Hypex Nilai 500 DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    @mk1classic linket til ASR sin test i den gamle hypextråden, og den passer like godt her.


    Jeg fikk nye paneler til hekken på mine fortserkere i dag (etter en mini saga med FedEX og Posten i full disharmoni) :
    Vis vedlegget 890409
    Det kan se ut som jeg har tegnet og målt ganske rett. Jeg var en smule spent på om venstre XLR-kontakt med minjack til trigger og vippe bryter til led skulle passe og det kan se ut til at det blei treff. Før det monteres så skal jeg lakkere kantene matt sort (de er børstet rå aluminium), slik at det ikke stikker helt av mot kabinettet forøvrig som er sortelloksert. EDIT jeg må også få inn noen passende signalledninger og montere disse med Molex microfit 4 pol siden originalledningene antagelig blir for korte.

    mvh
    KJ
    Det tok sin tid å sette på nye bakplater ... jeg har lakkert kantene på platene og det ble ikke helt innertier ...
    IMG_1291.JPG

    Den andre bakplata er «speilvendt». Og det blei litt omorganisering av ledningene inni:
    IMG_1292.JPG

    Til og med fine fjonge gule stømper på signalledningene, for anledningen van Damme classic XKE mini quad.

    Mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lyst å prøve også :cool:
    Et hakk opp i forhold til Purify 1ET400a?
    Jeg er kanskje den eneste her med Nilai i hus ? Jeg har ikke vært i befatning med Purify 1ET400.

    Purifien er som kjent avhenging av et inngangstrinn og er ikke et ferdig sett, så det er ikke rett frem å gjøre en rettferdig sammenlikning. Det er heller ikke helt rettferdig å sammenlikne et byggesett (Nilai) og en ferdig skrudd forsterker. Mye av ytelsen med en ferdig skrudd purify-forsterker avhenger av designet av inngangstrinnet, kombinasjon med strømforsyning og termisk design (boksen). Det er også noen funksjonelle variasjoner som kan ha merverdi. Boksen til Nilai er i så måte av det enkle slaget, stort sett tilstrekkelig mht temperatur, men ikke så mye mer enn en relaitivt pen boks.

    mvh
    KJ
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.919
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En kan vel forsåvidt kjøpe seg et Nilai 500 Stereokit og skrote boksen, for å bruke sin egen, om en ikke synes noe om standardboksen til Nilai.

    Jeg gjorde en slik sak til meg selv - jeg kjøpte to Ncore 400 monoblokker på brukten, og to Nc252 OEM-moduler via ebay, og skrudde det hele sammen i en svær boks fra Ali Express, så jeg fikk akkurat de terminalene som jeg ville ha (8- og 4-polet Speakon).

    Johan-Kr
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.703
    Torget vurderinger
    10
    Dette gikk råfort. Som et lite Lego byggesett.

    To av hullene manglet gjenger, heldigvis hadde jeg verktøy. Har mailet Hypex om det sånn at de kan stramme opp kvalitetskontrollen.

    Alt i alt, kjempegøy. De aller aller fleste kan fikse dette på 3 timer. Torxnøkler følger med. Det eneste man trenger i tillegg er en knipetang og en tynn flat trekker for å stramme høyttalerterminalene. Jeg brukte en Leatherman.

    Har store forhåpninger. Tenk at «tilsvarende konkurrent?» Purifi i butikkversjon fra NAD koster snaue 50K 🙄

    IMG_5693.jpeg
    IMG_5694.jpeg
    IMG_5697.jpeg
    IMG_5703.jpeg
    IMG_5706.jpeg
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    2.202
    Dette gikk råfort. Som et lite Lego byggesett.

    To av hullene manglet gjenger, heldigvis hadde jeg verktøy. Har mailet Hypex om det sånn at de kan stramme opp kvalitetskontrollen.

    Alt i alt, kjempegøy. De aller aller fleste kan fikse dette på 3 timer. Torxnøkler følger med. Det eneste man trenger i tillegg er en knipetang og en tynn flat trekker for å stramme høyttalerterminalene. Jeg brukte en Leatherman.

    Har store forhåpninger. Tenk at «tilsvarende konkurrent?» Purifi i butikkversjon fra NAD koster snaue 50K 🙄

    Vis vedlegget 914732 Vis vedlegget 914733 Vis vedlegget 914734 Vis vedlegget 914735 Vis vedlegget 914736
    Svært snaisent det der. Litt sikkel på tastaturet ? Slit `an som de sier her i BYÆNN på vestkysten !

    Dr.E
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.514
    Grattis med morsomt byggesett. Blir spennende å høre om det innfrir forventninger.

    Kan ikke huske å ha sett garanti definert som antall timer på brunevarer tidligere.
    5 år blir vel i overkant av 30.000 timer. Er det spesifisert andre steder om disse 20.000 timene er med strøm på apparatet? Om så er tilfelle hvorfor plassere strømbryter på baksiden? Jeg aner advokatmat her 🤪

    1682416793530.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    ^ En kan jo lure på om de har en timeteller i stømforsyning og effektmoduler.

    Elektroniske komponenter og deler kan ofte ha en spesifikasjon av forventet levetid i timer (typisk elektrolyttkondensatorer), eller en «mean time before failure» (MTBF, typisk ferdig sammensatte moduler som strømforsyninger o.l.). Garanti-tiden er nok satt ganske «konservativt» if.t et anslag for MTBF.

    Dette gikk råfort. Som et lite Lego byggesett.

    To av hullene manglet gjenger, heldigvis hadde jeg verktøy. Har mailet Hypex om det sånn at de kan stramme opp kvalitetskontrollen.

    Alt i alt, kjempegøy. De aller aller fleste kan fikse dette på 3 timer. Torxnøkler følger med. Det eneste man trenger i tillegg er en knipetang og en tynn flat trekker for å stramme høyttalerterminalene. Jeg brukte en Leatherman.

    Har store forhåpninger. Tenk at «tilsvarende konkurrent?» Purifi i butikkversjon fra NAD koster snaue 50K 🙄
    ...
    Ja det er rimeltig lett å sette sammen. Merkelig at Hypex har glemt å gjenge profilene.

    Med NADen (M23) så får en dog et fjongere kabinett så ammenlikningen er ikke helt «rettferdig». NAD har jo også C298 til 25k kr med purifi, et mindre fjongt kabinett, og litt mindre effekt. Uansett, nær sota ytelse til vesentlig mindre enn forskrekkelig mye penger er jo en god deal.

    Mvh
    KJ
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    ....... Har store forhåpninger. Tenk at «tilsvarende konkurrent?» Purifi i butikkversjon fra NAD koster snaue 50K 🙄
    Jeg tror nok dette er en urettferdig sammenligning.... såvidt jeg vet bruker ikke NAD forsterkermodulene fra Purify i det hele tatt men bygger dem selv fra grunnen av med lisensiert arkitektur fra Purify, så det er vel kanskje som å sammenligne epler og bananer :unsure:

    Jeg tenker vel fortsatt at NAD M23 er verdt pengene :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.622
    Antall liker
    14.575
    Sted
    Langesund
    Jeg lever med Dp nå men de varer sikkert ikke evig....og så støyer de litt også.
    En 6 kanals Nilai er hos meg blitt nevnt som en arvtager som power til riggen min. Det hadde sikkert vært noe ;)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg tenker litt det samme, men jeg kjører ikke aktivt, har en Adyton Cordis 1.8 signature, trekker mye strøm, blir jæla varm, og støyer en del i diskanten.... det skal være slik sies det.... tror kanskje på Purifi eller Nilai og fullaktiv drift på sikt :unsure:. 6 Kanaler Adyton er ikke tema ....

    Kanskje A/B teste Purifi/Nilai mot Adyton....
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    -fi ikke -fy, det er fy fy.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    431
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lever med Dp nå men de varer sikkert ikke evig....og så støyer de litt også.
    En 6 kanals Nilai er hos meg blitt nevnt som en arvtager som power til riggen min. Det hadde sikkert vært noe ;)
    Kunne også tenkt meg en 6 kanaler purifi/nilai på sikt, men har ikke behov for kraften disse avgir pr dags dato. Var i kontakt med purifi Danmark pr epost og fikk opplyst at det var planlagt lansering av en mindre modul mot slutten av året, begynnelsen 2024👍
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Kunne også tenkt meg en 6 kanaler purifi/nilai på sikt, men har ikke behov for kraften disse avgir pr dags dato. Var i kontakt med purifi Danmark pr epost og fikk opplyst at det var planlagt lansering av en mindre modul mot slutten av året, begynnelsen 2024👍
    Nordacoustics.co.uk har jo masse multikanals klasse D produkter
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    431
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Litt av poenget er purifi sine moduler og det koster skjorta skal du ha 6 kanaler med 1ET400A.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Enig med den men de har også 6 kanaler Hypex NC502 til £1749. 6 Kanaler Hypex NC122 til £1199.

    Det er vel ikke dårlige produkter dette? :unsure:
     
    Sist redigert:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Litt av poenget er purifi sine moduler og det koster skjorta skal du ha 6 kanaler med 1ET400A.



    Gjør det? Jeg solgte nylig mine DP6.4 og kjøpte Soundimports sine Eval1-byggesett for temmelig nøyaktig samme pris pr. stk. Det er jo en slant om man skal ha mange kanaler. Men ca. 18.000,- for en stereoforsterker på 2x225W/8 Ohm og 2x425W i 4 Ohm er da ikke dyrt? Jeg tør nesten ikke tenke på hva en nyprodusert DP ville kostet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    431
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Jeg solgte nylig mine DP6.4 og kjøpte Soundimports sine Eval1-byggesett for temmelig nøyaktig samme pris pr. stk.

    Det blir jo fullstendig feil å sammenligne ferdig hyllevareforsterkere med DIY moduler. Poenget mitt er at purifi er såpass nytt og utvalget begrenset slik at prisen er for høy. Antar at den kommende modulen blir rimeligere.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Det blir jo fullstendig feil å sammenligne ferdig hyllevareforsterkere med DIY moduler. Poenget mitt er at purifi er såpass nytt og utvalget begrenset slik at prisen er for høy. Antar at den kommende modulen blir rimeligere.
    Dette er et komplett byggesett, alt inkludert, trenger ikke lodding, kun skru sammen og plugge i noen kontakter på rett sted. Ferdig bygget versjon av den koster ca. 19.000,-. Med mindre du mener at en ferdig bygget forsterker som også kan leveres som byggesett er mindre ferdig enn en som ikke kan det...
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jaffal. Og det betyr trekvart million i forsterkere til treveis for mitt tilfelle, og en million i forsterkere om jeg går videre til en aktiv kardioid bassløsning som er en fremtidstanke.... En million her og en million der, blir fort penger av sånt... :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tenker litt det samme, men jeg kjører ikke aktivt, har en Adyton Cordis 1.8 signature, trekker mye strøm, blir jæla varm, og støyer en del i diskanten.... det skal være slik sies det.... tror kanskje på Purifi eller Nilai og fullaktiv drift på sikt :unsure:. 6 Kanaler Adyton er ikke tema ....

    Kanskje A/B teste Purifi/Nilai mot Adyton....
    Nå må du ta mot til deg Haraldo og slutte å bli blendet av salgs-sludderet til diverse leverandører. Tro på deg selv nå😄💪🏼
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Nå må du ta mot til deg Haraldo og slutte å bli blendet av salgs-sludderet til diverse leverandører. Tro på deg selv nå😄💪🏼
    Jeg tror på mine ører 200%, det er derfor jeg er der jeg er, og er superfornøyd med det jeg har, men kan bli bedre.

    Tenker på å A/B teste Adyton mot Nilai eller Purifi og velge det beste!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.703
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har brukt min litt nå på noen små JBL på 87 dB:


    Umulig å uttale meg om lyden selvfølgelig. Eneste jeg har å sette fingern på er at det er et knepp i høyttalerne når jeg skrur den av og på (stand by knott i front). Vil dette være værre på horna tro? Det er et lite knepp i Anaview også, kanskje helt normalt?



    Byggekvalitet, montering, kabling og hele pakka står til terningkast 6 selv om jeg helst liker Shurter bryter i front og Speakon til høyttalerkabler. Valgfri gain i lav/middels/høy er gull.



    Knotten er bitteliten. Den er ikke inn/ut men bare et lite klikk på en kvart mm. Lysdioden under knotten er hvit og kan reguleres med en vippebryter på baksiden til off/50%/100%.

    3B8D3F92-9B1B-4997-B81C-188696515292.jpeg
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får også et lite mykt knepp (egentlig «bop») når setter forsterkerne i standby. Den er tyst når jeg slår dem på. Høttalerne mine har en spec. for følsomhet på 88 dB/W. Det samsvarer med ASR sin måling av startup:


    Her er det et mikroskopisk knepp ved påslag, ca 3X tomgangsstøyen, mens kneppet når en slår av er 100X tomgangsstøyen. Det kan hende at dette kan se litt ulikt ut med 230V nettspenning vs 120V som amir har.

    Jeg hadde nok foretrukket ei litt mer synlig markering av standby-knotten, enten «farge» på knotten eller en liten hvit ring rundt den eller noe liknende. Når det er litt mørkt i omgivelsene så er den helt usynlig.

    mvh
    KJ
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.703
    Torget vurderinger
    10
    Har lyst til å sette Nilaien i et Modushop kabinett med shurter bryter i front. Funker det hvis jeg napper ut ledningen til standby?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst til å sette Nilaien i et Modushop kabinett med shurter bryter i front. Funker det hvis jeg napper ut ledningen til standby?
    Med bare nettbryter (uten annet) så starter forsterkeren opp i standby når en slår på. Dersom du vil ha den til å starte opp direkte til «på» så tror jeg du sette en bøyle mellom 5V standby spenning og inngangen til «togle» bryter på størmforsyningen, se side 7 i dataarket til strømforsyningen :
    1683056655994.png


    mvh
    KJ
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.703
    Torget vurderinger
    10
    Kan jeg bruke kun en psu på 4 Nilai moduler? Altså lage en 4 kanaler?

    FLH og mellomtone-diskant horna er veldig følsomme.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    809
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Jeg får også et lite mykt knepp (egentlig «bop») når setter forsterkerne i standby. Den er tyst når jeg slår dem på. Høttalerne mine har en spec. for følsomhet på 88 dB/W. Det samsvarer med ASR sin måling av startup:


    Her er det et mikroskopisk knepp ved påslag, ca 3X tomgangsstøyen, mens kneppet når en slår av er 100X tomgangsstøyen. Det kan hende at dette kan se litt ulikt ut med 230V nettspenning vs 120V som amir har.

    Jeg hadde nok foretrukket ei litt mer synlig markering av standby-knotten, enten «farge» på knotten eller en liten hvit ring rundt den eller noe liknende. Når det er litt mørkt i omgivelsene så er den helt usynlig.

    mvh
    KJ
    Bruker du overgangskabler, RCA til XLR? Hadde det samme på mine NordNC500 blokker, kun når jeg slo av blokkene. Kjøpte Neutric sine trafo-overganger RCA til XLR. Ble helt dødstyst etter det, bare pur musikkglede. Bruker Mogami balanserte Starquad kabler fra Neutric-trafoen til monoblokkene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du overgangskabler, RCA til XLR? Hadde det samme på mine NordNC500 blokker, kun når jeg slo av blokkene. Kjøpte Neutric sine trafo-overganger RCA til XLR. Ble helt dødstyst etter det, bare pur musikkglede. Bruker Mogami balanserte Starquad kabler fra Neutric-trafoen til monoblokkene.
    Hei,
    Jeg har brukt både RCA>XLR og XLR>XLR ledninger. Det er en liten «bop» ved avstening i begge tilfeller. Noen ganger mer markert enn andre, men ikke i nærheten av et nivå som er grunn til bekymring på mine HT som har 88 dB/W følsomhet. Begge forsterkerne er mer lavmælte ved påslag. De oppfører seg antagelig ganske likt kurven fra audio science review.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg bruke kun en psu på 4 Nilai moduler? Altså lage en 4 kanaler?

    FLH og mellomtone-diskant horna er veldig følsomme.
    Det kom visst ikke noe svar på denne.

    #1 hør med hypex.
    #2 Jeg tipper det bør kunne gå greit med splitter til forsyningsledningene (gitt at den ikkke medøfrer nye uhumskheter) og de begrensninger som kommer for samlet strømtrekk.
    #3 hør med hypex.

    mvh
    KJ
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    o.t. Lundahl har noen alternativer :
    Dog ikke gratis.

    mvh
    KJ
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Disse små kneppene er noe de fleste klasse D forsterkere sliter med. Det er noe som skjer på selve utgangsmodulene når switchingene setter i gang. Jeg har vært i kontakt med både Hypex og Purifi angående dette, men de sier at det ikke lar seg gjøre noe med. Men det er jo ikke mye, og er helt ufarlig.

    Jeg laget en egen løsning som kortslutter utgangen med et rele ved påslag, og da ble det helt stille. Det ble en litt omfattende løsning siden man også må passe på å mute inngangen når utgangen er kortsluttet (!!).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.703
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har kondensator før berylliums horndriverne så kneppet er jeg ikke veldig bekymret for (kanskje bittelitt).

    Ellers svarer Hypex at man ikke kan kjøre 4 kanaler på en psu.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn