Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Mange konstruksjoner bruker Fountek. Det kan se ut som de fleste velger en ganske høy delefrekvens. Selv på det store 2.0-elementet anbefaler produsenten 2.5 kHz og 3.ordens filter. Det er også vanlig å benytte en mindre mellomtone og la den spille høyere i frekvens enn 2.5 kHz.

    Generelt er jeg ikke overbegeistret for 15 kg delefilter a la Gravesen. Det greieste hadde vært en 8-tommer med grei følsomhet og impedans (la oss si pappelementet Seas W22NY), et enkelt, passivt delefilter og f.eks. Fountek 2.0 i en kasse på rundt 40 liter av et eller annet slag.
    Mener du att Nextel 8-tommern til SEAS kan brukes i en H2/H5 konstruksjon?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mange konstruksjoner bruker Fountek. Det kan se ut som de fleste velger en ganske høy delefrekvens. Selv på det store 2.0-elementet anbefaler produsenten 2.5 kHz og 3.ordens filter. Det er også vanlig å benytte en mindre mellomtone og la den spille høyere i frekvens enn 2.5 kHz.

    Generelt er jeg ikke overbegeistret for 15 kg delefilter a la Gravesen. Det greieste hadde vært en 8-tommer med grei følsomhet og impedans (la oss si pappelementet Seas W22NY), et enkelt, passivt delefilter og f.eks. Fountek 2.0 i en kasse på rundt 40 liter av et eller annet slag.
    Mener du att Nextel 8-tommern til SEAS kan brukes i en H2/H5 konstruksjon?
    Det vet jeg for lite om. Min kommentar var mest rettet mot Fountek-elementer. Nevnte 8-tommer fra Seas har jeg bare sett i bassreleks/slavebass-løsninger, og det er sikkert gode grunner for det.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde med Jantzen sin 8" og det gikk ikke i H5.
    H5 og H2 er konstruert rundt de gamle 8" til Seas. En må rett og slett sammenligne datablad og vite hvilke data man skal se på for å vite om det går eller ikke. Seas ca22 er vel erstatningselement for det originale i H2/5.

    Først av alt ville jeg prøvd Audio Note sitt, som er laget hos Seas. Men jeg vet ikke om det går.
    Avhengig av hvor langt opp det lar seg gjøre å dele Audio Note elementet, så ville jeg prøvd meg på et 6db filter med overlapping. Elemetene deles ved henholdvis ved 2200hz og 3800 hz. Elektrisk.

    Ser ikke bort fra at Fountek kan brukes.

    Haavard
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par Audio note Spkr-002 som jeg må bytte skumgummikanter på. Disse er brukt i AN-e Og i AX-two som er et bakladet horn. Tror disse kan fungere i H2, men tror ikke dem skal deles noe høyere enn 2,5-3k ?

    Har du lyst til å prøve Haavard så kan jeg sende dem til deg når jeg har fått byttet kanter på dem.?
    Mvh
    Morten
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hei Morten
    Kan jo bli et sommer prosjekt.
    Deling på 2500 med 6db filter er kanskje drøyt. Men jeg er tilhenger av slakke filtre med få komponenter. En mulighet er å tenke original H6 variant. 12db på bassen og 6 db på diskant.

    Kan teste jeg, må bare låne H2 kassene til nikko03

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    De står klar til din disposisjon Haavard :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Tanken bak H5 var å lage en toveishøyttaler med alle dens fordeler.
    Da jeg startet prosjektet hadde jeg ikke tilgang på mellomtonehornet i H2.
    Heller ikke delefilteret.

    Sikkert en fin erstatter det elementet. Har riktig membranmateriale også, papir. Samt skumoppheng.

    Håvard
    Forstår hva formålet ditt er Haavard, men har nå vurdert å gå på utfordringen om H2. Det hadde vært en artig reise :)

    Har du tilgang på mellomtonehorn og delefilter nå? Eller er det fortsatt umulig å få kloa i?

    Erik
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tanken bak H5 var å lage en toveishøyttaler med alle dens fordeler.
    Da jeg startet prosjektet hadde jeg ikke tilgang på mellomtonehornet i H2.
    Heller ikke delefilteret.

    Sikkert en fin erstatter det elementet. Har riktig membranmateriale også, papir. Samt skumoppheng.

    Håvard
    Forstår hva formålet ditt er Haavard, men har nå vurdert å gå på utfordringen om H2. Det hadde vært en artig reise :)

    Har du tilgang på mellomtonehorn og delefilter nå? Eller er det fortsatt umulig å få kloa i?

    Erik
    impulse her på sentralen har h2, får sikkert målt hornet hans.
    delefilter må du inn i kassa for å få tak i.
    jeg har dessverre lite info å komme med.

    håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Googlet delefilteret og fant dette.
    Usikker på om kilden er til å stole på. Kan evt sammenligne med bilder av delefilter som ligger på nettet.

    haavard
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Da er det jo bare å smøre seg med tålmodighet...
    Kan jo ha ett sånt prosjekt gående en stund uten problemer :p

    Takk for att du tar deg tiden til å svare uansett :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Impulse bor i Son om jeg ikke tar feil.
    Har en annen kilde jeg kan spørre også
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God kveld, folkens. Joda, jeg bruker H2, og det er lite jeg har hørt som jeg synes kan måle seg når det kommer til musikalsk magi, tilstedeværelse og levende formidling. Men nå har jeg flyttet, og det er ikke til å komme unna at jeg sliter med å få disse geniale høyttalerne til å spille optimalt her. Den ene høyttaleren blir rett og slett stående for nær sidevegg. Bassen blir litt mye. Så jeg må nok lete etter noe annet. Kom gjerne å ta mål, sjekk delefilter eller hva det skal være. Det eneste kravet jeg stiller, er at høyttaleren skal være i samme stand når vedkommende drar. I motsatt fall blir det dyrt. Om noen har et sett H6 å låne meg etpar dager, hadde det vært veldig stas. Jeg må jo finne ut om den funker bedre her....
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg bor ikke i Son, men i Hølen. Samme strøket, men rett skal være rett..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Når det gjelder erstatningselementer, hvorfor ikke gjøre det eneste logiske og gå i dialog med Seas? ? Er det noen som kan hjelpe, er det jo dem. Og min erfaring er at de oftest mer enn gjerne gjør det!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder erstatningselementer, hvorfor ikke gjøre det eneste logiske og gå i dialog med Seas? ? Er det noen som kan hjelpe, er det jo dem. Og min erfaring er at de oftest mer enn gjerne gjør det!
    For ikke å snakke om hva de kanskje har på lageret sitt.
    Hyggelig å se deg i tråden igjen, dessverre har jeg ingen H6 på lager nå.

    Håvard
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Så hyggelig å høre att det er håp i sikte :)

    Jeg bor i Moss, så det er jo ikke alt for langt unna nei. Har ett par H6`er som er på vei inn i siste finnish. Om du vil låne disse når de er ferdig med maling osv, er du velkommen til det :)

    Hva SEAS angår, har jeg prøvd å få disse menneskene i tale ved ett par anledninger. Det jeg da har opplevd er total og ubetinget stillhet. Dessverre. Men det er heldigvis andre som har annen erfaring.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Flott, det takker jeg gjerne ja til! Du får ta en tur bortom å høre, så kan du måle H2 samtidig. Jeg vet forresten at mellomtonehornet på H2 er sandfyllt for å dempe resonanser. Viktig å få med seg om kloning er poenget.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Seas har aldri vært annet enn velvillige de gangene jeg har tatt kontakt, i alle fall.Jeg har forøveig en dialog gående nå, i forhold til noe annet. Kanskje jeg kan legge inn noen H2-relevante spørsmål i samme slengen.
    Haavard, det er fint å kikke innom i tråden innimellom. Jeg har jo et nært forhold til mye av dette. H5-greia begriper jeg ikke helt, så lenge det er mulig å bygge H2, men det er meg...
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Da var elementer og delefilter til "New Zealand" (?) versjonen bestilt. 27TDFC og CA18RLY. Svigermor(d) har bestilt
    høyttalere til sin 60-års dag, så da må man jo bare stille opp...

    Bilder kommer når det er noe som skjer :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har troa på det elementet i h6, seas altså.
    Ellers er jeg tilhenger av Focal da, em litt dyrt for svigermor.
    Si at de må males rosa, da låter de best.

    Håvard
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Haha... Griserosa er tingen ja :)
    Tror svigermor skal kunne spille gammaldans og rune rudberg på disse ja.
    Svigerfar har heldigvis sans for _musikk_, så blir litt god gammal rock også :p
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Man må ikke skjønne den H5 greia, og ideen til den kom på et tidspunkt da jeg ikke hadde mulighet til å finne ut det jeg vet i dag. Da tanken kom hadde jeg ikke tilgang til bilder av mellomtonehornet til H2. Ikke hadde jeg tilgang til delefilter. Mellomtonen var vel og rimelig sjelden. Som rips på bringebærbusker som du sier impulse. Så den gang var det et kompromiss, jeg hadde basshornet, og nikko03 tegnet det i sketchup for meg. Så enkel er historien bak h5. På den annen side er jeg veldig begeistret for toveis høyttalere. De har noen kompromissser, samtidig som de er så sømløse som nesten ingen kan være. Jeg nevner bare h6

    Håvard

    Seas har aldri vært annet enn velvillige de gangene jeg har tatt kontakt, i alle fall.Jeg har forøveig en dialog gående nå, i forhold til noe annet. Kanskje jeg kan legge inn noen H2-relevante spørsmål i samme slengen.
    Haavard, det er fint å kikke innom i tråden innimellom. Jeg har jo et nært forhold til mye av dette. H5-greia begriper jeg ikke helt, så lenge det er mulig å bygge H2, men det er meg...
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    For the record er det ikke jeg som har pussa he he.
    JBL metoden med ladede kondensatorer er også et alternativ. LMC har prøvd og han sier at blå Jantzen med batteri holder følge med Mundorf SIO.

    Bypassed and Biased Capacitors

    "Charged Coupled" crossovers?

    Vis vedlegget 303600

    Vis vedlegget 303609



    Vis vedlegget 303607
    Noen som har prøvd dette?
    Jeg har 10 stk 6.8 uf kondisser liggende, så kan jo være artig å prøve ;-)

    Noen forslag?
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    5
    Trond, spennende at du skal teste h6, blir det første gang med eget oppsett?
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Lurte i grunn på hvilken diskant som er brukt i bildene i innlegg 2429 på side 122.

    Har du noen oversikt over hvilke diskanter som er forsøkt brukt i h6 klonene med hvilke delefilter og ikke minst mer eller mindre hell?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vifa dx25
    Godt nok for svigermor

    Har ingen oversikt, mest av alt er Focal imulike varianter brukt.
    Men Vifa dx25 funker og sikkert andre også. Diskantene bør ha følsomhet på 91 db minimum. Og fs lavere enn Focal, ca 900hz tror jeg.

    Håvard
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Eldre Seas/Vifa basser kan gå mye lenger opp i frekvens enn nyere versjoner.
    Det er flere grunner til det, grunne membraner med "curvilinear" utforming gjør at de "beamer" ved en mye høyere frekvens.
    Godt dempet og forholdsvis myk papirmembran sammen med skumoppheng gir jevn og fin frekvensrespons og man kan klare seg med ekstremt enkle filtre.

    Om det var jeg som skulle designe en høyttaler med nyere Seas basser og holde på det slake filteret, så ville jeg sterkt vurdert Dayton RS28F/RS28A diskanter.
    De har 1mm lineær slaglengde en vei, til sammenligning så ligger de fleste av Seas sine på på rundt 0,5mm p-p, det vil si 0,25mm en vei.
    Det vil utgjøre store forskjeller ved et førsteordens filter ved lavere frekvenser. Her vil diskanten løpe tom for slaglengde lenge før den termiske grensen blir nådd, med brente voicecoiler og magisk røyk som resultat. :cool:

    Cbarth
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har målt Seas C18RNY i H6 kassen, den spilte flatt forbi 6000hz.
    Så jeg ser ikke helt poenget med eldre Seas. Tar jeg ikke feil har de nye Seas like lett membran også. Men klart, kommer en over de eldre elementene så er de ikke å forakte.

    Apropos å svi av elementer. Har ikke vært borti noen med dette problemet ennå :cool:

    Eldre Seas/Vifa basser kan gå mye lenger opp i frekvens enn nyere versjoner.
    Det er flere grunner til det, grunne membraner med "curvilinear" utforming gjør at de "beamer" ved en mye høyere frekvens.
    Godt dempet og forholdsvis myk papirmembran sammen med skumoppheng gir jevn og fin frekvensrespons og man kan klare seg med ekstremt enkle filtre.

    Om det var jeg som skulle designe en høyttaler med nyere Seas basser og holde på det slake filteret, så ville jeg sterkt vurdert Dayton RS28F/RS28A diskanter.
    De har 1mm lineær slaglengde en vei, til sammenligning så ligger de fleste av Seas sine på på rundt 0,5mm p-p, det vil si 0,25mm en vei.
    Det vil utgjøre store forskjeller ved et førsteordens filter ved lavere frekvenser. Her vil diskanten løpe tom for slaglengde lenge før den termiske grensen blir nådd, med brente voicecoiler og magisk røyk som resultat. :cool:

    Cbarth
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vel, jeg har i alle fall fått tilbud om å prøve et. Så får vi se om det fører til at jeg må ut å lete etter et....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Men det skal prøves flere høyttalere her i huset. H6 er bare en av dem....
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo mye å velge i, H6 er ikke nødvendigvis det beste alternativet.
    vet dessverre heller ikke om noen til salgs

    haavard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er jo ikke så mye å velge i når det skal se anstendig ut, ikke koste en årslønn og la seg drive av en liten 300b SET, men noe er det, heldigvis. Og jeg leter etter alternativer. Tror vel ikke jeg finner noe som topper H2, men får si meg fornøyd om jeg finner noe som spiller bedre akkurat her....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn