Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Javisst, det forklarer i det minste det skranglete, resonante topplokket.
    Så nå spiller jeg uten, og elektronikken har nok gått seg rimlelig varm etter å ha blitt brukt en hel del timer siden fredag kveld. Det er nok litt å gå på mht underlag og sånne greier. Monoblokkene står rett på hederste hylle i benken, som igjen står rett på gulvet. Det skal demping til både her og der, men det er jo ikke akkurat for tidlig å si noe om lyden,heller. Nå som den skrikete pianoresonansen er vekk, mener jeg.

    Det låter mer avslappet enn det gjorde i Bærum. Det er i og for seg lett å falle for fristelsen å kalle lyden mørkere, men det er ikke det den er. Den oppstår og lever i et mer dempet rom, så den oppleves litt mer laid back, samtidig som den er minst like rask og dynamisk.Detaljeringsnivået er i alle fall ikke lavere, men det har en ro over seg som gjør at det kan virke sånn. Bassen er dypere og litt mer maktfull, og har noe mer tekstur. Det er lettere å høre mer av hva som foregår nedover, enten det er el-bass, akustisk eller et digert trommesett. Ikke at det var vanskeligere før, men det virker et knepp mer tydelig og endog levende nå. Ettersom jeg sitter mer i nærfelt, er det vel naturlig at den nærmest påfallende dybden i lydbildet jeg hadde i Bærum er rimelig mye snauere, for å si det sånn. Samtidig er det kanskje ærligere, fordi opptak som er ment å låte flatere gjør det, mens de som er tatt opp i store rom, gjort live eller har kilometervis med romklang, ikke sparer på konfekten når det gjelder romillusjon. Det gis ikke rom på alle opptak, som gamlestua kunne ha en tendens til. En fascinerende tendens, men ikke alltid like riktig. Her er det mer nøkternt, noe som sømmer seg et hundre og åtti år gammelt hus.

    Nå er det en ikonisk skive fra det utskjelte åttitallet som ruller. Talk Talks "The colour of spring" Fett som pokker!
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så er det et av historeiens aller feteste live-album, Peter Gabriels "Secret World Live" fra "Us"-turneen i 1992 som også bragte ham til Spektrum. Det er med klar margin en mest medrivende og sterkeste konserten jeg har vært på, og spiller du denne skiva tilstrekkelig høyt på et anlegg med kompetent dynamikk, bassgjengivelse og oppløsning, er det en festforestilling av virkelig avsinding stjerneklasse.

    41ADZ7BN4YL._SL500_AA300_.jpg
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Javisst har han det! David Rhodes, Manu Katché og Tony Levin er ikke noe dårlig korps å ha i ryggen. :cool: Dessuten låter det fantastisk. Og Paula Cole på duett/Backingvokal er helt enorm. Lurer på hvor det ble av henne.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Apropos rom for forbedringer; jeg tror det er litt å hente på separat kurs, som er på plass på slutten av uka. Om det gjør like mye som i Bærum, blir det mer luft, strammere bunn og renere topp. Jeg fikk et veldig godt tilbud sist det var elektriker her, så det er like godt å få det gjort.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Den Kenny Barron Trio som blev tipset om tidigare, finns den bara på CD?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Midt i all musikken jeg nøt i kveld, fikk jeg en trist beskjed. En venn av meg jeg har kjent siden de første årene på barneskolen, en uhyre kreativ, snill, bunnløst ærlig og leken sjel som fikk noen oppoverbakker å forsere, gikk brått ut av tiden i dag.

    Så denne er til deg, Guy.
    Håper du har fått fred nå.

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt "vokse"-smerter med en regne med med nytt rom. Men kanskje like mye flytting av skjøre ting og manglende strømføring over lang tid. Enkelte ting låter rett og slett jævlig om de ikke er kjælt for og varmet opp tilstrekkelig. Selvom noen bøtteknotter sikkert vil si at slikt er uvesentlig, men da vil jeg si at de har "erfarings-bank" på størrelse med pengebingen i en middels gresk bank..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Den Kenny Barron Trio som blev tipset om tidigare, finns den bara på CD?
    Ja, desverre, Cross. Sånn er det noen ganger.
    Kondolerer impulse!

    Ok, då blir det till att hitta den på det något mindre attraktiva mediet alltså. Det får gå. Hørte genom den på hotellrummet i Molde idag, genom iPad och orginalhörlurar från Apple. Långt från high-end, men flott musik gör sig även på de enklaste avspelningsapparater.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjipern med han barndomsvennen, impulse.

    Det var da som helvete at vinylsnurreren gikk fløyten under flyttinga da. Det var jeg som frakta den? Urk! Håper den lar seg fikse på en høvelig måte.

    Spennende tid med fintuning av anlegget. Selv er jeg blitt for lat og bedagelig til å pirke her og der, selv om det kan gi lydgevinst. Kult at du deler prosessen med oss :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nå er det en ikonisk skive fra det utskjelte åttitallet som ruller. Talk Talks "The colour of spring" Fett som pokker!
    80 tallet var bra det hehe...og den skiva var med på å gjöre det musikalsk bra, få med deg "Spirit of Eden" fra 88 også..."The colour.." er inne på min topp 10 liste, all time :) .

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk skal dere ha, Cross og Gunner. Guy var en helt unik fyr som det blir et stort tomrom etter, selv for os som så ham altfor lite. Jeg må si jeg har tenkt litt på at vi alle har en tendens til å vente med så mye. Å ringe folk vi ikke har sett på lenge, for eksempel.

    HiFi liker ikke flytting, og ikke stillstand, HCS. Det har jeg nok fått demonstrert nå. Men det er heldigvis ikke allverden å ordne på. Det låter fint her nå, og bedre skal det bli.Men noe låter gruoppvekkende jævlig om det ikke er varmet opp. Endel rørforsterkere, for eksempel. Jeg er glad løsningen på den schtøgge pianolyden her var enkel å løse, for jeg tenkte mitt noen ganger. Noen voksesmerter vil jeg rett og slett ikke ha! 8)
    Det virker som om flertallet på sentralen om dagen sikkert fnyser foraktelig til alt som har med forskjeller å gjøre, og dermed det meste av det jeg skriver her inne.

    Sjå kor æ´bryr mæ !

    Den skiva er helt fantastisk bra, Cross. Bare vent til du hører den på anlegget. Magi !

    Platespilleren ble flyttet i en kassevogn, Gunner. Jeg satt med den på fanget. Det kan jo være den mislikte det ikke helt ubetydelige antallet fartsdumper i Hølen, men det er ikke allverden å ordne. Totalt sett synes jeg anlegget har greidd seg bra. Heldigvis!
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå er det en ikonisk skive fra det utskjelte åttitallet som ruller. Talk Talks "The colour of spring" Fett som pokker!
    80 tallet var bra det hehe...og den skiva var med på å gjöre det musikalsk bra, få med deg "Spirit of Eden" fra 88 også..."The colour.." er inne på min topp 10 liste, all time :)

    mvh
    Den er på min "Top 50", i alle fall. Sånne lister er ikke lette, det er altfor mye fantastisk musikk i verden ! Men jeg har hatt den siden høsten 86, og blir aldri lei. Det sier endel!
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nå er det en ikonisk skive fra det utskjelte åttitallet som ruller. Talk Talks "The colour of spring" Fett som pokker!
    80 tallet var bra det hehe...og den skiva var med på å gjöre det musikalsk bra, få med deg "Spirit of Eden" fra 88 også..."The colour.." er inne på min topp 10 liste, all time :)

    mvh
    Den er på min "Top 50", i alle fall. Sånne lister er ikke lette, det er altfor mye fantastisk musikk i verden ! Men jeg har hatt den siden høsten 86, og blir aldri lei. Det sier endel!
    Da har vi hatt den like lenge ;) en av de mest spillte i samlingen her hjemme, deres forrige "Its my life", var min aller förste cd, blir 30 år siden neste år, senn hang jag på låset hos Jukebox i Moss 1988 når "Spirit of Eden" slepptes, den tok jo en annen retning enn Colour, to bra skiver av ett band som dessverre forsvant for tidlig :)

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det var nok en litt vel liberal omgang med åreføde og sentralstimulerende midler som tok livet av Talk Talk er jeg redd. Men de leverte noen fantastiske skiver!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    41RR1KWY7YL._SL500_AA300_.jpg


    En annen av mine aller fineste plater til morrakaffen, mens jeg skriver reklametekst. Life is good.

    For meg er dette den definitive høstskiva. Nok en klassisk utgivelse som hører hjemme i ethvert møblert hjem.

    Denne plata er på min "Top 5", musicus. Har du den ikke, er det bare å bestille. Og den finnes på vinyl...
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Vis vedlegget 338871

    En annen av mine aller fineste plater til morrakaffen, mens jeg skriver reklametekst. Life is good.

    For meg er dette den definitive høstskiva. Nok en klassisk utgivelse som hører hjemme i ethvert møblert hjem.

    Denne plata er på min "Top 5", musicus. Har du den ikke, er det bare å bestille. Og den finnes på vinyl...
    Hadde flere av mannen på vinyl tidligere, de forsvant i en byttehandel, nu står det kun en samle cd igjen....

    Selv nytes en deilig regnfull dag innomhus med go sterk kaffe og denne Herren :D...

    Fikk mitt ex signert under en mini konsert i Gbg for noen år siden...

    51D8LxDPuLL.jpg


    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du byttet bort "Five leaves left"...?? !!
    Da lurer jeg jaggu på hva du fikk i stedet! 8)

    Den Olson-skiva er en av de som står på min "Lete etter"-liste, musicus. Det virker som om vi er relativt synkronisert når det kommer til musikksmak. :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Du byttet bort "Five leaves left"...?? !!
    Da lurer jeg jaggu på hva du fikk i stedet! 8)

    Den Olson-skiva er en av de som står på min "Lete etter"-liste, musicus. Det virker som om vi er relativt synkronisert når det kommer til musikksmak. :)

    Hehe den gikk inn i en byttehandel med min davärende Cary cd303 (eller noe sånt) der jeg stod igjen med en AMR CDP777 spiller :D ...

    Jo, musikalsk synkronsmaksatt er ikke av det värste...fortsetter med denne, der har han med kompisen, som også var med på minikonserten i Gbg, også den signert av de begge Herrer :cool:




    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg fant en gammel klassiker i musikkhylla som jeg av en eller annen grunn har to av. En av de beste platene Kirkelig Kulturverksted noen gang har gitt ut, nemlig Reiersrud/Kleives "Blå Koral". Gåsehudmateriale med referanselyd.
    Om noen ønsker seg den, kan den hentes vederlagsfritt i Hølen.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    De skal anskaffes, Jim. Så mye er sikkert. Jeg har i grunnen vært på Gabriel siden jeg oppdaget Genesis rundt 74-75, og etter diversse konserter, blant annet den relativt sagnomsuste på Kalvøya i 87, er jeg vel det som ofte kalles blodfan.
    Takk for at du minnet meg på vinylen! Jeg visste om utgivelsene, men faktisk ikke at de var limitert. Så da er det vel bare å skynde seg.
    Jeg håper de har koll på pressekvaliteten, for de siste Gabrielutgivelsene har vært heller labre sånn sett. Hele førsteopplaget av "Scratch my back" måtte makuleres, og nesterunden var ikke akkurat noe å skryte av, det heller. Jeg måtte sjekke seks, sju eksemplarer på hengangne Ringstrøm før jeg fant et tålelig bra et...
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Da har vi vært på konsert i sammen :).

    Har de som Classic Records ga ut så jeg står over disse men det er flott at de kommer ut igjen til glede for fansen. Fant ikke ut hvor de presses men vi satser på at de har fokus på kvaliteten på det også.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hadde Vegard innom igår....bare et fårete glis etter Wish you were here og Axis bold as love på SM
    inspillingskvaliteten har definitivt ikke blitt bedre på 40år!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg har sinnsykt lyst på en tapemaskin, Leif. Men etter noen ganske grundige vurderinger etter at du var her, må jeg nok slå det fra meg. Lite plass og mye å bruke penga til, vet du. Jeg kommer helt sikkert til å angre minst like mye som jeg gjør på salg av Alfa 1750 Bertone og Saab 900 16V Aero,eller at jeg gav bort en strøken Garrard 401, eller ikke var på ballen da min tidligere nabos platesamling på fire tusen LP´er ble kjørt på fyllinga av enken....men likevel..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg har også etpar Classic-utgivelser, samt "So"-jubileumsboksen, så det blir ikke alle titlene på meg heller. Men jeg gleder meg spesielt til debuten. Husker jeg hørte den i en platebutikk i Worthing, sommeren 77 og fikk akutt gåsehud..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Lyrec kan henge på TV plassen på veggen 8)
    TV blir du lei av å se på...
    Lyrec Frida blir du aldri lei av....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehe. Det har du nok rett i....

    Lyrec "Frida" er noe av det lekreste jeg har sett av lydfrembringende apperatur noen gang. Jeg så de kostet ca 85.000 nye i DK, så rimelige er de jo slett ikke. Det er ikke ofte jeg har fått så voldsom "Må bare ha"-følelse, men jeg må nok styre meg..
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Jeg har også etpar Classic-utgivelser, samt "So"-jubileumsboksen, så det blir ikke alle titlene på meg heller. Men jeg gleder meg spesielt til debuten. Husker jeg hørte den i en platebutikk i Worthing, sommeren 77 og fikk akutt gåsehud..
    Ble jo inspirert etter dette og satte den på. Classic utgaven, lenge siden jeg har spilt den men dette er veldig bra, synes å huske at det var denne jeg likte best av de fire første. Nydelig pressing btw.

    Men etterpå blir det tape igjen.:)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Apropos PG 1 og tape; innerposen i plata er et bilde av ryggen til mastertapen...jeg tror det er et tegn. :cool:


    pg1ip.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Det har jeg også merket meg, faktisk. Men på min var det ikke inneposen, men etslags vedlegg. Samma det, som det heter. Gabriel er jo kjent for å ha upåklagelig smak. 8)

    Og apropos, Jeg liker også debuten etpar hakk bedre enn utgivlsen etter. Mer tilgjengelig, melodisk, og ikke minst med hyperklassikeren "Here comes the flood"..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn