Bil, båt og motorsykkel Indycar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Har full ViasatSport 1-2-3 men dessverre bortreist på dagen :confused:
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Til tross for et ganske begivenhetsrikt løp, var det også lite spennende. Dixon ledet mer eller mindre 2/3 av løpet før Sato tok over og ledet til mål. Tydelig veldig vanskelig å passere på Indianapolis i år, da det vanligvis er lederbytte nesten hver tredje runde med passeringer både på innsiden og utsiden. Tøft at mindre team kan hevde seg å ta seier i Indycar.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    F1 vs Indycar
    =
    Haren vs skilpadden....
    Hva hadde du forventet? F1 har over 300hk mer, er lettere, lavere og bredere enn en Indycar. I tillegg har vel toppteamene i F1 et smule større budsjett?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    En liten kommentar mens det er vinterferie i Indycar Series.


    I gamle dager var det helt vanlig at førere kjørte flere forskjellig klasser om hverandre og av til flere i samme sesong. Dette ble mindre og mindre vanlig etter som sponsorene krevde det og kontraktene ble skrevet mer og mer «firkantede» hvor førerne bandt seg til å kjøre kun for ett team og én klasse til kontrakten utløp, for så inngå en lignende kontrakt på nytt for et gitt antall år. Fernando Alonso satte hele racingverdenen på hodet da han annonserte at han ville kjøre Indy500 i Indycar midt i F1-sesongen i stedet for Monaco Grand Prix mens han kjørte full sesong i F1. Intervjuer med representanter innen racingmiljøet reagert med vantro etter at dette ble kjent, og noen gikk til og med så langt som å antyde at han (Alonso) måtte ha blitt slått i hodet med noe hardt, da ingen i sin rette forstand og godt etablert innen F1-miljøet ville drømme om, langt mindre faktisk gjennomføre et løp i noe annet enn F1.

    Nå gjorde faktisk Alonso en god figur første gang han deltok i Indy500, hvor han under hele løpet mer eller mindre lå i tetgruppen til motoren takket for seg noen runder før mål. Dette ble selvsagt kommentert blant F1-førerne også hvor blant annet Hamilton skal ha uttrykt av at det kunne ikke være særlig høyt nivå i Indycar når Alonso nær hadde vunnet løpet i første forsøk. Unngikk selvsagt samtidig å erkjenne at en veldig stor del av æren for at det gikk så bra med Alonso den gang, var at bilen var satt opp og finjustert til minste detalj av Marco Andretti og Andretti Autosport, slik at det nesten var bare for Alonso å sette seg inn å gi gass. Noe som skulle vise seg med all sin tydelighet to år senere da Alonso og McLaren skulle gjøre hele jobben selv, og hvor han rett og slett ikke klarte å kvalifisere seg for løpet.

    2021 kalenderen med fastsatte løp kom relativt tidlig på året i fjor og innholdet gjorde at flere hevet et øyenbryn eller to. At løp blir lagt til og løp tatt ut fra kalenderen er vanlig, men det som var uvanlig denne gang var at etter flere år med stabilt forhold mellom permanente baner, midlertidige baner og gateløp, og ovaler var årets sesong mere forskjøvet over til midlertidige og permanente baner. Årets sesong inneholder bare fire ovaler hvorav Texas Motor Speedway har to løp på to dager, dvs til sammen bare fem løp på ovaler. Vi ser også en vriding fra såkalte superspeedways som Michigan og Pocono er tatt av kalenderen i det siste, til mere tradisjonelle mellomstore ovaler. Skulle dog ønske at det ble lagt til noen løp slik at man kom opp i rundt 20 løp på en sesong.

    Etter Alonso’s utflukt til Indy500, og hvor han også etter hvert vant prototypeklassen på LeMans 24H, hadde modnet litt i hodene på bransjen, ble flere førere i F1 spurt om de ikke kunne tenkt seg å kjøre i Indycar, en serie de hadde hatt det moro med tidligere med tanke Alonso’s relative suksess i Indy500, fikk pipen en anen lyd og de ble flakkende med blikket og mumlet noe om at hadde det ikke vært for ovalene… Mange av F1-førerne har for lite hår på ballene og tørr rett og slett ikke å kjøre på ovalene i Indycar serien!

    Jimmi Johnson, et ukjent navn for de fleste her på berget, men har høy status inne racing på andre siden av dammen. Johnson har bl.a. kjørt Nascar Cup serien i 19 sesonger og vunnet 7 mesterskapstitler hvorav 5 av dem på rad. Cup-serie er en serie som for det meste foregår på ovaler hvor toppfarten ofte kommer over 200mph. Jimmi Johnson kommer til å kjøre delvis sesong i årets Indycar for Chip Ganassi Racing, men kommer ikke til å kjøre ovalene.

    Jenson Button var på vei til Indycar for årets sesong sammen med McLaren SP, men ble forhindret av bl.a den pågående pandemien for å komme over dammen for testing, heller ikke han ville kjøre ovalene.

    Siste tilskudd til Indycar er Romain Grosjean som kommer fra Haas F1, og har ni fulle sesonger fra F1 bak seg, har forhandlet frem en avtale med Dale Coyne Racing hvor han ikke kjører ovalene i år. Nå er det selvsagt flere, både fra F1 og andre serier som har kommet til Indycar, men det har ikke vært med slike forbehold som vi ser nå.

    Jeg har fulgt serien, litt av og på, i en årrekke og har aldri opplevd at det er flere som kjører «full sesong» uten ovalene. Nesten tvert imot, bl.a. Ed Carpenter har nok selvinnsikt til å innse at han ikke hevder seg i teten annet enn på ovalene og overlater bilen til noen andre for resten av løpene. Mange kommer tilbake år etter år for å bare kjøre Indy500. Det hardeste og vanskeligste, men også det mest prestisjefylte løpet for sesongen. Hvorfor er vi nå kommet dit hen at det er flere som reserverer seg for ovalene? Er det PR og sponsorinntekter? Er Jimmi Johnson og Romain Grosjean såpass store merkenavn at de vil trekke store sponsorer og tilskuere til serien? Er Indycar blitt såpass internasjonale at de ønsker innpass i andre markeder? Er det et steg i en ny strategi hvor de etter hvert har planer om å ekspandere til resten av verden igjen? Eller er historien i ferd med å gjenta seg, da «The Split» nettopp ble utløst av at det kom for mange utlendinger inn i serien som fikk heder og ære?

    Eller er det så enkelt at det er farligere å kjøre på ovalene? Nå skal det ikke stikkes under en stol at den hardeste krasjen som er registrert hvor føreren overlevde kom nettopp på en oval i Indycar, hvor Kenny Bräck gikk i muren med 214G på Texas Motor Speedway (verdt å nevne er at året etter satte han raskeste kvalifisering i Indy500). Men ser man på dødsfall blant sjåfører, er ovalene overrepresentert? Tar man Indycar og inkluderer bare offisiell trening, kvalifisering og selv løpet har man de siste 50 årene, 13 døde hvorav 10 er på ovaler. Tar man de siste 20 årene fordeler det seg på totalt 3 stykker, alle på ovaler, hvorav den siste pga flygende vrakdeler og ikke selve krasjet.

    For å få et bedre sammenligningsgrunnlag, hvordan står det til i F1? Samme som over, de siste 50 år inkludert offisiell trening, kvalifisering og løp kommer vi også frem til 13 stykker. Siden F1 ikke har kjørt på ovaler i nyere tid, er det naturligvis ingen døde i forbindelse med ovaler. De siste 20 årene er det 3 død i F1. Overraskende likt mellom Indycar og F1, og man kan trekke de konklusjonene man vil, som f.eks ingen død på ovaler i F1, dermed er Indycar farligere. Eller man kan si at selv om F1 ikke kjører på ovaler, så er det like mange ulykker med dødelig utgang der, noe som gjør F1 minst like farlig som Indycar som i tillegg kjører på ovaler.

    Personlig synes jeg at ovaler er det som gjør Indycar Series såpass spesielt og interessant som det gjør. Kutter de flere og flere ovaler og eventuelt legger til ovaler som det er vanskelig passere på siden det i praksis bare er ett spor i svingene og ikke lange nok rettstrekker å passere på, så mister Indycar mye av sin unikhet og appell til mange tilhengere. Jeg håper de fortsetter med doble poeng for Indy500 og at de ikke fjerner enda flere ovaler slik at man kan «risikere» at noen kan vinne mesterskapstittelen uten å kjøre en eneste oval. Da er det over og ut for min interesse for serien.

    Årets sesong ser ut til å ha et større startfelt enn på mange år. Man kunne kanskje tenke at etter et år med pandemien og ingen umiddelbare utsikter til at den er over, at det skulle påvirke det en og det andre som til slutt kunne redusere antall startende. Dette ser ikke ut til å være tilfelle, bare ett team, Dragonspeed, har trekt seg fra Indycar for å satse på andre serier. Ellers har de fleste andre teamene enten utvidet eller uendret antall sjåfører, med bl.a. Team Penske og Chip Ganassi Racing er tilbake til fire biler etter noen år med bare tre. Så langt er det påmeldt 32 førere, hvor noen deler bil og noen har allerede meldt seg på for kun Indy500.

    Helt til slutt vil jeg nevne «ryktene» om ny bil og ny motor. Dette skulle egentlig være klart denne sesongen, men ble utsatt ett år. Pga pandemien er det utsatt enda et år, og er nå satt til å være klart i 2023. Formelen er ikke endret stort, det vil bli en såkalt spec bil hvor alle bilene er like og man kan velge mellom to motorleverandører (så langt). Det er fortsatt ingenting som er kommet ut i forbindelse med bilen, men kjenner jeg Indycar rett vil det meste av marktrykket bli laget under bilen og dermed få relativt små og enkle vinger foran og bak. Så langt har Honda og Chevrolet indikert langsiktige forpliktelser til Indycar som motorleverandører, samt det har vært snakk og at det kommer muligens flere, eller i det minste én til. Ferrari har vært nevnt på ryktebørsen siden det er satt budsjettak i F1, må de omfordele noen av sine ingeniører, men det er vel lagt litt på is nå siden de er blitt flyttet til Haas. Porsche er også blitt nevnt, men det har vært stille i det siste. Videre har det gått rykter om Ford, Toyota, Alfa Romeo og Lamborghini. Tekniske detaljer om den nye motoren som er kjent, utgjør ikke stor endring fra dagens. Litt større volum, opp fra 2,2 til 2,4 liter, V6 konfigurasjon og to turboer. I tillegg vil det bli et hybridsystem med elektrisk lagring fra bremsene som tilbakeføres via elektriske motorer. Effekten er litt forvirrende da det sammen med forbrenningsmotoren er oppgitt effekt på over 900 hk, mens andre steder står det totalt er over 900 hk. Uansett, effektmessig er vi da tilbake til CART på ’90-tallet da de var opp i rundt 950 hk.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Som vanlig er det stille som det pleier å være i norske media når det gjelder motorsport generelt og ikke minst når det gjelder Indycar.

    Vi er nå kommet langt ut i "month of may" og alle som er interessert i Indycar vet hva det betyr.

    Indy500 er godt igang og det mest bortsett fra løpet er unnagjort, dvs rookie orientation for nye førere, flere dager med trening og to dager med kvalifisering. Honda har dominert som de har gjort de siste par årene med 11 av de 15 raskeste i kvalifisering. Kvalifiseringer ble preget av at været var godt og at det ble varmere utover dagen slik at de som hadde sent "startnummer" for kvalifiseringen, klarte aldri å utfordre de som startet tidlig. Likevel skiller det bare rundt 3,5 mph fra 1. til 30 plass i kvalifiseringen, hastighet som blir målt i snitt over fire runder (de 13 raskeste ligger innenfor 1 mph). For å få en idé om hastighetene det er snakk om så kjøres kvalifisering over 4 runder a 2,5 miles, noe som blir 16km totalt og det gjøres unna på 2:35 minutter med snittfart på 372 km/t.

    Det var nesten 36 påmeldte til årets Indy500, men Cody Ware måtte trekke seg pga manglende sponsorer. Med 35 påmeldte må 2 sitte på benken under løpet da det er begrenset til 33, 3 i bredd fordelt over 11 rader under start. Raskete kvalifisering gikk til Scott Dixon, forårets Indycar mester. Det er ikke lett å vinne fra beste startspor på en oval og i løpets historie er det bare 19 sjåfører som har vunnet fra beste startspor (Dixon er en av dem), og sist det skjedde var med Simon Pagenaud i 2019.

    Startoppstillingen klippet fra wikipedia:
    12.JPG

    Til slutt noen kuriositeter.
    Hver bil har til rådighet 34 sett med dekk for all trening, kvalifisering og løp, dvs bortimot 5000 dekk totalt.
    En liten regelendring for året er "45-45", dvs det må minst være 7°C (45°F) på banen og i lufta for at det slippes biler ut på banen (ned fra "50-50").
    Løpet gjennomføres med 40% publikumskapasitet dvs rundt 135 000.
    Bilene produserer 5000 pund marktrykk ved 220mph, dvs godt over 2 tonn ved 350 km/t

    Til slutt et bilde av årets Pace Car

    Indy-500-2021-Pace-Car-860x461.jpg
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Helio Castroneves vant sin 4. Indy500 et løp med mye god racing!

     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk innspurt!!! Og seieren gikk til en 46 år gammel super entusiastisk ambassadør for sporten. Herlig!
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    105th Indianapolis 500 Historical Notes

    • This is the fourth Indianapolis 500 victory for Helio Castroneves. He earned his first three victories in 2001, 2002 and 2009, all with Team Penske.
    • Helio Castroneves joins A.J. Foyt (1961, 1964, 1967, 1977), Al Unser (1970, 1971, 1978, 1987) and Rick Mears (1979, 1984, 1988, 1991) as the only four-time winners of the Indianapolis 500.
    • This is the first Indianapolis 500 victory for Meyer Shank Racing. It also is the first NTT INDYCAR SERIES victory for Meyer Shank Racing.
    • Helio Castroneves is 46 years, 20 days old today. He is the fourth-oldest winner in Indianapolis 500 history, behind Al Unser (47 years, 360 days; 1987), Bobby Unser (47 years, 93 days; 1981) and Emerson Fittipaldi (46 years, 169 days; 1993).
    • Helio Castroneves became the first driver to win an Indianapolis 500 for Team Penske and win again with another team. He drove to victory for Meyer Shank Racing today.
    • This is the seventh Indianapolis 500 victory for a Brazilian driver. Helio Castroneves has four wins (2001, 2002, 2009, 2021), Emerson Fittipaldi has two (1989, 1993), and Tony Kanaan has one (2013).
    • This was the fastest Indianapolis 500 in history, with an average speed of 190.690 mph, breaking the record of 187.433 set in 2013.
    • There were two caution periods for 18 laps today, both race records. The previous record for fewest caution periods was four, in 1990 and 2019. The previous record for fewest caution laps was 21 in 1976, 2013 and 2014.
    • This is the first time car No. 06 has won the Indianapolis 500. It’s also the first time a car number starting with zero has won the race.
    • There was a 12-year gap between Helio Castroneves’ fourth win today and his third win in 2009. That’s the second-longest gap between victories in Indianapolis 500 history, behind only Juan Pablo Montoya’s 15-year gap between victories in 2000 and 2015.
    • This is the third time the Indianapolis 500 winner has started eighth. The last winner who started eighth was Kenny Brack in 1999. Danny Sullivan won from eighth in 1985.
    • This is the 14th Indianapolis 500 victory for a Honda-powered car, second all time. Offenhauser engines powered 27 winners.
    • Scott McLaughlin finished 20th, the top rookie finisher in this year’s race.
    • There were 35 lead changes among 13 drivers today. That’s the most lead changes in the Indianapolis 500 since 2017, when there also were 35 lead changes. The race record is 68 lead changes, set in 2013.
    • Scott Dixon led twice today, extending his Indianapolis 500 record for times led to 58.
    • Scott Dixon has led at least one lap in 14 of his 19 Indianapolis 500 starts, tying Tony Kanaan for the all-time record.
    • Will Power did not lead a lap today, ending his race-record streak of eight consecutive Indianapolis 500s (2013-20) leading at least one lap.
    • Conor Daly, Alex Palou, Pato O’Ward and Rinus VeeKay led laps today for the first time in their Indianapolis 500 careers. Daly made his eighth start, and Palou, O’Ward and VeeKay each made their second respective starts. A total of 236 drivers have led laps in the Indianapolis 500.
    Klippet fra indycar.com
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Er det noe amerikanere er gode på så er det statistikk og historie i alle former og fasonger!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Synes som om særdeles mange amerikanere ikke er så skolert i historie om jeg skal basere meg på det vi har opplevd de siste 4-5 år......
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Indycar «silly season» er godt i gang, men det er ikke det vi skal snakke om denne gang. Indycar vokser raskt og har voksesmerter.

    Noen av oss kunne kanskje ane det for et par år siden da Paretta Autosport ikke fikk tak i bil innen rimelig tid til Indy500 og måtte trekke seg. Innimellom har man hørt at Dallara har hatt problemer med å levere nok biler til Indycar og man låner hverandres reservebil, men det er ikke den største utfordringen.

    Til tross for pandemien var det flere fulltidsførere i 2020, enn det var i 2019, i 2021 var det flere enn i 2020 og estimater viser at det vil bli enda flere neste år. Det er blitt antydet at kan bli så mange som 26-27 fulltidsførere i 2022. I tillegg er det vanlig å teste ut nye førere, spesielt mot slutten av sesongen slik at man kan ende opp med opptil 30 biler til start i de siste løpene i kalenderen for 2022. Sett bort ifra Indy500, har det ikke vært snakk om slike tall på over 10 år i Indycar.

    Dette medfører en del utfordringer. Mange av banene som Indycar kjører på i dag, har ikke kapasitet til så mange biler, hverken i «pitlane» eller i garasjene. Gateløpet i Nashville, som var nytt av året i år (2021), var kapasiteten makset ut allerede første året. Toronto, som har vært avlyst de siste to årene pga pandemien, var nær maks allerede i 2019 med 22 biler. Mid-Ohio, Long Beach og Laguna Seca har også tilsvarende problemer, hvorav sistnevnte nettopp har fått innvilget oppgraderinger for millioner av dollar over de neste årene.

    Som om det ikke var nok, har motorleverandørene Chevrolet og Honda en avtale om at skal levere motorer til 11 biler som kjører full sesong hver. Det er passert for lengst. Samtidig er 2022 siste sesongen med dagens motor, og da er de ikke interessert i øke produksjonen betraktelig og samtidig utvikle og bygge motorer for å ha klare til 2023 sesongen. Begge motorleverandørene har selvsagt litt kapasitet til overs, men skal ikke se bort ifra at det kan bli mangel på motorer mot slutten av året for de som ikke kjører full sesong.

    Til og med kvalifisering er blitt luftet som potensielt utfordrende med økende antall biler hvor dagens regler sier at feltet skal deles i to og hver gruppe får 10 minutter for å sette raskeste rundetid før de 6 raskeste fra hver gruppe går videre til neste runde osv (ovaler har egne regler). En løsning kan være å dele feltet i tre til å begynne med for å redusere trafikken, i såfall må regelboka skrives om.

    Hva Indycar kommer opp med av løsninger, er ikke klart enda, men det kan være flere løsninger.

    Man kan, med nok penger, team, fører og bil, melde seg på et løp i Indycar. Innfører man en påmeldingsavgift i tillegg i passe størrelsesorden, vil man trolig begrense antallet. Det strider litt med Indycars historie, så det litt usannsynlig.

    Man kan begrense antall fast plasser til f.eks 22 og ha 4 til å teste førere utover sesongen slik at totalen blir 26. Eller 28 pluss 5 for å passe inn med 33 i Indy500. Men det siste vil igjen medføre plassmangel hos mange av banene som Indycar kjører på idag.

    Eller man kan bare akseptere at de ulike banene har ulik kapasitet for deltakerne og la kvalifiseringen avgjøre hvem som får være med i løpet? Da må i såfall noen dele pitboks....

    IMSA SportsCar Championship har også en sterkt voksende deltakerliste og opplever mye av de samme problemene som Indycar med plassmangel i «pitlane» og i garasjeområde.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare minne om at det er "Month of May" i Indycar og Indy500 går nå på søndag.

    Oppkjøring og kvalifisering er tilbakelagt, og beste startspor gikk til Scott Dixon med raskeste beste startspor hastighet i historien av Indy500 med 234,046 mph (376,661 km/t), og som alltid er det snakk om snitthastighet over 4 runder. (Dog er det fortsatt Arie Luyendyk som har raskeste kvalifisering med 236,986 mph fra 1996).

    Interessant er det at Jimmi Johnson og Romain Grosjean skal kjøre i årets løp, etter å ha blitt mobbet litt for å ikke tørre å kjøre i fjor.

    Det ser også ut til å bli tilnærmet utsolgt, i går (torsdag) var det mindre enn 10 000 billetter igjen og de regnet med at over halvparten av disse ville bli solgt i løpet av fredag og lørdag.

    Startfeltet klippet fra wikipedia:

    1653649055960.png
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg ikke blingser helt med tidssonene så er vifting med grønt flagg 18:45 norsk tid.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    106th Indianapolis 500 Post-Race Notes

    • This is the first Indianapolis 500 victory for Marcus Ericsson in his fourth career start. His previous results were 23rd in 2019 with Arrow Schmidt Peterson Motorsports, 32nd in 2020 and 11th in 2021, both with Chip Ganassi Racing.

    • Marcus Ericsson became the second Swede to win the Indianapolis 500. Kenny Brack was the first, driving to victory in 1999 for AJ Foyt Racing. Both Ericsson and Brack earned their victories in their respective third career “500” starts.

    • This is the fifth Indianapolis 500 victory for Chip Ganassi Racing. Its previous wins came in 2000 with Juan Pablo Montoya, 2008 with Scott Dixon, and 2010 and 2012 with Dario Franchitti. Team owner Chip Ganassi also was a co-entrant with Pat Patrick on the 1989 winner driven by Emerson Fittipaldi.

    • Marcus Ericsson became the eighth Indianapolis 500 winner to start fifth. Buddy Lazier was the last winner from the fifth starting spot, in 1996.

    • Marcus Ericsson is 31. The last 31-year-old to win the Indianapolis 500 was Al Unser in 1970, when he also earned his first “500” win.

    • Marcus Ericsson drove car No. 8 to victory, the fourth “500” winner carrying that number. The last driver to win in No. 8 was Pat Flaherty in 1956. Other winners in No. 8: Joe Dawson in 1912 and Louis Meyer in 1936.

    • Marcus Ericsson led the race for 13 laps, the fewest laps led by a winner since Juan Pablo Montoya led nine laps in 2015.

    • This is the 14th time the Indianapolis 500 winner has recorded the fastest lap of the race since records were kept beginning in 1951. Marcus Ericsson’s fastest lap today was 224.852 mph on Lap 179.

    • There were 38 lead changes among nine drivers today. That’s the third-highest lead change total in “500” history, eclipsed only by 68 in 2013 and 54 in 2016.

    • Scott Dixon led a race-high 95 laps today, setting the all-time record for Indianapolis 500 career laps led with 665. The previous record was 644 by four-time winner Al Unser. Dixon broke Unser’s record by leading Lap 133. Dixon jumped past Unser and Ralph DePalma today, as De Palma was second on the list entering this event with 612 laps led.

    • Only four drivers have stood atop the all-time lap leaders list for the Indianapolis 500: Ray Harroun (1911), Ralph DePalma (1912-86), Al Unser (1987-2021), Scott Dixon (2022).

    • Scott Dixon led the most laps in the Indianapolis 500 for the sixth time in his career, extending his event record. He also led the most laps in 2008, 2009, 2011, 2015 and 2020.

    • Scott Dixon led 12 times today, extending his Indianapolis 500 record for times led to 70.

    • Scott Dixon and Tony Kanaan each led today, extending their shared all-time record of leading in 15 starts.

    • There were 27 cars running at the finish, tied for the second-highest total in “500” history. The record is 30, in 2021. There also were 27 cars running at the finish in the rain-shortened 1976 race, which completed only 102 laps.

    • Twenty-two cars were on the lead lap at the finish, tying the event record set in 2021.

    • All five drivers for Chip Ganassi Racing – Scott Dixon, Alex Palou, Marcus Ericsson, Tony Kanaan and Jimmie Johnson – led at least one lap today, tying an event record set by Andretti Autosport in 2013.

    • Chip Ganassi Racing and Arrow McLaren SP occupied the top four finishing positions today – Ganassi (Marcus Ericsson first, Tony Kanaan third) and AMSP (Pato O’Ward second, Felix Rosenqvist fourth). The last time two teams locked out the top four spots was 2015, when Team Penske went 1-2 with Juan Pablo Montoya and Will Power and Chip Ganassi Racing finished third and fourth with Charlie Kimball and Scott Dixon, respectively.

    • Today's red flag on Lap 196 was the 12th in Indianapolis 500 race history. The previous 11 occasions: 1964, 1966, 1967 (after the winner took the checkered flag); 1970, 1973 (two occurrences), 1982, 1986, 2014, 2017, 2019.

    • This is the 15th Indianapolis 500 victory for a Honda-powered car, second all time. Offenhauser engines powered 27 winners.

    • David Malukas finished 16th, the top rookie finisher in this year’s race.
    Klippet fra indycar.com
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    RÅ sisterunde med iskald kjøring av svensken, under voldsomt press!! Dette er noe annet enn køkjøringen i Monaco - i pinglefart :LOL: :LOL: :LOL:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Tipper Marcus ikke er så fornøyd med at det var hans teamkompis som forårsaket omstarten - når Marcus ledet stort og hadde seieren trygt i lomma, på slutten 😁
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Bra skrever av Journalist Anton Berg

    Indycar är mycket riktigt en ”fattig kusin” till Formel1. Allt är lite mindre glamouröst och enklare. Bilarna är byggda efter principen mycket hästkrafter och högt ljud, jämfört med F1 som har mer elektronik och mycket mer airodynamik: I Indy måste man använda mer muskler. typ

    I valet mellan ett kontrakt i de båda serierna väljer nog 99 av 100 förare F1 Men det finns ett lopp som står ut och som ger Indy något som F1 inte har. Det är Indy 500.

    Det ingår - visserligen tillsammans med F1-loppet Monacos GP (som också kördes igår) i det mest prestigefyllda du kan vinna inom motorsporten: The Triple Crown:

    Det finns EN förare som vunnit detta - Graham Hill. Just nu är Fernando Alonso den som kanske är närmast av nuvarande förare att klara bedriften. Men han saknar just Indy 500.

    Så vad gör då Indy 500 så speciellt? Till att börja med arenan. Den tar alltså 300 000 sittande åskådare. Banan är 4 km och runt den finns läktare vid varje kurva (4 st) - på innerplan tar man dessutom in nästan 100 000 till. Så ca 400 000 åskådare på plats. Unikt.

    Sen är det farten. Loppet är ett sk "ovalrace" där förarna alltså enbart svänger vänster. Det skojas det om i en del motorkretsar "I turn LEFT" sägs med söderndialekt.

    Men faktum är att i de farterna - 390 km/h - är de flesta rookies, även de som kommer från F1 - rätt spaka efter sina första pass.

    Därför tränar man i en hel vecka, hela 9 pass körs för att alla ska lära sig hastigheterna, både sin egen och sen hur man påverkas av att köra om eller bli omkörd. Turbulens och vind är svinviktigt.

    Att det tog 4 år/lopp för Marcus att vinna anses som snabbt. Han har varit en av de bättre på att anpassa sig till Indycar och ovalrace.

    Så även om han nu, i och med de dubbla poäng som delas ut just i Indy500, leder hela serien (för första gången) så är egentligen en vinst i Indycar som serie underordnad en vinst i just Indy500.

    Loppet kallas "The greatest specatcle in motorsports" och alla medier rapporterar kring detta i USA (och världen) men nästa vecka kör man ett gatlopp i Detroit och, tja då är det mer som vanligt

    Den stora motorsporten i USA är NASCAR (sådana bilar som Blixten McQueen inspirerades av) så nu återgår Indy till en mer undanskymd verksamhet.

    När t.o.m förarna säger att 500 är större än titeln förstår man hur stort hela eventet är. men 500 är större än vilket race i F1 by far. Ihågkommen så länge sporten finns


    FT_apR0WAAYRx8t.jpeg

    Leclerc ligger tvåa i F1-serien just nu. För 4 år sedan körde de ihop i F1-teamet Alfa. Sedan dess har deras karriärer gått helt olika. Marcus fick sparken, drog till Indy medan Leclerc befordrades till prestigefyllda Ferrari och nu vunnit flera F1-lopp.

    Men igår var det Marcus som var king!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Og Romain Grosjean flyttet til USA og startet med Indycar etter sin voldsomme exit fra F1.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Morro og lese hva Max har og si om Indi 500

    Max Verstappen says he will never chase the Monaco-Indy-Le Mans “triple crown” because he doesn’t want to risk his life at the Indianapolis 500, but he has respect for drivers who compete in the “insane” race.
    “I’ve no desire to chase the triple crown, at least, not IndyCar,” Verstappen said. “I appreciate what they do. It’s insane, these drivers… I have a lot of respect for what they achieve there but for me, especially not being in F1 for such a long time already, I don’t need to risk my life there and potentially injure myself, your legs, whatever or… it’s just not worth it anymore, let’s say like that

    Perez said he also has no ambition to take on the challenge of Indianapolis, but thinks a tilt at Le Mans is just as unlikely for him.

    “I have no interest, to be honest,” Perez said. “In endurance, I don’t know if I’ll do that one day. I don’t think so. I think once I am done with F1, I need to go back and look after my kids. I already have three, so I’ll be quite busy. I think that’s more for these two guys.”

    Along with Verstappen, Perez was referencing Carlos Sainz — second in Monaco — but the Spaniard simply replied: “No, thanks.”


     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om det er uvitenhet, bortforklaring eller hva det er som får så mange til å hevde at det å delta i Indycar generelt og Indy500 spesielt betyr den sikre død. Husker ikke hvilken av sjefene i et topptteam i F1 som ble spurt om de ikke kunne tenkt seg å ekspandere til Indycar, og den første responsen var: "Og dø?!!"

    Det siste dødsfallet blant førere i Indycar var Justin Wilson i '15 og det siste dødsfallet under Indy500 var Scott Brayton under trening til det store løpet '96. Siste dødsfall under selve Indy500 løpet må man helt tilbake til Swede Savage i '73.

    For å sitere meg selv fra et tidligere innlegg i tråden.

    Eller er det så enkelt at det er farligere å kjøre på ovalene? Nå skal det ikke stikkes under en stol at den hardeste krasjen som er registrert hvor føreren overlevde kom nettopp på en oval i Indycar, hvor Kenny Bräck gikk i muren med 214G på Texas Motor Speedway (verdt å nevne er at året etter satte han raskeste kvalifisering i Indy500). Men ser man på dødsfall blant sjåfører, er ovalene overrepresentert? Tar man Indycar og inkluderer bare offisiell trening, kvalifisering og selv løpet har man de siste 50 årene, 13 døde hvorav 10 er på ovaler. Tar man de siste 20 årene fordeler det seg på totalt 3 stykker, alle på ovaler, hvorav den siste pga flygende vrakdeler og ikke selve krasjet.

    For å få et bedre sammenligningsgrunnlag, hvordan står det til i F1? Samme som over, de siste 50 år inkludert offisiell trening, kvalifisering og løp kommer vi også frem til 13 stykker. Siden F1 ikke har kjørt på ovaler i nyere tid, er det naturligvis ingen døde i forbindelse med ovaler. De siste 20 årene er det 3 døde i F1. Overraskende likt mellom Indycar og F1, og man kan trekke de konklusjonene man vil, som f.eks ingen død på ovaler i F1, dermed er Indycar farligere. Eller man kan si at selv om F1 ikke kjører på ovaler, så er det like mange ulykker med dødelig utgang der, noe som gjør F1 minst like farlig som Indycar som i tillegg kjører på ovaler.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Tøff bane. Indy er mye coolere racing en F1 som nesten er redusert til køkjøring/dataspill...😎
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Syntes det var noe veldig kjent med Road America banen - særlig når det var bilder fra onboard kamera.

    Viser seg at dette er min favorittbane i et bilspill som ble flittig brukt på en Xbox for mange år siden. Har kjørt banen utallige ganger :ROFLMAO:

    Synes ellers det er litt rart at det var flere som hadde masse push-to pass til igjen på slutten av løpet - hvorfor?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Synes ellers det er litt rart at det var flere som hadde masse push-to pass til igjen på slutten av løpet - hvorfor?
    Har ikke sett løpet, vært på jobb hele helga, men kan det være at de var godt spredd utover slik at det ikke var noe behov for å trykke på knappen? Er gjerne nå de skal kjøre forbi eller forsvare seg at den brukes... 🏎
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Har ikke sett løpet, vært på jobb hele helga, men kan det være at de var godt spredd utover slik at det ikke var noe behov for å trykke på knappen? Er gjerne nå de skal kjøre forbi eller forsvare seg at den brukes... 🏎
    Se gjerne løpet - kommentatorene også nevnte dette - virket som om de også var overrasket over at flere hadde mye push to pass igjen på slutten. De nevnte for eksempel at Rosenquist kunne kjørt resten av siste runde med knappen inntrykt om han ville.

    Kanskje det ble for hektisk på slutten, var et spennende løp.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.120
    Bruker man mye push to pass så bruker man mere drivstoff også, og mange av førerne måtte spare på drivstoffet i deler av løpet, litt avhengig av pit stops osv.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Trangt.....
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært morsomt om F1 hadde kjørt på Toronto banen, og at de ikke hadde hatt servostyring..... så de kunne ha prøvd noe annet enn nypolert asfalt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn