Bil, båt og motorsykkel Indycar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Noe jeg liker med motorsport, er at kvinner blir likestilt med menn. Til tross, er det veldig sjelden at kvinner hevder seg i toppen. Nå kjenner ikke jeg til alt som rører seg av motorsport, men tror det nesten er bare i dragrace hvor kvinner har tatt mesterskapet flere ganger. Shirley Muldowney tok mesterskapet i Top Fuel hele tre ganger på '70 og 80 tallet, men det skulle gå over 30 år før Brittany Force tok mesterskapet i '17. I Funny Car klassen er det så vidt meg bekjent ingen kvinner som har tatt mesterskapet, mens Erica Enders-Stevens har tatt mesterskapet i Pro Stock hele fire ganger (alle disse under NHRA flagget i USA). Det kan være flere, da det finnes flere mesterskap rundt om, men kan nevne som en kuriositet at norske Liv Berstad hadde europarekorden i Top Fuel på '90 tallet.

    I Formel 1 er det hele fem kvinner som har vært påmeldt, men det er bare to, Maria Teresa de Filippis og Lella Bombadi som faktisk har startet et løp i F1, de andre tre klarte aldri å kvalifisere seg til selve løpe(t/ene). Og det er bare Lella Bombadi som har skåret poeng, et halvt ett med en 6. plass! I '76 var den siste gang en kvinne deltok i et F1 løp....

    I Indycar så det lovende ut med andel kvinner oppover 2000 tallet hvor bl.a. Sarah Fisher og Danica Patrick kjøret mange fulle sesonger, men det har dabbet av igjen de siste årene. Hele 11 kvinner har deltatt i Indycars historie og rekorden i samme løp er hele fem på Chicagoland i '10. Den som har gjort seg mest bemerket er Danica Patrick med én sier, tre andreplasser og tre tredjeplasser, samt 5., 6. og 7. plass som beste plasseringer i mesterskapet i løpet av karrieren.

    For de som følger litt med motorsport, har kanskje fått med seg den "nye" W-Series som består av bare kvinnelige sjåfører. Serien er nå i sin tredje sesong og Jamie Chadwick har vunnet mesterskapet begge de tidligere sesongene og leder klart i årets sesong. Selv med en slik CV å legge på bordet, sliter hun med å få en fot innenfor i F3 eller F2. Faktisk var hun ikke påmeldt årets sesong før i siste liten, pga forhåpninger i det lengste om en plass i en serie som leder opp til F1. Det er en av svakhetene som har dukket opp etter hvert med W-Series, at det leder ikke til noe videre etter en mesterskapstittel. Etter en kald skulder for en videre karriere i retning F1, har Jamie nå sett over dammen til Indy Lights (serien under Indycar), noe jeg tror er et smartere trekk enn å vente på en åpning i F2 eller F3.

    For dere som har lest så langt, hvorfor tror du det er så vanskelig for kvinner å hevde seg blant menn i motorsport? Mange begynner i go-cart i 4-5 års alderen, så det er ikke at interessen har dukket opp når de har blitt eldre. Mange er også i familie med noen som har drevet med motorsport og som støtter dem.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Formel 1 har én mann med mørk hud. Han er, i god gammel tradisjon, derfor flinkere og snillere enn de andre. Det er også et par gutter med skjeve øyne, den ene har med kinesiske sponsorpenger og den andre er fra Japan, som tross alt er et spiselig land for oss i Vesten. Det har «aldri» vært en homse verken blant førerne eller laglederne og ingen transer. Nylig var det noen av førerne som begynte å snakke om mental helse som et sosialt problem (Norris stod i bresjen). Hamilton støtter LHBTQI+-rettigheter, Seb minner oss på at vi koker kloden. Reaksjonen fra FIA-lederen var at det var bedre før, da førerne kjørte bil og holdt kjeft.

    Jeg tror det er sterke grunner til at kvinnene ikke når opp, og det handler ikke om hvor gode kvinnene er.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er sterke grunner til at kvinnene ikke når opp, og det handler ikke om hvor gode kvinnene er.
    Jeg kjenner ikke noe særlig til det som beveger seg i bakgrunn i F1, kan du utdype "sterke grunner" litt mer?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg kjenner ikke noe særlig til det som beveger seg i bakgrunn i F1, kan du utdype "sterke grunner" litt mer?
    Mulig at det ligger noe i hos red necks som gjør at det ses på som litt....vanskelig?
    En sport der kræsjene er det man ønsker for at det skal være spennende, er ikke en sport. I mine øyne. Sorry!
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner ikke noe særlig til det som beveger seg i bakgrunn i F1, kan du utdype "sterke grunner" litt mer?
    Poenget var at det er en ekstrem gubbekultur i F1. Selv om det er noen eksempler på ikke-hvite mannlige førere, så synes jeg det er rimelig tydelig at FIA og F1 ikke arbeider mer målretta for mer mangfold enn at de prøver å fjerne noen av de verste strukturelle sperrene. Det de ikke gjør er å aktivt gå inn for å få flere kvinnelige førere, som å lage et spor fra eller via W series til F1. Den nye lederen for FIA snakker varmt om mangfold, men i praksis tror jeg nok det er såpass liten interesse for å få inn flere damer at det er langt frem i tid. I tillegg har F1 fått seg amerikanske eiere som jobber for å vinkle F1 mer og mer mot et amerikansk publikum, og vi kan vel ikke akkurat si at amerikanerne er de mest liberale rundtomkring. Det, og at rike kongefamilier i Midtøsten betaler gode penger for å få F1 til å kjøre hos seg, bidrar ikke til å få inn ateister, kvinner, svarte, brune, skeive…

    Det har vært tilløp til mangfoldsaktivisme blant førerne i det siste. Lewis Hamilton har tatt til orde for boikott av løp i land som bryter menneskerettighetene. Sebastian Vettel minner oss stadig på at klimaet er på vei til helvete. Lando Norris var ute og ga oppmerksomhet til mental helse. Men i praksis er det lite mangfold som går utover de vanlige strukturene: er du annerledes, må du være flinkere og hyggeligere enn resten. Hamilton er svart og er begge de tingene, og har til og med sagt i et intervju at andre førere viste sinne og frustrasjon, men at han fort lærte seg å være hyggelig hele tida for å unngå å bli utstøtt. Den eneste kinesiske føreren hadde med seg en sponsor som skal ha betalt omkring 30 mill euro for at han skulle få kjøre. Den andre asiaten er fra Japan, som kanskje kan sies å være det mest ukontroversielle asiatiske landet for oss i Vesten.

    Når det er sagt så er det noen glimt som gir håp. Det er en håndfull damer i høye posisjoner i paddocken, og førerne er tross alt unge og har sitt verdensbilde med seg. Men jeg tror det er noen seige strukturer i F1 som gjør det vanskelig for kvinner å nå opp og få være med, og at det trengs noen litt mer aktive grep før vi nærmer oss en interessant fordeling. Som du sa har det vært to kvinner i F1 så langt, og hvor mange menn...?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du har helt rett i at det er en utpreget gubbekultur i både F1 og FIA, og det kom veldig overraskende på meg at W-Series fikk være med utvalgte helger sammen med F1. Men det kan være at de tenkte at nå har vi vist at vi inkludere kvinner i sporten, og så slipper vi å gjøre mer de neste 5-7 årene!? Det sitter nok langt inne og er relativt langt frem i tid før det er en kvinne som får kjøre full sesong i F1.

    Grunnen til at jeg nevnte dragrace, var for å vise at det er mulig for kvinner å vinne løp og mesterskap, men det fortsatt langt imellom.

    Grunnen til at jeg nevnte F1, er at det skal være toppen av motorsport, og kanskje skulle ha gått foran som et godt eksempel, men det kan kanskje heller se ut til at de er i motsatt ende.

    Tittet innom NASCAR da det kan se ut til at det er litt mere aksept for kvinner i motorsport på andre siden av dammen. Under NASCAR flagget er de tre øverste klassene Sprint Cup, Xfinity Series og Truck Series, og uten å ha finregnet kan de se ut til at det har vært 60-70 kvinner jevnt og trutt innen disse klassene siden '40 tallet (i forhold til hvor mange menn sa du? Vet ikke). Men, ingen har vunnet mesterskapet, ingen har vunnet et løp. Beste plassering er én 4. plass og to 5. plasser av tre forskjellige førere i hver sine klasser.

    Går vi litt lenger ned i klassene så må selvsagt Christina Nielsen nevnes, da hun har tatt mesterskapet i GTD klassen i IMSA SportsCar Championship hele to år på rad.

    Men tilbake til Indycar, da det er det tråden i utgangspunktet er om, så har Bret Paretta et prosjekt på gang med å samle et team i Indycar med kun kvinner. Dette ble annonsert ganske stort tilbake i 2016 som Grace Autosport og skulle delta i Indy500 med Katrine Legge bak rattet og potensielt full sesong året etter, men av forskjellig årsaker falt ikke alle brikkene på plass. Etter det har Paretta holdt kortene litt tettere til brystet, og mindre detaljer om fremtidige planer har kommet ut, men det skinner igjennom at målet er et fulltids team. Teamet skiftet etter hver navn til Paretta Autosport og i stedet for kun kvinner er det moderert litt til "for det meste" kvinner, og i fjor stilte de med Simona de Silvestro bak rattet i Indy500. Dette har nå utviklet seg til tre (kanskje fire) løp i årets sesong. Selv om både Legge og Silvestro har deltatt i Indycar ved tidligere anledninger, tror jeg kanskje ikke de er fremtiden for teamet. Sånn sett kunne det ha vært interessant om Jamie Chadwick kunne ende opp i teamet etter en sesong eller to i Indy Lights. Det sagt, både Honda og Chevrolet er på bristepunktet av hva de kan levere av motorer og det er flere team som har annonsert ønsker om å utvide til flere biler nest år, så da spørs det hvem som har best kontakter.

    Så, selv om det kan se ut til at det er tynt i rekkene i Europa når det gjelder kvinner i motorsport, i hvertfall når man beveger seg opp i klassene, kan det se ut til at det er litt flere på andre siden av dammen. Men likevel ser det ut til at det er langt mellom hver seier og enda lenger mellom hver gang en kvinne vinner et mesterskap. Lurer fortsatt på hvorfor, da det er etter hvert mange som har fått muligheten. Er det så enkelt at det er "1 av 100" som vinner løp og "1av 1000" som vinner mesterskap slik at det er ikke nok kvinner med enda?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Trening og kvalik på Viasat senere i kveld!
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt forskjell i pris for å se Indycar i Norge og USA. I USA strømmes det på Peacock som koster 5USD/mnd eller 50USD/året. I Norge koster det hos Viaplay 349NOK/mnd. 😵
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Tegnet abbo på dragracing fra USA, $ 58 for hele sesongen. Meget sympatiske priser!
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt forskjell i pris for å se Indycar i Norge og USA. I USA strømmes det på Peacock som koster 5USD/mnd eller 50USD/året. I Norge koster det hos Viaplay 349NOK/mnd. 😵
    Vel, da betaler du ikke bare for Indycar. ;) Mye mer i den pakken.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Det er sjelden at halve startfeltet er ute før målgang, og det er sjelden at en med 7 pitstops er den som vinner. Gratulerer til Scott Dixon!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Da er det klart for en runde på legendariske Laguna Seca - med sin heftige Corkscrew.

    Hørt noe om at en nordmann stod bak denne kjente svingkombien - var noe prat om det på F1 sendingen tidligere i dag.

    Håper på et spennende race 🏁
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Da er det klart for en runde på legendariske Laguna Seca - med sin heftige Corkscrew.

    Hørt noe om at en nordmann stod bak denne kjente svingkombien - var noe prat om det på F1 sendingen tidligere i dag.

    Håper på et spennende race 🏁
    Har kjørt noen runder der i diverse bilspill på PlayStation. :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Så kvaliken i går... steintøff racing!!! En av de absolutt cooleste banene som finnes. Onboard filming over krøn og ned corkscrew er sanseløst!!!

    Blir zapping mellom Ruud og Indy i kveld!
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    For å holde litt fokus på Jamie Chadwick nevnt tidligere å tråden. Hun har til nå vunnet 11 av W-seriens totalt 20 løp over tre år og har vært på pallen i 18 av disse. Har vunnet 5 av 6 løp denne sesongen hvor det gjenstår 4 løp, alle disse går i oktober. Vinner hun serien i år, har hun vunnet den 3 sesonger på rad ('20 sesongen var avlyst pga covid). At Chadwick har tittelen "development driver" for Williams F1, ser ikke ut til å ha hjulpet i retning F3 eller F2, men Andretti Autosport notert seg at hun har sett over dammen til amerikansk "open wheel racing" og fått i stand en avtale om at hun skal få teste i Indy Lights. Testen foregår på Sebring i morgen, 21 september. Indycar har så vidt meg bekjent aldri hatt løp på Sebring selv om de har testet mye der, banen er kanskje mest kjent for sitt 12-timers løp for prototyper og GT-biler. Den er også kjent for å være veldig humpete så det skal bli interessant å høre hva Chadwick har å si etter testen nå som hun har kjørt på nypolerte F1-baner i hele år i W-serien.

    Jamie Chadwick on Twitter: "Like a glove ☺ Seat fit ✅ Cannot wait to get my first taste of this @FollowAndretti @IndyLights car next week 😁 https://t.co/W3Vxi2lO6H" / Twitter
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    2023 kalenderen er endelig ute og man ser umiddelbart at det ikke er store endringer fra i år. Noen datoer er flyttet på for å unngå konflikt med 12t på Sebring og 24t på LeMans hvor en rekke indycarførere er med.

    1664480973230.png
    Klippet fra indycar.com

    Som nevnt tidligere har det av forskjellige årsaker blitt litt redusert antall ovaler på kalenderen, noe indycar erkjenner og sier at det jobbes med å inkludere flere. Baner det jobbes med sies å være Milwaukee Mile og Richmond, begge såkalte kortovaler. Utover det snakkes det om en tur til Mexico igjen og et gateløp i Denver. Ønsket fra indycar er å komme frem til en kalender på 19-20 løp etter hvert. Det er lite som tyder på at de vil ekspandere mere internasjonalt enn nabolandene Canada og Mexico i de nærmeste årene.

    Og, det er nesten ingenting nytt som har kommet ut om ny motor fra og med 2024 enn det som allerede er kjent. Forsinkelsene er knyttet til hybridløsningen med lagring av energi og ikke selve forbrenningsmotoren.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Grei oppsummering av hva som skjer tidlig i "off-season".


    Og, Indy Lights har blitt døpt om til Indy NXT.

     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Det er nå mindre enn én uke til sesongstart i årets Indycar serie hvor første løp går i St. Petersburg den 5. mars.

    "Silly season" har gått til dels stille for seg, så jeg har ikke brydd meg om å skrive noe om det som har foregått. At Jimmie Johnson takket for seg etter bare én sesong, overrasket kanskje noen, men etter å ha vunnet 7 mesterskapstitler i NASCAR, så var det kanskje ikke så morro være blant de siste i hvert løp i Indycar. Av fire nykommere er Augustin Canapino fra Argentina som tidligere har kjørt forskjellige serier for Juncos Racing. Sting Ray Robb fra USA og Benjamin Pedersen fra Danmark kommer fra Indy Lights, og Marcus Armstrong fra New Zealand kommer fra F2.

    Har tidligere nevnt at Indycar vokser, og til årets sesong er det påmeldt hele 27 fulltids biler, noen av dem deler fører. Og så langt er det 4 førere som er påmeldt for kun Indy 500. Blant disse er legenden Tony Kanaan som har annonsert at han legger hjelmen på hylla etter årets Indy.

    Ny bil og motor har det vært snakk om i flere år, og i utgangspunktet skulle det ha vært ny motor siden 2021 sesongen. Den nye motoren fra Honda og Chevrolet er blitt testet mange ganger, men det siste nå er at den nye motoren er lagt på is. Hva som er den egentlige årsaken er det nok ikke mange som vet, men noen antyder at det er pga at Indycar ikke klarte å dra i land avtaler med flere motorprodusenter. Hybridløsningen som skulle komme sammen med den nye motoren, vil bli brukt sammen med dagens motor f.o.m. 2024 sesongen. Ny bil er det heller ikke noe nytt rundt.

    Med økende interesse for IMSA med nye biler er det litt bekymrende at til tross for økende interesse også for Indycar, både med økt antall biler og seere, velger Indycar å legge den nye motoren på is og fortsette med bilen og motoren fra 2012...

    ...håper de har en plan.

    PS. For oss som ikke er villig til å betale 399,-/mnd for å se Indycar på Viaplay, hvilke andre muligheter er det?
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Har heldigvis Viaplay i mitt generelle abonnement til drøye 500,- for alt av kanaler. Men fanden spare... 399,- er da ikke så ille for å få med seg en hel haug flott motorsport, ikke bare Indy?? Tenk hva alle foppalltullingene blar opp for noe så dølle greier 🤣 🤣
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    @Wishmaster

    Men for å være litt seriøs så kan jeg anbefale denne løsningen. Prøvde den i fjor og kommer til å gå på en slik en i år også, mest p.g.a. å kunne se Dragracing live.
    Men jeg advarer deg - det er lett å bli medlem av "Norsk Deigræv Forbund" ved slike abonnementer... utrolig mange timer feit action!!


    motorsport streaming.png
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Har heldigvis Viaplay i mitt generelle abonnement til drøye 500,- for alt av kanaler. Men fanden spare... 399,- er da ikke så ille for å få med seg en hel haug flott motorsport, ikke bare Indy?? Tenk hva alle foppalltullingene blar opp for noe så dølle greier 🤣 🤣
    Vi "foppalltullingene" holder Viasat skuta i gang, skal ikke være redd for det. ;) 1248.- i mnd + 399.- til TV 2 Play og da har jeg Indycar også. Men det er for kjedelig så det ser jeg sjelden på.:cool:
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    - det har vi jo fra før... med kompetente norske kommentatorer 🙂 Kan ikke blande amerikanere inn i Den settingen..
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    - det har vi jo fra før... med kompetente norske kommentatorer 🙂 Kan ikke blande amerikanere inn i Den settingen..
    Ja, jo, all ære til Rømmerud & co. Men det er ikke heeeelt det samme som teamet til Dorna / MotoGP
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Det kan du si - men jeg tenkte mest på at MotoGP ikke er en spesielt interessant del av motorsport for amerikanere selv om det jo kjøres løp der.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser de sender kvalifisering kl 20.15 i kveld, skal prøve å få sett det 🏎
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Vanvittig tøff kvalik i dag. St.Petersburg er som kjent en bybane med dertil hørende betongvegger hele veien... Vesentlig barskere enn drittkjedelige flate asfaltsletter i Midt-Østen (hint hint).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Klask....
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    14 av 27 er fortsatt med...var det noen som sa, men det ser ut til å være 17...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn