Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    se hva jeg har kommet over

    IMG_0675.jpg


    8 stk Seas CC 17 RCY / H 624-08

    Dette kan vel brukes

    Disse har stått i en annen konstruksjon som jeg har fått. Vet ikke om jeg skal bygge de opp igjen, har ikke bruk for 4 par H6-kloner :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei

    se hva jeg har kommet over

    Vis vedlegget 384059

    8 stk Seas CC 17 RCY / H 624-08

    Dette kan vel brukes

    Disse har stått i en annen konstruksjon som jeg har fått. Vet ikke om jeg skal bygge de opp igjen, har ikke bruk for 4 par H6-kloner :)
    Hei.
    Kan disse erstatte SEAS H3310 SR 142.6
    jeg trenger ett par i noen Impulse Lali.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    se hva jeg har kommet over

    Vis vedlegget 384059

    8 stk Seas CC 17 RCY / H 624-08

    Dette kan vel brukes

    Disse har stått i en annen konstruksjon som jeg har fått. Vet ikke om jeg skal bygge de opp igjen, har ikke bruk for 4 par H6-kloner :)
    Hei.
    Kan disse erstatte SEAS H3310 SR 142.6
    jeg trenger ett par i noen Impulse Lali.
    H3310 er faktisk betegnelsen på opphenget ifølge Acoustica.org.
    Lali brukte etter alt å dømme CC17RC, hvis du måler diameteren på magneten til 72mm er du sikker. Er den 93mm er det CC17RCY som sitter i dem.

    Begge kan brukes i kabinettet, men RCY varianten med større magnet har høyere følsomhet og en smule større oppbrytning over 3kHz, så det kan være delefilteret må justeres litt.

    Seas spec sheets:

    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0624_cc17rcy.pdf

    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0630_cc17rc.pdf

    Cbarth
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei

    se hva jeg har kommet over

    Vis vedlegget 384059

    8 stk Seas CC 17 RCY / H 624-08

    Dette kan vel brukes

    Disse har stått i en annen konstruksjon som jeg har fått. Vet ikke om jeg skal bygge de opp igjen, har ikke bruk for 4 par H6-kloner :)
    Hei.
    Kan disse erstatte SEAS H3310 SR 142.6
    jeg trenger ett par i noen Impulse Lali.
    H3310 er faktisk betegnelsen på opphenget ifølge Acoustica.org.
    Lali brukte etter alt å dømme CC17RC, hvis du måler diameteren på magneten til 72mm er du sikker. Er den 93mm er det CC17RCY som sitter i dem.

    Begge kan brukes i kabinettet, men RCY varianten med større magnet har høyere følsomhet og en smule større oppbrytning over 3kHz, så det kan være delefilteret må justeres litt.

    Seas spec sheets:

    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0624_cc17rcy.pdf

    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0630_cc17rc.pdf

    Cbarth
    Flott. Takk skal du ha. Skal få målt.
    Skulle noen ha noen CC17RC elementer liggende å slenge, hyl ut!
    Trenger dem til ett prosjekt i Sarpsborg.

    Jørgen
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    De var 72mm ja. Noen ide om hvilke elementer jeg kan putte inn der? Noen som kan linke til noen som er like gode eller bedre?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De var 72mm ja. Noen ide om hvilke elementer jeg kan putte inn der? Noen som kan linke til noen som er like gode eller bedre?
    Hei
    Jeg tror faktisk du kan prøve rcy elementet.
    Tror faktisk det ikke er så kritisk. Jeg har brukt mange forskjellige C17 varianter fra Vifa i disse klonene, og alle har fungert må jeg si. Vraianter med stor pg liten magnet. Flest med liten magnet. Da heter de C17wg69-08 eller 66-08 (dali 104 elementet)
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Disse ser virkelig flotte ut! H6`ene kler virkelig rødt.

    Også var det dette som er nevnt tidligere.... Lytteinntrykk?!?!? ;)
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Det har ikke blitt så mye bruk av H6-klonene i det siste. Har spilt meg opp til konsert i som befant seg i kveld.

    Rainbow.jpg


    Det har vært konsert med disse i Langfjæran, Mosvik. Og da måtte jeg ha noe som ga litt mer bass.

    Ellers så må jeg si at alle som har anledning til å oppleve dette må komme seg ivei.

    Dette er noe av det bedre som er på norske veier.

    Hatten av for Åge Sten Nilsen.

    Kanskje en av verdens beste "Dio-cover-vokalister"

    Må oppleves
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Har brukt høyttalerne i noen dager nå.
    Meget godt fornøyd med lyden, mest imponert over bassen en 6,5" klarer.
    Også veldig fornøyd med denne diskanten jeg bruker, veldig detaljert og fin.
    Dette blir stående en stund ja :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke fått hørt på de enda!
    Skal hente forsterker og spiller hos RM i morra, og venter diverese snadder ifra Hifi Collective.
    Har ikke nok signalkabler når jeg får hjem spilleren min med nytt analogt utgangstrinn, så jeg har bestilt ledninger og plugger og har bestemt meg for å prøve å lage noen kabler selv før jeg bruker en formue på det.:)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner
    Flettet sølv er helt greit. Bruker det selv

    Håvard
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå fikk jeg pakke i posten. Imponerende størrelse på disse 8awg spolene til tross for at de bare er 0,33mH. Gleder meg til å få testet de og Jupiter kondensatorene.
    20160623_200700.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå fått ett oppdrag om å hjelpe til med å reparere ett par med Impule Lali høyttalere. Problemet er att den ene bassen er sprengt, og disse er som vi vet ikke spessielt lette å få tak i. Så utfordringen er å få noen andre elementer til å passe i kassene. Dette skal vi få til med litt kreativitet.
    Som takk for hjelpen har jeg fått tilatelse til å måle kasser og delefilter. Litt mer konkret kommer fortløpende.
    Tenkte kansje det var fler enn meg som syntes det kunne være morro med noen Lali-kloner etterhvert.

    - Erik
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå fått ett oppdrag om å hjelpe til med å reparere ett par med Impule Lali høyttalere. Problemet er att den ene bassen er sprengt, og disse er som vi vet ikke spessielt lette å få tak i. Så utfordringen er å få noen andre elementer til å passe i kassene. Dette skal vi få til med litt kreativitet.
    Som takk for hjelpen har jeg fått tilatelse til å måle kasser og delefilter. Litt mer konkret kommer fortløpende.
    Tenkte kansje det var fler enn meg som syntes det kunne være morro med noen Lali-kloner etterhvert.

    - Erik
    I byen med kråke holder Seas hus , du skal ikke se helt bort i fra de kan redde elementet med ny viklet spole tilnærmet så lik den originale de klarer å komme .

    Mvh
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå fått ett oppdrag om å hjelpe til med å reparere ett par med Impule Lali høyttalere. Problemet er att den ene bassen er sprengt, og disse er som vi vet ikke spessielt lette å få tak i. Så utfordringen er å få noen andre elementer til å passe i kassene. Dette skal vi få til med litt kreativitet.
    Som takk for hjelpen har jeg fått tilatelse til å måle kasser og delefilter. Litt mer konkret kommer fortløpende.
    Tenkte kansje det var fler enn meg som syntes det kunne være morro med noen Lali-kloner etterhvert.

    - Erik
    I byen med kråke holder Seas hus , du skal ikke se helt bort i fra de kan redde elementet med ny viklet spole tilnærmet så lik den originale de klarer å komme .

    Mvh
    Det gjør de ja, men siste gangen jeg kontaktet SEAS for noe, fikk jeg aldrig svar. (Og det er ikke den eneste gangen desverre).
    Men det er jo lov å prøve :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg har vært i kontakt med dem mht Seas-elementer brukt i Impulse-modeller, og det viser seg at det slett ikke er gitt at det dreier seg om standardelementer, selv om det ser sånn ut. De leverte endel elementer med snevrere toleranser eller små, men vesentlige justeringer. Så jeg ville definitivt brukt litt kalorier på å sjekke ut om de kan repareres.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå fått ett oppdrag om å hjelpe til med å reparere ett par med Impule Lali høyttalere. Problemet er att den ene bassen er sprengt, og disse er som vi vet ikke spessielt lette å få tak i. Så utfordringen er å få noen andre elementer til å passe i kassene. Dette skal vi få til med litt kreativitet.
    Som takk for hjelpen har jeg fått tilatelse til å måle kasser og delefilter. Litt mer konkret kommer fortløpende.
    Tenkte kansje det var fler enn meg som syntes det kunne være morro med noen Lali-kloner etterhvert.

    - Erik
    I byen med kråke holder Seas hus , du skal ikke se helt bort i fra de kan redde elementet med ny viklet spole tilnærmet så lik den originale de klarer å komme .

    Mvh
    Det gjør de ja, men siste gangen jeg kontaktet SEAS for noe, fikk jeg aldrig svar. (Og det er ikke den eneste gangen desverre).
    Men det er jo lov å prøve :)
    Synes du skal prøve å ringe dem , de få gangene jeg har kontaktet dem har service hvert helt enestående hos teknisk med en entusiasme du skal lete lenge etter .

    Mvh
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Da skal jeg prøve det. Er jo verdt ett forsøk så absolutt.
    Tusen takk for tips folkens!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noe annet som kunne vært artig å prøve er Mark Audio Alpair 12P. Det er et fulltone element, men det har specs som burde funke i H6 kabinettet.
    https://www.madisoundspeakerstore.c...markaudio-alpair-12p-8-paper-cone-full-range/
    Nå er kanskje 6,5 tommer litt for stort for en fulltone, med mindre man er fornøyd med å ha en sweetspot på +- 2mm, men har hørt disse selv og de har absolutt en bra mellomtone. X-max på 5,4mm så kan det jo faktisk spille litt bass også...

    Cbarth
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Men hvis det bare er H6-kassa som er igjen, er det vel ikke akkurat en klone, for å si det diplomatisk.....
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    12p er vel en 8"?
    Det kommer an hvordan du ser på det. Ramma eller ringen rundt membranen er latterlig stor, så hvis det er den man måler etter så er den kanskje 8 tommer. 12P har membran areal på 147cm2, Vifa C17 har 142cm2. Ser man på 7 tommer ifra SS for eksempel så har de 154cm2. En 8 tommer ligger normalt på 220 - 240 cm2.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis det bare er H6-kassa som er igjen, er det vel ikke akkurat en klone, for å si det diplomatisk.....
    Den skjønte jeg ikke helt. Nå er det vel ikke mange H6'er på disse sidene som er bygget med Seas CA17RCY... Så lenge man bruker kassa, lett papirbass og enkle, slake delefiltere så må det vel være innafor?:)
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Snakker vi ikke her om en fulltone i H6 kasse, eller er det noe jeg har oversett?

    Tenker du å bruke en fulltone (eller bredbåndselement) som bass, og diskant i tillegg med KISS filter?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    12p er vel en 8"?
    Det kommer an hvordan du ser på det. Ramma eller ringen rundt membranen er latterlig stor, så hvis det er den man måler etter så er den kanskje 8 tommer. 12P har membran areal på 147cm2, Vifa C17 har 142cm2. Ser man på 7 tommer ifra SS for eksempel så har de 154cm2. En 8 tommer ligger normalt på 220 - 240 cm2.
    Noen som har gjort leksa si. Kunne vært morsomt å prøve ??????
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn