HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    3.249
    Rart/Mærkeligt det har de været de steder jeg har lyttet til dem. Vel at mærke på lukkede systemer. Endvidere/desuden manglede de i den grad dynamik i forhold til Holton.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Kan du utdype dette mer?

    Denne forstærkers egenlyd kalder ikke ligefrem på sølv. Følg anvisningerne i vejledningen nøje da den er temmelig kritisk.
    Skulle ikke være nødvendigt efter min mening. Forstærkeren har brug for noget som farver lyden mørkere.
    Drossel: Mener du virkelig at noen få loddepunkter, avhengig at type loddetinn som er brukt, og en stump med sølvkabel, er i stand til å endre "fargen" på lyden?

    Håper virkelig at du er en god svømmer? For nå tror jeg at du er ute på dypt vann.... :rolleyes:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    3.249
    Hvad snakker du om.

    Jeg ved jo du ikke kan høre forskel men det er det andre som kan. Laveste fællesnævner kan vi ikke bruge til noget som helst.
     
    Sist redigert:

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Da har jeg gjort om litt på intern kabling,termineringer osv. Synes egentlig det ble ganske bra til slutt.
    Det er en del "fikkel" og det har blitt en del handling fra Dynabel osv for å komme helt i mål. Tror det ble sagt tidligere i tråden her at det er en fordel å roe litt ned og bruke litt ekstra tid på slike prosjekter. Og det er nok et meget godt råd;)


    bilde 2.jpg
    bilde 1.jpg
    bilde.jpg
    bilde.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette ser bra ut! Hvor mye koster noe sånt å bygge, sånn circa ?
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Nå har jeg ikke alle priser med stort og smått i hodet, men på den måten jeg har gjort det, sånn ca. mellom 6 og 7 tusen pr trinn.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det ser litt "tett" ut ja?
    Modulene avgir jo det aller meste av varmen til kassene, som nok hadde hatt godt av noen ventilasjonshull / kjøleribber.
    kjøling.jpg
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Er obs på dette med temperatur. Samtidig finnes det jo utallige Ncore prosjekter i små og tildels tette kabinetter, uten at dette har vært noe stort tema på forumer...
    Skulle det vise seg at de blir altfor varme, må det bli noen luftehull. Men vil se hvordan de oppfører seg først.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det ser i allefall meget ryddig og stilig ut. Er teksten i fronten frest inn eller klistremerke - isåfall hvordan har du fått ordnet det?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    kult, og takk for svar. Kunne godt tenke meg å prøve noe slikt selv engang, men muligens med av/på knapp og led indikator. Har du en link?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Najs!

    Mulig det har vært oppe før, men... Noen som vet noe om NC1200? Kommer de?

    Kjenner det klør litt i fingrene, og jeg har sultne høyttalere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Najs!

    Mulig det har vært oppe før, men... Noen som vet noe om NC1200? Kommer de?

    Kjenner det klør litt i fingrene, og jeg har sultne høyttalere.
    De har vært lenge på markedet de, men du får ikke kjøpt de som privatperson. Du kan jo spare opp til disse: ;D
    merrill Audio Hypex Ncore NC1200 based VERITAS Power Amp Mono Blocks
    Jepp, det er hva det koster når det går under high-end labelen. Låter sikkert mye bedre for noen også når prislappen er slik. Morsomt med tanke på at de neppe koster noe mer enn en tussing e.l. ekstra i forhold til NC400 i innkjøp.

    Men uansett lite og hente IMO. Jeg drev Gradientene med stålkontroll med 2x125 klasse D watt. Det skjer muligens noe på lavere volum med mye watt (prøvde bl.a. en Crown XTi2000), men da må du nok uansett ha en god del mer watt enn bare 100W ekstra.
    Gå for NC400. Så kan du jo skifte til sprekere høyttalere i sammen slengen...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Najs!

    Mulig det har vært oppe før, men... Noen som vet noe om NC1200? Kommer de?

    Kjenner det klør litt i fingrene, og jeg har sultne høyttalere.
    De har vært lenge på markedet de, men du får ikke kjøpt de som privatperson. Du kan jo spare opp til disse: ;D
    merrill Audio Hypex Ncore NC1200 based VERITAS Power Amp Mono Blocks
    Jepp, det er hva det koster når det går under high-end labelen. Låter sikkert mye bedre for noen også når prislappen er slik. Morsomt med tanke på at de neppe koster noe mer enn en tussing e.l. ekstra i forhold til NC400 i innkjøp.

    Men uansett lite og hente IMO. Jeg drev Gradientene med stålkontroll med 2x125 klasse D watt. Det skjer muligens noe på lavere volum med mye watt (prøvde bl.a. en Crown XTi2000), men da må du nok uansett ha en god del mer watt enn bare 100W ekstra.
    Gå for NC400. Så kan du jo skifte til sprekere høyttalere i sammen slengen...
    Eller spare til Mola Mola, Theta Promoteus eller den nye serien fra Jeff Rowland (NC1200).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Meh! Mer interessert i forsterkerne enn kabinettene. 90kkr for en aluminiumskloss er for drøyt. Dessuten skal en eventuell NC ha Powercon, Speakon og XLR fra Neutrik.

    Høyttalerne blir forresten der de er inntil jeg har råd til noe jeg har mer lyst på. Det kan ta tid. Inntil det skjer er nok planen å skaffe fire kanaler for passiv biamping, så aktiv utgave, så eventuelt ta forsterkerne med inn i et større dynamisk dipolsystem.

    Det finnes ikke for store forsterkere. Sånn. Nå er det sagt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Meh! Mer interessert i forsterkerne enn kabinettene. 90kkr for en aluminiumskloss er for drøyt. Dessuten skal en eventuell NC ha Powercon, Speakon og XLR fra Neutrik.

    Høyttalerne blir forresten der de er inntil jeg har råd til noe jeg har mer lyst på. Det kan ta tid. Inntil det skjer er nok planen å skaffe fire kanaler for passiv biamping, så aktiv utgave, så eventuelt ta forsterkerne med inn i et større dynamisk dipolsystem.

    Det finnes ikke for store forsterkere. Sånn. Nå er det sagt.
    Det jeg har hørt er at det stilles store krav til lineariteten til strømforsyningen som skal powre NC1200 modulene.
    Man må altså legge inn store ressurser her hvis dette skal bli et vellykket DIY prosjekt (hvis man i det hele tatt får tak i dem).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har kikket litt på Hypex' eget materiale. Det er jo en SMPS1200 også, og det hadde nok vært den naturlige løsningen for en som strengt tatt ikke kan en pøkk om elektronikk.

    Synd NC/SMPS1200 ikke blir tilgjengelige. Men på den annen side skulle det sikkert være greit med futt i NC/SMPS400 også. :D
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mer effekt er vel ikke noen utfordring - man kan jo bare brokoble to NC400 til fire ganger så mye puff i 8 ohm.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Liten oppdatering etter noen dagers bruk.

    Etter mange timers bruk, blir kabinettene noe lunkne. Men ikke i nærheten av urovekkende varme. De er også "varmest" på undersiden. Noe som tyder på at det er kobling mellom kabinett og forsterkerdel, og som igjen fører til at varmen fordeles noe. Når jeg skrudde av lokket på forsterkeren virket temperaturen innvendig også "normal", men det var nokså varmt oppå den største "metall-bøylen" på strømforsyningen. Men jeg kunne greit ta på den, dette var også det eneste stedet så vidt jeg kunne registrere som skilte seg ut ved å avgi noe mer varme.

    Når det gjelder lyden, oppfattes den som uanstrengt og ufarget. En forsterker som gjør den jobben den skal gjøre;) Dette er jo nevnt tidligere flere ganger, men det er som sagt en grei beskrivelse og oppfatning jeg deler.
    Foreløpig er jeg kjempefornøyd ! Og akkurat nå kan jeg nesten ikke tenke meg at det eksisterer noe der ute som forsterker lyden vesentlig "bedre"

    (Det skal nevnes at dette er de første rene effektforsterkerne jeg eier)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Et lite spørsmål: Hvorfor lager alle monoforsterkere? Eller 'blåkker', som de heter på audiofilt...

    Jeg grubler på et prosjekt til feriepengene kommer, og ser heller for meg å dytte fire kanaler inn i en boks. Hva med å montere hver kanal stående på en innvendig 'skillevegg' sammen med PSU? Skulle vel bli plass til det med et 3U-kabinett?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har akkurat satt sammen et par forsterkere med 4 Ncore og 4 SMPS.
    Det blir forholdsvis varmt i et 3U kabinett med kjøleribber.
    Ncore-modulene henger på kjøleribbene, men det er de 4 SMPS'ene i bunn som gir mest varme, ved tomgang.
    Godt med luft under og gjennomlufting er nødvendig og den trenger litt luft rundt seg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    20283349.jpg


    Jeg tenkte noe i denne retningen. Tenk vipp opp på siden, altså ikke den høyeste høykanten...

    Tenkte samme layout bortsett fra en felles nettbrønn, alle PSU'ene mot fronten. Kanskje perforere undersiden i front og oversiden i bakkant for å få luftgjennomstrømming. Kanskje erstatte det som her er nederste halvpart av et kabinett med en kjøleprofil?

    Gjelder fortsatt tilbudet om demo, forresten?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål: Hvorfor lager alle monoforsterkere? Eller 'blåkker', som de heter på audiofilt...

    Jeg grubler på et prosjekt til feriepengene kommer, og ser heller for meg å dytte fire kanaler inn i en boks. Hva med å montere hver kanal stående på en innvendig 'skillevegg' sammen med PSU? Skulle vel bli plass til det med et 3U-kabinett?
    Effektforsterkerne nærmest mulig høyttaler, med kort høyttalerkabel og så lang signalkabel som nødvendig. En separat strømforsyning pr effektforsterker gir minimal påvirkning mellom kanalene. Når det er sagt, kommer jeg nok til å bygge multikanal neste gang.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har to moduler og to SMPS600 i et relativt lite kabinett. De blir litt lunkne. Ene delen sitter i topplokket og andre i bunnen. Lufting i topp og bunn. Veldig praktisk kombinert med fireleder høyttalerkabel til aktive toveis høyttalere.
    2enyj2f.jpg


    Ncore og speakon 003 (Large).jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kan jo være situasjoner der man trenger mer enn 200W i 8 ohm, ikke vanskelig å tenke seg det f.eks innen studio-monitoring.

    Takk for link. Skal sjekke ut.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Jeg bruker selv 2x600W på basstårna mine. Der ville nok Ncore ha blitt i knappeste laget, spesielt når man skal bruke en del EQ.

    Her er et glimrende og lærerikt intervju av Bruno Putzeys:
    SoundStage! Ultra | SoundStageUltra.com (UltraAudio.com) | Searching for the Extreme: Bruno Putzeys of Mola-Mola, Hypex, and Grimm Audio -- Part One

    Jeg var ikke klar over at han hadde laget en klasse D forsterker helt uten feedback. Ellers veldig interessant hva han sier om bruken av feedback og det forklarer også kanskje hvorfor mange har så negativ erfaring med det.

    Denne likte jeg forøvrig godt:

    The way you should translate this into a development process is not to listen and tweak your circuits, but rather to measure and adjust, measure and adjust, and then listen. If, at that point, something sounds off or is not quite working, that tells you something about what and how you measure. You calibrate by ear your set of measurements and the methods by which you measure, but you optimize your circuit by measurement. That is much more logical.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Et lite spørsmål: Hvorfor lager alle monoforsterkere? Eller 'blåkker', som de heter på audiofilt...

    Jeg grubler på et prosjekt til feriepengene kommer, og ser heller for meg å dytte fire kanaler inn i en boks. Hva med å montere hver kanal stående på en innvendig 'skillevegg' sammen med PSU? Skulle vel bli plass til det med et 3U-kabinett?
    Effektforsterkerne nærmest mulig høyttaler, med kort høyttalerkabel og så lang signalkabel som nødvendig. En separat strømforsyning pr effektforsterker gir minimal påvirkning mellom kanalene. Når det er sagt, kommer jeg nok til å bygge multikanal neste gang.
    Ser den med kortest mulig høyttalerkabel. Men det ser ut som om de fleste monoforsterkere ender opp i racket/rackene likevel. Knappe halvmetern spart om man er heldig. De hadde de nok gjort hos meg også. Så lenge man holder seg med komplette forsterkerkanaler med hver sin strømforsyning, så er det vel ikke allverdens gjensidig påvirkning mellom kanalene? Og man reduserer vel antall jordlooper med alle forsterkerne i et kabinett også?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Smart og kompakt, orso.

    Jeg tenkte 3U 30 cm dypt, hver kanal på hver sin 'sidevegg', og ventileringen foran og bak på samme måte. Det skulle vel trekke greit med luft gjennom kassa?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker lange kabler med Ncore i surroundoppsettet mitt. Det å unngå lange høyttalerkabler er for meg først og fremst noe som er relatert til PA hvor avstandene er betydelig større og man har flere potensielle støykilder. Til hjemmebruk så er det IMO helt uproblematisk å bruke lange høyttalerkabler når tversnittet er tilstrekkelig og utstyret bra.

    Regner med flere at dere kjenner til DLCPen til Hypex, men for de som ikke er det så vil jeg anbefale den på det varmeste. Til prisen er den et kupp, selv om man utelukkende bruker den som preamp og DAC. Låter nydelig sammen med Ncore.
    DLCP 002 (Large).jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var ikke klar over at han hadde laget en klasse D forsterker helt uten feedback. Ellers veldig interessant hva han sier om bruken av feedback og det forklarer også kanskje hvorfor mange har så negativ erfaring med det.
    Ja, det er interessant. Jeg legger merke til at den klasse D-forsterkeren uten feedback tar et DSD-signal inn. Det er antagelig en forutsetning for å kunne få til noe slikt. DSD-signalet er jo et en-bits PWM-signal i utgangspunktet, så man behøver "bare" forsterke det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ja. Jeg bruker selv 2x600W på basstårna mine. Der ville nok Ncore ha blitt i knappeste laget, spesielt når man skal bruke en del EQ.

    Her er et glimrende og lærerikt intervju av Bruno Putzeys:
    SoundStage! Ultra | SoundStageUltra.com (UltraAudio.com) | Searching for the Extreme: Bruno Putzeys of Mola-Mola, Hypex, and Grimm Audio -- Part One

    Jeg var ikke klar over at han hadde laget en klasse D forsterker helt uten feedback. Ellers veldig interessant hva han sier om bruken av feedback og det forklarer også kanskje hvorfor mange har så negativ erfaring med det.

    Denne likte jeg forøvrig godt:

    The way you should translate this into a development process is not to listen and tweak your circuits, but rather to measure and adjust, measure and adjust, and then listen. If, at that point, something sounds off or is not quite working, that tells you something about what and how you measure. You calibrate by ear your set of measurements and the methods by which you measure, but you optimize your circuit by measurement. That is much more logical.
    Dette var jo rett og slett et kjempebra og interessant intervju!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn