Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Med dine evner, Johnny, vil jeg mene det er behov for deg ute på jobbmarkedet.

    Hadde du bodd i USA kunne du trolig umiddelbart startet opp Johnny's Custom Audio Design eller noe sånt :)
    Kanskje det finnes jobb hos de som bygger P1 systemet bare en liten ide :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    De ja, det er mange om beinet fra Barco som søker der. Men, de har en rettsak gående med Barco som drar ut på tid......
    Kun to ledige stillinger så langt......tror de er allerede besatt ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Leit å høre at du mister jobben, men det ser ut at det ikke mangler ideer for å holde hobbyen gående slik at du ikke blir sittende å sture ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Siste anskaffelse : DCA75 Pro med SOT23 Test adapter.
    Koblet til PC med medfølgende software som har curve tracing. Utrolig bra til å matche småsignal halvledere, inkl. fet's :)

    Curve Tracing

    When connected to a PC using the supplied USB cable, a range of low current curve-tracing functions can be performed. Various graph types are available, with more to follow:
    - Bipolar transistor output characteristics, IC vs VCE.
    - Bipolar transistor gain characteristics, hFE vs VCE.
    - Bipolar transistor gain characteristics, hFE vs IC.
    - MOSFET and IGBT output function, ID vs VDS.
    - MOSFET and IGBT transfer function, ID vs VGS.
    - JFET output function, ID vs VDS.
    - JFET transfer function, ID vs VGS.
    - Voltage regulator, VOUT vs VIN.
    - Voltage regulator, IQ vs VIN.
    - PN junction I/V curves, forward and reverse options (for Zener diodes).

    Funker utrolig bra !

    IMG_0334.JPG


    Adapteren er veldig grei å ha når man skal matche SMD- fet's., trenger ikke å lodde på test-leads :)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ærlig svar: vet ikke, har ikke prøvd ;)
    Har kjøpt denne hovedsakelig for å kunne matche mine småsignal fet's, inkl. SMD-fet's :)
    Den har Curve tracing (via pc-software) som jeg var ute etter. Den "gir" ut måle-grafer som f.eks. Id/Vgs.

    Eksempel:

    Atlas.JPG


    Har sjekket den opp mot ferdige matchede fet's som jeg har kjøpt. Målingene sammenfaller ganske godt :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kom inn på sida nå - sikker ten nyttig teste som curve tracer.. får vurdere denne :) - men in-circuit tester som feilsøking kan den visst ikke... har en gammel luring på jobb som jeg ikke husker navn og nummer på, som har vært uvurderlig til feilsøking...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Leit å høre at du mister jobben, men det ser ut at det ikke mangler ideer for å holde hobbyen gående slik at du ikke blir sittende å sture ;)
    Hei :)
    For å holde hobbyen gående, så trenger man en inntekt ! Ideer har jeg nok av, men de koster...…..

    Mvh.
    Johnny
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var det, ja... shit happens, men det er jo i tråd med vår "elskede" regjerings filosofi om store enheter... eller på godt norsk,- penga rår!
    Var det ikke en som hadde et forslag til lignende produksjon i rimelig nærhet? Nå foregår det jo også ting feks på Kongsberg, som absolutt bruker din kompetanse..
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Det jobbes (i kulissene)

    Hei :)

    Det er lenge siden jeg har skrevet noe i denne tråden. Det meste pga. at jeg er i en jobbsøker-situasjon. Dette tar mye tid, og må prioriteres.
    Men, så hyggelig at det har vært flere tusen "klikk" på tråden siden sist jeg skrev noe :) . Det setter jeg stor pris på, betyr jo bare at det jeg formidler interesserer en del medlemmer. Tusen takk for interessen ! :)

    Men, likevel det jobbes i kulissene. Først og fremst med denne :

    pass_labs_xp25_front.jpg


    Alle kretskort har kommet, samt tusenvis av komponenter. Så mange komponenter, at jeg må låne med meg en barcode-scanner fra jobben, for å få sortert de ! Jeg har totalforbud om å legge ut bilder av kretskort osv., da dette er ganske sensitivt.
    Men bilder som allerede ligger ute på nettet, kan jo legges ut. Slik som dette:

    xp-25-2-pass-labs.jpg


    Har begynt å lodde smd-komponentene på to av disse på jobben. Dette er inngangstrinnet. Har ikke godt nok utstyr hjemme, så jeg må passe på å få gjort dette før jeg er "ute av døra" på jobben.

    Main-board er det største som har vært mellom mine hender, måler hele 38 x 24,4 cm !

    Power-supply består tre kort (pre-regulatorer) og tre trafoer.

    Tar med dette prosjektet neste helg til DIY HiFi Nirvana se her: https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-messer/93367-diy-hifi-nirvana.html

    Hadde vært hyggelig om du kan ta turen ! Tror dette treffet kan bli kjempe-hyggelig !:)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Glemte å nevne : Det brukes matchede 2SK170/2SJ74 istedenfor 2SK370/2SJ108 i dette trinnet. Idss range: 6mA til 8mA.
    Mvh.
    Johnny
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei Johnny,

    Flott å se at du skriver på Sentralen igjen. Jeg begynte faktisk å savne deg. Du er en gjennomekte diy'er;)

    Mvh
    Kjell
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Det er også to andre kort som må loddes på jobben, da det også her er nesten kun smd-komponenter.
    Igjen, hentet fra det store internettet:

    xp-25-3-pass-labs.jpg


    Her har jeg kjøpt inn 20 stk. av ZVP2110 som må matches. Håper dette er nok, for å få en god nok match ? Hvis ikke, får jeg handle inn noen flere ;)
    For å måle de ut bruker jeg denne med SOT23 adapter, koblet til pc med tilhørende program:

    IMG_0334.JPG


    Som nevnt tidligere har jeg totalforbud mot å legge ut egne bilder, så det får bli de originale som allerede ligger ute på nettet ;)

    Jeg tar med dette prosjektet neste helg til DIY HiFi Nirvana , se her: https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-messer/93367-diy-hifi-nirvana.html

    Hadde vært hyggelig om også DU kunne ta turen ! Tror dette treffet kan bli kjempe-hyggelig ! Treffes vi ?

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Neste helg blir nok knallbra! Jeg tar med noe til humre-hjlrnet, så noen kan peke å le litt også!
    Gleder meg virkelig!
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Dyret :)

    Vil du sitte på med meg ? Må, jo til Moss uansett (ferge). Hadde vært hyggelig med litt selskap på veien :)
    Send meg en P.m ,hvis du er interessert.
    Mvh.
    Johnny
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Tvedestrand er lagt inn i kalenderen og jeg gleder meg ☺
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Her har jeg kjøpt inn 20 stk. av ZVP2110 som må matches. Håper dette er nok, for å få en god nok match ? Hvis ikke, får jeg handle inn noen flere ]
    Vel 20 stk. holdt akkurat, for å få to gode par :)
    20 stk. små krabater ferdig utmålt . Parene som blir brukt er merket ut:

    IMG_0364.jpg


    Mvh.
    Johnny
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser jo bra ut! Men som en glad amatør vil spørre; Er det noen god grunn for å bruke SMD komponenter fremfor hullmonterte?

    Jeg spør for det jeg syntes de ikke er H
    hyggelige å montere :p
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Tvedestrand er lagt inn i kalenderen og jeg gleder meg ☺
    Så bra, JCP :)
    Da stiller "Østfoldbenken" allerede med tre personer med medbrakt DIY-stasj !
    Mvh.
    Johnny
    Kjempeflott at Østfold stiller så sterkt på DIY HiFi Nirvana!
    Strengt tatt var det bare DIY HiFI før dere meldte dere på, men nå kan vi forsvare navnet!
    Håper mange på denne siden av Oslofjorden innser en unik mulighet til å se kremen av Østfolds DIY HiFi!
    Vi gleder oss!

    :) morten
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Tvedestrand er lagt inn i kalenderen og jeg gleder meg ☺
    Så bra, JCP :)
    Da stiller "Østfoldbenken" allerede med tre personer med medbrakt DIY-stasj !
    Mvh.
    Johnny
    Kjempeflott at Østfold stiller så sterkt på DIY HiFi Nirvana!
    Strengt tatt var det bare DIY HiFI før dere meldte dere på, men nå kan vi forsvare navnet!
    Håper mange på denne siden av Oslofjorden innser en unik mulighet til å se kremen av Østfolds DIY HiFi!
    Vi gleder oss!

    :) morten
    Jeg er midt i en flyttesjau, så jeg håper det er greit å stille som tilskuer uten medbrakt da alt er pakket ned.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Dette ser jo bra ut! Men som en glad amatør vil spørre; Er det noen god grunn for å bruke SMD komponenter fremfor hullmonterte?

    Jeg spør for det jeg syntes de ikke er H
    hyggelige å montere :p
    Hei ,
    en glad amatør svarer :)

    Enig, de er ikke alltid like hyggelig å montere (lodde). Jeg er helt avhengig av mikroskop og egnede loddestasjoner for SMD-lodding. De "vanskeligste" komponentene overlater jeg til min kollega, som er sertifisert instruktør i SMD-lodding. Jeg er fortsatt en lærling på dette området.

    Hvorfor smd ?. Mange komponenter lages kun i smd-utførelse . Fordeler : Kortere baner på kretskortet, ting kan bygges mere kompakt. Toleranser på smd-komponenter er vel så gode som hullmonterte. Det jeg bygger nå, har egentlig flest hullmonterte komponenter, det er innstikkskortene (gain-modulene) som bruker mest smd .

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    JCP:

    Selvfølgelig! Du er hjertelig velkommen både med og uten!

    :) morten
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Sitter her å lodder ...

    Hei :)

    Sitter her å lodder sammen P.L XP 25 clonen.
    Kan dessverre ikke legge ut bilder av main-board, gain-trinn og front-board, men noen bilder av PSU tror jeg går greit ;)
    Gain-trinna er ferdige, og de som var med på DIY HiFi Nirvana, kunne se nærmere på de https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-messer/93367-diy-hifi-nirvana.html Det samme med main-board og front-board.

    Pre-regs. PSU består av tre kretskort (med tre trafoer, istedenfor en (originalt)

    +/-40V Analog Supply




    12V digital Supply



    Har ikke startet på main-board og front-board ennå. Nok å ta seg til, med andre ord...;)

    Mvh
    Johnny
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    I samma bil

    Hei :)
    Fikk en god økt med mainboard til XP 25 i dag :) . Utrolig mange komponenter som skal loddes inn. Så, det gjelder å holde tungen rett i munnen, for å få de rette komponenter på rett plass :p .
    Sorry, for at jeg ikke kan legge ut bilder av dette arbeidet med main-board :(

    Litt musikk, før det er tid for å si god natt :


    Mvh
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    lne det er dog den skrækkeligst forvrængede lyd nogensinde.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hva er grunnen til at du ikke kan legge ut bilder av alt du lager?
    Har ikke lest alt i tråden så jeg har ikke fått det med meg. (Har fokusert på bildene av alt snadderet)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det lurer jeg også på.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Fordi det er renspikka kloner av Pass Labs. Vil ikke sette andre (og meg selv) i fare for å få noen advokater etter oss. (Copyrights).
    That's why ;)

    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Ble en ny bestilling hos Mouser i dag. Denne gang "kun" 26 vare-linjer. Håper det blir den siste til XP 25 ?.
    utrolig mange komponenter som går med i denne konstruksjonen. BOM'n er kjempelang (og som alltid med noen feil), samt mitt surrehode som alltid glemmer/overser noe ;)

    Ellers kom det Clarity bypass kondensatorer til pre-regulatorer fra HiFi collectivet:



    og phono inngangskontakter og noen dipped silver mica kondensatorer fra RM :)

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert av en moderator:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ser du er «storkunde» hos Mouser, så da stoler jeg på hva du skriver! :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Er nok en "storkunde" der, ja . Har hatt utallige bestillinger hos Mouser. Uansett, du har kondensatorene dine i god tid føre helgen :)
    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei :)

    Ble en ny bestilling hos Mouser i dag. Denne gang "kun" 26 vare-linjer. Håper det blir den siste til XP 25 ?.
    utrolig mange komponenter som går med i denne konstruksjonen. BOM'n er kjempelang (og som alltid med noen feil), samt mitt surrehode som alltid glemmer/overser noe ;)

    Ellers kom det Clarity bypass kondensatorer til pre-regulatorer fra HiFi collectivet:

    Vis vedlegget 520289

    og phono inngangskontakter og noen dipped silver mica kondensatorer fra RM :)

    Mvh.
    Johnny
    Må jeg spørge hvad du bruger Glimmer kondensatorer til? ( Silver Mica)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Silver Mica fungerer faktisk bra til MM-loading...om det trengs. (hvem f*** bruker MM til en Pass-riaa, utenom nød-bruk...?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn