Hypex Nilai 500 DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Siden den gamle tråden (fra juni 2011) om Hypex nye toppmodell handler om lanseringen av NC1200 og avartene, starter jeg en ny tråd om årets nyvinning Nilai 500 DIY :

    Forvrengningen ut av denne er ganske eksepsjonell, fra dataarket:
    1672412548511.png

    1672412574515.png


    Her er også et par linker til hhv Audioexpress og Audio science review

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestilte to stereoforsterkere i midten av november i fikk dem levert i dag.
    IMG_1252.JPG

    IMG_1253.JPG

    Alle delene er pent pakket og sortert. Håper jeg får samlet det sammen om ikke alt for lenge.

    mvh
    KJ
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    €1225 for et stereokit. Så kommer evnt mva og frakt i tilegg.

    Johan-Kr
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Roliog nå guttær. Det blir ingen skruing nå før årsskiftet.

    Jeg ser slett ikke bort fra at det blir en «KJs Fjøsmekk superdupermegadiggkrem buffer» eller noe liknende etter hvert. Det er litt lite plass inni kabinettet mellom XLR-kontaktene og forsterkerkortene :
    1672484103185.png


    Men jeg funderer også på om jeg skal lage ei ny bakplate, med XLR-kontaktene sentrert og strøm inn og høyttaler ut på hver side.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Gratinerer med flotte saker. Litt av noen måledata på de modulene. Skal bli interessant å følge framgangen din. Men det må være litt av en utfordring å slå Hypex sin buffer, hvis du har tenkt å gjøre alvor av det ! For øvrig er vel også dette kabinettet en avart av Modushop sine. Med egen frontplate. Ittno gærnt med det, for all del. De fleste "andre " gjør jo det samme. Nc 400 er for øvrig historie etter hva jeg har hørt.

    Dr.E
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ditto godt nytt år 🤘

    Mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Og der er den første forsterkeren samlet sammen :
    IMG_1254.JPG

    Jeg lurer litt på hvordan jeg kan organisere ledningen litt penere. Ledningene mellom strømforsyningen og forsterkerkortene er så vidt lange nok til å rekke frem og det er lite å gjøre med dem annet enn ev å kle de inn i noe «wrapping». Det er i og for seg det samme med signalledningene og høyttalerutgangene. Men flatkablene og nettledningen kan med fordel legges pener og få noen anker. Får se om jeg finner rotekassa med stripsanker o.l.

    Mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Se der, ja ! Finner du ikke stripsankere i rotekassa, så har Chlaser'n noe fine sorte i sitt sortiment . De sitter "dønn".
    Litt krympestrømpe i endene på høyttalerledningene (Biltema har på lager), og du er i mål ! :geek:
    Blir så bra atte ! :)
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Anker fant jeg, og det nærmer seg litt orden :cool: EDIT nå med nytt bilde:
    IMG_1262.JPG


    Krympestrømpe på enden av høyttalerledningen er «på tapetet», men jeg tror kanskje jeg dropper det. En lit lengre plan er som antydet ny bakplate med høytaler utgang (Speakon) ute i ene siden, nettspenning inn på den andre siden og signalkontakter i midten.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ... and its alive !!! Her er begge forsterkerne under oppvarming og første test med strøm på :
    IMG_1268.JPG


    Dette er uten signal og uten last, kun nettspenning. Jeg kjenner ikke noen nevneverdig varme noe sted utenom spolen på utgangene som blir litt lunken, så det er vel innafor.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Gratinerer med flotte saker. Litt av noen måledata på de modulene. Skal bli interessant å følge framgangen din. Men det må være litt av en utfordring å slå Hypex sin buffer, hvis du har tenkt å gjøre alvor av det ! ...
    ...
    ...
    Et ev nytt inngangstrinn blir en avart av dette
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/differensielle-inngangstrinn-en-bittepitteliten-nerdetråd.93376/page-6#post-2912911
    Jeg tipper det ev blir nytt kretskort for stereo som kan stå på høykant bak bakplata.
    ...
    Først en liten recap om Nilai sin spec for støy:
    Nilai 500​
    Forsterking​
    Støy µV ut​
    dBV​
    dBW​
    dB FP​
    11,86 dB​
    9​
    -100.9​
    -109.9​
    -134.0​
    21,75 dB​
    15​
    -96.5​
    -105.5​
    -129.5​
    27,88 dB​
    27​
    -91.4​
    -100.4​
    -124.4​
    Her har jeg regnet om støynivåene ut av Nilai i µV til hhv dBV for referanse til en volt, dBW for referanse til en watt i 8 ohm dBW (dvs 2,8 V), og dB FP for referanse til fullskala utgangsnivå på 45 V. Dette er meget habilt til å være et effekttrinn som ikke koster en herregår.

    Hovedmotivasjonen for ev. å lage et «KJs Fjøsmekk SMDDB» inngangstrinn er glitrende undertrykking av common mode støy (CMRR). Dataarket til Nilai 500 har ingen opplysninger om CMRR, så det er enda ikke godt å si om det er noe å hente her. Fjøsmekkbufferen er heller ikke borte når det gjelder støynivå, og @Armand målte støynivået ut av fjøsmekkbufferen til 1,86 µV. Det er ca 0,5 µV dårligere enn den simulerer. Med et fjøsmekk inngangstrinn, så blir forsterkingen på Nilai satt til det laveste alternativet, dvs 11,86 dB eller 3,9X, og forsterkingen i fjøsmekket blir da hhv 0 dB (1X), 10 dB (3,1X) og 16 dB (6,3X) forsterking, slik at samlet forsterking er likt med alternativene på Nilai. Med simulert støy ut av SMDDB får jeg da denne tabellen:
    SMDDB​
    Forsterking​
    Støy µV ut​
    X11,86 dB µV ut​
    dBV​
    dBW​
    dB FP​
    0dB / 1X​
    1.33​
    5.2​
    -105.7​
    -114.7​
    -138.7​
    10 dB / 3,1X​
    2.37​
    9.3​
    -100.6​
    -109.7​
    -133.7​
    16 dB / 6,3X​
    3.51​
    13.8​
    -97.2​
    -106.3​
    -130.3​
    Andre kolonne er simulert støynivå ut av SMDDB, tredje kolonne er dette støynivået multiplisert med 11,86 dB forsterking fra Nilai, og så er støynivået omregnet til dBV, dBW og dB FP på samme vis som over. Så fjøsmekket har en simulert fordel over inngangstrinnet på Nilai med omtrent 4,1 - 5,8 dB. Dersom jeg legger til at Armand målte støynivået til ca 0,5 µV dårligere enn simulert så blir støyfordelen til fjøsmekket redusert til ca. 2,0 - 4,7 dB. Det viktigste er dog at et fjøsmekk inngangstrinn antagelig ikke degraderer støynivået sammenliknet med bare Nilai 500. Det bør vel også bli et inngangstrinn med regulerbar forsterking. Dersom dette ev. blir en realitet så blir det mer om det i «den bittelille tråden». :cool:

    Mvh
    KJ

    PS en av forsterkerne er nå under provisorisk prøving med lyd - klokkerent.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Alle vet da at målemonstre ikke spiller musikk ... og her er ei måling av støygulvet uta av Nilai 500.
    Nilai 500 Støygulv FFT256k Avg50 FS192 HAN.png

    Dette er med medium forsterking på 21,7 dB. FFTen er med 256k bøtter, gjennomsnitt av 50 målinger og samplerate på 192k Hz. X aksen er fra 2 Hz til 95k Hz og y-aksen er i dbV/rot av Hz fra -145 dbV/rotHz til 0 dBV/rotHz. Støygulvet ligger å plasker rundt -130 og -140 dB. Det er noen mindre innslag av nettspenningen ved 50 Hz og 150 Hz. Stigningen i støygulvet over 40k Hz regner jeg med er switchestøyen fra effekttrinnet og strømforsyningen. Støynivået mellom 20Hz og 20k Hz er målt til 15,2 µV som er iht spec på 15 µV.

    Som jeg nevnte i forrige post så har Hypex ikke opplyst noe om undertrykkingen av common mode, CMRR, i data-arket, så her er ei måling av CMRR:
    Nilai 500 CMRR G21,8dB.png

    X-aksen er fra 20 Hz til 20k Hz, Y-aksen er «forsterking» fra -50 dB til -110 dB. Den sorte kurven er med lik seriemotstand i begge fasene inn på den balanserte inngangen til Nilai 50 ohm utgangsimpedans fra måleinstrumentet (QA401) + 10 ohm i serie med hver fase. Rød kurve er med 10 ohm i serie med positiv fase og null ohm i serie med degativ fase. Blå kurve er omvendt. CMRR med samme motstand i hver fase ligger ved 100 dB opp til ca 300 Hz og stiger jevnt og trutt derfra til ca 68 dB ved 20k Hz, og den er ca 92 dB ved 1k Hz. Variasjonene med +/-10 ohm i ubalanse i hver fase er ikke dramatiske

    Måleoppsettet for CMRR omfatter et lite kretskort med en BNC inn, to små SMD motstander i serie med hver fase ut, en liten vippebryter on-off-on til å kortslutte en og en mostand, en XLR kontakt ut og et XLR skjøte-adapter fra Amphenol. Denne plugges så rett i hekken på forsterkeren slik at målingene ikke blir unødig påvirket av kapasitansen i ledningene:
    IMG_1269.JPG


    Begge forsterkerne mine har nå bestått provisorisk prøving, så da er det kanskje på tide å gi dem prøvetid i husalteret :cool:

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Obsessive CMRR Dissorder ...
    Nilai 500 CMRR G21,8dB A1 A2 A3 A4.png

    Her er CMRR måling av alle 4 forsterkerne. Tre målinger for hver forsterker : 10R+10R (rød), 0R+10R (grøn) og 10R+0R (blå). Hensikten var å se hvor stor spredning det er i CMRR-ytelsen, da denne som kjent i stor grad avhenger av toleransene/spredningen i komponentverdiene som brukes i inngangstrinnet på forsterkeren. To av forsterkerne «A1» og «A4» er nesten like. og responsen over ca 200 Hz påvirkes nesten ikke av ubalanse i kildeimpedansen, dette er beltet av kurver (6 stk) som ligger rett under -80 dB ved 1k Hz. Dersom mine forsterkere er representativt så kan spec for CMRR kanskje bli noe ala («bedre enn») :

    f​
    <200​
    1k​
    10k​
    CMRR​
    -95 dB​
    -80 dB​
    -60 dB​

    Alt i alt er det en meget habil CMRR ytelse. Belden rangerer CMRR-ytelsen som følger
    -40 dB CMRR very poor noise rejection​
    -50 dB CMRR poor noise rejection​
    -60 dB CMRR average noise rejection​
    -70 dB CMRR good noise rejection​
    -80 dB CMRR very good noise rejection​
    -90 dB CMRR excellent noise rejection​
    -100 dB CMRR world class noise rejection​
    https://www.belden.com/blog/broadcast/cmrr-what-is-it-and-how-do-you-get-a-good-number.
    Belden gjør ingen forskjell på frekvens i rangeringen, men det er langt vanskeligere å oppnå utmerket CMRR i ved 10k Hz enn lengre ned i frekvens. Samtidig er det viktigere med utmerket CMRR i lavere frekvenser for å undertrykke brum og jordsløyfer mm..

    Med tanke på at fjøsmekkbufferen har «typisk» CMRR i området 95-105 dB, og i beste fall har en støyfordel opp mot 6 dB, at jeg uansett ikke har noen signalkilder som har SN i nærheten av 130 dB, og at en stereoutgave av fjøsmekket fort kommer på 1500-2000 kr (EDIT + "noen" timer), så tror jeg den ramler litt ned på prioriteringslista.

    PS støymålingen i forrige post er representativ for de tre andre forsterkerne.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.094
    Antall liker
    2.512
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    KJ ,, looking nice ,,, inntresant den nye hypexen . )

    Hva kan man gjøre med disse nilai på bekostning av å øke støyen " : ) Jeg ville trenge en gain på minimum x40 bare i power ampen,ne .
    Kan den bro kobles ? og hvordan vil tallene " se ut da evt ?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette ser lovende ut :)

    Modulene har iht datarket maksimal forsterking på 27,88 dB eller eller like over X24,7. Skal du opp i X40/32 dB så må du inn med et ekstra inngangstrinn som har minimum X1,6 forsterking. Mht å ha bedre kontroll på støynivået ut av forsterkerne så er det en fordel å kjøre forsterkermodulene på lavest mulige forsterking, 11,86dB/X3,9, og ta resten, 20,18dB/X10,2 i det ekstra inngangstrinnet. Dersom du ønsker en enkelt balansert inngangstrinn så kan det være en dobbel-opamp pr kanal som «instrumentforsterker», det kan se omtrent slik ut:
    1673045941593.png


    VG1+VCVS1 er signalkilde, VCVS2 representerer Nilai500 med minst mulig forsterking. Det er ikke komplett tegning med alt av last og linjekomponenter på inngang eller utgang, men en ei kjap skisse. Den har bedre støyytelse enn Nilai 500 og gjør lite galt mht CMRR. Med 20,8 dB forsterking simulerer den 3,9 µV støy inn til Nilai, og etter X3,92 fortserking fra Nilai er støybidraget 15 µV støy (20-20k Hz) som kommer i tillegg til egenstøyen fra Nilai på 9µV. Støybidraget blir annerledes med andre opamper og motstandsverdier.

    Jeg vet ikke om Nilaien er egnet til brokobling. Jeg sjekket ikke i forbifarten men jeg regner med at minusterminalen på høyttaler ut er koblet til 0V/jord (det er ingen grunn til at den ikke skal være det), men det kan likevel hende at den ikke oppfører seg perfekt i brokobling, det må du nesten bare spørre Hypes/DIYClassD om.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.094
    Antall liker
    2.512
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takk for utfylling KJ , Litt iriterende at Hypex sjuler tekken" sin .Jeg finner ikke ett blokk diagram engang
    Det begynner å komme bra D amper nå ,nesten så jeg vil på igjen "

    Litt om min erfaring
    Gain problematikken

    Ulempen med flere av de nye ,,,spesielllt D ampene er den lave gain som de ofte er presatt til ofte 6-10x
    Dette blir lite selv om noen kan dobbles i bro.

    Gain tilpassing erfaring full range stero 2 kanaler
    Jeg har seineretid blitt mer forkusert på dette med gain og til passing for å få ett fullendt system,,, så mye som det kan da ,,,, Forsjelleer gain i kilder, pre , power og til slutt effektiviteten til HT . Ideelt hadde vært at gain kan tilpasses i flere hi fi apparat også kilder .En pluss til Vera ampene for akkurat det

    Selv opplever jeg low gain power amper som miniatyriserende "
    i lyd billde , enda mer med ineffektive HT og kansje i tilleg en low" gain kilde .

    I tillegg til det oppnår man ikke ett tilfredstillende lytte volum heller ikke mulighet for å maxe volumet på favoritt låta ene .
    Selv om jeg har gain nok i kilde og pre til å kompensere
    (PS denn e miniatyrisering opplever jeg ikke på single ended tech rør eller SS ,, de har oftest for høy gain i noen tilfeller

    Jeg gjorde selv ett lytte forsøk med mine jbl HT 100dB mine SS i low gain x10 bare for å sjekke hva som kunne komme ut av det , overraskende , men ikke uventet en minatyrirering av instrumenter og lydbilde ,(,Ikke ulikt fenomenet low input MC til riaa beregnet for meduim input )

    De gamle tripath med høy gain rundt x 30 og x60 i bro gav ett større lyd bilde larger than live " i forhold med jbl .
    Mine nye MG 87dB trenger all gain jeg har nå x 40 og det er ikke umulig at x50-60 ville være nyttig ,
    Akkurat som de små kef skoboksene 86 dB, 4 toms exceler full match med de store tripath x 60 ,,,ikke bare pga effekten men mer for den høyere gain , bedre interface ,Bedre opplevd sound stage og størrelse

    Jeg er av formening at gain må gjøres internt i amp driveren .
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye forsterking en trenger er jo veldig systemavhengig, størrelsen og akustikken i lytterommet, avstand til lyttepossisjon, følsomheten og strålingskarakteristikken på høyttalerne, signalnivåene på komponentene, lyttevaner etc.

    For egen del foretrekker jeg å ha mest mulig av nødvendig signalnivå/forsterking så tidlig som mulig i signalkjeden. Hadde det vært praktisk å få 45V støyfritt ut av pickupen så hadde det ikke gjort noe :cool: Poenget er at høyere signalnivåer tidlig i kjeden er mindre følsomme for unødig støy. På den andre siden er det ikke noe poeng å forsterke opp for så å dempe og forsterke opp igjen et unødig antall ganger, det er også sløsing med «støybudsjettet».

    Jeg har nå 21,75 dB forsterking på Nilai (std setting), og har «komfortsonen» på volumkontrollen rund kl 12. Jeg husker i forbifarten ikke hvor mye forsterkingen er i forforsterkeren (jeg satte den ned noen hakk for å få et mer praktisk bruksområde på volumkontrollen).

    Nilai har gjort tjeneste i husaltert i dag, og ikke uventen spiller de klokkerent. De har en kontroll og «nyansering» i bassen som mine 20+ år gamle travere (LC Audio The End Millenium) ikke er i nærheten av. Resten av frekvensområdet er «bare» klokkerent og «pent», ingen ting som stiker seg ut og ingen ting som gjemmer seg bort. Jeg tipper denne er så godt som absolutt transparent.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Jeg har nå 21,75 dB forsterking på Nilai (std setting), og har «komfortsonen» på volumkontrollen rund kl 12. Jeg husker i forbifarten ikke hvor mye forsterkingen er i forforsterkeren (jeg satte den ned noen hakk for å få et mer praktisk bruksområde på volumkontrollen).
    Hvilken forforsterker har du ?
    J.R
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er en hunjgammel Acurus L10 :cool:
    1673122518328.png

    (bilde fra interwebben)
    Jeg har satt inn et nettfilter, større ellytter i strømforsyningen og som nevnt satt ned forsterkingen en del.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.094
    Antall liker
    2.512
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja grattis m ny amp KJ ,Moro når ting klaffer . ) Milleniummen er jo enda en erhverdig amp og konstruksjon ,

    Lurte lenge på den jeg før det gikk i borbely ,,, og da gikk det i bane "
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Dersom mine forsterkere er representativt så kan spec for CMRR kanskje bli noe ala («bedre enn») :
    f​
    <200​
    1k​
    10k​
    CMRR​
    -95 dB​
    -80 dB​
    -60 dB​
    ...
    Hypex har bekreftet på epost at disse CMRR-tallene er «typiske» for Nilai-modulene, og denne ytelsen er jo som nevnt meget bra.

    mvh
    KJ
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke Nilai men NCx versjonen under "test"
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.759
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lest et sted at NCx500 er plugg-kompatibel med NC500, men jeg har tilgode å se noen forsterkerprodusenter gjøre denne enkle oppgraderingen av sine NC500-baserte produkter. Burde ikke dette være en "no-brainer", eller har jeg oversett noe?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan vil disse sakene stå seg mot Purifi 1ET400A i en fire veis rigg i området 100 Hz til 10 kHz ?
    Tenker da eks. en Apollon fire kanals.
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @Bergfinn
    En sammenligning her:




    1673885734303.png



    MCx500 med buffer viser tegning til å kunne brukes over hele frekvensområdet, så hvis Nilai er i samme klasse blir nok dette bra.


    1673885900797.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    @Bergfinn
    En sammenligning her:




    Vis vedlegget 885061


    MCx500 med buffer viser tegning til å kunne brukes over hele frekvensområdet, så hvis Nilai er i samme klasse blir nok dette bra.


    Vis vedlegget 885063
    Jf fig 3 i dataarket til Nilai som jeg klipte inn i min første post. https://www.diyclassd.com/product/nilai500diy-250w-stereo-kit/185 Hypex opplyser ikke om målebåndbredden, men kruven for 100 W i 4 ohm er padde flat ved 0,0005 % (-106 dB) fra 20 Hz til 20k Hz.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke godt å si hvordan DP kom frem til CMRR bedre enn -100 dB under 100k Hz. Dersom jeg skal tippe så innvolverer det bl.a. null ohm kildeimpedans, og ikke ubalansert kildeimpedans.

    Mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Men jeg funderer også på om jeg skal lage ei ny bakplate, med XLR-kontaktene sentrert og strøm inn og høyttaler ut på hver side.
    ...
    Nye bakplater kan se omtrent slik ut:
    Høyre Ut.jpg

    Venstre Ut.jpg

    Tanken er at det blir egne plater til forsterkerne på hhv høyre og venstre side av stereobenken, med strøm inn på midten av benken og høyttaler ut mot yttersidene av benken. Platene blir sølvfarget front med krom på baksiden (mht best mulig elektrisk kobling til chassis). Hypex sine XLR-kontakter på små kretskort og vippebryter for LED og triggerinngang blir her gjenbrukt, men det blir nye Speakon-kontakter til høyttaler ut og nye nettbrønn og -bryter. Teksten på bakplata blir trykt (ikke gravert).

    Det er på ingen måte gratis til ca 100 euro per styk + frakt og mva. Det blir en dyr tabbe om jeg har tegnet og målt feil. På den andre siden blir det «custom».

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    @mk1classic linket til ASR sin test i den gamle hypextråden, og den passer like godt her.
    Hypex Nilai testet av ASR

    Jeg fikk nye paneler til hekken på mine fortserkere i dag (etter en mini saga med FedEX og Posten i full disharmoni) :
    IMG_1273.JPG

    Det kan se ut som jeg har tegnet og målt ganske rett. Jeg var en smule spent på om venstre XLR-kontakt med minjack til trigger og vippe bryter til led skulle passe og det kan se ut til at det blei treff. Før det monteres så skal jeg lakkere kantene matt sort (de er børstet rå aluminium), slik at det ikke stikker helt av mot kabinettet forøvrig som er sortelloksert. EDIT jeg må også få inn noen passende signalledninger og montere disse med Molex microfit 4 pol siden originalledningene antagelig blir for korte.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hvor mye forsterking en trenger er jo veldig systemavhengig, størrelsen og akustikken i lytterommet, avstand til lyttepossisjon, følsomheten og strålingskarakteristikken på høyttalerne, signalnivåene på komponentene, lyttevaner etc.

    For egen del foretrekker jeg å ha mest mulig av nødvendig signalnivå/forsterking så tidlig som mulig i signalkjeden. Hadde det vært praktisk å få 45V støyfritt ut av pickupen så hadde det ikke gjort noe :cool: Poenget er at høyere signalnivåer tidlig i kjeden er mindre følsomme for unødig støy. På den andre siden er det ikke noe poeng å forsterke opp for så å dempe og forsterke opp igjen et unødig antall ganger, det er også sløsing med «støybudsjettet».

    Jeg har nå 21,75 dB forsterking på Nilai (std setting), og har «komfortsonen» på volumkontrollen rund kl 12. Jeg husker i forbifarten ikke hvor mye forsterkingen er i forforsterkeren (jeg satte den ned noen hakk for å få et mer praktisk bruksområde på volumkontrollen).

    Nilai har gjort tjeneste i husaltert i dag, og ikke uventen spiller de klokkerent. De har en kontroll og «nyansering» i bassen som mine 20+ år gamle travere (LC Audio The End Millenium) ikke er i nærheten av. Resten av frekvensområdet er «bare» klokkerent og «pent», ingen ting som stiker seg ut og ingen ting som gjemmer seg bort. Jeg tipper denne er så godt som absolutt transparent.

    mvh
    KJ
    Jeg har lyst å prøve også :cool:
    Et hakk opp i forhold til Purify 1ET400a?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn