Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen er allerede i dag en mer økonomisk løsning for busser og lastebiler enn "elektrisk" når man passerer en viss avstand. Og hydrogenbil med miniproduksjon er altså rimeligere enn elbil med noenlunde matchende rekkevidde i dag. Og for ikke å nevne tog, maritimt og større fly hvor hydrogen som regel er er eneste alternativ til fossilt.

    Skal man se på effektivitet, så må selvsagt se på totalbildet med sluttprisen og hva som fungerer til bruksområdet. I nordlige delen av Kina så bygger de f.eks om 7000 større kjøretøy fra el til hydrogen nå fordi sistnevnte er eneste som fungerer.

    Energitettheten er en grunn til at hydrogen vinner på "total" effektivitet i flere tilfeller. Brenselceller+tanker er dessuten mye rimeligere i produksjon enn dagens batterier.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Liten by
    Hydrogen er allerede i dag en mer økonomisk løsning for busser og lastebiler enn "elektrisk" når man passerer en viss avstand. Og hydrogenbil med miniproduksjon er altså rimeligere enn elbil med noenlunde matchende rekkevidde i dag. Og for ikke å nevne tog, maritimt og større fly hvor hydrogen som regel er er eneste alternativ til fossilt.

    Skal man se på effektivitet, så må selvsagt se på totalbildet med sluttprisen og hva som fungerer til bruksområdet. I nordlige delen av Kina så bygger de f.eks om 7000 større kjøretøy fra el til hydrogen nå fordi sistnevnte er eneste som fungerer.

    Energitettheten er en grunn til at hydrogen vinner på "total" effektivitet i flere tilfeller. Brenselceller+tanker er dessuten mye rimeligere i produksjon enn dagens batterier.
    Du så med andre ord ikke på videoen?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sett videoen ja. Men forholder meg til fakta og studier. Youtube videoer med subjektive meninger bør man nok ta med en klype salt

    Her er siste tall jeg har sett ifra National Renewable Energy Laboratory som undersøker busser med batteri (BEB) og brenselceller (FCEB) hvert år.
    image.png.8f810878a03356b4cb893bf248fd4813.png

    image.png.c5d53cf315e2cf610b2772f3532c1ed6.png

    image.png.65e3b8384195d22ab62a32c950840988.png

    Resultatet blir som dette:

    image.png.8b8aef658c99a9cffdf7bd24751d27cf.png
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kort oppsummert kan man si at for tungtransporten er BEV rimeligere med små kjøretøy, for kortere avstander med lite last. For større kjøretøy med større last og behov for lengre rekkevidde er hydrogen rimeligere.

    I forhold til personbiler er det flere faktorer som spiller inn. F.eks om man lader hjemme eller ikke.

    Dersom det kommer batterier som dobler energitettheten, så flyttet krysningspunktet seg.
    hydrogen vs electric price.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.027
    Antall liker
    942
    Torget vurderinger
    4
    Fra hvilket årstall er den figuren?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Liten by
    Jeg har sett videoen ja. Men forholder meg til fakta og studier. Youtube videoer med subjektive meninger bør man nok ta med en klype salt
    Ballard: We use our fuel cell expertise to deliver valuable and innovative solutions to our customers globally, create rewarding opportunities for our team, provide extraordinary value to our shareholders and power the hydrogen society.

    Du stoler mere på en produsent av hydrogen brenselsceller enn de som ikke har noen bindinger? Er det slik å forstå?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du stoler mere på en produsent av hydrogen brenselsceller enn de som ikke har noen bindinger? Er det slik å forstå?
    Studiene er fra National Renewable Energy Laboratory som allerede nevnt. De er uavhengig. Ballard har bare hentet de derfra. Man finner studiene og tallene fra nettsiden deres:

    Man bør sette deg inn i ting før man anklager folk. Det finnes dessuten flere slike uavhengige studier. Å bruke tid på folk som ikke gidder å lese seg opp, kommer med bastante meninger basert på mavefølelse og en youtue video, det ser jeg ingen grunn til.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Liten by
    Man kan vel med nokså stor sikkerhet si at derom strides de lærde og at de tallene du opererer med ikke er den eneste "sannheten" der ute.
    Det som er veldig sikkert er at det er et betydlig tap i alle ledd med hydrogen og at det er på tung transport det er mest fornuftig. Noe flere har vært innom her.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.256
    Antall liker
    3.332
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kina fjerner incentivene for elbiler til fordel for hydrogen. Ladekøene er proppen i systemet og umuliggjør effektiv bruk av elbiler,
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kina fjerner incentivene for elbiler til fordel for hydrogen. Ladekøene er proppen i systemet og umuliggjør effektiv bruk av elbiler,
    Ja. Denne kommentaren fra tidligere i tråden er også beskrivende for utfordringen i større byer:
    Kina sluttet nylig å subsidiere kjøp av batterikjøretøy og investerer nå i brenselcelle teknologi der energien lagres som hydrogen, 5 minutter tanketid for 100 mil kjørelengde og vann ut av eksos.
    Hvorfor er det slik?
    Enkelt og greit fordi at parkeringsplasser for batterilading mangler i de større byene verden over. En blindvei.
    Og nå begynner vi å se kostnadene ved utbygging av ladestasjoner og hva det gjør med prisene på lading.
    Myndighetene krever nemlig anleggsbidrag. Det vill si at han selv må betale for å få mer strøm inn på tomten. Det betyr utgifter til graving, legging av kabel og etablering av ny trafostasjon.

    – Bare trafostasjonen koster 25 millioner kroner. Det sier seg selv at det blir for mye. Hvis vi skulle investert så mye penger ville ladingen blitt for dyr. Du får ikke folk til å betale så mye for lading. Da vil det komme på firegangen i forhold til å fylle diesel.

    Dette kommer til å slå tilbake på politikerne og hvor de etter hvert skjønner at det er meningsløs politikk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette var spesielt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvilen energipris legger man til grunn denne produksjonen til 1/6 av dagens pris..? Du har jo tidligere basert deg på "gratis overskuddskraft"..?
    Priset kommer att halveras under den kommande femårsperioden, säger Björn Aronsson. Kan man dessutom använda överskottsel från vindkraft för att göra vätgas, blir kostnaden nära noll.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    13.402
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Hvis det blir et "hydrogensamfunn" slik du spår - så vil det jo ikke finnes noen overskuddskraft til hydrogen. Se på oljeproduskjon - produksjonskostnaden varierer jo enormt - men markedsprisen er jo lik for alle. Det samme vil jo skje for hydrogen.

    Har du tenkt hvordan lønnsomheten til vindkraft blit dersom man ikke får betalt for "overskuddskraften" - vindkraft er jo i liten grad lønnsomt i dag - regnestykket går ivhertfall ikke opp om mye av produksjonene skal "gis bort" til å produsere billig hydrogen. Det er jo en grunn til at man plasserer vindkraftverk steder hvor det er stabil vind - nettopp for å få minst mulig "overskudd" - så bygger man overføringskabler til land med mye regulert kapasitet, bygger pumpekraftverk, og andre former for fleksibilitet inn i nettet - slik at tapene blir minst mulig. PR i dag så subsidierer vi vindkraft ved å gi garantipris på den uregulerte produksjonene - å tro at man skal få billig hydrogen i fremtiden fra noe som ikke er lønnsomt i dag virker ikke veldig realistisk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det blir et "hydrogensamfunn" slik du spår - så vil det jo ikke finnes noen overskuddskraft til hydrogen. Se på oljeproduskjon - produksjonskostnaden varierer jo enormt - men markedsprisen er jo lik for alle. Det samme vil jo skje for hydrogen.

    Har du tenkt hvordan lønnsomheten til vindkraft blit dersom man ikke får betalt for "overskuddskraften" - vindkraft er jo i liten grad lønnsomt i dag - regnestykket går ivhertfall ikke opp om mye av produksjonene skal "gis bort" til å produsere billig hydrogen. Det er jo en grunn til at man plasserer vindkraftverk steder hvor det er stabil vind - nettopp for å få minst mulig "overskudd" - så bygger man overføringskabler til land med mye regulert kapasitet, bygger pumpekraftverk, og andre former for fleksibilitet inn i nettet - slik at tapene blir minst mulig. PR i dag så subsidierer vi vindkraft ved å gi garantipris på den uregulerte produksjonene - å tro at man skal få billig hydrogen i fremtiden fra noe som ikke er lønnsomt i dag virker ikke veldig realistisk.
    Det er forskjell på gratis og rimelig. Jeg har ikke skrevet "gratis overskuddskraft".

    Antar at man vil se store lokale forskjeller, spesielt i begynnelsen. Australia har f.eks stort overskudd av energi fra vind og sol. Det samme med solenergi i California. Ellers er det flere muligheter til å produsere hydrogen på. Det kan være som bieffekt fra diverse industri som allerede finnes til viss grad eller direkte produksjon fra solenergi er også en mulighet.

    Nå begynner man også å skimte muligheten å bruke saltvann til hydrogenproduksjon.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt nytt på hydrogenfronten.

    Sør-Korea har laget en "hydrogen lov". Det mest interessante der at det blir pålagt å bygge hydrogenstasjoner hvor det er visst antall fasiliteter.
    Second, the government can request that the operators of 21 kinds of facilities -- such as industrial complexes, logistics centers and highway rest stops -- build hydrogen charging stations. An additional 12 kinds of facilities can be asked to install fuel cells. The operators must comply unless they have a good reason not to.
    The Energy Ministry expects the law to accelerate the realization of the country’s goals to produce 6.2 million hydrogen vehicles, establish 1,200 hydrogen charging stations, and roll out 80,000 hydrogen taxis, 40,000 hydrogen buses and 30,000 hydrogen trucks by 2040.
    Kilde: http://www.koreaherald.com/view.php...-fMir82GvTjJ29ssueFfmYoSyJ33d91f61n7hh1FFhwkM

    Et selskap planlegger å bygge 38 fyllestasjoner i Spania innen 2025. I dag har vel Spania bare en. I neste fase er planen 120 stk.
    Kilde: https://fuelcellsworks.com/news/spain-naturgy-plans-to-build-38-hydrogen-stations-by-2025/

    Selskapet Element Two har planer om å bygge 800 fyllestasjoner i Storbritannia innen 2027 og 2000 stk innen 2030.
    The firm said it is investing in “prime locations” in the North of England, Scotland and Ireland, with plans to deploy 800 pumps by 2027 and 2,000 by 2030.
    Kilde: https://www.h2-view.com/story/eleme...Ux6Cgz5moHWjC8V0x9LMvGfEurnCjm4za9F3Xb-soHHLo
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.517
    Antall liker
    17.536
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Karma Automotive vil teste brenselcellebiler med metanol som drivstoff.
    Hvorfor ikke drive den med bensin når man først er i gang? Kan hoppe over hele hydrogengreia.

    I mellomtiden: Nok en kinesisk batteribil med 452 km rekkevidde til 358 kNOK.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke drive den med bensin når man først er i gang? Kan hoppe over hele hydrogengreia.
    Merkelig kommentar. Mulig du ikke har fått det med deg, men det er ønske om å bevege seg vekk ifra fossilt pga miljø. En annen fordel med brenselceller er lavere kostnader for både produksjon og vedlikehold. Heller ikke uvesentlig.
    I mellomtiden: Nok en kinesisk batteribil med 452 km rekkevidde til 358 kNOK.
    Som i praksis blir gjerne i området 26-32 mil om vinteren mange steder. Legg til at man helst ikke skal lade til mer enn 80% og ha en til overs før man ankommer ladestasjonen, så er ikke akkurat god rekkevidde spesielt på langturer. Men for all del, duger for mange og til mye. En hydrogenbil har dog et annet bruksområdet som passer til andre bedre. De når ulike markeder.

    Skal for øvrig prøvekjøre Xpeng om ikke så lenge.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.517
    Antall liker
    17.536
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men poenget er at en brenselcelle som først genererer hydrogen fra metanol slipper ut like mye CO2 som hvis du brenner metanolen direkte. Prosessen er 2 CH3OH + O2 => 4 H2 + 2 CO2. I neste trinn forbrenner hydrogenet også til vanndamp i selve brenselcellen. Neste spørsmål er hvor metanolen kommer fra. Og da er vi tilbake til en forbrenningsmaskin som slipper ut CO2, enten den går på (bio)etanol, naturgass eller alkylatbensin. Det gjør ikke et batteri.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, metanol har høyere utslipp av CO2 og blir nok trolig bare en mellomstasjon. Ifølge de rapportene som er gjort, så er CO2 utslipp lavere med FCEV enn BEV i dag. Men mye som spiller inn her og begge kan gjøres like miljøvennlig.
    fcev vs bev co2.jpg

    CO2 utslipp Fraunhofer 2019.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sinopec planlegger å bygge 1000 hydrogenstasjoner i Kina innen 2025.

    Hopium kommer med prototype i sommer. Blir vel en heftig prislapp på denne.
    The model, equipped with revolutionary proprietary technologies, promises unmatched performances for a hydrogen vehicle: 500+ hp and 1000+ km of range (629+ miles) for a record filling time of only 3 minutes.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.517
    Antall liker
    17.536
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nikolas kjørbare prototyp er batterielektrisk.

    Den med brenselsceller, vel, ikke så veldig kjørbar (unntatt i lang unnabakke hvor den kunne trille av seg selv).
    DN-artikkelen er bak paywall, så jeg linker denne i tillegg:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.907
    Antall liker
    9.905
    Torget vurderinger
    2
    VW melder at hydrogen i biler er "ufornuftig". Vel, det har vært opplagt i årevis. Egentlig en god øvelse i hvor hardnakket mennesker og organisasjoner kjemper for silovisjoner. Noen ganger går det rett vei, andre ganger går det rett i dass. Enorme pengebeløp er rotet vekk på hydrogen til personbiler ...

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.256
    Antall liker
    3.332
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når stolte du sist på VW?

    Siden de er all in på Elektro Autos etter Diesel Gate hadde du vel ikke ventet annet... Jeeeezzzzz
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er vel mer interessant å se på studier og fakta fremfor en uttalelse fra sjefen til et selskap som har lagt alle eggene i en kurve og vil tape stort dersom samfunnet ikke velger primært BEV.

    Som et lite eksempel på et nyere studie på hva det vil koste å bygge ut ladestasjoner i Glasgow for å dekke behovet.
    A study for Glasgow City Council claims it would need 175,000 charging points by 2030 at an estimated cost of not far short of £300 million.
    In addition, it’s thought Glasgow’s electricity network needs around £650m spent on upgrading it to handle that number of chargers.

    This means a cool £1 billion to enable Glaswegians to use BEVS.
    Studiet er utført av et selskap har interesse for å bygge ut for elektrisk.
    This study was paid for by the Spanish-owned company Scottish Power, who may of course have an interest in promoting electric everything.
    Hva koster det til sammenligning å bygge ut hydrogenstasjoner selv med dagens høye priser? Omtrent halvparten.
    it would be considerably cheaper and simpler to install hydrogen refuelling stations around the city. I’d estimate there are less than 100 filling stations in Glasgow so at broadly £1m each the cost would be around half that of installing all those chargers, and removes the “inequality” that they create.
    I større byer hvor mange ikke kan lade hjemme er BEV en blindvei å satse på alene. Det har man nå f.eks skjønt i Kina. Norge viser oss ikke hvordan tilstanden er i andre land med større byer.
    It really is time we used our common sense and recognised that hydrogen is the only realistic practical drop-in replacement for fossil fuels and got on with the job of developing a production and distribution network. Equality matters in all areas, including vehicle ownership.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    15.996
    Antall liker
    4.576
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er dessverre korrekt at hjemmelading er en vesentlig forutsetning for at elektriske biler skal fungere i det daglige, og at det ligger uhyre dårlig til rette for dette svært mange steder, noe som bør være lett å konstatere for alle som har reist litt. Parkering i oppkjørselen eller utenfor døra og et godt tilgjengelig strømnett er dessverre ikke alle forunt. Hva det betyr for hydrogen vs strøm aner jeg ikke ut over at det bekrefter den tendensen vi har her på berget til å tro at våre egne erfaringer er almene......

    Kanskje Toyotas satsing på Hydrogen kan ha noe å gjøre med en erkjennelse av at de selger biler andre steder i verden?
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.517
    Antall liker
    17.536
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Toyotas nyere satsing på batterielektriske biler kan ha noe å gjøre med en erkjennelse av at de satset på feil hest.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eh, nei. Det handler i stor grad om å følge regler for å kunne selge. Dette har de uttalt for en god stund siden. Men de har også uttalt i mange år at de satser på faststoffbatterier sammen med hydrogen. De mener dagens batteriteknologi ikke er god nok. Det er faststoffbatterier og hydrogen Toyota ser som fremtiden. De vil derimot være til stedet med dagens batteriteknologi utifra hva som kreves og hvordan markedet er. Så det kan godt hende antallet og satsingen øker også, uten at det har noe betydning for hydrogensatsingen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fra BMWs pressekonferanse i går:
    As an industry, we will only be able to meet current and future mobility needs with an open-technology approach for all drivetrain forms. This includes e-fuels as well as hydrogen, which will be an alternative worldwide. Next year, we will be releasing a small series of the BMW i Hydrogen NEXT. We could also imagine it as a production vehicle. That is why we are supporting the creation of the necessary infrastructure here in Germany.
    Kilde: https://www.press.bmwgroup.com/ital...tTxgKsledXfP9gKja1bKIIXa2s31vvBbXulI3KaMfPmk4

    Har riktig nok vært kjent en stund, men greit å få bekreftelsen. Snakker vel strengt tatt kun om en modell som fungerer primært som en prototype. Uansett en det en begynnelse. 2025 er det BMW har sagt tidligere som startpunktet for masseproduksjon av hydrogenbiler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.239
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Everfuel planlegger drift av inntil 15 strategisk posisjonerte drivstoffanlegg for nullutslippstransport mot slutten av 2023. Altså hydrogenstasjoner.

    everfuelkart.jpg
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    8
    Hydrogen kommer om dere vil eller ikke...men, når vi tenker på lyd er hydrogen kongen på haugen også for småbiler...Sound Of Hydrogen :cool:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Liten by
    Hydrogen kommer om dere vil eller ikke...men, når vi tenker på lyd er hydrogen kongen på haugen også for småbiler...Sound Of Hydrogen :cool:
    Ny batteri teknologi kommmer! Enten du liker det eller ikke.
    Så jeg ville ikke holdt pusten...

    De lærde strides enda om hydrogen. Til person biler!
    Får man med en av de store aktørene på lastebil og buss, da er saken annerledes. For de som bor akkurat rundt det området. For de andre, not so much...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.907
    Antall liker
    9.905
    Torget vurderinger
    2
    Tunge tak for siste holdout (Toyota). Hydrogen er begravd og over. Men det tok lang tid og kostet milliarder å innse det opplagte: at energiregnskapet aldri kunne bli rett.

    Det ligger en lærepenge i det. Samme er i ferd med å skje når det gjelder selvkjørende biler.

    VW setter nådeskuddet.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Liten by
    Tunge tak for siste holdout (Toyota). Hydrogen er begravd og over. Men det tok lang tid og kostet milliarder å innse det opplagte: at energiregnskapet aldri kunne bli rett.

    Det ligger en lærepenge i det. Samme er i ferd med å skje når det gjelder selvkjørende biler.

    VW setter nådeskuddet.

    Hva er de vi har sagt nå, over lenger tid?

    "Studien viser at bruk og produksjon av slike drivstoff er for ineffektivt, for kostbart og at tilgjengeligheten er for usikker til å kunne erstatte fossilt drivstoff i personbiler – i stor skala .
    Snarere ville direkte bruk av elektrisitet gi mer mening både økonomisk og i et klimaperspektiv i de kommende årene, spesielt i bilsektoren, hevder forskerne bak studien."
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.907
    Antall liker
    9.905
    Torget vurderinger
    2
    Hva er de vi har sagt nå, over lenger tid?

    "Studien viser at bruk og produksjon av slike drivstoff er for ineffektivt, for kostbart og at tilgjengeligheten er for usikker til å kunne erstatte fossilt drivstoff i personbiler – i stor skala .
    Snarere ville direkte bruk av elektrisitet gi mer mening både økonomisk og i et klimaperspektiv i de kommende årene, spesielt i bilsektoren, hevder forskerne bak studien."
    Verdt å reflektere over prosessene som førte til at så store ressurser ble brukt på hydrogen, til tross for alle varselsignalene. Jeg tror at tanken på "vann ut av eksosrøret" overdøvde ganske enkle og ufravikelige kjensgjerninger. Det ble sett på som et "Manhattan-prosjekt", der man skulle klare å knekke nøtten og få av veien innvendingene.
    Jeg var involvert i lanseringen av Lexus' første hybrid-SUV og var i Japan i et par omganger, under forarbeidene. (Bilen ble lansert i 2005 og våre forarbeider begynte i 2003). Møtte mange av Toyota/Lexus ingeniørene og prosjektlederne. Flere var (på japansk vis) frustrerte over at Toyota gikk så tungt inn for hydrogen, fremfor ren elektrisk drivlinje. Var vel da min skepsis ble født og etterhvert kunne man jo sette seg bedre inn i hva utfordringene bestod i.

    Det som er synd er at man har sløst bort veldig mange år og utrolig mye penger på det som hele tiden var en opplagt blindvei. Selv her hjemme, der regjeringen skulle bygge ut et nettverk av hydrogenstasjoner, fremfor å satse på et godt ladenettverk for elbiler.

    169_grande_2abd8ae5-b6c7-4855-9d6d-c65c587746ad_grande.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    3.646
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det som har vært gjort hittil har hovedsakelig vært å cracke hydrokarboner (naturgass) for å hente ut hydrogengass, da dette hittil har vært betydelig enklere, billigere og med høyere kapasitet. Da ender du opp med CO2 som biprodukt okke som, og en får ikke mere effektivitet av det.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn