk isolerte batterier kan vi også gjøre sånn også:
    1633738515127.png


    Eller sånn:
    1633738534336.png


    Eller sånn:
    1633738548457.png


    Poenget er at spenningen på ett sted i en slik kjede av galvanisk isolerte spenningskilder er kun bestemt av hvor designeren kobler kjeden til jord.

    Så over til power supply:
    Jeg går ikke inn på hvordan denne virker, men det er en helt standard måte å lage et regulert power supply på. Poenget er transformatoren som gjør at dette er galvanisk isolert fra resten av verden på samme måte som et batteri. Det røde feltet er dermed en galvanisk isolert spenningskilde akkurat på samme måte som batteriene over.
    1633738599492.png

    Vil vi lage 24V kan vi simpelthen linke sammen to slike i serie på samme måte som med batteriene. Så på voltmeteret helt til høyre som viser at vi har fått +24V i forhold til jord.
    1633738642614.png


    Nå skal det ikke mye fantasi til for å se hva vi må gjøre for å lage + / - 24V. Legg merke til hvor det ene jordsymbolet er plassert på bildet under.
    1633738666859.png


    Det som forvirrer mange, er at man kobler «pluss» utgangen fra en positiv regulator som LM317 til «jord». Kan man det liksom..? Ja, det kan man. Husk at det eneste ønsket denne regulatoren har i livet sitt er å lage f.eks 12V mellom to punkter. Hvilken spenning disse punktene har i forhold til resten av universet driter den langt i.

    Så lenge hver av disse power supplyene er galvanisk isolerte og dermed lever i «sin egen verden» kan de kobles i serie så mange ganger man gidder. (Vel, når man passerer noen hundre volt begynner den galvaniske isolasjonen i transformatorene å slite, så ved et par tusen volt kommer det nok til å bli overslag i en av trafoene.)

    Om man vil ha positiv eller negativ spenning kommer kun an på hvor man definerer nullpunktet.

    Så spør jo selvfølgelig elevene: Så hvorfor har man negative regulatorer da da?
    Det er i tilfeller det man skal regulere en spenning i et system der nullpunktet (GND) er bestemt på forhånd og systemet leverer en spenning på f.eks -12V i forhold til GND
    Et slikt system kan se slik ut. Dette systemet lager + og - 12V i forhold til GND til et eller annet.
    1633739574818.png

    Hvis vi ønsker oss en spenning på -10V (i forhold til GND) til noe vi har bruk for kan vi enkelt bruke en negativ regulator uten å måtte koble på en helt ny transformator og lage et eget power til dette.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Trafoer skal ankomme i morgen. Ja, jeg VET at @Armand ville heller ha valgt R-cor, men her blir det altså toroidal trafo, men de er iaf. godt skjermede.
    Power-supply er estimert til å ankomme Torsdag.
    Her er hva som må jobbes videre med. Ut med komponenter, inn med andre, legge til komponenter osv.?
    Skjermbilde 2021-10-08 225828.jpg

    Det som er noe dritt, er at det er felles Dc- forsyning for Muses volume-chippene og op-amps, og det får jeg ikke gjort noe med 😩 .
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    De trafoene der er lekre ja :) Jeg har selv begynt å ta i bruk den serien der. Eneste minuset med de, er at de fort blir kostbare når man skal ha custom viklinger og litt størrelse på de :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Disse er små, kun 40VA og standard spenning fra katalogen (2 x 14V).
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Blir fort rimeligere da :) Jeg bestilte en 800VA 4x40V for noen mnd siden. Den kom seg på litt over 200€ + 47€ frakt + 25% moms.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg har lagt merke til at @Armand har klaget over høy varmeutvikling på store Noratel trafoer i str. 1200VA ? Tror han sverger til trafoer fra Airlink ?
    Det er mange som bruker trafoer fra Toroidy på sine power-amps på diyAudio forumet. Ingen som jeg vet, har klaget så langt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Blir fort rimeligere da :) Jeg bestilte en 800VA 4x40V for noen mnd siden. Den kom seg på litt over 200€ + 47€ frakt + 25% moms.
    Hei :)
    Jeg har lagt merke til at @Armand har klaget over høy varmeutvikling på store Noratel trafoer i str. 1200VA ? Tror han sverger til trafoer fra Airlink ?
    Det er mange som bruker trafoer fra Toroidy på sine power-amps på diyAudio forumet. Ingen som jeg vet, har klaget så langt.
    Man skal bare undgå Standard typen. De snerrer altså.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Fine trafoer. Godt skjermet og med HF skjerm som kan jordes så blir det nok bra.
    Men jeg står fast ved at dette er bedre trafoer i systemer som trenger lite effekt.
    1634074336417.png

    Ja, de har høyere utstrålt magnetfelt, så de må skjermes (eller settes i et eget kabinett), men smitten av støy fra primær til sekundær kan ikke bli bedre enn ved at viklingene sitter på helt forskjellig side. Den kapasitive koblingen er nærmest ikke-eksisterende.
    R-core er enda bedre på utstrålt magnetfelt men en god del dyrere.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det blir tre Hammond trafoer (i eget power-supply kabinett) til min P.L XP 25 klone :). Bilder av dette har vært lagt ut i tråden tidligere, men er nå fjernet (etter mitt sterke ønske) av @Høvdingen. Dette pga. mine samarbeidspartnere likte dårlig at dette ble publisert. Kloning er som sagt ikke "stuerent" ;) .
    Men, dette (sterkt reduserte) bildet, tror jeg at jeg slipper unna med ;) .
    IMG_20190209_021435 red 2.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    250€ for 4x40V 800VA er vel ikke spesielt dyrt, og når det er custom order i tillegg...??
    Det ble til sammen på pluss siden av 3000,- når moms og tollbehandling var betalt. Så om lag 3X av rimelige alternativer. Men kvaliteten er knallgod. Personlig syns jeg det er verdt det. Men er sikkert de som ikke deler den oppfatningen :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Bare for å påpeke, dette prosjektet er et eksperiment. Går det an å redde dette fra Kina-land ?:
    Skjermbilde 2021-10-08 225828.jpg


    Det ser ut som Kineserne har brukt dette skjema slavisk fra NRJ:
    Skjermbilde 2021-10-14 231644.jpg


    Det jeg mistenker, er at de ikke har tatt i bruk den interne tilbakekoblingsmuligheten i softwaren for Muses Volum-chippen (10 K for op-ampen Muses 02) ? Vel, det får jeg svar på om kort tid. Vel, jeg ønsker meg litt forsterking (typ 6> 10 dB) i denne pre-ampen. Og, er Muses 02 det beste vi kan bruke her, eller noe annet. Trenger jeg to op-amper i serie, først en for litt gain, og så en god linedriver ? Eller klarer jeg med kun en op-amp ? Håper på litt idemyldring om dette :).
    @Armand mener nok at det burde være en op-amp med fet inngang etter Muses volum-chippen. Muses 02 har bipolar inngang............
    Det er bare å komme med innspill ! :)
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg nevnte sist vi vekslet om dette så tipper jeg kineserne har satt den opp med forsterking, da det ser ut som de bruker pinnene 5, 7-10 og 12 på volumchipen. Hva de har gjort sw er ikke got å vite, hva er default verdiene til reguleringen av forsterkingen?

    Jeg er enig med armand i at opamper med jfet anatgelig hadde vært bedre, da kan en også unngå et par koblingskondnesatorer (de mellom attenuatoren og opampen). Med maks kildemotstand på 5k ohm i attenuatoren og 2k5 om i regulering av forsterkingen så blir strømstøy og bias/offset strøm til opampen av noe betydning, og der er jfet opamper stort sett mye bedre enn ditto bipolare. Den mest støysvake jfet opampen jeg har kommet over er analog devices ada4625
    https://www.analog.com/en/products/ada4625-2.html

    Jeg tror jeg nevnte at den kanskje ikke er glad i å lever strøm. Den spekulasjonen er grunnløs. ADA4625 finnes kun som smd så for å kunne bruke dem må du ev ha et soic8 til dip8 adapterkort. Den har spec for strøm ut på +/-33 mA så den kan nok drive linjer og effektforsterkere godt nok.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Som jeg nevnte sist vi vekslet om dette så tipper jeg kineserne har satt den opp med forsterking, da det ser ut som de bruker pinnene 5, 7-10 og 12 på volumchipen. Hva de har gjort sw er ikke got å vite, hva er default verdiene til reguleringen av forsterkingen?

    Jeg er enig med armand i at opamper med jfet anatgelig hadde vært bedre, da kan en også unngå et par koblingskondnesatorer (de mellomattenuatoren og opampen). Med maks kildemotstand på 5k ohm i attenuatoren og 2k5 om i regulering av forsterkingen så blir strømstøy og bias/offset strøm til opampen av noe betydning, og der er jfet opamper stort sett mye bedre enn ditto bipolare. Den mest støysvake jfet opampen jeg har kommet over er analog devices ada4625
    https://www.analog.com/en/products/ada4625-2.html

    Jeg tror jeg nevnte at den kanskje ikke er glad i å lever strøm. Den spekulasjonen er grunnløs. ADA4625 finnes kun som smd så for å kunne bruke dem må du ev ha et soic8 til dip8 adapterkort. Den har spec for strøm ut på +/-33 mA så den kan nok drive linjer og effektforsterkere godt nok.

    Mvh
    KJ
    Default verdien som vises i displayet som max. volume, er 0 Db. Men jeg får snart målt dette, om hva de har gjort i software.

    Jeg tror jeg nevnte at den kanskje ikke er glad i å lever strøm. Den spekulasjonen er grunnløs. ADA4625 finnes kun som smd så for å kunne bruke dem må du ev ha et soic8 til dip8 adapterkort. Den har spec for strøm ut på +/-33 mA så den kan nok drive linjer og effektforsterkere godt nok.
    Jeg er forberedt ;)
    IMG_20211015_002324.jpg
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Jeg er enig med armand i at opamper med jfet anatgelig hadde vært bedre, da kan en også unngå et par koblingskondnesatorer (de mellom attenuatoren og opampen).
    Mvh
    KJ
    Med jfet opamp.
    Skjermbilde 2021-10-15 205922.jpg

    Som du nevner, da kan koblingskondensatorer mellom Muses og opamp utelates. :)
    @Armand, hva tenker du ang. ADA4625 ?
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo heller ikke godt å vite hva kineserne mener med 0 dB... :cool:

    Nei ada4625 er ikke værsting på forvrenging
    1634338374224.png


    Men bedre enn 0,0005% er fortsatt nede i området rundt -106 dB

    Det er støy med kildeimpedans den er god på. Med 5k kildeimpedans og +2X forsterking med 5k+5k motstander i tilbakekoblingen (dvs ei grov verstefall simulering av muses volumkontrollen), så simulerer ADA4625 med SN på 109,7 dB med 1V ut og 20k BW. Det er 2 dB bedre enn OPA161X og 3 dB Bedre enn LM4562.

    Til slutt blir det selvfølgelig en balansekunst. Kanskje er forvrengning på -106 dB potensielt mer hørbart enn SN rundt det samme nivået, kanskje er det omvendt.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hei Knut :)

    Det finner jeg snart ut av :LOL:. I løpet av noen dager, får jeg svar på det :). Spent på hva @Armand har av for forslag også ?
    Takker for alle input ! :)
    Jeg må simulere det før jeg kaster ut noen andre forslag. Har noen prøver jeg må rette så det må bli senere.
    Faen, hva skal man gjøre med elever på VG2 ikke klarer oppgaven under? De har altså gått 1 år på VG1 der dette er pensum, og nå 10 uker på VG2 der jeg har sagt at dette MÅ dere klare ellers så stryker dere. Har jobbet timevis med disse karene og hjulpet dem. Nå er grensen nådd, og de får ikke mer hjelp av meg...
    River meg i håret noen ganger...
    1634342604489.png
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må simulere det før jeg kaster ut noen andre forslag. Har noen prøver jeg må rette så det må bli senere.
    Faen, hva skal man gjøre med elever på VG2 ikke klarer oppgaven under? De har altså gått 1 år på VG1 der dette er pensum, og nå 10 uker på VG2 der jeg har sagt at dette MÅ dere klare ellers så stryker dere. Har jobbet timevis med disse karene og hjulpet dem. Nå er grensen nådd, og de får ikke mer hjelp av meg...
    River meg i håret noen ganger...
    Vis vedlegget 755583
    Hvis det er en trøst så klarer heller ikke en industrirørlegger med VG2 og tre fagbrev (ingen elektro!) denne :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Jeg må simulere det før jeg kaster ut noen andre forslag. Har noen prøver jeg må rette så det må bli senere.
    Faen, hva skal man gjøre med elever på VG2 ikke klarer oppgaven under? De har altså gått 1 år på VG1 der dette er pensum, og nå 10 uker på VG2 der jeg har sagt at dette MÅ dere klare ellers så stryker dere. Har jobbet timevis med disse karene og hjulpet dem. Nå er grensen nådd, og de får ikke mer hjelp av meg...
    River meg i håret noen ganger...
    Vis vedlegget 755583
    Hei Armand :)
    Litt leit om de ikke tar den, men jeg VET du har hatt andre elever som var dyktige og lærevillige. Som bevis på det, har jeg noen videoer fra en av dine tidligere elever som programmerte litt for en av mine diy-venner med topp slutt-resultat ! Han ble belønnet for innsatsen :). Dyktig gutt, men han hadde jo også også en god lærer å støtte seg til :). Skulle ønske jeg var 20 år igjen, og kunne satt meg på skolebenken med deg som lærer. Nå har jeg passert 61, og ting tar mye lengre tid for å feste seg i hjernebarken 😩 .
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Da får du gøre som jeg...... leve på det, som allerede sidder i -"barken".
    Å forsøke å lære nytt........ Det er som regel vekk igjen om en uke :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Selv det som sitter i "barken" , glipper noe ganger. Men, jeg føler fortsatt trangen til å lære nye ting...............det tar bare så mye lengre tid å forstå :LOL: .
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det går dessverre litt trått her. Det begynte å bli kaldere ute, og kona klagde på at det var kaldt i stua og på kjøkkenet. Termostatene til gulvarme var påslått, men kalde gulv :mad:. Vel dette har jeg vært borte i før, alle våre fem termostater er nå 25 år gamle, og jeg har reparert alle før. De ser slik ut:
    Synderen er den samme som før:
    IMG_20211018_200835.jpg IMG_20211018_150338.jpg
    Nå har jeg igjennom de 25 årene byttet rele på alle fem , sågar to ganger på noen av de . Vel, det blir jo billigere å bytte rele, enn å kjøpe en ny "moderne" type.
    En ny termostat koster 1200,- . Et nytt rele 30,- Eks. på ny termostat:
    Skjermbilde 2021-10-18 204116.jpg
    Da lurer jeg VELDIG på : Sitter det et rele i disse også ? Eller, noe mer moderne ala en halvleder ? Skulle gjerne ha vist dette.

    Vel, nok om termostathelvete, fikk iaf. tid til å teste power-supply'et :) . Testet her med 70mA strømtrekk/belastning:
    IMG_20211018_144845.jpg


    Joda, det virker det. I morgen blir det test med Kina-rukkelet som belastning :LOL:. Rakk også Harrytur til Svinesund, Nordby og Strømstad i dag, så nå har kjøleskap, barskap og fryser fått påfyll.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn