HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    4.874
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du har naturligvis helt rett, Zomby. Da slipper jeg unna med færre strømforsyninger også.

    Fordelen med de små, søte monoblokkene er økt fleksibilitet mht. evt. "etterbruk", men det er vel egentlig tullete av meg å prioritere. :)
     

    Useless

    Fersking
    Ble medlem
    29.09.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Skisser

    Har sett litt på å lage noen forsterkere eg også.
    For å planlegge litt har eg tegnet noen skisser i Visio, i skala 1:2.
    Det går nok å stappe inn modulene i kabinettet på 124x230x8 hvis en monterer i både topp og bunn.
    OK med plass i 230x170x8, men eg har valgt å gå for 230x230x8.
    Litt for å har god arbeidsplass, og for å gi litt luft for kjøling?!
    I tillegg ser eg på en løsning med 3xAmp.

    Vedlagt noen alternativer.
     

    Vedlegg

    Useless

    Fersking
    Ble medlem
    29.09.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Noen som har erfaring med LED av/på knapp alá dette?:
    http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170736386914#ht_556wt_1161

    Flere farger:
    http://www.ebay.co.uk/sch/arkatub/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=

    Ønsker bryter i front og vil ha et lys som viser at den er på eller av også. Da hadde det vært greit med en slik en med lys. Vel og merke hvis den ikke lyser for kraftig. Er litt allergisk mot discolys.
    Har du funnet en god løsning for en nettbryter?
    På denne linken går det å legge inn filter på ulike alternativer.

    https://www.elfaelektronikk.no/elfa...2024%20VDC%7C%7C%7C250%20VAC%2FDC&pageSize=25

    Nå er eg rusten på sterkstrømskunnskap, men tenker følgende om en eventuell nett bryter:

    - Må være 250VAC
    - Bør være med høy Ampere (10A)
    - Belysningen i knappene, må den tilføres driftspenning, og er det info om dette det står om under LED kolonnen.

    I spec for NC400 står det bl.a:

    Key electrical data
    - Rated output power 400W/4ohm
    - HV bus voltage +/-35V to +/-72V
    - Small signal supply voltage +/-14.5V to +/-25V
    - Optional drive voltage: 16V to 25V referred to negative HV bus

    - Maximum output current: 24A


    Ut fra dette antar eg at den eventuellt kan gi et LED lys driftspenning, 24VDC?!
    Med disse faktorene har eg begrenset søket til følgende alternativer:

    https://www.elfaelektronikk.no/elfa...D10%20A%26%26%26COL_12%3D24%20VDC&pageSize=25

    Kom gjerne med kommentarer og innspill, er usikker på om dette blir riktig :-\

    I spec på SMPS600 står det bl.a:

    SMPS Standby Input Characteristics
    Applying an external DC voltage to this input will put the SMPS in standby. Both main and auxiliary
    output voltages will drop gradually. Removing the standby voltage will result in a normal soft
    started start-up of the SMPS600.
    Item Type Min Typ Max Unit Notes
    DC voltage on J1:1 input 3,3 - 12 Vdc


    Noen som veit hvilke muligheter dette gir?! Snakker vi om en egen forsyning av spenning for å kunne gå i standby?!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.174
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    1
    ^ Mht nettbryter kan du evt vurdere å bruke Hypex sin softstart modul (evt. uten soft). Da kan du bruke en vanlig panelbryter på fronten uten å bry deg om Nemko, Demko, Semko, TÜV eller UL eller hva det ska være. Det er også tilkoblinger for lysdioder for hhv std.by/av og på.

    mvh
    KJ
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har seks forsterkere, og dessuten står en del av de inni høyttalerne. For meg var det enkleste å bruke en slik for å skru alt av og på, med fjernkontroll! :)

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.006
    Torget vurderinger
    23
    Og er du litt barsk, så kan mottakerdelen demonteres og integreres i forsterkerkabinettet. Jeg har en tilsvarende utgave fra MicroMatic.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    4.874
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Jeg har seks forsterkere, og dessuten står en del av de inni høyttalerne. For meg var det enkleste å bruke en slik for å skru alt av og på, med fjernkontroll! :)

    Finnes det varianter av denne som er utstyrt med sekvensstyring, f.eks. slik at effektforsterkerne får strøm noen sekunder etter de andre boksene?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Neppe. Dette er über-billig kina-mikk fra Clas Ohlson som bare så vidt virker.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    4.874
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk, Mr. T.
    Jeg tenkte ikke nødvendigvis på samme produsent som CO-dingsen din, men på strømfordelere med sekvensstyring generelt. Kan gjerne koste mer enn den typiske kinamikk.

    Beklager off-topic.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det finnes. Da snakker vi om industri-løsninger innen automasjon.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.006
    Torget vurderinger
    23
    Enkelt. X antall trinnrele - så mange du trenger - som tidsinnstilles etter hverandre.
     

    Sven

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    43
    Antall liker
    1
    Hvis det kun er effektfersterker du vil slå på noen sekunder etter gjøres dette enkelt med rele og en 555 timer + noen små komponenter. Gjorde dette med en integrert hybrid hvor rørtrinnet måte få noen sekunder på å stabilisere seg. Kan grave frem diagram hvis det er av interesse.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Når det gjelder Hypex Ncore modulen, så har den en egen enable-pin som skal trekkes lav for å enable forsterkeren. Det skulle være easy-peasy å lage noe her som forsinker dette med noen sekunder.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    coolbiz skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg har seks forsterkere, og dessuten står en del av de inni høyttalerne. For meg var det enkleste å bruke en slik for å skru alt av og på, med fjernkontroll! :)
    http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/36-2347.jpg[/img]
    Finnes det varianter av denne som er utstyrt med sekvensstyring, f.eks. slik at effektforsterkerne får strøm noen sekunder etter de andre boksene?
    Hvis det er Hypex det er snakk om, så vil SMPS'en sørge for at selve forsterkermodulen ikke slår seg på før 1,5 sekund etter strøm er tilgjengelig.
    Vet ikke om det løser noe problem for deg?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Er det så kort tid som 1,5 sek? Jeg har en følelse av at det tar noe mer tid jeg.

    Edit: NC400 databladet sier 2,5 sek delay etter power-on. Og hvor lang tid SMPS'en bruker vet jeg ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.006
    Torget vurderinger
    23
    Uansett vil du trenge noe som delayer den innbyrdes rekken av forsterkere dersom du ønsker en suksessiv innkobling. Alternativet hadde selvsagt vært om modulen hadde softstart med JUSTERBART innslag, fra f.eks. 1-5 sek., alt. endre denkomponenten fast, som bestemmer tiden.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Mr-T skrev:
    Er det så kort tid som 1,5 sek? Jeg har en følelse av at det tar noe mer tid jeg.

    Edit: NC400 databladet sier 2,5 sek delay etter power-on. Og hvor lang tid SMPS'en bruker vet jeg ikke.
    Det stemmer bra!

    Har testet litt på SMPS3k og UcD2k i det siste og der er det kortere delay på 1,5s :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    4.874
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill, folkens! Effektforsterkeriet mitt bør ikke være påskrudd når det analoge, aktive delefilteret mitt skrues av eller på, for ellers får diskantelementene seg en karamell. 1,5 sek. forsinkelse er haugen på nok.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Useless skrev:
    orso skrev:
    Tenkte å bruke denne som standby bryter:
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=35-072-41&toc=20538

    Trenger vel egentlig ikke noe hovedbryter på baksiden. Kan nappe ut kabelen når man reiser e.l.
    Hvordan tenker du å koble denne mot NC400/SMPS600?
    Noen som har en god løsning på "triggere" :)
    Jeg er feil person å spørre om dette. Komme ikke til å bygge mine selv. Håper noen andre kan gi deg et godt svar.

    Har fått bestilt fire Ncore400 moduler og fire SMPS600 PSUer. Håper jeg får de fra førstkommende batch.

    Vanskeligste synes jeg er å finne noen pene kabinetter. Modushop sine er helt kurante, men ønsker egentlig noe litt penere til disse. Har kommet over noen kinesiske som koster 87 euro pr stykk, men den som passer i forhold til mål mangler luftehull. Den heterPRAL-22307 og ligger under High grade chassis for amp.
    http://www.thlaudio.com/casebpwrE.htm
    Har spurt om de kan lage slike åpninger på sidene som flere av de andre hadde. Fikk da føgende svar (hvis andre skulle være interessert i et slikt kabinett):
    Custom design need minimum order of 10 pieces & up, but in you case we will try to make same case with side opening when we have refill the case.
    Shall let you know the possible shipping time later.
    For litt kjøling bør man vel ha? Skal bruke to moduler og to PSUer i hvert sitt kabinett.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.006
    Torget vurderinger
    23
    Jaja, da blir vel ikke ventelistene kortere, akkurat... et tilsynelatende knallprodukt, betalbar pris... slemme tider.... dårlig timing ::) ::)
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Flott artikkel det der!

    Glad jeg fikk rasket med meg et par i første runde.
    Greit å slippe at A-60en sliter i filler strømmåleren.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.006
    Torget vurderinger
    23
    Ehh... den A60'n kan jeg godt bytte med en Hypex her...
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, den skal få lov til å vente her til nye høyttalere kommer!
    Kan bytte den i 45kg Hypexer!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.006
    Torget vurderinger
    23
    Det er i orden. Gi meg et vink når de nye høyttalerne banker på døra.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Spennende. hva blir prisen på noe slikt da?
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Det lurer jeg også på.

    Skulle jo tro at de priser seg nogen lunde likt som produsentene de leverer komponenter til.
    Hvis det er tilfellet blir det dyrt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er noen flere lytteinntrykk av Ncore.

    Ignore for a moment the "class" designation of the new Ncore amplifiers from Hypex, think instead of how you would view them if described as high speed analog amplifiers with only two MOSFET output devices. That is exactly what they are and I've been fortunate enough to have spent the last few days with a pair on loan from Jason W. (jtwrace)

    This is not a review, just a few comments about what I think of these, hence it's not in the critics circle. I have not been a fan of class D amplifiers and until now have not heard a pair that I thought I could live with for the long term. I believe I could be very happy with a set of these an assuming mine ship with the next batch I'll find out.

    In terms of sound, these give the impression of being invisible. A lush, rich recording sounds lush and rich, compressed and lean recordings sound that way. My audiophile buddy Jerry (turk) came over on Saturday and we spent many happy hours listening to music and after a while both of us observed that we could not stay in an analytical mode. Instead of thinking about how it sounded, the thoughts were, my what an exquisite piece of music this is, how well played. I can think of no higher praise.

    I tried to get some writing done on Saturday night, couldn't manage, I just kept falling into the music. Jerry used the word gravitas, meaning the music had more weight and emotion. I shared this with another friend who has heard these and his comment was "Gravitas yes indeed".

    So rather than think of this as another class D amplifier, think of them as a high speed analog amplifier with only a pair of output devices. I was biased against class D but willing to listen, I'm delighted I did. The only sad part is I have to pack them up for shipping.

    A little follow up, I got my amps running last Monday and have found nothing to change my opinion thus far.

    There isn't a lot to say about the sound, they seem to just get out of the way, in a good way that is, they just allow the music to flow. I did have the opportunity for a comparison today, a friend brought over his Luxman M-600, a 30WPC class A amp. I've heard the Luxman before in my system and his and it's always been rich though I found it lacking in the perceived speed and extension compared my Atma-Sphere. Swapping in the Luxman for the NC400 was a surprise in a few ways. It sounded rather compressed and muddled in comparison and the biggest surprised was the harmonic richness, where we both expected the Luxman to shine, was actually better with the NCore. Swapping the amps back made the differences even clearer, there was just more musical information with the Hypex amps.

    Both were run in balanced mode, same cables, stand and everything else, just the amps were changed.

    While I'm sure the little NC isn't for everyone, I'm all smiles every time I listen to music. Played some Bob Marley on vinyl Friday night, never heard it like that before, had to play side two a second time just because I enjoyed it so much.
    After I recovered from my orgasmic trance, I settled in and listened much more carefully to the NC 400s. Still very impressed. I don't get out much since I'm lazy and there is nothing convenient to visit. So I don't have a lot of experience with the recent (last 15 years) headline grabbing amplification. My references are mostly pretty old. It remains true, however, that I have never heard anything as crisp, detailed, delineated and defined. The Ncore amps move to another level of focus. There was no glare despite acute detail, and no slurring. Lyrics are clear as could be and every note at any frequency seems to stand out prominently. I just don't have the vocabulary to bring the reality of it across with prose. You'll have to hear it for yourself. It may not be to your liking but you will be unable to find fault with it. Maybe you just won't be able to give up what you have now. There just doesn't seem to be any characteristic to the sound. And that may be objectionable to some listeners.
    Så en som har testet Ncore i dette anlegget:

    Og foreløpig inntrykk:
    Ok, here are just a few comments as I won't have time till tomorrow to really write something.

    1. The amps are darn good - period!!

    2. I really don't care whether they are Class D, A, A/B, etc...they make music and are very engaging.

    3. These amps are one the BEST values I have come across in the last 15 years! To get this level of performance for this amount of money is just insane!

    4. Strengths:

    Fast, detailed, and dead quiet.
    Very engaging and does a great job drawing you into the music.
    Lots of slam and impact.
    Can play at high levels (over 100 db peaks) with no distortion, compression, or hardness
    Small form factor and energy draw
    Extra power/headroom is greatly appreciated

    5. Weaknesses:

    Not as spacious and big sounding as my current amps
    Female vocals aren't quite as sexy and seductive sounding
    No glowing tubes
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg støtter ovenstående lytteindtrykk og vil faktisk også betegne lyden som meget "spacious and big" uden at de forstørrer til eksempel solosangere i næropptagelse for meget ... i hvertfald i mine effektive Altec 604-8g.
    Ncore får min Leben forforsterker vikelig til at vise sine sterkeste kort med hensyn til musikalitet og lytterens innvolvering/innlevelse i musikken. Jeg er meget fornøyd med Ncore og synes de er et fund for prisen ;D ;D.
    Jeg har nu 2xNC400 drevet av én SMPS600. Venter på én SMPS600 til så jag kan bygge to monoblokke.

    mvh
    Kjartanb
     

    EspenW

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Er det ikke bedre med linjær strømforsyning til forsterkere?



    Espen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    EspenW skrev:
    Er det ikke bedre med linjær strømforsyning til forsterkere?
    Ikke nå lenger. Jeg bygde UcD-monoblokkene mine med overdimensjonerte lineære strømforsyninger for best mulige kvalitet, men neste selvbygg får SMPS - og jeg har ikke blitt mindre kresen på lydkvalitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn