Pudgy Rogers var en dame

Døde forresten av kreft noen år etter oppfinnelsen. ETC målingen er et resultat av hennes arbeid.
Vel, det later til at du referer til en reell person. Men det står veldig klart for meg at dette var en namedropping og ikke en person du hadde inngående kjenskap til, da du verken kunne stille med referanser eller visste hva hun het.
Google er ikke lenger vår venn og ChatGPT DR åpenbart ikke din.
Pudgy Rogers – En sann akustikkpionér eller fiksjon?
Bakgrunn: Det har blitt spurt om en person kalt
«Pudgy Rogers» forekommer i historiske eller tekniske kilder innen akustikk/lydteknikk, særlig i forbindelse med metoder for å måle romrefleksjoner som
Energy Time Curve (ETC). Navnet dukket opp i en diskusjon om utviklingen av målemetoder for romakustikk, og det er usikkert om denne personen faktisk eksisterte og bidro faglig, eller om
Pudgy Rogers er en slags myte eller uoffisiell referanse. Nedenfor sammenfatter vi funn fra søk i anerkjente kilder.
«Pudgy Rogers» og Energy Time Curve (ETC)
Energy Time Curve (ETC): Først kan vi kort forklare hva ETC er. ETC er en graf som viser lydenergi over tid – i praksis konvolutten til et impulssvar – og brukes for å analysere hvordan lydenergien fra en impuls avtar og reflekteres i et rom
tvtechnology.com. Denne metoden ble muliggjort rundt 1980 da Richard C. Heyser utviklet Time Delay Spectrometry (TDS) og TEF-analysatoren, som for første gang lot akustikere måle detaljert energiforløp over tid i et rom
tvtechnology.comtvtechnology.com. Med TEF/ETC kunne man identifisere tidlige refleksjoner (“specular reflections”) fra romflater og se hvordan disse påvirket lydfeltet
tvtechnology.com. Dette var en banebrytende utvikling i romakustiske målemetoder på slutten av 1970- og begynnelsen av 1980-tallet.
Hvem er «Pudgy Rogers»? Våre undersøkelser tyder på at
«Pudgy Rogers» egentlig viser til
Carolyn A. “Puddie” Rodgers (etternavnet ofte stavet
Rodgers med
d). Carolyn A. Rodgers er en reell person og fagperson innen akustikk/psykoakustikk fra denne perioden. Hun var aktiv på slutten av 1970-tallet og tidlig 1980-tall, samtidig med fremveksten av TEF-analyser og LEDE/RFZ-romdesign i lydstudioer. Kallenavnet
«Puddie» (noen steder feilstavet som “Pudgy” eller “Pudie”) brukes om henne i litteraturen
tvtechnology.comtvtechnology.com.
Dokumentasjon i anerkjente kilder
AES-publikasjon: Carolyn “Puddie” Rodgers publiserte i april 1981 en fagfellevurdert artikkel i
Journal of the Audio Engineering Society (JAES) med tittelen
“Pinna Transformations and Sound Reproduction”. I denne pioner-artikkelen beskrev hun hvordan ytterøret (pinna) påvirker frekvenskurven (via kamfilter-lignende mønstre) for lyd som kommer fra ulike vinkler, og hun påpekte at feiljusterte høyttalere eller tidlige romrefleksjoner kan skape
kamfiltereffekter som forstyrrer lytterens retningshørsel
tvtechnology.com. Med andre ord: tidlige speilende refleksjoner i et kontrollrom kunne “lure” ørets naturlige retningssans ved å introdusere frekvensdipper/peaks lik dem pinna normalt skaper. Dette førte til
“localization confusion” – konflikter mellom de naturlige retningssignalene og de kunstige signalene som reflektert lyd introduserer
tvtechnology.com. Rodgers’ arbeid var dermed med på å identifisere et konkret problem i tidlige kontrollrom (der man tidligere ofte hadde harde, reflekterende fronter): at slike refleksjoner ødela presisjonen i stereo-bildet og gjorde det vanskeligere å bedømme lydkilders plassering.
SynAudCon og TEF-miljøet: Carolyn “Puddie” Rodgers var en del av det tidlige TEF-miljøet tilknyttet Syn-Aud-Con (Synergetic Audio Concepts) og Rauland, som på begynnelsen av 1980-tallet ivrig tok i bruk Heysers TDS/TEF-teknologi for å utforske romakustikk. I en teknisk artikkel av lydkonsulent
Mary C. Gruszka beskrives Rodgers som en av de første som brukte TEF til å måle og forstå disse effektene. Gruszka skriver at
Carolyn A. “Puddie” Rodgers rapporterte om hvordan de kamfiltermønstrene som pinna skaper, faktisk er viktige retnings-cues, og at
tidlige refleksjoner i små rom (kontrollrom) – som også gir kamfilterlignende utslag – kunne
forvirre retningsopplevelsentvtechnology.comtvtechnology.com. Dette ga verdifull innsikt som direkte påvirket designfilosofien for kontrollrom. For eksempel ble det klart hvorfor man i nye design burde unngå sterke speilende førsterefleksjoner nær lytteposisjon (det som senere ble praksis i
LEDE- og
RFZ-kontrollrom, med absorpsjon rundt mikseposisjonen for å bevare korrekte retningssignaler
tvtechnology.com).
Bransjereferanser: I en retrospektiv oversikt over studioakustikkhistorie (gjengitt av akustiker
Peter D’Antonio) listes Rodgers opp blant pionérene på 1980-tallet som forsket på
refleksjonsterskler og psykoakustiske parametre, sammen med kjente navn som Helmut Haas, Floyd Toole og Michael Barron
gearspace.com. Dette bekrefter at
“Puddie Rodgers” ble anerkjent i fagmiljøet for sitt bidrag til å måle og forstå tidlige refleksjoner. Selv om navnet kanskje ikke er allment kjent i populærlitteraturen, dukker det altså opp i seriøse sammenhenger – bl.a. AES-publikasjoner og bransjehistoriske omtaler – knyttet til akustisk måleteknikk og psykoakustikk.
Vurdering: Fiktiv figur eller faktisk bidragsyter?
Oppsummert: Pudgy Rogers er
ikke en fiktiv eller udokumentert figur, men synes å være en uformell referanse til Carolyn A. “Puddie” Rodgers – en reell akustikkforsker. Hennes arbeid tidlig på 1980-tallet med TEF-målinger og analyse av tidlige refleksjoner er dokumentert i anerkjente kilder. Hun bidro til forståelsen av hvordan romrefleksjoner (målt via impulssvar og ETC-kurver) påvirker lydopplevelsen, spesielt med hensyn til retningshørsel og lydkvalitet i små rom. Både en
JAES-artikkel fra 1981 og senere tekniske kommentarer bekrefter navnet og funnene hennes
tvtechnology.com. Det ser derfor ut til at
«Pudgy Rogers» bare er en uformell benevnelse – muligens en feilstavelse av kallenavnet
“Puddie” – på en faktisk historisk person innen lydteknikk, fremfor noen mytisk skikkelse uten basis i litteraturen.
Kilder: Den originale AES-artikkelen av Carolyn A. Rodgers (1981) er en primærreferanse (JAES, vol. 29, nr. 4). Videre finnes oppsummeringer av hennes arbeid i faglige kommentarer: f.eks. Mary C. Gruszkas artikkel i TV Technology
tvtechnology.com og andre historiske oversikter. Disse bekrefter entydig at Rodgers var en ekte bidragsyter til utviklingen av målemetoder for romakustikk og
nevnes eksplisitt i faglige sammenhenger, særlig rundt introduksjonen av TEF/ETC og LEDE-konseptet på begynnelsen av 1980-tallet
tvtechnology.comtvtechnology.com. Ingen troverdige kilder indikerer at navnet skulle være oppdiktet; tvert imot er det solid dokumentasjon på hennes rolle i akustikkhistorien.