Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    Helgen innledet med middag sammen Jr og denne på sölvspinneren, spennede skive, litt uvant med fiolin i denne sammenhengen, men med den trioen i ryggen funker det på sitt sett :D ...

    81hI9ktiQSL._SL500_.jpg


    mvh

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, Tommy ! Godt å endelig ha alt i hus. Regner med at det låter skapelig også, etterhvert.

    Fin historie, det der. Tror du kan ha rett i at den musikken passer her i huset. ;)

    God fredg til deg også! Forsto det sånn at det funka med H6 og rask sub. Bra! ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tror nok jeg må skaffe meg de siste to skivene du nevner, Musicus. Den ene er på vei, den andre plukkes opp på "Bare Jazz" ved neste bytur. 8)

    En god helg til deg!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    God musikalsk afton impulse! Räknar med det blir några härliga timmar framför hifin ikväll? :D
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Tror nok jeg må skaffe meg de siste to skivene du nevner, Musicus. Den ene er på vei, den andre plukkes opp på "Bare Jazz" ved neste bytur. 8)

    En god helg til deg!
    Takk det samme, ta med deg, iaf ta deg tid å lytte til Melody G, jeg ble som sagt overrasket :) ...

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, Cross! Nå står det jaggu og spiller i stua her. Hva skal jeg si? Vel, elektronikken har vært nærmest ubrukt i uhyre lang tid, så ting må få gå seg varme, og jeg skal jobbe litt med underlag og demping, men merkelig nok gjaller det endel, selv om denne stua er langt mer dempet enn den forrige var. Det skal ligge etpar små kelimtepper foran høyttalerne, men disse ble tatt bort før jeg monterte opp. Sikkert lurt å få dem på plass igjen. Dessuten skal jeg møte ptb i Son i morgen å overta litt dempemateriale til å ha mellom rack og gulv. Så det er litt å jobbe med. Men det speller, for pokker! Og alt virker! Det er jo heller ingen selvfølge når man flytter på såmme greier..;);)
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    La oss enkelt og stillferdig innrømme at en drøy bit av livsbildet mangler uten et seriøst musikksystem på rede hånd. "Blodets Hvisken og Benpibernes Bøn..". Hamsuns ord, men ved spesielle anledninger må det være oss tillatt å ta slike saftige besvergelser i vår munn.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her er vi rørende enige, awe. Som så ofte før.
    Det er godt å få det opp, selv om det lydmessig bærer preg av å ha stått uvirksomt. Det er litt i utakt med seg selv, men det går seg nok til.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hørning trafoer er det det er...Tar vel minst et døgn før de lander... Skal ikke si noe om kablene dine, selvom en viss sølvrev hadde hatt noen tanker rundt dette dette med flytting, ingen bruk osv. Bruker du forresten WE rør enda ? Siden det står i signaturen din.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nemlig. Har tenkt litt på det der. Alt har jo stått uvirksomt OG er flyttet på. Det går nok noen døgn. Raymond hadde nok glatt ment at kablene må spilles inn på nytt.
    Joda. WE Replica, i alle fall. Jeg gir vel egentlig litt beng i den signaturen. Det finnes viktigere ting i livet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Awe har rett, og beskriver det så godt.
    Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men noen beskrev det som husets sjel, som må vekkes og holdes i live ved å spille musikk.
    Det er sånn jeg føler og forstår det, og jeg bare kjenner at det virker. Hus trenger folk, og folk trenger musikk.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Grattis!! med riggen opp igjen, ikke minst skal man ikke underskatte oppsettets nye hverdag, i ett nytt rom og med nye akustiske betingelser, nesten som å få en ny start noen ganger det, jammen kan det og väre duket for noen overraskelser ifht hva man lydmessig/akustisk var vant med, men godt musikken atter flöder ;) ...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God morgen, herrer.
    Takk for ettertenksomme og vakre ord, ottone. Det traff, kan du si. Du har helt rett. Huset trenger folk, og folk trenger musikk.
    Jeg holder på å vekke husets sjel nå til morgenkaffen. Det låter klart bedre enn det gjorde i går, så hele oppsettet er i ferd med å gå seg til etter å ha stått på med musikk på repeat siden i går.

    Akkurat nå er det en av de cooleste jazz-skivene jeg har som forgyller lørdagsmorgenen. Kenny Barrons "Live at Bradley´s". En helt fantastisk skive for alle elskere av klassisk triojazz i arven etter Oscar Peterson, med atmosfære, dynamikk og lyd, for ikke å snakke om musisering, som har ført til fårete smil og gåsehud hos alle som har hørt den her. Anbefales varmt, som dere forstår. Den har gått under radaren til de fleste, men bør finnes i enhver veltemperert platesamling.

    Jeg ser det reklameres for en gammel (1976) audiofil jazzplate på forsiden i dag. Ikke et vondt ord om den, den er bra på mange måter. TBM visste hva de gjorde, selv om platene deres er hysterisk nærmikka, så du har følelsen av å sitte rett ved flygelet. Fascinerende nok, men kanskje ikke en utgivelse som blir stående som en påle i musikkhistorien. Sammenlignet med overnevnte Barron-skive er faktisk "Midnight Sugar", legendarisk som den er, likevel et eneste langt gjesp.

    Jøsses, det er deilig å ha musikk i huset igjen!

    KB_LiveBradleys-250x250.jpg
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, musicus. Det er nok noen overraskelser, men dette rommet har nok potensiale til å låte bedre enn mitt forrige. Ikke minst lytter jeg mer i nærfelt enn før, det er ikke mer ennn 3 m fra høyttalerbaffelen til sweetspot. Men det skal bli bra! Ikke minst er det fantastisk at musikken flyter fritt i huset. Det har jo funka med minianlegg i stua og radio på kjøkkenet også, men det blir jo ikke helt det samme....
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    God morgen ja, her våkner man og moter seg opp til en IKEA tur med en kompis og Jr, oppvåkningen får de disse stå for musikalsk...

    81fYIoC1gEL._SL500_.jpg


    og det sorte flytende kommer fra Moccamasteren og denne, den lokale ferdigmalte favoritten hos undertegnede...

    183175.jpg


    Ha en fin dag!! :cool:

    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nice at ting går seg til, impulse. Med det erfaringsgrunnlaget og know how hadde noe annet vært utelukket! Og digg med med masse musikktips av skiver jeg ikke visste om fra før fra bidragsyterne her. Fortsett med det, og bare å ta kontakt hvis dere ønsker å bli kvitt noen dubletter av godsakene, hehehe;)

    Min eget hovedforsterker er (igjen) nede om dagen, og det kan fort gå mange mnd før jeg igjen kan nyte optimal lyd i heimet. Av og til er hifi-livet sånn :(
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hahaha. Det burde funke! Vi drikker forøvrig kaffe fra samme kaffehus! De brenner en grymt god Ethiopia Sidamo!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Trist at ampen har tatt kvelden igjen, kompis. Noen ganger er hifilivet sånn, men kjipt likevel. Krysser fingrene for at det ordner seg raskt denne gangen. Noe annet skulle egentlig bare mangle!

    Vel, det blir alltid litt å styre med når ting som bør brukes blir stående uvirksomt over altfor lang tid, samt at det flyttes til et nytt rom. Jeg har hatt seriøst utstyr innom i testøyemed, så jeg vet at rommet funker, men ens eget utstyr skal jo funke så optimalt som mulig, og helst bedre enn i forrige lytterom. Det er ikke alltid sånn at det er tilfelle fra første takt.

    Vi har jo en deal på at du skal få overta noe vinyl, så det må vi få ordna snart.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hei T
    er Hovland ubalansert på inngangen? :confused:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det ble en impulsiv fjelltur i helgen. Noen ganger er det godt å komme seg bort litt. Ikke minst fra ørkesløse diskusjoner på HFS, men også fra vante omgivelser. Vi lånte en hytte i Gausdal, og har kost oss med nydelig beliggenhet, en hel dag i Langsua nasjonalpark, helt rolige dager i en hytte som er sånn som hytter skal være (laft, gress på taket, null strøm og vann som må hentes), nydelig mat, fyr på peisen, late morgener og god kaffe. Lyden kom fra en Ruark DAB-radio (joda, vi fyrte opp et aggregat når savnet ble stort) og to dager snirklet seg bare avgårde. Det er både sjelelig balsam og grundig lading av batteriene. Det aller beste er at denne hytta kan vi visst låne når vi vil. ;)

    Vis vedlegget 337188

    Stillheten. Den stillheten man bokstavelig sanser når man er på steder som det der. Egentlig samme parameter for et best mulige resultat på anlegget i finstua - der man sanser stillheten når musikkjeden skal by på nettopp det :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Som om jeg skulle sagt det selv, Bjørn. Hyggelig at du stikker innom tråden! ;) ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Som om jeg skulle sagt det selv, Bjørn. Hyggelig at du stikker innom tråden! ;) ;)

    Du vet det Trond, når man LESER det du skriver - hvor jeg tidligere har erklært at jeg hadde lest om kjøleskap dersom du var skribent - så sier jeg normalt lite tilbake. Men nyter dine velvalgte ord og dine meninger nedfestet i dine ord :)

    Gidder egentlig ikke å si det; det at du burde vært forfatter. Av hva som helst, av temaer, dersom noen måtte lure på innen hva.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gott att höra att det var liv i anläggningen och att det låter ändå bättre efter litt speltid på repeat! Det är väl med förstärkare som med gamla bilar, de har inte gott av att stå stilla för länge. :cool:

    Sätter upp denna på inköpslistan också!

    image.jpeg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tusen takk til deg, Bjørn. Du har vel sagt noe som ligner før, ja. Og det setter jeg pris på at du sier. Og ettersom du er så konkret, skal jeg vel greie å avsløre at jeg har et bokprosjekt på gang. Men det er mye jobbing og planlegging, så det tar nok en stund til den er i hyllene. Det har forøvrig ingenting med hifi å gjøre. Jeg hadde nær sagt heldigvis.
    Misforstå meg rett, det er veldig morsont å skrive om hifi, men nå om dagen virker det som om alle som uttaler seg om hifi-pressen her inne vil ha det motsatte av forrige taler når de blir spurt om hvaslags tidsskrift de ønsker seg. I en sånn "Hver-mann-sitt-hifi-magasin"- rådende stemning er ikke det å føre lytteinntrykk i pennen særlig takknemlig eller særlig reningssvarende. Så når jeg først skal skrive "på ordentlig", handler det om noe helt annet.

    Du har helt rett, cross. Det er en klar paralell til gamle biler. Hifi skal brukes, det blir fort litt oppoverbakke å forsere når utstyret har stått en stund. Men nå har det stått på repeat noen timer, og dessuten har jeg hatt veldig hyggelig besøk av LMC, som fort identifiserte det samme trøbbelet med lyden som jeg opplevde, en forsert og masete måte å gjengi spesiellt piano på. Ikke særlig holdbart for en relativt pasjonert jazz- og klassisk-elsker. Det er jo et relativt sentralt instrument vi snakker om.

    Men det var enklere, raskere og rimeligere å fikse enn jeg trodde.

    Det viste seg at å bruke Nordost Pulsar Points under drivverket, plassert på den nye benken i massiv eik, ikke var optimalt, for å si det forsiktig. Tent Labs-drivverket er fantastisk bra, men det er litt spartansk med hensyn til demping. Det førte til en form for ringing som igjen gav den masete gjengivelsen i øvre mellomtone. Noen biter av Leifs foretrukne myke dempeputer , samt etpar bøker på verkets topplate løste alt sammen. Nå spiller det med mer pondus, mye mer avslappet, og veldig bra i det hele tatt. Og enda er det litt småjusteringer før alt er satt optimalt opp.
    Dette kommer sikkert til å gi alle de som mener underlag og demping ikke er hørbart pels på ryggen og nupper på sjelen, men det er ikke mitt problem. Jeg beskriver det som er tydelig hørbart her, i disse omgivelsene, med dette utstyret. Ikke var jeg den eneste som hørte det heller.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    20.jpg


    Dagens fineste plate. En refaranse både hva angår Bach-tolkning, driv, dynamikk, orkesterlyd.....og ikke minst en vakker introduksjon til den klassiske musikkens verden. En av de fem fineste platene jeg har.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    heisann
    nettopp tilbake fra tape service i Tistedal..Lyrec målte innenfor 0,25db fra 20-25K uten justeringer siden 1994!
    ellers må jeg få takke for meg, deilig kaffe og besiktigelse av bæltrivelig hus med sjel, som kler deg perfekt!
    for de som ikke visste det allerede...Hølen er IKKE et høl! men derimot et gammelt fornemnt handelssted med en over middels interesant historie
    hva gjelder lyden har den absolutt potensiale og akustikken borger for store muligheter
    hørte den beskrevne hardheten i øvre mellomtone som en ekkel "kantete skralling" på pianoanslag etter 3 sekunder, men var tverrsikker på at det var upstream i elektronikken og ikke hadde noe med rommet å gjøre.
    litt enkle forøk med litt for harde Rubloc trisolater ga oss en god pekepinn på problemet, men da jeg knakket på topplokket til drivverket fikk jeg frysninger av den lette, skranglete blikk-lyden...den kunne umulig føre noe godt med seg, så jeg tok like gjerne tre bøker fra hyllen over og la rundt skuffen og vips så var hovedproblemet løst
    spennede å se hva vi kan få ut av mykere Rubloc under amper og drivverk og å sette hele benken på de pnumatiske komponentbena jeg satte igjen
    to be continued
    mvh
    Leif
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tusen takk for hjelpen, Leif. Det var virkelig noen usedvanlig hyggelige timer. Veldig trivelig at du likte huset så godt! Det er noe for seg selv å bo i veteranhus, så mye er sikkert. Det kjennes veldig godt å ha løst lydproblemet, selv om det sikkert kan bli enda bedre med fortsatt tweaking. Nå bor du jo ikke akkurat så langt unna, så du er hjertelig velkommen ved neste korsvei og ellers når som helst.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vis vedlegget 338580

    Dagens fineste plate. En refaranse både hva angår Bach-tolkning, driv, dynamikk, orkesterlyd.....og ikke minst en vakker introduksjon til den klassiske musikkens verden. En av de fem fineste platene jeg har.
    Takker! Den skal sjekkes ut.
    God søndag!
    Den (og søsterutgivelsen vol. 2) er jeg sikker på at du liker. Det er gåsehudmateriale av ypperste sort.

    God søndag til deg også !
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Etter noen timer intens musikklytting denne fine høstsøndagen, er det en ting som står tindrende klart;
    Det er helt nødvendig med musikk i huset, og nå som den er tilbake, er jeg i vater igjen.

    Det er en stund siden sist.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter noen timer intens musikklytting denne fine høstsøndagen, er det en ting som står tindrende klart;
    Det er helt nødvendig med musikk i huset, og nå som den er tilbake, er jeg i vater igjen.

    Det er en stund siden sist.

    Og det skjønte du NÅ ? ;).. Grattis med opp å gå på anleggsfronten. Det unner jeg deg virkelig. At det er visdom og TYNGDE i boklig lærdom vet vi jo. Blir fint å få hørt på dette ved anledning.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, det er veldig hyggelig at du sier. At musikk er helt vesentlig her i huset (eller alle andre steder jeg har bodd, helt siden jeg visste hva musikk var..) har jeg nok visst hele tida, HCS. Husker bare hvor amper jeg var for mange år siden da jeg var uten forsterker en lang stund på grunn av service, ikke ulikt det Gunner opplever nå.Da var jeg ikke enkel å leke med, fikk jeg høre. Men fokuset har vært et helt annet sted det siste halvannet året. På det jævligste var det helt umulig å høre på noe som helst. Nå er det som det skal være igjen, formen er bedre og ørene er bra. Nå er det bare helt ufattelig deilig å ha musikk i huset. Hele søndagskvelden var en eneste lang lytteøkt. Så jeg er definitivt i vater. Du får komme innom når du er på disse kanter. :)
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det har du også , Leif!


    Selvfølgelig måtte det være et skår i all euforien.
    Platespillerens oppheng har visst ikke hatt så godt av transporten, selv om den var særdeles forsiktig. Opphenget subber i bakkant, og trenger justering. I utgangspunktet ikke en diger jobb å greie selv, men justeringgsmekanismene for selve opphenget er ikke helt komplette på min spiller, av en eller annen grunn, så det er litt mye klå og mye pirk. På WB ACT er motoren en del av opphenget, og det gjør det hele etpar hakk mer styrete å få alt på stell. Sånt hadde jeg helst sluppet akkurat nå. . Vel, vel. Alt kan jo ikke være solskinn heller.
    Er det nye fjærer som trengs, har jeg heldigvis et sett liggende.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg skrudde akkurat av topplokket på mitt Tent Labs drev. Det var i grunnen ikke særlig rart at det virket litt blikkboks. Toppen er dempet med blygummimatter, nemlig. Eller kanskje jeg burde sagt var. Det meste av limet hadde nemlig gikk opp, og blygummibitene befant seg på helt andre steder....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn