Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er fordi det selvsagt ikke stemmer, tidligere hadde man akkordlønn for kjørte kilometer, det ble tilnærmet forbudt for 15-20 år siden. Østeuropeiske langtransport sjåfører kjører på (lav) fast månedslønn mens norske har stort sett døgnbetaling alle som en.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Da ville det vært rimelig dårlig lønnet å frakte lass med Isopor fra fabrikk til byggeplass…
    Det er det også.. Men man tar jo også betalt pr kubikk. Men uansett mye dårligere betalt enn noen tønner med kobber.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ingen sjåfører som får betalt pr tonn, eller kilometer i Norge, langtransport går på døgnpris og nærtransport på timer. Man bør sette seg inn i tingene før man prøver å få realitetene til å passe med fordommene
    Ja, det kan jo være en fordel.. Jeg kjenner endel sjåfører som har sagt dette selv, så rart de sier det da om det ikke er realiteten?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hele transportsystemet ville kollapset om det var vanlig å betale sjåfører pr tonn, det er ekstremt mye gods som fraktes på norske veier med høyt volum og lav vekt. Du kan jo tenke på det neste gang du henter deg en pose potetgull eller en rull med glava i butikken. Selv som selvstendig næringsdrivende ville man ikke avregnet utelukkende i tonn, da ville både avstand og volum vært en stor komponent i regnestykket. Her konstruerer du din helt egen virkelighet for å få den til å passe med din motstand mot elbiler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hele transportsystemet ville kollapset om det var vanlig å betale sjåfører pr tonn, det er ekstremt mye gods som fraktes på norske veier med høyt volum og lav vekt. Du kan jo tenke på det neste gang du henter deg en pose potetgull eller en rull med glava i butikken. Selv som selvstendig næringsdrivende ville man ikke avregnet utelukkende i tonn, da ville både avstand og volum vært en stor komponent i regnestykket. Her konstruerer du din helt egen virkelighet for å få den til å passe med din motstand mot elbiler.
    Ok
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er fordi det selvsagt ikke stemmer, tidligere hadde man akkordlønn for kjørte kilometer, det ble tilnærmet forbudt for 15-20 år siden. Østeuropeiske langtransport sjåfører kjører på (lav) fast månedslønn mens norske har stort sett døgnbetaling alle som en.
    Regn om døgnlønna til timer, til sammen er det godt under minstelønna man har på en vanlig arbeidsdag om man sammenligner de to. Ikke noe man tjener godt på akkurat ved å jobbe 24/7. Men du er jo eksperten og kjenner alle selskaper i Norge hvordan de beregner sjåfør lønnen og ikke minst frakt av volum og vekt.
    Du tilpasser jo som vanlig diskusjonen deg selv, til å passe inn i din egen realitet uten å lese alle innleggene.

    Les starten av denne tråden, dette er om Hydrogen og ikke batteri akkurat så du er vel i feil tråd!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hva med denne:

    1667773835037.png

    Hvor skal batteriene komme fra? Allerede i 2025 er det for lite tilgjengelig lithium til å dekke behovet. Så det som er interessant å diskutere er ikke hvor bra elbiler er i alle sammenhenger (de er bra), men hvordan man skal skaffe batterier når flere og flere ønsker å gå til anskaffelse av en elbil. Hva er alternativene hvis vi ikke kan skaffe batterier? Kan vi stole på at teknologiutviklingen vil løse problemet? Er hydrogen et mulig alternativ? Og evt andre spørsmål.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Regn om døgnlønna til timer, til sammen er det godt under minstelønna man har på en vanlig arbeidsdag om man sammenligner de to. Ikke noe man tjener godt på akkurat ved å jobbe 24/7. Men du er jo eksperten og kjenner alle selskaper i Norge hvordan de beregner sjåfør lønnen og ikke minst frakt av volum og vekt.
    Du tilpasser jo som vanlig diskusjonen deg selv, til å passe inn i din egen realitet uten å lese alle innleggene.

    Les starten av denne tråden, dette er om Hydrogen og ikke batteri akkurat så du er vel i feil tråd!
    Tja, døgnsatsen er som regel en plass mellom 2500-3000 hos en respektabel arbeidsgiver, dårlig kompensasjon for å være borte hjemmefra, men helt kurant timelønn for timene faktisk jobber, all den tid man holder seg innenfor kjøre/hviletid. Ellers så var det ikke meg som dro inn vekt på batteri og at dette ville gi dårligere lønn, det var du.
    Begge påstandene viste seg også å være feil, vekten på batteriene og ny drivlinje minus gammel drivlinje og diesel er omtrent et tonn i mindre kapasitet hos de som kjører semi idag, og enda mindre på nærtransport.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Tja, døgnsatsen er som regel en plass mellom 2500-3000 hos en respektabel arbeidsgiver, dårlig kompensasjon for å være borte hjemmefra, men helt kurant timelønn for timene faktisk jobber, all den tid man holder seg innenfor kjøre/hviletid. Ellers så var det ikke meg som dro inn vekt på batteri og at dette ville gi dårligere lønn, det var du.
    Begge påstandene viste seg også å være feil, vekten på batteriene og ny drivlinje minus gammel drivlinje og diesel er omtrent et tonn i mindre kapasitet hos de som kjører semi idag, og enda mindre på nærtransport.
    2500-3000,- pr dag ja, da er du i drømmeland..
    Semi er jo en ting, man får mer last på bil med henger. Semi er også utrolig upraktisk mange steder i Norge, men fint til å kjøre langs E6 med.
    Et tonn mindre nyttelast.. Og da snakker vi fortsatt om 40 mil rekkevidde, gjør vi ikke det? Og det er på Tesla sin semi der de har 40 tonn totalvekt i USA og ikke 50 tonn som i Norge, så det vil si at rekkevidden blir mindre ved full last. I Norge så har de fleste lastebiler 500 eller 1000 liter tank, og et forbruk på irundt 3.5-4l pr mil med de nyere motorene. Det er jo vesentlig forskjell i rekkevidde, og som nevnt før så er tid penger. Det sies at ladingen skal ta kortere og kortere tid på batterier, eneste måten å få dette til er høyere ytelse på laderne, altså tilføre mer effekt for å lade kjappere. Så kan du jo fortelle hvor de skal sette opp kraftverk rundt om i landet for å dekke disse laderne da, og ikke minst hvor alle disse laderne skal stå? Slik det er idag med bensinstasjoner, tror du virkelig det holder når alle skal ha 40 mil rekkevidde? Hva med hviletid, skal man gjøre om lovverket igjen for å tilpasse lading eller skal man se imellom fingrene her også pga at man tross alt kjører el bil som på alt annet? Tog skinner er jo dårlig utbyggd, og lastebiler og tog er ikke i konkurranse engang da lastebiler kommer til så utrolig mange flere steder enn det tog gjør og alt er ikke Trondheim-Oslo eller Oslo-Bergen heller.

    Hydrogen er en ressurs det er mye av, til sammenligning med lithium. Fint at enkelte av dere er batteri frelst og har skylapper på med lik linje som politikerne, men det kan jo kanskje være fint å tenke på alternativer.. Jeg hadde en Porsche 911 batteribil på 80-tallet, type Nikko. Ble personlig egentlig aldri helt frelst på batteri, selv den dag idag med prøving av både Tesla og Polestar, hjalp ikke det heller. Batteribil er heller intet nytt, det eneste er at man har fått høyere energi tetthet idag på batterier enn på 1800-tallet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    tja, asko har innstallert høyffektsladere på sine lagre rundt om og kjører fint vestby-trondheim med sin nye langtransport doning uten ladestopp. Det meste av linjetrafikken, som jo er den største delen kan kjøre elektrisk med dagens teknologi uten å miste nevneverdig lastekapasitet. Det handler om vilje og penger, ikke utstyr.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    2500-3000,- pr dag ja, da er du i drømmeland..
    Når fri fagbevegelse undersøkte dette for noen år siden var gjennomsnittet 2200, legg også merke til at jeg sa respektabel arbeidsgiver og døgnsats
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    tja, asko har innstallert høyffektsladere på sine lagre rundt om og kjører fint vestby-trondheim med sin nye langtransport doning uten ladestopp. Det meste av linjetrafikken, som jo er den største delen kan kjøre elektrisk med dagens teknologi uten å miste nevneverdig lastekapasitet. Det handler om vilje og penger, ikke utstyr.
    Igjen, Norge er større enn Oslo - Trondheim... Man kan ha så mye vilje og penger man vil når utstyret ikke tilfredstiller kravene ellers, kjøre fra et lager i Vestby til et annet i Trondheim så kan man jo ha slikt men det tilfredsstiller jo ikke alle transport firmaer ellers i landet akkurat.. Bergingsbil med lademulighet kan bli en utrolig fin investering fremover kan det se ut til om absolutt alle skal over på el..


    Men det er jo nyttesløst å diskutere med deg, batteribatteribatteri og skylapper på. Du får komme med noe fornuftig i forhold til Hydrogen istedet når du har rotet deg innpå denne tråden istedet, det finnes en batteritråd fra før så du får heller komme deg over til den igjen istedet for å leke frelser her også.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Selvsagt er norge større en oslo-trondheim(selv om mesteparten av transporten går mellom og rundt de store byene), men antall kilometer mellom de 2 byene er ganske representativt for hva som er mulig å kjøre innefor kjøre/hviletid og fartsgrenser i norge. I tillegg har infrstruktur på strøm et ganske stort forsprang på hydrogeninfrastruktur, når man i tillegg tar med mye lavere effektivitet på hydrogen så er det veldig lite fornuftig å trekke frem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen er en ressurs det er mye av, til sammenligning med lithium.
    OK, jeg biter på: Hvor skulle det hydrogenet komme fra, tenkte du? Hvor mye kapasitet finnes det for å produsere «grønt» hydrogen i dag? Hydrogen behøves også for å av-karbonisere metallurgiske prosesser som aluminium- og silisiumproduksjon. Er det fornuftig å bruke den knappe ressursen til transport, hvor det finnes alternativer, heller enn til andre formål hvor det ikke finnes alternativer?

    Det finnes litium-reserver nok, spørsmålet der er mest hvor fort man kan bygge ut ny produksjon. Andre prognoser tyder på OK balanse fremover. Etterhvert får man vel trekke det ut av sjøvann, heller enn å bruke inntørkede saltleier som nå. Den teknologien finnes allerede.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    OK, jeg biter på: Hvor skulle det hydrogenet komme fra, tenkte du? Hvor mye kapasitet finnes det for å produsere «grønt» hydrogen i dag? Hydrogen behøves også for å av-karbonisere metallurgiske prosesser som aluminium- og silisiumproduksjon. Er det fornuftig å bruke den knappe ressursen til transport, hvor det finnes alternativer, heller enn til andre formål hvor det ikke finnes alternativer?
    My thoughts exactly. Ser frem til svaret.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    The Advanced Propulsion Centre (APC), which is backed by the UK government with the aim of helping accelerate the automotive industry's transition to net-zero, today published its quarterly industry demand report.

    Following up on its previous report that established the potential of a lithium shortage caused by the rapid increase in EV adoption, the APC said a deficit in lithium supply could mean vehicle manufacturers make fewer battery EVs (BEVs) and opt for next-generation battery chemistries, such as fuel cell EVs (FCEVs).

    EV and other car manufacturers and suppliers should be prepared to “mitigate” against lacking supplies and to “diversify powertrain choice in the short to medium term”, the APC report said.
    The latest figures reinforce earlier indications that only 60% of the expected battery demand for cars and vans in 2030 would be met if only the most likely lithium projects are operating by the end of the decade1.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    OK, jeg biter på: Hvor skulle det hydrogenet komme fra, tenkte du? Hvor mye kapasitet finnes det for å produsere «grønt» hydrogen i dag? ]
    Det trengs jo strøm og vann for produsering av Hydrogen, men mesteparten av strømmen som produseres idag er vel ikke så grønn som man vil ha det til? Eller er det at mesteparten av Hydrogen som produseres idag er et "biprodukt" av oljen i form av naturgass du tenker på?


    Porsche har jo hatt en ganske grønn løsning en stund nå som stadig bare blir ignorert: https://www.elbil24.no/nyheter/porsche-annonserer-hard-satsing-pa-nytt-fornybart-drivstoff/75878821
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det trengs jo strøm og vann for produsering av Hydrogen, men mesteparten av strømmen som produseres idag er vel ikke så grønn som man vil ha det til? Eller er det at mesteparten av Hydrogen som produseres idag er et "biprodukt" av oljen i form av naturgass du tenker på?
    Ja, det jeg tenkte på var begge de punktene.
    1. Det aller meste av dagens hydrogen produseres ved splitting av naturgass, og samme CO2-utslipp som ved å brenne gassen. Det er lite produksjonskapasitet for «grønn» hydrogen via elektrolyse.
    2. Om man produserer hydrogenet ved elektrolyse behøver man strøm, i beste fall fra fornybare kilder, men en hydrogenkjede har langt større tap enn en batterielektrisk, og man behøver derfor dobbelt så mye strøm som for å lade batterier direkte.

    Kan også legge til et tredje:
    3. Brenselcellen i en hydrogenbil genererer en jevn, liten mengde strøm. En bil drar varierende mengder strøm, ganske mye ved akselerasjon, negativ mengde ved regenerativ bremsing. Hydrogenbilen behøver også et batteri for å lagre strømreservene sine, men siden det etterfylles kontinuerlig fra brenselcellen behøver det ikke være like stort som i en rent batterielektrisk bil. Men hydrogenbilen behøver også et litium-ion-batteri.

    Spørsmålet til deg var mest basert på det første punktet. Jeg har litt vanskelig for å se at «grønn» hydrogen skulle være en mer ubegrenset ressurs enn litium. For å komme dit behøves stor utbygging av elektrolyse av sjøvann, og da får du litium også. Enten er begge i praksis ubegrensede ressurser via fremtidig utbygging av ny teknologi, eller så er begge knappe ressurser begrenset av eksisterende produksjonskapasitet.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg har infrstruktur på strøm et ganske stort forsprang på hydrogeninfrastruktur, når man i tillegg tar med mye lavere effektivitet på hydrogen så er det veldig lite fornuftig å trekke frem.
    Det var vel akkurat det man sa om batteri også for 50 år siden..? Man har jo noe som heter forskning og utvikling. Skal man bare stoppe opp med alt annet nå som man har funnet opp batteriene på nytt for noen år siden? Det skjer jo mye mer spennende innenfor Hydrogen kjøretøy enn batteri kjøretøy for tiden.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det jeg tenkte på var begge de punktene.
    1. Det aller meste av dagens hydrogen produseres ved splitting av naturgass, og samme CO2-utslipp som ved å brenne gassen. Det er lite produksjonskapasitet for «grønn» hydrogen via elektrolyse.
    2. Om man produserer hydrogenet ved elektrolyse behøver man strøm, i beste fall fra fornybare kilder, men en hydrogenkjede har langt større tap enn en batterielektrisk, og man behøver derfor dobbelt så mye strøm som for å lade batterier.

    Spørsmålet til deg var mest det første. Jeg har litt vanskelig for å se at «grønn» hydrogen skulle være en mer ubegrenset ressurs enn litium. For å komme dit behøves stor utbygging av elektrolyse av sjøvann, og da får du litium også. Enten er begge i praksis ubegrensede ressurser via fremtidig utbygging av ny teknologi, eller så er begge knappe ressurser begrenset av eksisterende produksjonskapasitet.
    Joda, vi er jo enige i noe her.
    At man trenger mer strøm for produksjon av Hydrogen enn å lade batteri er jo en ting, man mister jo noe ved energi overføring flere ganger. Men så har man slutt produktet som blir mer "user appliance", fremfor "purpose built".

    Asko er et godt eksempel på purpose built, funker fint til dette formålet men ikke til å erstatte dagens løsning for alle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, vi er jo enige i noe her.
    At man trenger mer strøm for produksjon av Hydrogen enn å lade batteri er jo en ting, man mister jo noe ved energi overføring flere ganger. Men så har man slutt produktet som blir mer "user appliance", fremfor "purpose built".

    Asko er et godt eksempel på purpose built, funker fint til dette formålet men ikke til å erstatte dagens løsning for alle.
    Den ser jeg ikke. Hvordan blir en distribusjonskjede for hydrogen mer generell enn en rent elektrisk?

    Hydrogenkjeden: strømkilde, elektrolyse, kompressor, transport, fyllestasjoner, tank, brenselcelle, batteri, elektromotor

    Elektrisk: strømkilde, overføringskabler, ladestasjon, batteri, elektromotor

    Ser ikke helt hvor jeg skal gå inn i hydrogenkjeden for å lade telefonen, for å slå på lyset i stua, eller for å spille musikk for den del. Stikkontakter har jeg derimot overalt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Asko er et godt eksempel på purpose built, funker fint til dette formålet men ikke til å erstatte dagens løsning for alle.
    Asko går for alle løsninger og har har hatt hydrogenlastebiler siden 2020.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.571
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange er klar over at en hydrogenbil er en elbil, som omdanner hydrogen til elektrisitet i brenselcellen, for å drive elmotorene?
    Var i diskusjon her om dagen med en ihuga hydrogenbiltilhenger, som mente jeg tok feil da jeg sa dette. Han trodde hydrogenet ble brukt som i en forbrenningsmotor.

    Min elbil får sin energi fra 27 solcellepanel på taket. Trenger ikke elektrolyse, nedkjøling, komprimering, overføring i rør eller tank (med hydrogensprøhet som konsekvens), lagring under trykk på hydrogentankstasjonen, overføring til bilen, omdanning til elektrisitet, før kraften endelig når hjulene.

    VW3.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    På tungtransport så må det sikker bli hydrogen som da drifter en fosilmotor. Da har jeg bedre tro på at skip blir driftet med El-motorer. Snakket hær i sommer med en matros på EL-fergene mellom Sølsnes å Åfarnes. De hadde da ikke noe ladestasjon.Han kunne fortelle at de måtte kjøre på enda lavere hatighet i uvær og gjø e det ellers, for at kapasiteten ikke skal gå for langt ned for da å få den opp igjen. De har selvsagt mulighet forhybrid drift. Da er de på den tryggere siden 🙂 Hvordan det blir med montert ladepunkt, er ikke godt å si. Det er kort strekning og to ferger. Hvordan det vil funke i det travle sommerhalvåret får man vente å se. Billig blir det ikke. En årsak må de høge fergeprisene ha;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.571
    Torget vurderinger
    2
    På tungtransport så må det sikker bli hydrogen som da drifter en fosilmotor. Da har jeg bedre tro på at skip blir driftet med El-motorer. Snakket hær i sommer med en matros på EL-fergene mellom Sølsnes å Åfarnes. De hadde da ikke noe ladestasjon.Han kunne fortelle at de måtte kjøre på enda lavere hatighet i uvær og gjø e det ellers, for at kapasiteten ikke skal gå for langt ned for da å få den opp igjen. De har selvsagt mulighet forhybrid drift. Da er de på den tryggere siden 🙂 Hvordan det blir med montert ladepunkt, er ikke godt å si. Det er kort strekning og to ferger. Hvordan det vil funke i det travle sommerhalvåret får man vente å se. Billig blir det ikke. En årsak må de høge fergeprisene ha;)
    Ja, det er mulig med forbrenningsmotor med hydrogen, men det blir dyrt om du vil ha energieffekt som med bensin eller diesel, i forhold til motorvolum, i tillegg må du håndtere nitrogenoksid som biprodukt. Det jeg har sett av utprøving kjemper med det å håndtere lekkasje av hydrogen gjennom motoren (flere overføringspunkt enn med en brenselcelle).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge hydrogenet kommer fra splitting av naturgass ville jeg heller fyrt fossilmotoren direkte på naturgass og unngått å håndtere hydrogen i det hele tatt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hyperion skal plassere ut mobile hydrogenstasjoner i USA. De har solcellepaneler på taket, men ellers er det lite teknisk info. Kan også lade elbiler.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Regner med at de panelene kun er der for å drifte lys og stasjons systemer.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    :ROFLMAO:

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Honda starter opp igjen produksjon av hydrogenbil i USA. Mindre produksjon av versjon av CR-V fra 2024.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så faktisk en Toyota hydrogenbil på veien i Oslo på torsdag. Og noen tusen elbiler av mange forskjellige merker.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye investeringer i hydrogenprosjekter for tiden. Det har det for så vidt vært lenge, men virker som det øker. På et tidspunkt, så ville det komme personbiler til gode også. Nå sier også Mercedes at de tror hydrogenbiler vil begynne å ta av fra 2028.

    In fact, based on the current developments in the technologies, some experts also predict that battery electrics could reach their peak at the end of this decade.

    Issues such as new subsidies and funding from major governments worldwide, the price and environmental expense associated with mining rare metals required for batteries, the falling price of green hydrogen and energy security issues in terms of electricity in many areas of the world are causing automakers, governments and consumers to look more favorably at H2 than had previously been the case.
    Utviklingen av elbiler er nesten ikke eksisterende pr dags dato IMO foruten problemene med utvinning av mineraler. Det man stort sett ser er at det man bruker større og dyrere batterier og prisene på bilene blir helt latterlige. Med tanke på rekkevidden på store fossilbiler, så fremstår det som snodig å se elbiler med 60-80 mils rekkevidde (og med god reduksjon på vinterstid) koste over millionen og gjerne nærmere to millioner.

    Så får vi ser hva som skjer når faststoffbatterier dukker opp, men hydrogen er et alternativ som er bedre på mange områder. Prisene på bilene vil bli lavere kombinert med lenger rekkevidde når produksjonen er høy nok.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Utviklingen av elbiler er nesten ikke eksisterende pr dags dato
    Øh? La meg presentere den nye VW Passat:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn